Talousarvioesitys 2004
26. SISÄASIAINMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:
Tehtävät ja tavoitteet
Sisäasiainministeriö on sisäisen turvallisuuden, alue- ja paikallishallinnon, sekä aluekehityksen ministeriö, joka
- huolehtii aluehallinnon, valtion paikallishallinnon sekä väestökirjanpidon yleisestä kehittämisestä,
- huolehtii kansalaisten itsehallintoon perustuvien kuntien toiminnan lainsäädännöllisistä ja taloudellisista edellytyksistä,
- edistää maan eri osien tasapainoista kehitystä ja tukee alueiden omaehtoista kehittämistä,
- vastaa yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämisestä,
- vastaa pelastustoimen ohjaamisesta,
- vastaa Suomen kansalaisuutta, maahanmuuttoa ja turvapaikkaa koskevista asioista sekä
- vastaa rajavalvonnasta sekä henkilöiden rajatarkastuksista.
Hallinto, kunnat ja aluekehitys
Aluepolitiikan tavoitteena on sosiaalinen ja alueellinen tasapaino, alueiden kehittämisedellytyksissä olevien erojen kaventaminen, muuttoliikkeen ja väestörakenteen tasapainottaminen sekä palvelurakenteen turvaaminen koko maassa. Julkisen hallinnon ja palvelujen saatavuutta, laatua, tuottavuutta ja tehokkuutta lisätään.
Alueiden kilpailukyvyn ja osaamisen parantamiseksi ja omien vahvuuksien hyödyntämiseksi vahvistetaan aluekeskuksia, jatketaan aluekeskusohjelmaa ja osaamiskeskusohjelmaa tukien niillä myös keskuksia ympäröiviä seutuja sekä tuetaan ja laajennetaan kuntien seutuyhteistyötä.
Valtion keskushallinnon ja muita valtakunnallisia uusia, laajenevia sekä uudistettavia yksiköitä ja toimintoja sijoitetaan ensisijaisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolelle turvaten nykyisen henkilöstön asema sekä uuden pätevän henkilöstön saaminen valtion palvelukseen.
Aluehallintoa vahvistetaan siirtämällä tehtäviä ja päätösvaltaa keskushallinnosta aluehallintoon, kokoamalla yhteen ja alueellistamalla alueellisen kehittämisen kannalta merkittäviä määrärahoja, vahvistamalla maakuntien liittojen asemaa mainittujen määrärahojen suuntaamisessa ja tehostamalla muutenkin aluehallinnon kansanvaltaista ohjausta sekä koordinoimalla aluehallintoa.
Julkisten palvelujen saatavuuden ja laadun turvaamiseksi paikallishallinnolle siirretään lisää päätösvaltaa, yhteispalvelua laajennetaan ja tehostetaan, verkkopalvelujen rakentamista vauhditetaan ja paikallis- ja aluehallinnon palvelujen parantamiseksi laaditaan yhteinen palvelustrategia sekä myös tältä kannalta tuetaan ja lisätään seutuyhteistyötä.
EU-tavoiteohjelmien ja yhteisöaloitteiden hyödyntämistä parannetaan alueiden omista lähtökohdista. Tavoitteena on toteuttaa myös suuria valtakunnallisia hankkeita.
Kuntien vastuulla olevien tehtävien ja niiden rahoituksen tasapainoa parannetaan peruspalveluohjelmalla ja vuosittaisella peruspalvelubudjetilla. Kuntataloutta ja peruspalveluiden arviointia koordinoidaan ministeriöiden välillä nykyistä tehokkaammin.
Kuntien rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmää arvioidaan kokonaisuutena vuoteen 2005 mennessä.
Kuntarakennetta ja palveluiden järjestämistapoja kehitetään sekä kuntien yhteistoimintaa ja kansalaisten osallistumista edistetään.
Selvitetään edustuksellisen kunnallisdemokratian ja kuntien vastuulla olevien tehtävien hoidon markkinaehtoistamisen ja ulkoistamisen yhteensovittamisen mahdollisuudet sekä kehitetään itsehallinnollista kuntademokratiaa osana kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmaa.
Sisäinen turvallisuus
Laaditaan kattava sektorirajat ylittävä sisäisen turvallisuuden ohjelma, jonka painopisteitä ovat erityisesti huumausaine-, väkivalta- ja uusintarikollisuuden vähentäminen. Ohjelmassa linjataan sisäisen turvallisuuden tason tavoitteet, toimenpiteet ja tarvittavat resurssit. Ohjelman toimeenpano käynnistetään.
Poliisin toimintaa tehostetaan poliisipalvelujen saatavuuden ja laadun turvaamiseksi. Lisätään yhteistyötä oikeusministeriön kanssa strategioiden ja tavoitteiden yhteensovittamiseksi.
Pelastustoimen tavoitteena on, että Suomessa on hyvä turvallisuuskulttuuri ja Euroopan tehokkain pelastustoimi. Tämä tarkoittaa turvallista yhteiskuntaa, jossa onnettomuuksia estetään tehokkaasti ennakolta, motivoitunutta ja osaavaa henkilöstöä, uhkiin mitoitettuja, asiakaslähtöisiä ja taloudellisesti tuotettuja palveluja sekä hyvää kumppanuusverkostoa.
Pelastustoimen 22 alueeseen perustuva järjestelmä on toiminnassa vuoden alusta lukien.
Suunnitellaan johtamisjärjestelmän uudistamiseen liittyvät pelastustoiminnan ja väestönsuojelun johtamisessa, valvonnassa ja hälyttämisessä sekä tilannekuvan muodostamisessa tarvittavat tietoliikenne- ja tietojärjestelmät.
Valtion hätäkeskusjärjestelmä kattaa suunnitellusta 15 hätäkeskuksesta vuoden loppuun mennessä 12 keskusta.
Jatketaan turvallisuuskulttuurin edistämiseksi tehtävää työtä yhteistyössä muiden viranomaisten ja yhteisöjen kanssa.
Rajaturvallisuuden ylläpitämiseksi rajavalvonnan määrää Suomen itärajalla lisätään ja rajaliikenteen sujuvuus pyritään turvaamaan lisäämällä rajavartiolaitoksen henkilöstöä rajavalvontatehtäviin itärajalle ja rajatarkastustehtäviin erityisesti Kaakkois-Suomen alueelle. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää rajavartiolaitoksen sisäisiä organisaatiomuutoksia ja tukitoimintojen voimakasta kehittämistä.
Viranomaisradioverkko on sisäisen turvallisuuden viranomaisten operatiivisessa käytössä. Viranomaisradioverkon hallinnointi on tarkoitus siirtää vuoden 2004 alusta sisäasiainministeriön hallinnonalalta liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle.
Huolehditaan uuden ulkomaalaislain voimaantulon edellyttämistä toimista. Seurataan uuden kansalaisuuslain toimivuutta.
Sisäasiainministeriö on vuoden 2003 alusta vastannut siviilikriisinhallinnan kansallisten valmiuksien yhteensovittamisesta sekä siviilikriisinhallinnan asiantuntijoiden rekrytoinnista ja koulutuksesta. Siviilikriisinhallintavalmiuksien kehittämisellä tuetaan myös varautumista suuronnettomuuksiin ja muihin poikkeusoloihin kotimaassa.
Hallinnonalan määrärahat luvuittain vuosina 2002—2004
|
|
v. 2002 tilinpäätös 1000 € |
v. 2003 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2004 esitys 1000 € |
Muutos 2003—2004 |
|
1000 € | % | |||||
|
|
|
|
|
|
|
01. |
Sisäasiainministeriö |
25 416 |
88 278 |
86 998 |
- 1 280 |
- 1 |
02. |
Ulkomaalaisvirasto |
8 907 |
8 775 |
9 124 |
349 |
4 |
05. |
Lääninhallitukset |
48 682 |
48 620 |
50 819 |
2 199 |
5 |
06. |
Rekisterihallinto |
26 731 |
20 564 |
27 818 |
7 254 |
35 |
07. |
Kihlakunnat |
40 494 |
43 223 |
43 885 |
662 |
2 |
75. |
Poliisitoimi |
542 760 |
533 877 |
553 065 |
19 188 |
4 |
80. |
Pelastustoimi |
36 328 |
41 073 |
48 909 |
7 836 |
19 |
90. |
Rajavartiolaitos |
188 412 |
188 055 |
197 476 |
9 421 |
5 |
97. |
Avustukset kunnille |
230 405 |
227 404 |
224 733 |
- 2 671 |
- 1 |
98. |
Alueiden kehittäminen |
153 411 |
185 330 |
197 099 |
11 769 |
6 |
|
Yhteensä |
1 301 546 |
1 385 199 |
1 439 926 |
54 727 |
4 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 17 115 | 17 120 | 17 250 |