Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
       10. Förvaltning
       20. Teknologipolitik
       30. Företagspolitik
       60. Energipolitik
       70. Ägarpolitik

Statsbudgeten 2003

40. Konsument- och konkurrenspolitikPDF-versio

Förklaring:Genom konsument- och konkurrenspolitiken förbättras verksamheten på marknaden. På en fungerande marknad är produkterna och tjänsterna högklassiga och förmånliga. Ett öppet och likvärdigt tillträde till marknaden är en central förutsättning för idkandet av näringsverksamhet. En väl fungerande marknad sporrar företagen till innovationer, till satsningar på nya affärsverksamhetssektorer som beaktar konsumenternas behov samt till utveckling av flexibla verksamhetssätt. Det att ekonomin globaliseras och bildar nätverk, utvecklingen i fråga om kommunikations- och annan teknologi samt de många strukturella förändringarna inom den offentliga sektorn medför nya utmaningar för konsument- och konkurrenspolitiken. Medborgarnas och konsumenternas perspektiv framhålls även i samband med många andra frågor inom den ekonomiska politiken, socialpolitiken och näringspolitiken.

Den ekonomiska utvecklingen både ökar konkurrensen mellan företag och skapar mer omfattande och svåranalyserbara konkurrensbegränsningar. Utvärderingen av behoven, målen och metoderna när det gäller att utveckla konkurrenspolitiken fortgår. I EU-länderna tillämpas EU:s konkurrenslagstiftning i allt högre grad vid sidan om den nationella konkurrenslagstiftningen. Tilllämpningen och övervakningen av bestämmelserna om statsstöd har stegvis överförts till nationella myndigheter. Att påverka utvecklingsarbetet på EU-nivå blir allt viktigare i både konkurrens- och konsumentfrågor.

Konsumenterna behöver mångsidig marknadsinformation som grund för rationella konsumtionsbeslut. Inom konsumentpolitiken fästs avseende särskilt vid barnens ställning på nyttighetsmarknaderna och som användare av säkra nyttigheter. Funktionsduglighet i fråga om skuldrådgivning, förebyggande ekonomisk rådgivning och konsumentrådgivning uppföljs och utvecklas. Det är viktigt att konsumenternas förtroende för myndigheternas serviceförmåga bibehålls och därför utvecklas konsumentmyndigheternas verksamhet kontinuerligt. Konsumentpolitiken genomförs i enlighet med det konsumentpolitiska program som gjorts upp för åren 2000—2003.

I samband med beredningen av budgetpropositionen har handels- och industriministeriet preliminärt uppställt följande resultatmål för resultatområdet konsument- och konkurrenspolitik år 2003:

  • Genomförandet av det konsumentpolitiska programmet säkerställs. Konsumenternas ställning i samhället och på marknaderna förstärks. Eventuella konflikter mellan konsumenter och näringsidkare förebyggs och löses.
  • Med konkurrenspolitiken säkerställer man att marknaderna är öppna och att den nytta som konkurrensen medför även överförs till kunderna och konsumenterna. Man följer med hur den internationella lagstiftningen utvecklas och påverkar beslutsfattandet så att tillgången på information och verksamhetsbetingelserna för näringslivet tryggas.
  • Livsmedelslagstiftningen är åskådlig och lättbegriplig och i den beaktas den snabba utvecklingen på området och bevarandet av en hög nivå på konsumentskyddet på ett jämlikt sätt.
Anslagen under kapitlet Konsument- och konkurrenspolitik fördelar sig på följande sätt (1 000 euro):
      år 2002  
    år 2001
bokslut
ordinarie
budget
år 2003
budgetprop.
         
21. Konsumentverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 5 403 5 530 5 524
24. Konsumentklagonämndens omkostnader
(reservationsanslag 2 år)
1 207 1 313 1 415
(25.) Livsmedelsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 342 - -
26. Konkurrensverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 3 974 4 571 4 511
31. Ersättning för ordnandet av ekonomisk råd-
givning och skuldrådgivning (förslagsanslag)
3 111 3 611 5 160
50. Statsunderstöd för konsumentorganisationer (fast anslag) 673 673 673
  Sammanlagt 14 711 15 698 17 283

21. Konsumentverkets omkostnader(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 5 524 000 euro.

Av anslaget får högst 100 000 euro användas till sänkande av priset på tidningen Kuluttaja.

Förklaring:Konsumentverket och konsumentombudsmannen har till uppgift att trygga konsumenternas ekonomiska och rättsliga ställning samt hälsa och att genomföra konsumentpolitiska verksamhetsplaner i Finland, Norden och inom EU. Konsumentverket främjar och tillhandahåller konsumentupplysning och konsumentfostran, leder den kommunala konsumentrådgivningen samt den ekonomiska rådgivningen och skuldrådgivningen, gör utredningar och jämförelser i anslutning till konsumentfrågor samt tar initiativ och framlägger förslag till utveckling av konsumentskyddet och konsumentpolitiken. Konsumentverkets överdirektör är även konsumentombudsman. Konsumentombudsmannen har till uppgift att övervaka lagenligheten av marknadsföring, indrivning, borgen och avtalsvillkor samt att bistå konsumenten i domstolen.

I samband med beredningen av budgetpropositionen har handels- och industriministeriet preliminärt uppställt följande resultatmål för Konsumentverket 2003:

Samhälleliga effektmål:

  • De samhälleliga effekterna av verksamheten ökas genom att verksamheten inriktas till områden med stor betydelse för konsumenterna eller till områden inom vilka det kan antas att det förekommer mest problem gällande konsumentens ställning. Insatsområdena är:
    • att stärka barnens ställning på nyttighetsmarknaderna och som användare av säkra nyttigheter
    • att förbättra konsumentgäldenärernas ställning på den finansiella marknaden
    • att påverka konsumentens ställning som anlitare av kommunikationstjänster.

Servicemål:

  • Tillgången till och nåbarheten i fråga om konsumentverkets och konsumentombudsmannens tjänster säkerställs och inkomna anmälningar behandlas snabbt och med iakttagande av serviceförbindelserna
  • att utveckla behandlingen av anmälningar och förfrågningar
  • att förbättra verksamheten inom region- och lokalförvaltningen.

För upprätthållandet och främjandet av tidningen Kuluttaja, som sprider objektiv konsumentinformation, behövs ett prisstöd.

Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 6 189 000
Särskilda utgifter för den avgiftsbelagda verksamheten 720 800
Övriga omkostnader 5 468 200
Bruttoinkomster 665 000
Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten 655 000
— offentligrättsliga prestationer 109 000
— övriga prestationer 546 000
Övriga inkomster 10 000
Nettoutgifter 5 524 000


2003 budget 5 524 000
2002 budget 5 530 000
2001 bokslut 5 403 374

(22.) Konsumentforskningscentralens omkostnader(reservationsanslag 2 år)

Förklaring: Momentet har flyttats till moment 32.20.24.

24. Konsumentklagonämndens omkostnader(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 1 415 000 euro.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg beaktats 48 000 euro som överföring av ett årsverke från moment 31.24.21.

Konsumentklagonämnden ger skriftliga rekommendationer om avgörande av tvister som uppstår mellan konsumenter och näringsidkare i enskilda ärenden gällande avtal om konsumtionsnyttigheter eller andra meningsskiljaktigheter i anslutning till anskaffning av konsumtionsnyttigheter och som har överförts till nämnden av konsumenten. Nämnden ger även rekommendationer om avgörandet av tvister som gäller borgensförbindelser eller pantsättningsavtal och tvister som gäller bostadsköp. Nämnden medlar i tvister. Nämnden ger även utlåtanden till domstolar, tillhandahåller rådgivning och utbildning till konsumentrådgivare och andra intressentgrupper och besvarar medborgarnas skriftliga frågor samt meddelar information om avgöranden.

Konsumentklagonämndens prestationer består av anhängiggjorda och avgjorda besvärsärenden. Nämnden kan inte själv direkt påverka antalet besvär, och därför kan inte mängden prestationer förutsägas exakt. Det totala antalet och svårighetsgraden beror i första hand på yttre faktorer. I syfte att minska effekterna av faktorer som slumpmässigt inverkar på statistikföringen räknas antalet prestationer som medeltalet av prestationerna för två år. Åren 2000—2001 var antalet prestationer 5 802 stycken, varav avgörandena i en sektion eller i plenum samt i förenklat förfarande uppgick till 1 714 stycken år 2000 och till 1 987 stycken år 2001. Antalet medlingar var 559, dvs. 17,8 % av de avgjorda ärendena. Om annan verksamhet inte medtas var det genomsnittliga priset på en prestation 230 euro år 2001 och priset på ett avgjort besvärsärende 427 euro.

Antalet besvär ökade något år 2001 och beräknas uppgå till ca 3 000 år 2003.

I samband med beredningen av budgetpropositionen har handels- och industriministeriet preliminärt uppställt följande resultatmål för konsumentklagonämnden 2003:

  • den genomsnittliga behandlingstiden i sektionerna är 10 månader
  • efter att ärendet överförts till plenum tar behandlingen i plenum i genomsnitt 2,5 månader
  • andelen ärenden som avgörs genom förenklat förfarande är 10 %
  • medlingarnas andel av avgjorda ärenden uppgår till 25 %
  • iakttagandet av rekommendationerna är på nivån 70—80 %.

2003 budget 1 415 000
2002 budget 1 313 000
2001 bokslut 1 207 085

26. Konkurrensverkets omkostnader(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 4 511 000 euro.

Förklaring:Konkurrensverkets verksamhetsidé går ut på att öka ekonomins effektfullhet genom att främja konkurrensen och undanröja konkurrenshinder. Verket undersöker både på eget initiativ och på basis av åtgärdsbegäran sådana konkurrensbegränsningar inom både privat och offentlig näringsverksamhet som är väsentliga med tanke på den samhällsekonomiska prestationsförmågan och skadliga för den ekonomiska konkurrensen. Dessutom övervakar verket företagsköp och sköter internationella uppgifter inom sitt ansvarsområde.

Marknadernas funktionsduglighet främjas både traditionellt genom att ingripa i konkurrensbegränsningar och mera allmänt genom att påverka konkurrensens funktionsduglighet. Målet är att öka andelen förebyggande och konsultativ verksamhet i förhållande till efterhandskontroll. Verksamheten tillspetsas genom att huvuddelen av resurserna riktas till utvalda insatsområden. Oväsentliga frågor undersöks inte.

I samband med beredningen av budgetpropositionen har handels- och industriministeriet preliminärt uppställt följande resultatmål för Konkurrensverket 2003:

Samhälleliga effektmål

  • I fråga om den offentliga produktionsverksamheten utreds villkoren för serviceproduktion på marknadsvillkor. Genom fördjupade kontakter med intressegrupperna utvecklas samordningen av den offentliga ägar-, välfärds- och konkurrenspolitiken.
  • På energi-, kommunikations- och finansmarknaden koncentrerar man sig särskilt på tydliga fall av prisdiskriminering samt förhindrar konstgjord uteslutning av konkurrenter och nya verksamhetsformer.
  • Inom handeln och industrin ingriper man särskilt i missbruk av köpkraften samt i sådana arrangemang gällande prissättning, logistik, kvalitetsövervakning och återvinning som utesluter konkurrens.
  • Genom övervakningen av företagsköp skyddas konsumenternas och kundernas intressen i fråga om sådana företagskoncentrationer som resulterar i en dominerande marknadsställning som på ett betydande sätt hindrar konkurrensen. Företagsköp övervakas med hänsyn till vilka effekter de har i hemlandet, men i bedömningen beaktas även den utländska konkurrensen.
  • I internationella ärenden koncentreras åtgärderna till revideringarna av konkurrensreglerna inom EU samt till konkurrensbegränsningsärenden som är viktiga med tanke på den finska och EU:s konkurrenspolitik.
  • Den externa kommunikationen stöder genomförandet av verkets strategi. Målet är att aktörerna inom näringslivet förstår konkurrenslagstiftningens syften och de praktiska åtgärder som följer av dem samt att samtliga ur verkets synvinkel centrala intressentgrupper har en riktig och en tillräckligt omfattande och klar uppfattning om den verksamhet som verket bedriver.

Servicemål, produktivitetsmål och ekonomiska mål

  • Den ekonomiska och analytiska grunden för avgörandena förstärks.
  • Behandlingen av ärenden som gäller begäran om undersökning samt av ansökningar om icke-ingripandebesked och undantagslov är snabb och konsekvent. Företagsköp avgörs inom de tidsfrister som uppställs i lagen om konkurrensbegränsningar.

Inkomsterna av den avgiftsbelagda verksamheten har antecknats under moment 12.32.99.


2003 budget 4 511 000
2002 budget 4 571 000
2001 bokslut 3 974 449

31. Ersättning för ordnandet av ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 5 160 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av ersättningar till dem som ordnar ekonomiska rådgivningstjänster och skuldrådgivningstjänster enligt lagen om ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning (713/2000).

Anslaget får även användas för avlöning av projektpersonal vid Konsumentverket samt för utbildning av skuldrådgivare.

Förklaring:Ersättning som betalas för ordnandet av ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning bestäms på grunder som fastställts av handels- och industriministeriet så att den motsvarar utgifterna för produktionen av tjänster, dock så att i genomsnitt 15 % av de faktiska totala personalutgifterna får andvändas för andra än personalutgifter för den ekonomiska rådgivningen och skuldrådgivningen. Ersättningen betalas till en kommun eller annan serviceproducent som ingått avtal med länsstyrelsen. Konsumentverket sköter utbetalningen av ersättningen och länsstyrelsen till övriga serviceproducenter. Med anslaget stöds också det tidsbundna programmet för främjande av frivilliga skuldsaneringar. Anslaget uppskattas täcka utgifterna för avlönandet av ca 130 ekonomiska rådgivare och skuldrådgivare i huvudsyssla.


2003 budget 5 160 000
2002 budget 3 611 000
2002 tilläggsb. 645 000
2001 bokslut 3 111 311

50. Statsunderstöd för konsumentorganisationer(fast anslag)

Under momentet beviljas 673 000 euro.

Anslaget får användas till utgifter som föranleds av funktioner som definieras av Konsumentverket till stöd för konsumentorganisationerna och avdelningen för huslig ekonomi vid Arbetseffektivitetsföreningen r.f.

Förklaring:Konsumentorganisationerna är intresseorganisationer för konsumenterna och i denna egenskap tillhandahåller de konsumenterna rådgivning samt konsumentinformation. Avdelningen för huslig ekonomi vid Arbetseffektivitetsföreningen främjar genom sin forskning hushållens funktioner och effektivitet samt förbättrar konsumenternas egna verksamhetsbetingelser.

Anslaget beräknas fördela sig på följande sätt:
   
Finlands Konsumentförbund rf 479 000
Kuluttajat-Konsumenterna ry 25 000
Arbetseffektivitetsföreningen rf:s avdelning för huslig ekonomi 169 000
Sammanlagt 673 000


2003 budget 673 000
2002 budget 673 000
2001 bokslut 672 752