Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       02. Ulkomaalaisvirasto
       05. Lääninhallitukset
       06. Rekisterihallinto
       07. Kihlakunnat
       75. Poliisitoimi
       80. Pelastustoimi
       90. Rajavartiolaitos
       97. Avustukset kunnille

Talousarvioesitys 2003

43. Maakunnan kehittämisraha (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 19 800 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää lähinnä alueiden elinkeinotoiminnan omaehtoiseen kehittämiseen mukaan lukien osaamiskeskus- ja kaupunkipoliittiset toimenpiteet. Määrärahaa saa käyttää myös maakunnan kehittämisrahasta rahoitettavien ohjelmien ja hankkeiden toteuttamiseen tarvittavan enintään 24 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.

Määräraha on alueiden kehittämislain (602/2002) 20 §:ssä tarkoitettu maakunnan kehittämisraha.

Selvitysosa:Määräraha on alueiden kehittämiseen suunnattavaa rahoitusta.

Osaamiskeskusohjelman toteuttamiseen arvioidaan käytettävän 8 400 000 euroa, aluekeskusten kehittämiseen ja kaupunkipoliittisten toimenpiteiden rahoittamiseen 7 900 000 euroa, muuhun kansalliseen rahoitukseen 3 100 000 euroa ja 400 000 euroa Kainuun hallintokokeiluun.

Täydentävän esityksen (HE 249/2002 vp) selvitysosa:Lisäys 400 000 euroa talousarvioesityksen 18 500 000 euroon nähden ja momentilta palkattavan neljän henkilötyövuoden lisäys talousarvioesityksen 20 henkilötyövuoteen nähden aiheutuvat Kainuun hallintokokeilusta.

Valtiovarainvaliokunta:

Osaamiskeskukset. Momentin 18 900 000 euron määrärahasta osaamiskeskusohjelman toteuttamiseen arvioidaan käytettävän 8 200 000 euroa. Osaamiskeskusohjelmaa toteuttavat valtioneuvoston vuosiksi 1999—2006 nimeämät 14 osaamiskeskusta. Talousarvioesityksen yleisperustelujen (Y55) mukaan ohjelma tukee alueiden erikoistumista ja kasvua, jotta ne entistä paremmin pystyisivät vastaamaan kiristyneeseen kansainväliseen kilpailuun. Alueilla toteutettavat ohjelmat ovat yrityslähtöisiä ja niiden toimenpiteet kohdistuvat erityisesti osaamisintensiivisen uuden liiketoiminnan synnyttämiseen, yritysten kasvuun ja työllisyyden edistämiseen.

Kuluvan vuoden talousarviossa osaamiskeskusohjelman perusrahoitus tuli ensimmäistä kertaa kokonaan maakunnan kehittämisrahasta, mikä tehostaa ohjelman toteuttamista. Ohjelman avaaminen vuonna 2003 uusille osaamisaloille ja -keskuksille edellyttää lisärahoitusta. Valtiovarainvaliokunta ehdottaa momentille lisättäväksi 200 000 euroa osaamiskeskusohjelman toteuttamiseen.

Aluekeskusohjelma. Aluekeskusten kehittämiseen ja kaupunkipolitiikan rahoitukseen ehdotetaan ensi vuodelle 7 200 000 euroa. Saadun selvityksen mukaan tämä on 1 500 000 euroa sisäasiainministeriön ehdottamaa vähemmän. Ehdotettu määräraha onkin riittämätön asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi vuonna 2003.

Pienten määrärahojen lisäksi ongelmana saadun selvityksen mukaan on aluekeskusohjelman yhteensovittaminen maakuntaohjelmaan. Uusi aluekehityslaki määrittelee aluekeskusohjelman valtioneuvoston hyväksymäksi erityisohjelmaksi, jonka tavoitteet ja hankkeet yhteensovitetaan maakuntaohjelmaan jo sen toteuttamissuunnitelman laadinnassa. Valtiovarainvaliokunta pitää toivottavana, että aluekeskusohjelman merkitys maakuntien kehittämisessä selkiytyy, mikä edistänee myös EU:n rakennerahasto- ja yhteisaloiteohjelmien perusteella toteutettavien hankkeiden tehostumista. Valiokunta korostaa alueiden omaa roolia päätöksenteossa ja kehittämisessä.

Valtiovarainvaliokunta pitää välttämättömänä aluekeskusohjelmaan osoitetun määrärahan korottamista. Valiokunta ehdottaa momentille lisättäväksi aluekeskusten kehittämiseen ja kaupunkipolitiikan rahoitukseen 700 000 euroa, joka mahdollistaisi käytännössä nykyisen toiminnan tason ylläpitämisen vuonna 2003 ja antaisi mahdollisuuden aluekeskusohjelman toiminnan vahvistamiseen.

Seutu-kokeilu. Seutu-kokeilulainsäädännön perusteella on käynnistymässä seudullisen yhteistyön kehittämiskokeilu kahdeksassa seutukunnassa. Näistä kolme kuuluu myös aluekeskusohjelmaan. Saadun selvityksen mukaan sisäasiainministeriöllä on valmiuksia toimia seutujen yhteistyökumppanina erityisesti kokeiluseutujen keskinäisen kehittämisverkoston rakentamisessa, tiedon ja kokemusten vaihdon tehostamisessa ja asiantuntijapalvelujen kohdentamisessa seuduille. Maakunnan kehittämisrahasäännökset mahdollistavat periaatteessa seutu-kokeilun kehittämiskustannusten maksamisen tältä momentilta.

Siirtymäkauden tuki. Sellaiset kauden 1995—1999 tavoite 2 ja 5b ‐alueet, jotka eivät päässeet mukaan uudelle kaudelle 2000—2006 tavoite 2 ‐alueeseen, saavat vuosina 2000—2005 ns. siirtymäkauden tukea. Yhteensä siirtymäkauden ohjelman kautta näille alueille tulee avustusta noin 25 euroa/asukas/vuosi kuuden vuoden aikana. Tavoite 2 -ohjelma tuo sen piirissä oleville alueille yhteensä noin 112 euroa/asukas/vuosi seitsemän vuoden aikana.

Siirtymäkauden tuki on sekä Länsi- että Etelä-Suomessa etupainotteinen. Tämä tarkoittaa, että koko kauden varoista näille alueille tulee vuonna 2003 noin 16 prosenttia, vuonna 2004 vajaa seitsemän prosenttia ja vuonna 2005 enää hiukan yli kolme prosenttia. Jäljellä olevalla siirtymäkaudella rahoitus on siten suhteellisen vähäistä, millä on selvä vaikutus alueiden kehittämismahdollisuuksiin. Nämä alueet uhkaavat jäädä ns. valkoisiksi alueiksi.

Tehokkaan kehitystyön vaatima resursointi kuuluu valiokunnan mielestä yhtenä osana kansallisen aluepolitiikan tehostamiseen. Tämän tulisi koskea siirtymäkauden alueita jo vuonna 2004. Saadun selvityksen mukaan sisäasiainministeriö ottaa oman, vuoden 2004 talousarvion valmistelussaan ja TTS-valmistelussaan huomioon kansallisen aluekehitystyön vahvistamisen esittämällä tuntuvia lisäyksiä maakunnan kehittämisrahaan. Myös muilla hallinnonaloilla täytyisi valmistelussa ottaa huomioon tarve vahvistaa kansallisen aluepolitiikan voimavaroja. Nämä lisäykset vastaisivat eduskunnan kannanottoja nykyisen alueiden kehittämislain hyväksymisen yhteydessä ja myöhemmissä yhteyksissä.


2003 talousarvio 19 800 000
2002 talousarvio 16 591 000
2002 I lisätalousarvio
2001 tilinpäätös 8 829 866