Talousarvioesitys 2003
18. Verohallinto
Selvitysosa:Verohallinto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalan verotuksen keskeisenä organisaationa. Sen asiakkaita ovat veronsaajat, veronmaksajat sekä tieto- ja asiantuntijapalvelujen käyttäjät.
Valtiovarainministeriö on asettanut talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä verohallinnolle vuodelle 2003 alustavasti seuraavat tulostavoitteet:
1. Kysynnän muutokset
Yleistä taloudellista kehitystä sävyttää epävarmuus. Asiakkaiden ja taloudellisen toiminnan kansainvälistyminen lisääntyy kuitenkin jatkossakin, mikä lisää verotustapausten vaikeusastetta ja vaatii uusia yhteistyömuotoja. Suomessa väestön keskittyminen kasvukeskuksiin jatkuu, mikä aiheuttaa työmäärien ja käytettävissä olevien voimavarojen epätasapainoa verovirastoissa. Voimavarojen uudelleenkohdentamisen lisäksi tavoitteena onkin jatkaa vuonna 1999 aloitettua tehtävien siirtoa Uudenmaan verovirastosta muihin verovirastoihin. Vuonna 2003 tehtäviä siirretään yli 50 henkilötyövuoden edestä.
2. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus
Verohallinto kerää ja välittää tehtäviinsä kuuluvat verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille oikeamääräisinä, oikeaan aikaan ja kustannustehokkaasti. Veronmaksajia palvellaan siten, että he suoriutuvat mahdollisimman vaivattomasti lakimääräisistä velvoitteistaan. Verohallinto luovuttaa verotustietoja niiden saantiin oikeutetuille asiakkaille.
Verotuksen oikeellisuutta ja yhdenmukaisuutta edistetään mm. verotusmenettelyn ohjausta kehittämällä, asiakasanalyysin hyödyntämistä lisäämällä sekä ylläpitämällä ja kehittämällä verotuksen eri osa-alueiden asiantuntijaverkostoja. Vuosina 2000—2002 suoritettujen henkilöverotuksen ja yritysverotuksen oikeellisuus- ja yhdenmukaisuustutkimusten tuloksia hyödynnetään ohjausjärjestelmän ja palvelujen kehittämistyössä.
Verohallinnon keräämien verotulojen kehitys sekä nettomenojen ja verotulojen suhde vuosina 1997—2001 (1 000 euroa): | |||||
---|---|---|---|---|---|
1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | |
Nettomenot | 257 652 | 271 876 | 285 656 | 298 210 | 307 761 |
Bruttoverotulot | 36 954 083 | 40 256 453 | 42 430 618 | 48 862 797 | 49 765 614 |
— suhde % | 0,70 | 0,68 | 0,67 | 0,61 | 0,62 |
Nettoverotulot | 30 794 537 | 33 347 461 | 34 970 475 | 39 314 432 | 39 347 721 |
— suhde % | 0,84 | 0,82 | 0,82 | 0,76 | 0,78 |
3. Palvelutavoitteet
Asiakasviestintää selkiytetään ottamalla entistä enemmän huomioon asiakasryhmittelyn vaikutukset viestin sisältöön ja viestintävälineen valintaan. Lisäksi ohjeita kehitetään nykyistä enemmän toimintaohjeiden luonteiseksi. Asiakasviestinnässä ja muissa palveluissa käytetään yhä enenevässä määrin sähköisiä jakelukanavia ja menettelyjä.
Veronmaksaja- ja veronsaaja-asiakkaiden tyytyväisyyttä verohallinnon palveluihin seurataan joka kolmas vuosi tehtävillä asiakastyytyväisyystutkimuksilla. Seuraavan kerran tutkimukset tehdään vuonna 2004.
Asiakastyytyväisyys (kouluarvosana) | ||||
---|---|---|---|---|
1995 | 1998 | 2001 | 2004 tavoite |
|
Veronmaksaja-asiakas | ||||
— henkilöasiakas | 7,3 | 7,7 | 7,8 | 7,8 |
— yritysasiakas | ei tutkittu | 7,3 | 7,6 | 7,7 |
Veronsaaja-asiakas | ei tutkittu | ei tutkittu | 8,1 | 8,1 |
4. Valvontatavoitteet
Verovalvonnassa toiminnan painopistealueena ovat veroja kerryttävä verovalvonta ja harmaan talouden torjunta. Ennakkoperinnän ja lopullisen verotuksen vastaavuudessa tavoitteena on, että kokonaispoikkeama voi olla enintään 11 prosenttia maksuunpannuista veroista ja maksuista. Jäämäperinnän kertymä on 40 prosenttia vuoden 2003 aikana perintään otettujen ja niiden vuonna 2002 maksuunpantujen verojen, jotka ovat maksamatta (verojääminä) 1.1.2003, yhteismäärästä.
Harmaan talouden torjunnassa otetaan huomioon valtioneuvoston 20.6.2001 tekemä periaatepäätös hallituksen toimintaohjelmaksi talousrikollisuuden ja harmaan talouden vähentämiseksi. Periaatepäätöksen ja valtiovarainministeriön 18.12.2001 tekemän viranomaisyhteistyön kehittämisprojektin jatkamispäätöksen mukaisesti verohallinto maksaa viranomaisyhteistyön kehittämisprojektin menoja vuonna 2003 yhteensä enintään 588 660 euroa.
5. Ylläpito- ja kehittämishankkeet
Vuonna 2003 voimavarat kohdistuvat käytännössä pakollisten, kuten veroperusteiden muutoksista ja tietojärjestelmien vuosihuollosta johtuvien hankkeiden toteutukseen. Hajautettujen tietokantojen keskittäminen ja sovellusten muuttaminen keskitettyä tietokantaa käyttäviksi saatetaan vuonna 2003 loppuun.
Verohallitus jatkaa vuonna 2001 aloitettua verotusprosessien selvitystyötä. Tavoitteena on kustannusten kasvun hillitsemiseksi ja henkilöstön rekrytointitarpeen rajoittamiseksi rationalisoida verotusprosesseja siten, että verotustyössä hyödynnetään yhä enenevässä määrin automaattisia menettelyjä, asiakkaiden kohdevalikointia ja sähköistä tiedonsiirtoa. Selvitystyön valmistuttua tehdään esitykset käynnistettävistä kehittämishankkeista ja niiden rahoituksesta.
Verohallitus jatkaa vuonna 2002 käynnistettyä Pientyönantajien internet-pohjaisen maksujärjestelmän kehittämistyötä sekä Pohjois-Suomen ja saaristokuntien työnantajamaksujen huojentamisen toteuttamiseen liittyvää valvonta- ja tietojärjestelmätyötä.
6. Henkilöstö
Verohallinnon henkilöstömäärä vähentyi 1990-luvulla noin 700 henkilöllä. Vastaavana ajanjaksona henkilöstön keski-ikä nousi yli 4 vuotta. Vuoden 2001 lopulla verohallinnon työntekijöiden keski-ikä oli 45,9 vuotta. Verohallinto varautuu suurten ikäluokkien eläköitymiseen ja osa-aikaeläkejärjestelyiden lisääntymiseen mm. siten, että henkilöstömäärä pysyy lähivuosina noin 6 300—6 350 henkilötyövuodessa. Tämä mahdollistaa rekrytoinnin niille tehtäväalueille, joissa asiantuntijuuden jatkuvuuden turvaaminen on välttämätöntä. Verohallinnon henkilöstön työtyytyväisyyttä seurataan joka kolmas vuosi tehtävällä tutkimuksella.
7. Tuottavuus ja taloudellisuus
Työn tuottavuuden kasvutavoite on 1,0 prosenttia. Taloudellisuus heikkenee jonkin verran vuoden 2002 tasosta.
21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 316 030 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on vähennyksenä otettu huomioon 6 936 000 euroa siirtona momentille 31.20.21.
Menojen ja tulojen erittely: | € |
---|---|
Bruttomenot | 325 770 000 |
Maksullisen toiminnan erillismenot | 3 360 000 |
Muut toimintamenot | 322 410 000 |
Bruttotulot | 5 640 000 |
Maksullisen toiminnan tulot | 3 100 000 |
— julkisoikeudelliset suoritteet | 2 160 000 |
— muut suoritteet | 620 000 |
— erityislakien mukaiset suoritteet |
320 000 |
EU-tulot | 200 000 |
Muut tulot | 2 340 000 |
Nettomenot | 320 130 000 |
Edelliseltä vuodelta siirtyvä määräraha | -4 100 000 |
Määrärahan tarve | 316 030 000 |
2003 talousarvio | 316 030 000 |
2002 talousarvio | 318 046 000 |
2001 tilinpäätös | 308 113 049 |