Talousarvioesitys 2003
07. Pakolais- ja siirtolaisuusasiat
Selvitysosa:Työministeriölle kuuluu maahanmuuttajien kotouttamisen ja turvapaikanhakijoiden vastaanoton yleinen kehittäminen, suunnittelu, ohjaus ja seuranta sekä yhteensovittaminen. Se huolehtii kiintiöpakolaisten valinnasta, pakolaisten kuntaan osoittamisesta, turvapaikanhakijoiden vastaanoton järjestämisestä ja ulkomaalaislain (378/1991) 47 § perusteella säilöön otettujen ulkomaalaisten majoituksen ja huolenpidon järjestämisestä, sekä näihin liittyvistä tiedotus- ja julkaisutoiminnoista.
Työvoima- ja elinkeinokeskusten tehtävänä on maahanmuuttajien yhteiskuntaan ja työelämään kotouttamisen ja turvapaikanhakijoiden vastaanoton suunnittelu, ohjaus, seuranta sekä pakolaisten ja eräiden muiden maahanmuuttajien vastaanotosta aiheutuvien kustannusten korvaaminen. Kuntien tehtävänä on kotouttaa maahanmuuttajat yhteiskuntaan ja työelämään. Jos kunta on laatinut tai sitoutunut laatimaan maahanmuuttajien kotouttamisohjelman, kunta ja TE -keskus sopivat pakolaisten vastaanotosta ja pakolaisista aiheutuvien kustannusten korvaamisesta. Pakolaisten vastaanotosta kunnalle maksetaan korvausta valtion varoista toimeentulotuen, palvelujen järjestämisen ja vastaanoton yleishallinnon kustannuksiin kolmen vuoden ajan. Vamman tai sairauden edellyttämät huomattavat kustannukset korvataan kunnalle kymmenen vuoden ajan.
Turvapaikanhakijoiden vastaanoton järjestää ja rahoittaa valtio. 1.3.2002 lukien maksetaan kunnille korvausta myös vastaanoton järjestämisestä henkilöille, jotka ovat hakeneet turvapaikkaa tai saaneet tilapäistä suojelua Suomessa ja saaneet tämän jälkeen pysyväisluonteisen oleskeluluvan ulkomaalaislain 20 §:n 1 momentin 3 kohdan perusteella (A4 -status). Vastaanoton kustannuksiin turvapaikanhakijoiden määrän ohella vaikuttaa turvapaikkaprosessin, ja tähän mahdollisesti liittyvän valitusprosessin kesto, sekä kuntaan sijoittamisen odotusaika. Vuonna 2003 kaikkien turvapaikkahakemusten keskimääräiseksi käsittelyajaksi arvioidaan 1 v 3 kk. Arvioon sisältyy ulkomaalaislain (648/2000) mukaisessa nopeutetussa menettelyssä käsiteltäväksi arvioitu 10 % osuus hakemuksista. Näiden hakemusten keskimääräiseksi käsittelyajaksi arvioidaan muodostuvan noin kaksi kuukautta vuonna 2003. Keskimääräisen majoitusajan vastaanottokeskuksissa arvioidaan vuonna 2003 olevan noin 1 v 6 kk.
Korvausten piirissä olevat pakolaiset, turvapaikanhakijat ja paluumuuttajat vv. 2000—2003: | ||||
---|---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
Pakolaiskiintiö | 700 | 750 | 750 | 750 |
toteutuma | toteutuma | arvio | arvio | |
Maahan saapuneet pakolaiset | 1 212 | 1 857 | 1 600 | 1 610 |
— Kiintiöpakolaiset | 756 | 739 | 800 | 810 |
— Perheenyhdistämiset | 184 | 320 | 400 | 300 |
— Oleskeluluvan saaneet turvapaikanhakijat | 272 | 798 | 400 | 500 |
Pakolaisia laskennallisten kuntakorvausten piirissä | 3 457 | 3 809 | 4 400 | 4 800 |
Uudet turvapaikanhakijat | 3 170 | 1 651 | 1 200 | 1 500 |
Turvapaikanhakijoita keskimäärin vuodessa | 2 661 | 2 370 | 2 400 | 2 220 |
Ent. Neuvostoliiton alueelta olevat paluumuuttajat | 1 145 | 1 052 | 1 500 | 1 500 |
Vuosittaiset poikkeamat talousarviossa hyväksytyn pakolaiskiintiön ja maahan saapuvien kiintiöpakolaisten määrässä johtuvat siitä, että pakolaisten Suomeen tuloa saattavat viivästyttää mm. lähtölupien ja kauttakulkuviisumien saannin vaikeus. Kunnille maksettavat korvaukset pakolaisten vastaanotosta kohoavat maahan saapuvien pakolaisten määrän kasvaessa. Pakolaisista maksettavien korvausten piirissä olevien henkilöiden määrä arvioidaan kolmen edellisen vuoden maahan saapuvien lukumäärän ja talousarviovuodelle esitetyn arvion perusteella. Korvauksista säädetään valtioneuvoston päätöksessä (512/1999).
Turvapaikanhakijoista noin kolmasosan arvioidaan saavan turvapaikan tai oleskeluluvan suojelun tarpeen vuoksi tai humanitaarisista syistä. Turvapaikanhakijoista aiheutuviin kustannuksiin vaikuttaa maahan saapuneiden turvapaikanhakijoiden lukumäärä ja majoitusaika. Majoitusaika vastaanottokeskuksissa tai yksityismajoituksessa on riippuvainen turvapaikkahakemusten käsittelyajoista ja siihen mahdollisesti liittyvän valitusprosessin kestosta, sekä kuntaan sijoittamiseen tai maasta poistumiseen kuluvasta ajasta. Ulkomaalaisten maahantuloon, maastalähtöön sekä oleskeluun sovelletaan ulkomaalaislakia (378/1991).
Pakolaisiin, turvapaikanhakijoihin ja paluumuuttajiin liittyvät korvaukset vv. 2000—2003 (1 000 euroa): | ||||
---|---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
toteutuma | toteutuma | budjetoitu | esitys | |
Pakolaisten vastaanotto | 30 069 | 34 563 | 35 932 | 32 450 |
— Laskennalliset korvaukset kunnille | 8 051 | 11 127 | 12 273 | 11 750 |
— Muut korvaukset kunnille | 22 018 | 23 435 | 23 659 | 20 700 |
Turvapaikanhakijoiden vastaanotto | 30 198 | 24 505 | 24 692 | 25 302 |
Muut pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden menot | 2 136 | 2 209 | 2 797 | 2 657 |
Korvaukset kunnille ent. Neuvostoliiton alueelta tulevien paluumuuttajien menoihin | 9 078 | 9 335 | 11 302 | 10 300 |
21. Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanottotoiminta valtion osalta (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 6 635 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtion vastaanottokeskusten toimintamenojen maksamiseen, pakolaisten maahantulomatkojen järjestämisestä, lähtömaassa suoritettavista terveystarkastuksista ja koulutuksesta sekä vastaanottoa edistävän koulutuksen ja tiedotustoiminnan järjestämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää vastaanoton toteuttamiseksi erityistilanteissa tarpeellisten palvelujen hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen, turvapaikanhakijoiden vastaanoton neuvottelukunnan kustannuksiin sekä vastaanottokeskusten järjestämissä toimenpiteissä olevien tapaturmakorvausten ja ryhmävastuuvakuutuksen maksamiseen sekä Valtiokonttorin näistä perimien hoitokulujen maksamiseen. Määrärahasta saa käyttää enintään 505 000 euroa turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten oikeusapupalvelujen hankkimiseen. Määrärahaa saa lisäksi käyttää rasismin ja etnisen syrjinnän ehkäisemiseen, seurantaan ja syrjinnän vastaiseen koulutukseen.
Määrärahaa saa käyttää enintään 123 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.
2003 talousarvio | 6 635 000 |
2002 talousarvio | 6 627 000 |
2002 lisätalousarvio | 69 000 |
2001 tilinpäätös | 6 394 275 |
30. Valtion korvaus kunnille eräiden Suomeen muuttavien henkilöiden toimeentulotuen sekä heille annetun sosiaali- ja terveydenhuollon erityiskustannuksiin (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 10 300 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtioneuvoston määräämin perustein (512/1999) entisen Neuvostoliiton alueelta Suomeen muuttavien henkilöiden toimeentulotuen kustannusten sekä heille annetun sosiaali- ja terveydenhuollon erityiskustannusten korvaamiseen kunnille.
Selvitysosa:Suomeen muuttaneiden henkilöiden toimeentulotuesta puolen vuoden ajalta maahan saapumisesta aiheutuneita kustannuksia korvataan arviolta 3 210 000 euroa ja toimeentulotukimenoja sen vuoksi, että henkilö ei maahanmuuttoon liittyvän asemansa vuoksi voi saada eläkettä tai muuta sosiaaliturvaetuutta korvataan arviolta 4 875 000 euroa noin 1 300 henkilön osalta. Lisäksi maksetaan kunnille arviolta 2 207 000 euroa noin 170 henkilön pitkäaikaisesta hoidosta ja huollosta aiheutuneita kustannuksia. Korvaukset maksetaan kunnille jälkikäteen.
2003 talousarvio | 10 300 000 |
2002 talousarvio | 11 302 000 |
2001 tilinpäätös | 9 334 078 |
31. Syrjinnän vastainen toiminta (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 100 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää siirron maksamiseen kunnille EU:n syrjinnän torjumista koskevan toimintaohjelman hankkeiden kansallista rahoitusta varten.
Selvitysosa:EU:n neuvosto päätti 27.11.2000 syrjinnän torjumista koskevan yhteisön toimintaohjelman perustamisesta vuosiksi 2001—2006. Ohjelmasta voi hakea rahoitusta syrjinnän torjuntaa koskeviin monikansallisiin, kahdessa vaiheessa toteutettaviin hankkeisiin. Määrärahaa käytetään valmisteluvaiheen jälkeen toteutettavan, varsinaisen hankkeen kansallisen osuuden rahoittamiseen. Hankkeen päähakijana on Suomen Kuntaliitto. Momentilta rahoitettava kansallinen osuus kohdennetaan siirtona kunnille kansallisen osuuden maksamiseen.
2003 talousarvio | 100 000 |
2002 talousarvio | 100 000 |
63. Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 53 775 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtioneuvoston määräämin perustein (512/1999) pakolaisten kotoutumista tukevan toiminnan järjestämisestä ja sosiaali- ja terveydenhuollon antamisesta kunnille aiheutuvien kustannusten laskennallisiin korvauksiin sekä toimeentulotuen, tulkkipalvelujen ja erityiskustannusten korvaamiseen, vastaanottokeskusten järjestämissä toimenpiteissä olevien tapaturmakorvausten ja ryhmävastuuvakuutuksen maksamiseen sekä Valtiokonttorin näistä perimien hoitokulujen maksamiseen, paluumuutosta aiheutuviin menoihin sekä kunnille, kuntayhtymille ja yhteisöille niiden ylläpitämien turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskusten, ryhmä- ja perheryhmäkotien, tulkkikeskusten sekä muihin tarvittaviin menoihin. Lisäksi määrärahaa saa käyttää toimeentulon ja huolenpidon järjestämiseen ulkomaalaisille, jotka on otettu säilöön ulkomaalaislain (378/1991) 46 §:n perusteella. Vuoden 2003 pakolaiskiintiö on 750 henkilöä.
Selvitysosa:Määrärahasta arvioidaan käytettävän pakolaisten vastaanotosta aiheutuvien kustannusten laskennallisina korvauksina 11 750 000 euroa, korvauksena kunnille pakolaisille annetuista kotoutumista tukevista ja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista sekä toimeentulotuista ja tulkkipalveluista 20 700 000 euroa sekä turvapaikanhakijoiden vastaanoton järjestämiseen 21 325 000 euroa. Kunnille maksettavien korvausten määräytymisperusteet tarkistetaan.
Vuonna 2003 varaudutaan noin 810 kiintiöpakolaisen ja 300 perheenyhdistämisohjelman puitteissa tulevan omaisen vastaanottoon. Laskennallisten kuntakorvausten piirissä arvioidaan olevan henkilövuosina laskien noin 4 800 pakolaista. Uusia turvapaikanhakijoita arvioidaan tulevan 1 500, joista 500 arvioidaan saavan oleskeluluvan. Turvapaikanhakijoita arvioidaan olevan vastaanottokeskuksissa noin 2 220 henkilöä.
Momentin määrärahan lisäys aiheutuu vastaanottokeskuksiin majoitettujen turvapaikanhakijoiden, kunnille maksettavien korvausten piirissä olevien pakolaisten ja oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden arvioitua suuremmasta määrästä.
2003 talousarvio | 53 775 000 |
2002 talousarvio | 42 753 000 |
2002 lisätalousarvio | 14 041 000 |
2001 tilinpäätös | 48 217 205 |