Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       01. Työhallinto

Talousarvioesitys 2003

07. Pakolais- ja siirtolaisuusasiatPDF-versio

Selvitysosa:Työministeriölle kuuluu maahanmuuttajien kotouttamisen ja turvapaikanhakijoiden vastaanoton yleinen kehittäminen, suunnittelu, ohjaus ja seuranta sekä yhteensovittaminen. Se huolehtii kiintiöpakolaisten valinnasta, pakolaisten kuntaan osoittamisesta, turvapaikanhakijoiden vastaanoton järjestämisestä ja ulkomaalaislain (378/1991) 47 § perusteella säilöön otettujen ulkomaalaisten majoituksen ja huolenpidon järjestämisestä, sekä näihin liittyvistä tiedotus- ja julkaisutoiminnoista.

Työvoima- ja elinkeinokeskusten tehtävänä on maahanmuuttajien yhteiskuntaan ja työelämään kotouttamisen ja turvapaikanhakijoiden vastaanoton suunnittelu, ohjaus, seuranta sekä pakolaisten ja eräiden muiden maahanmuuttajien vastaanotosta aiheutuvien kustannusten korvaaminen. Kuntien tehtävänä on kotouttaa maahanmuuttajat yhteiskuntaan ja työelämään. Jos kunta on laatinut tai sitoutunut laatimaan maahanmuuttajien kotouttamisohjelman, kunta ja TE -keskus sopivat pakolaisten vastaanotosta ja pakolaisista aiheutuvien kustannusten korvaamisesta. Pakolaisten vastaanotosta kunnalle maksetaan korvausta valtion varoista toimeentulotuen, palvelujen järjestämisen ja vastaanoton yleishallinnon kustannuksiin kolmen vuoden ajan. Vamman tai sairauden edellyttämät huomattavat kustannukset korvataan kunnalle kymmenen vuoden ajan.

Turvapaikanhakijoiden vastaanoton järjestää ja rahoittaa valtio. 1.3.2002 lukien maksetaan kunnille korvausta myös vastaanoton järjestämisestä henkilöille, jotka ovat hakeneet turvapaikkaa tai saaneet tilapäistä suojelua Suomessa ja saaneet tämän jälkeen pysyväisluonteisen oleskeluluvan ulkomaalaislain 20 §:n 1 momentin 3 kohdan perusteella (A4 -status). Vastaanoton kustannuksiin turvapaikanhakijoiden määrän ohella vaikuttaa turvapaikkaprosessin, ja tähän mahdollisesti liittyvän valitusprosessin kesto, sekä kuntaan sijoittamisen odotusaika. Vuonna 2003 kaikkien turvapaikkahakemusten keskimääräiseksi käsittelyajaksi arvioidaan 1 v 3 kk. Arvioon sisältyy ulkomaalaislain (648/2000) mukaisessa nopeutetussa menettelyssä käsiteltäväksi arvioitu 10 % osuus hakemuksista. Näiden hakemusten keskimääräiseksi käsittelyajaksi arvioidaan muodostuvan noin kaksi kuukautta vuonna 2003. Keskimääräisen majoitusajan vastaanottokeskuksissa arvioidaan vuonna 2003 olevan noin 1 v 6 kk.

Korvausten piirissä olevat pakolaiset, turvapaikanhakijat ja paluumuuttajat vv. 2000—2003:
  2000 2001 2002 2003
         
Pakolaiskiintiö 700 750 750 750
  toteutuma toteutuma arvio arvio
Maahan saapuneet pakolaiset 1 212 1 857 1 600 1 610
— Kiintiöpakolaiset 756 739 800 810
— Perheenyhdistämiset 184 320 400 300
— Oleskeluluvan saaneet turvapaikanhakijat 272 798 400 500
Pakolaisia laskennallisten kuntakorvausten piirissä 3 457 3 809 4 400 4 800
Uudet turvapaikanhakijat 3 170 1 651 1 200 1 500
Turvapaikanhakijoita keskimäärin vuodessa 2 661 2 370 2 400 2 220
Ent. Neuvostoliiton alueelta olevat paluumuuttajat 1 145 1 052 1 500 1 500

Vuosittaiset poikkeamat talousarviossa hyväksytyn pakolaiskiintiön ja maahan saapuvien kiintiöpakolaisten määrässä johtuvat siitä, että pakolaisten Suomeen tuloa saattavat viivästyttää mm. lähtölupien ja kauttakulkuviisumien saannin vaikeus. Kunnille maksettavat korvaukset pakolaisten vastaanotosta kohoavat maahan saapuvien pakolaisten määrän kasvaessa. Pakolaisista maksettavien korvausten piirissä olevien henkilöiden määrä arvioidaan kolmen edellisen vuoden maahan saapuvien lukumäärän ja talousarviovuodelle esitetyn arvion perusteella. Korvauksista säädetään valtioneuvoston päätöksessä (512/1999).

Turvapaikanhakijoista noin kolmasosan arvioidaan saavan turvapaikan tai oleskeluluvan suojelun tarpeen vuoksi tai humanitaarisista syistä. Turvapaikanhakijoista aiheutuviin kustannuksiin vaikuttaa maahan saapuneiden turvapaikanhakijoiden lukumäärä ja majoitusaika. Majoitusaika vastaanottokeskuksissa tai yksityismajoituksessa on riippuvainen turvapaikkahakemusten käsittelyajoista ja siihen mahdollisesti liittyvän valitusprosessin kestosta, sekä kuntaan sijoittamiseen tai maasta poistumiseen kuluvasta ajasta. Ulkomaalaisten maahantuloon, maastalähtöön sekä oleskeluun sovelletaan ulkomaalaislakia (378/1991).

Pakolaisiin, turvapaikanhakijoihin ja paluumuuttajiin liittyvät korvaukset vv. 2000—2003 (1 000 euroa):
  2000 2001 2002 2003
  toteutuma toteutuma budjetoitu esitys
         
Pakolaisten vastaanotto 30 069 34 563 35 932 32 450
— Laskennalliset korvaukset kunnille 8 051 11 127 12 273 11 750
— Muut korvaukset kunnille 22 018 23 435 23 659 20 700
Turvapaikanhakijoiden vastaanotto 30 198 24 505 24 692 25 302
Muut pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden menot 2 136 2 209 2 797 2 657
Korvaukset kunnille ent. Neuvostoliiton alueelta tulevien paluumuuttajien menoihin 9 078 9 335 11 302 10 300

21. Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanottotoiminta valtion osalta (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 6 635 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtion vastaanottokeskusten toimintamenojen maksamiseen, pakolaisten maahantulomatkojen järjestämisestä, lähtömaassa suoritettavista terveystarkastuksista ja koulutuksesta sekä vastaanottoa edistävän koulutuksen ja tiedotustoiminnan järjestämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää vastaanoton toteuttamiseksi erityistilanteissa tarpeellisten palvelujen hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen, turvapaikanhakijoiden vastaanoton neuvottelukunnan kustannuksiin sekä vastaanottokeskusten järjestämissä toimenpiteissä olevien tapaturmakorvausten ja ryhmävastuuvakuutuksen maksamiseen sekä Valtiokonttorin näistä perimien hoitokulujen maksamiseen. Määrärahasta saa käyttää enintään 505 000 euroa turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten oikeusapupalvelujen hankkimiseen. Määrärahaa saa lisäksi käyttää rasismin ja etnisen syrjinnän ehkäisemiseen, seurantaan ja syrjinnän vastaiseen koulutukseen.

Määrärahaa saa käyttää enintään 123 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.


2003 talousarvio 6 635 000
2002 talousarvio 6 627 000
2002 lisätalousarvio 69 000
2001 tilinpäätös 6 394 275

30. Valtion korvaus kunnille eräiden Suomeen muuttavien henkilöiden toimeentulotuen sekä heille annetun sosiaali- ja terveydenhuollon erityiskustannuksiin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 10 300 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtioneuvoston määräämin perustein (512/1999) entisen Neuvostoliiton alueelta Suomeen muuttavien henkilöiden toimeentulotuen kustannusten sekä heille annetun sosiaali- ja terveydenhuollon erityiskustannusten korvaamiseen kunnille.

Selvitysosa:Suomeen muuttaneiden henkilöiden toimeentulotuesta puolen vuoden ajalta maahan saapumisesta aiheutuneita kustannuksia korvataan arviolta 3 210 000 euroa ja toimeentulotukimenoja sen vuoksi, että henkilö ei maahanmuuttoon liittyvän asemansa vuoksi voi saada eläkettä tai muuta sosiaaliturvaetuutta korvataan arviolta 4 875 000 euroa noin 1 300 henkilön osalta. Lisäksi maksetaan kunnille arviolta 2 207 000 euroa noin 170 henkilön pitkäaikaisesta hoidosta ja huollosta aiheutuneita kustannuksia. Korvaukset maksetaan kunnille jälkikäteen.


2003 talousarvio 10 300 000
2002 talousarvio 11 302 000
2001 tilinpäätös 9 334 078

31. Syrjinnän vastainen toiminta (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 100 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää siirron maksamiseen kunnille EU:n syrjinnän torjumista koskevan toimintaohjelman hankkeiden kansallista rahoitusta varten.

Selvitysosa:EU:n neuvosto päätti 27.11.2000 syrjinnän torjumista koskevan yhteisön toimintaohjelman perustamisesta vuosiksi 2001—2006. Ohjelmasta voi hakea rahoitusta syrjinnän torjuntaa koskeviin monikansallisiin, kahdessa vaiheessa toteutettaviin hankkeisiin. Määrärahaa käytetään valmisteluvaiheen jälkeen toteutettavan, varsinaisen hankkeen kansallisen osuuden rahoittamiseen. Hankkeen päähakijana on Suomen Kuntaliitto. Momentilta rahoitettava kansallinen osuus kohdennetaan siirtona kunnille kansallisen osuuden maksamiseen.


2003 talousarvio 100 000
2002 talousarvio 100 000

63. Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 53 775 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtioneuvoston määräämin perustein (512/1999) pakolaisten kotoutumista tukevan toiminnan järjestämisestä ja sosiaali- ja terveydenhuollon antamisesta kunnille aiheutuvien kustannusten laskennallisiin korvauksiin sekä toimeentulotuen, tulkkipalvelujen ja erityiskustannusten korvaamiseen, vastaanottokeskusten järjestämissä toimenpiteissä olevien tapaturmakorvausten ja ryhmävastuuvakuutuksen maksamiseen sekä Valtiokonttorin näistä perimien hoitokulujen maksamiseen, paluumuutosta aiheutuviin menoihin sekä kunnille, kuntayhtymille ja yhteisöille niiden ylläpitämien turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskusten, ryhmä- ja perheryhmäkotien, tulkkikeskusten sekä muihin tarvittaviin menoihin. Lisäksi määrärahaa saa käyttää toimeentulon ja huolenpidon järjestämiseen ulkomaalaisille, jotka on otettu säilöön ulkomaalaislain (378/1991) 46 §:n perusteella. Vuoden 2003 pakolaiskiintiö on 750 henkilöä.

Selvitysosa:Määrärahasta arvioidaan käytettävän pakolaisten vastaanotosta   aiheutuvien kustannusten laskennallisina korvauksina 11 750 000 euroa, korvauksena kunnille pakolaisille annetuista kotoutumista  tukevista ja sosiaali-   ja terveydenhuollon palveluista  sekä toimeentulotuista ja tulkkipalveluista 20 700 000 euroa sekä turvapaikanhakijoiden vastaanoton järjestämiseen 21 325 000 euroa. Kunnille maksettavien korvausten määräytymisperusteet tarkistetaan.

Vuonna 2003 varaudutaan noin 810 kiintiöpakolaisen ja 300 perheenyhdistämisohjelman puitteissa tulevan omaisen vastaanottoon. Laskennallisten kuntakorvausten piirissä arvioidaan olevan henkilövuosina laskien noin 4 800 pakolaista. Uusia turvapaikanhakijoita arvioidaan tulevan 1 500, joista 500 arvioidaan saavan oleskeluluvan. Turvapaikanhakijoita arvioidaan olevan vastaanottokeskuksissa noin 2 220 henkilöä.

Momentin määrärahan lisäys aiheutuu vastaanottokeskuksiin majoitettujen turvapaikanhakijoiden, kunnille maksettavien korvausten piirissä olevien pakolaisten ja oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden arvioitua suuremmasta määrästä.


2003 talousarvio 53 775 000
2002 talousarvio 42 753 000
2002 lisätalousarvio 14 041 000
2001 tilinpäätös 48 217 205