Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2002

40. Syyttäjä- ja ulosottolaitosPDF-versio

Selvitysosa:Syyttäjän tehtävät kohdistuvat esitutkintaan, syyteharkintaan ja oikeudenkäyntiin. Syyttäjän kokonaisvastuu rikosvastuun toteuttamisessa edellyttää aktiivisuutta ja yhteistyötä muiden rikosprosessiin osallistuvien viranomaisten kanssa. Valtakunnansyyttäjänvirasto toimii kaksiportaisen syyttäjäorganisaation keskushallintoviranomaisena.

Syyttäjäntoimessa on keskeistä vuonna 2002 talousrikollisuuden ja harmaan talouden sekä huumerikollisuuden vastustamiseen ja nuorten rikoksentekijöiden oikeuskäsittelyn nopeuttamiseen liittyvät erityistoimenpiteet, syyttäjälaitoksen johtamis- ja ohjausjärjestelmien kehittäminen sekä syyttäjien kansainvälisen rikosoikeudenhoidon osaamisen lisääminen. Laatutavoitteena on rikosvastuun yhtenäinen toteuttaminen huumausaine-, pahoinpitely- ja talousrikoksissa.

Ulosottoviranomaisten tehtävänä on rahasaatavien periminen maksuvelvollisuutensa laiminlyöneiltä ulosottomenettelyssä, joka perustuu yksityisoikeudellisten saatavien osalta tuomioistuimen riita-asioissa antamaan maksupäätökseen ja verojen sekä muiden saatavien osalta niiden maksuunpanoon.

Ulosottomenettelyä sääntelevän ulosottolainsäädännön kokonaisuudistuksen valmistelua jatketaan ja ulosottotointa kehitetään vuonna 1999 hyväksytyn kehittämissuunnitelman mukaisesti. Sen tavoitteena on sähköisen asioinnin mahdollistaminen velkojille ja perimistoimenpiteitten mitoittaminen mahdollisimman hyvin kunkin velallisen olosuhteita vastaavaksi sekä velallisen rekisteröityjen tulo- ja varallisuustietojen saaminen teknisen käyttöyhteyden kautta ulosoton käytettäväksi jo siinä vaiheessa, kun perimiskeino valitaan. Erikoisperinnässä pyritään kehittämään ulosoton työmenetelmiä sellaisissa tapauksissa, joissa ulosottoa yritetään välttää lainvastaisin ja epäasiallisin keinoin. Tavoitteet toteutetaan uudistamalla ulosoton tietojärjestelmä siten, että se on käytössä 1.3.2003 samanaikaisesti ulosottolain kokonaisuudistukseen liittyvän ulosottolain muutoksen voimaan tulon kanssa, sekä kouluttamalla ulosoton henkilöstö uuden lainsäädännön mukaiseen toimintaan.

Talousrikollisuuden ja harmaan talouden vähentämiseksi syyttäjä- ja ulosottolaitoksen resursseja suunnataan edelleen vuonna 2002 talousrikostutkintaan, erikoisperintään ja rikoshyödyn jäljittämiseen.

21. Syyttäjä- ja ulosottolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 103 700 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtakunnansyyttäjänviraston, kihlakuntien syyttäjän- ja ulosottovirastojen, Ahvenanmaan maakunnansyyttäjän- ja maakunnanvoudinviraston toimintamenojen, kihlakunnanvirastojen syyttäjä- ja ulosotto-osastojen palkkaus-, matka-, ammattikirjallisuus- ja koulutusmenojen sekä ulosoton posti-, pankkipalvelu- ja lomakemenojen maksamiseen. Syyttäjä- ja ulosottolaitoksen keskitettyjen atk-järjestelmien käytöstä, ylläpidosta ja kehittämisestä aiheutuvat menot maksetaan samoin momentin määrärahasta.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 25 000 euroa yhden henkilön palkkausmenojen siirtona momentilta 30.61.21 ja vähennyksenä 203 000 euroa kahden henkilön palkkausmenojen siirtona momentille 24.99.23.

Lisäksi määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 766 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin.

Toimintamenojen arvioitu
jakautuminen:
   
Syyttäjälaitos 27 005 000
Ulosottolaitos 64 217 000
Keskitetyt tietohallintopalvelut 12 478 000
Yhteensä 103 700 000

Paikallissyyttäjälle saapui vuonna 2000 yhteensä noin 87 200 asiaa ja asioita ratkaistiin yhteensä noin 82 800. Vuosina 2001 ja 2002 asiamäärien arvioidaan pysyvän noin 87 000 asiassa. Rikollisuuden ei arvioida määrällisesti kasvavan muutoin kuin huumausaine- ja väkivaltarikoksissa. Niihin liittyvät prosessitoimet sitovat syyttäjäresursseja aikaisempaa enemmän muun muassa siksi, että samaan asiaan on sidottava useampi syyttäjä. Syyttämättäjättämispäätöksiä arvioidaan tehtävän noin 25 000 henkilöstä. Näistä noin 10 000 on niin sanottuja seuraamusluonteisia syyttämättäjättämispäätöksiä. Joutuisuustavoitteena on syyteharkinnan suorittaminen tavallisissa rikosasioissa kahdessa kuukaudessa. Vaativat jutut otetaan heti käsittelyyn niin, ettei syyteharkinta niissäkään syyttäjästä riippuvasta syystä kestä yli kuutta kuukautta. Taloudellisuustavoitteeksi on alustavasti asetettu 293 euroa/ratkaistu asia (toteutuma v. 2000 274 euroa ja arvio v. 2001 287 euroa/ratkaistu asia).

Ulosottoon saapui perittäväksi vuonna 2000 noin 2,5 milj. asiaa ja 3 mrd. euroa. Ulosoton asiamäärien ja perittävien markkamäärien arvioidaan hieman lisääntyvän.

Oikeusministeriö on talousarvion valmistelun yhteydessä asettanut ulosottolaitoksen toiminnalle vuodelle 2002 alustavasti seuraavat tulostavoitteet:

Tunnuslukutaulukko      
  2000 2001