Talousarvioesitys 2014
01. Valtiovarainministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 39 524 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) vastikkeettomien menojen maksamiseen kansainvälisille yhteisöille
2) EU-yhteistyöhön hallinnon kehittämisessä.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon
1) siirtyvän omaisuuden väliaikaisesta hallinnasta valtiovarainministeriölle saatavat tulot
2) Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunnan (JHTT-lautakunnan) tulot.
Selvitysosa:Valtiovarainministeriö asettaa toiminnalleen seuraavat vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2014 ja toimenpiteet niiden saavuttamiseksi:
Vaikuttavuustavoitteet | Toimenpiteet1) |
---|---|
Turvaamme julkisen talouden kestävän rahoituksen | Toteutetaan hallitusohjelmaan sisältyvät säästötavoitteet. Vahvistetaan peruspalveluohjelman ohjaavuutta. Kartoitetaan kuntien lakisääteiset tehtävät. Uudistetaan kuntalaki kestävään talouden pitoon kannustavaan ja tehokkaamman seurannan mahdollistavaan suuntaan. |
Luomme suotuisat puitteet talouden kasvulle | Kehitetään välineitä työllisyyttä, tuottavuutta ja kilpailukykyä edistävien toimien vaikutusten arvioimiseksi. Ohjataan pääomamarkkinoita kasvua edistävään suuntaan. Vahvistetaan euroalueen vakautta. Pannaan toimeen valtion vaikuttavuus ja tuloksellisuusohjelma. |
Vahvistamme finanssipolitiikan ohjausmekanismeja | Saatetaan voimaan julkista taloudenpitoa ohjaavat EU-asetusten ja -sopimusten edellyttämät menettelytavat. Koko julkista taloutta koskevien finanssipoliittisten tavoitteiden lisääminen ja tavoitteiden saavuttamisen seuranta mahdollisine korjaustoimineen. Valmistellaan kuntarakennelaki sekä uudistetaan valtionosuuslainsäädäntö ja kuntalaki (kuntauudistus). Luodaan menettelytavat kuntakonsernien tilinpäätösinformaation keräämiseksi ja hyödyntämiseksi. |
Valtionhallinto toimii joustavana verkostona | Valmistellaan keskushallinnon uudistusta. Kehitämme valtionhallinnon yhteisiä palveluja. |
Hallinnon ohjausjärjestelmät toimivat saumattomasti yhteen | Selkeytämme VM:n roolia ja vahvistamme yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa. Uudistamme tulosohjausta ja vakiinnutamme tuloksellisuusajattelun. |
Turvaamme julkiset palvelut, niiden asiakaslähtöisyyden ja uudistamme hallinnon rakenteita | Toteutamme kuntauudistusta. Rakennamme julkisen hallinnon yhteistä asiakaspalvelua. |
ICT on julkisten palvelujen strateginen voimavara ja tukee palveluja ja hallintoa | Yhdistämme toimialariippumattomat ICT-palvelut. Kehitämme sähköisiä yhteisiä palveluita. |
Johtamisjärjestelmä on selkeä ja johtaminen ammattimaista | Strategian toimeenpano sisältyy tulostavoiteasiakirjoihin ja johtamisen prosesseihin. Selkeytämme johtoryhmärakennetta. |
Osaamisemme on sekä syvää että laaja-alaista | Henkilöstösuunnittelu on tulevaisuuteen suuntautunutta ja tukee ministeriön ydintoimintoja. Vahvistamme kaikkien henkilöstöryhmien osaamista. |
Viestintä on strateginen voimavara, joka vahvistaa vaikuttavuutta ja luottamusta | Lisäämme asiakasajattelua yhteistyökumppaneiden kanssa. Käytämme aktiivisesti verkkoviestintää työnteon tukena ja tiedon jakamisen välineenä. Hankkeiden suunnitelmallisella viestinnällä edistämme vaikuttavuutta ja ymmärrettävyyttä. |
Valmistelumme on suunnitelmallista ja tietopohja tukee päätöksentekoa | Hyödynnämme tutkimustietoa entistä paremmin osana valmistelua. Tietojohtaminen on osa kokonaiskehittämistä. Kehitämme säädösvalmistelua. |
Laadukas ICT ja luotettava tieto tukevat joustavaa työntekoa | Sähköiset toimintatavat ovat joustavia ja yhteisöllisiä. Yhteisissä tietojärjestelmissä on oikeat ja ajantasaiset tiedot ja edistämme niiden käyttöä. |
1) Taulukossa esitetty esimerkinomaisesti muutamia toimenpiteitä.
Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen on osa valtiovarainministeriön henkilöstöpolitiikkaa sekä toimintatapojen ja työhyvinvoinnin kehittämistä. Valtiovarainministeriö toimeenpanee ja seuraa laatimaansa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisen alueita suunnitelmassa ovat
- — rekrytointi ja perehdyttäminen
- — työssä kehittyminen ja uralla eteneminen
- — työ- ja yksityiselämän yhteensovittaminen
- — arvojen mukainen johtaminen ja toiminta
- — moniarvoisuus ja häirinnän ehkäiseminen
- — sama palkka samasta ja samanarvoisesta työstä.
Valtiovarainministeriön tasa-arvotyöryhmä arvioi suunnitelman toteutumista vuosittain sekä päivittää sitä tarvittaessa.
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen
2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
|
Henkilöstömäärä, htv | 386 | 381 | 372 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 7,4 | 8,2 | 8,0 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VM Baro | - | 3,5 | 3,6 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 40 297 | 39 148 | 40 540 |
Bruttotulot | 1 894 | 328 | 1 016 |
Nettomenot | 38 403 | 38 820 | 39 524 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 792 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 882 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kansalaisen sähköinen osallistumisympäristö (siirto momentille 25.01.01) | -20 |
Kuntauudistuksen hanketoiminnan rahoitus (siirto momentille 28.90.22) | -100 |
Toiminnan turvaaminen | 1 500 |
Turvallisuusverkkotoiminnan strateginen ohjaus (kertaluonteinen siirto 120 000 euron osalta) (siirto momentilta 28.70.01) | 400 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -135 |
Palkkausten tarkistukset | 115 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -82 |
Tasomuutos | -974 |
Yhteensä | 704 |
2014 talousarvio | 39 524 000 |
2013 I lisätalousarvio | 85 000 |
2013 talousarvio | 38 820 000 |
2012 tilinpäätös | 39 493 000 |