Talousarvioesitys 2018
Pääluokka 33
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Kansaneläkelaitoksesta annetun lain 12 d §:n mukaisten sosiaaliturvan yleisrahastoon kuuluvien etuuksien tilapäiseen suorittamiseen saa käyttää muun saman rahaston etuuden maksamiseen varattua määrärahaa seuraavilta momenteilta: 33.10.50, 51, 52, 53, 54, 55, 57, 60 ja 33.20.51, 52, 56.
Selvitysosa:
Suomalaisten hyvinvointi ja elämänlaatu ovat kehittyneet hyvin kuluneen kymmenen vuoden aikana. Sosioekonomiset terveys- ja hyvinvointierot ovat kuitenkin kansainvälisesti verrattuna edelleen suuret. Polarisaation ja sosiaalisen eriarvoisuuden lisääntyminen on haaste sekä yksilöiden hyvinvoinnin että yhteiskunnan vakauden kannalta.
Toimintaympäristön muutos on monitasoista. Teknologian voimakas kehitys lisää mahdollisuuksia tukea terveyttä ja hyvinvointia ennaltaehkäisevästi ja antaa vaikuttavampaa hoitoa ja palveluja. Myös tietoa voidaan hyödyntää entistä enemmän sekä yksilön että yhteiskunnan tasolla. Työllisyys, terveys ja hyvinvointi ja niitä tukevat palvelut vahvistavat kansalaisten osallisuutta ja estävät syrjäytymistä. Työn murros tuo uusia tapoja osallistua työelämään. Niiden myötä muuttuu myös sosiaaliturvan rahoituksen perusta.
Sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden ehtona on korkea työllisyysaste, terveet ja toimintakykyiset kansalaiset sekä vaikuttavat ja tehokkaat sosiaali- ja terveyspalvelut. Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistus edellyttää ja mahdollistaa uusien toimintatapojen käyttöön ottamisen. Digitalisaation mahdollisuudet hyödyntämällä toiminta tehostuu ja palvelujen saatavuus ja saavutettavuus lisääntyvät.
Sosiaali- ja terveyspolitiikalla tuetaan työllisyysasteen nousua ja työn tuottavuutta huolehtimalla työhyvinvoinnista ja työntekijöiden terveydestä ja työ- ja toimintakyvystä. Sosiaali- ja terveysala on myös itsessään kasvuala ja teknologian ja palvelujen kehittäjä.
Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan rahoitus nojaa talouden tasapainoiseen kehitykseen, joka edellyttää talouskasvua ja rakenteellisia uudistuksia. Sosiaali- ja terveyspalvelut, eläkkeet ja muu sosiaaliturva on kyettävä tarjoamaan kaikille.
Sosiaali- ja terveyspolitiikalla tuetaan työllisyysasteen nousua ja työn tuottavuutta huolehtimalla työhyvinvoinnista ja työntekijöiden terveydestä ja työ- ja toimintakyvystä. Kansalaisten terveydentilan ja toimintakyvyn parantuessa sosiaali- ja terveyspalvelujen tarve vähenee.
Hallituksen tavoitteena on nostaa Suomen talous kestävän kasvun ja kohenevan työllisyyden uralle sekä turvata julkisten palvelujen ja sosiaaliturvan rahoitus. Hyvinvointipalvelujen ja tulonsiirtojen rahoituksen turvaamiseksi toteutetaan työn kannustavuutta ja työllistämisen houkuttelevuutta parantavat uudistukset. Sosiaali- ja terveydenhuollossa painopiste on ennaltaehkäisyssä, hoitoketjujen sujuvuudessa, henkilöstön hyvinvoinnissa ja toimivissa tietojärjestelmissä. Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisen tavoitteena on terveyserojen kaventaminen ja kustannusten hallinta. Uudistus toteutetaan palvelujen täydellisellä horisontaalisella ja vertikaalisella integraatiolla sekä vahvistamalla järjestäjien kantokykyä.
Pääosa, kaksi kolmannesta, sosiaalimenoista rahoitetaan työnantajien ja työntekijöiden sosiaaliturvamaksuin, kuntien verovaroin sekä asiakasmaksuin. Sosiaali- ja terveysministeriön pääluokan osuus sosiaalimenoista on vajaa viidennes. Pääluokan suurimmat menoerät ovat siirtomenot kotitalouksille, kunnille ja kuntayhtymille.
Hyvinvointi ja terveys -painopistealueen kymmenen vuoden tavoitteen mukaisesti suomalaiset voivat paremmin ja kokevat pärjäävänsä erilaisissa elämäntilanteissa. Jokainen ihminen kokee voivansa vaikuttaa, tehdä valintoja ja ottaa vastuuta. Sosiaali- ja terveydenhuollossa painopiste on ennaltaehkäisyssä, hoitoketjut ovat sujuvia, henkilöstö voi hyvin ja tietojärjestelmät toimivat. Uudistuksen myötä yhteisillä varoilla saadaan enemmän terveyttä ja hyvinvointia.
Tavoitteet 2017—2020 (suluissa viittaus seurantaindikaattoreihin):
- — Terveyden edistäminen ja varhainen tuki ovat vahvistuneet poikkihallinnollisesti päätöksenteossa, palveluissa ja työelämässä lainsäädäntömuutoksilla sekä paremmalla toimeenpanolla. Terveys- ja hyvinvointierot ovat kaventuneet (Elintapojen kehitys)
- — Eri-ikäisten ihmisten vastuuta omasta terveydentilasta sekä elämäntavoista on tuettu. Julkinen palvelulupaus on määritelty yhteiskunnan taloudellisen kantokyvyn puitteissa. Ihmisten erilaisissa elämäntilanteissa toimivia valintoja on mahdollistettu enemmän (Elintapojen kehitys)
- — Lasten ja perheiden hyvinvointi ja omat voimavarat ovat vahvistuneet (Lapsiperheiden ennaltaehkäisevät palvelut)
- — Ikääntyneiden ihmisten kotiin saatavia palveluja on painotettu. Omaishoitoa on vahvistettu (Ikääntyneiden palvelujen rakenne)
- — Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus on parantanut peruspalveluja ja tietojärjestelmiä (Sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannukset, Sosiaali- ja terveyspalvelujen odotusajat)
- — Sosiaaliturvaa on uudistettu osallistavaksi ja työhön kannustavaksi (Osatyökykyisten tukeminen työmarkkinoille)
- — Järjestötyö ja vapaaehtoistoiminta ovat helpottuneet ja yhteisöllisyys lisääntynyt normeja purkamalla (Järjestö- ja vapaaehtoistoiminta).
Sosiaali- ja terveysministeriö koordinoi suunnitelmallisesti hallituksen tasa-arvopolitiikkaa, edistää sukupuolten tasa-arvoa ja sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista kaikessa valtioneuvoston valmistelussa ja päätöksenteossa. Valtavirtaistamista valtioneuvostossa vahvistetaan ministeriöittäin räätälöidyn tuen avulla. Sukupuolinäkökulma sisällytetään merkittäviin hankkeisiin kuten sote-uudistukseen. Kolmikantaisen samapalkkaisuusohjelman toteutus työmarkkinaosapuolten kanssa jatkuu.
Sosiaali- ja terveysministeriö toteuttaa soveltuvin osin lakia alueiden kehittämisestä ja rakennerahastotoiminnan hallinnoinnista (7/2014) sekä lakia alueiden kehittämisen ja rakennerahastohankkeiden rahoittamisesta (8/2014). Euroopan unionin rakennerahastovarojen kohdentamisessa neuvotellaan sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan valtakunnallisiin hankkeisiin tulevat voimavarat vastuuministeriön, työ- ja elinkeinoministeriön, kanssa. Voimavarat suunnataan Kestävää kasvua ja työtä 2014—2020 -ohjelman mukaisesti ja niiden tarkoituksenmukainen hyödyntäminen varmistetaan käyttösuunnitelmalla.
Seurantaindikaattori 2013—2018
2013 toteutuma |
2014 toteutuma |
2015 toteutuma |
2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 arvio |
|
Elintapojen kehitys | ||||||
% ikäryhmästä | ||||||
— Aikuisten ylipaino | 55 | 54 | 54 | 54 | 54 | 53 |
— Aikuisten humalajuominen | 12 | 12 | 11 | 13 | 12 | 11 |
— Liikuntaa harrastamattomat aikuiset | 25 | 23 | 26 | 23 | 23 | 23 |
— Psyykkisesti merkittävästi kuormittuneet aikuiset | 14 | 13 | 13 | 14 | 13 | 13 |
— Ylipainoiset nuoret | 16,4 | .. | 15,5 | .. | 15,0 | 15,0 |
— Tosi humalaan vähintään kuukausittain juovat nuoret | 12,1 | .. | 9,9 | .. | 9,0 | 9,0 |
— Vähän liikuntaa harrastavat nuoret | 32,1 | .. | 22,4 | .. | 22 | 22 |
Lapsiperheiden ennaltaehkäisevät palvelut | ||||||
Perheitä/käyntejä vuoden aikana | ||||||
— Lastensuojelun tehostettu perhetyö (perheitä) | .. | .. | 8 939 | 9 000* | 9 000 | 9 000 |
— SHL:n mukainen perhetyö (perheitä) | .. | .. | 10 707 | 11 000* | 11 000 | 11 000 |
— Lastensuojelun kodin- ja lastenhoitopalvelut (perheitä) | .. | .. | 2 586 | 2 500* | 2 500 | 2 500 |
— SHL:n mukaiset kodin- ja lastenhoitopalvelut (perheitä) | .. | .. | 9 645 | 10 000* | 10 000 | 10 000 |
— Erityisen tuen tarpeen mukaiset käynnit äitiys- tai lastenneuvolassa tai koulu- tai opiskeluterveydenhuollossa | .. | .. | 14 183 | 25 8581) | 26 000 | 26 000 |
Ikääntyneiden palvelujen rakenne | ||||||
% 80 vuotta täyttäneistä | ||||||
— Omaishoidon tuen 80 vuotta täyttäneet hoidettavat vuoden aikana | 5,5 | 5,5 | 5,7 | 5,8* | 5,8 | 5,9 |
— Säännöllisen kotihoidon piirissä 30.11. olleet 80 vuotta täyttäneet asiakkaat | 16,6 | 16,5 | 16,4 | 16,6* | 16,5 | 16,5 |
— Ikääntyneiden tehostetun palveluasumisen 80 vuotta täyttäneet asiakkaat 31.12. | 9,3 | 9,8 | 10,3 | 10,2* | 10,2 | 10,2 |
— Vanhainkodeissa tai pitkäaikaisessa laitoshoidossa terveyskeskuksissa olevat 80 vuotta täyttäneet 31.12. | 4,5 | 3,9 | 3,0 | 2,8* | 2,7 | 2,6 |
Sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannukset | ||||||
€/asukas | ||||||
— Käyttökustannukset (defl.) | 3 601 | 3 644 | 3 617 | 3 700* | 3 700 | 3 700 |
Sosiaali- ja terveyspalvelujen odotusajat | ||||||
% asiakkaista | ||||||
— Lastensuojelun selvitystä yli 3 kk odottaneet | .. | 10,1 | 5,7 | 5,6 | 5,5 | 5,4 |
— Perusterveydenhuollossa lääkärille yli 7 päivää odottaneet | 53 | 56 | 52 | 59 | 55 | 50 |
— Perusterveydenhuollossa hoitajalle yli 3 päivää odottaneet | 44 | 48 | 33 | 40 | 35 | 30 |
— Erikoissairaanhoidossa yli 90 vuorokautta odottaneet | 15,2 | 13,6 | 14,5 | 14,4 | 14,2 | 14,0 |
Osatyökykyisten tukeminen työmarkkinoille | ||||||
Lkm | ||||||
— Kelan kuntoutusrahan saajat | 55 521 | 56 731 | 57 292 | 49 187 | 50 000 | 50 000 |
— Työeläkekuntoutuksen ajalta kuntoutusrahaa saaneet | 8 240 | 8 479 | 9 210 | 10 171 | 10 000 | 10 000 |
— Osatyökyvyttömyyseläkkeelle siirtyneet | 5 157 | 4 842 | 4 837 | 5 245 | 5 000 | 5 000 |
— Kokoaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyneet | 17 803 | 16 405 | 16 360 | 16 300* | 16 200 | 16 100 |
Järjestö- ja vapaaehtoistoiminta | ||||||
— Avustukset yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen, milj. euroa | 301,0 | 308,0 | 309,3 | 315,3 | 317,6 | 358,0 |
1) Muutos 2015—2016 on suuri eikä sen syytä tarkkaan tiedetä. Taustalla voi olla palvelujen tarpeen kasvu tai kuntien halu panostaa näihin palveluihin, mutta myös uuteen tilastojärjestelmään tai kirjaamiseen liittyvät syyt.
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2016—2018
v. 2016 tilinpäätös 1000 € |
v. 2017 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2018 esitys 1000 € |
Muutos 2017—2018 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 91 542 | 91 975 | 90 227 | -1 748 | -2 |
01. | Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 28 764 | 30 970 | 30 957 | -13 | 0 |
(02.) | Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | — | — | — | — | 0 |
(03.) | Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | — | — | — | — | 0 |
04. | Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 576 | 563 | 550 | -13 | -2 |
05. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 016 | 1 011 | 1 106 | 95 | 9 |
06. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisen vankiterveydenhuollon yksikön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 16 522 | 16 085 | 16 018 | -67 | 0 |
07. | Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta (siirtomääräraha 3 v) | 8 065 | 7 638 | 7 992 | 354 | 5 |
25. | Sosiaali- ja terveydenhuollon kansalliset sähköiset asiakastietojärjestelmät (siirtomääräraha 3 v) | 15 330 | 13 330 | 11 000 | -2 330 | -17 |
29. | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 17 439 | 18 671 | 18 729 | 58 | 0 |
66. | Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (siirtomääräraha 2 v) | 3 830 | 3 707 | 3 875 | 168 | 5 |
02. | Valvonta | 63 015 | 59 602 | 64 189 | 4 587 | 8 |
03. | Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 13 271 | 12 438 | 12 213 | -225 | -2 |
05. | Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 11 770 | 10 762 | 10 608 | -154 | -1 |
06. | Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 4 062 | 3 879 | 4 811 | 932 | 24 |
07. | Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 25 333 | 24 308 | 24 072 | -236 | -1 |
20. | Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha) | 7 579 | 8 215 | 12 485 | 4 270 | 52 |
(87.) | Osakehankinnat (siirtomääräraha 3 v) | 1 000 | — | — | — | 0 |
03. | Tutkimus- ja kehittämistoiminta | 123 392 | 135 786 | 134 115 | -1 671 | -1 |
04. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 56 305 | 49 502 | 48 541 | -961 | -2 |
25. | Kansallinen genomikeskus ja kansallinen syöpäkeskus (siirtomääräraha 2 v) | — | 5 800 | 6 700 | 900 | 16 |
31. | Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 36 300 | 49 690 | 50 500 | 810 | 2 |
50. | Valtionapu Työterveyslaitoksen menoihin (siirtomääräraha 2 v) | 25 280 | 23 222 | 23 072 | -150 | -1 |
63. | Eräät erityishankkeet (siirtomääräraha 3 v) | 5 507 | 7 572 | 5 302 | -2 270 | -30 |
10. | Perhe- ja asumiskustannusten tasaus, perustoimeentulotuki ja eräät palvelut | 3 358 475 | 4 089 285 | 4 239 640 | 150 355 | 4 |
50. | Äitiysavustus ja valtion tuki kansainväliseen adoptioon (arviomääräraha) | 10 455 | 10 500 | 10 100 | -400 | -4 |
51. | Lapsilisät (arviomääräraha) | 1 372 800 | 1 360 500 | 1 363 800 | 3 300 | 0 |
52. | Eräät valtion korvattavat perhe-etuudet (arviomääräraha) | 2 474 | 4 600 | 3 800 | -800 | -17 |
53. | Sotilasavustus (arviomääräraha) | 16 000 | 16 500 | 16 900 | 400 | 2 |
54. | Asumistuki (arviomääräraha) | 1 075 310 | 1 256 400 | 1 428 940 | 172 540 | 14 |
55. | Elatustuki (arviomääräraha) | 204 714 | 213 500 | 214 600 | 1 100 | 1 |
56. | Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut (arviomääräraha) | 42 373 | 46 900 | 47 300 | 400 | 1 |
57. | Perustoimeentulotuki (arviomääräraha) | 314 868 | 831 638 | 830 500 | -1 138 | 0 |
60. | Kansaneläkelaitoksen sosiaaliturvarahastojen toimintakulut (siirtomääräraha 2 v) | 319 481 | 348 747 | 323 700 | -25 047 | -7 |
20. | Työttömyysturva | 2 847 040 | 2 820 200 | 2 687 170 | -133 030 | -5 |
31. | Valtion korvaus kunnille kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä (arviomääräraha) | 23 018 | 26 840 | 26 840 | — | 0 |
50. | Valtionosuus ansiopäivärahasta (arviomääräraha) | 1 096 597 | 1 086 000 | 1 041 300 | -44 700 | -4 |
51. | Valtionosuus peruspäivärahasta (arviomääräraha) | 178 900 | 121 000 | 37 300 | -83 700 | -69 |
52. | Valtionosuus työmarkkinatuesta (arviomääräraha) | 1 414 000 | 1 507 360 | 1 551 900 | 44 540 | 3 |
55. | Valtionosuudet Koulutusrahastolle (arviomääräraha) | 88 704 | 53 000 | 3 730 | -49 270 | -93 |
56. | Valtionosuus vuorottelukorvauksesta (arviomääräraha) | 45 821 | 26 000 | 26 100 | 100 | 0 |
30. | Sairausvakuutus | 1 150 092 | 1 951 000 | 2 084 700 | 133 700 | 7 |
60. | Valtion osuus sairausvakuutuslaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 1 150 092 | 1 951 000 | 2 084 700 | 133 700 | 7 |
40. | Eläkkeet | 4 454 198 | 4 511 540 | 4 603 987 | 92 447 | 2 |
50. | Valtion osuus merimieseläkekassan menoista (arviomääräraha) | 56 900 | 60 100 | 61 187 | 1 087 | 2 |
51. | Valtion osuus maatalousyrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 645 700 | 663 100 | 687 900 | 24 800 | 4 |
52. | Valtion osuus yrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 138 000 | 149 000 | 229 900 | 80 900 | 54 |
53. | Valtion korvaus lapsen hoidon ja opiskelun ajalta kertyvästä eläkkeestä (arviomääräraha) | 3 206 | 12 200 | 10 000 | -2 200 | -18 |
54. | Valtion osuus maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuksen kustannuksista (arviomääräraha) | 15 000 | 15 000 | 15 000 | — | 0 |
60. | Valtion osuus kansaneläkelaista ja eräistä muista laeista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 3 595 392 | 3 612 140 | 3 600 000 | -12 140 | 0 |
50. | Veteraanien tukeminen | 215 301 | 227 036 | 181 246 | -45 790 | -20 |
30. | Valtion korvaus sodista kärsineiden huoltoon (arviomääräraha) | 791 | 1 450 | 1 250 | -200 | -14 |
50. | Rintamalisät (arviomääräraha) | 19 560 | 16 140 | 12 600 | -3 540 | -22 |
51. | Sotilasvammakorvaukset (arviomääräraha) | 98 899 | 104 500 | 88 000 | -16 500 | -16 |
52. | Valtion korvaus sota- ja sotilasinvalidien kuntoutus- ja hoitolaitosten kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 60 000 | 57 000 | 40 000 | -17 000 | -30 |
53. | Valtionapu sotainvalidien puolisoiden kuntoutustoimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 3 100 | 3 100 | 3 100 | — | 0 |
54. | Rintama-avustus eräille ulkomaalaisille vapaaehtoisille rintamasotilaille (siirtomääräraha 2 v) | 55 | 50 | 100 | 50 | 100 |
55. | Eräät kuntoutustoiminnan menot (siirtomääräraha 2 v) | 3 500 | 3 500 | 3 500 | — | 0 |
56. | Rintamaveteraanien kuntoutustoiminnan menot (siirtomääräraha 2 v) | 17 988 | 37 688 | 32 688 | -5 000 | -13 |
57. | Valtionapu rintamaveteraanien kuntoutustoimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 11 408 | 3 608 | 8 | -3 600 | -100 |
60. | Kuntien järjestämä sosiaali- ja terveydenhuolto | 200 063 | 182 560 | 286 466 | 103 906 | 57 |
30. | Valtion korvaus terveydenhuollon valtakunnallisen valmiuden kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 500 | 500 | 500 | — | 0 |
31. | Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma (siirtomääräraha 3 v) | 2 200 | 400 | 400 | — | 0 |
32. | Valtion rahoitus terveydenhuollon yksiköille yliopistotasoiseen tutkimukseen (kiinteä määräraha) | 16 830 | 20 000 | 15 000 | -5 000 | -25 |
33. | Valtion korvaus terveydenhuollon yksiköille lääkäri- ja hammaslääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin (arviomääräraha) | 92 810 | 94 140 | 94 700 | 560 | 1 |
34. | Valtion korvaus terveydenhuollon toimintayksiköille oikeuspsykiatrisista tutkimuksista sekä potilassiirroista aiheutuviin kustannuksiin (arviomääräraha) | 12 403 | 15 200 | 15 200 | — | 0 |
36. | Valtionavustus saamenkielisten sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamiseksi (kiinteä määräraha) | 480 | 480 | 480 | — | 0 |
37. | Valtion korvaus kunnille laittomasti maassa oleskelevien kiireellisen sosiaalihuollon kustannuksiin (arviomääräraha) | — | — | 5 346 | 5 346 | 0 |
38. | Valtionavustus valinnanvapauden pilottihankkeiden kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 100 000 | 100 000 | 0 |
40. | Valtion rahoitus lääkäri- ja lääkintähelikopteritoiminnan menoihin (siirtomääräraha 3 v) | 28 990 | 28 990 | 28 990 | — | 0 |
(50.) | Valtionavustus valtakunnallista julkista terveydenhoitoa antavan lastensairaalan perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 25 000 | — | — | — | 0 |
52. | Valtion rahoitus turvakotitoiminnan menoihin (siirtomääräraha 2 v) | 11 550 | 13 550 | 17 550 | 4 000 | 30 |
63. | Valtionavustus sosiaalialan osaamiskeskusten toimintaan (kiinteä määräraha) | 3 000 | 3 000 | 2 000 | -1 000 | -33 |
64. | Valtion korvaus rikosasioiden sovittelun järjestämisen kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 6 300 | 6 300 | 6 300 | — | 0 |
70. | Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen | 25 420 | 34 478 | 35 248 | 770 | 2 |
20. | Rokotteiden hankinta (siirtomääräraha 3 v) | 18 790 | 27 990 | 27 990 | — | 0 |
21. | Terveysvalvonta (siirtomääräraha 2 v) | 780 | 750 | 680 | -70 | -9 |
22. | Tartuntatautien valvonta (siirtomääräraha 2 v) | 590 | 580 | 550 | -30 | -5 |
50. | Terveyden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 2 430 | 2 330 | 2 200 | -130 | -6 |
51. | Valtion korvaus työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 1 900 | 1 900 | 2 900 | 1 000 | 53 |
52. | Valtionavustus UKK-instituutin toimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 930 | 928 | 928 | — | 0 |
80. | Maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomitustoiminta | 167 513 | 178 290 | 160 974 | -17 316 | -10 |
40. | Valtion korvaus maatalousyrittäjien lomituspalvelujen kustannuksiin (arviomääräraha) | 149 473 | 159 300 | 143 534 | -15 766 | -10 |
41. | Valtion korvaus turkistuottajien lomituspalvelujen kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 2 600 | 2 550 | 2 050 | -500 | -20 |
42. | Valtion korvaus poronhoitajien sijaisavun kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 300 | 300 | 250 | -50 | -17 |
50. | Valtion korvaus maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomituspalvelujen hallintomenoihin (siirtomääräraha 2 v) | 15 140 | 16 140 | 15 140 | -1 000 | -6 |
90. | Avustukset terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen | 315 300 | 317 600 | 357 975 | 40 375 | 13 |
50. | Avustukset yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen (siirtomääräraha 3 v) | 315 300 | 317 600 | 357 975 | 40 375 | 13 |
Yhteensä | 13 011 352 | 14 599 352 | 14 925 937 | 326 585 | 2 |