Statsbudgeten 2019
50. Väder-, havs- och klimattjänster
Förklaring:Med de uppgifter som Meteorologiska institutet producerat om atmosfären och haven samt med väderleks-, havs- och klimattjänster främjas säkerheten, välbefinnandet och näringslivets verksamhetsförutsättningar inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde och över förvaltningsgränserna. Institutet har också en central roll vid produktionen av den basinformation som behövs för att anpassa samhället till klimatförändringen.
01. Meteorologiska institutets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 42 983 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till utgifter som föranleds av verksamheten i Antarktis
2) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med stöd ur EU:s fonder
3) till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer.
Meteorologiska institutet berättigas att ingå avtal för METNET/MOI-projektet som gäller forskning om Mars så att de utgifter som föranleds inklusive de tidigare förbindelserna uppgår till högst 1 536 000 euro.
Förklaring:Meteorologiska institutet producerar observations- och forskningsdata om klimatet, atmosfären och haven samt tillhandahåller väderleks-, havs- och klimattjänster.
Meteorologiska institutet har bl.a. till uppgift att
- — producera vädertjänster och tjänster som innefattar fysikalisk information om havet för den nationella säkerhetens, trafikens, näringslivets och medborgarnas behov
- — samla in och upprätthålla tillförlitlig information och kunskaper om atmosfärens och havens fysikaliska tillstånd och kemiska sammansättning och uppgifter om hur dessa tillstånd påverkar olika samhällssektorer i Finland och internationellt
- — bedriva och främja meteorologisk forskning, forskning om klimatförändringar, fysikalisk havsforskning, polarforskning, rymdforskning och annan forskning med nära anknytning till verksamhetsområdet.
Meteorologiska institutets roll när det gäller att uppnå förvaltningsområdets samhälleliga effektmål och förverkliga prioriteringarna är att med hjälp av sina väderleks-, situations- och varningstjänster främja i synnerhet trafikens och kommunikationens smidighet, driftsäkerhet och säkerhet, att genom produktion av öppna data stödja uppkomsten av en servicemarknad som baserar sig på väder- och klimatuppgifter samt att skapa förutsättningar för produktion av kvalitativa, säkra, förutsägbara och tillgängliga tjänster i realtid.
För Meteorologiska institutet ställer kommunikationsministeriet preliminärt upp följande centrala verksamhetsmål för 2019, vilka stöder de mål för samhälleliga verkningar som ställs upp i motiveringen till huvudtiteln samt de övriga mål som ställts upp för förvaltningsområdet.
Resultatmål | 2017 utfall |
2018 mål |
2019 mål |
---|---|---|---|
PRODUKTION OCH KVALITETSLEDNING | |||
1. Marknaden och tjänsterna i fråga om trafik och kommunikation | |||
Tyngdpunkten i prognoserna överförs till verkningsfullheten för kunderna. | |||
Meteorologiska institutets tjänster skapar mervärde till stöd för beslutsfattandet (enkät skalan 1—5) | 4,0 | 3,9 | 3,9 |
Meteorologiska institutet upplevs som en primär tillhandahållare av information inom sitt verksamhetsområde. Prognosernas kvalitet är utan tvekan den bästa i Finland. | |||
Intressentgruppernas nöjdhet (skala 1—5) | 4,1 | 4,0 | 4,0 |
2. Utnyttjande av information samt affärsmöjligheter | |||
Öppen data och källkod samt våra molntjänster utnyttjas effektivt i forskningen, i utvecklingen av tjänsterna och i synnerhet av den automatiserade trafiken samt som stöd för den nya affärsverksamheten. | |||
Statsrådets principbeslut om nyttjande av stordata inom affärsverksamhet genomförs genom användning av öppna data och öppen källkod. | Meteorologiska institutet har utarbetat en marknadsförings- och kommunikationsplan för öppna data och deltagit i förvaltningsområdets gemensamma åtgärder för utveckling när det gäller öppna data. | Utarbetandet av databokslutet har inletts. En teknisk färdplan för att uppfylla INSPIRE-kraven har utarbetats. Man har fått de första externa användarna av öppen källkod. En åtgärdsplan för att förbättra effektiviteten har utarbetats och genomförandet inleds. Försök med att öppna forskningsmaterial görs och en plan för öppet forskningsmaterial utarbetas. | Databokslutet har tagits i bruk. Genomförandet av åtgärdsplanen för att förbättra effektiviteten pågår. |
Vår forskning är betydande och gagnar ett kunskapsbaserat beslutsfattande. | |||
Antal hänvisningar i databasen Web of science | 12 763 | 12 000 | 12 500 |
Genomförande av principbeslutet om intelligent robotisering och automatisering samt genomförande av förvaltningsområdets gemensamma färdplan för automatisering inom transportsektorn. | |||
Ny kunskap om vädertjänster och väderrapporter inom den uppkopplade och automatiserade trafiken. Kunskapen har utnyttjats i utvecklingen av tjänsterna t.ex. i godstrafiken och genom tjänsterna har man särskilt förbättrat säkerheten och förutsägbarheten för godstransporterna. | Färdplanen är klar. Den första pilottjänsten där forskningsresultat utnyttjas har tagits fram. | Färdplanen uppdateras utifrån forskningsresultat. Nya genombrott inom forskningen när det gäller robotisering har nåtts: pilotförsök med en autonom station för meteorologisk sondering med drönare. Utnyttjandet av nya observationsmetoder såsom mobila observationer utvidgas. | |
3. Trafik- och kommunikationsnäten | |||
I Finland finns ett landsomfattande väderradarnät som beaktar de nordiska ländernas synergimöjligheter. | |||
Radarstrategi | Förnyandet har genomförts och de nya radarprojekten framskrider som planerat. | Den nya radarstationen är i funktion i Kuusamo. Platsen för radarstationen i Kajanaland har kartlagts. Konkurrensutsättningen av de radarstationer som ska byggas i Kajanaland och Lappland har genomförts och leverantören valts före utgången av 2018. | Av radarstationerna i Nordöstra Österbotten/Kajanaland har den första tagits i operativt bruk. |
Finland är ett ledande land för 5G-teknologi. | |||
1. Meteorologiska institutet deltar i genomförandet av testningsekosystemet för förvaltningsområdets 5G-projekt i enlighet med projektplanen. 2. Utveckling av forsknings- och testningsmiljön i Sodankylä samt forskningsverksamheten i fråga om intelligent trafik och vägvädertjänster. | 1. Målnivån bestäms utifrån projektplanen för förvaltningsområdets 5G-projekt. 2. Insamling av referensdata i testmiljö i Sodankylä. Säkerställande av tillförlitliga verksamhetsprocesser. | 1. Målnivån bestäms utifrån projektplanen för förvaltningsområdets 5G-projekt. 2. I Sodankylä erbjuds forsknings- och testmiljö som en del av de nationella trafik- och kommunikationsmyndigheternas (Kommunikationsverket, Trafi) etablerade redskap och testmiljöer. | |
ACTRIS-högkvarteret är placerat i Gumtäkt i Helsingfors i anslutning till ICOS-verksamheten. | |||
Meteorologiska institutet leder tillsammans med Helsingfors universitet det europeiska planerandet och byggandet av forskningsinfrastrukturen ACTRIS. | EC-beredningsprojektet har inletts. | Formen ACTRIS legal entity har valts och de handlingar som behövs för inrättandet av organisationen och beredningen av budgeten har inletts. Beredningen av finansieringen för högkvarteret i Finland pågår. | ACTRIS-beredningsprojektet har slutförts i enlighet med projektplanen. |
4. Högklassig forskning som en tjänst och ett stöd för beslutsfattandet | |||
Internationellt expertgranskat forskningsmaterial produceras till stöd för beslutsfattandet. | |||
Internationellt förhandsgranskade artiklar, antal | 328 | 340 | 350 |
FUNKTIONELL EFFEKTIVITET | |||
Kostnadsmotsvarighet för företagsekonomiska prestationer, % | 121 | 102 | 102 |
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % | 100 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighet för samfinansierade prestationer, % | 61 | 60 | 60 |
Förändring i arbetsproduktiviteten, % | -3,76 | 1 | 1 |
Förändring i den totala produktiviteten, % | -4,08 | 2 | 2 |
Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster beaktats inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen, inkomsterna från EU och från andra samarbetsparter som hänför sig till samfinansierade, avtalsenliga undersökningar samt övriga inkomster. För Antarktisverksamheten har det reserverats 849 000 euro. Finlands Antarktisverksamhet grundar sig på ett internationellt avtal.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 72 679 | 71 125 | 68 783 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 26 638 | 25 580 | 25 800 |
Nettoutgifter | 46 041 | 45 545 | 42 983 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 11 008 | ||
— överförts till följande år | 10 151 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Intäkter | |||
---|---|---|---|
Offentligrättsliga prestationer | 1 576 | 1 480 | 1 480 |
Företagsekonomiska prestationer | 4 846 | 4 265 | 4 540 |
Prestationer för den civila luftfarten | 4 150 | 4 335 | 4 280 |
Intäkter sammanlagt | 10 572 | 10 080 | 10 300 |
Kostnader | |||
Offentligrättsliga prestationer | 1 570 | 1 480 | 1 480 |
Företagsekonomiska prestationer | 4 021 | 4 200 | 4 460 |
Prestationer för den civila luftfarten | 4 306 | 4 335 | 4 280 |
Kostnader sammanlagt | 9 897 | 10 015 | 10 220 |
Överskott (+)/Underskott (-) | |||
Offentligrättsliga prestationer | 6 | - | - |
Företagsekonomiska prestationer | 825 | 65 | 80 |
Prestationer för den civila luftfarten | -156 | - | - |
Överskott (+)/Underskott (-) sammanlagt | 675 | 65 | 80 |
Kostnadsmotsvarighet, % | |||
Offentligrättsliga prestationer | 100 | 100 | 100 |
Företagsekonomiska prestationer | 121 | 102 | 102 |
Prestationer för den civila luftfarten | 96 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt | 107 | 101 | 101 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | |||
---|---|---|---|
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 7 911 | 9 300 | 9 300 |
— finansiering från EU | 4 903 | 3 700 | 3 700 |
— annan finansiering utanför statsförvaltningen | 3 218 | 2 500 | 2 500 |
Intäkter sammanlagt | 16 032 | 15 500 | 15 500 |
Totala kostnader för projekten | 26 270 | 25 800 | 25 800 |
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | -10 238 | -10 300 | -10 300 |
Självfinansieringsandel, % | 39 | 40 | 40 |
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2019 | 2020 | 2021 | 2022— | Sammanlagt fr.o.m. 2019 | |
Förbindelser som ingås 2019 eller därefter | 155 | 160 | 155 | 244,5 | 714,5 |
Utgifter sammanlagt | 155 | 160 | 155 | 244,5 | 714,5 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ersättningsinvesteringar i radarnätverket, bortfall av tillägg | -1 000 |
Förnyande av kapaciteten för högpresterande databehandling, bortfall av tillägg | -2 000 |
METNET/MOI, justering av anslagsbehovet | 8 |
Besparing i lokalutgifter (regeringsprogr. 2015) | -271 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -31 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -10 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 24 |
Lönejusteringar | 876 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -190 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -210 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -81 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -8 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 232 |
Ändring i pensionsavgiftsstrukturen | 119 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -20 |
Sammanlagt | -2 562 |
2019 budget | 42 983 000 |
2018 I tilläggsb. | 264 000 |
2018 budget | 45 545 000 |
2017 bokslut | 45 184 000 |