Statsbudgeten 2017
ALLMÄN MOTIVERING
Till riksdagen överlämnas regeringens proposition om en tilläggsbudget för 2017.
Ekonomiska konjunkturutsikter 2017—2019
Enligt den oberoende prognos som gjorts av finansministeriets ekonomiska avdelning växer den finländska ekonomin 2017 med 1,2 % jämfört med året innan. Åren 2018 och 2019 förutspås tillväxten bli 1,0 % och 1,2 %. Under de närmaste åren utvidgas den ekonomiska tillväxten och den stöds utöver av den privata konsumtionen och privata investeringar också av ökningen av exporten.
År 2017 stiger konsumentpriserna till 1,2 procent och under prognosperioden stiger priserna med något under 1,5 procent per år. De nominella inkomsterna stiger under prognosperioden med i genomsnitt en procent per år. År 2016 började investeringarna klart öka. Investeringarna bromsas temporärt 2017, men fortsätter att öka på bred bas under hela prognosperioden. Åren 2017—2019 fortsätter konsumtionen att växa i enlighet med utvecklingen av realinkomsterna när konsumenternas förtroende stärks.
Sysselsättningen fortsätter att förbättras under hela prognosperioden med ungefär en halv procent per år. Före 2019 sjunker arbetslöshetsgraden till 7,8 procent.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
BNP:s värde, md euro | 209,5 | 214,1 | 219,1 | 224,8 | 231,7 | 238,3 | 245,8 |
BNP till marknadspris, volymförändring, % | 0,3 | 1,4 | 1,2 | 1,0 | 1,2 | 1,0 | 1,0 |
Arbetslöshetsgrad, % | 9,4 | 8,8 | 8,5 | 8,1 | 7,8 | 7,6 | 7,4 |
Sysselsättningsgrad, % | 68,1 | 68,7 | 69,1 | 69,6 | 70,0 | 70,4 | 70,7 |
Konsumentprisindex, förändring, % | -0,2 | 0,4 | 1,2 | 1,3 | 1,4 | 1,7 | 2,0 |
Lång ränta, 10 år, % | 0,7 | 0,4 | 0,6 | 1,0 | 1,4 | 1,7 | 2,1 |
Inkomstposter
Inkomstposterna höjs med sammanlagt 482 miljoner euro. Kalkylen över skatteinkomster höjs med 490 miljoner euro. Ändringarna grundar sig på uppgifterna om influtna skatter och på att den uppdaterade makroprognosen är positivare än tidigare. Eftersom den ekonomiska utvecklingen visat sig vara positivare än förväntat föreslås det att intäkterna av mervärdesskatten höjs med 186 miljoner euro och bilskatten med 52 miljoner euro. Till följd av den uppdaterade ränteprognosen höjs även intäkterna av källskatten på ränteinkomst med 31 miljoner euro. Att intäkterna av arvs- och gåvoskatten varit större än beräknat har för sin del berott på en snabbare behandling av skatterater vid Skatteförvaltningen under 2017. Det föreslås att intäkterna av arvs- och gåvoskatten höjs med 220 miljoner euro.
Kalkylen över inkomster av blandad natur sänks med ett nettobelopp på 2 miljoner euro. Till följd av att behandlingen i riksdagen dragit ut på tiden inflyter det inte i enlighet med tidigare kalkyler ännu 2017 inkomster som hänför sig till höjningen av dags- och ordningsboten. Detta minskar avgiftsintäkterna med 37 miljoner euro.
Balans och statsskulden
Med beaktande av ökningen av de ordinarie inkomsterna med 482 miljoner euro och ökningen av anslagen med 304 miljoner euro minskar tilläggsbudgetpropositionen för 2017 statens behov av nettoupplåning med 178 miljoner euro. Statens nettoupplåning beräknas uppgå till ca 5,4 miljarder euro 2017. Statsskulden beräknas vid utgången av 2017 uppgå till 108 miljarder euro, vilket är ca 49 % i förhållande till bruttonationalprodukten.
Budgetekonomins inkomstposter, anslag och balans, mn euro
2016 Bokslut |
2017 Godkänd budget |
2017 Regeringens proposition |
2017 Sammanlagt |
|
---|---|---|---|---|
Anslag sammanlagt (exkl. minskning av statsskulden) |
54 419 | 55 491 | 304 | 55 796 |
— Räntor på statsskulden (huvudtitel 36) | 1 521 | 1 308 | 50 | 1 358 |
Inkomstposter sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) |
49 538 | 49 906 | 482 | 50 388 |
— Skatteinkomster | 41 787 | 41 663 | 490 | 42 153 |
— Övriga inkomster | 7 750 | 8 243 | -8 | 8 235 |
Nettoupplåning och skuldhantering (mom. 15.03.01) |
2 474 | 5 586 | -178 | 5 408 |
— Nettoupplåning | 2 229 | 5 636 | -178 | 5 458 |
— Skuldhantering | 245 | -50 | - | -50 |
Ramen för valperioden
Det föreslås att de utgifter som ska hänföras till ramen höjs med ca 229 miljoner euro. Nivån på ramutgifterna för 2017 blir därmed 44 776 miljoner euro.
Utgiftsramen för 2017 uppgick till 44 850 miljoner euro efter den ordinarie budgeten. Extra satsningar av engångsnatur kan täckas med hjälp av en s.k. ofördelad reserv, dvs. en oanvänd reserv från ramen för 2016. Av det föregående årets ofördelade reserv används ca 1 miljon euro för tilläggsbudgetpropositionens utgifter av engångsnatur. Ramnivån för 2017 höjs tekniskt med denna summa.
Med beaktande av de priskorrigeringar och de strukturella korrigeringar i ramen som specificeras i tablån nedan uppgår ramnivån 2017 till 44 877 miljoner euro. Den ofördelade reserven blir därmed ca 102 miljoner euro.
Prisjusteringar och strukturella ändringar i ramen, mn euro
Moment | Ärende | 2017 |
24.10.20 | Finansiering av utgifter av engångsnatur med hjälp av den oanvända reserven från 2016 | 1,0 |
27.10.01 och 18 | Justering i enlighet med den faktiska indexutvecklingen 2016 | -15,2 |
30.20.47 och 61 | Anslaget för jordbrukets krispaket i den tredje tilläggsbudgeten för 2016 ombudgeteras till andra moment | 5,0 |
30.40.44 | Ombudgetering av Kemera-stödet | 11,0 |
31.10.77 | Tillägg som motsvarar de externa finansieringsandelarna i trafikledsprojekt | 13,5 |
31.40.50 | Ombudgetering av bredbandsprojektet | 7,6 |
32.20.42 | Ombudgetering av INKA-programmet | 4,0 |
Sammanlagt | 27,0 |
Asylsökande och invandring
Det föreslås att det anslag som budgeterats för stöd som betalas till klienterna inom mottagningsverksamheten i anknytning till invandringen höjs med 14,9 miljoner euro. Antalet personer som omfattas av mottagningsverksamheten är större än beräknat i år, dvs. i genomsnitt 14 700 personer. Det föreslås att anslaget för frivillig återresa ökas med 3 miljoner euro.
Det föreslås att det för övervakningen av verkställandet av avlägsnande ur landet anvisas 100 000 euro, varav 40 000 euro är ett tilläggsanslag.
Krishantering
I utgifterna för militär krishantering föreslås ett tillägg på ca 8,6 miljoner euro, främst på grund av fortsatt utbildningsinsats i Irak. Av detta belopp är andelen för utrikesministeriets förvaltningsområde 3,2 miljoner euro och för försvarsministeriets förvaltningsområde 5,5 miljoner euro.
Det föreslås att ett tillägg på 545 000 euro anvisas för civilpersonalens deltagande i krishantering på grund av att antalet personer som deltar i insatser för civil krishantering är större än beräknat.
100-årsjubileet för Finlands självständighet
För att fira 100-årsjubileet för Finlands självständighet inleder social- och hälsovårdsministeriet en ansökningsomgång med anledning av tre nya understödsprogram. Det föreslås att det för den extra ansökningsomgången anvisas 5,5 miljoner euro av de av Penningautomatföreningens spelintäkter som blivit outdelade under tidigare år. Ansökningsomgången är avsedd för sammanslutningar och stiftelser för främjande av hälsa och social välfärd.
Det föreslås ett tillägg på 120 000 euro för belönande med utmärkelsetecken under jubileumsåret för Finlands självständighet.
Positiv strukturomvandling
Det föreslås att 2 miljoner euro anvisas för genomförandet av tillväxtrelaterade pilotförsök till stöd för att genomföra reformen av yrkesutbildningen inom områden med en positiv strukturomvandling. I de pilotprojekt som genomförs 2017—2019 utreds närmare behovet av yrkesutbildade personer och skapas verksamhetsmodeller med vars hjälp det är möjligt att snabbt och med framförhållning svara mot detta behov. För stärkande av yrkeshögskoleutbildningen inom områden med en positiv strukturomvandling under 2017—2019 föreslås ett tillägg på 4 miljoner euro. Det föreslås att det för skapandet av en gemensam plattform för teknisk högskoleutbildning och forskning i Åbo reserveras 2 miljoner euro och för utvecklande av en verksamhetsmodell för samarbete mellan universitet inom det tekniska området i Sydvästra Finland under 2017—2021 sammanlagt 12 miljoner euro, varav finansieringsbehovet för 2017 är 1 miljon euro.
Trafik- och kommunikationsprojekt
För projektet rv 12 Tillola—Keltti som en del av förbindelsesträckan Lahtis—Kouvola föreslås en fullmakt på 14 miljoner euro samt ett anslag på 7 miljoner euro. Avsikten är att förbättra trafiksäkerheten och smidigheten i trafiken samt att styra trafiken via en planskild anslutning till KymiRing motorbana. Att projektet genomförs utgör ett villkor för finansieringen av KymiRing. För projektet havsfarleden till Uleåborg föreslås ett anslag på 12,5 miljoner euro för att öka farledens djup från 10 meter till 12,5 meter i syfte att höja transporteffektiviteten i hamnen. För elektrifiering av Nystadsbanan föreslås en fullmakt på 21 miljoner euro och ett anslag på 2 miljoner euro. Avsikten med elektrifieringen är att uppnå kostnadsbesparingar inom trafiken samt minska säkerhets- och miljöriskerna på Åbo bangård.
Det föreslås att fullmakten och anslaget för projektet havsfarleden till Raumo ökas med 2 miljoner euro med anledning av att mängden berg under vattnet som måste sprängas bort i projektet ökat jämfört med den ursprungliga planen.
Det föreslås att fullmakten för det riksomfattande bredbandsprojektet förnyas med 1,9 miljoner euro och att anslaget ökas med 7,6 miljoner euro på grund av förseningen av projekten.
Finnvera Abp
Det föreslås ett tillägg på 500 miljoner euro till fullmakten för medelsanskaffning till Finnvera Abp på grund av att maximibeloppet för lån som staten beviljar Finnvera Abp inom ramen för statsbudgeten höjts genom en lagändring som trädde i kraft den 1 januari 2017.
Innovationsfinansieringsverket Tekes
Det föreslås att det till Innovationsfinansieringsverket Tekes lånefullmakt överförs 10 miljoner euro av det anslag som reserverats för rekapitalisering av Tekes Venture Capital Ab för att påskynda pilot- och demoprojekt. Den anslagsöverföring som beror på ökningen av fullmakten är 4,3 miljoner euro 2017.
Det föreslås ett tillägg på 10 miljoner euro för Innovationsfinansieringsverket Tekes utbetalning av understöd. Tillägget föranleds av att utbetalningar för projekt inom den offentliga forskningen överfördes från slutet av 2016 till 2017.
Social- och hälsovårds- och landskapsreformen
För att stärka det kunnande som krävs för uppföljningen av inrättandet av landskapen och av verksamheten i landskapen föreslås ett tillägg på 400 000 euro för finansministeriets omkostnader.
För utgifterna för inrättande av landskapens informationsförvaltning och för landskapens förberedelsefas och temporära förvaltning föreslås ett tillägg på 22 miljoner euro.
Det föreslås att ett anslag på sammanlagt 30 miljoner euro anvisas för statsunderstöd som beviljas för kostnader som föranleds av pilotprojekt om valfrihet för kunder inom social- och hälsovården.
För kostnaderna för inrättande av den styrenhet som förutsätts enligt lagen om ordnande av social- och hälsovård föreslås det att det beviljas ett anslag på 230 000 euro till social- och hälsovårdsministeriet.
Ägarstyrningen
För rekapitalisering av Governia Oy föreslås ett anslag på 8,2 miljoner euro. Finska staten och Ryska federationen utarbetar ett avtal för anskaffning av fastigheten Finlandshuset i S:t Petersburg till finska staten. I fördraget är Governia Oy, som är ett helt statsägt bolag med specialuppgifter, på statens vägnar köpare av objektet.
Det föreslås att statens ägarandel i Neste Abp och Vapo Oy minskas från nuvarande 50,1 % så att ägarandelen i båda bolagen är minst 33,4 % av den rösträtt som samtliga aktier medför. Då kan staten fortfarande trygga sin ställning i alla betydande beslut som gäller aktiebolagen.
Andra justeringar
Under huvudtiteln för statsrådets kansli reserveras finansiering för utgifterna för statsbegravningen för framlidne president Mauno Koivisto.
Antalet ministrar har ökats från 14 till 17 ministrar. Samtidigt har antalet specialmedarbetare för ministrarna ökat med sju. Det föreslås därför att anslaget för löner ökas med 645 000 euro. I förslaget har de besparingar som regeringen riktat mot ministrarnas löner beaktats.
För skötseln av unionens tvärsektoriella ärenden, såsom Storbritanniens utträde ur EU, föreslås en omfördelning av finansieringen inom statsrådets kanslis huvudtitel.
För Finlands EU-ordförandeskapsperiod i slutet av 2019 förbereder man sig genom ett nytt moment Finlands EU-ordförandeskap. För inledande av arrangemangen för ordförandeskapet föreslås det att det reserveras 200 000 euro för avlönande av personal inom statsrådets kansli 2017.
Europeiska kompetenscentret för motverkande av hybridhot inleder sin verksamhet i Helsingfors i höst. För betalning av Finlands medlemsavgift och deltagaravgift för 2017 till centret föreslås det att det reserveras 750 000 euro under statsrådets kanslis huvudtitel.
För justitieministeriets särskilda utgifter föreslås ett tillägg på 1,5 miljoner euro i utgifter för kungörelser av dödande av Sampo Abp:s aktiebrev och ett avdrag på 8 miljoner euro för skadestånd som motsvarar förverkandepåföljder som dömts förverkade till staten med anledning av att utbetalningarna av ersättningar i anslutning till WinCapita-helheten huvudsakligen beräknas bli uppskjutna till år 2019.
Det föreslås att 200 000 euro beviljas för inledande av planeringen av skyddspolisens projekt för verksamhetslokaler.
I utgifterna inom försvarsministeriets förvaltningsområde föreslås ett tillägg på 21,2 miljoner euro för ersättande av valutakursförluster i samband med anskaffningar av försvarsmateriel. Under momenten inom försvarsministeriets förvaltningsområde föreslås ett avdrag på sammanlagt 15,7 miljoner euro som justering enligt den faktiska indexutvecklingen 2016.
Senatfastigheter får rätt att sälja en fastighet i stadsdelen Rödbergen i Helsingfors stad för en köpesumma på 14,05 miljoner euro. Fastigheten hör inte till viktiga objekt enligt statens fastighetsstrategi.
Det föreslås att det anslag som reserverats för prestationer till följd av statsborgen ökas med 8,2 miljoner euro för den grundliga renoveringen av Finlandshuset, som finns i S:t Petersburg och som drivs av stiftelsen Pietari-säätiö, på grund av prestationer till följd av borgensansvaret för lån som tagits hos Danske Bank.
Regeringen beslutade i samband med planen för de offentliga finanserna för 2018—2021 om genomförande av ett utvecklingsprogram för databaserad forskning. För inledandet av programmet föreslås ett tillägg på 2 miljoner euro under undervisnings- och kulturministeriets huvudtitel.
För undervisnings- och kulturministeriet föreslås en fullmakt att bevilja statsunderstöd till Stiftelsen för Finlands lantbruksmuseum för hyreskostnader för en ny tilläggsbyggnad för lantbruksmuseet Sarka. Med anledning av tilläggsbyggnaden ökar museets hyreskostnader med högst 147 000 euro. Behovet av ytterligare utrymme orsakas av att undervisningssamlingen vid Helsingfors universitets lantbruksmuseum flyttas till lantbruksmuseet Sarka.
Eftersom totalkostnadskalkylen för projektet för totalrenovering och modernisering av Olympiastadion har stigit föreslås för undervisnings- och kulturministeriet en fullmakt att ingå förbindelser i anslutning till projektet så att de, inklusive tidigare förbindelser och utgifter, under 2017—2027 föranleder staten sådana utgifter på sammanlagt högst 26 miljoner euro som finansieras med vinstmedel från penningspelsverksamhet. Förutsättningen för finansieringen är att Helsingfors stad bidrar till kostnaderna för projektet med en minst lika stor andel. Behovet av tilläggsanslag täcks genom att man intäktsför 6 miljoner euro av de outdelade tippningsvinstmedlen 2017 och resten, 20 miljoner euro, från sådana vinstmedel från penningspelsverksamheten som riktas till idrott och motion 2018—2027.
Ett anslag på 3,5 miljoner euro föreslås för understöd som beviljas för byggkostnaderna för KymiRing center för motorsport som är under byggnad. Villkoret för att bevilja och betala statsunderstödet är att det med hjälp av finansiärernas juridiskt bindande finansiella åtaganden kan konstateras att den totala finansiering som projektet för centret för motorsport kräver kommer att genomföras.
Till Naturresursinstitutet förslås ett tillägg på 1,6 miljoner euro för Nyslotts omstrukturering av sin verksamhet till strategiskt verksamhetsställe, som utvecklar verksamhetssätten och nya affärsmodeller för att forskningsresultat inom skogsbioekonomin ska överföras i praktiken.
För ibruktagandet av aktiveringsmodellen inom utkomstskyddet för arbetslösa föreslås ett tilläggsanslag på 10 miljoner euro till den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen.
I omkostnaderna för Patent- och registerstyrelsen föreslås ett tillägg på 2 miljoner euro för att införa ett förmånstagarregister i anslutning till revideringen av penningtvättlagstiftningen och ett tillägg på 0,75 miljoner euro för att utveckla det internationella systemet för beviljande av identifieringskoder för juridiska personer till företag och för uppdatering av uppgifterna i systemet. Dessutom föreslås det att anslaget under momentet minskas med 1,4 miljoner euro till följd av att ikraftträdandet av det europeiska enhetliga patentskyddet skjuts upp till 2018.
Det föreslås att användningsändamålet för det anslag som beviljades för innovationsstöd till medierna i budgeten för 2015 och 2016 utvidgas så att det även omfattar stöd till nyhets- och aktualitetsverksamhet vid kanaler som betjänar allmänintresset, utöver vilket det föreslås ett separat tilläggsanslag på 1 miljon euro för ovannämnda ändamål.
Besvärsnämnden för social trygghet och besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden kommer att flytta in i gemensamma lokaler. Det föreslås ett tilläggsanslag på sammanlagt 330 000 euro till nämnderna för kostnaderna för flytten och för möbelanskaffningar.
Eftersom genomförandet av ICT-direktivet och direktivet om säsongsanställning har fördröjts föreslås det att anslagsbehovet minskas med sammanlagt 8,8 miljoner euro under momentet om familjeförmåner och momentet om sjukförsäkring som betalas med statliga medel.
I statens betalningsandel av de utgifter som föranleds av lagen om pension för företagare föreslås en höjning på 19,6 miljoner euro. Behovet föranleds av att antalet försäkrade har minskat.
För den statliga ersättningen för kostnaderna för utbildning av specialister i företagshälsovård föreslås ett tillägg på 1 miljon euro, vilket till motsvarande belopp dras av som överföring av engångsnatur från anslaget för anskaffning av vaccin.
För statlig ersättning för förvaltningsutgifterna för avbytarservicen för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare föreslås ett tilläggsanslag på 1 miljon euro. Anslaget används för ett projekt som genomförs av Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt och som syftar till att stödja lantbruksföretagare så att de orkar med sitt arbete.
Det föreslås 5 miljoner euro till miljöministeriet för bekämpning av miljöskador på grund av risken för förorening av miljön till följd av Belvedere Mining Oy:s konkurs.
Inom statens bostadsfond föreslås det att 11 miljoner euro av investeringsunderstödet för grupper med särskilda behov överförs till understöd för installation av hissar.
Kalkylen för ränteutgifterna höjs med 50 miljoner euro främst på grund av förändring i räntenivån.
De av riksdagen godkända anslagen för 2017 och de nu föreslagna ändringarna av anslagen enligt huvudtitel, euro
Huvudtitel | Godkänd budget |
Regeringens proposition |
Sammanlagt | |
21. | Riksdagen | 179 988 000 | - | 179 988 000 |
22. | Republikens president | 13 729 000 | - | 13 729 000 |
23. | Statsrådets kansli | 211 130 000 | 10 603 000 | 221 733 000 |
24. | Utrikesministeriets förvaltningsområde | 1 079 337 000 | 3 719 000 | 1 083 056 000 |
25. | Justitieministeriets förvaltningsområde | 916 747 000 | -6 589 000 | 910 158 000 |
26. | Inrikesministeriets förvaltningsområde | 1 520 235 000 | 18 212 000 | 1 538 447 000 |
27. | Försvarsministeriets förvaltningsområde | 2 829 719 000 | 11 949 000 | 2 841 668 000 |
28. | Finansministeriets förvaltningsområde | 17 025 673 000 | 46 823 000 | 17 072 496 000 |
29. | Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde | 6 759 425 000 | 20 491 000 | 6 779 916 000 |
30. | Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde | 2 584 043 000 | 23 280 000 | 2 607 323 000 |
31. | Kommunikationsministeriets förvaltningsområde | 3 227 864 000 | 42 819 000 | 3 270 683 000 |
32. | Arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde | 3 050 448 000 | 25 985 000 | 3 076 433 000 |
33. | Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde | 14 599 352 000 | 51 500 000 | 14 650 852 000 |
35. | Miljöministeriets förvaltningsområde | 186 704 000 | 4 987 000 | 191 691 000 |
36. | Räntor på statsskulden | 1 307 510 000 | 50 000 000 | 1 357 510 000 |
Sammanlagt | 55 491 904 000 | 303 779 000 | 55 795 683 000 |
---|
De av riksdagen godkända inkomstposterna för 2017 och de nu föreslagna ändringarna av inkomstposterna enligt avdelning, euro
Avdelning | Godkänd budget |
Regeringens proposition |
Sammanlagt | |
11. | Skatter och inkomster av skattenatur | 41 663 184 000 | 490 266 000 | 42 153 450 000 |
12. | Inkomster av blandad natur | 5 298 368 000 | -1 609 000 | 5 296 759 000 |
13. | Ränteinkomster, inkomster av försäljning av aktier och intäktsföring av vinst | 2 484 964 000 | -6 800 000 | 2 478 164 000 |
15. | Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) | 459 241 000 | - | 459 241 000 |
Sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) | 49 905 757 000 | 481 857 000 | 50 387 614 000 | |
15.03.01 | Nettoupplåning och skuldhantering | 5 586 147 000 | -178 078 000 | 5 408 069 000 |
Sammanlagt | 55 491 904 000 | 303 779 000 | 55 795 683 000 |