Talousarvioesitys 2024
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 332 120 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) momentille budjetoitujen väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin
2) sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelusta aiheutuviin menoihin ennen kuin hankkeen aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä
3) palveluiden ostamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen liikenteenohjauspalveluyhtiö Fintraffic Oy:lle tai sen tytäryhtiöille liittyen momentille budjetoituihin Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe sekä Digirata-pilotti (ETCS-testirata ja -laboratorio) -hankkeisiin sisältäen sekä yhtiöiden palvelutuotannon että yhtiöiden palvelutuotantoa varten tekemät investoinnit.
Määrärahasta on varattu 15 000 000 euroa Digiradan kehitys- ja verifiointi -hankkeelle (RRF pilari2) osana elpymis- ja palautussuunnitelmaa.
Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia
1) hankkeeseen vt 4 Leivonmäen pohjoispuolella, Joutsa liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 14 000 000 euroa
2) hankkeeseen vt 4 Oravasaaren eritasoliittymä, Jyväskylä liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 7 000 000 euroa
3) hankkeeseen vt 9 Lievestuoreen kohdalla liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 30 000 000 euroa
4) hankkeeseen kt 68 Edsevö—Pietarsaari, vaihe 3 liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 7 500 000 euroa
5) hankkeeseen Tornio—Kolari -rataosan sähköistyksen suunnittelu liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 7 500 000 euroa
6) hankkeeseen Tampereen henkilöratapiha liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 163 000 000 euroa
7) hankkeeseen Savonrata välillä Kouvola—Kuopio nopeuden ja kapasiteetin noston suunnittelu liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 3 000 000 euroa
8) hankkeeseen Suupohjan radan suunnittelu liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 5 000 000 euroa.
Valtuus tehdä sitoumuksia aiempina varainhoitovuosina päätettyihin väylähankkeisiin.
Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin, aiemmissa talousarvioissa päätettyihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja aiemmin tehdyt sitoumukset mukaan lukien enintään taulukossa mainittu määrä:
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot (euroa) | |
Tiehankkeet | |
Mt 8155 Poikkimaantie | 30 000 000 |
Vt 9 parantaminen ja st 562 Lentokentäntien liikennejärjestelyt | 42 600 000 |
Vt 6 Korian kohta | 15 500 000 |
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | 128 000 000 |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | 50 000 000 |
Vt 5 Hurus—Hietanen tieosuuden kehittäminen | 17 000 000 |
Hailuodon kiinteä yhteys | 121 000 000 |
Kt 68 Edsevö eritasoliittymän parantaminen | 8 200 000 |
Kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre | 6 200 000 |
Vt 25 Lepin liittymän alikulku | 3 000 000 |
Vt 23 parantaminen välillä Varkaus—Viinijärvi | 13 000 000 |
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | 31 000 000 |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | 17 000 000 |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | 27 100 000 |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | 26 000 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | 25 000 000 |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | 30 000 000 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | 69 200 000 |
Vt 8 Turku—Pori, Mynämäen ja Luvian ohituskaistat | 30 000 000 |
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | 80 000 000 |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | 77 900 000 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | 32 000 000 |
Vt 3 Tampere—Vaasa, Laihian kohta, 1. vaihe | 27 000 000 |
Vt 8 Pyhäjoen ydinvoimalan edellyttämät tieinvestoinnit | 22 500 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi | 143 000 000 |
Vt 5 Mikkeli—Juva | 121 000 000 |
Vt 12 Lahden eteläinen kehätie | 198 000 000 |
Vt 12 Tillola—Keltti | 15 000 000 |
Kehä I Laajalahden kohta | 20 000 000 |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski | 146 600 000 |
Ratahankkeet | |
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen | 18 000 000 |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | 130 000 000 |
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | 16 500 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | 24 500 000 |
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | 81 000 000 |
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | 11 000 000 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | 8 000 000 |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | 42 000 000 |
Oritkarin kolmioraide | 15 600 000 |
Espoon kaupunkirata | 178 500 000 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | 26 500 000 |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | 102 000 000 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | 12 500 000 |
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | 62 000 000 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | 133 500 000 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | 66 000 000 |
Joensuun ratapihan parantaminen | 83 000 000 |
Pohjanmaan rata | 674 000 000 |
Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | 163 000 000 |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | 383 000 000 |
Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen | 60 000 000 |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | 210 000 000 |
Pori—Mäntyluoto rataosan sähköistys | 10 100 000 |
Uudenkaupungin radan sähköistys | 21 000 000 |
Vesiväylähankkeet | |
Tornion meriväylän geometrian parantaminen ja Vaasan meriväylän sisäosan leventäminen | 6 500 000 |
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | 41 700 000 |
Savonlinnan syväväylän siirtäminen | 40 000 000 |
Kokkolan meriväylä | 45 000 000 |
Koverharin meriväylän syventäminen | 2 500 000 |
Vuosaaren meriväylä | 12 500 000 |
Väylähankkeiden suunnittelu | |
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu | 4 200 000 |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | 6 800 000 |
Helsinki—Pasila -yhteysvälin ratakapasiteetin lisäämiseen valmistautuminen | 600 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan suunnittelu | 18 000 000 |
Seinäjoki—Vaasa -radan suunnittelu | 4 200 000 |
Vt Hirvas—Rovaniemi—Vikajärvi -hankkeen suunnittelu | 4 600 000 |
Yhteiset väylähankkeet | |
Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet | 174 000 000 |
Selvitysosa:Määrärahasta 15 000 000 euroa aiheutuu EU:n elpymisvälineen tuloilla rahoitettavista menoista.
Digirata-hankkeen määrärahalla edistetään elpymis- ja palautumissuunnitelman tavoitetta digitalisaation ja datatalouden avulla vahvistettavasta tuottavuudesta ja palveluiden tuomisesta kaikkien saataville. Hankkeessa modernisoidaan ja digitalisoidaan Suomen rautatiejärjestelmät sekä uudistetaan rautateiden kulunvalvonta eurooppalaisen järjestelmän mukaiseksi. Hanke edistää myös EU:n lippulaivahanketta Lataus ja tankkaus (Recharge and refuel). Hanketta rahoitetaan tämän lisäksi kansallisesti 8 000 000 eurolla.
Uusien hankkeiden perusteluina esitetään:
Vt 4 on osa tärkeää valtakunnallista ja kansainvälistä päätieyhteyttä pääkaupunkiseudulta Keski-Suomen kautta Pohjois-Suomeen (TEN-T-ydinverkko, maanteiden pääväylä). Tiellä on suuri merkitys sekä elinkeinoelämän kuljetuksille että henkilöliikenteelle. Vt 4 Leivonmäen pohjoispuolella, Joutsa -hankkeessa rakennetaan uusia ohituskaistaosuuksia ja tehdään yksityistie- ja liittymäjärjestelyjä sekä parannetaan poikittaisia yhteyksiä. Hankkeen tavoitteena on parantaa pitkämatkaisen liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Kustannusarvio on 14 milj. euroa (MAKU-indeksi 140; 2015=100)
Vt 4 on osa tärkeää valtakunnallista ja kansainvälistä päätieyhteyttä pääkaupunkiseudulta Keski-Suomen kautta Pohjois-Suomeen (TEN-T-ydinverkko, maanteiden pääväylä). Tiellä on suuri merkitys sekä elinkeinoelämän kuljetuksille että henkilöliikenteelle. Vt 4 Oravasaaren eritasoliittymä, Jyväskylä -hankkeessa Oravasaaren risteyssillat täydennetään rampeilla ja yli menevä maantie 16633 parannetaan. Lisäksi hankkeessa tehdään maantien 16633 ja 644 liittymäalueen parantaminen. Hankkeen tavoitteena on parantaa pitkämatkaisen liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Hankkeen kustannusarvio on 7 milj. euroa.
Valtatie 9 kuuluu Suomen merkittävimpiin pääteihin. Hankkeessa parannetaan olemassa olevat tasoliittymät eritasoliittymiksi sekä parannetaan poikittaisyhteyksiä. Lisäksi hankkeessa rakennetaan ohituskaistoja ja melusuojausta sekä parannetaan pysäkkijärjestelyjä sekä jalankulku- ja pyöräily-yhteyksiä. Hankkeen tavoitteena on mm. parantaa liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta sekä matka-ajan ennakoitavuutta. Hankkeen kustannusarvio on 30 milj. euroa (MAKU 2015; 140). Hankkeen hyötykustannussuhde on 0,96.
Hankkeen tavoitteena on raskaan liikenteen sujuvuuden parantaminen. Hanke parantaa kantatien vaikutusalueen, sataman ja sataman alueella toimivan teollisuuden saavutettavuutta ja liikenneturvallisuutta. Hankkeen toteuttaminen mahdollistaa tienvarren maankäytön kehittämistä. Hanke sisältää Ähtävänjoen sillan uusimisen ja leventämisen sekä liittymäjärjestelyjä, Häröntien liittymäjärjestelyt ja Purmonjoen sillan uusimisen ja leventämisen. Hankkeen tiesuunnitelman mukainen kustannusarvio on 7,3 milj. euroa (MAKU-ind.140, 2015=100). Hanke parantaa liikenteen sujuvuutta sekä liikenneturvallisuutta ja sataman saavutettavuutta sekä elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä.
Tornio-Kolari rataosan sähköistyksen suunnitteluhankkeessa edistetään rataosan varsinaisen sähköistyshankkeen aloittamisvalmiutta. Sähköistyksen lisäksi suunnitellaan muita rataosan parantamistoimenpiteitä. Rataosan sähköistys parantaisi rautatiekuljetusten kustannustehokkuutta ja teollisuuden kilpailukykyä sekä vähentäisi kuljetusten aiheuttamia haitallisia päästöjä. Kolarinradalla sähköistyksestä hyötyisi nykyinen yöjunaliikenne Helsinkiin ja raakapuuliikenne mm. Kemiin ja Ouluun. Raakapuuliikenteen odotetaan hieman kasvavan. Sähköistyksestä hyötyisi myös mahdollinen kaivosliikenne. Hankkeen kustannusarvio on 7,5 milj. euroa.
Tampere on rataverkolla henkilöliikenteen keskeinen solmukohta ja henkilöliikenteen vakioaikataulujärjestelmän keskeisin junanvaihtopaikka. Tampereen henkilöratapihalla on sekä merkittäviä kehittämistarpeita että samanaikaisia infran korjaustarpeita. Hankkeen tavoitteena on parantaa Tampereen henkilöratapihan toimivuutta, matkustajien olosuhteita ja henkilöjunien huoltoa sekä luoda edellytykset Asemakeskuksen myöhemmälle kehittämiselle henkilöratapihan järjestelyjen osalta. Hankkeessa rakennetaan Tampereelle uusi henkilöliikennelaituri kulkuyhteyksineen, uusitaan katokset, järjestellään uudelleen autolastaus- ja huoltoyhteydet sekä tehdään näiden vaatimat turvalaite- ja sähköratamuutokset. Lisäksi korjataan vanhoja rakenteita, mm. siltoja. Valtion osuus hankkeen kustannusarviosta on 163 milj. euroa. Lisäksi muiden osapuolien kustannukset ovat alustavasti 45—55 milj. euroa. Hankkeen kehittämistoimenpiteiden hyötykustannussuhde on 0,39 ilman lähijunaliikenteen laajentamista.
Suunnittelussa edistetään tarveselvityksen tulosten pohjalta tehokkaimpien toimenpiteiden jatkosuunnittelua. Hanke sisältää nopeudennoston ja liikenteen sujuvuuden edistämiseen liittyvien toimenpiteiden suunnittelua. Suunnitteluhankkeen kustannusarvio on 3 milj. euroa.
Suupohjan rata (Seinäjoki—Kaskinen) on erittäin huonokuntoinen 113 kilometriä pitkä rataosuus. Rataosuuden korjaaminen edellyttää suunnittelua. Suunnitteluhankkeella edistetään ratasuunnittelun pohjatutkimuksia, selvityksiä ja osittain jatkotoimenpiteiden suunnitelmia. Suunnitteluhankkeen kustannusarvio on 5 milj. euroa.
Aiemmin päätetyn hankkeen valtuuden tarkistus:
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 110 000 000 eurolla 273 000 000 eurosta 383 000 000 euroon johtuen yhteysvälin käynnissä olevan 2. vaiheen ja investointiohjelmassa olevan 3. vaiheen yhteensovittamisesta. Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen 3. vaihe -hankkeesta toteutetaan jo 2. vaiheessa Hyvinkää—Arolampi -välille sijoittuva tavaraliikenneraide. Käynnissä olevassa 2. vaiheessa samalle kohdalle rakennetaan läntinen lisäraide, ja kustannustehokkuuden sekä aiheutuvan liikennehaitan näkökulmasta on kannattavaa toteuttaa tavaraliikenteen raide samanaikaisesti. Tavaraliikenneraiteen valmistuessa Hangosta tuleva tavaraliikenteen kulku mahdollistuu Riihimäen tavaraliikenneratapihalle ilman kohtaamista pääraiteiden kanssa.
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määrärahatarve v. 2024 milj. € |
Määrärahatarve myöhemmin milj. € |
|
Tiehankkeet | ||||||
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | III LTA 2021 | 2025 | 128,0 | 53,0 | 55,0 | 20,0 |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | TA 2021/IV LTA 2022 | 2023 | 50,0 | 31,2 | 14,0 | 4,8 |
Hailuodon kiinteä yhteys | VII LTA 2020/IV LTA 2022/II LTA 2023 | 2025 | 121,0 | 55,0 | 31,0 | 35,0 |
Vt 6 Korian kohta | II LTA 2022/II LTA 2023 | 2024 | 15,5 | 9,0 | 5,0 | 1,5 |
Vt 5 Hurus—Hietanen tieosuuden kehittäminen | VII LTA 2020/IV LTA 2022/II LTA 2023 | 2024 | 17,0 | 12,2 | 4,8 | - |
Mt 8155 Poikkimaantie | TA 2023 | 2025 | 30,0 | 15,0 | 15,0 | - |
Vt 9 parantaminen ja st 562 Lentokentäntien liikennejärjestelyt | IV LTA 2022 | 2026 | 42,6 | 10,8 | 6,2 | 25,6 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | I LTA 2019/II LTA 2023 | 2024 | 69,2 | 67,7 | 1,5 | - |
Ratahankkeet | ||||||
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | TA 2021/IV LTA 2022 | 2023 | 24,5 | 19,0 | 3,0 | 2,5 |
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | TA 2021/IV LTA 2022/II LTA 2023 | 2024 | 81,0 | 31,1 | 33,1 | 16,8 |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | III LTA 2021 | 2027 | 130,0 | 25,0 | 23,0 | 82,0 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | LTA 2019 | 2024 | 133,5 | 129,6 | 3,9 | - |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | LTA 2019/II LTA 2022/IV LTA 2022/II LTA 2023 | 2023 | 66,0 | 64,0 | 2,0 | - |
Joensuun ratapihan parantaminen | LTA 2019/IV LTA 2022 | 2023 | 83,0 | 78,0 | 4,0 | 1,0 |
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | IV LTA 2020 | 2024 | 11,0 | 10,0 | 1,0 | - |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | IV LTA 2020/IV LTA 2022 | 2023 | 42,0 | 32,0 | 10,0 | - |
Espoon kaupunkirata | IV LTA 2020/II LTA 2023 | 2024 | 178,5 | 51,7 | 31,2 | 95,5 |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen 1, vaihe | IV LTA 2022/II LTA 2023 | 2024 | 163,0 | 154,0 | 9,0 | - |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | IV LTA 2020/TA 2024 | 2027 | 383,0 | 92,7 | 35,0 | 255,3 |
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen | III LTA 2021/IV LTA 2022 | 2024 | 18,0 | 10,0 | 8,0 | - |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | IV LTA 2020/II LTA 2023 | 2023 | 102,0 | 87,0 | 15,0 | - |
Vesiväylähankkeet | ||||||
Tornion meriväylän geometrian parantaminen ja Vaasan meriväylän sisäosan leventäminen | I LTA 2023 | 2023 | 6,5 | 6,3 | 0,2 | - |
Koverharin meriväylän syventäminen | II LTA 2023 | 2025 | 2,5 | 0,01 | 0,04 | 2,45 |
Väylähankkeiden suunnittelu | ||||||
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | IV LTA 2020/IV LTA 2022 | 6,8 | 5,8 | 1,0 | - | |
Seinäjoki—Vaasa -radan suunnittelu | TA 2020/II LTA 2023 | 4,2 | 3,9 | 0,3 | - | |
Vt 4 Hirvas—Rovaniemi—Vikajärvi -hankkeen suunnittelu | II LTA 2023 | 4,6 | - | 0,8 | 3,8 | |
Muu kehittämisen hankesuunnittelu | - | 7,0 | - | |||
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 1 913,4 | 1 054,0 | 320,1 | 546,3 | ||
Uudet väylähankkeet | ||||||
Kt 68 Edsevö—Pietarsaari, vaihe 3 | TA 2024 | 7,5 | - | 0,5 | 7,0 | |
Vt 4 Leivonmäen pohjoispuolella, Joutsa | TA 2024 | 14,0 | - | 1,0 | 13,0 | |
Vt 9 Lievestuoreen kohdalla | TA 2024 | 30,0 | - | 2,0 | 28,0 | |
Vt 4 Oravasaaren eritasoliittymä, Jyväskylä | TA 2024 | 7,0 | - | 1,0 | 6,0 | |
Pääradan kehittäminen: Tornio—Kolari sähköistyksen suunnittelu | TA 2024 | 7,5 | - | 0,5 | 7,0 | |
Savonrata välillä Kouvola—Kuopio nopeuden ja kapasiteetin noston suunnittelu | TA 2024 | 3,0 | - | 1,0 | 2,0 | |
Suupohjan radan suunnittelu | TA 2024 | 5,0 | - | 1,0 | 4,0 | |
Tampereen henkilöratapiha | TA 2024 | 163,0 | - | 5,0 | 158,0 | |
Uudet väylähankkeet yhteensä | 237,0 | - | 12,0 | 225,0 | ||
Keskeneräiset ja uudet väylähankkeet yhteensä | 2 150,4 | 1 054,0 | 332,1 | 771,3 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2024 | 2025 | 2026 | 2027— | Yhteensä vuodesta 2024 lähtien | |
Keskeneräiset väylähankkeet | 313 121 | 221 390 | 124 880 | 199 994 | 859 385 |
Uudet väylähankkeet | 12 000 | 72 000 | 59 000 | 94 000 | 237 000 |
Menot yhteensä | 325 121 | 293 390 | 183 880 | 293 994 | 1 096 385 |
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 480 milj. euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Alennetaan uusien väylähankkeiden rahoitustasoa (HO 2023) | -100 000 |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | 2 000 |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe (RRF pilari2) | 9 000 |
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | -2 000 |
Espoon kaupunkirata | 6 220 |
Hailuodon kiinteä yhteys | 4 000 |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen 1, vaihe | 5 000 |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen 2. vaihe - hankkeen sisällön ja valtuuden tarkistaminen (käynnissä olevan 2. vaiheen ja investointiohjelmassa olevan 3. vaiheen yhteensovittaminen) (Investointiohjelma) | 3 527 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | -11 000 |
Joensuun ratapihan parantaminen | -13 000 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | -500 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | -21 284 |
Koverharin meriväylän syventäminen | 40 |
Kt 68 Edsevö—Pietarsaari, vaihe 3 (Investointiohjelma) | 500 |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | -6 500 |
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen | 8 000 |
MAL-vähennys (Länsi-Helsingin raitiotiet) | -10 155 |
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | 10 000 |
Pääradan kehittäminen: Tornio—Kolari sähköistys (hanke alkaa suunnittelulla) (Investointiohjelma) | 500 |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | -300 |
Savonrata välillä Kouvola—Kuopio nopeuden ja kapasiteetin nosto (suunnittelu) (Investointiohjelma) | 1 000 |
Seinäjoki—Vaasa -radan suunnittelu | 200 |
Suupohjan radan suunnittelu (Investointiohjelma) | 1 000 |
Tampereen henkilöratapiha (Investointiohjelma) | 5 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen 1. vaihe | -5 400 |
Tornion meriväylän geometrian parantaminen ja Vaasan meriväylän sisäosan leventäminen | 250 |
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | 16 364 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | 1 500 |
Vt 4 Hirvas—Rovaniemi—Vikajärvi -hankkeen suunnittelu | 800 |
Vt 4 Leivonmäen pohjoispuolella, Joutsa (Investointiohjelma) | 1 000 |
Vt 4 Oravasaaren eritasoliittymä, Jyväskylä (Investointiohjelma) | 1 000 |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | -2 200 |
Vt 5 Hurus—Hietanen tieosuuden kehittäminen | -400 |
Vt 6 Korian kohta | -3 000 |
Vt 9 Lievestuoreen kohdalla (Investointiohjelma) | 2 000 |
Vt 9 parantaminen ja st 562 Lentokentäntien liikennejärjestelyt | 13 000 |
Tasomuutos | 1 258 |
Yhteensä | -82 580 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2024 talousarvio | 332 120 000 |
2023 II lisätalousarvio | 19 228 000 |
2023 I lisätalousarvio | 7 154 000 |
2023 talousarvio | 414 700 000 |
2022 tilinpäätös | 458 176 000 |