Talousarvioesitys 2024
Pääluokka 30
MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala rakentaa uusiutuvaa Suomea — uusiutumiskykyistä ja kestävää ruokajärjestelmää ja luonnonvarataloutta sekä luotettavia paikkatietoja.
Suomen tulevaisuuteen vaikuttaa voimakkaasti turvallisuutta ja huoltovarmuutta uhkaava Venäjän Ukrainaan kohdistama hyökkäyssota. Oman vaikutuksensa tuovat useat maailmanlaajuiset muutostekijät, joiden voimakkuuteen ja nopeuteen Suomi ei juuri voi vaikuttaa. Niiden seurauksiin on sopeuduttava ja niissä on nähtävissä uhkien lisäksi myös paljon uusia mahdollisuuksia. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla on tunnistettu kuusi toimintaympäristön muutostekijää, jotka tapahtuvat hallinnonalasta riippumatta ja joiden arvioidaan eniten muuttavan suomalaisen ruoka- ja luonnonvarasektorin toimintaympäristöä seuraavan vuosikymmenen aikana. Muutostekijät ovat 1) ilmastonmuutos, 2) nopea teknologinen kehitys, 3) kilpailu ehtyvistä luonnonvaroista, 4) globaalin talouden murros, 5) arvojen ja asenteiden muutos sekä 6) väestörakenne ja kaupungistumiskehitys.
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan perustehtävät ruokaturvan, ruokaturvallisuuden ja kilpailukykyisen kotimaisen ruokajärjestelmän, huoltovarmuuden ja puhtaan veden takaamisessa, eläin- ja kasvitautien hallinnassa, luonnonvaratalouden kestävyyden ja niihin perustuvien elinkeinojen kilpailukyvyn varmistamisessa ja maaseudun elinvoimaisuuden kehittämisessä nousevat yhä tärkeämmiksi. Näiden tehtävien merkitys on edelleen korostunut Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan vuoksi.
Laadukas ja turvallinen paikkatieto ja sen hyödyntäminen ovat tärkeässä roolissa tulevaisuuden teknologiaratkaisuja kehitettäessä. Digitalisaatio ja tiedon merkityksen voimakas kasvaminen korostavat luotettavien perusrekisterien, peruspaikkatietojen ja luonnonvaratiedon käytön edistämisen merkitystä osana ministeriön tehtäväaluetta. Luotettavat ja laajakäyttöiset paikka-, kiinteistö- ja huoneistotiedot mahdollistavat uutta liiketoimintaa sekä turvaavat omistusta ja kansallista rahoitusjärjestelmää.
Suomi on vastuullinen globaali toimija ja sitoutunut kestävän kehityksen Agenda 2030:n toimeenpanoon. Kansainvälisen kilpailun lisääntyessä myös hallinnon merkitys vapaan kilpailun esteiden poistamisessa sekä biotalouden, uusien innovaatioiden, liiketoimintamallien ja arvonluonnin tapojen mahdollistamisessa kasvaa. Mahdollistava hallinto toimii tiiviissä vuorovaikutuksessa yksityisen sektorin kanssa ja ymmärtää kiihtyvää kehitystä sekä sen tuomia haasteita ja mahdollisuuksia. Rajalliset resurssit kyetään suuntaamaan vaikuttavammin taloudellista optimia tavoitellen sekä luomaan kansainvälisesti kilpailukykyinen toimintaympäristö uusiutuvalle ja kansainvälistyvälle biotaloudelle, yhteensovittaen kestävää kehitystä ja riskienhallintaa. Maa- ja metsätalousministeriön ja sen hallinnonalan nykyiset tehtävät luovat luontevan alustan bio- ja kiertotalouden seuraavan vaiheen toteutukseen.
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan elinkeinot ovat merkittäviä uusiutuvien luonnonvarojen hyödyntäjiä. Ravinnon, energian, erilaisten tuotteiden ja palveluiden tuottamiseen uusiutuvia luonnonvaroja kestävästi käyttävä biotalous luo merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia. Biotalouden keinoin pyritään vähentämään riippuvuutta fossiilisista luonnonvaroista, ehkäisemään ekosysteemien köyhtymistä sekä edistämään luonnon monimuotoisuutta. Ministeriön toimialan menestyminen perustuu korkeatasoiseen ja laaja-alaiseen osaamiseen sekä innovaatioiden nopeaan hyödyntämiseen uusiutuvien luonnonvarojen kestävässä käytössä. Hallinnonalan tutkimus tuottaa ennakoivasti tietoa, osaamista ja innovaatioita päätöksenteon tueksi, elinkeinojen kilpailukyvyn kehittämiseksi ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet
2022 toteutuma/arvio |
2023 tavoite |
2024 tavoite |
|
Kokonaiskestävän ruokajärjestelmän huoltovarmuus sekä kilpailu- ja häiriönsietokyky paranevat | |||
— Maatalouden yrittäjätulo/FWU (euroa/vuosi)1) | (32 400) | kasvaa | kasvaa |
Kestävä luonnonvaratalous turvaa huoltovarmuutta, korvaa uusiutumattomien raaka-aineiden ja energian käyttöä sekä edistää hyvinvointia luonnosta ja luonnolle | |||
— Biotalouden arvonlisäys, mrd. euroa2) | (28,0) | 29,1 | 30,3 |
Monipuolinen yritystoiminta sekä menestyvä maaseutu ja saaristo, monipaikkaisuus ja yhteistyöverkostot vahvistavat yhteiskuntaa | |||
— Maaseutualueella sijaitsevien yritysten toimipaikkojen osuus kaikista toimipaikoista (%)3) | - | kasvaa | kasvaa |
— Työllisyysaste yhteensä3) | - | kasvaa | kasvaa |
— maaseutualueet | - | kasvaa | kasvaa |
— kaupungit | - | kasvaa | kasvaa |
Luotettavat ja laajakäyttöiset paikka-, kiinteistö- ja huoneistotiedot mahdollistavat uutta liiketoimintaa ja turvaavat omistusta | |||
— Sähköisten palveluiden häiriöttömyys (%) | 99,9 | 99,9 | 99,9 |
— Tietovarastojen hyödyntäminen, kasvu edellisestä vuodesta (%) | -1 | 10 | 3 |
1) Lähde: Luke, FADN/kannattavuuskirjanpito. FWU on yrittäjäperheen työtunneista laskettu kokopäiväisesti työskentelevien yrittäjäperheen jäsenten lukumäärä (0,82 henkilöä tilaa kohti vuonna 2021). Maatalouden yrittäjätulo kuvaa keskimäärin yritystä kohti saatua tuloa vuodessa. Vuoden 2022 luku on ennuste.
2) Vuosien 2023—2024 tavoite perustuu Suomen biotalousstrategiassa asetettuun tavoitteeseen: tavoitteena on kiihdyttää biotalouden arvonlisän 3 prosentin vuosikasvutaso 4 prosenttiin.
3) Lähde: Tilastokeskus, maaseutuindikaattorit. Tiedot koskevat Manner-Suomea. Koko väestön työllisyysaste lasketaan 15—64-vuotiaiden työllisten prosenttiosuutena samanikäisestä väestöstä. Vuodesta 2021 lähtien tietoja ei ole vielä saatavilla.
Maa- ja metsätalousministeriö jatkaa yhdenvertaisuuden edistämistä sekä hallituksen sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista ja sisällyttämistä lainvalmisteluun, toiminnan ja talouden ohjaukseen sekä muihin tasa-arvon kannalta merkittäviin toimintoihin. Maa- ja metsätalousministeriön pääluokan menoista noin 90 % on siirtomenoja, joilla tuetaan eri politiikkasektoreiden vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista. Pääsääntöisesti tukien myöntämisperusteena ei ole niiden vaikutus sukupuolten tasa-arvoon.
Maaseudulla pääosa työikäisestä väestöstä on miehiä ja varsinkin harvaan asutulla maaseudulla miehiä on huomattavasti enemmän kuin naisia. Erot ovat suurimmat nuorten aikuisten ikäluokassa. Yhteisen maatalouspolitiikan, maaseudun kehittämisen ja luonnonvaratalouden toimeenpanossa on tavoitteena huomioida eri väestöryhmien tarpeet, vaikka tukijärjestelmiä tai tukien myöntämisen perusteita ei ole rakennettu sukupuolinäkökulmasta. Esimerkiksi nuorten viljelijöiden aloitustuessa seurataan yritystoiminnan aloittaneiden sukupuolijakaumaa. Erityisesti useissa paikallisten Leader-toimintaryhmien kautta toteutetuissa hankkeissa on tavoitteena erilaisten ryhmien kuten nuorten, vanhusten, maahanmuuttajien ja työttömien osallistuminen alueen kehittämiseen. Tämä lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta, ehkäisee syrjäytymistä ja vahvistaa tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Leader-toiminnassa esimerkiksi seurataan päättävän elimen eli hallituksen sukupuolijakaumaa.
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala toteuttaa YK:n kestävän kehityksen Agenda 2030:n tavoitteita osana strategiaansa. Hallinnonala edistää erityisesti hiilineutraaliustavoitetta luomalla kestäviä biotalous- ja cleantech-ratkaisuja.
Rahoitusta osoitetaan esimerkiksi ympäristön tilaa, vihreää siirtymää ja uusiutuvan energian käyttöä edistäviin investointeihin 35 milj. euroa. Ympäristökorvauksiin ja luonnonmukaiseen tuotantoon kohdennetaan 275,9 milj. euroa, ekojärjestelmätukeen (aiemmin viherryttämistuki) 86 milj. euroa ja ravinnekierrätyksen edistämiseen biokaasutuotannolla 5 milj. euroa. Luonnonvara- ja biotalouden edistämiseen kohdennetaan 4 milj. euroa. Määrärahalla toteutetaan mm. kansallista biotalousstrategiaa, kansallista metsästrategiaa sekä maankäyttösektorin ilmastopolitiikkaa maa- ja metsätaloudessa. Metsäluonnon hoidon edistämiseen kohdennetaan 11 milj. euroa. Veteen perustuvien liiketoimintojen kehittämistä sekä vaeltavien ja uhanalaisten kalakantojen elvyttämistä tuetaan yhteensä 7 milj. eurolla. Puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen kohdennetaan 38 milj. euroa.
Talousarvioesitykseen liittyvät hallituksen esitykset
esityksen nimi | taloudellinen vaikutus (momentti) |
Hallituksen esitys laiksi kalastuslain muuttamisesta | 12.30.44 ja 30.40.51 |
Hallituksen esitys metsityksen (määräaikaisesta) tukemisesta | 30.40.47 |
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
||
30.10.40 | Maatalouden aloittamis- ja investointiavustukset (siirtomääräraha 3 v) | ||
— EU-hankkeiden myöntämisvaltuus | 127,0 | 117,01) | |
30.10.41 | Maaseutuelinkeinotoiminnan korkotuki (arviomääräraha) | ||
— korkotukilainavaltuus | 250,0 | 250,0 | |
30.10.64 | EU:n ja valtion rahoitusosuus alueelliseen ja paikalliseen maaseudun kehittämiseen (siirtomääräraha 3 v) | ||
— EU-hankkeiden myöntämisvaltuus | 224,3 | 157,21) | |
30.20.43 | Ympäristökorvaukset, luonnonmukainen tuotanto, neuvonta ja ei-tuotannolliset investoinnit (siirtomääräraha 3 v) | ||
— EU-hankkeiden myöntämisvaltuus | 1 115,0 | 20,01) | |
30.40.44 | Tuki puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen (arviomääräraha) | ||
— Avustusten myöntämisvaltuus | 54,5 | 15,0 | |
30.40.47 | Tuki joutoalueiden metsitykseen (siirtomääräraha 3 v) | ||
— Avustusten myöntämisvaltuus | 8,2 | -1) |
1) Lisäksi voidaan käyttää edelliseltä vuodelta käyttämättä jäänyttä valtuutta.
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2022—2024
v. 2022 tilinpäätös 1000 € |
v. 2023 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2024 esitys 1000 € |
Muutos 2023—2024 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto ja tutkimus | 152 472 | 140 530 | 144 673 | 4 143 | 3 |
01. | Maa- ja metsätalousministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 24 148 | 23 744 | 24 862 | 1 118 | 5 |
05. | Luonnonvarakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 82 189 | 79 752 | 82 777 | 3 025 | 4 |
22. | Tutkimus ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 8 943 | 1 943 | 1 943 | — | 0 |
(23.) | Hallinnolliset järjestelyt (siirtomääräraha 2 v) | — | — | — | — | 0 |
29. | Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 33 012 | 30 652 | 30 652 | — | 0 |
66. | Kansainvälinen toiminta (arviomääräraha) | 4 180 | 4 439 | 4 439 | — | 0 |
10. | Maaseudun kehittäminen | 503 748 | 444 722 | 484 771 | 40 049 | 9 |
40. | Maatalouden aloittamis- ja investointiavustukset (siirtomääräraha 3 v) | 94 245 | 139 500 | 114 900 | -24 600 | -18 |
41. | Maaseutuelinkeinotoiminnan korkotuki (arviomääräraha) | 14 551 | 15 000 | 40 000 | 25 000 | 167 |
42. | Luopumistuet ja -eläkkeet (siirtomääräraha 2 v) | 28 500 | 21 800 | 15 100 | -6 700 | -31 |
43. | Eläinten hyvinvointikorvaukset (siirtomääräraha 3 v) | 85 400 | 74 000 | 74 000 | — | 0 |
(44.) | Maatalouden ja maaseudun yritystoiminnan toimintaedellytysten turvaaminen (siirtomääräraha 3 v) | 14 730 | — | — | — | 0 |
50. | Valtionavustus maatalouden neuvontapalveluihin ja eräisiin muihin kehittämistoimiin (siirtomääräraha 3 v) | 5 566 | 5 616 | 4 356 | -1 260 | -22 |
51. | Porotalouden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 1 843 | 2 143 | 2 569 | 426 | 20 |
54. | Hevostalouden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 39 892 | 39 192 | 39 192 | — | 0 |
55. | Valtionavustus 4H-toimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 4 105 | 4 155 | 3 305 | -850 | -20 |
63. | Maaseudun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 2 300 | 4 300 | 3 000 | -1 300 | -30 |
64. | EU:n ja valtion rahoitusosuus alueelliseen ja paikalliseen maaseudun kehittämiseen (siirtomääräraha 3 v) | 212 616 | 139 016 | 188 349 | 49 333 | 35 |
20. | Maa- ja elintarviketalous | 2 011 586 | 1 794 465 | 1 770 741 | -23 724 | -1 |
01. | Ruokaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 85 007 | 78 958 | 79 483 | 525 | 1 |
20. | Eläinlääkintähuolto ja kasvintuhoojien torjunta (arviomääräraha) | 10 606 | 7 929 | 5 868 | -2 061 | -26 |
40. | Maa- ja puutarhatalouden kansallinen tuki (siirtomääräraha 2 v) | 352 200 | 350 000 | 350 000 | — | 0 |
41. | EU-tulotuki ja EU-markkinatuki (arviomääräraha) | 507 500 | 520 600 | 522 400 | 1 800 | 0 |
(42.) | Turvepeltojen ilmastotoimet (siirtomääräraha 3 v) | — | 30 000 | — | -30 000 | -100 |
43. | Ympäristökorvaukset, luonnonmukainen tuotanto, neuvonta ja ei-tuotannolliset investoinnit (siirtomääräraha 3 v) | 352 996 | 286 560 | 286 816 | 256 | 0 |
44. | Luonnonhaittakorvaukset (siirtomääräraha 3 v) | 637 394 | 495 884 | 496 815 | 931 | 0 |
46. | EU-rahoitteinen ruokaketjun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 11 030 | 11 030 | 11 005 | -25 | 0 |
47. | Ruokaketjun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 4 255 | 2 637 | 6 587 | 3 950 | 150 |
49. | Ravinnekierrätyksen edistäminen biokaasutuotannolla (siirtomääräraha 3 v) | — | 4 000 | 5 000 | 1 000 | 25 |
60. | Siirto interventiorahastoon (kiinteä määräraha) | 400 | 400 | 400 | — | 0 |
(61.) | Siirto Maatilatalouden kehittämisrahastoon (siirtomääräraha 3 v) | 43 700 | — | — | — | 0 |
62. | Eräät valtionavustukset (siirtomääräraha 2 v) | 6 497 | 6 467 | 6 367 | -100 | -2 |
40. | Luonnonvaratalous | 230 124 | 228 637 | 188 440 | -40 197 | -18 |
20. | Kalakannan hoitovelvoitteet (siirtomääräraha 3 v) | 3 100 | 2 800 | 3 000 | 200 | 7 |
21. | Vesivarojen käytön ja hoidon menot (siirtomääräraha 3 v) | 14 511 | 15 847 | 14 189 | -1 658 | -10 |
22. | Luonnonvara- ja biotalouden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 31 977 | 14 966 | 4 204 | -10 762 | -72 |
31. | Vesi- ja kalataloushankkeiden tukeminen (siirtomääräraha 3 v) | 11 136 | 8 736 | 7 086 | -1 650 | -19 |
40. | Eräät luonnonvaratalouden korvaukset (arviomääräraha) | 1 857 | 1 632 | 1 541 | -91 | -6 |
41. | Hirvieläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (siirtomääräraha 3 v) | 4 760 | 4 760 | 3 590 | -1 170 | -25 |
42. | Petoeläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (siirtomääräraha 2 v) | 9 550 | 8 850 | 8 850 | — | 0 |
44. | Tuki puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen (arviomääräraha) | 36 900 | 47 497 | 38 377 | -9 120 | -19 |
45. | Metsäluonnon hoidon edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 7 527 | 17 500 | 11 027 | -6 473 | -37 |
46. | Valtionavustus Suomen metsäkeskukselle (siirtomääräraha 2 v) | 43 835 | 45 069 | 43 025 | -2 044 | -5 |
47. | Tuki joutoalueiden metsitykseen (siirtomääräraha 3 v) | 6 060 | 5 400 | 3 490 | -1 910 | -35 |
50. | Riistatalouden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 14 498 | 13 059 | 13 908 | 849 | 7 |
51. | Kalatalouden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 11 975 | 10 975 | 9 739 | -1 236 | -11 |
53. | Eräät luonnonvaratalouden valtionavustukset (siirtomääräraha 2 v) | 1 132 | 1 132 | 1 132 | — | 0 |
62. | Elinkeinokalatalouden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 31 307 | 30 414 | 25 282 | -5 132 | -17 |
64. | Metsähallitus | 8 656 | 8 610 | 7 344 | -1 266 | -15 |
50. | Metsähallituksen eräät julkiset hallintotehtävät (siirtomääräraha 3 v) | 8 656 | 8 610 | 7 344 | -1 266 | -15 |
70. | Maanmittaus ja asunto-osakkeiden kirjaaminen | 48 610 | 48 184 | 53 017 | 4 833 | 10 |
01. | Maanmittauslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 45 310 | 46 184 | 51 017 | 4 833 | 10 |
40. | Kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot (siirtomääräraha 2 v) | 3 300 | 2 000 | 2 000 | — | 0 |
Yhteensä | 2 955 195 | 2 665 148 | 2 648 986 | -16 162 | -1 |
Henkilötyövuosien kokonaismäärä | 4 685 | 4 477 | 4 452 |