Talousarvioesitys 2024
Pääluokka 28
VALTIOVARAINMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:
Maailmantalouden elpyminen covid-19-pandemiasta sekä Venäjän hyökkäyssodan aiheuttamasta sokista on haurasta. Riski korkean inflaation vaiheen pitkittymisestä ja hintojen nousun leviämisestä on merkittävä. Tiedot kireistä työmarkkinoista kannattelevat pelkoa hinta-palkka-kierteestä. Toistaiseksi palkat ovat kuitenkin nousseet keskimäärin vähemmän kuin hinnat.
Korkojen nousulla on talouskasvua hidastava vaikutus. Se näkyy varsinkin asuntomarkkinoilla ja rakentamisessa. Asuntojen hinnat ovat laskeneet ja asuntorakentaminen vähentynyt monissa maissa, niin myös Suomessa. Nopeaan korkojen nousuun ei myöskään oltu varauduttu, mikä on näkynyt esimerkiksi joidenkin pankkien ajautumisessa ongelmiin. Ongelmien leviämisellä olisi erittäin negatiivinen vaikutus talouteen.
Hetkellisesti alentunut julkinen velka suhteessa bruttokansantuotteeseen on alkanut jälleen kasvaa. Valtionhallinnon ja paikallishallinnon yhteenlaskettu mittava alijäämä sekä nopeasti kohonneet velanhoitokustannukset pitävät velkasuhteen nousevalla uralla kauas tulevaisuuteen.
Suomen julkisen talouden rahoitus on pitkällä aikavälillä epätasapainossa. Julkisessa taloudessa on mittava kestävyysvaje, jonka arvioidaan olevan noin 3,0 % suhteessa bruttokansantuotteeseen. Suurin syy rahoituksen epätasapainoon on väestön ikääntyminen, joka on jo kasvattanut eläkemenoja ja luo tulevina vuosikymmeninä merkittäviä kasvupaineita terveys- ja hoivamenoihin. Samalla julkisen talouden rahoituspohja kehittyy heikosti, kun työikäisen väestön määrän odotetaan supistuvan.
Hyvinvointialueiden toiminta käynnistyi vuoden 2023 alusta. Niille siirtyneet sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tehtävät ovat yhteiskunnan kannalta keskeisiä ja niiden on pystyttävä toimimaan myös poikkeusoloissa, onnettomuustilanteissa ja erilaisissa häiriötilanteissa. Hyvinvointialueet ovat toimintansa aluksi jonkin verran alijäämäisiä. Alijäämäinen tulos johtuu pääosin sosiaali- ja terveydenhuollon kustannustason noususta erityisesti palvelujen ostoissa ja palkoissa, mitä hyvinvointialueiden hintaindeksi kompensoi vain osittain. Hyvinvointialueiden taloutta rasittaa on myös kuntien maltillisesti kasvaneet sote- pela nettokustannukset viime vuosina, mihin vaikuttaa myös kyseisen vuoden koronakompensaatiot. Tämä on vaikuttanut alentavasti sosiaali- ja terveydenhuollon nettokustannuksiin ja samalla hyvinvointialueen rahoituksen pohjana olevan siirtolaskelman loppusummaan. Taloutta rasittaa myös investointien korkea taso, joka laskee hieman seuraavina vuosina. Hyvinvointialueiden toimintaan ja talouteen liittyy myös edellisen hallituskauden laajentamat tehtävät ja velvoitteet, joiden toimeenpanoa vaikeuttaa erityisesti viime vuosina pahentunut henkilöstöpula.
Toimintaympäristön muutostekijöitä, joilla on vaikutuksia valtiovarainministeriön toimialalla ovat:
- — Ilmastonmuutos ja luontokato
- — Teknologia ja digitalisaatio
- — Alueellinen eriytyminen, kaupungistuminen
- — Väestörakenteen muutos
- — Julkisen puheen muutos, kansalaisten osallisuus
- — Data ja datatalous
- — Geopolitiikan vaikutus talouteen
- — Työn murros
- — Maahanmuutto ja muuttoliike.
Suomessa ilmastonmuutosta hillitään tavoittelemalla hiilineutraalia ja resurssiviisasta Suomea. Kulutukseen ja päästöihin voidaan vaikuttaa mm. verotuksen keinoin.
Väestön ikääntyminen heikentää yhä voimakkaammin huoltosuhdetta ja kasvuedellytyksiä ja lisää julkisia menoja. Suomen ikärakenteen vanhenemiskehitys on vasta alussa, ja kehityksen vaikutus palvelutuotannon kustannuksiin ja talouskasvun hidastumiseen tasaantuu vasta 2030-luvulla. Ikääntyminen ei ole yhtenäistä koko Suomessa. Kaupunkiseudut kasvavat, ja haja-asutusalueilla väestö vähenee.
Euroopan ja euroalueen maiden taloudellinen tilanne on kriisien jäljiltä edelleen häiriöaltis. Kansainvälinen toimintaympäristö ja turvallisuuspoliittinen tilanne on muuttunut ja on poikkeuksellisen epävakaa, ja samaan aikaan monilla Euroopan mailla on erittäin heikko kyky kestää uusia talouden sokkeja. Digitaalisen toimintaympäristön uhat edellyttävät tieto- ja kyberturvallisuuden sekä varautumisen kehittämistä ja tietoturvan ja tietosuojan parantamista julkisen hallinnon kriittisillä alueilla.
Kilpailukykyhaasteet eivät poistu. Vaikka perinteinen tavaratuotannon globalisaatio on finanssikriisin jälkeen hidastunut ja ehkä jopa pysähtynyt, digitaalisuuden vaikutukset ulkomaankauppaan ja talouteen yleisemminkin ovat vasta aluillaan. Verkkokauppa kasvaa, ja yhä suurempi osa palveluista välitetään verkossa. Siten rajanveto avoimen ja suljetun sektorin välillä käy yhä vaikeammaksi. Kehityksellä on vaikutuksia niin markkinoiden muotoutumiseen kuin veropohjaan ja valtion tuloihin. Uusien teknologioiden, digitalisaation ja tietovarantojen hyödyntäminen tarjoavat uusia mahdollisuuksia Suomen julkiselle taloudelle.
Koronakriisi lisäsi huomattavasti etätyöskentelyä julkisessa hallinnossa, mikä luo mahdollisuuksia vähentää virkamatkustamista. Etätyö, paikkariippumattomuus ja yhteiskäyttöiset tilat vähentävät julkisen hallinnon tilatarpeita tulevina vuosina. Valtion toimitilaverkkoa uudistetaan mm. alueellisen läsnäolon suunnitelmalla, valtion toimitilastrategiassa, kiinteistöstrategiassa sekä valtion palvelu- ja toimitilaverkkohankkeessa.
Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet
2022 toteutuma/arvio |
2023 arvio |
2024 arvio |
|
Kestävä julkinen talous | |||
— Kestävyysvaje (%) | 3 | 3 | 3 |
— Julkisyhteisöjen rahoitusjäämä, suhteessa BKT:hen (%) | -0,9 | -2,4 | -2,4 |
— Verovaje (arvonlisäverovaje) (%) | 3 | 3 | 3 |
Sosiaalisesti kestävä talouskasvu | |||
— Työllisyysaste (%) | 73,8 | 73,9 | 74,2 |
— Työttömyysaste (Tilastokeskuksen työvoimatutkimus) (%) | 6,8 | 7,0 | 6,8 |
Ekologisesti kestävä kasvu | |||
— Suomen kasvihuonekaasupäästöt milj. tonnia CO2-ekv., netto (edellinen vuosi) | 48,9 | 44,8 | 41,9 |
Valtionhallinto toimii hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti | |||
— Julkishallinnon luottamusindeksi (1—5) | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Valtiovarainministeriön pääluokan menoista noin 95 % on erilaisia säädös- tai sopimusperusteisia etuuksia, jäsenmaksuja ja tukia, joihin ei liity välittömiä sukupuolivaikutuksia.
Progressiivinen henkilöverotus pienentää nettotulojen eroja sukupuolten välillä. Henkilöverotus (ansio- ja pääomatuloverotus) kokonaisuudessaan tasaa sukupuolten välisiä tuloja verotuksen jälkeen siten, että naisten tulojen osuus miesten tuloista on verotuksen jälkeen keskimäärin 4,6 %-yksikköä korkeampi kuin ennen verotusta.
Peruspalvelujen valtionosuuksilla rahoitetaan kuntien järjestämiä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palveluita. Valtion yleiskatteellisella rahoituksella rahoitetaan hyvinvointialueita, jotka vastaavat sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluiden järjestämisestä 1.1.2023 alkaen.
Valtion työskentelytapojen digitalisointi ja mahdollisuus monipaikkaisen työn tekemiseen tukevat esimerkiksi kotoa tehtävää työtä. Joustavat työn tekemisen muodot tukevat etenkin pienten lasten vanhempien työllistymistä vähentämällä tarvetta perhevapaisiin. Tämän arvioidaan vaikuttavan sukupuolten tasa-arvon kehittymiseen myönteisesti.
Valtiovarainministeriön hallinnonalalla otetaan huomioon sukupuolivaikutukset lainsäädännön valmistelussa, henkilöstö- ja työnantajapolitiikassa, hankkeissa, talousarvion valmistelussa ja virastojen tulosohjauksessa.
Talousarvioesitykseen sisältyy useita verotulomomentteja, joiden voidaan katsoa edistävän hiilineutraaliuden tavoitetta. Näitä ovat erityisesti energiaverot, ajoneuvovero, autovero, eräiden juomapakkausten valmistevero sekä jätevero. Vaikka niitä voidaan kokonaisuutena pitää hiilineutraaliustavoitteiden mukaisina veroina, niihin voi sisältyä tavoitteen vastaisia yksittäisiä verotusrakenteita.
Progressiivinen henkilöverotus tasaa merkittävästi tuloeroja ja alentaa pienituloisten osuutta väestössä. Verotuksen tärkein tehtävä on turvata julkisen sektorin rahoitus. Se mahdollistaa hyvinvointiyhteiskunnan rahoituksen sekä panostukset myös sosiaalisen ja ekologisen kestävyyden edistämiseen.
Peruspalvelujen valtionosuuksilla rahoitetaan kuntien järjestämiä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palveluita. Valtion yleiskatteellisella rahoituksella rahoitetaan hyvinvointialueita, jotka vastaavat sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluiden järjestämisestä. Aluehallintovirastot edistävät perusoikeuksien toteutumista julkisten palveluiden valvonnalla, jolla turvataan osaltaan ihmisten yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoisuutta. Digi- ja väestötietovirasto tuottaa digitaalisen yhteiskunnan edellyttämiä palveluita ja tukee kansalaisten yhdenvertaista toimimista digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Valtion taloudellinen tutkimuskeskus tekee koulutukseen, sosiaaliturvaan, tulonjakoon, verotukseen ja ympäristöön liittyvää tutkimusta ja tukee siten päätöksentekijöiden mahdollisuuksia edistää kestävän kehityksen tavoitteiden ja sukupuolten tasa-arvon toteutumista tehokkailla ja hyvin kohdistetuilla politiikkatoimilla.
Valtiovarainministeriön keskeinen tehtävä liittyy kestävän julkisen talouden varmistamiseen, mitä voidaan pitää yhtenä edellytyksenä kestävän kehityksen toteutumiselle. Valtiovarainministeriö vastaa siitä, että rahoitusmarkkinoiden sääntely edistää markkinoiden luotettavaa ja monipuolista toimintaa sekä rahoituspalveluiden tarjonnan turvallisuutta. Valtiovarainministeriö vastaa rahanpesulaista, annettavista säädöksistä ja kansallisen rahanpesun riskiarviosta, joilla vähennetään laittomia rahansiirtoja.
Valtion palveluiden ja työskentelytapojen digitalisoinnilla vähennetään ihmisten tarvetta matkustaa palveluiden ja työn vuoksi ja vähennetään toimitilatarpeita. Matkustamisen väheneminen ja vähäisemmät toimitilatarpeet pienentävät hiilijalanjälkeä. Lisäksi toiminnan digitalisointi vähentää tarvetta tulostamiselle ja paperin käytölle.
Talousarvioesitykseen liittyvät hallituksen esitykset
esityksen nimi | taloudellinen vaikutus (momentti) |
Hallituksen esitys laiksi kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta | 28.90.30 |
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Rahoitusvakausviraston hallintomaksusta annetun lain muuttamiseksi ja eräiksi muiksi laeiksi | 11.19.11 ja 28.92.03 |
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
||
28 | VALTIOVARAINMINISTERIÖN HALLINNONALA | ||
— sopimusvaltuus | 64,2 | - | |
28.10.02 | Tullin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | ||
— sopimusvaltuus | 118,3 | 130,0 | |
28.92 | EU ja kansainväliset järjestöt | ||
— sopimusvaltuus | 4 586,0 | - |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2022—2024
v. 2022 tilinpäätös 1000 € |
v. 2023 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2024 esitys 1000 € |
Muutos 2023—2024 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 301 645 | 204 710 | 210 301 | 5 591 | 3 |
01. | Valtiovarainministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 36 400 | 35 579 | 40 830 | 5 251 | 15 |
20. | Valtion kiinteistöstrategian toteuttaminen ja hallinnonalan omistajaohjaus (arviomääräraha) | 3 714 | 345 | 345 | — | 0 |
21. | Valtiovarainministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) | 3 261 | 3 306 | 2 306 | -1 000 | -30 |
25. | Metallirahamenot (arviomääräraha) | -2 217 | 5 460 | 210 | -5 250 | -96 |
29. | Valtiovarainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 150 608 | 155 000 | 162 000 | 7 000 | 5 |
50. | Elpymis- ja palautumissuunnitelman rahoitus työkykyhankkeeseen (siirtomääräraha 3 v) | 1 500 | 1 500 | 1 500 | — | 0 |
66. | Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v) | 1 000 | 1 200 | 1 200 | — | 0 |
69. | Suomen Pankin eräiden sijoitustuottojen siirto Kreikan valtiolle (siirtomääräraha 3 v) | 2 380 | 2 320 | 1 910 | -410 | -18 |
(88.) | Gasgrid Finland Oy:n pääomittaminen (siirtomääräraha 3 v) | 105 000 | — | — | — | 0 |
10. | Verotus ja tulli | 670 219 | 657 980 | 711 396 | 53 416 | 8 |
01. | Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 410 681 | 397 079 | 425 043 | 27 964 | 7 |
02. | Tullin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 193 323 | 193 593 | 207 899 | 14 306 | 7 |
03. | Kansallisen tulorekisterin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 32 425 | 36 808 | 43 254 | 6 446 | 18 |
63. | Takaisin maksetut verot (arviomääräraha) | 3 663 | 2 000 | 2 000 | — | 0 |
95. | Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha) | 18 812 | 18 500 | 23 200 | 4 700 | 25 |
97. | Autoveron vientipalautus (arviomääräraha) | 11 315 | 10 000 | 10 000 | — | 0 |
20. | Palvelut valtioyhteisölle | 66 619 | 61 379 | 65 427 | 4 048 | 7 |
01. | Valtiokonttorin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 42 426 | 36 579 | 36 180 | -399 | -1 |
02. | Keskitettyjen valuuttatilien kurssierot (arviomääräraha) | 917 | 600 | 600 | — | 0 |
03. | Huoltovarmuuspankin palvelumaksu (arviomääräraha) | 1 578 | 1 700 | 1 700 | — | 0 |
07. | Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 663 | 2 000 | 6 447 | 4 447 | 222 |
09. | Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 4 535 | 5 000 | 5 000 | — | 0 |
10. | Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen investointimenot (siirtomääräraha 2 v) | 15 000 | 15 000 | 15 000 | — | 0 |
11. | Verkkomaksaminen (siirtomääräraha 2 v) | 500 | 500 | 500 | — | 0 |
88. | Senaatti-konsernin liikelaitokset | 0 | 0 | — | — | 0 |
30. | Tilastotoimi, taloudellinen tutkimus ja rekisterihallinto | 129 468 | 127 741 | 130 373 | 2 632 | 2 |
01. | Tilastokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 54 961 | 52 607 | 54 320 | 1 713 | 3 |
02. | Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 4 132 | 4 403 | 4 589 | 186 | 4 |
03. | Digi- ja väestötietoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 64 468 | 62 731 | 63 464 | 733 | 1 |
04. | Sähköinen tunnistautuminen (arviomääräraha) | 5 907 | 8 000 | 8 000 | — | 0 |
40. | Valtion alue- ja paikallishallinto | 72 861 | 71 529 | 72 509 | 980 | 1 |
01. | Aluehallintoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 70 143 | 69 511 | 70 493 | 982 | 1 |
03. | Palvelurakenteiden ja valtion hallintorakenteiden kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 2 718 | 2 018 | 2 016 | -2 | 0 |
50. | Eläkkeet ja korvaukset | 5 299 365 | 5 734 065 | 6 020 215 | 286 150 | 5 |
15. | Eläkkeet (arviomääräraha) | 4 962 122 | 5 354 542 | 5 585 400 | 230 858 | 4 |
16. | Ylimääräiset eläkkeet ja muut eläkemenot (arviomääräraha) | 1 450 | 3 049 | 2 867 | -182 | -6 |
50. | Vahingonkorvaukset (arviomääräraha) | 36 794 | 39 440 | 39 590 | 150 | 0 |
63. | Muiden eläkelaitosten vastattavaksi kuuluvat eläkemenot (arviomääräraha) | 284 577 | 317 840 | 365 145 | 47 305 | 15 |
95. | Muiden eläkelaitosten valtion puolesta maksamien eläkemenojen ja valtiolle maksamien ennakoiden korkomenot (arviomääräraha) | 14 423 | 19 194 | 27 213 | 8 019 | 42 |
60. | Valtionhallinnon yhteiset henkilöstömenot | 9 705 | 18 480 | 15 510 | -2 970 | -16 |
02. | Erikseen budjetoidut henkilöstömenot (arviomääräraha) | 0 | 2 500 | 2 500 | — | 0 |
10. | Työturvallisuuden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 940 | 980 | 1 010 | 30 | 3 |
12. | Osaamisen kehittäminen (arviomääräraha) | 8 765 | 15 000 | 12 000 | -3 000 | -20 |
70. | Valtionhallinnon kehittäminen | 354 440 | 66 155 | 155 508 | 89 353 | 135 |
01. | Julkisen hallinnon ICT:n ohjaus ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 42 345 | 13 933 | 10 800 | -3 133 | -22 |
02. | Valtion talous-, henkilöstö- ja toimitilahallinnon tietojärjestelmät (siirtomääräraha 3 v) | 15 600 | 8 600 | 4 350 | -4 250 | -49 |
05. | Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistuksen valmistelun ja toimeenpanon tuki ja ohjaus (siirtomääräraha 3 v) | 225 300 | 5 100 | 105 100 | 100 000 | 1961 |
(06.) | Eräät Pohjois-Atlantin puolustusliitto NATO:n jäsenyydestä aiheutuvat menot (siirtomääräraha 2 v) | — | 15 000 | — | -15 000 | -100 |
20. | Tuottavuuden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 58 003 | 1 231 | 7 458 | 6 227 | 506 |
(23.) | Valtionavustustoiminnan kehittämis- ja digitalisointihanke (siirtomääräraha 3 v) | 692 | 1 091 | — | -1 091 | -100 |
40. | Turvallisuusviranomaisten viestintäverkot (siirtomääräraha 3 v) | 12 500 | 21 200 | 27 800 | 6 600 | 31 |
80. | Siirrot Ahvenanmaan maakunnalle | 315 910 | 298 494 | 320 376 | 21 882 | 7 |
30. | Ahvenanmaan tasoitusmaksu (arviomääräraha) | 202 195 | 202 494 | 204 976 | 2 482 | 1 |
(31.) | Verohyvitys Ahvenanmaan maakunnalle (arviomääräraha) | 7 791 | — | — | — | 0 |
(32.) | Erityinen avustus Ahvenanmaan maakunnalle (siirtomääräraha 3 v) | 12 600 | — | — | — | 0 |
(33.) | Arpajaisveron tuoton palauttaminen Ahvenanmaan maakunnalle (arviomääräraha) | — | — | — | — | 0 |
34. | Ahvenanmaan verotasoitus (arviomääräraha) | 84 800 | 96 000 | 114 700 | 18 700 | 19 |
35. | Elpymis- ja palautumisvälineen rahoitus Ahvenanmaan maakunnalle (siirtomääräraha 3 v) | 8 524 | — | 700 | 700 | 0 |
89. | Hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän rahoitus | 2 063 332 | 20 635 122 | 24 655 314 | 4 020 192 | 19 |
(30.) | Hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän sekä Helsingin kaupungin eräiden tehtävien rahoitus (siirtomääräraha 3 v) | 202 892 | — | — | — | 0 |
31. | Hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen rahoitus (arviomääräraha) | 1 860 440 | 20 634 122 | 24 654 314 | 4 020 192 | 19 |
32. | Hyvinvointialueiden lisärahoitus (arviomääräraha) | — | 1 000 | 1 000 | — | 0 |
(33.) | Valtioavustus hyvinvointialueiden toiminnan vakiinnuttamisen ja kehittämisen kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | — | — | — | — | 0 |
(34.) | Lapin ja Etelä-Savon hyvinvointialueiden ympärivuorokautisen yhteispäivystyksen ylläpidon kustannukset (siirtomääräraha 2 v) | — | — | — | — | 0 |
90. | Kuntien tukeminen | 10 746 885 | 3 614 300 | 3 335 600 | -278 700 | -8 |
30. | Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen (arviomääräraha) | 7 986 435 | 2 751 900 | 2 463 200 | -288 700 | -10 |
31. | Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki (arviomääräraha) | 1 050 | 11 400 | 11 400 | — | 0 |
(32.) | Valtionavustus kuntien kannustinjärjestelmiin (siirtomääräraha 3 v) | 10 000 | — | — | — | 0 |
35. | Valtion korvaus kunnille veroperustemuutoksista aiheutuvista verotulojen menetyksistä (kiinteä määräraha) | 2 749 400 | 851 000 | 861 000 | 10 000 | 1 |
91. | Työllisyyden ja elinkeinoelämän tukeminen | 10 144 341 | 82 000 | 70 000 | -12 000 | -15 |
41. | Energiaverotuki (arviomääräraha) | 144 341 | 82 000 | 70 000 | -12 000 | -15 |
(80.) | Lainat ja takaukset sähkön johdannaismarkkinoilla toimiville yhteisöille (siirtomääräraha 2 v) | 10 000 000 | — | — | — | 0 |
92. | EU ja kansainväliset järjestöt | 2 645 201 | 2 561 791 | 2 337 570 | -224 221 | -9 |
03. | Rahoitusvakausviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 10 259 | 6 135 | 8 080 | 1 945 | 32 |
20. | Euroopan unionin osallistuminen matkamenojen korvauksiin (siirtomääräraha 2 v) | 1 800 | 1 000 | 1 400 | 400 | 40 |
40. | Isäntämaakorvaus Pohjoismaiden Investointipankille (kiinteä määräraha) | 13 236 | 13 256 | 13 800 | 544 | 4 |
66. | Ukrainan makrotaloudellisen rahoitusavun korkomenot (arviomääräraha) | — | — | 10 000 | 10 000 | 0 |
67. | Kansainvälisille rahoituslaitoksille annettujen sitoumusten lunastaminen (arviomääräraha) | 0 | 170 | 10 | -160 | -94 |
68. | Suomen osuus Kansainvälisen jälleenrakennus- ja kehityspankin sekä Kansainvälisen rahoitusyhtiön peruspääoman korottamisesta (arviomääräraha) | 14 809 | 14 600 | 6 200 | -8 400 | -58 |
69. | Maksut Euroopan unionille (arviomääräraha) | 2 605 000 | 2 498 000 | 2 286 000 | -212 000 | -8 |
95. | Valtion takaus- ja takuusuoritukset (arviomääräraha) | 96 | 28 630 | 12 080 | -16 550 | -58 |
99. | Erikseen budjetoidut valtionhallinnon menot | 20 623 | 10 850 | 2 551 | -8 299 | -76 |
95. | Satunnaiset säädösperusteiset menot (arviomääräraha) | 0 | 300 | 300 | — | 0 |
96. | Ennakoimattomat menot (siirtomääräraha 3 v) | 2 000 | 2 000 | 2 000 | — | 0 |
97. | Valtion saatavien turvaaminen (arviomääräraha) | 88 | 250 | 250 | — | 0 |
98. | Kassasijoitusten riskienhallinta (arviomääräraha) | 18 536 | 8 300 | 1 | -8 299 | -100 |
(99.) | Kehysvaraukset | — | — | — | — | 0 |
Yhteensä | 32 840 617 | 34 144 596 | 38 102 650 | 3 958 054 | 12 |
Henkilötyövuosien kokonaismäärä | 12 984 | 12 835 | 13 168 |