Talousarvioesitys 2023
01. Ympäristöhallinnon toimintamenot
Selvitysosa:Ympäristöhallinto rakentaa kestävää elinympäristöä ja tukee vihreää kasvua sekä puhtaita ratkaisuja. Tavoitteena on parempi ympäristö tuleville sukupolville. Ympäristöstä, ympäristön tilan kehityksestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä tuotetaan tietoa, arvioidaan vaihtoehtoisia kehityssuuntia ja kehitetään ratkaisuja kestävän kehityksen ja kansalaisten hyvinvoinnin edistämiseksi.
Toimintaa ja voimavaroja suunnataan strategisten linjausten mukaisesti. Säädösten ja toimenpiteiden vaikutusten arviointia kehitetään sekä lupa- ja viranomaismenettelyjä tehostetaan.
Ympäristöhallinnon henkilöstövoimavaroja johdetaan ja osaamista kehitetään suunnitelmallisesti tavoitteena säilyttää ympäristöhallinnon palvelukyky ja turvata henkilöstön motivaatio.
Ympäristöministeriö osallistuu valtion aluehallinnon strategiseen ohjaukseen yhteistyössä sitä ohjaavien muiden ministeriöiden kanssa sekä huolehtii virastojen ympäristötehtävien toiminnallisesta ohjauksesta.
Aluehallintovirastojen ympäristölupatehtävien tulostavoitteet ja toimintamenot on budjetoitu valtiovarainministeriön pääluokkaan momentille 28.40.01. Ympäristöministeriö asettaa niihin alustavan tulostavoitteen: Vihreän siirtymän investointien lupamenettelyt vauhdittuvat.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimintamenot on budjetoitu työ- ja elinkeinoministeriön pääluokkaan momentille 32.01.02. Ympäristöministeriö asettaa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille seuraavat alustavat tulostavoitteet tukemaan pääluokkaperusteluissa esitettyjä toimialan vaikuttavuustavoitteita:
- — Kasvihuonekaasujen päästöt vähentyneet suunnitelmien, ohjelmien, hankkeiden ja yhteistyön tuloksena
- — Pinta- ja pohjavesien sekä meriympäristön tila on parantunut alueellisen yhteistyön sekä vaikuttavien toimenpiteiden tuloksena
- — Luonnon monimuotoisuus on vahvistunut, luonnonsuojelualueverkoston kattavuus ja kytkeytyneisyys parantunut sekä viheraluejärjestelmän toimivuus kaupunkiseuduilla vahvistunut
- — Valtakunnallisen pilaantuneiden maa-alueiden riskienhallintastrategian tavoitteiden toteutumista ja kunnostamisosaamista on edistetty
- — Päästöjä ympäristöön on vähennetty nollapäästötavoitteen mukaisesti ja ympäristöllisiä lupamenettelyjä sekä riskinarviointiin perustuvaa valvontaa on tehostettu.
- — Muutoksessa olevan jätealan lainsäädännön toimeenpanoa on tehostettu ja edistetty luonnonvarojen kestävää käyttöä toteuttaen kiertotalousohjelman, valtakunnallisen jätesuunnitelman ja muovitiekartan toimenpiteitä.
- — Yhdyskuntarakenteen eheys ja elinympäristön kestävyys sekä laatu ovat vahvistuneet
- — Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet ovat toteutuneet kaavoituksessa.
- — Vihreän siirtymän investointien toteutus vauhdittuu.
Tunnuslukuja
Indikaattori | 2020 toteutuma |
2021 toteutuma |
2022 tavoite |
2023 tavoite |
METSO-alueiden suojelu, ha | 5 521 | 5 095 | 4 000 | 4 000 |
Soiden suojelu, ha | - | - | 5 000 | 5 000 |
Ympäristönsuojelun valvontatarkastukset, kpl | 2 409 | 2 329 | 2 400 | 2 400 |
Valtion jätehuoltotyönä ja valtionavustusjärjestelmän kautta toteutetut pilaantuneiden alueiden selvitykset, kpl | 50 | 44 | 40 | 50 |
Valtion jätehuoltotyönä ja valtionavustusjärjestelmän kautta toteutetut pilaantuneiden alueiden puhdistukset, kpl | 4 | 7 | 10 | 10 |
KAJAK-kohteiden selvitykset ja seuranta | - | 4 | 3 | 3 |
Palvelujen ja joukkoliikenteen järjestämistä tukeva taajamarakenne kaupunkiseuduilla (vähintään 20 as/ha alueella asuvan väestön osuus koko kaupunkiseudun väestöstä), % | 64,6 | - | 64,6 | 64,6 |
01. Ympäristöministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 31 856 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös korvauksiin, joita suoritetaan Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle seuraavista EU-asetuksiin ja EU-direktiiveihin perustuvista markkinavalvontatehtävistä:
1) rakennustuotteet
2) rakennustuotteiden ekosuunnittelu ja energiamerkintä
3) rakennustuoteyhteyspisteen ylläpito.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) korvauksiin Ympäristömerkintä Suomi Oy:lle Euroopan unionin ympäristömerkin myöntämisjärjestelmän mukaisten tehtävien hoidosta, Tukesille korvauksiin CE-merkitsemättömien tuotteiden markkinavalvonnasta sekä valtionavustusten maksamiseen yliopistoille, korkeakouluille ja muille vastaaville tutkimustoimintaa harjoittaville yhteisöille tutkimustoimintaan
2) Terveet tilat 2028 -toimenpideohjelmaan liittyviin kuluihin
3) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen, hankekohtaisten Life-avustusten ja Life-hankkeiden valmisteluavustusten maksamiseen.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvät esitykset yhteishallintolaiksi ja laiksi ympäristövahinkorahastosta, esitykset ilmastolain, jätelain ja ympäristövaikutusten arviointimenettelyä koskevan lain muuttamisesta sekä esitykset rakentamislaiksi ja rakennetun ympäristön tietojärjestelmää koskevaksi laiksi.
Ympäristöministeriö asettaa toiminnalleen seuraavat alustavat tulostavoitteet, jotka tukevat pääluokan perusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita.
Tulostavoitteet
Vaikuttavuustavoite | Toiminnallinen tulostavoite |
1. Hiilinegatiivinen Suomi on pysäyttänyt luontokadon ja saastumisen | Ilmastonmuutoksen, luontokadon ja saastumisen kysymyksiä ratkaistaan yhdessä ja niiden keskinäiset kytkennät on tunnistettu |
Suomi on hiilineutraali viimeistään vuonna 2035 | |
Ympäristöön, maaperään, ilmaan ja vesistöihin kulkeutuvat haitalliset päästöt vähenevät ja ympäristöriskit ovat hallinnassa | |
Yhdyskuntien kehittäminen ehkäisee luontokatoa ja hillitsee ilmastonmuutosta | |
2. Vihreä siirtymä on kasvun perusta | Kestävä talouskasvu perustuu vihreän siirtymän ratkaisuihin |
Vihreä siirtymä vahvistaa luontopääomaa ja huoltovarmuutta | |
Kiertotalous vahvistuu ja luonnonvarojen käyttö vähenee | |
Rakennusten elinkaaren hiilipäästöt vähenevät ja materiaaleja käytetään tehokkaammin | |
3. Elinympäristöt ja uudet ratkaisut tukevat sujuvaa arkea kaikissa elämäntilanteissa | Kunnat, kaupungit ja alueet luovat edellytykset kestävälle elämäntavalle |
Asuntoja on riittävästi erilaisille väestöryhmille ja ne vastaavat asukkaiden tarpeita | |
Rakennettu ympäristö tukee ihmisten hyvinvointia, luontosuhdetta ja sujuvaa arkea | |
Kestävien valintojen tekeminen on helppoa, houkuttelevaa ja taloudellisesti kannustavaa | |
4. Yhteiskunnallinen päätöksenteko ohjaa vihreään siirtymään | Lainsäädäntö ja hallinnon rakenteet tukevat kestävää muutosta |
Yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyö ohjaa pääomia ja vihreän siirtymän toimia | |
Ympäristötietoa ja digitalisaatiota hyödynnetään päätöksenteossa tehokkaasti | |
Suomi vaikuttaa ennakoivasti ja tuloksellisesti EU:ssa ja kansainvälisesti | |
Oikeudenmukaista siirtymää valmistellaan vuorovaikutuksessa kansalaisyhteiskunnan sekä sidosryhmien kanssa |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 32 282 | 34 388 | 32 387 |
Bruttotulot | 528 | 531 | 531 |
Nettomenot | 31 754 | 33 857 | 31 856 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 19 852 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 21 300 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Erityisavustajan assistentin palkkaus (siirto momentilta 26.01.01) | 21 |
Erityisavustajan kulut (siirto momentilta 26.01.01) | 20 |
Ikääntyneiden asumisen toimintaohjelma (HO 2019) (siirto momentille 35.20.55) | -100 |
Ilmastolain toimeenpano | 100 |
Jäte- ja tuotetietojärjestelmä | 350 |
Jätelainsäädännön muutosten toimeenpano (siirto momentille 32.01.08) | -240 |
Jätelaki 2-vaihe | 244 |
Jätelaki 3-vaihe | 490 |
Jätelaki II (siirto momentille 32.01.02 KASELY) | -244 |
Jätelaki III (siirto momentille 32.01.02 PIRELY) | -390 |
Jätelaki III SUP-direktiivi (siirto momentille 32.01.08) | -20 |
Kuntien digitalisaatioavustuksen käsittelytehtävät | 120 |
Kuntien ilmastosuunnitelmien käsittelytehtävät | 150 |
KV-vesiasioiden koordinaattori (siirto momentille 24.01.01) | -36 |
Luonnonsuojelu (HO 2019 kertaluonteinen) | -2 800 |
Materiaalitori ja teollisten symbioosien palvelu | 110 |
Purkumateriaali- ja rakennusjäterekisterin perustaminen ja ylläpito | 300 |
Romuajoneuvodirektiivin mukainen markkinavalvonta Tukesille | -302 |
Siirto momentilta 35.10.66 | 120 |
Sähköisen markkinapaikan ylläpito | -200 |
Yhteishallintolain uudistus (siirto momentille 35.20.01) | -35 |
Ympäristövahinkorahastolain toimeenpano | 680 |
YVA/SOVA-tehtävät (siirto momentille 35.01.04) | -78 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -130 |
Matkustussäästö | -600 |
Palkkausten tarkistukset | 409 |
Siirtyvien erien taso (HO 2019) | 60 |
Yhteensä | -2 001 |
2023 talousarvio | 31 856 000 |
2022 II lisätalousarvio | 223 000 |
2022 talousarvio | 33 857 000 |
2021 tilinpäätös | 33 202 000 |
04. Suomen ympäristökeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 25 901 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
2) Suomen Akatemian rahoittamien yhteisrahoitteisten hankkeiden rahoitusosuuksiin sisältyvien siirtomenojen maksamiseen
3) virastojen ja laitosten osallistumisesta kehitysyhteistyöhön annetussa laissa (382/1989) tarkoitettujen hankkeiden toteuttamiseksi siirtomenojen maksamiseen kehitysyhteistyön kohdemaille.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvät esitykset ilmastolain muuttamisesta ja ympäristövaikutusten arviointimenettelyä koskevan lain muuttamisesta sekä esityksen rakentamislaiksi.
Suomen ympäristökeskus (SYKE) kehittää uutta tietoa ja uusia ratkaisumalleja kestävän kehityksen edistämiseksi valtioneuvoston, muun julkisen hallinnon ja elinkeinoelämän käyttöön. Ratkaisujen pohjaksi SYKE tuottaa tietoa ympäristöstä, sen tilan kehityksestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä arvioi vaihtoehtoisia kehityssuuntia. SYKE huolehtii myös useista EU-lainsäädännön ja kansainvälisten sopimusten edellyttämistä raportoinneista sekä hoitaa eräitä ympäristövalvonnan ja muita viranomaistehtäviä.
SYKE hoitaa myös maa- ja metsätalousministeriön toimialaan kuuluvia vesivarojen käytön ja hoidon tehtäviä. SYKE:n toimintamenoista näihin tehtäviin kohdennetaan n. 1 500 000 euroa. SYKE:n toimintamenomäärärahaa arvioidaan käytettävän näihin tehtäviin n. 20 henkilötyövuoden ja erillisrahoitusta n. 16 henkilötyövuoden kustannusten kattamiseen. Muutokset tarkennetaan yhteisen suunnittelun kautta.
SYKE keskittyy kansallisesti Agenda 2030:n toimeenpanossa erityisesti Hiilineutraali ja resurssiviisas Suomi -tavoitteen edistämiseen. SYKEn toiminta liittyy erityisesti seuraaviin hallitusohjelman (HO 2019) kohtiin: hiilineutraali ja luonnon monimuotoisuuden turvaava Suomi, kokoaan suurempi Suomi ja elinvoimainen Suomi.
Vaikuttavuustavoitteet ovat:
1) Hiilinegatiivinen Suomi on pysäyttänyt luontokadon ja saastumisen
2) Vihreä siirtymä on kasvun perusta
3) Elinympäristöt ja uudet ratkaisut tukevat sujuvaa arkea kaikissa elämäntilanteissa
4) Yhteiskunnallinen päätöksenteko ohjaa vihreään siirtymään.
Ympäristöministeriö asettaa Suomen ympäristökeskuksen toiminnalliselle tuloksellisuudelle seuraavat tulostavoitteet:
Tuloksellisuusmittarit
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 tavoite |
|
Vertaisarvioidut tieteelliset artikkelit/T&K-htv | 0,85 | 1,00 | 1,10 |
Ammattiyhteisöille suunnatut artikkelit ja blogit/htv | 0,35 | 0,44 | 0,48 |
Julkaisut/htv | 1,05 | 1,15 | 1,17 |
Tieteellisten julkaisuiden laatu (tasoille JUFO2 ja JUFO3 luokiteltujen artikkeleiden osuus, %) | 44 | 33 | 33 |
Julkaisuiden tieteellinen vaikuttavuus (TOP 10 -viittausindeksi) | 1,34 | - | 1,40 |
Policy Brief -julkaisuiden määrä (kpl/a) | 24 | 10 | 10 |
Verkkosivuvierailut ymparisto.fi-sivustolla (1 000 kpl/a) | 3 400 | 3 400 | 3 500 |
Paikkatietoaineistojen rajapintojen käyttömäärä (milj. kpl/a) | 185 | 175 | 175 |
Tyytyväisyys SYKEn palvelukykyyn kokonaisuutena (YM, MMM, ELYt) | 3,3/5 | - | 3,3/5 |
Tyytyväisyys SYKEn asiantuntijatukeen (YM, MMM, ELYt) | 3,4/5 | - | 3,5/5 |
Liiketaloudellisen toiminnan kustannusvastaavuus (%) | 95 | 105 | 104 |
Julkisoikeudellisen toiminnan kustannusvastaavuus (%) | 62 | 95 | 95 |
SYKE:n kokonaishenkilötyövuosien arvioidaan olevan 654 vuonna 2023. Toimintamenomomentin suoralla budjettirahoituksella palkatun henkilöstön määrä vastaa 275 henkilötyövuotta. Henkilöstön kokonaismäärä riippuu ensisijaisesti ulkopuolisen rahoituksen kehittymisestä. Henkilöstövoimavaroja kohdennetaan strategisten tavoitteiden sekä käytettävissä olevan rahoituksen mukaisesti.
Suomen ympäristökeskuksen henkilötyövuodet vuosina 2021—2023
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 arvio |
|
Henkilötyön määrä (htv) | 648 | 674 | 654 |
SYKE:n tuloarvio vuodelle 2023 on 46,0 milj. euroa. Tuotoista 4,0 milj. euroa kertyy maksuperustelain mukaisen maksullisen toiminnan tuloista, joista vientitoiminnan osuudeksi arvioidaan noin kolmannes.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 63 815 | 68 461 | 71 901 |
Bruttotulot | 36 332 | 44 000 | 46 000 |
Nettomenot | 27 483 | 24 461 | 25 901 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 8 906 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 600 |
Yhteistoiminnan kustannusten korvauksia kertynee 10,6 milj. euroa ja yhteisrahoitteisen toiminnan tuottoja 31,4 milj. euroa. EU:n osuus yhteistoiminnan kustannusten korvauksista on 3,5 milj. euroa ja yhteisrahoitteisen toiminnan tuotoista 3,9 milj. euroa.
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 18 926 | 14 500 | 22 500 |
— EU:lta saatava rahoitus | 2 674 | 3 500 | 3 900 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 3 299 | 4 000 | 5 000 |
Tuotot yhteensä | 24 899 | 22 000 | 31 400 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 35 401 | 31 429 | 44 857 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -10 502 | -9 429 | -13 457 |
Omarahoitusosuus, % | 30 | 29 | 30 |
Yhteisrahoitteisten hankkeiden kustannusvastaavuus vaihtelee hanketyypeittäin ja määräytyy eri rahoittajatahojen rahoitusehtojen mukaan.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Ilmastolain toimeenpano | 50 |
Markkinavalvonta: liikennepolttoaineet ja EU-ympäristömerkintä | 90 |
Rakentamislain mukainen päästötietokanta | 119 |
Tutkimusprofessuuri | 169 |
Tutkimusresurssien vahvistaminen | 1 000 |
YVA/SOVA-tehtävät (siirto momentilta 35.01.01) | 78 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -117 |
Matkustussäästö | -130 |
Palkkausten tarkistukset | 360 |
Toimistotilasäästö | -14 |
Tasomuutos | -165 |
Yhteensä | 1 440 |
2023 talousarvio | 25 901 000 |
2022 II lisätalousarvio | 199 000 |
2022 talousarvio | 24 461 000 |
2021 tilinpäätös | 24 177 000 |
29. Ympäristöministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 12 435 000 euroa.
Selvitysosa:
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
2023 talousarvio | 12 435 000 |
2022 talousarvio | 12 435 000 |
2021 tilinpäätös | 7 711 386 |
65. Avustukset järjestöille ja ympäristönhoitoon (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 2 130 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) avustuksiin valtakunnallisille luonnonsuojelu- ja ympäristöjärjestöille
2) avustuksiin valtakunnallisille asunto- ja rakennusalan järjestöille
3) saariston kehityksen edistämisestä annetun lain (494/1981) 12 §:n mukaisiin avustuksiin saariston ympäristönhoitoa edistäviin hankkeisiin
4) saaristoalueiden ja tunturialueiden jätehuoltoa edistävän toiminnan tukemiseen
5) avustuksiin ympäristövahinkojen torjuntaan liittyvään vapaaehtoistyöhön
6) kestävää kehitystä, kulttuuriympäristön vaalimista sekä muuta ympäristökasvatusta ja -valistusta edistävien valtakunnallisesti ja alueellisesti merkittävien projektiluonteisten hankkeiden tukemiseen.
Selvitysosa:Määrärahaa käytetään yleisavustuksiin valtakunnallisille luonnonsuojelu- ja ympäristöjärjestöille sekä valtakunnallisille asunto- ja rakennusalan järjestöille niiden perustoimintaan. Määrärahalla tuetaan myös saariston ympäristönhoitoa, saaristoalueiden ja tunturialueiden jätehuoltoa sekä ympäristövahinkojen torjuntaa. Lisäksi määrärahalla tuetaan kestävää kehitystä, kulttuuriympäristön vaalimista sekä muuta ympäristökasvatusta ja -valistusta edistäviä valtakunnallisesti ja alueellisesti merkittäviä hankkeita. Harkinnassa huomioidaan avustuksen tarpeellisuus toiminnan laatuun ja laajuuteen sekä yhteisön talouteen ja muihin tukiin nähden.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
BirdLife Suomi ry | -150 |
Suomen Metsästäjäliitto ry | -100 |
Ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomi ry | -100 |
Yhteensä | -350 |
2023 talousarvio | 2 130 000 |
2022 talousarvio | 2 480 000 |
2021 tilinpäätös | 2 830 000 |