Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2022

StatsgarantifondenPDF-versio

Syftet med statsgarantifonden är att säkerställa att de exportgarantier, borgensförbindelser och andra i 4 § i lagen om statsgarantifonden (444/1998) avsedda förbindelser som ges av Finnvera Abp uppfylls. Fondens medel används också till garantier, borgensförbindelser och andra ansvarsförbindelser som getts av den tidigare Statsgaranticentralen och av Exportgarantianstalten och Statsgarantianstalten som föregick centralen.

Den exportgaranti- och specialborgensstock som Finnvera Abp har och som staten ansvarar för uppgick den 31 december 2020 till ca 22,4 miljarder euro. Det realiserade ansvaret var 11,8 miljarder euro och det orealiserade ansvaret (inklusive anbud) 10,5 miljarder euro, som till största delen kommer att realiseras under flera års tid i framtiden. Ansvarsstocken minskade från utgången av föregående år med ca 3,2 miljarder euro. Beräknat branschvis var vid utgången av 2020 varvens och rederiernas andel 49 %, medan telesektorn stod för 17 %. Den kraftiga ansvarsökningen sedan 2014 berodde främst på varvens och rederiernas stora beställningar på kryssningsfartyg, som medfinansierats av Finnvera. Ansvarsstocken omfattar dessa beställningar, som tidsmässigt kan sträcka sig nästan tio år framåt. Fortfarande kan varvs- och rederisektorn betraktas som den mest betydande branschkoncentrationen. De största enskilda ansvaren eller bransch- och landspecifika ansvarskoncentrationerna skapar riskkoncentrationer även i framtiden och dessa strävar man efter att skydda i den utsträckning det är möjligt. Riskerna har skyddats med återförsäkringsavtal som omfattar ca 6 % av ansvarsstocken. De största ansvarsländerna är USA, Tyskland, Brasilien, Ryssland och Chile. Av ansvarsstocken finns 74 % i s.k. höginkomstländer med låg risk och 26 % i länder med politiska risker (OECD:s landriskklasser 1—7). År 2020 fanns 28 % av ansvaren i de bästa riskklasserna på s.k. investeringsnivå (AAA—BBB) och resten i andra riskklasser (BB+—CCC-). Jämfört med utgången av 2019 har exportgarantiernas riskklassfördelning försämrats på grund av konsekvenserna av covid-19-pandemin. Framför allt har riskklasserna inom kryssningsbranschen försämrats avsevärt.

Finnvera Abp:s exportgaranti- och specialborgensverksamhet uppvisade en förlust på 1,17 miljarder euro 2020. Denna berodde huvudsakligen på de förlustreserveringar i enlighet redovisningsstandarden IFRS 9 som gjorts i ansvarsstocken för exportgaranti- och specialborgensverksamheten. Av det förlustbringande separata resultatet täcktes 829 miljoner euro med Finnvera Abp:s vinstmedel från tidigare räkenskapsperioder (ur fonden för exportgaranti- och specialborgensverksamhet) och 349 miljoner euro med medel ur statsgarantifonden. I statsgarantifonden fanns ca 690 miljoner euro den 31 december 2020 och 342 miljoner euro efter beslutet den 4 februari 2021 om en fondavgift till Finnvera Abp. Eventuella förluster i exportgaranti- och specialborgensverksamheten 2021 och senare år täcks ur statsgarantifonden, eftersom exportgaranti- och specialborgensverksamhetens alla vinstmedel från tidigare år användes 2020 för att täcka förlusterna.

Finnvera Abp:s stora riskkoncentrationer, osäkerheten när det gäller den ekonomiska och politiska utvecklingen i världen och händelser i enskilda stora bolag påverkar risknivån. Möjliga förväntade förluster på kort sikt har koncentrerats till ett antal bolag, och möjliga kreditförluster kan öka framför allt till följd av att ekonomin blivit långsammare på grund av coronapandemin. Konsekvenserna av pandemin har gjort att man tvingats nedgradera företagens riskklassificering, vilket har påverkat behovet av fonderade medel. Det har observerats problem på marknaderna i tillväxtländer och fattiga länder.

Enligt en uppskattning utifrån kreditrisken (VaR 99,5) var med tanke på ansvarsstockens risknivå behovet av fonderade medel för de realiserade ansvarsförbindelserna (sammanlagt ca 11,8 miljarder euro) 1,2 miljarder euro den 31 december 2020 (0,6 miljarder euro av 11,1 miljarder euro den 31 december 2019). Risken för stora enskilda kreditförluster har ökat till följd av coronapandemin framför allt inom fartygssektorn, där beloppet av de realiserade ansvarsförbindelserna uppgår till ca 4 miljarder euro.

På grund av den fortsatta osäkerheten är det ännu mycket svårt att bedöma hur länge coronapandemin varar samt effekterna på Finnveras ansvar för exportgaranti- och specialborgensverksamheten och på de separata resultaten under kommande år och på eventuell täckning av förluster ur statsgarantifonden.