Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2022

8.2. Utvecklande av IKT-verksamheten inom den offentliga förvaltningen PDF-versio

Digitaliseringen inom den offentliga förvaltningen främjas bl.a. genom att man utvecklar den digitala säkerheten och den av staten registrerade digitala identiteten, genomför programmet för främjande av digitalisering och det nationella AI-programmet samt genomför strategiska åtgärder för utnyttjande och öppnande av information. Målet är offentliga tjänster och en informationshantering som är kundorienterade, primärt digitala, interoperabla, kostnadseffektiva och informationssäkra, och att styra Finland i riktning mot ett människocentrerat och jämlikt digitalt samhälle som fungerar med framförhållning.

Genom programmet för främjande av digitalisering arbetar man under 2022 för att medborgarna och företagen senast 2023 ska ha tillgång till högkvalitativa, täckande och tillgängliga digitala offentliga tjänster. Dessutom eftersträvas en övergång till elektroniska kanaler som förstahandsval i näringsidkarnas kontakter med myndigheterna. I programmet förbättras också tillgängligheten hos digitala offentliga tjänster och för att säkerställa likabehandling tillhandahålls medborgare och företag digitalt stöd i hela landet för att underlätta skötseln av ärenden.

I projektet för digital identitet genomförs en lösning för digital framläggning av behövliga identitetsuppgifter garanterade av staten, för alla som uträttar ärenden inom den offentliga förvaltningen i Finland. Inom projektet genomförs en på en mobillösning baserad metod för styrkande och verifiering av identiteten vid elektronisk kommunikation och besök. Målet under 2022 är att bereda lagstiftning och inleda testandet och genomförandet av lösningen. Reformen av personbeteckningen fortsätter 2022 i syfte att utvidga antalet personer som kan få personbeteckning och säkerställa att beteckningen är dataneutral. I utvecklandet av den av staten garanterade identiteten beaktas behovet av ett tillräckligt antal personbeteckningar, de nya beteckningarnas könsbundenhet slopas, tillgången till personbeteckningar utvidgas i syfte att göra det lättare för utlänningar att sköta ärenden och användningen av personbeteckningar för autentisering förebyggs.

Principbeslutet om digital säkerhet verkställs och digital säkerhet främjas genom programmet Haukka. År 2022 utvecklas koncept för bättre digital säkerhet med särskilt kommunerna i åtanke. Ett effektivare utnyttjande av offentliga datalager och ett större informationsutbyte mellan myndigheter främjas genom åtgärder som gäller bl.a. kvaliteten och interoperabiliteten hos information samt tillgången till information. För att förbättra interoperabiliteten och kvaliteten införs nationella API-riktlinjer och kvalitetskriterier för information. Andra viktiga led i utvecklingen av IKT inom den offentliga förvaltningen är bl.a. det nationella programmet för artificiell intelligens AuroraAI, som har som mål att sammanföra de som behöver och de som tillhandahåller offentlig service smidigare än förr med hjälp av artificiell intelligens, utvecklandet av den mobila tjänsten för myndighetskommunikation samt styråtgärder för att stärka resultaten och produktiviteten hos Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori.