Statsbudgeten 2022
11.4. Det eftersatta underhållet av trafikleder
Det på anskaffningsutgifterna baserade balansvärdet för infrastrukturen i anslutning till trafikleder uppgick till 20,2 miljarder euro den 31 december 2020. Trafiklederna utgjorde 42,1 % av statens anläggningstillgångar och övriga långfristiga placeringar, som tillsammans utgjorde 48,1 miljarder euro.
Statens anläggningstillgångar och övriga långfristiga placeringar 31.12.2020 (md euro)
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Trafikledskonstruktioner och mark | 18,9 | 19,0 | 19,1 | 19,6 | 19,6 | 19,8 | 19,9 | 20,1 | 20,0 | 20,2 |
Värdepapper ingående i anläggningstillgångarna och övriga långfristiga placeringar | 21,6 | 22,7 | 22,0 | 22,5 | 22,7 | 23,1 | 23,1 | 24,7 | 25,0 | 25,6 |
Övriga anläggningstillgångar | 1,7 | 1,7 | 1,8 | 1,8 | 1,8 | 1,9 | 1,9 | 2,0 | 2,1 | 2,3 |
Anläggningstillgångar och övriga långfristiga placeringar sammanlagt | 42,2 | 43,3 | 42,9 | 43,8 | 44,1 | 44,7 | 44,8 | 46,8 | 47,1 | 48,1 |
Trafikledsinvesteringar, avskrivningar och förändring i balansvärdena åren 2000—2020 (mn euro)
Väg | Bana | Vatten | Trafikleder sammanlagt | |||||||||
Investeringar | Avskrivningar | Förändring | Investeringar | Avskrivningar | Förändring | Investeringar | Avskrivningar | Förändring | Investeringar | Avskrivningar | Förändring | |
2000 | 291 | 399 | -107 | 282 | 203 | 78 | 5 | 15 | -10 | 578 | 617 | -38 |
2001 | 224 | 399 | -175 | 143 | 211 | -68 | 6 | 16 | -10 | 372 | 626 | -253 |
2002 | 591 | 488 | 103 | 250 | 224 | 26 | 15 | 14 | 1 | 857 | 726 | 131 |
2003 | 398 | 508 | -110 | 290 | 229 | 61 | 8 | 14 | -6 | 696 | 751 | -55 |
2004 | 628 | 555 | 73 | 348 | 137 | 211 | 1 | 14 | -12 | 977 | 706 | 271 |
2005 | 420 | 582 | -161 | 303 | 148 | 155 | 6 | 12 | -6 | 729 | 742 | -13 |
2006 | 425 | 609 | -184 | 255 | 141 | 115 | 11 | 12 | 0 | 692 | 761 | -69 |
2007 | 455 | 633 | -178 | 256 | 153 | 103 | 9 | 11 | -2 | 721 | 797 | -77 |
2008 | 642 | 484 | 158 | 363 | 162 | 202 | 6 | 12 | -6 | 1011 | 658 | 353 |
2009 | 753 | 507 | 245 | 357 | 179 | 178 | 5 | 12 | -7 | 1115 | 699 | 416 |
2010 | 542 | 515 | 27 | 381 | 239 | 142 | 29 | 10 | 19 | 951 | 764 | 188 |
2011 | 619 | 536 | 83 | 320 | 243 | 76 | 5 | 10 | -5 | 944 | 789 | 155 |
2012 | 504 | 560 | -56 | 372 | 246 | 126 | 0 | 10 | -9 | 877 | 816 | 61 |
2013 | 481 | 562 | -81 | 412 | 160 | 252 | 8 | 10 | -2 | 901 | 732 | 169 |
2014 | 729 | 579 | 149 | 427 | 162 | 266 | 8 | 10 | -2 | 1 164 | 751 | 413 |
2015 | 559 | 596 | -38 | 259 | 174 | 85 | 6 | 11 | -5 | 823 | 781 | 43 |
2016 | 629 | 610 | 20 | 315 | 187 | 127 | 19 | 9 | 9 | 963 | 807 | 156 |
2017 | 589 | 630 | -41 | 302 | 197 | 105 | 17 | 10 | 8 | 908 | 837 | 71 |
2018 | 802 | 649 | 154 | 314 | 207 | 107 | 23 | 10 | 13 | 1 140 | 866 | 274 |
2019 | 512 | 644 | -132 | 197 | 213 | -16 | 42 | 11 | 31 | 751 | 868 | -116 |
2020 | 790 | 649 | 141 | 308 | 220 | 88 | 27 | 12 | 16 | 1 125 | 881 | 244 |
Investeringarna i trafikledsegendom innehåller både nyinvesteringar och ersättnings- och reparationsinvesteringar. Trots att det på anskaffningsutgifterna för hela trafikledsegendomen baserade balansvärdet ökat är vägtrafiklederna föremål för eftersatt underhåll. Avskrivningarna för vägtrafiklederna har under granskningsperioden varit ca 111 miljoner euro större än investeringarna. Den negativa skillnaden mellan investeringarna och avskrivningarna kan vid en granskning som baserar sig på anskaffningsutgifterna anses som den lägsta siffran för det eftersatta underhåll som uppkom på 2000-talet. På 2000-talet har investeringarna i banleder i sin tur varit ca 2,42 miljarder euro större än avskrivningarna och investeringarna i vattenleder 14 miljoner större än avskrivningarna.