Statsbudgeten 2022
11. Statens totala intäkts- och kostnadskalkyl och totala balansräkning
Avsnittet innehåller statens totala intäkts- och kostnadskalkyl för tidsperioden 1.1—30.6.2021 och består av intäkts- och kostnadskalkylerna samt balansräkningarna för budgetekonomin, de statliga fonderna utanför budgetekonomin (11 st) samt de statliga affärsverkskoncernerna (Forststyrelsen och Senatfastigheter), och den totala balansräkningen den 30 juni 2021. Syftet med de totala kalkylerna är att man ska få en översiktlig helhetsbild av den del av statsfinanserna som direkt styrs av riksdagen och statsrådet (staten som juridisk person).
Praxis för eliminering av interna och inbördes bokföringstransaktioner i budgetekonomin och i statliga fonder som står utanför budgetekonomin har reviderats från ingången av 2020. Enligt den förnyade metoden elimineras utöver interna intäkter och kostnader också fordringar och skulder med hjälp av särskilt definierade affärsbokföringskonton och partnerkoder för interna poster. Till följd av den nya elimineringspraxisen sprids effekten av elimineringarna ut på nästan alla rader i kalkylen. Ändringens inverkan på elimineringar som görs i de totala kalkylerna är liten med tanke på helheten.
11.1. Statens totala intäkts- och kostnadskalkyl för tiden 1.1—30.6.2021
Staten, de statliga fonderna utanför statsbudgeten och statens affärsverkskoncerner upprättar inte något officiellt mellanbokslut över situationen i slutet av juni. Verksamhetens underskott enligt den totala intäkts- och kostnadskalkylen för tidsperioden 1.1—30.6.2021 är således inte direkt jämförbart med skillnaden mellan intäkterna och kostnaderna under hela året. Exempelvis vissa utgifter som ska betalas i slutet av året har inte periodiserats som kostnader för början av året.
I de totala kalkylerna för 2020 och 2021 syns coronavirusepidemins inverkan på Finlands ekonomi. De begränsningsåtgärder som vidtagits för att bromsa spridningen av coronaviruset har haft negativa konsekvenser särskilt för de branscher som direkt berörs av begränsningarna. På grund av begränsningarna minskade samhällets funktioner, vilket framgår av totalkalkylerna framför allt som en minskning av skatteintäkterna och andra avgifter av skattenatur under början av 2020 jämfört med tidigare år. Skatterna och avgifterna av skattenatur ökade under början av 2021 med 1 611 miljoner euro jämfört med året innan. Detta berodde främst på en ökning av mervärdesskatten, förvärvs- och kapitalinkomstskatten, punktskatten på tobak och överlåtelseskatten. Till följd av begränsningarna har det av staten förutsatts betydande stödåtgärder inom olika samhällssektorer, vilket syns som en ökning av överföringsekonomins kostnader med 513 miljoner euro jämfört med första hälften av 2020. Mest ökade överföringsekonomins kostnader för lokalförvaltningen, socialskyddsfonderna och näringslivet samt för Europeiska unionens institutioner och andra organ. Jämfört med första hälften av 2020 minskade underskottet med 1 190 miljoner euro.
Det sammanräknade över- och underskottet för alla ingående delar i totalkalkylerna (statens budgetekonomi, de statliga fonderna utanför budgetekonomin och affärsverkskoncernerna) har minskat under första delen av 2021 i förhållande till jämförelseperioden. Som största ingående helhet har budgetekonomin dock en central inverkan på totalkalkylerna. Underskottet i statens totala intäkts- och kostnadskalkyl för tidsperioden 1.1—30.6.2021 var -3 913 miljoner euro (-5 103 miljoner euro 2020) och det minskade med 1 190 miljoner euro. Enligt den totala intäkts- och kostnadskalkylen blir underskottet på grund av de elimineringar som görs i den totala kalkylen dock 684 miljoner euro (581 miljoner euro) större än det direkt sammanräknade överskottet i statens budgetekonomis, fondernas och affärsverkskoncernernas separata rapportering.
Överskotten och underskotten under granskningsperioderna 1.1—30.6.2021 och 1.1—30.6.2020 (mn euro)
Verksamhetens underskott i budgetekonomin | Fondernas överskott | Affärsverkskoncernernas vinst | Verksamhetens underskott i de totala kalkylerna | |
1—6/2020 | -5 171 | 559 | 91 | -5 123 |
1—6/2021 | -3 983 | 649 | 106 | -3 913 |
I den totala intäkts- och kostnadskalkylen presenteras både de ingående helheternas intäkts- och kostnadskalkyler, där effekterna av de interna bokföringstransaktionerna inom helheterna har beaktats, och en kombination av dessa. I kalkylen presenteras eliminering av bokföringstransaktioner mellan helheter i en egen kolumn.
Statens totala intäkts- och kostnadskalkyl 1.1—30.6.2021 (1 000 euro)1)
Budgetekonomi | Fonder | Affärsverkskoncerner | Elimineringar | 1.1—30.6.2021 | 1.1—30.6.2020 | |
INTÄKTER AV VERKSAMHETEN | ||||||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 377 848 | 59 748 | 173 157 | 2 527 | 608 225 | 539 293 |
Hyror och serviceintäkter | 12 938 | 3 360 | 403 567 | 364 876 | 54 989 | 56 936 |
Övriga intäkter av verksamheten | 249 892 | 1 473 590 | 29 170 | 404 211 | 1 384 440 | 855 786 |
KOSTNADER FÖR VERKSAMHETEN | ||||||
Material, förnödenheter och varor | ||||||
Köp under räkenskapsperioden | 292 263 | 128 121 | 61 410 | 86 | 481 709 | 346 251 |
Ökning (-) eller minskning (+) av lager | -835 | 897 | 62 | 458 | ||
Personalkostnader | 2 522 902 | 4 210 | 76 654 | 353 725 | 2 250 041 | 2 093 010 |
Hyror | 394 173 | 2 039 | 54 854 | 364 876 | 86 191 | 115 931 |
Köp av tjänster | 1 349 476 | 26 705 | 163 849 | 51 700 | 1 488 329 | 1 472 276 |
Övriga kostnader | 343 614 | 23 995 | 59 391 | 1 754 | 425 247 | 461 753 |
Ökning (-) eller minskning (+) av produktlager | 7 | 7 | 49 | |||
Tillverkning för eget bruk | -40 960 | -2 098 | -43 058 | -38 763 | ||
Avskrivningar | 625 782 | 6 268 | 117 452 | 749 502 | 716 402 | |
ÅTERSTOD I | -4 845 745 | 1 345 359 | 73 485 | -3 426 375 | -3 715 353 | |
FINANSIELLA INTÄKTER OCH KOSTNADER | ||||||
Finansiella intäkter | 1 221 668 | 416 349 | 453 | 87 176 | 1 551 294 | 1 292 736 |
Finansiella kostnader | -300 749 | -86 987 | -8 111 | 2 176 | -393 672 | 9 833 |
Andel av intresseföretags resultat2) | 5 703 | 5 703 | 4 839 | |||
EXTRAORDINÄRA INTÄKTER OCH KOSTNADER | ||||||
Extraordinära intäkter | 7 590 | 1 236 | 8 826 | 56 481 | ||
Extraordinära kostnader | -9 648 | -9 648 | -6 773 | |||
ÅTERSTOD II | -3 926 885 | 1 675 956 | 71 530 | -2 263 873 | -2 358 237 | |
ÖVERFÖRINGSEKONOMINS INTÄKTER OCH KOSTNADER | ||||||
Intäkter | ||||||
Från lokalförvaltningen | 73 537 | 73 537 | 72 762 | |||
Från Europeiska unionens institutioner och andra organ | 698 657 | 698 657 | 744 085 | |||
Överföringsekonomins övriga intäkter | 1 027 027 | 34 021 | 1 006 621 | 54 427 | 51 604 | |
Kostnader | ||||||
För lokalförvaltningen | 7 356 617 | 11 284 | 7 367 901 | 7 212 506 | ||
För socialskyddsfonderna | 7 724 736 | 7 724 736 | 7 696 958 | |||
För näringslivet | 1 745 041 | 45 951 | 34 021 | 1 756 971 | 1 545 130 | |
För icke-vinstsyftande samfund | 1 518 175 | 43 881 | 1 562 056 | 1 576 451 | ||
För hushållen | 2 251 631 | 3 474 | 2 255 105 | 2 222 173 | ||
För Europeiska unionens institutioner och andra organ | 1 328 749 | 269 512 | 1 598 261 | 1 267 563 | ||
För utlandet | 445 015 | 445 015 | 449 701 | |||
Överföringsekonomins övriga kostnader (inkl. universiteten) | 2 765 968 | 679 156 | 329 541 | 3 115 583 | 3 342 401 | |
ÅTERSTOD III | -27 263 597 | 622 699 | 105 551 | -27 262 880 | -26 802 669 | |
INTÄKTER AV SKATTER OCH OBLIGATORISKA AVGIFTER | ||||||
Skatter och avgifter av skattenatur | 23 162 403 | 25 836 | -43 830 | 23 232 070 | 21 617 964 | |
Övriga obligatoriska avgifter | 118 004 | 118 004 | 81 815 | |||
Minoritetsandelar2) | 30 | 30 | 41 | |||
RÄKENSKAPSPERIODENS ÖVERSKOTT/UNDERSKOTT | -3 983 190 | 648 535 | 105 581 | 683 702 | -3 912 777 | -5 102 850 |
1) Staten, fonderna utanför statsbudgeten och de statliga affärsverken upprättar inte något mellanbokslut över situationen i slutet av juni. Det kan därför förekomma att de totala kalkylerna inte överensstämmer på grund av skillnader i periodiseringen.
2) Andel av intresseföretags resultat, Minoritetsandelar: Inbegriper affärsverkskoncernernas uppgifter.
De viktigaste förändringarna i posterna i statens totala intäkts- och kostnadskalkyl när början av 2021 jämförs med början av 2020:
- — Verksamhetens intäkter ökade med 560 miljoner euro och uppgick till 2 012 miljoner euro. Intäkterna från annan verksamhet ökade mest, med 493 miljoner euro. De största förändringarna skedde bl.a. i intäkterna från serviceverksamheten och intäkterna från ersättningar för samarbetskostnader.
- — Kostnaderna för verksamheten ökade med 271 miljoner euro och uppgick till 5 438 miljoner euro. Den största ökningen skedde inom personalkostnaderna, 157 miljoner euro. I hyreskostnaderna gjordes en inbesparing på 29,7 miljoner euro.
- — De finansiella kostnaderna ökade med 403 miljoner euro och uppgick till 393,7 miljoner euro. Den största effekten har emissionsdifferensen på skulder i euro. I början av 2020 bokfördes undantagsvis 495 miljoner euro i emissionsvinster, medan det i början av 2021 bokfördes -14 miljoner euro i emissionsförluster.
- — De finansiella intäkterna ökade med 258 miljoner euro och uppgick till 1 551 miljoner euro. Detta berodde bl.a. på att utdelningen ökade.
- — Överföringsekonomins intäkter minskade med -42 miljoner euro och uppgick till 827 miljoner euro. Intäkterna från Europeiska unionens institutioner och andra organ minskade med -45 miljoner euro, medan intäkterna från lokalförvaltningen ökade med 0,8 miljoner euro och överföringsekonomins övriga intäkter med 2,8 miljoner euro.
- — Överföringsekonomins kostnader ökade med 513 miljoner euro och uppgick till sammanlagt 25 826 miljoner euro. De största ökningarna skedde i fråga om kostnaderna för lokalförvaltningen, 155 miljoner euro, för näringslivet, 212 miljoner euro, och för Europeiska unionens institutioner och andra organ, 331 miljoner euro.
- — Intäkterna av skatter och obligatoriska avgifter ökade med 1 650 miljoner euro och uppgick till 23 350 miljoner euro. Skatteintäkterna ökade med 1 614 miljoner euro.
11.2. Statens totala balansräkning 30.6.2021
Egendomsstrukturen i den totala balansräkningen avviker från egendomsstrukturen i balansräkningen för statens budgetekonomi. Affärsverkskoncernernas tillgångsposter, såsom byggnader och jordområden, syns i balansräkningen för statens budgetekonomi som placeringar i affärsverkskoncernernas grundkapital. I den totala balansräkningen rapporteras de däremot enligt tillgångspostens karaktär.
Verksamhetens underskott i de totala kalkylerna, som ökade i början av 2021 i likhet med året innan, har i huvudsak finansierats genom en ökning av statens upplåning och genom betalning av penningmedel. Statens totala balansräkning har minskat med 5 717 miljoner euro under tidsperioden 30.6.2020—30.6.2021. Beloppet av främmande kapital ökade med 5 648 miljoner euro och finansieringstillgångarna minskade med 6 554 miljoner euro i förhållande till jämförelseperioden. Detta har påverkats av de stora lånebeloppen föregående år till följd av bättre hantering av de likvida medlen, men i början av 2021 har de likvida medlen kunnat hanteras bättre och upplåningen har varit mer kontrollerad.
I den totala balansräkningen presenteras både de ingående helheternas balansräkningar, där effekterna av de interna bokföringstransaktionerna inom helheterna har beaktats, och en kombination av dessa. I kalkylen presenteras eliminering av bokföringstransaktioner mellan helheter i en egen kolumn.
Statens totala balansräkning 30.6.2021 (1 000 euro)1)
Budgetekonomi | Fonder | Affärsverkskoncerner | Elimineringar | 30.6.2021 | 30.6.2020 | |
AKTIVA | ||||||
NATIONALFÖRMÖGENHET | ||||||
Mark- och vattenområden | 42 754 | 1 017 175 | 1 059 929 | 1 039 973 | ||
Byggnadsmarks- och vattenområden | 16 158 | 38 420 | 54 577 | 55 121 | ||
Byggnader | 428 038 | 196 848 | 624 886 | 620 621 | ||
Övrig nationalförmögenhet | 58 250 | 58 250 | 26 520 | |||
Förskottsbetalningar och pågående anskaffningar | 23 840 | 23 840 | 26 520 | |||
ANLÄGGNINGSTILLGÅNGAR OCH ÖVRIGA LÅNGFRISTIGA PLACERINGAR | ||||||
IMMATERIELLA TILLGÅNGAR | ||||||
Immateriella rättigheter | 26 997 | 373 | 646 | 28 017 | 33 101 | |
Övriga utgifter med lång verkningstid | 642 603 | 46 012 | 688 615 | 677 437 | ||
Förskottsbetalningar och pågående anskaffningar | 443 832 | 2 315 | 446 147 | 363 060 | ||
MATERIELLA TILLGÅNGAR | ||||||
Mark- och vattenområden | 8 713 | 1 182 | 2 894 931 | 2 904 827 | 2 905 746 | |
Byggnadsmarks- och vattenområden | 1 143 858 | 429 409 | 1 573 267 | 1 566 008 | ||
Byggnader och konstruktioner | 228 918 | 2 907 840 | 3 136 757 | 3 162 855 | ||
Anläggningar | 17 981 576 | 22 530 | 18 004 107 | 17 861 321 | ||
Maskiner och anordningar samt inventarier | 625 951 | 13 083 | 8 577 | 647 611 | 613 688 | |
Övriga materiella tillgångar | 10 852 | 24 052 | 109 689 | 144 594 | 121 003 | |
Förskottsbetalningar och pågående anskaffningar | 1 200 221 | 428 292 | 34 133 | 1 594 379 | 1 530 909 | |
VÄRDEPAPPER SOM INGÅR I ANLÄGGNINGSTILLGÅNGARNA OCH ÖVRIGA LÅNGFRISTIGA PLACERINGAR | ||||||
Värdepapper som ingår i anläggningstillgångarna | 15 484 376 | 506 928 | 4 034 | 15 995 338 | 17 564 725 | |
Grundkapital i affärsverkskoncerner och kapital som placerats såsom övrigt eget kapital1) | 6 063 287 | 6 066 957 | -3 670 | -720 | ||
Placeringar i euro | 4 399 158 | 14 213 508 | 18 612 666 | 16 711 424 | ||
Placeringar i utländsk valuta | 4 865 410 | 4 865 410 | 4 715 133 | |||
Andelar i ägarintresseföretag2) | 276 474 | 276 474 | 217 046 | |||
Fordringar på ägarintresseföretag2) | 59 000 | |||||
ANLÄGGNINGSTILLGÅNGAR OCH ÖVRIGA LÅNGFRISTIGA PLACERINGAR SAMMANLAGT | 48 260 343 | 19 624 536 | 7 130 749 | 68 914 538 | 68 101 736 | |
OMSÄTTNINGS- OCH FINANSIERINGSTILLGÅNGAR | ||||||
OMSÄTTNINGSTILLGÅNGAR | ||||||
Material och förnödenheter | 457 024 | 457 024 | 451 187 | |||
Halvfärdig produktion | 5 340 | 5 340 | 5 226 | |||
Färdiga produkter/Varor | 39 224 | 1 161 160 | 11 316 | 1 211 700 | 1 335 524 | |
Övriga omsättningstillgångar | 23 951 | |||||
LÅNGFRISTIGA FORDRINGAR | ||||||
Långfristiga fordringar | 4 211 122 | 21 388 | 48 528 | 1 323 525 | 2 957 512 | 2 884 314 |
KORTFRISTIGA FORDRINGAR | ||||||
Kundfordringar | 75 622 | 48 511 | 80 905 | 6 714 | 198 324 | 127 568 |
Lånefordringar | 180 054 | 1 761 352 | 83 098 | 1 858 308 | 1 773 977 | |
Resultatregleringar | 36 694 | 58 401 | 8 807 | 92 898 | 11 004 | 81 543 |
Övriga kortfristiga fordringar | 173 122 | 125 872 | 6 204 | 2 320 | 302 877 | 289 545 |
Förskottsbetalningar | 738 861 | 8 505 | 747 366 | 872 833 | ||
VÄRDEPAPPER SOM INGÅR I FINANSIERINGSTILLGÅNGARNA OCH ÖVRIGA KORTFRISTIGA PLACERINGAR | ||||||
Köp av obligationslån i euro | 119 968 | 119 968 | 382 769 | |||
Övriga placeringar i euro | 1 041 595 | 1 041 595 | 302 593 | |||
Köp av obligationslån i utländsk valuta | ||||||
KASSA, BANKTILLGODOHAVANDEN OCH ANDRA FINANSIERINGSMEDEL | 8 975 415 | 5 673 556 | 276 554 | 4 939 389 | 9 986 135 | 16 919 991 |
OMSÄTTNINGS- OCH FINANSIERINGSTILLGÅNGAR SAMMANLAGT | 15 934 072 | 8 978 713 | 432 313 | 18 897 153 | 25 451 021 | |
AKTIVA SAMMANLAGT | 64 763 456 | 28 603 250 | 8 815 504 | 12 549 036 | 89 633 174 | 95 350 051 |
PASSIVA | ||||||
EGET KAPITAL | ||||||
Statens kapital 1.1.1998 | -30 048 198 | -30 048 198 | -30 048 198 | |||
Kapital för statliga fonder utanför statsbudgeten | -21 447 382 | -21 447 382 | -20 217 254 | |||
Affärsverkskoncernernas kapital1) | 6 066 957 | 6 066 957 | ||||
Budgetöverföringar | -644 000 | -644 000 | ||||
Förändring i kapitalet från tidigare räkenskapsperioder | -45 471 535 | 49 530 962 | 822 171 | -85 000 | 4 966 598 | 16 285 962 |
Räkenskapsperiodens överskott/underskott | -3 983 190 | 648 535 | 105 581 | 683 702 | -3 912 777 | -5 102 850 |
MINORITETSANDELAR | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Minoritetsandelar2) | 4 728 | 4 728 | 4 804 | |||
FONDKAPITAL | ||||||
Övriga statliga fonder och donerade medel | 8 899 | 8 899 | 8 890 | |||
RESERVER | ||||||
Reserver | 19 932 | 19 932 | 25 154 | |||
FRÄMMANDE KAPITAL | ||||||
LÅNGFRISTIGT | ||||||
Upptagna lån i euro | 112 435 650 | 349 023 | 1 426 943 | 1 254 263 | 112 957 353 | 102 857 026 |
Upptagna lån i utländsk valuta | -1 866 | -1 866 | 1 578 | |||
Långfristiga resultatregleringar | 125 322 | 125 322 | 120 446 | |||
Övriga långfristiga skulder | 408 480 | 52 | 408 532 | 468 930 | ||
KORTFRISTIGT | ||||||
Amorteringar som betalas under följande räkenskapsperiod | 55 345 | 55 345 | 7 438 898 | |||
Samlingskonton för statliga fonder utanför statsbudgeten | ||||||
Kortfristiga lån | 18 503 127 | 187 994 | 152 361 | 18 538 760 | 14 751 389 | |
Främmande medel som förvaltas av staten | 354 419 | 354 419 | 285 862 | |||
Erhållna förskott | 439 446 | 56 558 | 34 133 | 461 871 | 484 475 | |
Leverantörsskulder | 319 215 | 54 121 | 39 586 | 6 647 | 406 275 | 305 512 |
Resultatregleringar | 1 387 106 | 51 277 | 61 517 | 1 801 | 1 498 100 | 1 550 119 |
Övriga kortfristiga skulder | 5 291 830 | 60 714 | 23 485 | 138 783 | 5 237 246 | 6 129 345 |
Felkonton | 18 | 18 | -36 | |||
FRÄMMANDE KAPITAL SAMMANLAGT | 144 257 480 | 515 135 | 1 796 136 | 6 527 377 | 140 041 374 | 134 393 544 |
PASSIVA SAMMANLAGT | 64 763 456 | 28 603 250 | 8 815 504 | 12 549 036 | 89 633 174 | 95 350 051 |
1) Staten upprättar inte något mellanbokslut över situationen i slutet av juni. Det kan därför förekomma att de totala kalkylerna inte överensstämmer på grund av skillnader i periodiseringen. Av denna orsak stämde posterna för eget kapital och övrigt eget kapital i fråga om statens budgetekonomi respektive affärsverkskoncernerna inte överens 30.6.2021, 30.6.2020 och 30.6.2019, och det fanns summor kvar på dessa konton.
2) Raderna Andelar i ägarintresseföretag, Fordringar på ägarintresseföretag, Minoritetsandelar: Inbegriper affärsverkskoncernernas uppgifter
11.3. Statliga borgensförbindelser och statsgarantier utanför balansräkningen
De totala åtagandena utanför balansräkningarna för budgetekonomin, de statliga fonderna utanför budgeten och de statliga affärsverken var enligt statsbokslutet 2020 sammanlagt 194,9 miljarder euro. Statens pensionsansvar, dvs. ca 93,1 miljarder euro, utgjorde det största enskilda åtagandet.
Gällande statliga borgensförbindelser och statsgarantier som belastar staten uppgick den 30 juni 2021 till sammanlagt 63,8 miljarder euro. Ökningen från början av året var 1,8 miljarder euro och den berodde huvudsakligen på att Statens bostadsfonds och Finnveras borgensförbindelser och garantier ökade. Med stöd av gällande lagstiftning och riksdagsbeslut om borgensförbindelser och garantier uppgick det disponibla maximibeloppet för statliga borgensförbindelser och statsgarantier till sammanlagt 134,3 miljarder euro den 30 juni 2021 (135,2 miljarder euro 31.12.2020). Minskningen jämfört med årsskiftet beror till största delen på att maximibeloppet av statsgarantin för det bilaterala lånet mellan Finlands Bank och IMF sjönk med 2,1 miljarder euro.
Statens bostadsfond utgör den huvudsakliga delen av borgensstocken för statliga fonder utanför statsbudgeten, och dess borgensstock uppgick till sammanlagt 16,9 miljarder euro den 30 juni 2021. Största delen av dessa garantier hänför sig till räntestödda bygg- och ombyggnadslån för hyres- och bostadsrättshus.
Till följd av coronavirusepidemin och begränsningarna i anslutning till den har riksdagen före den 30 juni 2021 dessutom gett statsrådet fullmakt på 3,2 miljarder euro att bevilja nya statliga borgensförbindelser och statsgarantier för att trygga tillgången till inhemsk företagsfinansiering och betalningen av arbetslöshetsutgifter, för att möjliggöra användningen av krishanteringsinstrument som inrättas inom ramen för EU samt för att trygga försäkringsskyddet i fråga om vaccin mot covid-19.
Gällande borgensförbindelser och statsgarantier samt det disponibla maximibeloppet 30.6.2021 (md euro)
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | I kraft 30.6.2021 | Disponibelt maximibelopp | |
Finnvera | 17,5 | 22,6 | 22,6 | 27,7 | 30,3 | 32,6 | 31,6 | 32,3 | 73,2 |
Studielån | 1,8 | 2,0 | 2,3 | 2,7 | 3,4 | 4,0 | 4,5 | 4,8 | 5,1 |
EFSF1) | 6,6 | 6,2 | 6,3 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 6,8 | 6,7 | 14,0 |
Finlands Bank | 0,6 | 0,5 | 0,6 | 0,4 | 0,5 | 0,6 | 0,6 | 0,7 | 7,2 |
Statliga fonder 2) | 11,8 | 12,3 | 13,2 | 13,8 | 14,6 | 15,5 | 16,5 | 17,1 | 20,2 |
Covid-19-stödåtgärder 3) | 1,4 | 1,4 | 3,2 | ||||||
Övriga 4) | 0,9 | 0,6 | 1,1 | 0,6 | 0,8 | 0,5 | 0,5 | 0,7 | 11,4 |
Sammanlagt | 39,2 | 44,2 | 46,1 | 52,3 | 56,6 | 60,2 | 62,0 | 63,8 | 134,3 |
1) Europeiska finansiella stabiliseringsfaciliteten
2) Innehåller Statens bostadsfond, Gårdsbrukets utvecklingsfond och Försörjningsberedskapsfonden, vilkas borgensstock Statens bostadsfond utgör största delen av.
3) Inbegriper statliga borgensförbindelser och statsgarantier som på grund av coronavirusepidemin beviljats för Europeiska kommissionens medelsanskaffning (stödinstrumentet SURE), Europeiska investeringsbanken (garantifonden EU Covid-19), inhemska rederiföretag och flygföretag, Sysselsättningsfonden samt en försäkringsgaranti som beviljas försäkringsbolagen för vaccin mot covid-19.
4) Det disponibla maximibeloppet inbegriper en försäkringsgaranti på 10 miljarder euro, vars syfte är att säkerställa att de skadeförsäkringar som är nödvändiga med tanke på befolkningens försörjning eller tryggandet av näringslivet kan fås under undantagsförhållanden.
11.4. Det eftersatta underhållet av trafikleder
Det på anskaffningsutgifterna baserade balansvärdet för infrastrukturen i anslutning till trafikleder uppgick till 20,2 miljarder euro den 31 december 2020. Trafiklederna utgjorde 42,1 % av statens anläggningstillgångar och övriga långfristiga placeringar, som tillsammans utgjorde 48,1 miljarder euro.
Statens anläggningstillgångar och övriga långfristiga placeringar 31.12.2020 (md euro)
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Trafikledskonstruktioner och mark | 18,9 | 19,0 | 19,1 | 19,6 | 19,6 | 19,8 | 19,9 | 20,1 | 20,0 | 20,2 |
Värdepapper ingående i anläggningstillgångarna och övriga långfristiga placeringar | 21,6 | 22,7 | 22,0 | 22,5 | 22,7 | 23,1 | 23,1 | 24,7 | 25,0 | 25,6 |
Övriga anläggningstillgångar | 1,7 | 1,7 | 1,8 | 1,8 | 1,8 | 1,9 | 1,9 | 2,0 | 2,1 | 2,3 |
Anläggningstillgångar och övriga långfristiga placeringar sammanlagt | 42,2 | 43,3 | 42,9 | 43,8 | 44,1 | 44,7 | 44,8 | 46,8 | 47,1 | 48,1 |
Trafikledsinvesteringar, avskrivningar och förändring i balansvärdena åren 2000—2020 (mn euro)
Väg | Bana | Vatten | Trafikleder sammanlagt | |||||||||
Investeringar | Avskrivningar | Förändring | Investeringar | Avskrivningar | Förändring | Investeringar | Avskrivningar | Förändring | Investeringar | Avskrivningar | Förändring | |
2000 | 291 | 399 | -107 | 282 | 203 | 78 | 5 | 15 | -10 | 578 | 617 | -38 |
2001 | 224 | 399 | -175 | 143 | 211 | -68 | 6 | 16 | -10 | 372 | 626 | -253 |
2002 | 591 | 488 | 103 | 250 | 224 | 26 | 15 | 14 | 1 | 857 | 726 | 131 |
2003 | 398 | 508 | -110 | 290 | 229 | 61 | 8 | 14 | -6 | 696 | 751 | -55 |
2004 | 628 | 555 | 73 | 348 | 137 | 211 | 1 | 14 | -12 | 977 | 706 | 271 |
2005 | 420 | 582 | -161 | 303 | 148 | 155 | 6 | 12 | -6 | 729 | 742 | -13 |
2006 | 425 | 609 | -184 | 255 | 141 | 115 | 11 | 12 | 0 | 692 | 761 | -69 |
2007 | 455 | 633 | -178 | 256 | 153 | 103 | 9 | 11 | -2 | 721 | 797 | -77 |
2008 | 642 | 484 | 158 | 363 | 162 | 202 | 6 | 12 | -6 | 1011 | 658 | 353 |
2009 | 753 | 507 | 245 | 357 | 179 | 178 | 5 | 12 | -7 | 1115 | 699 | 416 |
2010 | 542 | 515 | 27 | 381 | 239 | 142 | 29 | 10 | 19 | 951 | 764 | 188 |
2011 | 619 | 536 | 83 | 320 | 243 | 76 | 5 | 10 | -5 | 944 | 789 | 155 |
2012 | 504 | 560 | -56 | 372 | 246 | 126 | 0 | 10 | -9 | 877 | 816 | 61 |
2013 | 481 | 562 | -81 | 412 | 160 | 252 | 8 | 10 | -2 | 901 | 732 | 169 |
2014 | 729 | 579 | 149 | 427 | 162 | 266 | 8 | 10 | -2 | 1 164 | 751 | 413 |
2015 | 559 | 596 | -38 | 259 | 174 | 85 | 6 | 11 | -5 | 823 | 781 | 43 |
2016 | 629 | 610 | 20 | 315 | 187 | 127 | 19 | 9 | 9 | 963 | 807 | 156 |
2017 | 589 | 630 | -41 | 302 | 197 | 105 | 17 | 10 | 8 | 908 | 837 | 71 |
2018 | 802 | 649 | 154 | 314 | 207 | 107 | 23 | 10 | 13 | 1 140 | 866 | 274 |
2019 | 512 | 644 | -132 | 197 | 213 | -16 | 42 | 11 | 31 | 751 | 868 | -116 |
2020 | 790 | 649 | 141 | 308 | 220 | 88 | 27 | 12 | 16 | 1 125 | 881 | 244 |
Investeringarna i trafikledsegendom innehåller både nyinvesteringar och ersättnings- och reparationsinvesteringar. Trots att det på anskaffningsutgifterna för hela trafikledsegendomen baserade balansvärdet ökat är vägtrafiklederna föremål för eftersatt underhåll. Avskrivningarna för vägtrafiklederna har under granskningsperioden varit ca 111 miljoner euro större än investeringarna. Den negativa skillnaden mellan investeringarna och avskrivningarna kan vid en granskning som baserar sig på anskaffningsutgifterna anses som den lägsta siffran för det eftersatta underhåll som uppkom på 2000-talet. På 2000-talet har investeringarna i banleder i sin tur varit ca 2,42 miljarder euro större än avskrivningarna och investeringarna i vattenleder 14 miljoner större än avskrivningarna.
11.5. Statens investeringar
I tabellen nedan har de investeringar som under åren 2014—2020 och början av 2021 gjorts inom budgetekonomin och av fonderna utanför budgeten samt statens affärsverkskoncerner sammanställts. Budgetekonomins investeringar har presenterats som nettobelopp genom att de investeringar som gjorts i nationalförmögenheten, anläggningstillgångarna och de övriga långfristiga placeringarna samt i de utestående fordringarna minskats med de överlåtelser som gäller ifrågavarande tillgångsslag. Halvfärdiga anläggningar har presenterats som färdiga anläggningar i tabellen. I förskottsbetalningarna ingår diverse mindre betydande anskaffningar av anläggningstillgångar. När det gäller fondernas investeringar har de beräknats som förändringar i tillgångsslagens balansvärden korrigerade med avskrivningarna. De uppgifter som gäller affärsverkskoncernerna är beloppet av de investeringar som Forststyrelsen och Senatfastigheter har uppgett i bokslutet. Under granskningsperioden 2014—2020 uppgick budgetekonomins totala investeringar till i genomsnitt 1,2 miljarder euro om året och affärsverkskoncernernas investeringar till i genomsnitt 299 miljoner euro om året. Budgetekonomins reella investeringar var ca 1,3 miljarder euro om året under granskningsperioden. De investeringar i värdepapper som ingår i anläggningstillgångar och i andra långfristiga placeringar som gjorts inom budgetekonomin och de investeringar som gjorts inom fondekonomin har varierat kraftigt under perioden. Detta beror på köp och försäljning av värdepapper och på förändringarna i de långfristiga fordringarna.
Investeringarna inom budgetekonomin och investeringar gjorda av statliga fonder utanför budgeten och statens affärsverkskoncerner åren 2013—2019 och 30.6.2020, mn euro
BUDGETEKONOMIN | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 30.6.2021 |
NATIONALFÖRMÖGENHET | 34,2 | 14,4 | 12,7 | 11,7 | 15,4 | 11,9 | 15,4 | 7,1 |
IMMATERIELLA TILLGÅNGAR | 55,9 | 60,1 | 73,5 | 64,2 | 95,5 | 97,0 | 72,8 | 29,6 |
MATERIELLA TILLGÅNGAR | ||||||||
Mark- och vattenområden (inkl. Byggnadsmarks- och vattenområden) | 19,6 | 17,6 | 16,9 | 16,7 | 18,1 | 15,2 | 20,4 | 4,6 |
Byggnader och konstruktioner | 3,2 | 7,0 | 5,0 | 5,5 | 4,4 | 4,5 | 7,9 | 1,1 |
Anläggningar | 860,5 | 776,0 | 860,7 | 841,0 | 935,5 | 837,4 | 1 027,7 | 271,2 |
Maskiner och anordningar | 90,1 | 83,9 | 83,2 | 83,6 | 98,7 | 99,7 | 122,9 | 38,1 |
Inventarier | 1,7 | 1,6 | 2,5 | 2,5 | 3,8 | 2,1 | 2,0 | 0,9 |
Övriga materiella tillgångar | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,0 | 0,1 | 0,1 | 0,2 | 0,0 |
Förskottsbetalningar och pågående projekt | 103,5 | 92,2 | 30,1 | 25,7 | 17,8 | 27,8 | 51,4 | 37,1 |
Tillverkning för eget bruk 1) | 89,3 | 95,2 | 148,9 | 178,4 | 116,1 | 176,3 | 196,6 | 41,0 |
Sammanlagt | 1 258,1 | 1 148,0 | 1 233,5 | 1 229,4 | 1 305,2 | 1 271,9 | 1 517,3 | 430,8 |
VÄRDEPAPPER SOM INGÅR I ANLÄGGNINGSTILLGÅNGARNA OCH ÖVRIGA LÅNGFRISTIGA PLACERINGAR | ||||||||
Värdepapper som ingår i anläggningstillgångarna | 255,2 | 59,5 | 229,0 | -148,1 | -230,6 | 68,2 | 377,7 | 29,2 |
Placeringar i affärsverk | 0,0 | -15,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Långfristiga placeringar i euro | 11,0 | 51,6 | -20,3 | 100,3 | 55,7 | -66,1 | 196,4 | 331,7 |
Långfristiga fordringar | -72,6 | 60,5 | -189,2 | -200,7 | -2 057,1 | 184,4 | 236,9 | 25,7 |
Sammanlagt | 193,6 | 156,7 | 19,4 | -248,4 | -2 232,0 | 186,5 | 811,1 | 386,6 |
Budgetekonomin sammanlagt | 1 451,7 | 1 304,7 | 1 252,9 | 980,9 | -926,8 | 1 458,4 | 2 328,4 | 776,5 |
STATLIGA FONDER UTANFÖR BUDGETEN | ||||||||
Statens pensionsfond | 143,3 | 368,4 | -61,3 | 243,7 | 838,3 | 153,8 | -49,3 | 515,2 |
Försörjningsberedskapsfonden | 51,7 | -151,4 | 384,4 | 37,7 | -188,7 | 150,2 | 10,3 | 5,3 |
Statens bostadsfond | -505,0 | -592,9 | -615,8 | -577,0 | -478,9 | -481,1 | -425,0 | - |
Övriga fonder utanför statsbudgeten | 3,3 | 1,8 | -2,6 | 419,1 | 21,5 | 111,4 | -177,6 | 10,2 |
Fonder sammanlagt | -306,8 | -374,1 | -295,3 | 123,5 | 192,3 | -65,7 | -641,7 | 530,7 |
AFFÄRSVERKSKONCERNER2) | ||||||||
Forststyrelsekoncernen | 18,2 | 18,4 | 15,7 | 19,1 | 27,7 | 10,7 | 20,2 | 15,2 |
Koncernen Senatfastigheter | 238,8 | 268,4 | 261,4 | 238,1 | 251,9 | 311,1 | 435,3 | 137,9 |
Affärsverkskoncerner sammanlagt | 257,0 | 286,8 | 277,1 | 257,2 | 279,7 | 321,8 | 455,5 | 153,1 |
Alla sammanlagt | 1 401,9 | 1 217,4 | 1 234,7 | 1 361,6 | -454,8 | 1 714,4 | 2 142,3 | 1 460,0 |
1) Jämfört med budgetpropositionen för 2019 har kalkylen kompletterats genom att till investeringarna foga också information om tillverkning för eget bruk.
2) Uppgifterna innehåller de investeringsbelopp som affärsverkskoncernerna rapporterat
11.6. Offentligt noterade aktier som ägs direkt av staten
I anläggningstillgångarna och de övriga långfristiga placeringarna ingår sådana offentligt noterade aktier i Altia Abp, Finnair Abp, Fortum Abp och Neste Abp som omfattas direkt av budgetekonomin. Deras bokföringsvärde uppgick den 31 december 2020 till 5,5 miljarder euro och deras marknadsvärde till 25,5 miljarder euro. Aktiernas marknadsvärde var 25,9 miljarder euro den 6 augusti 2021.
Utvecklingen för värdet på offentligt noterade aktier som ägs direkt av staten åren 2011—2020 och 6.8.2021 (md euro)
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 6.8.2021 | |
Marknadsvärdet på offentligt noterade aktier | 8,6 | 7,8 | 9,5 | 10,9 | 10,2 | 11,5 | 15,2 | 15,5 | 18,9 | 26,0 | 25,9 |
Bokföringsvärdet på offentligt noterade aktier | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,1 | 5,1 | 5,5 | 5,5 |
Skillnaden mellan marknadsvärdet och bokföringsvärdet | 2,9 | 2,1 | 3,8 | 5,2 | 4,5 | 5,8 | 9,5 | 10,4 | 13,8 | 20,5 | 20,4 |
11.7. Negativt eget kapital
Utvecklingen för eget kapital åren 2011—2020 och 30.06.2021 (md euro)
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 30.6.2021 | |
Budgetekonomins eget kapital | -30,4 | -37,1 | -44,2 | -50,3 | -55,1 | -59,0 | -62,0 | -61,2 | -62,8 | -75,5 | -79,5 |
Fondernas eget kapital1) | 26,7 | 26,5 | 27,0 | 27,4 | 27,5 | 28,0 | 28,1 | 28,1 | |||
Affärsverkskoncernernas eget kapital1) | 6,8 | 6,7 | 6,8 | 6,9 | 6,9 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | |||
Den totala balansräkningens eget kapital | -22,7 | -27,7 | -31,5 | -33,7 | -32,8 | -33,9 | -46,5 | -50,4 |
1) Fondernas och affärsverkskoncernernas eget kapital har presenterats endast för de år statens totala balansräkning har upprättats.
Eget kapital var enligt den ingående balansen för statens budgetekonomi den 1 januari 1998 negativt till ett belopp av ca 30 miljarder euro. Situationen var en följd av såväl statens svåra skuldsättning i början av 1990-talet som av de avgöranden som hade fattats i samband med att den ingående balansen upprättades. En del av nationalförmögenheten lämnades utanför balansräkningen och statens bolagsförmögenhet fastställdes enligt en synnerligen försiktig uppskattning.
Åren 1998—2008 uppvisade statens intäkts- och kostnadskalkyler i regel positiva värden. Detta stärkte statens ekonomiska ställning och 2008 var statens eget kapital inom budgetekonomin bara 8,1 miljarder euro negativt.
Boksluten över statens budgetekonomi har uppvisat förlust sedan 2009 med undantag för 2018. Detta har försvagat statens ekonomiska ställning och lett till att statens negativa egna kapital ökat. Sedan 2012 har statens ekonomiska ställning till sitt nominella värde varit sämre än i den ingående balansen för 1998. Statens tillgångar har inte ökat i samma förhållande som det främmande kapitalet, vilket innebär att även löpande kostnader har finansierats med lån.