Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Miljö- och naturvård

Statsbudgeten 2022

52. Understöd för främjande av sådan infrastruktur i bostadshus som krävs för eldrivna transporter (reservationsanslag 3 år)PDF-versio

Under momentet beviljas 8 500 000 euro.

Anslaget får användas

1) med stöd av statsunderstödslagen till sammanslutningar som äger bostadshus för byggande av laddningsinfrastruktur för eldrivna transporter. Med byggande av laddningsinfrastruktur för eldrivna transporter avses ändringar i fastigheters elsystem för att möjliggöra en funktionell beredskap för laddning av elbilar på bilplatser. Understöd kan också beviljas parkeringsbolag, om de genomför en boendeparkering som anges i detaljplanen enligt självkostnadsprincipen och den laddningsinfrastuktur som genomförs med understödet är avsedd att användas för boendeparkering. Understöd beviljas för projekt där en funktionell laddningsberedskap genomförs på minst fem bilplatser eller på fastigheter med färre än fem bilplatser för projekt där en funktionell laddningsberedskap genomförs på alla bilplatser. Understöd beviljas inte nybyggnadsobjekt.

2) till betalning av konsumtionsutgifterna för tryckning av instruktionsmaterial och anvisningar avsedda för dem som ansöker om understöd och till annan informationsförmedling, till de tjänsteresor som behövs för projektet samt till utgifter för datasystem i anknytning till beviljande och betalning av understöd

3) till betalning av utgifter för avlönande av personal i en omfattning motsvarande högst tre årsverken, dock högst 2 % av anslaget under momentet

4) kostnader för laddningsanordningar, om laddningsanordningarna ägs direkt av den sammanslutning som ansöker om understöd eller av ett parkeringsbolag enligt 1 punkten och används för boendeparkering. En ytterligare förutsättning är att laddningsanordningen är försedd med en kopplingsanordning av typ 2 (uttag eller stickkontakt) som är avsedd för kontinuerlig regelbunden laddning av en elbil och att den har beredskap för användning av en effekt på 11 kW. Dessutom rekommenderas det att laddningsanordningen har en belastningsstyrningsfunktion eller att en sådan kan kopplas till den.

Understöd beviljas till 35 % av de faktiska mervärdesskattebelagda totalkostnaderna, dock högst 90 000 euro per sökande. Som kostnader som berättigar till understödet godkänns ändringar i en fastighets elanslutning, eldragningar, elcentral, rördragningar och kabling samt därtill hörande normala markbyggnadsarbeten som krävs för byggande av laddningsinfrastruktur för elbilar. Skäliga kostnader för behovsinventering och planering kan understödjas om själva åtgärden för förbättrande av laddningsinfrastrukturen genomförs. Som stödberättigande kostnad per laddningsberedskap som genomförs inom projektet godkänns dock högst 4 000 euro. Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet fattar beslut om understöd utifrån kostnadskalkyler som baserar sig på en plan. Utbetalningen sker enligt de faktiska kostnaderna högst till det beviljade beloppet.

Alla laddningspunkter som byggs med understödet och den funktionella laddningskapaciteten ska vara försedda med 11 kW elmatning. Dimensioneringen av laddningssystemets laddningskapacitet och eventuell belastningsstyrning kan genomföras på ett sätt som är ändamålsenligt med tanke på tidpunkten för genomförandet av projektet.

Understöd kan sökas i flera poster. Laddningsberedskap på minst fem platser ska färdigställas vid varje genomförande. Parkeringsbolagen ska genomföra laddningsberedskapen i enlighet med behovet av boendeparkering. Det system som genomförts med understödet eller delar av det får inte avvecklas i samband med utvidgningen. Laddningsanordningar kan med hjälp av understödet skaffas till en redan byggd laddningsinfrastruktur, för minst fem parkeringsplatser åt gången. I samtliga fall ska de anordningar som skaffas uppfylla de villkor som nämns i 4 punkten.

Understödet beviljas av Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet.

Understöd kan inte beviljas om den som ansöker om understöd har beviljats annat understöd för samma ändamål. På understödet tillämpas EU:s de minimis-förordning om statligt stöd. Understöd beviljas inte för uppfyllande av kraven enligt 6 § 2 mom. och 8 § 2 mom. i lagen om utrustande av byggnader med laddningspunkter för elfordon och beredskap för sådana laddningspunkter samt system för automation och styrning (733/2020). Den som ansöker om understöd ska i ansökan uppge om det är fråga om en sådan större renovering som avses i ovan nämnda bestämmelser.

Förklaring:Syftet med åtgärderna i återhämtnings- och resiliensplanen (RRF pelare 1) är att ta i bruk koldioxidsnåla lösningar i samhällena och trafiken och i synnerhet en grön omställning från fossila bränslen till alternativa drivmedel. Målet är att förbättra möjligheterna att ladda elbilar i samband med bostadsbyggnader och på så sätt undanröja hinder för användningen av elbilar.

Understöd beviljas sammanslutningar och parkeringsbolag som äger bostadshus för sådana ändringar i fastigheters elsystem som krävs med tanke på en funktionell laddningsberedskap för elbilar, om de genomför en boendeparkering enligt detaljplanen enligt självkostnadsprincip och den laddningsinfrastruktur som genomförs med understödet är avsedd att användas för boendeparkering. Med funktionell laddningsberedskap avses en lösning med eltillförsel fram till en bilplats genom vilken en eltillförsel som lämpar sig för laddning kan tas i bruk med enkla åtgärder.

Genom de tekniska krav som ställs på de projekt som understöds säkerställs det att de system som genomförs med understödet inte alltför snabbt åldras tekniskt. Behovet av kapacitet för eltillförsel och belastningsstyrning, som har samband med elcentralen, kan göras på ett ändamålsenligt sätt som bedömts enligt tidpunkten för genomförandet av projektet, dock så att det också är möjligt att ladda en elbil på en del av de bilplatser som är föremål för understödet. Endast laddningsanordningar som är försedda med en kontakt av typ 2 berättigar till understöd. Det rekommenderas att laddningsanordningen har en belastningsstyrningsfunktion eller att en sådan kan kopplas till den. Med belastningsstyrning avses ett system som kontrollerar den effekt som laddningssystemet tar genom att begränsa laddningsflödet till bilar eller periodisera laddningen.

Utöver understödsprocenten och det maximala understödet har det fastställts en godtagbar maximikostnad för varje laddningsberedskap. Syftet med detta är att förbättra anslagets tillräcklighet och förhindra att understödet används för överdimensionerade lösningar.

De genomsnittliga kostnaderna för ändringarna uppskattas till cirka 2 300 euro per bilplats eller laddningspunkt. Med anslaget kan genomförandet av laddningsmöjlighet för elbilar understödas på cirka 10—11 000 bilplatser per år.

Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara 170 000 euro och överföringsutgifternas andel 8 330 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Stöd för laddningsinfrastruktur för elbilar (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -4 000
Understöd för främjande av sådan infrastruktur i bostadshus som krävs för eldriven transport (RRF pelare 1) 8 500
Nivåförändring -1 500
Sammanlagt 3 000

Anslaget står utanför ramen.


2022 budget 8 500 000
2021 III tilläggsb. 7 500 000
2021 budget 5 500 000
2020 bokslut 7 000 000