Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Miljö- och naturvård

Statsbudgeten 2022

01. Omkostnader för Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 6 792 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Av anslaget reserveras 100 000 euro för behandling av understöd för slopande av oljeuppvärmningen i kommuner, församlingar och föreningar (RRF pelare 1) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen.

Förklaring:Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (ARA) främjar hållbart boende till rimligt pris genom att verkställa, styra och övervaka stöden och genom därmed anknuten utvecklingsverksamhet. Centralen sköter uppgifter som gäller räntestödslån för bostadsbyggande samt statsborgen och statsunderstöd och finansierar utvecklingsprojekt för boende. Dessutom styr och övervakar centralen de allmännyttiga bostadssamfundens verksamhet, övervakar fastställandet av hyrorna för ARA-hyresbostäder, sköter riskhanteringen i fråga om lån och borgen i samarbete med Statskontoret samt ansvarar för informationstjänsterna i anslutning till boendet och bostadsmarknaden.

Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet beaktar i sin verksamhet i synnerhet den åldrande befolkningens bostadsbehov, förbättrad energieffektivitet och utvecklandet av bostadsområden. Centralen ansvarar för tillsynen över förfarandet med energicertifikat och sköter förvaltningen av informationssystemet för energicertifikat. Dessutom ansvarar verket för behandlingen, beviljandet och utbetalningen av de understöd till kommuner, församlingar och föreningar som ska finansieras genom återhämtnings- och resiliensplanen (RRF pelare 1).

Den nya lagen om bostadsrättsbostäder träder i kraft den 1 januari 2022. Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet förbereder sig på att börja tillämpa de nya bestämmelserna om val av boende och boendeförvaltning genom att utveckla ett nytt informationssystem för det riksomfattande registret över ordningsnummer enligt den nya lagen samt genom att ge aktörerna anvisningar och råd när tillämpningen av den nya lagen inleds.

Miljöministeriet ställer upp följande preliminära mål för resultatet av verksamheten vid Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet 2022:

Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet
  • — fokuserar i sin verksamhet på att främja produktionen av ARA-hyresbostäder till rimligt pris särskilt i fråga om Helsingforsregionen och andra regioner som omfattas av MBT-avtal, och utvecklar verkställigheten av stöden.
  • — prioriterar genomförande av projekt genom konkurrensförfaranden så att kostnaderna för projekten inte överstiger en rimlig nivå. När projekt godkänns granskas också hyresnivån.
  • — fördelar investeringsunderstöden för grupper med särskilda behov till de mest utsatta grupperna på basis av deras långvariga behov. Centralen stöder genom sina understöd tillgänglighet och reparation av bostäder, boenderådgivning och genomförandet av förortsprogrammet samt deltar i genomförandet av riktlinjerna för boende för personer med utvecklingsstörning och i utvecklandet av de äldres boende. Centralen befäster resultaten av utvecklingsverksamheten för att främja boende till rimligt pris, byggande, användning och skötsel med hög livscykeleffektivitet samt ombyggnad i sin verksamhet.
  • — söker sätt att lösa hyreshusbolags ekonomiska problem som uppstår till följd av tudelningen av bostadsmarknaden, och främjar tillsammans med fastighetsägarna och kommunerna åtgärder för att anpassa bostadsbeståndet till efterfrågan genom att utveckla en övergripande och framsynt planering av bostadsbeståndet.
  • — svarar för tillsyns- och styrningsuppgifterna som gäller bostadsrättsbostäder samt för utvecklandet och upprätthållandet av registret över ordningsnummer.
  • — utvecklar serviceprocesserna och ser till att stöden verkställs effektivt.
  • — utvecklar i samarbete med Statskontoret riskhanteringen i fråga om det borgensansvar som föranleds av bostadslån.

De centrala prestationerna, utveckling

Beslut och andra prestationer av ARA (st.) 2019
utfall
2020
utfall
2021
uppskattning
2022
uppskattning
         
Godkännande av lån som räntestödslån 197 236 250 250
— Beviljade reparations- och energiunderstöd 1 740 2 945 5 000 5 000
Utbetalningar av understöd 1 377 2 299 4 500 5 500
Val av mottagare av överlåtelse 52 52 50 50
Befrielse från begränsningar 171 150 150 150
Styrnings- eller tillsynsbesök 45 40 40 40

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 6 315 6 613 7 112
Bruttoinkomster 458 450 320
Nettoutgifter 5 857 6 163 6 792
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 758    
— överförts till följande år 1 016    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Behandling av understöd för slopande av oljeuppvärmningen i kommunerna, församlingarna och föreningarna, årsverken (RRF pelare 1) 100
Det ökade antalet uppgifter (av engångsnatur) -280
Förvaltningskostnader för informationssystemet för bostadsrättsbostäder 70
Informationssystemprojekt för bostadsrättsbostäder (ASO) 140
Resursfördelning i anslutning till energiunderstöd 140
Revidering av lagstiftningen om bostadsrättsboende 175
Ökande uppgifter (regeringsprogr. 2019) 200
Lönejusteringar 27
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -23
Nivåförändring 80
Sammanlagt 629

Anslaget står delvis utanför ramen.


2022 budget 6 792 000
2021 III tilläggsb. 400 000
2021 budget 6 163 000
2020 bokslut 6 115 000