Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Miljö- och naturvård

Statsbudgeten 2022

10. Miljö- och naturvårdPDF-versio

Förklaring:Under kapitlet har budgeterats de anslag som i huvudsak ska användas för sådan verksamhet som främjar miljö- och naturvård inom förvaltningsområdet och vid de ämbetsverk inom regionförvaltningen som sköter miljöuppgifter.

1. En god miljö och biologisk mångfald

Syftet är att förbättra i synnerhet Östersjöns, insjöarnas och grundvattnets tillstånd, minska belastningen på vattendragen från till exempel näringsämnen och skadliga ämnen och minska de miljö- och hälsorisker som uppstår till följd av förorenad mark.

Skyddet av Östersjön och vattendragen styrs av vatten- och havsförvaltningsplanerna, som ses över vart sjätte år, och av internationella åtaganden. Genomförandet av planerna och åtagandena stärks genom genomförandet av programmet för effektiverat vattenskydd (programmet Vattnets tur). Genom programmet minskas belastningen av näringsämnen och skadliga ämnen och riskerna med dem genom restaurering av vattendrag, åtgärder inom jord- och skogsbruket, sanering av vrak i Östersjön, utveckling av hanteringen av vattnet i städerna och stärkning av kunskapsunderlaget för konsekvenserna av en minskad belastning i Skärgårdshavet. Målen för den gröna omställningen i Finlands nationella återhämtnings- och resiliensplan genomförs genom en utvidning av gipsbehandlingen av åkrar i kustområden som lämpar sig för alla för att minska belastningen på Östersjön. Genom inventeringar av den marina undervattensmiljön (VELMU) stöds kanaliseringen av de skyddsåtgärder som gäller Östersjön och styrs planeringen av ett hållbart nyttjande av naturresurser. Reformen av informationshanteringen inom vatten- och havsvården fortsätter. Man fortsätter samarbetet för verkställande av det åtgärdsprogram som utarbetats av kommissionen för skydd av Östersjöns marina miljö (HELCOM) och EU:s strategi för Östersjöområdet.

Behandlingen av miljötillstånd och miljörelaterade bedömningar effektiviseras. Målet är att de miljörelaterade tillstånds- och bedömningsförfarandena i samband med investeringsprojekt ska löpa smidigt utan att det ges avkall på den höga nivån inom miljöskyddet.

Strategin för Finlands arktiska politik i anknytning till havsmiljön verkställs genom att arbetsprogrammet för Arktiska rådets arbetsgrupp för skydd av den maritima miljön (PAME) genomförs. De viktigaste insatsområdena hänför sig till skyddet av det mellersta Norra Ishavet, verkställandet av handlingsprogrammet för marint skräp i Arktiska havet samt konsekvenserna av klimatförändringen för den arktiska havsmiljön.

Finlands strategi och handlingsprogram för bevarande och hållbart nyttjande av den biologiska mångfalden 2022—2030 inleds utifrån FN:s konvention om biologisk mångfald och EU:s strategi för biologisk mångfald. Nätverket av naturskyddsområden kompletteras genom att man fortsätter förvärvandet av områden i privat ägo och ersättningsförfarandena i samband med detta i synnerhet som en del av genomförandet av handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) samt EU:s skyldigheter i fråga om skogsskydd.

Genomförandet av livsmiljöprogrammet Helmi 2021—2030 fortsätter i enlighet med regeringsprogrammet och statsrådets principbeslut genom att man skyddar och restaurerar myrar, restaurerar och vårdar hotade naturtyper såsom vårdbiotoper, fågelvåtmarker, stränder, småvatten, lundar och andra skogsmiljöer. Kvaliteten på och tillgången till information om naturen förbättras dessutom med hjälp av inventeringar av naturtyper och arter, uppföljning samt utveckling av informationshanteringen. Skyddsåtgärderna inriktas på att avvärja de centrala hoten mot den finska naturen och aktivt informera om resultaten. Beredningen av landskapsvårdsområden enligt naturvårdslagen och utvecklandet av ett nätverk av nationalstadsparker fortsätter.

Skyddet av hotade arter genomförs bland annat genom att förekomsterna av arter som kräver skyndsamt skydd tryggas och deras livsmiljöer vårdas. Inventeringen av Finlands värdefulla vårdbiotoper blir klar, objekten klassificeras i tre värdeklasser och skötseln av dem effektiviseras.

Utredningar om och sanering av förorenade mark- och grundvattenområden som klassificeras som riskobjekt främjas i enlighet med det riksomfattande forsknings- och saneringsprogrammet. Brådskande herrelösa objekt saneras med anslag för sanering av förorenade områden och genom oljeskyddsfondens projekt JASKA. Inom ramen för det anslag som står till förfogande fortsätter de noggrannare objektsundersökningarna, riskbedömningarna och ansvarsutredningarna i fråga om de deponier för utvinningsavfall (KAJAK) som tagits ur bruk och underkänts och som orsakar allvarlig förorening av miljön eller risk för miljön eller hälsan.

Det finns beredskap med tanke på betydande miljö- och kemikaliesäkerhetsrisker, och utvecklandet av subsidiära miljöansvarssystem när det gäller företagsverksamhet som orsakar risker fortsätter.

De olägenheter för miljö och hälsa som luftföroreningar ger upphov till ska minskas. Genomförandet av det nationella luftvårdsprogrammet 2030 fortsätter.

2. Ett koldioxidneutralt kretsloppssamhälle

En begränsning av och anpassning till klimatförändringen med syftet att nå klimatmålen för 2030 och 2050 kräver effektiva åtgärder. Finland påverkar aktivt genomförandet av klimatavtalet från Paris och det övriga internationella klimatsamarbetet. Man deltar aktivt i revideringen och beredningen av EU:s klimat- och energilagstiftning 2030 så att den motsvarar utsläppsminskningsmålet på minst 55 procent 2030 och klimatneutralitetsmålet 2050.

Den uppdaterade klimatlagen har en starkare styreffekt. Genomförandet av den klimatpolitiska plan på medellång sikt som klimatlagen förutsätter framskrider och genom de kostnadseffektiva och verkningsfulla åtgärder som ingår i planen eftersträvas ett koldioxidneutralt Finland 2035. Rapporter om fullföljandet av målen för Finlands klimatpolitik och om åtgärderna lämnas till riksdagen i enlighet med klimatlagen.

För att klimatåtgärderna ska vara kostnadseffektiva och Finland ska ha inflytande i EU och i internationella forum krävs vetenskapligt underbyggd information. Planeringen och beslutsfattandet i anslutning till klimatpolitiken stöds med hjälp av en nationell klimatpanel.

I samarbete med andra aktörer utvecklas sätt att främja koldioxidsnåla och energieffektiva lösningar samt innovationer inom den offentliga sektorn och i konsumenternas val. Kommunernas och regionernas klimatarbete påskyndas, och samtidigt stöds deras handlingskraft och skapandet av nya arbetsplatser.

Åtgärderna för en övergång till cirkulär ekonomi fortsätter bland annat genom att åtgärderna i programmet för cirkulär ekonomi genomförs, elektroniska plattformar och informationssystem utnyttjas och utvecklas samt genom försöksverksamhet. Målet är att minska förbrukningen av icke förnybara naturresurser, fördubbla resursproduktiviteten och fördubbla materialens andel av den cirkulära ekonomin fram till 2035. Genom målen och åtgärderna minskas växthusgasutsläppen, förbrukningen av naturresurser och uppkomsten av avfall samt dämpas förlusten av biologisk mångfald.

Genomförandet av programmet för återvinning av näringsämnen (RAKI) fortsätter. Genom programmet effektiviseras tillvaratagandet och återvinningen av näringsämnen i biomassa och avloppsvatten och främjas uppkomsten av metoder som minskar skadliga ämnen och av samarbetshelheter som återvinner näringsämnen samt nya styrmedel för återvinning av näringsämnen i syfte att bevara fosfortillgångara och nå en god status i vattendragen och i Östersjön. Genom återvinning av näringsämnen främjas också målen i Finlands nationella återhämtnings- och resiliensplan.

Verksamhetsmålen i fråga om Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter anges i motiveringen under moment 35.10.52.

20. Förebyggande och eftervård av miljöskador (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 1 400 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utgifter som föranleds av förebyggande, begränsning och ordnande av bekämpning av miljöskador, undersökningar och utredningar som direkt anknyter till dessa åtgärder samt av rättegångar och konkursförfaranden till följd av återkrav av understöd

2) till utgifter som föranleds den behöriga myndigheten på grund av att olagliga internationella avfallstransporter sänds tillbaka eller hanteras på korrekt sätt och alla kostnader inte alltid genast kan återkrävas hos den som fört ut avfallet

3) till utgifter som hänför sig till beredskap för skötsel av nedsmutsade djur i samband med olje- och kemikalieolyckor

4) till avlönande av personal motsvarande högst 1 årsverke.

Förklaring:Anslaget används till utgifter som staten föranleds av förebyggande och begränsning av miljöskador samt efteråtgärder i risksituationer som orsakas av förorening av miljön eller andra skadliga förändringar i miljön. Myndigheternas behov att agera gäller särskilt insolvenssituationer och situationer där den ansvariga aktören är okänd eller onåbar. De kostnader som myndigheten orsakas gäller enskilda fall och är svåra att förutse. Att kräva tillbaka kostnaderna av den ansvariga aktör som anges i lagen kan vara svårt på grund av sakens natur.

Enligt 182 a § i miljöskyddslagen kan den statliga tillsynsmyndigheten vidta sådana åtgärder som är nödvändiga för att förebygga eller begränsa förorening av miljön, om verksamhet som medför risk för förorening av miljön orsakar eller hotar att orsaka allvarlig risk eller allvarlig olägenhet för hälsan eller miljön och om de behövliga åtgärderna inte med stöd av räddningslagen ingår i räddningsverksamheten. Åtgärder kan vidtas, om genomförandet av åtgärderna inte kan säkerställas genom ett sedvanligt förvaltningstvångsförfarande eller om det inte kan utredas vem som svarar för verksamheten.

De utgifter som orsakas den behöriga myndigheten på grund av att olagliga internationella avfallstransporter sänds tillbaka återkrävs av den som fört ut avfallet och intäktsförs under moment 12.35.99. Ersättningarna beräknas uppgå till 150 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Genomförande av programmet för effektiverat vattenskydd -500
Sammanlagt -500

Momentets rubrik har ändrats.


2022 budget 1 400 000
2021 budget 1 900 000
2020 bokslut 4 400 000

21. Vissa utgifter för naturvård (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 25 540 000 euro.

Anslaget får användas

1) för genomförande av livsmiljöprogrammet Helmi samt inventering, märkning, skötsel och stöd för skötseln av privata naturskyddsområden och andra områden som är värdefulla med tanke på den biologiska mångfalden och av landskapsområden

2) för främjande av genomförandet av handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO)

3) för uppföljning, skydd och vård av hotade arter, och för därmed relaterade arbetsgruppers verksamhet, för förebyggande av skador orsakade av fredade arter och för ordnande av vård för skadade vilda djur i naturtillstånd och den vård av djur som EU:s CITES-förordning förutsätter

4) för naturskyddsplanering och för planering och iståndsättning i anslutning till tillämpningen av marktäktslagen

5) till avlöning av personal motsvarande högst 120 årsverken i uppgifter för viss tid enligt motiveringen ovan

6) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Anslaget får i punkterna 1—3 även användas till betalning av understöd och andra stöd.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Anslaget bidrar till att genomförandet av METSO-handlingsplanen och skyddet av myrar effektiviseras samt att det utförs inventeringar, utarbetas vårdplaner och görs uppföljningar av hotade naturtyper och naturtyper som ska skyddas med stöd av naturvårdslagen, vårdbiotoper och åsskogar i Naturaområden. De utredningar som behövs för att utveckla naturvården genomförs. Handlingsprogrammet för artskydd och den nya pollineringsstrategin genomförs.

Anslaget används i huvudsak för genomförandet av livsmiljöprogrammet Helmi. Genom programmet skyddas, iståndsätts och vårdas särskilt försämrade objekt när det gäller myrar, fågelvåtmarker, vårdbiotoper, småvatten, stränder och skogliga livsmiljöer och förbättras skyddsnivån för hotade naturtyper och arter. Inom ramen för programmet förbättras också kvaliteten på, omfattningen av och tillgången till sådan information om naturen som främjar naturvården.

För att stödja riktandet av miljöersättningarna för jordbruket slutförs den nationella inventeringen av vårdbiotoper i hela landet under 2022. Beredningen av landskapsvårdsområden enligt naturvårdslagen främjas. Projekt som anknyter till hållbar användning av marksubstanser och till iståndsättning av marktäktsområden genomförs.

Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara 24 540 000 euro och överföringsutgifternas andel 1 000 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utökad finansiering för naturvården (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -12 600
Nivåförändring -200
Sammanlagt -12 800

2022 budget 25 540 000
2021 budget 38 340 000
2020 bokslut 35 390 000

22. Vissa utgifter för miljövård (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 28 005 000 euro.

Anslaget får användas

1) för skyddet av Östersjön och för vattenskydd samt för att främja de vatten- och havsförvaltningsplaner som styr skyddet av Östersjön och vattenskyddet och för att främja verkställandet av planerna samt för att utveckla bedömningen av miljöns tillstånd och effekterna

2) för att skydda mångfalden i den marina undervattensmiljön och främja ett hållbart nyttjande av den marina undervattensmiljön

3) för att främja återvinningen av näringsämnen i syfte att minska eutrofieringen av vattendragen

4) för att utveckla forskningen, riskbedömningen och riskhanteringen i samband med markskydd och miljösanering samt för uppföljning och betalning av ersättningar för jour i samband med mark- och vattenskydd

5) för att upphandla provtagning, laboratorietjänster, informationshantering och andra tjänster som gäller miljöuppgifter

6) för att producera miljöinformation

7) för gemensamma utvecklingsprojekt och ordnande av utbildning som gäller miljöuppgifter

8) för utredningar i anslutning till utsläppsminskningsmålen och internationella klimatförhandlingar samt för åtgärder för att utveckla och verkställa klimatpolitiken

9) för att främja bekämpningen av klimatförändringen i områdesanvändningen

10) för utvecklingsuppgifter och projekt som främjar den cirkulära ekonomin och bioekonomin

11) för beredning av lagstiftning och lösningar som främjar återvinning

12) för avlönande av personal motsvarande högst 180 årsverken, varav visstidsanställd personal motsvarande högst 22 årsverken för uppgifter som anges i punkt 7 och visstidsanställd personal motsvarande högst 158 årsverken för uppgifter som anges i de övriga punkterna

13) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder

14) för kostnader i anknytning till pilotförsök med ekologisk kompensation.

15) till projekt- och tillståndsförberedelser för investeringar i grön omställning som ska finansieras med återhämtningsmedel

16) till betalning av understöd och andra stöd.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Under momentet nettobudgeteras de sjukdagpenningar och moderskapspenningar som betalas till arbetsgivaren.

Av anslaget reserveras 1 850 000 euro för stärkande av tillståndsresurserna vid närings-, trafik- och miljöcentralerna (RRF pelare 1) och 3 000 000 euro för främjande av återvinning av näringsämnen (RRF pelare 1) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Programmet för effektiverat vattenskydd 4 500 000
Främjande av skyddet av Östersjön och vattendragen 4 310 000
Återvinning av näringsämnen (RRF pelare 1) 3 000 000
Upphandling av tjänster som gäller miljöuppgifter 4 125 000
Utveckling av miljösaneringen och markskyddet 1 350 000
Styrning och utveckling av miljöuppgifter 1 200 000
Främjande av cirkulär ekonomi 4 420 000
Klimatpanel och klimatprojekt 910 000
NTM-centralernas tillståndsresurser (RRF pelare 1) 1 850 000
Miljöforskningens och miljöförvaltningens resurser 2 340 000
Sammanlagt 28 005 000

Av anslaget används 8 810 000 euro för främjande av skyddet av vattendragen och Östersjön, för programmet för effektiverat vattenskydd, för kartläggning av områden som är viktiga med tanke på mångfalden och ekosystemtjänsterna i den marina undervattensmiljön (VELMU-programmet), för genomförande av projektet Life IP BIODIVERSEA, för främjande av skydd av grundvatten och småvatten, för fastställande och klassificering av grundvattenområden och för utveckling av bedömningen av miljöns tillstånd och effekterna. Anslaget används även för åtgärder som effektiviserar återvinningen av näringsämnen för att skydda Östersjön och vattendragen.

Av anslaget används 4 125 000 euro för att upphandla de laboratorietjänster och andra miljöuppgifter samt informationshanteringstjänster inom vatten- och havsvård som miljöförvaltningen behöver.

Av anslaget används 4 420 000 euro för genomförande av det strategiska program för cirkulär ekonomi som godkänts av statsrådet och annat främjande av cirkulär ekonomi.

Av anslaget används 1 350 000 euro till forsknings- och saneringsverksamhet som hänför sig till markskydd samt förorenade mark- och grundvattenområden och till utveckling av dessa.

Därtill används anslaget för de utredningar som krävs med tanke på de internationella klimatförhandlingarna och utsläppsminskningarna samt utvecklingen av klimatpolitiken, för beredningen och verkställigheten av den nya klimatpolitiska planen på medellång sikt, för ett påskyndat klimatarbete i kommunerna och regionerna. För klimatpanelens verksamhet används på årsnivå ett anslag på 750 000 euro för att säkerställa bland annat vetenskapssekretariatets verksamhet och projektfinansiering.

Avsikten är att anslaget även ska användas för att stärka styrningen och skötseln av miljöuppgifter och för miljöförvaltningens gemensamma utvecklingsprojekt.

Av anslaget genomförs den gröna omställningen i återhämtnings- och resiliensplanen med 3 000 000 euro genom att man stöder FUI-investeringar som främjar återvinningen av näringsämnen. Genom återvinning av näringsämnen främjar man övergången till cirkulär ekonomi och minskar näringsbelastningen i Östersjön och vattendragen samt minskar växthusgasutsläppen.

Av anslaget genomförs med 1 850 000 euro målet om en grön omställning i återhämtnings- och resiliensplanen, industrins koldioxidsnålhet och påskyndande av cirkulär ekonomi. Anslaget riktas till att säkerställa att de investeringar i en grön omställning som ska finansieras med återhämtningsmedel inleds och att projekt- och tillståndsberedningen löper smidigt. I helheten grön omställning ingår betydande investeringar inom industrin och branscherna (bland annat energilösningar och -nät, energieffektivitet, lösningar för koldioxidsnålt väte, cirkulär ekonomi, byggande, elektrifiering av industrin). Investeringarna kan ha betydande konsekvenser för minskningen av utsläpp och sysselsättningen.

Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara 22 455 000 euro och överföringsutgifternas andel 5 550 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Förlängning av programmet för effektiverat vattenskydd (regeringsprogr. 2019) 4 500
Genomförande av den klimatpolitiska planen på medellång sikt (Kaisu) -1 000
Genomförande av programmet för cirkulär ekonomi 3 500
Genomförande av programmet för effektiverat vattenskydd -2 500
Genomförande av programmet för främjande av cirkulär ekonomi (regeringsprogr. 2019) 300
NTM-centralernas tillståndsresurser (RRF pelare 1) 1 850
Projektet näringsåtervinning (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -1 000
Påskyndande av klimatarbetet i kommunerna och regionerna -4 000
Samordningsuppgifter inom havsvården (-1 årsv.) (överföring till moment 32.01.02) -80
Sanering av förorenade områden: Gamla gruvområden och oljeförorenade områden -1 000
Återvinning av näringsämnen (RRF pelare 1) 3 000
Sammanlagt 3 570

Anslaget står delvis utanför ramen.


2022 budget 28 005 000
2021 III tilläggsb. 1 750 000
2021 budget 24 435 000
2020 bokslut 24 335 000

52. Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 55 219 000 euro.

Anslaget får användas för de offentliga förvaltningsuppgifter som Forststyrelsen utför under ledning av miljöministeriet enligt följande:

1) för utgifter för användning, skötsel, restaurering och uppföljning av och guidning i de nationalparker, övriga naturskyddsområden och naturskyddsobjekt och ödemarksområden som Forststyrelsen besitter samt kulturobjekt vars förvaltning hör till de offentliga förvaltningsuppgifterna samt för utgifter för skötsel av privata skyddsområden

2) för sådant byggande inom naturskyddsområden och naturskyddsobjekt samt kulturhistoriska objekt som tjänar skydds- och användningsändamålet och för betalning av utgifter för ombyggnad, reparation, underhåll och rivning av befintliga byggnader, konstruktioner, vägar och vägavsnitt samt för köp av byggnader som är belägna inom naturskyddsområden eller som är nödvändiga för dem

3) för anskaffning av maskiner, apparatur och utrustning vars ekonomiska livslängd överstiger tre år

4) för utveckling och förvaltning av informationssystem, inklusive de ULJAS-system för geografisk information som är gemensamma för naturvårdsförvaltningen

5) för betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen av projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Dessutom får Forststyrelsen för dessa offentliga förvaltningsuppgifter använda sådana inkomster från offentliga förvaltningsuppgifter som inflyter till Forststyrelsen och som hör till miljöministeriets ansvarsområde.

Verksamhetens effektmål inom miljöministeriets ansvarsområde är följande:

  • — Skyddsnivån för arter och naturtyper förbättras med hjälp av åtgärder som prioriteras utifrån aktuell information
  • — Tillståndet för naturvärdena inom nätverket Natura 2000 och nätverket av naturskyddsområden förbättras
  • — Den kulturhistoriska fastighetsförmögenhetens värde bibehålls
  • — Rekreation i naturen ökar välbefinnandet och uppskattningen för naturen, vilket stöds genom aktiv information.

Förklaring:Miljöministeriet ställer upp följande preliminära mål för resultatet av verksamheten vid Forststyrelsen:

Kvantitativa mål

  2020
utfall
2021
uppskattning
2022
mål
       
Restaurering av myrar och iståndsättning av vårdbiotoper i enlighet med Helmi-programmet, andel av målet för regeringsperioden (sammanlagt 14 000 ha), % 14 45 85
Kvaliteten på informationen om naturtyp och art, andel av informationen uppdaterad, % 61 65 80
Antal bedömningar av Naturaområdenas (sammanlagt 1 121) tillstånd (NATA), st. 110 25 25
Kulturhistoriskt värdefulla objekt i gott skick, % 31 40 45
Det totala antalet besökare: nationalparker och andra platser som är öppna för allmänheten (mn besökare) 9,2 9,2 9,4
Inverkan på den lokala ekonomin till följd av besökarnas penninganvändning, mn euro - 371 375
Kundtillfredsställelse när det gäller naturum och service i naturen (bedömningsskala 1—5) 4,42 4,4 4,4
Forststyrelsen
  • — vidtar effektivare åtgärder för att stoppa det ökade hotet mot arter och naturtyper och särskilt fullfölja målen för livsmiljöprogrammet Helmi genom att avsevärt utöka vård- och restaureringsåtgärderna och naturinventeringarna
  • — deltar i verkställigheten av havsförvaltningsplanens övervakningsprogram och åtgärdsprogrammet samt förbättrar skyddet av den biologiska mångfalden i insjöarna
  • — främjar lagberedning, fastighetsbildning och utmärkning av gränser när det gäller naturskyddsområden
  • — utarbetar NATA-bedömningar och skötsel- och nyttjandeplaner och sköter andra uppgifter som den myndighet som innehar skyddsområden har samt ser till att det finns ett tillräckligt och aktuellt kunskapsunderlag för detta
  • — svarar för utvecklandet av datasystem för naturskyddsområden, naturtyper och arter och för förbättring av kvaliteten på datainnehållet
  • — prioriterar förvaltning och skötsel av kulturhistorisk fastighetsförmögenhet i enlighet med skydds- och bruksvärdena
  • — man upprätthåller och utvecklar högklassiga och ansvarsfullt producerade tjänster för användning av naturen för rekreation och turism och sörjer samtidigt för att naturskyddsområdena är ekologiskt hållbara
  • — minskar det eftersatta underhållet när det gäller tjänster för friluftsliv och vägledning
  • — informerar om skyddet av den biologiska mångfalden och om hållbart nyttjande av naturen och ökar på så sätt medborgarnas miljömedvetenhet och de positiva effekterna på välbefinnandet av att naturen används för rekreation.

Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter som hör till miljöministeriets ansvarsområde beräknas inbringa uppskattningsvis 5 700 000 euro i inkomster till Forststyrelsen, av vilket ca 300 000 euro är intäkter av försäljning av obehövliga fastigheter.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Finansiering av naturvård (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 8 000
Fogande av Saimen till Unescos naturarvsobjekt -100
Höjning av hyran för Siida 154
Nationalparker och naturobjekt -1 700
Utökad finansiering för naturvården (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -19 200
Lönejusteringar 123
Sammanlagt -12 723

2022 budget 55 219 000
2021 budget 67 942 000
2020 bokslut 71 462 000

60. Överföring till oljeskyddsfonden (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 4 000 000 euro.

Anslaget får användas till ersättningar som avses i 10 § och 17 § 1 mom. 2 punkten i lagen om oljeskyddsfonden (1406/2004) och till betalning av utgifter som hänför sig till upprätthållandet av räddningsverkens oljebekämpningsberedskap.

Förklaring:Med anslaget ersätter oljeskyddsfonden kostnader för oljeskador och för bekämpning och återställande samt räddningsväsendets kostnader för att upprätthålla bekämpningsberedskapen.


2022 budget 4 000 000
2021 budget 4 000 000

61. Främjande av vatten- och miljövård (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 20 542 000 euro.

Anslaget får användas

1) för understöd och stöd för genomförandet av åtgärder som ingår i vatten- och havsförvaltningsplanerna enligt lagen om vattenvårds- och havsvårdsförvaltningen (1299/2004) samt för utgifterna för beviljande av understöd och stöd

2) för betalning av de understöd som avses i lagen om stödjande av sanering av förorenade områden (246/2019) och för sådan utredning av den risk eller olägenhet för hälsan eller miljön som förorening av mark, grundvatten eller sediment orsakar och sådan sanering av förorenade områden som genomförs som en organiseringsuppgift samt slutförande av statens anhängiga avfallshanteringsarbeten som avses i 35 § i den sedermera upphävda avfallslagen (1072/1993)

3) för betalning av utgifter för avlönande av personal i en omfattning motsvarande högst 32 årsverken och av andra konsumtionsutgifter som föranleds av projekten

4) för åtgärder som är nödvändiga för att förhindra miljöskador

5) för betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen av projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Avtal får ingås om att ett arbete som finansierats med anslaget och som inletts och slutförts som statens arbete överlåts till kommunen eller en annan samarbetspartner. Samtidigt ska det avtalas om de villkor som den som tar emot arbetet ska följa efter överlåtelsen.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Av anslaget reserveras 10 000 000 euro för gipsbehandling av åkrar (RRF pelare 1) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen.

Fullmakt

För genomförandet av gipsprojektet (KIPSI) inom programmet för effektiverat vattenskydd får det ingås avtal och avges förbindelser som åren efter budgetåret föranleder utgifter till ett sammanlagt belopp av högst 1 500 000 euro.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Programmet för effektiverat vattenskydd 7 500 000
Genomförande av vatten- och havsförvaltningsplanerna 1 521 000
Sanering av förorenade områden 1 521 000
Gipsbehandling av åkrar (RRF pelare 1) 10 000 000
Sammanlagt 20 542 000

Av anslaget används 9 021 000 euro för praktiska vattenvårds- och havsvårdsåtgärder som en del av programmet för effektiverat vattenskydd i syfte att uppnå och trygga en god status i grund- och ytvatten. I synnerhet förbättras tillståndet i de kustvatten och åar vars tillstånd försämrats. Samarbetet, nätverken och partnerskapen mellan den offentliga och den privata sektorn och organisationsfältet stärks. Samtidigt främjas affärsverksamheten, konkurrenskraften och exportmöjligheterna inom den finländska vattensektorn genom stöd till införandet av ny teknik och delandet av god praxis.

Av anslaget används 1 521 000 euro till utgifter för att samordna, ordna eller understödja utrednings- och saneringsprojekt som avser förorenade herrelösa mark- och grundvattenområden vid objekt som utgör betydande miljö- och hälsorisker. Prioriteringen ska göras i samarbete med de regionala NTM-centralerna, och Närings-, trafik- och miljöcentralen i Birkaland svarar centraliserat för genomförandet.

Av anslaget genomförs den gröna omställningen i återhämtnings- och resiliensplanen (RRF pelare 1) med 10 000 000 euro genom fortsatt spridning av gips på åkermark i de avrinningsområden vid kusten som lämpar sig för den. Genom åtgärderna minskas näringsbelastningen i Östersjön, stärks vatten- och havsvården och främjas övergången till cirkulär ekonomi.

De projekt som främjas med anslaget finansieras i någon mån också med anslag under moment 32.01.02 under arbets- och näringsministeriets huvudtitel, närmast som löneutgifter och andra konsumtionsutgifter för arbetsledningen på arbetsplatserna.

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2023 Sammanlagt fr.o.m. 2022
     
Förbindelser 2022 1 500 1 500

Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara 2 600 000 euro och överföringsutgifternas andel 17 942 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Förlängning av programmet för effektiverat vattenskydd (regeringsprogr. 2019) 7 500
Genomförande av programmet för effektiverat vattenskydd -12 000
Gipsbehandling av åkrar (RRF pelare 1) 10 000
Programmet för träbyggande -2 000
Programmet Hållbar stadsutveckling (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -1 500
Restaurering av vattendrag och våtmarker -300
Temaåret European Green Leaf i Villmanstrands stad -225
Sammanlagt 1 475

Anslaget står delvis utanför ramen.


2022 budget 20 542 000
2021 budget 19 067 000
2020 bokslut 46 792 000

63. Utgifter för förvärv av och ersättning för naturskyddsområden (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 44 130 000 euro.

Anslaget får användas

1) till köp och inlösen av jord- och vattenområden och byggnader för naturskyddsändamål och köp av områden som ska införlivas med ödemarksområden

2) till betalning av ersättningar till markägare eller innehavare av särskilda rättigheter för ekonomiska förluster på grund av beslut eller avtal enligt 24, 25, 29 och 47 § i naturvårdslagen

3) till ersättningar för de kostnader som staten med stöd av 53 § i naturvårdslagen, 197 § i markanvändnings- och bygglagen samt 21 § i lagen om enskilda vägar påförs på grund av genomförandet av nätverket Natura 2000

4) till ersättningar som föranleds av skydd enligt 8 och 26 § i marktäktslagen

5) till ersättningar för olägenheter enligt 55 § 2 mom. i naturvårdslagen

6) till utgifter som föranleds av bedömning av, lantmäteriförrättningar på och förvärvsuppgifter för områden som förvärvas till staten för naturskyddsändamål eller som inrättas som privata skyddsområden samt till utgifter som föranleds av anskaffning av tjänster för märkning av privata skyddsområden och dessutom till utgifter för fastighetsskötsel på områden som är i miljöministeriets besittning och till eventuella kostnader för ersättningsförrättningar

7) till ett belopp av högst 100 000 euro till arvoden som betalas utifrån separat ingångna samarbetsavtal och genom vilka man främjar behandlingen av anbud som markägarna lämnat in i enlighet med handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) eller av anbud som främjar skyddet av myrmarker i enlighet med Helmi-programmet

8) till betalning av ränta för periodiserade betalningsposter av köpesumman och ersättningarna då räntan motsvarar den ränta som fastställs i 95 § 1 mom. i lagen om inlösen av fast egendom och särskilda rättigheter

9) till understöd och ersättningar enligt lagen om förebyggande och ersättning av skador orsakade av fridlysta djur

10) till kommunerna och till samfund som kommunerna bildat för förvärv av rekreationsområden för stödjande av förvärv av regionalt och nationellt betydelsefulla rekreationsområden med stöd av statsunderstödslagen. Förvärven ska främja skyddet av den biologiska mångfalden

11) till betalning enligt lagen om bekämpning av skogsskador av de utgifter som föranleds av ersättningar för de skogsskador som spritts från naturskyddsområden eller från områden i statens ägo som förvärvats för naturskyddsändamål och av bedömning av skadorna.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Fullmakt

För fullföljandet av de naturskyddsprogram som statsrådet har fastställt, nätverket Natura 2000, handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) och Helmi-programmet får det 2022 ingås avtal och avges förbindelser som åren efter 2022 föranleder kostnader på sammanlagt högst 10 000 000 euro.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om förebyggande och ersättning av skador orsakade av fridlysta djur.

Genom förvärv till staten av mark för naturskyddsändamål och genom ett ersättningsförfarande tryggas områden som är viktiga för den biologiska mångfalden. Man genomför särskilt handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) samt skyddet av myrar som en del av Helmi-programmet. Med anslaget genomförs också de naturskyddsprogram som fastställts av statsrådet, nätverket Natura 2000, skyddet av arter som kräver särskilt skydd och reserveringar av skyddsområden enligt planerna. Vid sidan av närings-, trafik- och miljöcentralerna fortsätter Forststyrelsen att förvärva skyddsområden vid behov.

För förvärv av och ersättningar för skogsområden som överensstämmer med METSO-handlingsplanen reserveras preliminärt 30 000 000 euro och för skydd av myrar som en del av Helmi-programmet minst 7 500 000 euro. För ersättning av skador orsakade av fridlysta djur reserveras preliminärt 3 000 000 euro och för stödjande av förvärv av rekreationsområden 100 000 euro. Vid behov kan 1 000 000 euro av anslaget anvisas för Forststyrelsens bruk.

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2023 2024 2025 Sammanlagt
fr.o.m.
2022
         
Förbindelser 2022 5 000 3 000 2 000 10 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utökad finansiering för naturvården (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -12 000
Sammanlagt -12 000

2022 budget 44 130 000
2021 budget 56 130 000
2020 bokslut 74 630 000

66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 1 762 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer och överenskommelser i anslutning till miljöministeriets ansvarsområde samt till andra betalningar till utlandet som föranleds av internationella förbindelser

2) till stödjande av utvecklingsländernas representanters deltagande i internationella miljökonferenser, avtalsförhandlingar och expertseminarier.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Klimat och atmosfär 350 000
Ekosystemtjänsterna och den biologiska mångfalden 500 000
Östersjön, vattendrag och vattenresurser 660 000
Materialeffektivitet och kemikalier 200 000
Boende och byggd miljö 2 000
Andra betalningar till utlandet 50 000
Sammanlagt 1 762 000

2022 budget 1 762 000
2021 budget 1 762 000
2020 bokslut 2 062 000