Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Miljö- och naturvård

Statsbudgeten 2022

04. Finlands miljöcentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 24 461 000 euro.

Anslaget får också användas till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med stöd ur EU:s fonder, överföringsutgifter som ingår i finansieringsandelarna för samfinansierade projekt som Finlands Akademi finansierar och till betalning av överföringsutgifter till de länder där det pågår utvecklingssamarbete i syfte att genomföra projekt enligt lagen om statliga ämbetsverks och inrättningars deltagande i utvecklingssamarbete (382/1989), förutsatt att motsvarande utgift debiteras från anslaget under moment 24.30.66.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till ändring av vissa bestämmelser om marknadskontroll inom miljöministeriets förvaltningsområde.

Finlands miljöcentral (SYKE) tar fram ny information och utvecklar nya lösningsmodeller som främjar hållbar utveckling och som kan användas av statsrådet, den övriga offentliga förvaltningen och näringslivet. Som underlag för lösningarna tar miljöcentralen fram information om miljön, om hur miljöns tillstånd utvecklas och om de faktorer som påverkar miljöns tillstånd, samt bedömer alternativa utvecklingstrender. Miljöcentralen sköter också flera av de rapporteringar som EU-lagstiftningen och internationella överenskommelser kräver samt vissa myndighetsuppgifter inom miljöövervakningen och andra myndighetsuppgifter. Rapporteringsskyldigheterna i fråga om avfallsuppgifter ökar i och med genomförandet av den reviderade EU-lagstiftningen och ändringarna av avfallslagen (2021). I och med EU:s nya marknadskontrollförordning anvisas miljöcentralen också marknadskontrolluppgifter i fråga om bränslen och EU-miljömärkta produkter.

Därtill sköter miljöcentralen de uppgifter i samband med nyttjandet och vården av vattenresurser som hör till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde. Från miljöcentralens omkostnadsmoment anvisas för dessa uppgifter cirka 1 500 000 euro. I fråga om dessa uppgifter bedöms att kostnaderna för cirka 20 årsverken täcks med miljöcentralens omkostnadsanslag medan kostnaderna för cirka 16 årsverken täcks med särskild finansiering. Ändringarna preciseras genom gemensam planering.

Miljöcentralen koncentrerar sig i synnerhet på att nationellt främja målet Ett koldioxidneutralt och resurssmart Finland vid genomförandet av Agenda 2030.

Samhälleliga effekter

Effektmålen är följande:

1) En god miljö och biologisk mångfald

Den biologiska mångfalden stärks och livsmiljöerna, inklusive den byggda miljön, förbättrar människors hälsa och välbefinnande. Östersjöns samt vattendragens och grundvattnens tillstånd förbättras. Ändringar i naturförhållandena förutses i samband med nyttjandet av vattenresurser. Det internationella vattensamarbetet utvidgas. Miljörisker förutses och identifieras.

2) Ett koldioxidneutralt kretsloppssamhälle

Nationella och internationella åtgärder stöder uppnåendet av koldioxidneutralitet och anpassningen till klimatförändringen. Den cirkulära ekonomin och bioekonomin stärks på ett hållbart sätt så att man främjar en hållbar användning av vattenresurser och andra naturresurser, koldioxidsnålhet i den byggda miljön samt återanvändning och återvinning av material genom att minska avfallsmängden samtidigt som man förnyar affärsverksamheten och förbättrar konkurrenskraften.

3) En hållbar stadsutveckling

De åtgärder som vidtas i stadsregionerna och regionerna stöder bekämpningen av klimatförändringen och hållbarheten i användningen av naturresurser samt stärker naturens mångfald. Boendemiljöernas sociala och ekologiska hållbarhet stärks. Utvecklingen av stadsregionerna och utvecklingen av landsbygdsområdena stöder varandra.

4) Stärkande av användningen av miljöinformation samt produktionen av miljöinformation

Miljöinformation är betydelsefull, öppen, tillförlitlig och lättillgänglig med tanke på myndighetsstyrningen och användarna. Produktionen av information är proaktiv. Verksamhetsmodeller som utnyttjar nya tekniker stöder reformer inom den offentliga förvaltningen och stärkandet av hållbara affärsmodeller också internationellt.

5) Produktion av lokala och regionala hållbara lösningar med hjälp av försök och nätverk

Regionala och lokala nätverk producerar praktiska lösningsmodeller och stärker samhällets ekologiska, ekonomiska och sociala hållbarhet nationellt och internationellt. Nätverk produceras interaktivt för att påskynda samhällsutveckling som främjar hållbarhet.

Verksamhetens resultat

Produktion och kvalitetsledning

Miljöministeriet ställer upp följande mål för resultatet av verksamheten vid Finlands miljöcentral:

  • — Finlands miljöcentral säkerställer kvaliteten på sin vetenskapliga verksamhet samt upprätthåller antalet yrkespublikationer och vetenskapliga publikationer i förhållande till arbetsinsatsen på minst nuvarande nivå
  • — Miljöcentralen stärker användningen av digitala kanaler för informationsförmedling vid spridningen av information som gäller miljön
  • — Miljöcentralen sörjer för kostnadsmotsvarigheten i såväl sin offentligrättsliga som sin företagsekonomiska verksamhet
  • — Miljöcentralen sörjer för att den har serviceförmåga i synnerhet ur de resultatstyrande ministeriernas samt regionförvaltningens perspektiv
  • — Miljöcentralen sörjer för att dess kommunikation är högkvalitativ.

I sin verksamhet fokuserar Finlands miljöcentral på

  • — att dämpa klimatförändringen och anpassa sig till den, med fokus på de styrsystem och styrmedel som särskilt hänför sig till detta, samt på att utvärdera och följa effekterna av åtgärderna
  • — att främja skyddet, vården och ett hållbart nyttjande av vattendragen, grundvattnen och Östersjön samt på effekterna av belastningen på Östersjön och vattendragen och på övervakningen av vattenstatusen samt på att utveckla styrsystem och styrmedel som hänför sig till Östersjön och vattendragen
  • — att utvärdera hållbarheten i och främja den cirkulära ekonomin och bioekonomin och öka effektiviteten i material- och energianvändningen
  • — att främja hållbart nyttjande av naturresurser och konsekvensbedömningar i samband med detta samt på att identifiera nya typer av risker och finna lösningar på dem
  • — att stärka och trygga den biologiska mångfalden, främja hållbart nyttjande av naturen och upprätthållandet av tjänster som baserar sig på ekosystemens funktion och att ta fram lösningar i samband med detta samt på att främja affärsverksamhet som baserar sig på naturresursfunktionerna
  • — att producera och dela information om hållbar områdesanvändning, den byggda miljön och transportsystem, utveckling av en plattform för ett datasystem för den byggda miljön som ger ett kundmervärde och underhålla och utveckla andra informationssystem för den byggda miljön samt utvärdera och utveckla styrmedel för att stödja samordningen av användningsbehoven
  • — genom de nämnda prioritetsområdena främjar miljöcentralen hållbarhetsändringarna i de system som inverkar på dem med hjälp av systematiska analyser och gemensam utveckling.
Rersurshållning

Finlands miljöcentrals inkomstpost 2022 är 34,5 miljoner euro. Av intäkterna inflyter 3,9 miljoner euro av den verksamhet som enligt lagen om grunderna för avgifter till staten är avgiftsbelagd, varav exportverksamheten uppskattas stå för ungefär en tredjedel.

Ersättningarna för samarbetskostnader uppgår till 8,6 miljoner euro och intäkterna av den samfinansierade verksamheten till 22,0 miljoner euro. EU:s andel av ersättningarna för samarbetskostnader uppgår till 3,5 miljoner euro och av intäkterna av den samfinansierade verksamheten till 3,5 miljoner euro.

Produktivitet

Finlands miljöcentral förbättrar produktiviteten genom att utveckla nätverkssamarbetet nationellt och internationellt, genom att reformera verksamhetsprocesserna och informationssystemen och genom att utvidga de elektroniska webbtjänsterna. Produktiviteten förbättras också inom stödfunktionerna bland annat genom att processerna inom projekt- och personalförvaltningen utvecklas.

Den nationella samordningen av havsforskningen och forskningsinfrastrukturen främjas i enlighet med de nationella riktlinjerna för forskningsinfrastrukturen och man deltar i utvecklandet av de europeiska kustekosystemens forskningsinfrastruktur (JERICO) som föreslås för vägvisaren för det europeiska strategiforumet för forskningsinfrastruktur (ESFRI). Inom hela miljöförvaltningen förbättras produktiviteten bland annat genom att miljöövervakningen och datasystemen utvecklas och automatiseringen av den rapportering som baserar sig på uppföljning samt samarbetet i anknytning till datalager utökas. De nya verksamhetsmodellerna förbättrar produktiviteten även när det gäller de uppgifter som regionförvaltningen ansvarar för.

Produktiviteten förbättras också på så sätt att forskningssamarbetet mellan statens forskningsinstitut, universiteten och företagen görs mer mångsidigt, uppföljningsmetoderna utvecklas genom samarbete och nya samarbetsmodeller utnyttjas i uppföljningen samt samarbetet kring lokaler, laboratorier och forskningsinfrastrukturer ytterligare ökas.

Det totala antalet årsverken vid Finlands miljöcentral 2022 beräknas vara 606. Antalet anställda som anställts med direkt budgetfinansiering under omkostnadsmomentet motsvarar 259 årsverken. Mängden personal beror främst på hur den externa finansieringen utvecklas. Personalresurserna fördelas enligt de strategiska målen och den tillgängliga finansieringen.

Finlands miljöcentrals årsverken 2020—2022

  2020
utfall
2021
uppskattning
2022
uppskattning
       
  599 565 606

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 57 692 59 975 59 001
Bruttoinkomster 32 276 36 000 34 540
Nettoutgifter 25 416 23 975 24 461
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 10 882    
— överförts till följande år 8 906    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 15 090 12 100 14 500
— finansiering från EU 2 859 4 000 3 500
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 4 315 3 800 4 000
Intäkter sammanlagt 22 264 19 900 22 000
       
Totala kostnader för projekten 31 286 27 639 31 429
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -9 022 -7 739 -9 429
Självfinansieringsandel, % 29 28 30

Kostnadsmotsvarigheten för samfinansierade projekt varierar enligt projekttyp och fastställs enligt de olika finansiärernas finansieringsvillkor.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Marknadskontroll av drivmedel 95
Marknadskontroll av EU-miljömärket 70
Verkställighet av revideringen av avfallslagen 320
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror 12
Lönejusteringar 107
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -118
Sammanlagt 486

2022 budget 24 461 000
2021 III tilläggsb. 202 000
2021 budget 23 975 000
2020 bokslut 23 440 000