Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Miljö- och naturvård

Statsbudgeten 2022

01. Miljöförvaltningens omkostnaderPDF-versio

Förklaring:Miljöförvaltningen arbetar för en hållbar livsmiljö och stöder grön tillväxt och ren teknik. Målet är en bättre miljö för kommande generationer. Det tas fram information om miljön, hur miljöns tillstånd utvecklas och vilka faktorer som påverkar miljöns tillstånd, alternativa utvecklingstrender bedöms och lösningar som främjar en hållbar utveckling och medborgarnas välbefinnande utvecklas.

Verksamheten och resurserna riktas i enlighet med de strategiska riktlinjerna. Bedömningen av konsekvenserna av författningar och åtgärder utvecklas, och tillstånds- och myndighetsförfarandena effektiviseras.

Personalresurserna inom miljöförvaltningen styrs och de anställdas kunnande utvecklas på ett systematiskt sätt i syfte att bevara miljöförvaltningens serviceförmåga och trygga de anställdas motivation.

Miljöministeriet deltar i den strategiska styrningen av statens regionförvaltning i samarbete med övriga styrande ministerier, samt ansvarar för den funktionella styrningen av ämbetsverkens miljöuppgifter.

Resultatmålen och omkostnaderna för miljötillståndsuppgifterna vid regionförvaltningsverken har budgeterats under moment 28.40.01 under finansministeriets huvudtitel.

Närings-, trafik- och miljöcentralernas omkostnader har budgeterats under moment 32.01.02 under arbets- och näringsministeriets huvudtitel. För att stödja de effektmål för ansvarsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln ställer miljöministeriet upp följande preliminära resultatmål för närings-, trafik- och miljöcentralerna:

En god miljö och biologisk mångfald
  • — De åtgärdsprogram för vatten- och havsvård som uppdaterats för åren 2022—2027 samt programmet för effektiverat vattenskydd genomförs. En översyn av vattenförvaltningsplanerna för åren 2028—2033 inleds. Genomförandet av det övervakningsprogram för havsförvaltningsplanen som sträcker sig till 2026 fortsätter och man deltar i utarbetandet av en bedömning av havsmiljöns tillstånd 2024 samt i utvärderingen och uppföljningen av havsplanen.
  • — Informationen om risker och skyddsbehov i fråga om grundvatten ökas och arbetet med att fastställa och klassificera grundvattenområden slutförs.
  • — Man främjar fullföljandet av målen inom den nationella strategin för riskhantering i anslutning till förorenade markområden samt saneringskompetensen.
  • — Miljötillståndsförfarandena effektiviseras ytterligare genom digitalisering och bättre beaktande av kemikaliefrågor. Övervakningen fortsätter på ett riskbaserat sätt och beaktandet av kemikalier effektiviseras och digitaliseringen utvecklas. Utvecklandet av subsidiära miljöansvarssystem fortsätter genom att en regeringsproposition till riksdagen bereds under 2022.
  • — I främjandet av områdesanvändningen och byggandet betonas en hållbar och fungerande samhällsstruktur, begränsning av och anpassning till klimatförändringen, naturens mångfald och kontinuiteten i grönstrukturen, värnande om den byggda miljön och landskapet samt livsmiljöns säkerhet och sundhet.
  • — Samarbetet mellan små och stora byggnadstillsynsmyndigheter stärks och utvecklandet av den elektroniska tillståndsbehandlingen i små kommuner stöds.
  • — Det myndighetsarbete som gäller hållbar vård och användning av kulturmiljön samt byggnadsskydd främjas. Kulturmiljöstrategins erfarenheter och resultat utnyttjas i det förvaltningsövergripande kulturarvsarbetet
  • — Man främjar verkställandet av statsrådets beslut om de riksomfattande målen för områdesanvändningen och beaktandet av målen i kommunernas planläggning.
  • — Man bidrar till att stoppa förlusten av biologisk mångfald i synnerhet genom ett mångsidigt utbud av metoder för att skydda hotade naturtyper och arter. Handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) och skyddet av skogarna i norr främjas. Livsmiljöprogrammet Helmi genomförs i samarbete med andra aktörer i syfte att skydda och restaurera myrar, iståndsätta fågelvatten och vårdbiotoper samt sköta skogs-, småvatten- och strandmiljöer.
  • — Tillvägagångssätten förenhetligas och effektiviseras vid genomförandet av skyddet och vården av nätverket Natura 2000 samt vid förebyggandet av åtgärder som äventyrar skyddsmålen för områdena.
Ett koldioxidneutralt kretsloppssamhälle
  • — Målen i den klimatlag som uppdaterades 2021 och klimatplanen på medellång sikt genomförs.
  • — Man främjar ett oberoende av fossil energi och stöder koldioxidsnåla lösningar regionalt och i kommunerna genom att skapa nätverk och utnyttja olika finansieringskällor.
  • — Verkställandet av avfallslagstiftningen effektiviseras och man förbereder sig för de ändringar som EU:s direktiv gällande genomförandet av avfallslagstiftningspaketet och engångsplast ger upphov till.
  • — Hållbar användning av naturresurser främjas och åtgärderna i programmet för cirkulär ekonomi, den riksomfattande avfallsplanen och färdplanen för plast genomförs.
  • — Utbyggnaden av vindkraft styrs till platser som är optimala med tanke på miljö, medborgare och ekonomin som helhet.
  • — Miljöförvaltningens handlingsprogram för anpassning till klimatförändringen genomförs.
Hållbar stadsutveckling
  • — Utarbetandet av sådana general- och detaljplaner för stadsregionerna som har betydande konsekvenser stöds i syfte att förtäta samhällsstrukturen, minska trafikbehovet och utveckla servicestrukturen.
  • — Förutsättningarna att planera stadsregionhelheter förbättras och rutinerna för landsbygdsutvecklingen utvecklas i samarbete med kommunerna på ett sätt som beaktar regionala särdrag.
  • — Planering av markanvändningen och digitaliseringen av byggandet i kommunerna främjas.

Nyckeltal

Indikator 2019
utfall
2020
utfall
2021
mål
2022
mål
         
Skydd av METSO-områdena, ha 4 696 4 700 4 500 4 000
Skydd av myrar, ha - - - 5 000
Miljöskyddsinspektioner, st. 2 332 2 409 2 400 2 400
Utredningar om förorenade områden som genomförts som statligt avfallshanteringsarbete och genom statsunderstödssystemet, st. 50 43 40 45
Undersökning av förorenade områden som genomförts som statligt avfallshanteringsarbete och genom statsunderstödssystemet, st. 4 9 10 10
Utredningar och uppföljning av KAJAK-objekt - - 3 3
Tätortsstruktur i stadsregionerna som stöder tillhandahållande av tjänster och kollektivtrafik (andel av befolkningen som bor på områden med minst 20 inv./ha av befolkningen i hela stadsregionen), % 64,5 - 64,6 64,6

01. Miljöministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 33 977 000 euro.

Anslaget får även användas för ersättningar som betalas ut till Säkerhets- och kemikalieverket för följande marknadskontrolluppgifter som grundar sig på EU-förordningar och EU-direktiv:

1) marknadsföringsförbud och märkningskrav som gäller vissa plastprodukter

2) övervakning av skyldigheten att lämna uppgifter om särskilt farliga ämnen samt rådgivning och information i anslutning till den samt myndighetssamarbete med Europeiska kemikaliemyndigheten

3) marknadskontrolluppgifter i fråga om produkter enligt direktivet om uttjänta fordon

4) byggprodukter

5) ekologisk planering och energimärkning av byggprodukter.

Dessutom får anslaget även användas till ersättningar till Ympäristömerkintä Suomi Oy för skötseln av uppgifter enligt Europeiska unionens program för tilldelning av miljömärke, till ersättningar till Tukes för marknadskontrollen av icke CE-märkta produkter samt till betalning av statsunderstöd till universitet, högskolor och andra motsvarande sammanslutningar som bedriver forskningsverksamhet för sådan forskningsverksamhet som stöder miljöministeriets strategiska mål samt till intressentgrupper för kommunikation och resebidrag som stöder miljöministeriets strategiska mål.

Dessutom får anslaget också användas för kostnader i anslutning till åtgärdsprogrammet Sunda lokaler 2028.

Dessutom får anslaget även användas till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder, av projektspecifika Life-bidrag och av understöd för beredning av Life-projekt.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till ändring av vissa bestämmelser om marknadskontroll inom miljöministeriets förvaltningsområde. Av anslaget är 2,8 miljoner euro en framtidsinvestering av engångsnatur som är avsedd för uppgifter som hänför sig till främjandet av naturvården.

För sin verksamhet 2022 ställer miljöministeriet upp följande preliminära resultatmål, som stöder de mål för de samhälleliga verkningarna som anges i motiveringen till huvudtiteln:

Resultatmål

Effektmål Resultatmål för verksamheten
   
1. En god miljö och biologisk mångfald – Samordnat verkställande av vatten- och havsvården främjas, genomförandet av åtgärderna stärks genom programmet för effektiverat vattenskydd och informationshanteringen i fråga om vatten reformeras. En god miljöstatus i den marina miljön främjas genom skydd av havsnaturen och havsplanering
  – Regeringens proposition till riksdagen med förslag till ny naturvårdslag överlämnas till riksdagen och verkställigheten av lagen bereds
  – Skyddet av skogarna och nätverket av nationalparker utvecklas och målen för livsmiljöprogrammet Helmi genomförs
  – Målen i konventionen om biologisk mångfald och EU:s strategi för biologisk mångfald genomförs i första hand. En ny nationell strategi för biologisk mångfald och ett nytt handlingsprogram för 2022—2030 inleds
  – Smidiga miljöförfaranden i lagstiftningen inom olika sektorer främjas, fler tillstånds- och tillsynsförfarandena görs elektroniska och subsidiära miljöansvarssystem utvecklas
  – Det nationella luftvårdsprogrammet 2030 genomförs och en minskning av utsläppen av för hälsan skadliga små partiklar och sot främjas
  – Betydelsen av kulturmiljöer och kulturlandskap stärks på bred bas i hela samhället
  – En regeringsproposition med förslag till ny planläggnings- och bygglag överlämnas till riksdagen. Åtgärder som krävs för verkställigheten av lagen bereds
  – En övergripande digital informationshantering för den byggda miljön utvecklas genom försöksversioner av plattformen och de nationella plan- och byggnadsdatalagren samt genom försök med hur de nya interoperabla strukturerna för information om den byggda miljön fungerar.
2. Ett koldioxidneutralt kretsloppssamhälle – Målen och åtgärderna i klimatlagen, den klimatpolitiska planen på medellång sikt och klimat- och energistrategin genomförs i linje med målet om koldioxidneutralitet 2035. Kommunernas och regionernas arbete för klimat och cirkulär ekonomi påskyndas
  – Det säkerställs att miljö- och klimataspekter beaktas i jordbruks-, skogs- och energisektorn och i den övriga bioekonomin
  – Programmet för återvinning av näringsämnen
och strategin för återvinning av näringsämnen i Östersjöregionen genomförs
  – Den justerade riksomfattande avfallsplanen och färdplanen för plast genomförs och lagstiftningen om cirkulär ekonomi utvecklas
  – Statsrådets principbeslut om ett program för cirkulär ekonomi verkställs
  – Hållbar offentlig upphandling och ibruktagande av frivilliga så kallade green deal-avtal främjas
  – Energieffektiviteten i nya byggnader och ombyggnad samt byggnadsbeståndet, högklassigt byggande, byggnadernas fuktsäkerhet och ett gott inomhusklimat främjas
  – Utnyttjande av förnybar energi, träbyggande och koldioxidneutraliltet i den byggda miljön främjas
  – Miljöministeriet bereder åtgärder för att minska miljöbelastningen vid byggande och förbättra material- och resurseffektiviteten.
3. Hållbar stadsutveckling – Funktionsdugligheten och social, miljörelaterad och ekonomisk hållbarhet i stadsregionernas samhällsstruktur förbättras
  – Bostadsmarknadens funktionsduglighet och utvecklandet av mångsidiga bostadsområden främjas
  – Människors välbefinnande stärks på så sätt att kvaliteten på boendeförhållandena och närmiljön säkerställs och utvecklas
  – Naturens effekter på hälsa och välbefinnande stärks genom att man främjar tillgängligheten i närliggande naturområden, nyttjandet av naturen för rekreation och en hållbar naturturism och genom att förbättra grönområdenas kvalitet
  – Hållbar växelverkan och multilokalitet mellan stad och landsbygd främjas i syfte att avvärja olägenheter till följd av områdesstrukturens differentiering
  – Det riksomfattande arbetet med en utvecklingsbild av region- och samhällsstrukturen inleds så att det svarar mot förändringarna i omvärlden.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 27 695 35 963 34 508
Bruttoinkomster 330 800 531
Nettoutgifter 27 365 35 163 33 977
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 12 081    
— överförts till följande år 20 417    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Expert inom miljöområdet vid Finlands ständiga representation vid EU (överföring från moment 24.01.01) -220
Marknadskontroll enligt direktivet om uttjänta fordon till Tukes 302
Organisering av miljöministeriets arkiv (överföring från moment 32.01.01) 15
Rapportering och statistikföring av uppgifter om avfall, projekt för informationssystem (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -1 000
Tukes marknadskontrolluppgifter inom miljövården (överföring till moment 32.01.08) -330
Utökad finansiering för naturvården (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -200
Verkställighet av revideringen av avfallslagen, Tukes 240
Lönejusteringar 137
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -130
Sammanlagt -1 186

2022 budget 33 977 000
2021 III tilläggsb. 39 000
2021 budget 35 163 000
2020 bokslut 35 701 000

04. Finlands miljöcentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 24 461 000 euro.

Anslaget får också användas till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med stöd ur EU:s fonder, överföringsutgifter som ingår i finansieringsandelarna för samfinansierade projekt som Finlands Akademi finansierar och till betalning av överföringsutgifter till de länder där det pågår utvecklingssamarbete i syfte att genomföra projekt enligt lagen om statliga ämbetsverks och inrättningars deltagande i utvecklingssamarbete (382/1989), förutsatt att motsvarande utgift debiteras från anslaget under moment 24.30.66.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till ändring av vissa bestämmelser om marknadskontroll inom miljöministeriets förvaltningsområde.

Finlands miljöcentral (SYKE) tar fram ny information och utvecklar nya lösningsmodeller som främjar hållbar utveckling och som kan användas av statsrådet, den övriga offentliga förvaltningen och näringslivet. Som underlag för lösningarna tar miljöcentralen fram information om miljön, om hur miljöns tillstånd utvecklas och om de faktorer som påverkar miljöns tillstånd, samt bedömer alternativa utvecklingstrender. Miljöcentralen sköter också flera av de rapporteringar som EU-lagstiftningen och internationella överenskommelser kräver samt vissa myndighetsuppgifter inom miljöövervakningen och andra myndighetsuppgifter. Rapporteringsskyldigheterna i fråga om avfallsuppgifter ökar i och med genomförandet av den reviderade EU-lagstiftningen och ändringarna av avfallslagen (2021). I och med EU:s nya marknadskontrollförordning anvisas miljöcentralen också marknadskontrolluppgifter i fråga om bränslen och EU-miljömärkta produkter.

Därtill sköter miljöcentralen de uppgifter i samband med nyttjandet och vården av vattenresurser som hör till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde. Från miljöcentralens omkostnadsmoment anvisas för dessa uppgifter cirka 1 500 000 euro. I fråga om dessa uppgifter bedöms att kostnaderna för cirka 20 årsverken täcks med miljöcentralens omkostnadsanslag medan kostnaderna för cirka 16 årsverken täcks med särskild finansiering. Ändringarna preciseras genom gemensam planering.

Miljöcentralen koncentrerar sig i synnerhet på att nationellt främja målet Ett koldioxidneutralt och resurssmart Finland vid genomförandet av Agenda 2030.

Samhälleliga effekter

Effektmålen är följande:

1) En god miljö och biologisk mångfald

Den biologiska mångfalden stärks och livsmiljöerna, inklusive den byggda miljön, förbättrar människors hälsa och välbefinnande. Östersjöns samt vattendragens och grundvattnens tillstånd förbättras. Ändringar i naturförhållandena förutses i samband med nyttjandet av vattenresurser. Det internationella vattensamarbetet utvidgas. Miljörisker förutses och identifieras.

2) Ett koldioxidneutralt kretsloppssamhälle

Nationella och internationella åtgärder stöder uppnåendet av koldioxidneutralitet och anpassningen till klimatförändringen. Den cirkulära ekonomin och bioekonomin stärks på ett hållbart sätt så att man främjar en hållbar användning av vattenresurser och andra naturresurser, koldioxidsnålhet i den byggda miljön samt återanvändning och återvinning av material genom att minska avfallsmängden samtidigt som man förnyar affärsverksamheten och förbättrar konkurrenskraften.

3) En hållbar stadsutveckling

De åtgärder som vidtas i stadsregionerna och regionerna stöder bekämpningen av klimatförändringen och hållbarheten i användningen av naturresurser samt stärker naturens mångfald. Boendemiljöernas sociala och ekologiska hållbarhet stärks. Utvecklingen av stadsregionerna och utvecklingen av landsbygdsområdena stöder varandra.

4) Stärkande av användningen av miljöinformation samt produktionen av miljöinformation

Miljöinformation är betydelsefull, öppen, tillförlitlig och lättillgänglig med tanke på myndighetsstyrningen och användarna. Produktionen av information är proaktiv. Verksamhetsmodeller som utnyttjar nya tekniker stöder reformer inom den offentliga förvaltningen och stärkandet av hållbara affärsmodeller också internationellt.

5) Produktion av lokala och regionala hållbara lösningar med hjälp av försök och nätverk

Regionala och lokala nätverk producerar praktiska lösningsmodeller och stärker samhällets ekologiska, ekonomiska och sociala hållbarhet nationellt och internationellt. Nätverk produceras interaktivt för att påskynda samhällsutveckling som främjar hållbarhet.

Verksamhetens resultat

Produktion och kvalitetsledning

Miljöministeriet ställer upp följande mål för resultatet av verksamheten vid Finlands miljöcentral:

  • — Finlands miljöcentral säkerställer kvaliteten på sin vetenskapliga verksamhet samt upprätthåller antalet yrkespublikationer och vetenskapliga publikationer i förhållande till arbetsinsatsen på minst nuvarande nivå
  • — Miljöcentralen stärker användningen av digitala kanaler för informationsförmedling vid spridningen av information som gäller miljön
  • — Miljöcentralen sörjer för kostnadsmotsvarigheten i såväl sin offentligrättsliga som sin företagsekonomiska verksamhet
  • — Miljöcentralen sörjer för att den har serviceförmåga i synnerhet ur de resultatstyrande ministeriernas samt regionförvaltningens perspektiv
  • — Miljöcentralen sörjer för att dess kommunikation är högkvalitativ.

I sin verksamhet fokuserar Finlands miljöcentral på

  • — att dämpa klimatförändringen och anpassa sig till den, med fokus på de styrsystem och styrmedel som särskilt hänför sig till detta, samt på att utvärdera och följa effekterna av åtgärderna
  • — att främja skyddet, vården och ett hållbart nyttjande av vattendragen, grundvattnen och Östersjön samt på effekterna av belastningen på Östersjön och vattendragen och på övervakningen av vattenstatusen samt på att utveckla styrsystem och styrmedel som hänför sig till Östersjön och vattendragen
  • — att utvärdera hållbarheten i och främja den cirkulära ekonomin och bioekonomin och öka effektiviteten i material- och energianvändningen
  • — att främja hållbart nyttjande av naturresurser och konsekvensbedömningar i samband med detta samt på att identifiera nya typer av risker och finna lösningar på dem
  • — att stärka och trygga den biologiska mångfalden, främja hållbart nyttjande av naturen och upprätthållandet av tjänster som baserar sig på ekosystemens funktion och att ta fram lösningar i samband med detta samt på att främja affärsverksamhet som baserar sig på naturresursfunktionerna
  • — att producera och dela information om hållbar områdesanvändning, den byggda miljön och transportsystem, utveckling av en plattform för ett datasystem för den byggda miljön som ger ett kundmervärde och underhålla och utveckla andra informationssystem för den byggda miljön samt utvärdera och utveckla styrmedel för att stödja samordningen av användningsbehoven
  • — genom de nämnda prioritetsområdena främjar miljöcentralen hållbarhetsändringarna i de system som inverkar på dem med hjälp av systematiska analyser och gemensam utveckling.
Rersurshållning

Finlands miljöcentrals inkomstpost 2022 är 34,5 miljoner euro. Av intäkterna inflyter 3,9 miljoner euro av den verksamhet som enligt lagen om grunderna för avgifter till staten är avgiftsbelagd, varav exportverksamheten uppskattas stå för ungefär en tredjedel.

Ersättningarna för samarbetskostnader uppgår till 8,6 miljoner euro och intäkterna av den samfinansierade verksamheten till 22,0 miljoner euro. EU:s andel av ersättningarna för samarbetskostnader uppgår till 3,5 miljoner euro och av intäkterna av den samfinansierade verksamheten till 3,5 miljoner euro.

Produktivitet

Finlands miljöcentral förbättrar produktiviteten genom att utveckla nätverkssamarbetet nationellt och internationellt, genom att reformera verksamhetsprocesserna och informationssystemen och genom att utvidga de elektroniska webbtjänsterna. Produktiviteten förbättras också inom stödfunktionerna bland annat genom att processerna inom projekt- och personalförvaltningen utvecklas.

Den nationella samordningen av havsforskningen och forskningsinfrastrukturen främjas i enlighet med de nationella riktlinjerna för forskningsinfrastrukturen och man deltar i utvecklandet av de europeiska kustekosystemens forskningsinfrastruktur (JERICO) som föreslås för vägvisaren för det europeiska strategiforumet för forskningsinfrastruktur (ESFRI). Inom hela miljöförvaltningen förbättras produktiviteten bland annat genom att miljöövervakningen och datasystemen utvecklas och automatiseringen av den rapportering som baserar sig på uppföljning samt samarbetet i anknytning till datalager utökas. De nya verksamhetsmodellerna förbättrar produktiviteten även när det gäller de uppgifter som regionförvaltningen ansvarar för.

Produktiviteten förbättras också på så sätt att forskningssamarbetet mellan statens forskningsinstitut, universiteten och företagen görs mer mångsidigt, uppföljningsmetoderna utvecklas genom samarbete och nya samarbetsmodeller utnyttjas i uppföljningen samt samarbetet kring lokaler, laboratorier och forskningsinfrastrukturer ytterligare ökas.

Det totala antalet årsverken vid Finlands miljöcentral 2022 beräknas vara 606. Antalet anställda som anställts med direkt budgetfinansiering under omkostnadsmomentet motsvarar 259 årsverken. Mängden personal beror främst på hur den externa finansieringen utvecklas. Personalresurserna fördelas enligt de strategiska målen och den tillgängliga finansieringen.

Finlands miljöcentrals årsverken 2020—2022

  2020
utfall
2021
uppskattning
2022
uppskattning
       
  599 565 606

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 57 692 59 975 59 001
Bruttoinkomster 32 276 36 000 34 540
Nettoutgifter 25 416 23 975 24 461
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 10 882    
— överförts till följande år 8 906    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 15 090 12 100 14 500
— finansiering från EU 2 859 4 000 3 500
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 4 315 3 800 4 000
Intäkter sammanlagt 22 264 19 900 22 000
       
Totala kostnader för projekten 31 286 27 639 31 429
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -9 022 -7 739 -9 429
Självfinansieringsandel, % 29 28 30

Kostnadsmotsvarigheten för samfinansierade projekt varierar enligt projekttyp och fastställs enligt de olika finansiärernas finansieringsvillkor.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Marknadskontroll av drivmedel 95
Marknadskontroll av EU-miljömärket 70
Verkställighet av revideringen av avfallslagen 320
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror 12
Lönejusteringar 107
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -118
Sammanlagt 486

2022 budget 24 461 000
2021 III tilläggsb. 202 000
2021 budget 23 975 000
2020 bokslut 23 440 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom miljöministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 12 435 000 euro.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring 3 000
Sammanlagt 3 000

Anslaget står utanför ramen.


2022 budget 12 435 000
2021 III tilläggsb. 3 000 000
2021 budget 9 435 000
2020 bokslut 8 352 269

65. Understöd till organisationer och miljövård (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 2 130 000 euro.

Anslaget får användas

1) till understöd till riksomfattande naturskydds- och miljöorganisationer

2) till understöd till riksomfattande organisationer inom bostads- och byggnadsbranschen

3) till bidrag enligt 12 § i lagen om främjande av skärgårdens utveckling (494/1981) för projekt som främjar miljövården i skärgården

4) för stödjande av verksamhet som främjar avfallshanteringen i skärgårds- och fjällområden

5) för stödjande av sådan nationellt och regionalt betydande verksamhet av projektnatur som främjar en hållbar utveckling, värnar om kulturmiljön och främjar annan miljöfostran och miljöupplysning.

Förklaring:Anslaget används till allmänna understöd till riksomfattande naturskydds- och miljöorganisationer och till riksomfattande organisationer inom bostads- och byggnadsbranschen för deras basverksamhet. Med anslaget stöds också miljövården i skärgården samt avfallshanteringen i skärgårds- och fjällområden. Med anslaget stöds dessutom sådana nationellt och regionalt betydande projekt som främjar en hållbar utveckling, värnar om kulturmiljön och främjar annan miljöfostran och miljöupplysning. I samband med prövningen beaktas hur nödvändigt understödet är med tanke på verksamhetens art och omfattning samt sammanslutningens ekonomi och andra stöd.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Föreningen för miljöfostran FEE Suomi rf -100
Håll Skärgården Ren rf -500
Suomen Metsästäjäliitto - Finlands Jägarförbund r.y. -100
Sammanlagt -700

2022 budget 2 130 000
2021 budget 2 830 000
2020 bokslut 2 230 000