Statsbudgeten 2022
Förklaring:Utgifterna under kapitlet föranleds av statens andelar när det gäller finansiering av pensionssystemen samt statens andel när det gäller finansiering av lantbruksföretagares och stipendiaters olycksfallsförsäkring och självrisktiden för sjukdagpenning samt finansiering av handikappförmåner.
Pensionsskyddet består av arbetspension och folkpension som kompletterar arbetspensionen. Arbetspensionens uppgift är att garantera en skälig utkomst och folkpensionens uppgift är att garantera en minimiutkomst vid ålderdom, arbetsoförmåga, arbetslöshet och familjeförsörjares död. Antalet pensionstagare uppgick den 31 december 2020 till sammanlagt 1 617 561, av vilka 1 397 155 lyfte ålderspension, 236 389 familjepension, 193 629 invalidpension, 291 deltidspension samt 8 409 övrig pension. Samma person kan samtidigt lyfta pensioner av olika slag.
Utbetalade pensioner åren 2018—2020 (mn euro)
2 018 | 2019 | 2020 | |
Privata sektorn | 17 619 | 18 236 | 18 751 |
Kommunala pensioner | 5 228 | 5 484 | 5 710 |
Statens pensioner | 4 645 | 4 741 | 4 815 |
Övriga offentliga sektorn sammanlagt | 373 | 387 | 397 |
Arbetspensioner sammanlagt | 27 865 | 28 848 | 29 673 |
Solita-pensioner | 462 | 450 | 445 |
FPA-pensioner | 2 357 | 2 324 | 2 515 |
Lagstadgade pensioner sammanlagt | 30 684 | 31 622 | 32 633 |
Genomsnittlig totalpension (egenpension) euro/mån. | 1 680 | 1 716 | 1 762 |
Arbetspensionerna finansieras med arbetsgivarnas försäkringsavgifter och de försäkrades försäkringspremier. Arbetspensionerna står utanför budgeten med undantag av statens pensioner vars finansiering ingår under finansministeriets huvudtitel. Staten deltar i finansieringen av sjömanspensionerna, företagarpensionerna och lantbruksföretagarpensionerna. Folkpensionerna, de allmänna familjepensionerna, garantipensionerna och den pension som tjänas in under tiden för vård av barn och tiden för studier finansieras helt och hållet av statens medel.
Verksamhetens omfattning 2020—2022
Pensionstagare | 2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 uppskattning |
Mottagare av sjömanspension | 8 212 | 8 178 | 8 219 |
Mottagare av lantbruksföretagarpension | 139 563 | 133 146 | 126 946 |
Mottagare av företagarpension | 261 067 | 264 479 | 264 509 |
Fall som omfattas av olycksfallsförsäkringen, lantbruksföretagare | 4 533 | 4 407 | 4 264 |
Fall i vilka dagpenning för självrisktiden enligt sjukförsäkringslagen betalats, lantbruksföretagare och stipendiater | 9 648 | 9 385 | 9 075 |
Mottagare av barnpension | 14 988 | 14 700 | 14 200 |
Mottagare av efterlevandepension | 4 520 | 4 400 | 4 500 |
— män | 1 215 | 1 200 | 1 200 |
— kvinnor | 3 305 | 3 200 | 3 300 |
Mottagare av folkpension | 579 366 | 576 400 | 574 900 |
— män | 209 205 | 209 200 | 210 100 |
— kvinnor | 370 161 | 367 200 | 364 800 |
Mottagare av garantipension | 113 967 | 117 900 | 119 000 |
— män | 50 291 | 52 400 | 52 900 |
— kvinnor | 63 676 | 65 500 | 66 100 |
Mottagare av ålderspension | 455 040 | 453 800 | 450 900 |
— män | 145 922 | 146 400 | 146 500 |
— kvinnor | 309 118 | 307 400 | 304 400 |
Mottagare av invalidpension | 124 326 | 122 600 | 124 000 |
— män | 63 283 | 62 800 | 63 600 |
— kvinnor | 61 043 | 59 800 | 60 400 |
Verksamhetens omfattning 2020—2022
Antal försäkrade | 2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 uppskattning |
Försäkrade enligt SjPL | 8 477 | 8 546 | 8 231 |
Försäkrade enligt LFöPL | 53 353 | 51 734 | 50 120 |
Försäkrade enligt FöPL | 236 636 | 235 407 | 237 240 |
Stipendiater försäkrade enligt LFöPL | 3 255 | 3 255 | 3 255 |
Olycksfallsförsäkrade lantbruksföretagare | 78 924 | 76 920 | 75 552 |
Verksamhetens omfattning 2020—2022
Genomsnittliga pensioner | 2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 uppskattning |
---|---|---|---|
Genomsnittlig sjömanspension (€/mån.) | 1 900 | 1 530 | 1 570 |
Genomsnittlig lantbruksföretagarpension (€/mån.) | 541 | 568 | 602 |
Genomsnittlig företagarpension (€/mån.) | 428 | 431 | 436 |
Genomsnittlig olycksfallspension, (€/mån.), lantbruksföretagare | 695 | 706 | 724 |
Genomsnittlig efterlevandepension (€/mån.) | 164 | 164 | 167 |
— män | 161 | 161 | 163 |
— kvinnor | 165 | 166 | 168 |
Genomsnittlig folkpension (€/mån.) | 312 | 310 | 313 |
— män | 335 | 334 | 340 |
— kvinnor | 299 | 296 | 298 |
Genomsnittlig garantipension (€/mån.) | 189 | 188 | 191 |
— män | 187 | 187 | 190 |
— kvinnor | 190 | 189 | 193 |
Genomsnittlig ålderspension (€/mån.) | 270 | 267 | 269 |
— män | 267 | 266 | 270 |
— kvinnor | 271 | 268 | 268 |
Genomsnittlig invalidpension (€/mån.) | 466 | 469 | 476 |
— män | 492 | 494 | 502 |
— kvinnor | 438 | 442 | 449 |
Verksamhetens omfattning 2020—2022, bostadsbidrag för pensionstagare och handikappförmåner
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 uppskattning |
|
Mottagare av bostadsbidrag för pensionstagare | 213 183 | 218 00 | 221 400 |
Mottagare av vårdbidrag för pensionstagare | 210 324 | 211 600 | 213 100 |
Mottagare av handikappbidrag | 51 643 | 54 200 | 55 900 |
Sjömän i anställningsförhållande till en privat arbetsgivare är försäkrade enligt lagen om sjömanspensioner (SjPL). Självständiga rörelseidkare och yrkesutövare samt en del företagsägare ska försäkra sin förvärvsverksamhet enligt lagen om pension för företagare (FöPL) och jordbrukare, fiskare, stipendiater och renskötare enligt lagen om pension för lantbruksföretagare (LFöPL).
För olycksfall i arbetet och yrkessjukdom betalas arbetstagare och lantbruksföretagare ersättning i enlighet med olycksfallsförsäkringslagstiftningen. Ersättning betalas bl.a. för sjukvård och inkomstbortfall. Lagen om olycksfallsförsäkring för lantbruksföretagare gäller dem för vilka LFöPL-försäkring är obligatorisk. Olycksfallsförsäkringen finansieras med arbetsgivarnas olycksfallsförsäkringsavgifter, men staten deltar i finansieringen av lantbruksföretagarnas olycksfallsförsäkring.
Utöver egenpension kan pension betalas ut vid en familjeförsörjares död. Målet med den allmänna familjepensionen är att trygga minimiutkomsten vid en familjeförsörjares död. Familjepension betalas till den efterlevande maken eller makan och till minderåriga barn. Efterlevandepensionen samordnas med den kalkylerade egenpensionen.
Syftet med folkpensionen är att trygga en minimiutkomst för de pensionstagare som inte får någon annan pension eller vars övriga pensionsskydd är litet. Folkpensionsbeloppet minskar när arbetspensionsinkomsterna ökar och om arbetspensionerna överstiger ett visst belopp betalas ingen folkpension. Pensionen kan också omfatta vårdbidrag för pensionstagare samt bostadsbidrag och barnförhöjning. Inom ramen för folkpensionssystemet betalas också invalidpension, rehabiliteringsstöd och individuell förtidspension om personen i fråga inte annars får pension eller om pensionen är liten.
Staten finansierar handikappförmånerna helt och hållet. Syftet med handikappförmånerna är att stödja handikappade och långtidssjuka när det gäller att klara sig självständigt och att förbättra deras livskvalitet. Handikappförmånerna utgörs av vårdbidrag för pensionstagare, handikappbidrag för personer under 16 år och handikappbidrag för personer som fyllt 16 år.
50. Statens andel av sjömanspensionskassans utgifter (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 60 555 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statens andel enligt 152 § i lagen om sjömanspensioner (1290/2006).
Förklaring:Statens andel av sjömanspensionsutgifterna är 31 %.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring i behovskalkylen | 2 155 |
Sammanlagt | 2 155 |
2022 budget | 60 555 000 |
2021 budget | 58 400 000 |
2020 bokslut | 61 223 940 |
51. Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för lantbruksföretagare (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 735 500 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statens andel enligt 135 och 135 a § i lagen om pension för lantbruksföretagare (1280/2006)
2) till betalning av statens andel enligt 41 § i lagen om generationsväxlingspension för lantbruksföretagare (1317/1990).
Förklaring:Staten ersätter kostnaderna för lantbruksföretagarnas pensioner till den del försäkringsavgifter och avkastning av placeringar inte räcker till dem. I fråga om ersättningsutgifter för grupplivförsäkring är statens andel dock 1/3. Statens andel av förmåns- och förvaltningsutgifterna beräknas vara 82,8 % år 2022.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring i behovskalkylen | -2 000 |
Sammanlagt | -2 000 |
2022 budget | 735 500 000 |
2021 budget | 737 500 000 |
2020 bokslut | 718 200 000 |
52. Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för företagare (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 431 000 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statens andel enligt 140 § i lagen om pension för företagare (1272/2006).
Förklaring:Staten ersätter kostnader som orsakats av företagspensioner till den del premiereserven inte räcker till.
Premien för företagare antas 2022 vara 24,1 % i fråga om personer under 53 år och 25,6 % i fråga om personer som är 53 år eller äldre, varvid inkomsten av försäkringspremierna blir 1 064 500 000 euro. Totalpensionsutgiften beräknas uppgå till 1 406 600 000 euro. På statens andel inverkar dessutom de obetalda premier som avses i 10 § 2 mom. i FöPL, vilka beräknas uppgå till 86 200 000 euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring i behovskalkylen | 13 000 |
Sammanlagt | 13 000 |
2022 budget | 431 000 000 |
2021 budget | 418 000 000 |
2020 bokslut | 370 950 115 |
53. Statens pensionsersättning för tiden för vård av barn och för tiden för studier (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 17 300 000 euro.
Anslaget får användas till statens andel av pensionsersättningen enligt 8 § i lagen om pensionsersättning som skall betalas av statens medel för tiden för vård av barn under tre år eller för tiden för studier (644/2003).
Förklaring:Kostnaderna för pension som beviljats för tiden för vård av barn under tre år eller för tiden för studier ersätts helt och hållet av statens medel.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring i behovskalkylen | 3 400 |
Sammanlagt | 3 400 |
2022 budget | 17 300 000 |
2021 budget | 13 900 000 |
2020 bokslut | 11 646 528 |
54. Statens andel i kostnaderna för lantbruksföretagares olycksfallsförsäkring (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 13 100 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statens andel enligt 148 och 150 § i lagen om lantbruksföretagares olycksfall i arbetet och yrkessjukdomar (873/2015)
2) till betalning av statens andel enligt 10 § i lagen om ersättning till lantbruksföretagare för självrisktiden enligt sjukförsäkringslagen (118/1991).
Förklaring:Statens direkta andel är 31,1 % och lantbruksföretagarnas andel 37,3 % av de totala kostnaderna. Grundskyddsandelen finansieras via Folkpensionsanstalten och Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt. Folkpensionsanstaltens andel är 24,8 % och Lantbruksföretagarnas pensionsanstalts andel 6,8 % av de totala kostnaderna.
Kostnaderna för ersättning till lantbruksföretagare för självrisktiden enligt sjukförsäkringslagen betalas helt och hållet av statens medel. Av anslagen under momentet betalas också de ersättningar enligt olycksfallsförsäkringen som betalas till stipendiater samt kostnader för ersättning för självrisktiden enligt sjukförsäkringslagen.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring i behovskalkylen | -300 |
Sammanlagt | -300 |
2022 budget | 13 100 000 |
2021 budget | 13 400 000 |
2020 bokslut | 14 350 000 |
60. Statens andel i de utgifter som föranleds av folkpensionslagen och vissa andra lagar (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 3 785 500 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statens andel enligt 101—103 § i folkpensionslagen (568/2007)
2) till betalning av förmåner enligt 53 § i lagen om handikappförmåner (570/2007)
3) till betalning av förmåner enligt 57 § i lagen om bostadsbidrag för pensionstagare (571/2007)
4) till betalning av statens andel enligt 150 § i lagen om lantbruksföretagares olycksfall i arbetet och yrkessjukdomar (873/2015)
5) till betalning av statens andel enligt 36 § i lagen om garantipension (703/2010)
6) till betalning av förmåner enligt lagen om pensionsstöd (1531/2016)
7) till rättelse av förmånsutbetalningar enligt lagen om särskilt stöd till invandrare (1192/2002).
Förklaring:Staten finansierar helt och hållet folkpensionerna, garantipensionerna, familjepensionerna, pensionsstöden, bostadsbidragen för pensionstagare och handikappförmånerna. Dessutom svarar staten för minimibeloppet av folkpensionsfondens finansieringstillgångar och tryggar fondens likviditet.
I samband med budgetpropositionen överlämnade regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagar om ändring av arbetspensionslagarna och folkpensionslagen samt till lagar som har samband med dem så att familjepensionssystemet uppdateras, bl.a. genom att efterlevandepensionen ändras så att den blir tidsbestämd och den ålder då barnpensionen upphör höjs med två år.
De beräknade statsandelarna, övriga utgifterna och inkomsterna för folkpensionsförsäkringen år 2022 (mn euro)
Utgifter | |
Folkpensionsutgifter | 2 226 |
Garantipension | 282 |
Handikappförmåner | 577 |
Bostadsbidrag för pensionstagare | 688 |
Pensionsstöd | 16 |
Sammanlagt | 3 789 |
Inkomster | |
Intäkter av egendom | - |
Statens andelar av förmånerna | 3 789 |
Tryggande av finansieringstillgångarnas minimibelopp (staten) | - |
Sammanlagt | 3 789 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Familjepensionsreformen | 300 |
Ändring i behovskalkylen | -17 800 |
Sammanlagt | -17 500 |
2022 budget | 3 785 500 000 |
2021 budget | 3 803 000 000 |
2020 bokslut | 3 735 222 539 |