Statsbudgeten 2022
52. Statsandel till grundskyddet inom arbetslöshetsförmånerna (förslagsanslag)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 468 679 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av grunddagpenning eller arbetsmarknadsstöd och de därtill anslutna barnförhöjningarna och de förhöjningsandelar som betalas ut under tiden för sysselsättningsfrämjande service med stöd av lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002) och lagen om främjande av integration (1386/2010) så som i lagen om utkomstskydd för arbetslösa föreskrivs om statens andel
2) till finansiering av lagstadgade kostnadsersättningar i enlighet med lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (916/2012) på det sätt som föreskrivs i lagen om utkomstskydd för arbetslösa
3) till det rörlighetsunderstöd som betalas med stöd av 8 kap. i lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002)
4) till betalning av statsandel till alterneringsersättning i enlighet med lagen om alterneringsledighet (1305/2002) så som i lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner (555/1998) och i lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002) föreskrivs om statsandel
5) till betalningar i anslutning till de beslut om lönesubvention och startpeng som fattats av kommuner som deltar i kommunförsök för främjande av sysselsättningen, i enlighet med bestämmelserna om finansieringen av lönesubvention och startpeng i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice
6) till betalning av den andel som motsvarar statsandelen för arbetslöshetsdagpenning för sysselsättning som ordnas av staten, den lönesubvention som betalas till arbetsgivaren och den grunddagpenning och det arbetsmarknadsstöd som betalas till blivande företagare som beviljats startpeng i enlighet med lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice.
Av överföringsutgifterna budgeteras lönesubventionen och startpengen enligt kontantprincipen.
Förklaring:Grunddagpenning betalas ut såväl under arbetslöshetstiden som under tiden för sysselsättningsfrämjande service. Grunddagpenningen och den därtill hörande barnförhöjningen samt förhöjningsdelen finansieras med statsmedel och intäkterna av löntagares arbetslöshetsförsäkringspremie. Staten finansierar de kostnadsersättningar som betalas under tiden för sysselsättningsfrämjande service. De arbetslöshetsförsäkringspremier som tas ut hos dem som inte är medlemmar i någon arbetslöshetskassa redovisas till Folkpensionsanstalten.
Kommunerna och staten finansierar vardera hälften av arbetsmarknadsstödet i fråga om personer som har fått arbetsmarknadsstöd i minst 300 dagar av den tid de varit arbetslösa. Kommunernas finansieringsandel är 70 % i fråga om dem som fått arbetsmarknadsstöd i mer än 1 000 dagar av den tid de varit arbetslösa. Annat arbetsmarknadsstöd finansierar staten helt och hållet. Dessutom sörjer staten för Folkpensionsanstaltens likviditet i fråga om arbetsmarknadsstödet (likviditetsbelopp).
Alterneringsersättningar finansieras såsom motsvarande arbetslöshetsförmåner. Alterneringsersättning för dem som inte hör till en kassa finansieras helt och hållet av staten.
Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)
Arbetsmarknadsstöd | |
— under arbetslöshetstiden | 1 118 079 000 |
— kommunernas finansieringsandel | -425 000 000 |
— under tiden för sysselsättningsfrämjande service | 440 700 000 |
— kostnadsersättningar | 72 600 000 |
— rörlighetsunderstöd | 1 500 000 |
— förhöjningsdel | 16 500 000 |
Arbetsmarknadsstöd sammanlagt | 1 224 379 000 |
Grunddagpenning | |
— under arbetslöshetstiden | 299 300 000 |
— under tiden för sysselsättningsfrämjande service | 40 600 000 |
— förhöjningsdel | 5 300 000 |
— kostnadsersättning | 4 300 000 |
Andel av löntagares arbetslöshetsförsäkringspremie | -250 300 000 |
Grunddagpenning sammanlagt | 99 200 000 |
Lönesubvention inom grundskyddet | 145 000 000 |
Alterneringsersättning | 100 000 |
Sammanlagt | 1 468 679 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Arbetskraftsutbildning som leder till högskoleexamen (överföring från moment 32.30.51) | 850 |
Den nordiska modellen för arbetskraftsservice fr.o.m. 1.5.2022 | 10 200 |
Ändring i behovskalkylen | -345 361 |
Sammanlagt | -334 311 |
Anslaget står utanför ramen.
2022 budget | 1 468 679 000 |
2021 III tilläggsb. | 55 000 000 |
2021 I tilläggsb. | 55 000 000 |
2021 budget | 1 802 990 000 |
2020 bokslut | 1 747 175 798 |