Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         02. Tillsyn
         03. Forskning och utveckling
              25. Nationella kompetenscenter
              63. Vissa specialprojekt
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteraner

Statsbudgeten 2022

04. Omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 60 756 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av utgifter för sådana medlemsavgifter till internationella och inhemska organisationer som har anknytning till verksamheten, teckning av andel i biobankernas andelslag och årsmedlemsavgifter, finansiella bidrag till samfinansierade projekt, projekt som genomförs utomlands, understöd för kompletterande utbildning och samarbetsprojekt

2) till betalning av utgifter för finansiering av projekt som godkänts av EU

3) till Stiftelsen för alkoholforskning, för utarbetande av riktlinjer för god medicinsk praxis, för tekniskt underhåll av cancer- och synskaderegistret vid Suomen Syöpäyhdistys - Cancerföreningen i Finland ry och Synskadades Centralförbund rf och till betalning av statsunderstöd och andra utgifter för utvecklingsprojekt vid stiftelsen Hoitotyön tutkimussäätiö och utvecklingsprojekt som gäller social- och hälsovårdens informationsförvaltning

4) till betalning av stipendier som direkt hänför sig till inkomsterna av den nettobudgeterade samfinansierade verksamheten

5) för hälsofrämjande projekt som Institutet för hälsa och välfärd självt genomför

6) för projekt i anslutning till förebyggande och övervakning av smittsamma sjukdomar som Institutet för hälsa och välfärd självt genomför

7) till utgifter för styrning och utvärdering av social- och hälsovårdens servicesystem

8) för styrningsuppgifter för informationshanteringen inom social- och hälsovården, utveckling och underhåll av den riksomfattande informationsarkitekturen för social- och hälsovården samt andra uppgifter i enlighet med lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården (159/2007) samt lagen om elektroniska recept (61/2007) och lagen om klienthandlingar inom socialvården (254/2015).

Förklaring:Institutet för hälsa och välfärd har till uppgift att främja befolkningens välfärd och hälsa, förebygga sjukdomar och sociala problem och utveckla social- och hälsovårdstjänster. Institutet genomför sin uppgift med hjälp av forskning, uppföljning och utvärdering, utvecklingsarbete, sakkunnigpåverkan och myndighetsuppgifter samt internationellt samarbete. Institutet för hälsa och välfärd är dessutom statistikmyndighet inom sitt område samtidigt som institutet sörjer för kunskapsunderlaget inom uppgiftsområdet och för utnyttjandet av det. Institutet ansvarar också för styrningsuppgifterna för informationshanteringen inom social- och hälsovården.

Institutets verksamhet grundar sig på lagen om Institutet för hälsa och välfärd samt social- och hälsovårdsministeriets strategiska vision om ett samhälle med sammanhållning och hållbar välfärd. Bland målen ingår enligt de centrala riktlinjerna för institutet förnyelse, ett effektivt utnyttjande av kunskapsmaterialet, framsyn, prioritering och satsningar på arbetsgemenskapen.

I institutets verksamhet betonas rollen som sakkunniginrättning när det gäller att främja användande av uppgifter på alla nivåer av beslutsfattandet. Detta stöder institutets mål när det gäller att utveckla datalager och att underlätta utnyttjandet av dem.

Funktionell effektivitet

När resurserna minskar har Institutet för hälsa och välfärd sett över sin verksamhet så att riskerna i anslutning till genomförandet av regeringsprogrammet och skötseln av sakkunnig- och myndighetsuppgifterna har minimerats. En fördelningsgrund för anpassningsåtgärder är en ny strategi. Kärnfunktionerna fungerar effektivt, ekonomiskt och kundinriktat och deras kvalitet och kostnadseffektivitet förbättras. Institutets produktivitet ökar och överskottet från den avgiftsbelagda verksamheten används för produktutveckling och investeringar. Institutets informations- och statistikproduktion samt nättjänster och portaler utgör tillsammans en fungerande helhet och tjänar kundernas behov av information. Förvaltnings- och verksamhetsmetoderna vid Institutet för hälsa och välfärd främjar integreringen av jämställdheten mellan könen. Institutet för hälsa och välfärd har en ändamålsenlig finansieringsstruktur.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Institutet för hälsa och välfärd utvecklar och förnyar sitt kunskapskapital. Institutets personals aktionsberedskap och kunnande utvecklas i enlighet med institutets strategi. Kunnandet hos personer i ledningsuppgifter utvecklas så att ledningen är yrkeskunnig och motiverande. Personalens välbefinnande understöds och arbetsgivarbilden utvecklas. Personalplaneringen görs mera förutsebar och långsiktig.

Inkomsterna av försäljning och distribution av sällsynta vacciner har antecknats under moment 12.33.03.

Andel av anslaget som enligt uppskattning används för understöden (euro)

   
Stiftelsen för alkoholforskning 343 000
Suomalainen Lääkäriseura Duodecim 720 000
Cancerföreningen i Finland 881 000
Synskadades Centralförbund 133 000
Stiftelsen Hoitotyön tutkimussäätiö 388 000
Sammanlagt 2 465 000

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 103 486 104 052 102 736
Bruttoinkomster 37 167 41 980 41 980
Nettoutgifter 66 319 62 072 60 756
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 7 519    
— överförts till följande år 15 298    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— försäljningsintäkter 9 673 10 000 10 000
Intäkter sammanlagt 9673 10 000 10 000
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet - 20 20
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 4783 5 200 5 200
— andel av samkostnader 2386 2 500 2 500
Kostnader sammanlagt 7169 7 700 7 700
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 2504 2 300 2 300
Kostnadsmotsvarighet, % 135 130 130

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 16 235 20 500 20 500
— finansiering från EU 2 232 2 500 2 500
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 525 500 500
— övriga intäkter från den samfinansierade verksamheten 8 502 8 500 8 500
Intäkter sammanlagt 27494 32 000 32 000
       
Totala kostnader för projekten 36 708 43 000 43 000
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -9 214 -11 000 -11 000
Självfinansieringsandel, % 25 26 26

Totala kostnader för verksamheten (1 000 euro) och årsverken enligt avdelning

  2020
utfall
årsv. 2021
uppskattning
årsv. 2022
mål
årsv.
             
Välfärd 14 593 165        
Folkhälsolösningar 21 135 210        
System 9 601 98        
Statens social- och hälsovårdstjänster 19 424 227        
Hälsosäkerhet 19 130 188        
Informationstjänster 19 603 145        
Folkhälsa och välfärd     43 178 453 44 792 460
Hälsosäkerhet     15 080 210 19 794 245
Statens tjänster     21 347 244 22 373 249
Informationstjänster     24 447 197 33 777 236
Sammanlagt 103 486 1 033 104 052 1 104 120 736 1 190

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Extra uppgifter när det gäller social? och hälsovårdsreformen och stärkande av utvärderings- och informationsproduktionen 400
Förebyggande av våldsam radikalisering och extremism -250
Genomförande av Istanbulkonventionen -300
Motverkande av könsstympning av flickor och kvinnor -100
Nationella kvalitetsregister -1 400
Permanenta utgifter som orsakas av ändringen av äldreomsorgslagen -100
Samordningsuppgifter i anslutning till sällsynta sjukdomar -250
Stärkande av den nationella hälsosäkerhetens kapacitet, sammanlagt 1 825
Stärkande av resurserna för bekämpning och hantering av covid-19-epidemin för viss tid (-10 årsv.) -800
Utvärdering av upprättandet av satellitcenter till Seri-stödcentren (regeringsprogr. 2019) 200
Verkställigheten av klientuppgiftslagen 520
Verkställigheten av klientuppgiftslagen (1 årsverke) 80
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror -3
Lönejusteringar 282
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -192
Nivåförändring -1 228
Sammanlagt -1 316

2022 budget 60 756 000
2021 III tilläggsb. 10 956 000
2021 budget 62 072 000
2020 bokslut 74 098 000