Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         02. Tillsyn
         03. Forskning och utveckling
              25. Nationella kompetenscenter
              63. Vissa specialprojekt
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteraner

Statsbudgeten 2022

03. Forskning och utvecklingPDF-versio

Förklaring:Utgifterna under kapitlet föranleds i huvudsak av verksamhet i anslutning till forskning, utveckling, statistikföring, registrering och sakkunnigtjänster inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde, av omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd och av statligt stöd för Arbetshälsoinstitutets utgifter.

Social- och hälsovårdsministeriet svarar för forsknings- och utvecklingspolitiken inom sitt förvaltningsområde. Målet är att producera sådan forskningsinformation som kan utnyttjas systematiskt i olika slags utvecklingsåtgärder inom social- och hälsovårdspolitiken, såsom vid beredningen och verkställandet av lagstiftningen, i olika program och projekt samt i ministeriets övriga beslutsfattande.

Forsknings- och utvecklingsverksamheten inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde är ett redskap för ledningen och en förutsättning för att de strategiska målen ska uppnås. Forsknings- och utvecklingspolitiken är strategiskt beslutsfattande, beredning och genomförande av lagstiftning och budget samt investering som stöder informationsstyrningen. Forskningsinstituten inom förvaltningsområdet har också verksamhet för att omsätta forsknings- och utvecklingsresultaten i praktiken, såsom sakkunnigtjänster, informationsförmedling och utbildning. Därutöver har de lagstadgade eller med ministeriet överenskomna särskilda uppgifter i anslutning till t.ex. tillsyn, statistikföring eller beredskap inför särskilda risksituationer.

Forsknings- och utvecklingsverksamheten gäller i synnerhet följande strategiska mål inom förvaltningsområdet:

  • — Skillnaderna i välfärd och hälsa har minskat
  • — Funktions- och arbetsförmågan har förbättrats
  • — Livs- och arbetsmiljön har blivit sundare och tryggare
  • — Tillförlitliga tjänster i rätt tid motsvarar kundernas behov
  • — Må bra-branschen skapar affärsmöjligheter och export
Effektivitet

Forskningens och utvecklingens effekter ska förbättras

  • — med stöd av beslutsfattandet, bl.a. genom utvärdering av välbefinnande- och hälsoeffekter
  • — genom förbättrad informationsproduktion
  • — genom förmedling av forskningsbaserad information till den samhälleliga debatten och medborgarna.

04. Omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 60 756 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av utgifter för sådana medlemsavgifter till internationella och inhemska organisationer som har anknytning till verksamheten, teckning av andel i biobankernas andelslag och årsmedlemsavgifter, finansiella bidrag till samfinansierade projekt, projekt som genomförs utomlands, understöd för kompletterande utbildning och samarbetsprojekt

2) till betalning av utgifter för finansiering av projekt som godkänts av EU

3) till Stiftelsen för alkoholforskning, för utarbetande av riktlinjer för god medicinsk praxis, för tekniskt underhåll av cancer- och synskaderegistret vid Suomen Syöpäyhdistys - Cancerföreningen i Finland ry och Synskadades Centralförbund rf och till betalning av statsunderstöd och andra utgifter för utvecklingsprojekt vid stiftelsen Hoitotyön tutkimussäätiö och utvecklingsprojekt som gäller social- och hälsovårdens informationsförvaltning

4) till betalning av stipendier som direkt hänför sig till inkomsterna av den nettobudgeterade samfinansierade verksamheten

5) för hälsofrämjande projekt som Institutet för hälsa och välfärd självt genomför

6) för projekt i anslutning till förebyggande och övervakning av smittsamma sjukdomar som Institutet för hälsa och välfärd självt genomför

7) till utgifter för styrning och utvärdering av social- och hälsovårdens servicesystem

8) för styrningsuppgifter för informationshanteringen inom social- och hälsovården, utveckling och underhåll av den riksomfattande informationsarkitekturen för social- och hälsovården samt andra uppgifter i enlighet med lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården (159/2007) samt lagen om elektroniska recept (61/2007) och lagen om klienthandlingar inom socialvården (254/2015).

Förklaring:Institutet för hälsa och välfärd har till uppgift att främja befolkningens välfärd och hälsa, förebygga sjukdomar och sociala problem och utveckla social- och hälsovårdstjänster. Institutet genomför sin uppgift med hjälp av forskning, uppföljning och utvärdering, utvecklingsarbete, sakkunnigpåverkan och myndighetsuppgifter samt internationellt samarbete. Institutet för hälsa och välfärd är dessutom statistikmyndighet inom sitt område samtidigt som institutet sörjer för kunskapsunderlaget inom uppgiftsområdet och för utnyttjandet av det. Institutet ansvarar också för styrningsuppgifterna för informationshanteringen inom social- och hälsovården.

Institutets verksamhet grundar sig på lagen om Institutet för hälsa och välfärd samt social- och hälsovårdsministeriets strategiska vision om ett samhälle med sammanhållning och hållbar välfärd. Bland målen ingår enligt de centrala riktlinjerna för institutet förnyelse, ett effektivt utnyttjande av kunskapsmaterialet, framsyn, prioritering och satsningar på arbetsgemenskapen.

I institutets verksamhet betonas rollen som sakkunniginrättning när det gäller att främja användande av uppgifter på alla nivåer av beslutsfattandet. Detta stöder institutets mål när det gäller att utveckla datalager och att underlätta utnyttjandet av dem.

Funktionell effektivitet

När resurserna minskar har Institutet för hälsa och välfärd sett över sin verksamhet så att riskerna i anslutning till genomförandet av regeringsprogrammet och skötseln av sakkunnig- och myndighetsuppgifterna har minimerats. En fördelningsgrund för anpassningsåtgärder är en ny strategi. Kärnfunktionerna fungerar effektivt, ekonomiskt och kundinriktat och deras kvalitet och kostnadseffektivitet förbättras. Institutets produktivitet ökar och överskottet från den avgiftsbelagda verksamheten används för produktutveckling och investeringar. Institutets informations- och statistikproduktion samt nättjänster och portaler utgör tillsammans en fungerande helhet och tjänar kundernas behov av information. Förvaltnings- och verksamhetsmetoderna vid Institutet för hälsa och välfärd främjar integreringen av jämställdheten mellan könen. Institutet för hälsa och välfärd har en ändamålsenlig finansieringsstruktur.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Institutet för hälsa och välfärd utvecklar och förnyar sitt kunskapskapital. Institutets personals aktionsberedskap och kunnande utvecklas i enlighet med institutets strategi. Kunnandet hos personer i ledningsuppgifter utvecklas så att ledningen är yrkeskunnig och motiverande. Personalens välbefinnande understöds och arbetsgivarbilden utvecklas. Personalplaneringen görs mera förutsebar och långsiktig.

Inkomsterna av försäljning och distribution av sällsynta vacciner har antecknats under moment 12.33.03.

Andel av anslaget som enligt uppskattning används för understöden (euro)

   
Stiftelsen för alkoholforskning 343 000
Suomalainen Lääkäriseura Duodecim 720 000
Cancerföreningen i Finland 881 000
Synskadades Centralförbund 133 000
Stiftelsen Hoitotyön tutkimussäätiö 388 000
Sammanlagt 2 465 000

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 103 486 104 052 102 736
Bruttoinkomster 37 167 41 980 41 980
Nettoutgifter 66 319 62 072 60 756
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 7 519    
— överförts till följande år 15 298    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— försäljningsintäkter 9 673 10 000 10 000
Intäkter sammanlagt 9673 10 000 10 000
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet - 20 20
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 4783 5 200 5 200
— andel av samkostnader 2386 2 500 2 500
Kostnader sammanlagt 7169 7 700 7 700
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 2504 2 300 2 300
Kostnadsmotsvarighet, % 135 130 130

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 16 235 20 500 20 500
— finansiering från EU 2 232 2 500 2 500
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 525 500 500
— övriga intäkter från den samfinansierade verksamheten 8 502 8 500 8 500
Intäkter sammanlagt 27494 32 000 32 000
       
Totala kostnader för projekten 36 708 43 000 43 000
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -9 214 -11 000 -11 000
Självfinansieringsandel, % 25 26 26

Totala kostnader för verksamheten (1 000 euro) och årsverken enligt avdelning

  2020
utfall
årsv. 2021
uppskattning
årsv. 2022
mål
årsv.
             
Välfärd 14 593 165        
Folkhälsolösningar 21 135 210        
System 9 601 98        
Statens social- och hälsovårdstjänster 19 424 227        
Hälsosäkerhet 19 130 188        
Informationstjänster 19 603 145        
Folkhälsa och välfärd     43 178 453 44 792 460
Hälsosäkerhet     15 080 210 19 794 245
Statens tjänster     21 347 244 22 373 249
Informationstjänster     24 447 197 33 777 236
Sammanlagt 103 486 1 033 104 052 1 104 120 736 1 190

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Extra uppgifter när det gäller social? och hälsovårdsreformen och stärkande av utvärderings- och informationsproduktionen 400
Förebyggande av våldsam radikalisering och extremism -250
Genomförande av Istanbulkonventionen -300
Motverkande av könsstympning av flickor och kvinnor -100
Nationella kvalitetsregister -1 400
Permanenta utgifter som orsakas av ändringen av äldreomsorgslagen -100
Samordningsuppgifter i anslutning till sällsynta sjukdomar -250
Stärkande av den nationella hälsosäkerhetens kapacitet, sammanlagt 1 825
Stärkande av resurserna för bekämpning och hantering av covid-19-epidemin för viss tid (-10 årsv.) -800
Utvärdering av upprättandet av satellitcenter till Seri-stödcentren (regeringsprogr. 2019) 200
Verkställigheten av klientuppgiftslagen 520
Verkställigheten av klientuppgiftslagen (1 årsverke) 80
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror -3
Lönejusteringar 282
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -192
Nivåförändring -1 228
Sammanlagt -1 316

2022 budget 60 756 000
2021 III tilläggsb. 10 956 000
2021 budget 62 072 000
2020 bokslut 74 098 000

25. Nationella kompetenscenter (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 1 500 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifterna för förenhetligandet av funktionerna vid de offentliga biobankerna och för det förberedande arbetet för och inrättandet av en gemensam aktör

2) till betalning av utgifterna för det förberedande arbetet för och inrättandet av det nationella cancercentret

3) till betalning av utgifterna för det förberedande arbetet för och inrättandet av ett nationellt neurovetenskapligt center samt för pilotprojekt inom klinisk forskning och vård

4) till betalning av utgifterna för det förberedande arbetet för och inrättandet av ett nationellt center för läkemedelsutveckling

5) till betalning av utgifterna för det förberedande arbetet för och inrättandet av det nationella genomcentret

6) till betalning av statsunderstöd till kommuner, samkommuner, högskolor, allmännyttiga samfund och andelslag som bildas av biobanker för förberedelser för och genomförande av projekt

7) till avlönande av personal motsvarande högst tio årsverken samt till betalning av andra utgifter på grund av detta.

Förklaring:Som grundpelare för precisionsmedicinen stöder de nationella kompetenscentren (genomcentret, centret för läkemedelsutveckling, neurocentret och cancercentret samt den förenhetligade biobanksverksamheten) stimulerandet av forskning och innovation inom hälsobranschen samt främjandet av den individualiserade hälso- och sjukvården. Social- och hälsovårdsministeriet svarar för beredningen och genomförandet i samarbete med arbets- och näringsministeriet, undervisnings- och kulturministeriet och andra aktörer (sjukvårdsdistrikt, högskolor, sakkunniginrättningar).

Målen är följande:

  • — de offentliga biobankernas funktioner effektiviseras genom att verksamhetssätten förenhetligas och ett effektivt samarbete med de olika kompetenscentren och då i synnerhet genomcentret säkerställs
  • — ett nationellt cancercenter, ett nationellt neurocenter och ett nationellt center för läkemedelsutveckling inrättas
  • — utvecklingen av individualiserad medicin (precisionsmedicin) som en del av social- och hälsovården främjas och människornas välbefinnande och tjänsterna för dem förbättras med hjälp av forskning, kompetens, utveckling, innovationsverksamhet, investeringar och ny affärsverksamhet
  • — förverkligandet av målen för tillväxtstrategin för hälsobranschen samt stärkandet av Finlands ställning som en konkurrenskraftig verksamhetsmiljö stöds.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Stödjande av tillväxtstrategin för social- och hälsovården (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -3 000
Nivåförändring -2 000
Sammanlagt -5 000

2022 budget 1 500 000
2021 budget 6 500 000
2020 bokslut 7 000 000

31. Främjande av hälsa och välfärd (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 20 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) för en översyn av verksamhetsprocesserna inom social- och hälsovården i enlighet med regeringens strategiska mål

2) för utvecklande av barn- och familjetjänster som en del av programmet Framtidens social- och hälsocentral och som ett separat utvecklingsprojekt inom barnskyddet

3) till betalning av omkostnader för genomförande av projekt, till betalning av forsknings- och utvecklingsprojekt och försök samt startbidrag och till betalning av statsunderstöd och finansieringsunderstöd i samband med genomförandet till kommuner, samkommuner, Folkpensionsanstalten, allmännyttiga samfund och företag

4) till övervakning och kontroll av projekt

5) till betalning av ersättningar för riksomfattande uppgifter i anslutning till förvaltningen av statsunderstöd för projekt

6) till avlönande av personal motsvarande högst tre årsverken för uppgifter som gäller beredning, genomförande och administration.

Förklaring:I enlighet med regeringsprogrammet ska det för att stödja barnfamiljer vidtas åtgärder som främjar välbefinnande samt förebygger och åtgärdar problem. Tröskeln för mentalvårdstjänster för barn och unga ska göras lägre och tjänsterna ska som en del av basservicen i ännu högre grad ges i rätt tid och vara tillgängliga. Kontakten mellan dem och de befintliga tjänsterna för barn och familjer och andra servicestrukturer ska intensifieras.

Genomförandet av programmet för utveckling av barn- och familjetjänster ska fortsätta. Syftet med programmet är att sprida modellen med familjecenter och utveckla rådgivningsbyråerna, stärka parrelationsarbetet och stödet för föräldraskap t.ex. genom att förbättra tjänsterna vid rådgivningsbyråerna för uppfostrings- och familjefrågor samt stärka de förebyggande tjänsterna för familjer enligt socialvårdslagen och underlätta förutsättningarna för familjer att få och beviljas hemservice samt utveckla barnskyddet.

Av användningen av anslaget bedöms överföringsutgifterna utgöra ungefär 95 procent och konsumtionsutgifterna ungefär fem procent. Variationen i fråga om andelarna föranleds av innehållet i och sättet att genomföra pågående projekt samt de mål som ställts upp för dem.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Programmet för utveckling av barn- och familjetjänster (Regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -4 000
Sammanlagt -4 000

2022 budget 20 000 000
2021 budget 24 000 000
2020 bokslut 10 000 000

50. Statsbidrag för utgifterna vid Arbetshälsoinstitutet (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 28 042 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av statsandelen enligt 3 § i lagen om arbetshälsoinstitutets verksamhet och finansiering (159/1978)

2) till finansiering av forskningsprojekt som godkänts av EU

3) till ett belopp av högst 350 000 euro för kostnader för utbildning inom företagshälsovården och genomförandet av projekt som hänför sig till företagshälsovårdspersonalens utveckling.

Förklaring:Arbetshälsoinstitutet är ett självständigt offentligrättsligt samfund inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde som främjar hälsa och säkerhet i arbetet som en del av ett gott liv. Arbetshälsoinstitutets mål följer social- och hälsovårdsministeriets strategi och de bekräftas i ett resultatavtal mellan ministeriet och Arbetshälsoinstitutet. Tyngdpunkterna i verksamheten är att säkerställa arbetskraftens arbetsförmåga i ett arbetsliv under förändring, leda den digitala omvandlingen av arbetslivet och beakta en hållbar utveckling i arbetslivet.

Verksamhetens resultat

Målen för resultatet av verksamheten och centrala åtgärder vid Arbetshälsoinstitutet

Högre sysselsättningsgrad bland partiellt arbetsföra
  • — sysselsättningsgraden bland partiellt arbetsföra höjs
  • — utbildning för samordnare för arbetsförmågan införs i utbildningssystemet
  • — de effekter programmet för arbetsförmågan har för arbets- och funktionsförmågan hos dem som använder tjänsterna undersöks
  • — en verksamhetsmodell för omformande av arbetet produceras inom ramen för KUURA-projektet.
Arbetshälsan och nyttjandet av nya teknik främjas i förändringarna i arbetslivet
  • — det nationella utvecklingsprogrammet för arbetet och välbefinnandet i arbetet genomförs för att förbättra välbefinnandet i arbetet, påskynda utvecklingen av nya verksamhetssätt och utnyttjandet av ny teknik
  • — arbetslivsinnovationerna påskyndas genom riktade finansieringsansökningar och arbetslivet förnyas genom bransch- och regionprojekt
  • — utveckling av ledarskapet stöds och god praxis sprids
  • — nya initiativ inleds i forskningsprogrammet för arbete, hälsa och arbetsförmåga
En funktionell integrering av företagshälsovården säkerställs som en del av det förnyade social- och hälsovårdssystemet
  • — det riksomfattande TYÖOTE-projektet genomförs, där samarbetet mellan den offentliga hälso- och sjukvården och företagshälsovården effektiviseras med hjälp av verksamhetsmodellen för en smidig vårdkedja
  • — den förebyggande företagshälsovården utvecklas och förnyas
Förlängd tid i arbetslivet och minskad förtida pensionering
  • — arbetslivsfärdigheterna utvecklas för att stödja övergångar i arbetslivet i övergångsskedena
  • — projekten Onnistuneesti työuralle (för att stödja ungas etablering i arbetslivet), Osaava ja uudistuva työura (för att identifiera stopp i karriären och förebyggande av utslagning från arbetslivet) och Lähiesimies ja työura ikääntyvässä työelämässä (för att förlänga tiden i arbetslivet för äldre arbetstagare) genomförs.
Arbetsförmågan säkerställs vid framtidens social- och hälsocentral och vid reformen av social- och hälsotjänsterna
  • — de anställda stöds i omställningen med hjälp av utvecklingsprojekt som genomförs tillsammans med social- och hälsovårdsorganisationerna (projektet Hyvä veto)
  • — uppföljningsinformation produceras om utvecklingen av välbefinnandet i arbetet hos de arbetstagare som stannar kvar i kommunerna (Kommun10-undersökningen) och övergår till välfärdsområdena (undersökningen Mitä kuuluu)
  • — välbefinnandet i arbetet för arbetstagarna inom social- och hälsovården utvärderas genom en enkät.
Psykiska problem i arbetslivet minskas
  • — inom åtgärdsprogrammet för god psykisk hälsa i arbetslivet utvecklas en generisk modell för att stödja psykisk hälsa i företagshälsovårdssamarbetet
  • — digitala verktyg för att stödja psykisk hälsa sprids till arbetsplatserna
Olägenheterna för hälsan och välbefinnandet i inomhusmiljön minskas
  • — deltagande i genomförandet av det nationella programmet Sunda lokaler 2018 för att de symtom som förknippats med inomhusluften ska minska betydligt
Deltagande i övervinnandet av covid-19-pandemin och skapande av en lägesbild av arbetslivet efter covid-19
  • — arbetsplatser, myndigheter och beslutsfattare ges anvisningar och stöd i arbetet för att bekämpa covid-19
  • — det finländska arbetslivets konkurrenskraft och välbefinnande i arbetet säkerställs i en omvärld efter covid-19-pandemin där arbetslivet förändras.

För finansiering av Arbetshälsoinstitutets verksamhet ska enligt omfattningen av den verksamhet som godkänts i statens årliga budget årligen som statsandel betalas fyra femtedelar av kostnaderna i institutets av social- och hälsovårdsministeriet godkända budget. Inom ramen för statsbudgeten kan Arbetshälsoinstitutet beviljas ökad statsandel för utförande av särskilda uppgifter i anslutning till forsknings- och serviceverksamheten inom arbetarskyddets och arbetshälsans område eller för verksamheter som behöver särskilt stöd.

De kostnader som berättigar till statsandel beräknas uppgå till 37,1 miljoner euro. De inkomster av verksamheten som berättigar till statsandel beräknas uppgå till 9,1 miljoner euro. Inkomsterna av verksamheten beräknas överstiga en femtedel av de kostnader som berättigar till statsandel. De överstigande inkomsterna används till Arbetshälsoinstitutets forskning och utveckling, ledning och sakkunnigarbete.

För Arbetshälsoinstitutets totala utgifter, som år 2022 beräknas uppgå till 52 600 000 euro, beviljas 28 042 000 euro i statsandel.

Omfattningen av verksamheten enligt resultatområde beräknas vara följande under 2022:

Verksamhetens omfattning åren 2020—2022 (1 000 euro)

    Utgifter   Egen finansiering   Statsandel
  2020
utfall
2021
uppskattning
2022
uppskattning
2020
utfall
2021
uppskattning
2022
uppskattning
2020
utfall
2021
uppskattning
2022
uppskattning
                   
Forskning och utveckling 13 117 16 000 16 000 6 766 8 000 8 000 6 351 8 000 8 000
Sakkunnigarbete 18 612 16 100 16 100 1 311 1 058 1 058 17 301 15 042 15 042
Utvecklingsprogrammet för arbetet och välbefinnandet i arbetet 790 6 000 5 000 0 0 0 790 6 000 5 000
Sammanlagt 32 519 38 100 37 100 8 077 9 058 9 058 24 442 29 042 28 042
Affärsverksamhet 13 683 15 500 15 500 13 683 15 500 15 500 0 0 0
Sammanlagt 46 202 53 600 52 600 21 760 24 558 24 558 24 442 29 042 28 042
                   
Finansieringsandel, %       47 46 47 53 54 53

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utvecklingsprogrammet för arbetslivet och välbefinnandet i arbetet (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -1 000
Sammanlagt -1 000

2022 budget 28 042 000
2021 budget 29 042 000
2020 bokslut 24 442 000

63. Vissa specialprojekt (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 5 502 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utvecklande av social- och hälsovårdens servicesystem med hjälp av datateknik och byggande av den infrastruktur som utnyttjandet av datatekniken förutsätter

2) till sådan utbildnings- och utvecklingsverksamhet som genomförandet av projektet kräver på de grunder som social- och hälsovårdsministeriet bestämmer särskilt

3) till betalning av statsunderstöd och finansieringsunderstöd

4) för finansiering av forsknings- och utvecklingsprojekt som stöder social- och hälsovårdsministeriets strategiska och operativa planering och beslutsfattande

5) till betalning av omkostnader för genomförandet av program och försök som hänför sig till ministeriets ansvarsområde samt finansieringsunderstöd

6) för finansiering av projekt enligt de ramprogram och särskilda program som godkänts av EU

7) till utgifter för kontrollen av och tillsynen över projekt

8) för översyn av verksamhetsprocesserna inom social- och hälsovårdstjänsterna för unga i enlighet med ungdomsgarantin

9) till avlönande av personal motsvarande högst två årsverken samt till betalning av andra utgifter på grund av detta.

Förklaring:Anslaget stöder skapandet av nätverk för verksamhetsenheterna inom social- och hälsovården och utvecklandet av kompatibla datasystem, framför allt genom att man på nationell nivå inför sådana tjänster som stöder en enhetlig utveckling av informationsförvaltningstjänsterna inom förvaltningsområdet. Målet är att man genom att effektivisera utnyttjandet av datatekniken ska förbättra också en jämlik tillgång på tjänster och tjänsternas kvalitet samt stöda självständighet och möjlighet att bo hemma och klara sig på egen hand. Ett mål är också att säkerställa att användningen av ny datateknik förverkligas jämlikt i hela landet, bl.a. genom att en hälsonättjänst för medborgarna genomförs.

Av användningen av anslaget bedöms överföringsutgifterna utgöra ungefär tre femtedelar och konsumtionsutgifterna ungefär två femtedelar. Variationen i fråga om andelarna föranleds av innehållet i och sättet att genomföra pågående projekt samt de mål som ställts upp för dem.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Berusningsmedelsanvändande mammor (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -1 500
Upptagning av den nordfinska traditionen för ledmanipulation -40
Sammanlagt -1 540

2022 budget 5 502 000
2021 budget 7 042 000
2020 bokslut 10 402 000

(87.) Bolagisering av vaccinforskningen (reservationsanslag 3 år)

Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.


2021 budget 8 000 000