Statsbudgeten 2022
Förklaring:Utgifterna under kapitlet föranleds av omkostnaderna för de inrättningar som bedriver lagstadgad tillsyn inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde, omkostnaderna för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet, utgifterna för genomförandet av färdplanen för läkemedelsärenden och utgifterna för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak. Tillsynsinrättningarna är Strålsäkerhetscentralen, Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården, Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet, regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet och Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata. Uppgifter inom rättsmedicin sköts av Institutet för hälsa och välfärd. Av de strategiska målen för regeringsperioden omfattar tillsynsinrättningarnas verksamhet följande:
- — Livs- och arbetsmiljön har blivit sundare och tryggare
- — Tillförlitliga tjänster i rätt tid motsvarar kundernas behov
- — garanterande av likabehandling, rättsskydd och andra grundläggande fri- och rättigheter samt iakttagande av lagstiftningen
- — tyngdpunkten för tillsynen ligger på en sådan föregripande, riskbaserad tillsyn över till arten och omfattningen betydande verksamhet som främjar säkerheten, ordnandet av tjänster och egenkontrollen.
03. Strålsäkerhetscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 16 952 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU-fonder.
Av anslaget får också högst 1 500 000 euro användas för sådant samarbete mellan Finland och Ryssland eller andra länder i Finlands närområde som gäller strål- och kärnsäkerhet
1) till sådana projekt för främjande av strål- och kärnsäkerheten som genomförs tillsammans med i första hand Ryska federationens kärnsäkerhetsmyndigheter och verksamhetsutövare
2) till sådana projekt för främjande av strål- och kärnsäkerheten som genomförs tillsammans med myndigheterna i andra stater i Finlands närområde
3) till betalning av statliga överföringsutgifter i anslutning till strål- och kärnsäkerhetssamarbete.
Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt ställt upp följande resultatmål för Strålsäkerhetscentralen för 2022. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.
En hög nivå på säkerheten i fråga om joniserande och icke-joniserande strålning har upprätthållits och säkerställts. En berättigandebedömning av remisspraxis för diagnosmetoder som använder joniserande strålning enligt kraven i EU:s direktiv om grundläggande säkerhetsnormer har genomförts. Strålsäkerhetscentralens verksamhet strävar efter att stödja regeringens mål att uppnå en koldioxidneutral ekonomi genom att upprätthålla en hög nivå på kärnsäkerheten. Strålsäkerhetscentralen strävar bl.a. genom att stödja icke-spridningsavtalet för kärnvapen efter att främja regeringsprogrammets mål att Finland är en mer inflytelserik europeisk och global aktör än vår storlek ger vid handen.
Strålsäkerhetscentralens finansieringsstruktur (1 000 euro) och årsverken
2020 utfall |
årsv. | 2021 ordinarie budget |
årsv. | 2022 budgetprop. |
årsv. | |
Budgetfinansiering | 15 863 | 143 | 14 794 | 143 | 16 952 | 149 |
Avgiftsbelagd verksamhet | 22 630 | 201 | 22 895 | 201 | 25 914 | 201 |
Samfinansierad verksamhet | 396 | 3 | 350 | 3 | 380 | 3 |
Sammanlagt | 38 889 | 347 | 38 039 | 347 | 43 246 | 353 |
Strålsäkerhetscentralens kostnader (1 000 euro) och årsverken per resultatområde
2020 utfall |
årsv. | 2021 uppskattning |
årsv. | 2022 uppskattning |
årsv. | |
Kärnenergi | 21 112 | 89 | 20 922 | 89 | 21 190 | 94 |
Strålningsverksamhet | 6 203 | 27 | 5 991 | 27 | 8 000 | 29 |
Beredskapsverksamhet | 2 303 | 8 | 2 377 | 8 | 3 556 | 8 |
Forskning och utveckling | 2 734 | 15 | 2 663 | 15 | 3 300 | 15 |
Sakkunnigtjänster | 1 901 | 9 | 1 902 | 9 | 2 200 | 9 |
Kommunikation | 1 245 | 5 | 856 | 5 | 1 000 | 4 |
Miljö | 3 391 | 12 | 3 328 | 12 | 4 000 | 12 |
Gemensamma tjänster och stödtjänster | - | 126 | - | 126 | - | 126 |
Semester | - | 56 | - | 56 | - | 56 |
Sammanlagt | 38 889 | 347 | 38 039 | 347 | 43 246 | 353 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 38 889 | 38 039 | 43 246 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 23 026 | 23 245 | 26 294 |
Nettoutgifter | 15 863 | 14 794 | 16 952 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 6 647 | ||
— överförts till följande år | 5 062 |
Målet för den offentligrättsliga och övriga avgiftsbelagda verksamheten är kostnadsmotsvarighet.
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (kärnsäkerhetstillsyn, 1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, inkomster av försäljningen av prestationer | 19 583 | 19 995 | 22 641 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 19 587 | 19 995 | 22 641 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -4 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 100 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (offentligrättsliga prestationer enligt lagen om grunderna för avgifter till staten, strålningsverksamhet, 1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, inkomster av försäljningen av prestationer | 905 | 700 | 777 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 1 171 | 700 | 777 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -266 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 77 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | |||
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 292 | 150 | 100 |
— finansiering från EU | 37 | 150 | 200 |
— annan finansiering utanför statsförvaltningen | 67 | 50 | 80 |
Intäkter sammanlagt | 396 | 350 | 380 |
Totala kostnader för projekten | 706 | 700 | 760 |
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | -310 | -350 | -380 |
Självfinansieringsandel, % | 44 | 50 | 50 |
Strål- och kärnsäkerhetssamarbetet med Ryska federationen har omfattat följande ämnesområden: Leningrads kärnkraftverk, Kola kärnkraftverk, kärnsäkerhetsövervakning, radioaktivt avfall, övervakning av strålning i miljön och beredskap inför olyckor samt övervakning av kärnmaterial. Största delen av resurserna är avsedda för höjning av säkerheten vid de två nämnda kärnkraftverken så att det huvudsakliga målet är Leningrads kärnkraftverk, vars placering och reaktorer av Tjernobyltyp accentuerar behovet av kontinuerliga förbättringar. Projekten omfattar bl.a. utbildning, säkerhetsanalyser, förbättringar av den tekniska säkerheten, leveranser av utrustning och utveckling av metoder för kontroll av utrustningen. Systemen för övervakning av strålningen i miljön runt de båda kärnkraftverken har genomförts inom ramen för detta samarbete.
Det samarbete för främjande av strål- och kärnsäkerheten som genomförs tillsammans med andra länder i Finlands närområde gäller likaså objekt som är viktiga för finländarnas säkerhet.
Av användningen av anslaget bedöms överföringsutgifterna utgöra ungefär en procent och konsumtionsutgifterna ungefär 99 procent. Variationen i fråga om andelarna föranleds av innehållet i och sättet att genomföra pågående kärn- och strålsäkerhetsprojekt samt de mål som ställts upp för dem.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Extrakostnader för den avgiftsfria övervakning av naturlig strålning och NORM-övervakning som strålskyddslagen förpliktar till | 200 |
Flytt till nya lokaler och beaktande av de ökade hyresutgifter detta föranleder | 600 |
Investering i nya lokaler | 750 |
Justering av hyreskostnader | 500 |
Kompensation för skatt för strålningsverksamhet, preciserad uppskattning | 80 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | 2 |
Lönejusteringar | 69 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -43 |
Sammanlagt | 2 158 |
2022 budget | 16 952 000 |
2021 III tilläggsb. | 202 000 |
2021 budget | 14 794 000 |
2020 bokslut | 14 278 000 |
05. Omkostnader för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 14 738 000 euro.
Förklaring:Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården främjar befolkningens hälsa och funktionsförmåga med hjälp av den styrning tillsynen kräver samt förhands- och efterhandstillsyn.
Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården för 2022. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.
- — Lika tillgång till basservice och dess säkerhet och kvalitet tryggas
- — Tillsynens effektivitet ökar
- — Den etiska bedömningen av den kliniska läkemedelsprövningen ses över
- — En sund livsmiljö upprätthålls och främjas och faktorer som innebär men för hälsan minskas och undanröjs.
Budgeten för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården baserar sig på partiell nettobudgetering. De bruttobudgeterade inkomsterna har budgeterats under moment 12.33.02. De inkomster som bokförs under omkostnadsmomentet är beslut om yrkesrättigheter för yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården och socialvården och avgifter för prestationer som gäller riksomfattande tillstånd för privata serviceproducenter inom social- och hälsovården och sådana avgifter för verkets prestationer som fastställs enligt företagsekonomiska grunder.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 17 095 | 18 272 | 19 038 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 4 787 | 4 000 | 4 300 |
Nettoutgifter | 12 308 | 14 272 | 14 738 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 5 468 | ||
— överförts till följande år | 5 957 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 6 085 | 5 200 | 5 500 |
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet | 1 298 | 1 200 | 1 200 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— särkostnader | 1 946 | 3 655 | 2 500 |
— andel av samkostnader | 4 358 | 1 545 | 3 000 |
Totalkostnader, sammanlagt | 6 304 | 5 200 | 5 500 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -219 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 97 | 100 | 100 |
Antal ärenden som inkommer till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården för avgörande
2020 utfall |
2021 prognos |
2022 prognos |
|
Beslut om yrkesutövning inom hälso- och sjukvården | 18 907 | 20 000 | 20 000 |
Beslut om legitimering av yrkesutbildade personer inom socialvården | 10 590 | 10 000 | 10 000 |
Tillsynsärenden inom social- och hälsovården | 1 527 | 1 750 | 1 750 |
Tillstånd för avbrytande av havandeskap | 741 | 800 | 800 |
Vid Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården upprätthålls, stöds och utvecklas personalens kompetens och arbetsförmåga:
- — Ett coachande arbetssätt främjas.
- — Kunnandet inom de strategiska kompetensområdena stärks.
- — Kompetensutvecklingen stöds genom rörlighet.
- — Bilden av verket som arbetsgivare förbättras genom kommunikation.
- — Verkets personalpolitik främjar jämställhet och likställighet.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Den nya TUKIJA-kommittén | -150 |
De resurser för styrning och övervakning som klientuppgiftslagen förutsätter (2 årsverken) | 140 |
Förbättring av informationssäkerheten och dataskyddet (2 årsverken) | 140 |
Reformen av alkoholnäringsregistret (ALLU) (finansiering 2021) (överföring till moment 28.70.20) | -1 800 |
Resurser för ökad tillsyn på grund av den styrning och övervakning som social- och hälsovårdsreformen förutsätter (2 årsverken) | 160 |
Soteri-registret, andra skedet | 1 855 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | 59 |
Lönejusteringar | 64 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -23 |
Nivåförändring | 21 |
Sammanlagt | 466 |
2022 budget | 14 738 000 |
2021 III tilläggsb. | 59 000 |
2021 budget | 14 272 000 |
2020 bokslut | 12 797 000 |
06. Omkostnader för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 4 744 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till finansiering av forsknings-, utbildnings- och utvecklingsprojekt som är godkända av Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet och som förverkligas utanför centret
2) till betalning av extra utgifter på grund av stärkandet av centrets verksamhet enligt en modell med flera driftställen.
Förklaring:Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet har lokaler som vid behov kan tas i bruk i städer som är centrala med tanke på verksamheten.
Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet för 2022. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.
- — Distributionen av läkemedel stöder genomförandet av principen om rationell läkemedelsbehandling och störningsfria vårdkedjor inom servicesystemet Främjande av åtgärdshelheterna för färdplanen för läkemedelsärenden
- — Tillgången på läkemedel och apotekens leveranssäkerhet är på den målsatta nivån
- — Stöd till utvecklande av verksamhetsmodellerna inom servicesystemet, inklusive digitalisering
- — Deltagande i samordningen av principer och verksamhetsmodeller för utvärderingen av läkemedel (HTA)
- — Stöd till kapaciteten i fråga om den nationella och regionala styrningen av läkemedelsbehandlingen
- — Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet är den primära nationella och internationella producenten och utvecklaren av läkemedelsinformation samt deltar i utvecklandet av informationshanteringen och de digitala verktygen inom läkemedelsområdet
- — Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet är en ansedd bedömare av försäljningstillstånd inom EU och ser till att kapaciteterna utvecklas
- — Utvecklande och genomförande av EU-lagstiftningen
- — Nya tillsynsuppgifter och implementering av dem på ett sätt som skapar mervärde
- — Genomförande av förordningen om kliniska läkemedelsprövningar och samordning av tillsynsförfaranden med nationella kommittén för medicinsk forskningsetik.
Avsikten är att prestationerna inom centrets avgiftsbelagda verksamhet ska produceras på ett kostnadsmotsvarigt sätt. Centret följer upp produktivitetsutvecklingen med hjälp av Statistikcentralens produktivitetsindikatorer.
Verksamhetens resultat (index 100 = året innan)
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
Produktivitetsindex för arbete | 108,4 | > 100 | > 100 |
Totalproduktivitetsindex | 117,3 | > 100 | > 100 |
Antal årsverken vid centret
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 uppskattning |
|
Avgiftsbelagd verksamhet | 241 | 247 | 247 |
Avgiftsfri verksamhet | 43 | 52 | 52 |
Sammanlagt | 284 | 299 | 299 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 27 941 | 30 609 | 30 594 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 26 182 | 25 258 | 25 850 |
Nettoutgifter | 1 759 | 5 351 | 4 744 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 768 | ||
— överförts till följande år | 7 019 |
Finansieringsstruktur för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (1 000 år)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Budgetfinansiering | 6 011 | 5 351 | 4 744 |
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— offentligrättsliga prestationer | 23 605 | 22 928 | 23 170 |
— företagsekonomiska prestationer | 9 | - | - |
— prestationer enligt speciallagar | 2 135 | 2 080 | 2 100 |
Andra intäkter | 433 | 250 | 580 |
Post som överförts från föregående år | 2 768 | 7 019 | - |
Sammanlagt | 34 961 | 37 628 | 30 594 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (prestationer enligt lagen om grunderna för avgifter till staten, 1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 23 614 | 22 928 | 23 170 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— särkostnader | 14 793 | 13 872 | 15 958 |
— andel av samkostnader | 7 647 | 8 870 | 6 620 |
Kostnader sammanlagt | 22 440 | 22 742 | 22 578 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 1 174 | 186 | 592 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 105 | 101 | 103 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (prestationer enligt speciallagar, 1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten,inkomster av försäljningen av prestationer | 2 135 | 2 080 | 2 100 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— särkostnader | 949 | 1 335 | 1 400 |
— andel av samkostnader | 430 | 745 | 700 |
Kostnader sammanlagt | 1379 | 2 080 | 2 100 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 756 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 155 | 100 | 100 |
Vid Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet upprätthålls, stöds och utvecklas personalens kompetens och arbetsförmåga:
- — främjas en coachande ledarstil
- — stärks kompetensledning
- — rörlighet och arbetsrotation utgör en del av utvecklandet av personalen
- — arbetsgivarbilden bevaras på den nuvarande nivån.
Nyckeltal
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
Personalens välbefinnande | |||
— arbetstillfredsställelseindex | 3,7 | över genomsnittet för staten | över genomsnittet för staten |
— sjukfrånvaron mätt i dagar/årsv. minskar | 5,0 | under genomsnittet för staten | under genomsnittet för staten |
Av anslaget är 150 000 euro avsett för finansiering av forskningsprojekt. Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten beaktats inkomsterna av offentligrättsliga prestationer enligt lagen om grunderna för avgifter till staten och sådana inkomster som avses i 84 b § i läkemedelslagen (595/2009).
Budgeten för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet baserar sig på nettobudgetering. Utgifterna täcks i huvudsak genom de avgifter som tas ut för tillsyns- och serviceverksamheten. Tjänsterna inom den avgiftsbelagda verksamheten produceras till självkostnadspris. De avgifter som tas ut för prestationerna är sådana som avses i lagen om grunderna för avgifter till staten. Kostnaderna för kvalitetskontroll av läkemedel täcks av de avgifter som tas ut enligt 84 b § i läkemedelslagen (595/2009).
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Återtagande av de utökade resurserna för utvärdering av läkemedelsbehandlingen | -150 |
Återtagande av nivåförhöjning | -500 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | 22 |
Lönejusteringar | 24 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -3 |
Sammanlagt | -607 |
2022 budget | 4 744 000 |
2021 III tilläggsb. | 22 000 |
2021 budget | 5 351 000 |
2020 bokslut | 6 010 837 |
07. Omkostnader för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 27 941 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av utgifter för åtgärder enligt 15 och 20 § i lagen om tillsynen över arbetarskyddet och om arbetarskyddssamarbete på arbetsplatsen (44/2006).
Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet för 2022. De preciserade resultatmålen fastställs i det resultatavtal som ministeriet och regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet ingår.
Arbetarskyddstillsynen stärker med hjälp av mångsidiga metoder ett säkert, sunt och rättvist arbete genom att reagera på förändringar i arbetsmiljön och djärvt utveckla verksamheten. De faktorer som identifierats i arbetsmiljön och som påverkar tillsynen gäller arbetsförhållandena, det splittrade arbetslivet, arbetets belastning, den ständiga förnyelsen, utnyttjande av information och digitaliseringen.
Målet är att arbetarskyddstillsynen stöder och främjar arbetsplatsens egna säkerhetsåtgärder för att arbetet ska vara sunt och säkert på alla arbetsplatser oberoende av hur arbetet utförs. Genom tillsynen säkerställs det att arbetsgivaren och andra ansvariga instanser iakttar arbetarskyddslagstiftningen.
I anslutning till de helheter och fenomen som tillsynen omfattar fastställs de tillsynssätt som tillsammans gör att tillsynen blir så effektiv som möjligt. Diversifiering och effektivisering av de tillgängliga tillsynsmetoderna samt utvecklande och ibruktagande av nya metoder är en viktig utvecklingstrend inom verksamheten. Bland annat fältkontroller med avseende på utländskt arbetskraft och myndighetssamarbetet samt rådgivning och handledning effektiviseras.
För inspektionsverksamheten ställs följande mål upp:
Funktionell effektivitet
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
Antal inspektioner sammanlagt | 14 590 | 21 000 | 22 000 |
Totala kostnader (1 000 euro) och årsverken per resultatområde inom arbetarskyddets regionförvaltning
Resultatområde | 2020 utfall |
andel, % | årsv. | 2021 mål |
andel, % | årsv. | 2022 mål |
andel, % | årsv. |
Tillsynen över arbetsplatser och besvarande av den kundinitierade efterfrågan | 17 817 | 70 | 283 | 19 536 | 70 | 297 | 19 559 | 70 | 303 |
Verksamhet som stöder tillsynen | 7 636 | 30 | 121 | 8 373 | 30 | 126 | 8 382 | 30 | 127 |
Sammanlagt | 25 453 | 100 | 404 | 27 909 | 100 | 423 | 27 941 | 100 | 430 |
Ansvarsområdena för arbetarskyddet är tillsynsmyndigheter som har förnyelseförmåga och snabbt reagerar på fenomen i samhället. Samarbetsparterna och kunderna tas med i utvecklande och försöksverksamhet.
Information utnyttjas mångsidigt vid utvecklandet av tillsynen och arbetslivet. Ansvarsområdena för arbetarskyddet distribuerar information, kunnande och synsätt till olika intressentgrupper och kunder.
De möjligheter digitaliseringen medför utnyttjas djärvt i försöksverksamhet med samarbetsparter och kunder. Befintlig information utnyttjas bättre inom tillsynsverksamheten och tillgänglig informations- och kommunikationsteknik tillämpas inom de tjänster som riktar sig till arbetsplatserna. Arbetarskyddstillsynens produktivitet, omfattning och effekt förbättras i betydande grad.
Intressentgruppssamarbete och kommunikation stöder på ett effektivt sätt ansvarsområdenas verksamhet.
Ansvarsområdena för regionförvaltningsverkens ansvarsområde för arbetarskyddet främjar samarbete som överskrider ansvarsområdesgränserna och riksomfattande gemensamma uppgifter samt utvecklar personalens kunnande. Ansvarsområdena är en konkurrenskraftig arbetsplats med god personalpolitik som utvecklas kontinuerligt och där man sörjer för personalens välbefinnande.
Med hjälp av inkluderande ledning och chefsarbete säkerställs det att personalen deltar i utvecklingen av verksamheten och identifieringen av behövliga förändringar på ett sätt som skapar mervärde.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 25 742 | 28 079 | 28 111 |
Bruttoinkomster | 289 | 170 | 170 |
Nettoutgifter | 25 453 | 27 909 | 27 941 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 3 104 | ||
— överförts till följande år | 3 918 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Lönejusteringar | 162 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -130 |
Sammanlagt | 32 |
2022 budget | 27 941 000 |
2021 budget | 27 909 000 |
2020 bokslut | 26 267 000 |
08. Omkostnader för Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 200 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till utjämning av de årliga variationerna i efterfrågan
2) till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning av tillståndsmyndigheten.
Förklaring:Anslaget används för utvecklande och underhåll av tillståndsmyndighetens basservice och infrastruktur. De som får dataanvändningstillstånd betalar för tillstånden och materialtjänsterna, såsom för kostnaderna för insamling, samkörning och bearbetning av uppgifter och användningen av en informationssäker driftsmiljö i enlighet med lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992) och Findatas avgiftsförordning som utfärdats av SHM. Tillståndsmyndigheten ersätter den personuppgiftsansvariga för den andel av avgiften som tagits ut av tillståndshavarna som tillkommer den. Tillståndsmyndigheten betalar leverantörerna av systemet en avtalsenlig ersättning för användningen av en informationssäker driftsmiljö. I lagen om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården (552/2019) föreskrivs det om de uppgifter som ankommer på Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata.
Följande mål har ställts upp för verksamheten för fyraårsperioden 2020—2023:
- — utvecklande och införande av tillståndsmyndighetens rådgivningstjänst samt tillståndsprocess och process för insamling och behandling av uppgifter
- — integrering i tillståndsprocessen av de etiska överväganden som utredningarna om dataanvändningstillstånd förutsätter
- — utvecklande och införande av en nationell elektronisk åtkomstportal och ett ärendehanteringssystem för tillståndsärenden samt utvecklande och införande av en tjänst för samkörning och utlämnande av uppgifter och en förvaringstjänst för kodnycklar
- — utvecklande av en informationssäker teknisk miljö för utlämnande av uppgifter
- — utvecklande av samarbetet mellan tillståndsmyndigheten och de personuppgiftsansvariga.
Social- och hälsovårdsministeriet ställer upp resultatmålen för tillståndsmyndigheten och dess verksamhet utifrån det förslag som tillståndsmyndighetens styrgrupp utarbetat.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 1 782 | 3 675 | 2 675 |
Bruttoinkomster | 105 | 475 | 475 |
Nettoutgifter | 1 677 | 3 200 | 2 200 |
Poster som överförs | |||
---|---|---|---|
— överförts från föregående år | 1 677 | ||
— överförts till följande år | 5 200 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Allmänna kostnader för förvaltningens stödtjänster och infrastruktur | 500 |
Investeringar av engångsnatur | -1 000 |
Resurser för inledningsfasen | -500 |
Sammanlagt | -1 000 |
2022 budget | 2 200 000 |
2021 budget | 3 200 000 |
2020 bokslut | 5 200 000 |
09. Genomförandet av färdplanen för läkemedelsärenden (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 4 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) till anskaffningar och utredningar som föranleds av genomförandet av färdplanen för läkemedelsärenden samt för utgifter för samordning och främjande av åtgärderna och andra motsvarande utgifter
2) till betalning av utgifterna för nationella och regionala utvecklings- och försöksprojekt för informationshantering inom läkemedelsbehandlingen samt andra regionala utvecklings- och försöksprojekt
3) till avlönande av visstidsanställd personal motsvarande högst åtta årsverken för styrnings- och sakkunniguppgifter i anslutning till åtgärdsprogrammet.
Förklaring:Enligt regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering ska läkemedelsförsörjningen utvecklas i enlighet med färdplanen för läkemedelsärenden (SHM:s rapporter 5/2019). Vid genomförandet av färdplanen för läkemedelsärenden är det fråga om en strukturell reform av systemet för distribution av läkemedel, stärkande av styrningen av läkemedelsbehandlingen, förbättrande av kunskapsunderlaget i anslutning till läkemedelsbehandlingen samt effektivisering av användningen av information. Genom bättre styrning och ett bättre kunskapsunderlag kan man säkerställa ett kontrollerat ibruktagande av nya läkemedel och främja en förnuftig användning av läkemedlen.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Genomförandet av färdplanen för läkemedelsärenden | -1 000 |
Sammanlagt | -1 000 |
2022 budget | 4 000 000 |
2021 budget | 5 000 000 |
20. Utgifter för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 11 841 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifterna för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak enligt 12 § i lagen om utredande av dödsorsak (459/1973)
2) till betalning av arvoden och ersättningar enligt statsrådets förordning om ersättningar för rättsmedicinska undersökningar (133/2020)
3) till betalning av utgifterna för utbildning av specialister i rättsmedicin i form av köpta tjänster från universiteten
4) till betalning av utgifter för transporter av avlidna i fråga om vilka rättsmedicinsk obduktion förordnats eller utgifter för sådana av polisen beställda transporter av avlidna
5) till betalning av arvoden och lön till rättsläkare för jour utanför tjänstetid motsvarande högst två årsverken samt till betalning av andra utgifter för jourverksamheten.
Förklaring:I lagen om utredande av dödsorsak (459/1973) anges grunderna för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak. Av anslaget under momentet betalas också arvoden enligt förordning 133/2020 till rättsläkare som utför obduktioner.
År 2020 utfördes 8 137 rättsmedicinska obduktioner, år 2021 utförs uppskattningsvis 8 220 obduktioner och år 2022 uppskattningsvis 8 200 obduktioner.
Målet med verksamheten är att
- — utföra rättsmedicinska obduktioner med stöd av indikationer enligt lagen
- — tillgodose den allmänna rättssäkerheten genom utredning av omständigheterna kring ett dödsfall, dödsorsaken och dödsklassen
- — utreda dödsfall till följd av alkohol- eller drogförgiftning och alkoholens och andra drogers samt läkemedelssubstansers betydelse vid dödsfallen
- — göra objektiva och oberoende sakkunnigutlåtanden och bevismaterial om våldsamma dödsfall tillgängliga för domstolar
- — säkerställa patienternas och hälso- och sjukvårdspersonalens rättssäkerhet
- — generera information om olyckor, orsaker till yrkessjukdomar och naturliga dödsfall för försäkringsrättsliga utredningar
- — säkerställa att det finns rättsläkarresurser genom utbildning av specialister
2022 budget | 11 841 000 |
2021 III tilläggsb. | 992 000 |
2021 budget | 11 841 000 |
2020 bokslut | 12 189 991 |