Statsbudgeten 2022
40. Specialfinansiering för företag
Förklaring:Uppbyggnaden av en internationellt konkurrenskraftig verksamhetsmiljö stöds genom att man utvecklar kapitalmarknaden, förbättrar tillgången till finansiering för tillväxtorienterade företag, lockar nya investeringar och ny kompetens samt upprätthåller ett fungerande system för exportfinansiering.
En effektiv marknad för företagsfinansiering är en förutsättning för att vi ska få fler nyetablerade företag samt tillväxtorienterade och internationellt inriktade företag till Finland och för att exportföretagen ska ha jämlika konkurrensvillkor när det gäller finansieringen. Ministeriet främjar tillväxtfinansiering, stärkande av företagens finansiella saldo och egna kapital samt utnyttjande av InvestEU-finansiering och övrig EU-finansiering. Instrumenten för offentlig företagsfinansiering har en viktig roll när finansmarknadens funktionella brister ska åtgärdas. Målet är att komplettera och mobilisera den privata finansieringen genom olika åtgärder och att trygga förutsättningarna för det offentliga systemet för exportfinansiering. Offentlig företagsfinansiering och statens deltagande i risken behövs särskilt i nyetablerade företag och i innovativa tillväxtföretag samt vid finansieringen av export. Syftet med finansieringen av export är att säkerställa att finländska företag har samma verksamhetsförutsättningar som de viktigaste konkurrentländerna.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande samhälleliga effektmål för resultatområdet för 2022:
Samhälleliga effektmål
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 uppskattning |
|
Finland är en internationellt konkurrenskraftig omvärld för näringsverksamhet | |||
---|---|---|---|
— Privata riskinvesteringar i nyetablerade företag (mn euro) | 950 | 600 | 650 |
42. Statligt stöd för tryggande av elförsörjningen (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 700 000 euro.
Anslaget får med stöd av statsunderstödslagen (688/2001) användas till betalning av understöd som beviljats för ersättningsinvesteringar i elnätet i Enontekisregionen.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Anslaget används till betalning av utgifterna för det understöd på 7 000 000 euro som 2021 beviljats för ersättningsinvesteringar i elnätet i Enontekis kommun.
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026— | Sammanlagt fr.o.m. 2022 |
|
Förbindelser som ingåtts före 2022 | 700 | 700 | 700 | 700 | 3 500 | 6 300 |
2022 budget | 700 000 |
2021 budget | 700 000 |
2020 bokslut | — |
47. Ersättningar för Finnvera Abp:s förluster och räntestöd till bolaget (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 196 979 000 euro.
Anslaget får i enlighet med statsrådets förbindelser som ingåtts med stöd av 8 § 1 mom. 1—3 punkten i lagen om statens specialfinansieringsbolags kredit-, borgens- och kapitalplaceringsverksamhet (445/1998) användas
1) för partiell ersättning av förluster som uppkommit till följd av Finnvera Abp:s kredit- och borgensverksamhet
2) till räntestöd till Finnvera Abp.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Staten betalar med stöd av den ingångna förbindelsen Finnvera Abp en ersättning på 80 % av det totala beloppet av kredit- och borgensförlusterna. Ersättningarna för kreditförluster gör det möjligt för Finnvera Abp att bevilja lån och ställa borgen också när företagets säkerheter är otillräckliga.
Finnvera Abp bedöms fatta 7 500 finansieringsbeslut 2022. De växande företag som får finansiering beräknas uppgå till 2 500. Finnvera Abp har cirka 26 500 kunder varav cirka 90 % är företag med mindre än tio anställda.
Med anslag under momentet betalas Finnvera Abp räntestöd till ett belopp av uppskattningsvis 20 000 euro utifrån de underliggande exponeringar för räntestödslån som beviljats före 2014. Finnvera Abp slutade bevilja räntestödd finansiering 2014.
Effekter
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 uppskattning |
|
Projekt totalt som omfattas av kredit- och borgensförlustförbindelser (md euro) | 2,9 | 2,0 | 2,2 |
— varav finansiering beviljad av Finnvera (md euro och %) | 1,4 (50 %) | 1,0 (50 %) | 1,1 (50 %) |
— varav finansiering från banker och övriga (md euro och %) | 1,4 (50 %) | 1,0 (50 %) | 1,1 (50 %) |
Antal nyetablerade företag (st.) | 2 697 | 2 700 | 3 000 |
Antal nya arbetstillfällen som Finnvera Abp främjat (st.) | 8 717 | 9 000 | 9 700 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förändringar i förlustersättningar och exponeringarna | 1 102 |
Höjning av den inhemska finansieringsfullmakten och ersättningsprocenten för förluster (corona) | 5 999 |
Minskning av de underliggande exponeringarna inom räntestödet | -50 |
Sammanlagt | 7 051 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2022 budget | 196 979 000 |
2021 budget | 189 928 000 |
2020 bokslut | 21 939 882 |
48. Räntestöd och annat stöd till offentligt understödda export- och fartygskrediter (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 90 700 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av räntestöd enligt lagen om utjämning av räntan för offentligt understödda export- och fartygskrediter (1137/1996) och lagen om offentligt understödda export- och fartygskrediter samt ränteutjämning (1543/2011)
2) till betalning av behövliga åtgärder och kostnader för skydd mot ränte- och valutarisker som föranleds Statskontoret till följd av ränteutjämningsavtal och ränteutjämningsbeslut
3) till betalning av förvaltningsarvode och underskottsersättning till Finlands Exportkredit Ab.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Anslaget gör det möjligt att ha ett internationellt sett konkurrenskraftigt och offentligt understött system för exportfinansiering, bidrar till en gynnsam exportbaserad utveckling av sysselsättningen och ekonomin och underlättar hanteringen av ränterisker i anslutning till exportfinansiering.
När det gäller ränteutjämning ingår Finlands Exportkredit Ab ränteutjämningsavtal med ett kreditinstitut eller finansiellt institut eller fattar ränteutjämningsbeslut. Vid ränteutjämning betalar kreditinstitutet, det finansiella institutet eller Finlands Exportkredit Ab en fast ränta till staten i enlighet med ränteutjämningskrediten och staten betalar Finlands Exportkredit Ab, kreditinstitutet eller det finansiella institutet den referensränta, i allmänhet sex månaders, som allmänt ska användas för valutan i fråga och som motsvarar ränteperioden för krediten, ökad med ett tillägg enligt arbets- och näringsministeriets förordning om offentligt understödda export- och fartygskrediter samt ränteutjämning (1547/2011).
Syftet med beviljandet av offentligt understödda export- och fartygskrediter är att främja Finlands ekonomiska utveckling genom att se till att de finländska bolag som bedriver export har ett internationellt konkurrenskraftigt system för finansiering av export och fartygsleveranser. Ett ytterligare syfte är att öka kapitalvaruexporten och fartygsleveranserna från Finland samt att främja sysselsättningen för exportörer, finländska varv och underleverantörer.
Med stöd av lagen om offentligt understödda export- och fartygskrediter samt ränteutjämning får Finlands Exportkredit Ab ingå ränteutjämningsavtal om ränteutjämningskrediter eller fatta motsvarande ränteutjämningsbeslut till ett kapitalvärde av högst 33 miljarder euro samt bevilja sådana krediter med fast eller rörlig ränta som beviljas på OECD-villkor till ett kapitalvärde av högst 33 miljarder euro.
Nyckeltal som beskriver verksamheten
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 uppskattning |
|
Nya ränteutjämningsförbindelser1) (mn euro) | 305 | 800 | 1 000 |
Ränteutjämningsförbindelser i slutet av året2) (mn euro) | 10 512 | 11 300 | 12 300 |
1) Omfattar de kreditavtal med fast ränta som Finlands Exportkredit Ab ingår och de ränteutjämningskrediter som bankerna avtalar om.
2) Omfattar Finlands Exportkredit Ab:s ränteutjämningsavtal och ränteutjämningsbeslut samt kredit- och ränteutjämningsreservationer.
Utgifter som föranleds staten på grund av ränteutjämningsförbindelser (1 000 euro)
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Sammanlagt fr.o.m. 2022 |
|
Räntestöd för exportkrediter | 8 800 | 18 000 | 25 500 | 31 800 | 84 100 |
Utgifter för skyddsåtgärder | 81 900 | 75 600 | 61 400 | 42 800 | 261 700 |
Utgifter sammanlagt | 90 700 | 93 600 | 86 900 | 74 600 | 345 800 |
De räntegottgörelser som ränteutjämningsverksamheten leder till för staten intäktsförs under moment 12.32.99. Ränteutjämningsverksamheten beräknas uppvisa ett överskott på 3,4 miljoner euro 2022 (2020: 18,6 miljoner euro, 2021: 19,5 miljoner euro).
Statens inkomster av ränteutjämningsförbindelser (1 000 euro)
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Sammanlagt fr.o.m. 2022 |
|
Räntegottgörelser | 94 100 | 86 900 | 90 200 | 75 300 | 346 500 |
Inkomster av skyddsåtgärder | - | - | 700 | 1 500 | 2 200 |
Inkomster sammanlagt | 94 100 | 86 900 | 90 900 | 76 800 | 348 700 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förändringar i volymen och räntenivån för exportkrediter | 7 500 |
Sammanlagt | 7 500 |
2022 budget | 90 700 000 |
2021 budget | 83 200 000 |
2020 bokslut | 47 603 087 |
60. Överföringar till förvaltningsområdets fonder (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 20 000 euro.
Anslaget får användas till betalningar i enlighet med statens ansvar enligt 4 § i lagen om statsgarantifonden (444/1998).
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Anslaget får användas för de betalningar till Statsgarantifonden som staten ansvarar för, om tillgångarna i den exportgaranti- och specialgarantifond som finns upptagen i specialfinansieringsbolaget Finnvera Abp:s balansräkning eller tillgångarna i Statsgarantifonden inte räcker till för att täcka en förlust som Finnvera Abp:s separata resultat uppvisar.
2022 budget | 20 000 |
2021 III tilläggsb. | 650 000 000 |
2021 budget | 20 000 |
2020 bokslut | — |
82. Lån för Finnvera Abp:s medelsanskaffning (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 10 000 euro.
Anslaget får användas för betalning av sådana lån som avses i 8 b § i lagen om statens specialfinansieringsbolag (443/1998) och som tryggar den medelsanskaffning som hänför sig till exportfinansiering i form av krediter.
Arbets- och näringsministeriet kan bevilja Finnvera Abp lån som hänför sig till finansiering av export enligt 8 b § i lagen om statens specialfinansieringsbolag (443/1998) till ett belopp av högst 1 000 000 000 euro.
Förklaring:Finlands Exportkredit Ab kan med stöd av lagen om offentligt understödda export- och fartygskrediter samt ränteutjämning (1543/2011) bevilja får export- och fartygskrediter som grundar sig på Finnvera Abp:s medelsanskaffning. Om det förekommer sådana störningar i finansmarknadens funktion att Finnvera Abp inte via marknaden kan skaffa medel på skäliga villkor, kan staten mot gängse ränta bevilja bolaget lån utan säkerhet för högst 12 månader.
Anslaget står utanför ramen.
2022 budget | 10 000 |
2021 budget | 10 000 |
2020 bokslut | — |
(87.) Kapitalinvestering i Finlands Malmförädling Ab (reservationsanslag 3 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.
2021 III tilläggsb. | -300 000 000 |
2021 budget | 300 000 000 |
2020 bokslut | 150 000 000 |
89. Kapitalinvestering i Business Finland Venture Capital Ab (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 19 400 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av teckningspriset för aktier och av annat kapital i Business Finland Venture Capital Ab. Bolaget kan inom ramen för bestämmelserna och föreskrifterna om statligt stöd ta en större risk i sina fondplaceringar eller nöja sig med en mindre avkastning än privata investerare.
Förklaring:Business Finland Venture Capital Ab gör investeringar i kapitalfonder där tyngdpunkten i investeringsverksamheten ligger på tillväxtorienterade och internationellt inriktade finländska nyetablerade företag. Investeringar kan göras i kapitalfonder som direkt eller via en tillämplig fondstruktur investerar i nyetablerade företag.
Syftet med investeringsverksamheten är en mångsidig kapitalinvesteringsmarknad för nyetablerade företag och en större andel privata investeringar inom den totala finansieringen av nyetablerade företag. Målet är att fonderna ska ha minst 50 % eget kapital, vilket kan genomföras också i anslutning till fondens investeringsobjekt.
Nyckeltal
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
Nya fondplaceringar (st.) | 1 | 2—3 | 2—3 |
Andelen privat finansiering (%) | 50 | 50 | 50 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av överföring till följd av minskat kapitalbehov (överföring från moment 32.20.83) | 300 |
Sammanlagt | 300 |
Anslaget står utanför ramen.
2022 budget | 19 400 000 |
2021 budget | 19 100 000 |
2020 bokslut | 14 900 000 |
95. Utgifter för avtal om avkastningsbyte och för skyddsåtgärder (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 2 454 000 euro.
Anslaget får användas till kostnader som uppkommit till följd av avtal om avkastningsbyte.
Förklaring:Finlands Exportkredit Ab finansierade 2009—2012 sådana krediter med fast eller rörlig ränta som beviljas på OECD-villkor och som kreditinstitut eller finansiella institut ordnat för export av finländska kapitalvaror. Refinansieringen genomfördes med hjälp av de lån som finska staten beviljat Finlands Exportkredit Ab. För krediter med fast ränta valde Statskontoret ränte- och valutaskydd.
Finlands Exportkredit Ab betalade 2018 till finska staten tillbaka de lån som beviljats för refinansieringsverksamhet, med undantag för ett enda lån.
I samband med återbetalningen av lånen undertecknade Finlands Exportkredit Ab och staten projektspecifika avtal om avkastningsbyte eller avkastningsjustering. De avtal om avkastningsbyte som gäller krediter med fast ränta kan medföra kostnader för staten, om den fasta ränta som Finlands Exportkredit Ab betalar enligt ett avtal om avkastningsbyte är lägre än den rörliga ränta som staten betalar. Dessutom orsakas staten kostnader för skyddsåtgärder. Avtalen om avkastningsjustering medför inga kostnader för staten.
De ränteinkomster och inkomster av skyddsåtgärder som avtalen om avkastningsbyte och avkastningsjustering leder till intäktsförs under moment 13.01.05. Verksamheten beräknas uppvisa ett överskott på 4,1 miljoner euro 2022 (2021: 5,5 miljoner euro).
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förändringar i räntenivån | -3 920 |
Ändringar i kostnaderna för skyddsåtgärder | 345 |
Sammanlagt | -3 575 |
2022 budget | 2 454 000 |
2021 budget | 6 029 000 |
2020 bokslut | 7 777 314 |