Statsbudgeten 2022
06. Konkurrens- och konsumentverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 18 928 000 euro.
Förklaring:Konkurrens- och konsumentverket skapar förutsättningar för ekonomisk tillväxt genom att främja en fungerande marknad. En välfungerande marknad ökar produktiviteten och påskyndar innovationer samt utgör en förutsättning för en framgångsrik inhemsk företagsverksamhet och för konsumenternas välfärd. Konsumenternas förtroende för verksamhetsmiljön och för aktörerna på marknaden stärker den privata efterfrågan.
Verket förebygger alltför stor koncentration på hemmamarknaden genom tillsyn över företagsförvärv, och ingriper i efterhand i karteller och andra konkurrensbegränsningar som är skadliga för konsumenterna. Överdirektören med ansvar för konsumentfrågor är konsumentombudsman. Genom konsumentskyddet främjas konsumenternas medvetna val och bekämpas vilseledande och otillbörliga förfaranden. Verket sköter också konsumentrådgivningsuppgifter och arbetar allmänt för att trygga en fungerande konkurrens och konsumenternas ställning.
Verket gör utredningar och kalkyler över olika regleringsalternativ och deras konsekvenser för marknadens funktion och konsumenterna. Detta konsekvensbedömningsarbete stöder statsförvaltningens gemensamma mål att stärka det faktabaserade beslutsfattandet inom den offentliga sektorn. Faktabehovet accentueras särskilt i situationer där stora och snabba beslut måste fattas som reaktion på den ekonomiska kris som hälsokrisen utlöste.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för Konkurrens- och konsumentverket för 2022:
Verksamhetens resultat
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
Konkurrens-och konsumentverket skapar samhälleligt mervärde för samhällsekonomin och konsumenterna | |||
— Intressentgruppernas bedömning (1—5) | – | > 3,8 | > 3,9 |
Sakkunskapen hos Konkurrens- och konsumentverkets personal är stor | |||
— Intressentgruppernas bedömning (1—5) | – | > 3,8 | > 3,9 |
Uppskattad fördelning av årsverken sektorsvis
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
Insatser för att främja marknadernas funktion | 29,0 | 29,0 | 29,0 |
Konkurrensövervakning | 76,0 | 80,0 | 83,5 |
Konsumentombudsmannens tillsyn och annat konsumentskydd | 48,0 | 52,0 | 53,0 |
Konsumentrådgivning | 52,0 | 50,0 | 50,0 |
Förvaltningstjänster | 16,3 | 17,0 | 17,5 |
Sammanlagt | 221,3 | 228,0 | 233,0 |
---|
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 18 194 | 18 721 | 19 328 |
Bruttoinkomster | 411 | 360 | 400 |
Nettoutgifter | 17 783 | 18 361 | 18 928 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 459 | ||
— överförts till följande år | 876 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr. 2019) | -74 |
Programmet för grå ekonomi (överföring från moment 32.01.01) | 100 |
Stärkande av konkurrens- och konsumentpolitiken (regeringsprogr. 2019) | 250 |
Stärkande av tillsynen över karteller (3 årsv.) | 240 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | -1 |
Lönejusteringar | 94 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -42 |
Sammanlagt | 567 |
2022 budget | 18 928 000 |
2021 III tilläggsb. | 99 000 |
2021 budget | 18 361 000 |
2020 bokslut | 18 200 000 |