Statsbudgeten 2022
Maximibeloppet enligt 4 § i lagen om vissa räntestödslån av kreditanstalters medel (1015/1977) av räntegottgörelsen för skyddsupplagringslån är 5 %. Nya skyddsupplagringslån får 2022 godkännas till ett belopp av högst 8 400 000 euro.
Upplagringsunderstöd enligt 7 § i lagen om skyddsupplag (970/1982) får 2022 beviljas till ett belopp av högst 34 000 euro.
Förklaring:Arbets- och näringsministeriet genomför tillsammans med enheterna inom förvaltningsområdet åtgärder som stöder ekonomisk tillväxt. Tillväxten ska vara socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbar. Tillväxten bygger på framgångsrik företagsverksamhet, som bidrar till innovation och sysselsättning samt skapar välfärd i Finland. Aktörerna inom förvaltningsområdet har som mål att åstadkomma förhållanden genom vilka det skapas verksamhetsförutsättningar för en stärkt konkurrenskraft och ekonomisk tillväxt.
Med tanke på Finlands ekonomiska framgång och de finländska företagens tillväxtförutsättningar är det viktigt att se till att företagen har en fungerande och konkurrenskraftig författningsmiljö. Inom förvaltningsområdet genomförs övergripande åtgärder för att Finland ska bli ett lockande och konkurrenskraftigt land att arbeta och driva företag i. Företagens tillväxtförutsättningar stärks genom avveckling av sådan reglering som begränsar eller bromsar dem. Konkurrensen inom ekonomin utökas och förutsättningarna för affärsverksamhet på marknadsvillkor förbättras.
Innovationer och ett välfungerande system för skydd av immateriell egendom är väsentliga med tanke på de finländska företagens tillväxt och internationella konkurrenskraft. Ett välfungerande och konkurrenskraftigt system för immateriella rättigheter säkerställer att företagens innovationer och övriga immateriella egendom skyddas och används och att rättigheterna genomförs effektivt i Finland och internationellt.
En välfungerande arbetsmarknad, en tidsenlig arbetslagstiftning som beaktar arbetsgivarnas, arbetstagarnas och företagens behov samt en god arbetslivskvalitet hör till företagens konkurrensfördelar. Lika konkurrensförutsättningar för företagen främjas bl.a. genom arbetslagstiftningen. Genom att förbättra förutsättningarna för lokala avtal samt främja företagens verksamhetsförutsättningar och tillväxtvilja stöder man målet att höja sysselsättningsgraden. Strävan är att lätta på arbetsgivarnas administrativa börda genom att gallra bland tillstånds- och anmälningsförfarandena.
Nivån på försörjningsberedskapen och beredskapen fastställs i statsrådets beslut om målen med försörjningsberedskapen (1048/2018). Det strategiska målet för den nationella försörjningsberedskapen är att trygga funktionen av sådan infrastruktur, produktion och service som är av en väsentlig betydelse för att befolkningens, näringslivets och försvarets grundläggande behov ska kunna tillgodoses under alla förhållanden.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för resultatområdet för 2022:
Resultatområdets mål
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 uppskattning |
|
Ämbetsverken inom koncernen får ökade digitala färdigheter | |||
---|---|---|---|
— Index för digital mognad (1—5) | 3,27 | > 3,27 | > 3,1 |
Årsverken och övergripande arbetstillfredsställelse
Årsverken | Övergripande arbetstillfredsställelse (1—5) | |||||
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 uppskattning |
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
Arbets- och näringsministeriet | 417 | 400 | 425 | 3,7 | > 3,6 | > 3,6 |
Närings-, trafik- och miljöcentralerna | 3 017 | 3 075 | 2 950 | 3,8 | > 3,6 | > 3,6 |
Arbets- och näringsbyråerna | 3 441 | 3 885 | 3 451 | 3,6 | > 3,5 | > 3,5 |
Geologiska forskningscentralen | 401 | 415 | 430 | 3,8 | 3,8 | 3,8 |
Business Finland | 713 | 730 | 650 | 3,3 | > 3,5 | > 3,7 |
Konkurrens- och konsumentverket | 221 | 217 | 236 | 3,9 | > 3,8 | > 3,8 |
Patent- och registerstyrelsen | 411 | 421 | 422 | 4,0 | 3,9 | 3,9 |
Säkerhets- och kemikalieverket | 242 | 264 | 264 | 3,6 | 3,8 | 3,8 |
Energimyndigheten | 81 | 85 | 75 | 3,8 | > 3,9 | > 3,9 |
Sammanlagt | 8 944 | 9 492 | 8 903 | 3,7 | > 3,7 | > 3,7 |
---|
01. Arbets- och näringsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 38 207 000 euro.
Anslaget får även användas
1) för ett pris för offentliggörande av konsumentinformation
2) till betalning av överföringsutgifter som föranleds av projekt som finansieras med medel ur Asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF), som hör till EU:s fonder inom området för inrikes frågor.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Av anslaget har reserverats
1) 200 000 euro för investeringar i energiinfrastruktur (RRF pelare 1)
2) 200 000 euro för investeringar i ny energiteknik (RRF pelare 1)
3) 400 000 euro för avskiljning och återvinning av koldioxidsnålt väte och koldioxid (RRF pelare 1)
4) 80 000 euro för direkt elektrifiering och koldioxidsnålhet i industrins processer (RRF pelare 1)
5) 70 000 euro för en digital infrastruktur för invandring (RRF pelare 3)
6) 1 270 000 euro för reformen av det kontinuerliga lärandet (RRF pelare 3) och
7) 20 000 euro för främjande av framtida nyckelsektorer och stärkande av kompetensen (RRF pelare 3)
som en del av planen för återhämtning och resiliens.
Förklaring:Arbets- och näringsministeriet ser till att det finns handlingsramar för entreprenörskap och innovationsverksamhet i Finland och ansvarar för arbetsmarknadens funktion och arbetstagarnas sysselsättningsförutsättningar samt för regionutvecklingen. Ministeriet leder och styr tillväxtpolitiken, närings- och innovationspolitiken, sysselsättnings- och företagsamhetspolitiken, konsument- och konkurrenspolitiken, region-, energi- och klimatpolitiken samt utvecklingen av arbetslivet, arbetskraftsinvandringen och integrationen av invandrare.
Av anslaget under momentet hänför sig 2 240 000 euro till helheter som finansieras via EU:s återhämtningsinstrument. Av finansieringen riktas 1 270 000 euro till reformen av det kontinuerliga lärandet. Med beloppet stöds utbildningsval som främjar en grön omställning och förbättrar digitala färdigheter. Av finansieringen hänför sig 970 000 euro till administrativa resurser för genomförande av de olika delområdena i EU:s återhämtningsinstrument. Genom resurserna säkerställs det att åtgärderna genomförs effektivt.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställs följande resultatmål preliminärt upp för ministeriets verksamhet för 2022:
Verksamhetens resultat
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 uppskattning |
|
Regeringspropositioner (st.) | 49 | 35 | 27 |
— Till riksdagen inom utlovad sessionsperiod (%) | 58 | > 80 | > 80 |
— Ändringar i riksdagen på grund av författningstekniska eller språkliga brister (%) | 0,7 | 0 | 0 |
Statsrådsförordningar (st.) | 44 | 25 | 30 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 41 496 | 47 168 | 46 707 |
Bruttoinkomster | 6 874 | 8 500 | 8 500 |
Nettoutgifter | 34 622 | 38 668 | 38 207 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 8 908 | ||
— överförts till följande år | 11 423 |
Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara 38 177 000 euro och överföringsutgifternas andel vara 30 000 euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr. 2019) | -110 |
Digital infrastruktur för invandringen (RRF pelare 3) | 70 |
Direkt elektrifiering av industrins processer och åtgärder för att göra dem koldioxidsnåla (RRF pelare 1) | 80 |
En branschspecifik helhet för tillväxt (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | -800 |
Främjande av framtida nyckelsektorer (RRF pelare 3) | 20 |
IAEA-specialsakkunnig vid Finlands ambassad i Wien (överföring till moment 24.01.01) | -117 |
Investeringar i energiinfrastruktur (RRF pelare 1) | 200 |
Investeringar i ny energiteknik (RRF pelare 1) | 200 |
Koldioxidsnålt väte samt avskiljning och återvinning av koldioxid (RRF pelare 1) | 400 |
Programmet för arbetsförmåga för partiellt arbetsföra (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 40 |
Programmet för grå ekonomi (överföring till moment 32.01.06) | -100 |
Projektet för organisering av arkivet (överföring till moment 23.01.01) | -45 |
Reformen av det kontinuerliga lärandet (RRF pelare 3) | 1 270 |
Samordnande uppgifter i verksamheten för kompetenscentret KEINO (1 årsv.) (överföring från moment 32.30.40) | 180 |
Stödstruktur för sektorsövergripande tjänster (överföring till moment 32.01.02) | -775 |
Uppgifter i anslutning till gratis tilldelning av utsläppsrätter (-1 årsv.) (överföring till moment 32.01.09) | -80 |
Uppgift för viss tid i anslutning till EU:s paket för ren energi (1 årsverke) (överföring från moment 32.01.01) | 80 |
Utveckling av digitaliseringen inom förvaltningsområdet, småskalig projektberedning (överföring till moment 32.01.10) | -500 |
Utvidgat anskaffningsstöd (överföring till moment 23.01.01) | -50 |
Lönejusteringar | 169 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -593 |
Sammanlagt | -461 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2022 budget | 38 207 000 |
2021 III tilläggsb. | -833 000 |
2021 budget | 38 668 000 |
2020 bokslut | 37 137 000 |
02. Närings-, trafik- och miljöcentralernas omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 191 905 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av euroinfocentren
2) till betalning av utgifter för skötseln av fastigheter som staten besitter i enlighet med lagen om renskötsellägenheter, naturnäringslagen, skoltlagen och den lagstiftning som föregick lagen om gårdsbruksenheter
3) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med stöd ur EU:s fonder
4) för utgifter för att utveckla, främja och driva utvecklingstjänster för företag.
Av anslaget har reserverats
1) 1 100 000 euro för avstående från oljeuppvärmning (RRF pelare 1)
2) 60 000 euro för stärkande av Navigatorernas sektorsövergripande kompetens (RRF pelare 3)
3) 2 005 000 euro för reformen av det kontinuerliga lärandet (RRF pelare 3) och
4) 70 000 euro för programmet för påskyndande av tillväxten (RRF pelare 3)
som en del av planen för återhämtning och resiliens.
Förklaring:Närings-, trafik- och miljöcentralerna (NTM-centralerna) främjar regionutvecklingen genom att sköta statsförvaltningens verkställighets- och utvecklingsuppgifter inom regionerna. NTM-centralerna främjar entreprenörskap, arbetsmarknadens funktion, kompetens och kultur, landsbygdens livskraft, kollektivtrafiken och utvecklandet av den, trafiksystemets funktion och trafiksäkerheten, en god miljö och ett hållbart utnyttjande av naturen och naturresurserna inom regionerna samt invandring av arbetskraft till regionerna. Det finns 15 NTM-centraler, och de bedriver nära samarbete med landskapsförbunden och kommunerna. Av lokalförvaltningsmyndigheterna är arbets- och näringsbyråerna underställda NTM-centralernas styrning. Dessutom har NTM-centralerna och arbets- och näringsbyråernas ett nationellt center som producerar utvecklings- och förvaltningstjänster (KEHA).
Av anslaget under momentet utgör 3 235 000 euro finansiering inom ramen för genomförandet av EU:s återhämtningsinstrument. Av anslaget på 2 005 000 euro för reformen av det kontinuerliga lärandet riktas 5 % till utbildning som stärker den ekologiska kompetensen och 15 % till utbildning som förbättrar de digitala färdigheterna. Av finansieringen hänför sig 1 230 000 euro till administrativa resurser för genomförande av de olika delområdena i EU:s återhämtningsinstrument. Genom resurserna säkerställs det att åtgärderna genomförs effektivt.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer de styrande ministerierna (inrikesministeriet, undervisnings- och kulturministeriet, kommunikationsministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, arbets- och näringsministeriet och miljöministeriet) preliminärt upp följande resultatmål för närings-, trafik- och miljöcentralerna för 2022:
Verksamhetens resultat
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
Tillfredsställelse med kundtjänsten (1—5) | 4,3 | > 4,0 | > 4,0 |
Övergripande tillfredsställelse hos NTM-centralernas intressentgrupper (1—5) | - | > 4,0 | - |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget | 2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 216 448 | 220 801 | 222 905 |
Bruttoinkomster | 35 085 | 35 000 | 31 000 |
Nettoutgifter | 181 363 | 185 801 | 191 905 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 25 171 | ||
— överförts till följande år | 31 158 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 8 082 | 8 000 | 8 500 |
— övriga intäkter | -49 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 8 033 | 8 000 | 8 500 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 5 614 | 6 000 | 6 500 |
— andel av samkostnader | 1 602 | 2 000 | 2 000 |
Kostnader sammanlagt | 7 216 | 8 000 | 8 500 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 817 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 111 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | |||
---|---|---|---|
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 7 421 | 8 000 | 8 000 |
— finansiering från EU | 1 961 | - | - |
— annan finansiering utanför statsförvaltningen | 152 | - | - |
— övriga intäkter från den samfinansierade verksamheten | 720 | 2 500 | 3 000 |
Intäkter sammanlagt | 10 254 | 10 500 | 11 000 |
Totala kostnader för projekten | 11 500 | 12 000 | 12 000 |
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | -1 246 | -1 500 | -1 000 |
Självfinansieringsandel, % | 11 | 13 | 8 |
Genom närings-, trafik- och miljöcentralerna styrs finansiering från följande moment i budgeten: 30.10.51, 30.40.20, 21, 22, 31, 40, 51 och 62, 31.10.31, 31.20.54 och 55, 32.01.03, 20 och 51, 32.20.41, 32.30.42, 51, 52 och 64, 32.50.30, 33.20.31, 50 och 52, 35.01.65, 35.10.20, 21, 22, 61 och 63 samt 35.20.56 och 64.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avstående från oljeuppvärmning (RRF pelare 1) | 1 100 |
Behandling av understöd för att avstå från oljeuppvärmning av bostadshus | -560 |
Förvaltning av stöd för beskogningen av impedimentmark (överföring från moment 30.40.22) | 175 |
Genomförande av förnybarhetsdirektivet RED II | -80 |
Genomförandet av ungdomsgarantin med hjälp av incitamentsmodellen för kommunerna (RRF pelare 3) | 60 |
Programmet för påskyndande av tillväxten (RRF pelare 3) | 70 |
Projektet Från familjeledighet till arbetslivet (överföring från moment 32.30.51) | 220 |
Reformen av det kontinuerliga lärandet (RRF pelare 3) | 2 005 |
Samordningsuppgifter inom havsvården (1 årsv.) (överföring från moment 35.10.22) | 80 |
Stödstruktur för sektorsövergripande tjänster (överföring från moment 32.01.01) | 775 |
Tillsyn över och rapportering om producentansvaret enligt avfallslagen (2 årsv.) | 160 |
Tillsyn över vattentjänster (3,5 årsv.) | 250 |
Verkställandet av en skrotningspremie för torvsektorn och andra rådgivningsuppgifter i anslutning till omställningen inom torvbranschen | 210 |
Ytterligare resurser vid bytet av finansieringsperiod (CAP27) | 700 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | -81 |
Lönejusteringar | 1 020 |
Sammanlagt | 6 104 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2022 budget | 191 905 000 |
2021 III tilläggsb. | 1 304 000 |
2021 budget | 185 801 000 |
2020 bokslut | 187 350 000 |
03. Arbets- och näringsbyråernas omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 267 911 000 euro.
Av anslaget har som en del av planen för återhämtning och resiliens reserverats 70 000 000 euro för införandet av en nordisk modell för arbetskraftsservice (RRF pelare 3).
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagstiftning om en översyn av serviceprocessen för arbetssökande och av vissa förutsättningar för erhållande av arbetslöshetsförmån.
Arbets- och näringsbyråernas uppgift är att bedriva företags- och arbetsgivarorienterad arbetsförmedling till stöd för att människor snabbt ska kunna sysselsättas och lediga arbetsplatser besättas så effektivt som möjligt. Arbets- och näringsbyråerna är lokalförvaltningsmyndigheter som är underställda NTM-centralerna.
Arbets- och näringsministeriet beslutar hur stor andel av det anslag som är avsett för arbets- och näringsbyråernas omkostnader som ska användas för sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen.
Av anslaget under momentet hänför sig 70 000 000 euro till införandet av en nordisk modell för arbetskraftsservice, vilket finansieras via EU:s återhämtningsinstrument. I den nordiska modellen för arbetskraftsservice ökas beloppet av individuellt stöd. Målet är således att bättre än tidigare stödja arbetssökandes möjligheter att få jobb och att förkorta arbetslöshetsperioderna. Inom ramen för modellen utvecklas också sådana högklassiga elektroniska tjänster och system som stöder verksamheten inom arbetskraftsservicen som krävs för ett kundorienterat tillvägagångssätt.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för arbets- och näringsbyråerna för 2022:
Verksamhetens resultat
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
Arbetsgivarkunders tillfredsställelse totalt (1—5) | 4,3 | > 4,0 | > 4,0 |
Arbetssökande kunders tillfredsställelse totalt (1—5) | 4,2 | > 4,0 | > 4,0 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 211 793 | 209 811 | 268 311 |
Bruttoinkomster | 366 | 400 | 400 |
Nettoutgifter | 211 427 | 209 411 | 267 911 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 22 970 | ||
— överförts till följande år | 54 680 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Den nordiska modellen för arbetskraftsservice (RRF pelare 3) | 70 000 |
Digitaliseringsprojekt för arbets- och näringsbyråerna (överföring till moment 32.30.51) | -10 000 |
Informationssystemändringar i anslutning till rekryteringsstödet för små och medelstora företag (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | -900 |
Inrättande av strukturen Work in Finland | 725 |
Periodiska intervjuer och främjande av ungdomsgarantin (regeringsprogr. 2019) | -1 000 |
Programmet för arbetsförmåga för partiellt arbetsföra (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | -240 |
Stärkande av integrationen, verksamhetssätten och genomslaget när det gäller tjänster för unga (ONNI) | -1 500 |
Stärkande av väglednings- och rådgivningstjänsterna inför omställningen inom torvsektorn | 180 |
Vaktmästeri (överföring från moment 32.30.51) | 1 255 |
Ökade lönesubventioner, digitala tjänster (regeringsprogr. 2019) | -1 000 |
Lönejusteringar | 980 |
Sammanlagt | 58 500 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2022 budget | 267 911 000 |
2021 III tilläggsb. | 1 105 000 |
2021 budget | 209 411 000 |
2020 bokslut | 243 137 000 |
04. Geologiska forskningscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 32 845 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av medlemsavgifter och finansieringsandelar i och samarbete inom internationella organisationer inom forskningsverksamhet
2) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s strukturfonder
3) till betalning av utgifter och finansieringsandelar som föranleds av gemensamma professurer
4) till betalning av aktiekapital och annat eget kapital för exportbolaget GTK International Oy.
Förklaring:Geologiska forskningscentralen (GTK) har till uppgift att producera och distribuera geologisk information som främjar en hållbar användning av naturtillgångarna i jordskorpan. Forskningscentralen utvecklas som nationellt geodatacenter och som europeiskt expertorgan med spetskompetens inom geologisk forskning.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för Geologiska forskningscentralen för 2022:
Verksamhetens resultat
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
Resultatområdets andel av kärnverksamheten (%) | |||
---|---|---|---|
— kunduppdrag | 15,8 | 23 | 20 |
— vetenskap och innovationer | 25,0 | 26 | 35 |
— geodata | 29,1 | 28 | 25 |
— övrig kärnverksamhet | 30,1 | 23 | 20 |
Samfinansierad verksamhet | |||
— andel av de sammanlagda årsverkena inom kärnverksamheten (%) | 17,8 | 20,0 | 25,0 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 43 712 | 45 864 | 45 845 |
Bruttoinkomster | 12 716 | 13 000 | 13 000 |
Nettoutgifter | 30 996 | 32 864 | 32 845 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 6 450 | ||
— överförts till följande år | 9 840 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 7 259 | 8 000 | 8 000 |
— övriga intäkter | 54 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 7 313 | 8 000 | 8 000 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 4 436 | 5 650 | 5 650 |
— andel av samkostnader | 1 947 | 1 750 | 1 750 |
Kostnader sammanlagt | 6 383 | 7 400 | 7 400 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 930 | 600 | 600 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 115 | 108 | 108 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | |||
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 2 154 | 2 800 | 2 800 |
— finansiering från EU | 1 635 | 1 000 | 1 000 |
— annan finansiering utanför statsförvaltningen | 1 603 | 1 200 | 1 200 |
Intäkter sammanlagt | 5 392 | 5 000 | 5 000 |
Totala kostnader för projekten | 8 955 | 10 000 | 10 000 |
Självfinansieringsandel(intäkter - kostnader) | -3 563 | -5 000 | -5 000 |
Självfinansieringsandel, % | 40 | 50 | 50 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | -17 |
Lönejusteringar | 136 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -138 |
Sammanlagt | -19 |
2022 budget | 32 845 000 |
2021 III tilläggsb. | 483 000 |
2021 budget | 32 864 000 |
2020 bokslut | 34 386 000 |
05. Omkostnader för Innovationsfinansieringsverket Business Finland (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 108 763 000 euro.
Av anslaget får användas högst 1 000 000 euro till betalning av utgifter av sanktionskaraktär, skadestånd, rättegångskostnader, dröjsmålsräntor, kursförluster och andra därmed jämställbara utgifter som föranleds av verksamheten i bolaget Business Finland.
Förskottsutbetalningar av anslaget får även göras till bolaget Business Finland i fråga om de tjänster till Innovationsfinansieringsverket Business Finland som köps av bolaget.
Av anslaget har reserverats
1) 600 000 euro för avskiljning och återvinning av koldioxidsnålt väte och koldioxid (RRF pelare 1)
2) 400 000 euro för direkt elektrifiering och koldioxidsnålhet i industrins processer (RRF pelare 1)
3) 600 000 euro för återanvändning och återvinning av centrala material och restprodukter från industrin (RRF pelare 1)
4) 1 300 000 euro för stödprogrammet för lösningar med låga koldioxidutsläpp inom fastighets- och byggbranschen (RRF pelare 1)
5) 150 000 euro för en värdekedja för mikroelektronik (RRF pelare 2)
6) 100 000 euro för utvecklingsmiljöer för 6G, artificiell intelligens och kvantberäkning (RRF pelare 2)
7) 320 000 euro för en digital infrastruktur för invandringen (RRF pelare 3)
8) 300 000 euro för en innovations- och forskningsinfrastruktur (RRF pelare 3)
9) 500 000 euro för lokomotivprojekt (RRF pelare 3)
10) 270 000 euro för främjande av framtida nyckelsektorer och stärkande av kompetensen (RRF pelare 3)
11) 200 000 euro för innovativa tillväxtföretag (RRF pelare 3)
12) 800 000 euro för koldioxidsnålhet, cirkulär ekonomi och digitalisering inom industrin och för export av industriella tjänster (RRF pelare 3)
13) 400 000 euro för kompetens och teknik på området hälsa och välbefinnande (RRF pelare 3)
14) 580 000 euro för strukturstöd till de kreativa branscherna (RRF pelare 3) och
15) 5 000 000 euro för hållbar och digital tillväxt inom turistbranschen (RRF pelare 3)
som en del av planen för återhämtning och resiliens.
Förklaring:Business Finland består av Innovationsfinansieringsverket Business Finland och aktiebolaget Business Finland.
Business Finland främjar hållbar utveckling av näringar med hjälp av teknik, innovationer och tillväxtfinansiering. Detta förnyar näringarna, höjer förädlingsvärdet och produktiviteten, ökar exporten och företagens internationalisering, förbättrar arbetslivskvaliteten och skapar därigenom sysselsättning och välfärd. Resultat nås genom kundernas forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet samt genom utvecklande av den internationella affärsverksamheten, vilket Business Finland uppmuntrar genom finansiering, programverksamhet, internationaliseringstjänster och andra rådgivningstjänster, där också internationella partnerskap nyttiggörs. Business Finland främjar genom sin verksamhet även utländska investeringar och kapitalinvesteringar i Finland samt turistresor från utlandet till Finland. Genom Business Finlands Talent-verksamhet stöder man internationella experters etablering i Finland och utnyttjandet av expertisen för företagens tillväxt, internationalisering och förnyelse och för en ökning av investeringarna.
Inom forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamheten är kunderna företag, forskningsorganisationer och offentliga organisationer. Internationaliseringstjänsterna i Finland och utomlands inriktas särskilt på att stärka små och medelstora företags beredskap att internationalisera sin verksamhet och på att utveckla deras verksamhetsförutsättningar. Samarbetet med utrikesförvaltningens beskickningar stärker nätverket Team Finlands serviceförmåga ute i världen.
Vid anskaffningen av utländska investeringar och utländskt kapital ligger fokus särskilt på kunskapsintensiva branscher, produktion med högt mervärde och investeringar i forskning, utveckling och innovationer. Inom den turistfrämjande verksamheten utvecklas och förbättras bilden av Finland som turistland. Dessutom stimuleras exporten av och efterfrågan på turisttjänster i samarbete med aktörerna inom turistbranschen och övriga aktörer samt stöds internationaliseringen av företagen inom turistbranschen.
Finland deltar i världsutställningen i Dubai 2021—2022. Målet är att främja de finländska företagens internationalisering och göra Finland mer lockande för turism och investeringar genom en starkare Finlandsbild. Deltagandet i utställningen föranleder åren 2019—2022 kostnader på sammanlagt cirka 10 miljoner euro, varav företagens finansieringsandel är cirka 4,5 miljoner euro.
Av anslaget under momentet utgör 11 520 000 euro finansiering inom ramen för genomförandet av EU:s återhämtningsinstrument. Av finansieringen riktas 5 000 000 euro till att stödja en hållbar och digital tillväxt inom turistbranschen. För turistbranschen anvisas det forsknings- och utvecklingsfinansiering och företag stöds genom helheter bestående av handledning och instruktion i kunskapsbaserad ledning och hållbar turism, i syfte att uppnå en hållbar och digital tillväxt inom turistbranschen. Åtgärderna skapar förutsättningar för hållbar företagsverksamhet såväl i turistföretagen som inom andra branscher som stöder turistbranschen. Åtgärderna inom turistbranschen stöder den digitala dimensionen (40 %). Genom utvecklingsåtgärderna stöds införandet av rutiner för att digitalt övervaka turismens hållbarhet (inkl. koldioxidavtryck), den kunskapsbasrade ledningen och främjandet av försäljningen av turisttjänster. Av finansieringen hänför sig 6 520 000 euro till marknadsförings-, utrednings- och stödresurser och andra administrativa resurser för genomförandet av de olika delområdena i EU:s återhämtningsinstrument med vars hjälp det säkerställs att åtgärderna genomförs effektivt.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för Business Finland för 2022:
Verksamhetens resultat
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
Antalet kunder hos Business Finland1)/sammanräknade omkostnader (kunder / mn euro) | 67 | > 65 | > 66 |
Kundernas vilja att rekommendera Business Finland (-100—100) | 66 | > 58 | > 60 |
1) I kundantalet har inte beaktats sådan kunder som fått coronafinansiering, eftersom coronafinansiering är en särskild uppgift som avviker från Business Finlands normala verksamhet.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Främjande av innovationsverksamheten, internationaliseringstjänster, projekt- och programverksamhet samt främjande av utländska investeringar och kapitalinvesteringar i Finland | 89 963 000 |
Talent-verksamhet (inkl. inrättande av strukturen Work in Finland) | 3 500 000 |
Förvaltnings- och marknadsföringskostnader för audiovisuellt produktionsstöd | 500 000 |
Främjande av turistresor till Finland | 14 800 000 |
Sammanlagt | 108 763 000 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 98 370 | 101 604 | 108 863 |
Bruttoinkomster | 403 | 100 | 100 |
Nettoutgifter | 97 967 | 101 504 | 108 763 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 18 295 | ||
— överförts till följande år | 32 608 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Creative Business Finland (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | -1 000 |
Digital infrastruktur för invandringen (RRF pelare 3) | 320 |
Direkt elektrifiering av industrins processer och åtgärder för att göra dem koldioxidsnåla (RRF pelare 1) | 400 |
En branschspecifik helhet för tillväxt (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | -5 500 |
Ett tidsbundet investerings- och innovationsstöd för cirkulär ekonomi (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | -1 000 |
Främjande av export och internationalisering (regeringsprogr. 2019) | 2 000 |
Främjande av framtida nyckelsektorer (RRF pelare 3) | 270 |
Förvaltnings- och marknadsföringskostnader för audiovisuellt produktionsstöd (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 500 |
Innovations- och forskningsinfrastrukturer (RRF pelare 3) | 300 |
Innovativa tillväxtföretag (RRF pelare 3) | 200 |
Inrättande av strukturen Work in Finland | 1 000 |
Justering av kostnaderna för ett serviceavtal | 851 |
Koldioxidsnåla lösningar, cirkulär ekonomi och digitalisering inom industrin samt export av industriella tjänster (RRF pelare 3) | 800 |
Koldioxidsnålt väte samt avskiljning och återvinning av koldioxid (RRF pelare 1) | 600 |
Kompetens och teknik på området hälsa och välbefinnande (RRF pelare 3) | 400 |
Lokomotivprojekt (RRF pelare 3) | 500 |
Produktionsincitament för den audiovisuella branschen | -500 |
Stöd för en hållbar och digital tillväxt inom turistbranschen (RRF pelare 3) | 5 000 |
Stödprogram för fastighets- och byggbranschen med tanke på klimatförändringar (RRF pelare 1) | 1 300 |
Stöd till företag inom de kreativa branscherna och evenemangsbranschen för genomförande av pilotprojekt (RRF pelare 3) | 580 |
Talent-verksamhet (regeringsprogr. 2019) | 500 |
Utvecklingsmiljöer för 6G, artificiell intelligens och kvantberäkning (RRF pelare 2) | 100 |
Värdekedja för mikroelektronik (RRF pelare 2) | 150 |
Världsutställningen i Dubai | -1 000 |
Återanvändning och återvinning av centrala material och restprodukter från industrin (RRF pelare 1) | 600 |
Lönejusteringar | 73 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -185 |
Sammanlagt | 7 259 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2022 budget | 108 763 000 |
2021 III tilläggsb. | 3 760 000 |
2021 budget | 101 504 000 |
2020 bokslut | 112 280 000 |
06. Konkurrens- och konsumentverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 18 928 000 euro.
Förklaring:Konkurrens- och konsumentverket skapar förutsättningar för ekonomisk tillväxt genom att främja en fungerande marknad. En välfungerande marknad ökar produktiviteten och påskyndar innovationer samt utgör en förutsättning för en framgångsrik inhemsk företagsverksamhet och för konsumenternas välfärd. Konsumenternas förtroende för verksamhetsmiljön och för aktörerna på marknaden stärker den privata efterfrågan.
Verket förebygger alltför stor koncentration på hemmamarknaden genom tillsyn över företagsförvärv, och ingriper i efterhand i karteller och andra konkurrensbegränsningar som är skadliga för konsumenterna. Överdirektören med ansvar för konsumentfrågor är konsumentombudsman. Genom konsumentskyddet främjas konsumenternas medvetna val och bekämpas vilseledande och otillbörliga förfaranden. Verket sköter också konsumentrådgivningsuppgifter och arbetar allmänt för att trygga en fungerande konkurrens och konsumenternas ställning.
Verket gör utredningar och kalkyler över olika regleringsalternativ och deras konsekvenser för marknadens funktion och konsumenterna. Detta konsekvensbedömningsarbete stöder statsförvaltningens gemensamma mål att stärka det faktabaserade beslutsfattandet inom den offentliga sektorn. Faktabehovet accentueras särskilt i situationer där stora och snabba beslut måste fattas som reaktion på den ekonomiska kris som hälsokrisen utlöste.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för Konkurrens- och konsumentverket för 2022:
Verksamhetens resultat
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
Konkurrens-och konsumentverket skapar samhälleligt mervärde för samhällsekonomin och konsumenterna | |||
— Intressentgruppernas bedömning (1—5) | – | > 3,8 | > 3,9 |
Sakkunskapen hos Konkurrens- och konsumentverkets personal är stor | |||
— Intressentgruppernas bedömning (1—5) | – | > 3,8 | > 3,9 |
Uppskattad fördelning av årsverken sektorsvis
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
Insatser för att främja marknadernas funktion | 29,0 | 29,0 | 29,0 |
Konkurrensövervakning | 76,0 | 80,0 | 83,5 |
Konsumentombudsmannens tillsyn och annat konsumentskydd | 48,0 | 52,0 | 53,0 |
Konsumentrådgivning | 52,0 | 50,0 | 50,0 |
Förvaltningstjänster | 16,3 | 17,0 | 17,5 |
Sammanlagt | 221,3 | 228,0 | 233,0 |
---|
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 18 194 | 18 721 | 19 328 |
Bruttoinkomster | 411 | 360 | 400 |
Nettoutgifter | 17 783 | 18 361 | 18 928 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 459 | ||
— överförts till följande år | 876 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr. 2019) | -74 |
Programmet för grå ekonomi (överföring från moment 32.01.01) | 100 |
Stärkande av konkurrens- och konsumentpolitiken (regeringsprogr. 2019) | 250 |
Stärkande av tillsynen över karteller (3 årsv.) | 240 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | -1 |
Lönejusteringar | 94 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -42 |
Sammanlagt | 567 |
2022 budget | 18 928 000 |
2021 III tilläggsb. | 99 000 |
2021 budget | 18 361 000 |
2020 bokslut | 18 200 000 |
07. Patent- och registerstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 12 936 000 euro.
Anslaget får också användas till medlemsavgifter i internationella organisationer och för projekt som hänför sig till internationell verksamhet.
På grund av ansöknings-, anmälnings- och handläggningsförfarandena budgeteras inkomsterna under momentet i regel enligt kontantprincipen.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till ändring av handelsregisterlagen samt nationellt genomförande av Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/1151 vad gäller användningen av digitala verktyg och förfaranden inom bolagsrätt. Skyldigheterna enligt direktivet utvidgar omfattningen av skyldigheten att ge in information online. Därför måste tjänsterna för anmälan om bildande och ändring av aktiebolag utvecklas. Genomförandet förutsätter dessutom reformer som möjliggör gränsöverskridande hantering av ärenden samt uppfyllande av tillgänglighetskraven.
Som sakkunnigorganisation i frågor som gäller industriella rättigheter och verksamhet i företag och sammanslutningar främjar och utvecklar Patent- och registerstyrelsen (PRS) företagsamhet, innovation och samhällelig verksamhet i Finland och internationellt.
I budgetpropositionen finns beredskap för ikraftträdandet av det europeiska enhetliga patentskyddet vid ingången av 2022.
Med anslag under momentet betalas kostnader för tillsyn över stiftelser och ombud för industriellt rättsskydd till ett belopp av 650 000 euro och kostnader för revisionstillsyn till ett belopp av 2 990 000 euro. Motsvarande tillsynsavgifter intäktsförs under moment 11.19.09.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för Patent- och registerstyrelsen för 2022:
Verksamhetens resultat
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
Kundtillfredsställelse (1—5) | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
E-tjänster (%) | 89,6 | 85 | 89 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer som prissätts till självkostnadsvärde | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 52 751 | 49 157 | 49 286 |
— övriga intäkter | 1 129 | - | – |
Intäkter sammanlagt | 53 880 | 49 157 | 49 286 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 48 641 | 48 851 | 48 054 |
— andel av samkostnader | 11 335 | 12 492 | 13 329 |
Kostnader sammanlagt | 59 976 | 61 343 | 61 383 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -6 096 | -12 186 | -12 097 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 90 | 80 | 80 |
---|
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 59 822 | 58 324 | 62 222 |
Bruttoinkomster | 53 977 | 49 167 | 49 286 |
Nettoutgifter | 5 845 | 9 157 | 12 936 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 11 790 | ||
— överförts till följande år | 12 515 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr. 2019) | 750 |
Effektivisering av tillsynen över stiftelser | 230 |
Ersättning för ikraftträdandet av det enhetliga patentskyddet | 600 |
Inkomstkompensation som gäller handelsregistrets avgiftsfria informationstjänst | 500 |
Kostnadsmotsvarighet för föreningsregistret | 1 700 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | -1 |
Sammanlagt | 3 779 |
2022 budget | 12 936 000 |
2021 III tilläggsb. | -2 701 000 |
2021 budget | 9 157 000 |
2020 bokslut | 6 569 938 |
08. Säkerhets- och kemikalieverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 22 495 000 euro.
Vid nettobudgeteringen beaktas avgifter för kemikalieregistrets produktregister och för ackrediteringstjänster, arvoden som Europeiska kemikalieverket betalat på basis av kommissionens förordning (EG) nr 340/2008, ersättningar för den separata tjänsten för bedömning av växtskyddsmedel och biocider samt den finansiering som fås av övriga parter för gemensamma projekt.
Förklaring:Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes) är verksamt inom sektorer som är centrala med tanke på samhället och näringslivet. Med tanke på Finlands konkurrenskraft och den allmänna säkerheten behöver särskild uppmärksamhet ägnas åt att skapa smidiga tillståndsprocesser för investeringsprojekt och kemikalier och fördela tillräckliga resurser för tillsynen. Tukes övervakar och främjar att produkter, tjänster och industriell verksamhet är säkra och tillförlitliga samt främjar företagens konkurrenskraft. Tukes främjar mineralhantering och är nationellt ackrediteringsorgan. Målet är att förbättra aktörernas ansvarsfullhet och riskhantering i syfte att främja säkerheten, förebygga skador på personer, egendom och miljön, minska kemikaliers olägenheter för hälsan och miljön samt säkerställa jämlika konkurrensförhållanden. Utifrån en riskbedömning inriktas verksamheten på produkter och kemikalier på marknaden, produktionsanläggningar, utrustning och tjänster samt företagens verksamhetsformer och konsumenternas beteenden.
Arbets- och näringsministeriet och i fråga om tillsynen över räddningsväsendets anordningar inrikesministeriet samt i fråga om produkttillsynen över kemikalier jord- och skogsbruksministeriet, miljöministeriet och social- och hälsovårdsministeriet ställer preliminärt upp följande resultatmål för Säkerhets- och kemikalieverket för 2022:
Verksamhetens resultat
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
— Kund- och intressentgruppstillfredsställelse (1—5) | 3,9 | > 4,0 | > 4,0 |
— Företagets självbedömning av de ändringar som gjorts i syfte att främja säkerheten | 71 | > 71 | > 71 |
En del av inkomsterna av den avgiftsbelagda verksamheten har budgeterats under moment 12.32.20.
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer som prissätts till självkostnadsvärde | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 6 987 | 6 700 | 7 000 |
Intäkter sammanlagt | 6 987 | 6 700 | 7 000 |
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet | 3 193 | 2 800 | 3 000 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 4 174 | 3 900 | 4 200 |
— andel av samkostnader | 3 482 | 2 800 | 2 800 |
Kostnader sammanlagt | 7 656 | 6 700 | 7 000 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -669 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 91 | 100 | 100 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 23 643 | 27 057 | 27 365 |
Bruttoinkomster | 5 242 | 5 200 | 4 870 |
Nettoutgifter | 18 401 | 21 857 | 22 495 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 974 | ||
— överförts till följande år | 4 198 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Kontaktpunkt för produkter samt märkningar på skor | 119 |
Kontroll av konfliktmineraler | 90 |
Marknadskontroll inom miljöskyddet (överföring från moment 35.01.01) | 330 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | -1 |
Lönejusteringar | 100 |
Sammanlagt | 638 |
2022 budget | 22 495 000 |
2021 III tilläggsb. | -151 000 |
2021 budget | 21 857 000 |
2020 bokslut | 20 625 000 |
09. Energimyndighetens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 8 586 000 euro.
Av anslaget har som en del av planen för återhämtning och resiliens reserverats 100 000 euro för en offentlig laddningsinfrastruktur och ett offentligt nätverk av tankstationer för gas (RRF pelare 1).
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om en effektreserv som säkerställer balansen mellan elproduktion och elförbrukning.
Energimyndigheten sköter verkställighetsuppgifter inom energi- och klimatpolitiken. Dessa är de uppgifter som myndigheten har enligt lagstiftningen och som gäller tillsynen över och främjandet av energimarknaden och de politiska åtgärderna för att genomföra klimatmålen. Energimyndigheten ansvarar för tillsynen över och främjandet av energimarknaden, dvs. parti- och detaljhandelsmarknaden för el och naturgas samt el- och naturgasnätverksamheten. I fråga om de politiska åtgärderna för att genomföra klimatmålen ansvarar myndigheten för tillsynen över och främjandet av utsläppshandeln, stödsystemen för förnybar energi, hållbarhetskriterierna för biobränslen och energieffektiviteten. Myndigheten har också andra verkställighetsuppgifter inom energi- och klimatpolitiken.
Av anslaget under momentet finansieras 100 000 euro via EU:s återhämtningsinstrument och fördelas på administrativa resurser för stödjande av en offentlig laddningsinfrastruktur och ett offentligt nätverk av tankstationer för gas.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för Energimyndigheten för 2022:
Verksamhetens resultat
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
Digitalisering av myndighetens ärendehanteringsprocess | |||
— Andelen elektroniska registreringar av alla registreringar (%) | 60 | > 65 | > 70 |
Myndighetens tillståndsprocesser görs smidigare | |||
— Behandlingstid för nättillstånd (dagar) | 79 | < 50 | < 50 |
— Behandlingstid för projekttillstånd (dagar) | 29 | < 40 | < 40 |
— Behandlingstid för utsläppstillstånd (dagar) | 80 | < 70 | < 50 |
Resurshushållningen i tillsynen över energimarknaden | |||
— Omkostnaderna för tillsynen över el- och naturgas/förbrukningen av el och naturgas (c/kWh) | 0,0041 | < 0,0048 | < 0,0050 |
Resurshushållningen i främjandet av klimatmålen | |||
— Omkostnaderna för förvaltningen av utsläppshandeln per anläggning som omfattas av utsläppshandeln (euro/anläggning) | 3 790 | < 4 500 | < 4 000 |
— Förvaltningskostnader för produktionsstöden för förnybar energi enligt den el som produceras i de anläggningar som omfattas av systemet (euro/MWh) | 0,22 | < 0,30 | < 0,30 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 8 228 | 10 428 | 10 306 |
Bruttoinkomster | 1 803 | 2 670 | 1 720 |
Nettoutgifter | 6 425 | 7 758 | 8 586 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 380 | ||
— överförts till följande år | 984 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förbättring av informationssäkerheten och dataskyddet inom nätövervakningen (1,5 årsv.) | 107 |
Genomförande av bestämmelserna om elmarknaden i paketet för ren energi (5,5 årsv.) | 440 |
Informationssystem enligt den nya ursprungsgarantilagen | 50 |
Informationssysteminvesteringar och sakkunnigutredningar som de nya uppgifterna förutsätter | -280 |
Offentlig laddningsinfrastruktur och offentligt nätverk av tankstationer för gas (RRF pelare 1) | 100 |
Tillsyn över förfaringssätten hos detaljförsäljare av el och naturgas samt tillsyn över datahuben (1 årsv.) | 80 |
Tillsyn över utvecklingsplanerna för elnätet | 90 |
Tjänst för lokalisering av energinät | 100 |
Uppgifter i anslutning till gratis tilldelning av utsläppsrätter (1 årsv.) (överföring från moment 32.01.01) | 80 |
Uppgift för viss tid i anslutning till EU:s paket för ren energi (-1 årsverke) (överföring till moment 32.01.01) | -80 |
Verkställigheten av den nya ursprungsgarantilagen | 160 |
Ytterligare uppgifter inom energirådgivningen (överföring till moment 32.20.20) | -80 |
Ökad tillsyn över el och naturgas, registratorsuppgifter (1 årsv.) | 80 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | -12 |
Lönejusteringar | 30 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -37 |
Sammanlagt | 828 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2022 budget | 8 586 000 |
2021 III tilläggsb. | -12 000 |
2021 budget | 7 758 000 |
2020 bokslut | 7 029 000 |
10. Utveckling av digitaliseringen (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 27 080 000 euro.
Anslaget får användas
1) för utveckling, ibruktagande och förvaltning under utvecklingsarbetet när det gäller informationssystemreformer och digitala tjänster som främjar digitaliseringen
2) till stöd för och utvärdering av genomförandet av digitaliseringsprojekt
3) till utgifter för avlönande av personalen.
Av anslaget har reserverats
1) 7 000 000 euro för projektet realtidsekonomi (RRF pelare 2)
2) 3 400 000 euro för ett förmånstagarregister (RRF pelare 2) och
3) 13 000 000 euro för ett digitaliseringsprojekt för den nordiska modellen för arbetskraftsservice (RRF pelare 3)
som en del av planen för återhämtning och resiliens.
Förklaring:Anslaget är avsett för informationssystemreformer som främjar digitaliseringen och utvecklande av digitala tjänster. Med anslaget finansieras centrala reformer som främjar digitaliseringen och som genomförs inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde eller i samarbete med andra förvaltningsområden.
Av anslaget under momentet utgör 23 400 000 euro finansiering inom ramen för genomförandet av EU:s återhämtningsinstrument. Målet för projektet realtidsekonomi är att påskynda dataekonomin och utvecklingen av digitaliseringen. Syftet med förmånstagarregistret är att slopa manuella processer och förbättra den digitala säkerheten. Genom införandet av den nordiska modellen för arbetskraftsservice stöds den digitala dimensionen genom att man utvecklar sådana högklassiga elektroniska tjänster och system som stöder verksamheten inom arbetskraftsservicen som krävs för ett kundorienterat tillvägagångssätt. Målet med finansieringen för digitalisering är att säkerställa att en betydande del av de digitala funktioner som den nordiska modellen för arbetskraftsservice förutsätter har byggts upp i informationssystemet för arbets- och näringstjänster.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Projektet Tillstånd och tillsyn | 2 180 000 |
Work in Finland-projektet | 1 000 000 |
Projektet realtidsekonomi | 7 000 000 |
Projektet för ett förmånstagarregister | 3 400 000 |
Den nordiska modellen för arbetskraftsservice | 13 000 000 |
Utveckling av digitaliseringen inom förvaltningsområdet | 500 000 |
Sammanlagt | 27 080 000 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Den nordiska modellen för arbetskraftsservice (RRF pelare 3) | 13 000 |
Företagens digitala ekonomi (RRF pelare 2) | 7 000 |
Inrättande av strukturen Work in Finland | 1 000 |
Projektet Tillstånd och tillsyn | 2 180 |
Säkerställandet av övervakningen och verkställigheten av effektiv bekämpning av penningtvätt (RRF pelare 2) | 3 400 |
Utveckling av digitaliseringen inom förvaltningsområdet, småskalig projektberedning (överföring från moment 32.01.01) | 500 |
Sammanlagt | 27 080 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2022 budget | 27 080 000 |
2021 III tilläggsb. | 8 200 000 |
20. Civiltjänst (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 4 939 000 euro.
Anslaget får i enlighet med civiltjänstlagen (1446/2007) användas
1) för kostnader som föranleds av civiltjänst, med undantag av lönekostnaderna
2) till betalning av kostnader för uppehälle och förmåner för civiltjänstgörare som utför arbetstjänst på Civiltjänstcentralen.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Civiltjänstcentralen vid NTM-centralernas och arbets- och näringsbyråernas utvecklings- och förvaltningscenter (KEHA) är den myndighet som verkställer civiltjänsten. Civiltjänstcentralen förordnar civiltjänstgörare till tjänstgöring och kompletterande tjänstgöring, organiserar civiltjänstgörarnas utbildningsperioder och övervakar och ser till att civiltjänstverksamheten ordnas i enlighet med civiltjänstlagen och civiltjänstanvisningarna.
Tjänstgöringstiden i civiltjänst är 347 dygn, som innefattar en utbildningsperiod på 28 dygn och arbetstjänst under resten av tiden. Största delen av civiltjänstgörarna fullgör arbetstjänsten på civiltjänstgöringsplatser och uppskattningsvis cirka 40 på Civiltjänstcentralen.
En civiltjänstgörare som har fullgjort tjänstgöring enligt värnpliktslagen (1438/2007) eller lagen om frivillig militärtjänst för kvinnor (194/1995) och vars ansökan om civiltjänst har godkänts efter fullgörandet av tjänstgöringen är skyldig att delta i kompletterande tjänstgöring. Civiltjänstcentralen ordnar kompletterande tjänstgöring i form av en fem dygn lång utbildning.
Nyckeltal för civiltjänstgöring
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 uppskattning |
|
Antal personer som ansökt om civiltjänst | 2 079 | 2 000 | 2 100 |
Antal personer som utbildats under grundutbildningsperioden | 932 | 1 300 | 1 200 |
Antal personer som hemförlovats från Civiltjänstcentralen efter fullgjord tjänstgöring | 32 | 40 | 30 |
Antal sökande till kompletterande tjänstgöring | 322 | 400 | 300 |
— antal personer som utbildats | 59 | 350 | 400 |
Merparten av användningen av anslaget uppskattas vara överföringsutgifter medan andelen konsumtionsutgifter uppskattas vara liten.
2022 budget | 4 939 000 |
2021 budget | 4 939 000 |
2020 bokslut | 3 918 154 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 62 072 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av mervärdesskatteandelar som hänför sig till konsumtionsutgifter som betalas med anslag under moment 32.20.40 och med anslag under moment 32.20.42 i budgeten för 2021.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | 5 000 |
Sammanlagt | 5 000 |
Anslaget står utanför ramen.
2022 budget | 62 072 000 |
2021 budget | 57 072 000 |
2020 bokslut | 54 837 367 |
40. Statsunderstöd för aktörer som främjar en hållbar tillväxtpolitik (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 6 001 000 euro.
Anslaget får användas till att i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001) bevilja statsunderstöd
1) till företag och andra sammanslutningar för främjande av en hållbar tillväxtpolitik
2) för allmänna understöd enligt statsrådets förordning om understöd till sammanslutningar som främjar en hållbar tillväxtpolitik och företags internationalisering (104/2021)
3) till betalning av det internationella teknologipriset (Millenniumpriset för teknologi).
Anslaget får även användas till att bevilja statsunderstöd i enlighet med kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013 som avser stöd av mindre betydelse.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Understödet får användas för främjande av företagsverksamhet och entreprenörskap, utveckling och produktion av tjänster som främjar företagens förnyelse och internationalisering, standardiseringsverksamhet, konsumentorganisationers verksamhet, produktion av rådgivningstjänster för offentlig upphandling, skötsel av uppgifter på nationell nivå inom det nordiska miljömärkningssystemet, främjande av finländsk formgivning i och utanför Finland samt för det internationella teknologipris (Millenniumpriset för tekonologi) som beviljas vartannat år.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Främjande av entreprenörskap och företagsverksamhet samt internationaliseringstjänster | 3 171 000 |
Rådgivningstjänster för offentlig upphandling | 500 000 |
Standardiseringsverksamhet | 1 330 000 |
Det internationella teknologipriset | 1 000 000 |
Sammanlagt | 6 001 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Anställningsrådgivning för företag | -290 |
Bortfall av tillägg av engångsnatur (Viexpo, Finsk-Svenska handelskammaren, Innovationspoolen för unga, företagsmentorer i Birkaland) | -1 000 |
Det internationella teknologipriset | 1 000 |
Sammanlagt | -290 |
2022 budget | 6 001 000 |
2021 III tilläggsb. | 3 110 000 |
2021 budget | 6 291 000 |
2020 bokslut | 7 651 000 |
41. Specialunderstöd för Teknologiska forskningscentralen VTT Ab:s forskningsinfrastruktur (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 4 700 000 euro.
Anslaget får användas
1) för kostnaderna för anskaffning och byggande av en kvantdator
2) för kostnaderna för avvecklingen av forskningsreaktorn FiR1 och iståndsättningen av de högaktiva cellerna på Otsvängen 3.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Med anslag under momentet betalas utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts före 2022.
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Kvantdator | 4 200 |
Avveckling av FiR1 och iståndsättning av Otsvängen 3 | 500 |
Sammanlagt | 4 700 |
---|
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2022 | 2023 | 2024 | Sammanlagt fr.o.m. 2022 |
|
Förbindelser som ingåtts före 2022 | 4 700 | 5 700 | 6 000 | 16 400 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Betalningar för en kvantdator | 300 |
Sammanlagt | 300 |
2022 budget | 4 700 000 |
2021 budget | 4 400 000 |
2020 bokslut | 2 200 000 |
49. Statsunderstöd för Teknologiska forskningscentralen VTT Ab:s verksamhet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 101 303 000 euro.
Anslaget får som finansiering enligt lagen om Teknologiska forskningscentralen VTT Ab (761/2014) användas som ett allmänt understöd till bolaget för annan strategisk verksamhet vid Teknologiska forskningscentralen VTT Ab än sådan som bedrivs på företagsekonomiska grunder.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut och det kan betalas ut i förskott.
Förklaring:Teknologiska forskningscentralen VTT Ab:s uppgift är att i egenskap av oberoende forskningsinstitut främja att forskningen och teknologin tillgodogörs på ett mångsidigt sätt inom näringslivet och samhället. Bolaget bedriver tillämpad forskning och teknologiutveckling samt gör upp prognoser i anslutning till dessa, är verksamt som nationellt metrologiinstitut, upprätthåller och utvecklar det nationella metrologisystemet och mätnormalsystemet och den nationella kalibreringstjänsten samt bedriver strategisk forskning inom metrologi.
Anslaget används till utveckling av branscher som förnyar Finlands näringsstruktur och av internationellt sett betydande innovationsekosystem. VTT:s mål är att tillsammans med kunderna och andra forskningspartner lösa de största samhälleliga utmaningarna och på så sätt skapa hållbar tillväxt, arbetstillfällen och välfärd. Dessa utmaningar är klimatförändringen, huruvida resurserna räcker till, samhällets övergripande säkerhet, förnyelse av industrin samt förutsättningarna för ett hälsosamt liv och välbefinnande. Med anslaget stöds även utvecklingen mot koldioxidneutralitet med nationell finansiering och EU-finansiering.
Inom forskning av särskilt stor strategisk betydelse är det statliga stödet 100 %.
Effekter
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
— Finländska innovationer inom vars utveckling och kommersialisering VTT:s roll är betydande (%, 5 år glidande medelvärde) | 27 | 26 | 26—28 |
— Projekt som genomfördes med VTT främjade kundernas förankring i internationella nätverk (%) | 45 | 45 | > 44 |
Verksamhetens resultat
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
— Produktivitet (totala intäkter per årsverke, 1 000 euro) | 123 | 124 | 124 |
— Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten (mn euro) | 64,8 | 62,3 | 67 |
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Allmänt understöd till basfinansiering | 83 068 |
Mervärdesskatteutgifter | 18 000 |
Allmänt understöd för samordningen av Europeiska atomenergigemenskapens (Euratom) fusionsforskning | 160 |
Allmänt understöd för medlemsavgifter | 75 |
Sammanlagt | 101 303 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ett tidsbundet investerings- och innovationsstöd för cirkulär ekonomi (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | -3 000 |
Extra satsningar av engångsnatur för att påskynda klimatneutraliteten | -5 000 |
Sammanlagt | -8 000 |
2022 budget | 101 303 000 |
2021 budget | 109 303 000 |
2020 bokslut | 107 703 000 |
50. Statsunderstöd för konsumentorganisationerna (fast anslag)
Under momentet beviljas 1 322 000 euro.
Anslaget får användas för att stödja verksamheten vid Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry är konsumenternas intresseorganisation. Förbundet ger konsumenterna råd samt delar ut och förmedlar konsumentinformation.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Statsunderstöd för Konsumentförbundet (regeringsprogr. 2019) | 100 |
Sammanlagt | 100 |
2022 budget | 1 322 000 |
2021 budget | 1 222 000 |
2020 bokslut | 1 122 000 |
51. Statens andel av sjömansserviceverksamheten (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 2 572 000 euro.
Anslaget får användas
1) med stöd av sjömansservicelagen (447/2007) till betalning av statsandelen för tjänster avsedda för främjande av sjömäns välfärd
2) med stöd av lagen om ersättning av statsmedel för sjömäns resekostnader (1068/2013) till betalning av ersättning till arbetsgivare för sjömäns resekostnader
3) för sjömansservice som finansieras med den statsandel som avses i 6 § i sjömansservicelagen (447/2007) och den betalningsandel som motsvarar det slopade systemet med lästavgift.
Förklaring:Sjömansservicebyrån finns i anslutning till arbets- och näringsministeriet. Byråns verksamhet finansieras genom de serviceavgifter för sjömän som tas ut hos arbetstagare som arbetar på finländska fartyg och hos deras arbetsgivare. Vardera avgiften är 1/1000 av den inkomst som fås och betalas på fartyget. Statens andel av finansieringen av sjömansservicebyrån är 50 %. Statens andel av finansieringen av sjömansservicebyrån motsvarar arbetsgivarnas och arbetstagarnas betalningsandel. Dessutom täcks med statsmedel en separat betalningsandel vars belopp motsvarar den andel (492 000 euro) som betalats till sjömansservicebyrån ur det slopade systemet med lästavgift.
Sjömansservicebyrån har till uppgift att ta ut serviceavgifter, främja studie- och vuxenutbildningsverksamhet för sjömän samt inrättandet av sjömansservicecentraler i hemlandet och utomlands, ordna och styra motions- och kulturverksamhet samt annan rekreations- och fritidsverksamhet för sjömän, tillhandahålla biblioteks- och informationstjänster för sjömän, förbättra informationsverksamheten, kontaktverksamheten och kommunikationstjänsterna för sjömän samt utveckla sjömansserviceverksamheten så att sjömännens möjligheter att delta i samhällslivet förbättras.
Staten betalar rederierna 50 % i ersättning för de kostnader som hemresorna för arbetstagare som arbetar på finländska fartyg orsakar. Kostnader som ersätts är de omedelbara resekostnaderna, kostnaderna för arbetstagarens uppehälle under resan och kostnaderna för researrangemangen.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Statens andel av sjömansservicebyråns utgifter | 1 072 000 |
Statens andel av sjömännens resekostnader | 1 500 000 |
Sammanlagt | 2 572 000 |
2022 budget | 2 572 000 |
2021 III tilläggsb. | — |
2021 budget | 2 572 000 |
2020 bokslut | 2 446 962 |
53. Hemtransport av och ersättning till resenärer (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 400 000 euro.
Anslaget får i enlighet med lagen om leverantörer av kombinerade resetjänster (921/2017) användas till betalning av hemtransport av och ersättning till resenärer i fall där leverantörer av kombinerade resetjänster blir insolventa.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Staten ersätter hemtransporten av resenärer och betalar ersättning om en leverantör av kombinerade resetjänster är insolvent. Staten kan betala kostnaderna för hemtransport, om det är nödvändigt på grund av att hemtransporten av resenärer måste ske snabbt. Staten kan även betala resenärers andra fordringar, om den säkerhet som leverantören av kombinerade resetjänster ställt inte räcker till för att betala alla fordringar eller om betalningen av dem med säkerheten räcker oskäligt länge. Staten betalas ersättning för kostnaderna för hemtransport och för ersättningar till resenärerna genom de i enlighet med lagen om en tillsyns- och insolvensskyddsavgift för leverantörer av kombinerade resetjänster (922/2017) ställda säkerheterna, genom de fasta avgifter som baserar sig på dessa säkerheter och genom en avgift av skattenatur som tas ut hos researrangörerna och uppgår till 0,024 % av omsättningen i försäljningen av kombinerade resetjänster. Genom avgifterna förbereder man sig på situationer där staten blir ersättningsskyldig och de ersättningar som staten betalat inte fås tillbaka via säkerheterna. Dessutom tas det ut en fast avgift som grundar sig på säkerhetsbeloppet. Avgifterna intäktsförs under moment 11.19.09 och beräknas uppgå till 650 000 euro 2022.
2022 budget | 400 000 |
2021 budget | 400 000 |
2020 bokslut | 400 000 |
54. Ersättningar till passagerare för inställda paketresor (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 3 000 000 euro.
Anslaget får i enlighet med lagen om leverantörer av kombinerade resetjänster (921/2017) användas till betalning av ersättningar till resenärer till följd av inställda paketresor.
Förklaring:Om en researrangör går i konkurs ersätts resenärer för fordringar som researrangören är skyldig att återbetala i sådana fall där en paketresa ställs in till följd av coronaepidemin. En förutsättning för ersättning är att fordringarna inte kan ersättas ur de säkerheter som researrangören ställt.
Resenären ska hos Konkurrens- och konsumentverket framställa ett yrkande på ersättning inom sex månader från det att researrangören försattes i konkurs. Konkurrens- och konsumentverket fattar beslut om utbetalning av ersättning.
Syftet är att trygga alla konsumenters jämlika ställning vid researrangörens konkurs i situationer där researrangören enligt lag är skyldig att återbetala de förskottsbetalningar som resenärerna betalat eller värdet av motsvarande värdebevis. Ett ytterligare syfte är att göra mottagandet av värdebevis till ett attraktivt och tillförlitligt alternativ till återbetalning i pengar för konsumenterna.
2022 budget | 3 000 000 |
2021 budget | 3 000 000 |
2020 bokslut | 7 133 |
66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 17 714 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer
2) till betalning av utgifter som föranleds av stödjande av särskilda program
3) till betalning av utgifter som föranleds av internationellt samarbete
4) till betalning av konsumtionsutgifter.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Nordiskt samarbete på området för kärnsäkerhet | 360 000 |
Medlemsavgift till Internationella atomenergiorganet (IAEA) | 1 220 000 |
Avgifter och finansiella bidrag i anslutning till verksamheten vid OECD:s organisationer på energiområdet | 753 000 |
Finlands andel till Internationella atomenergiorganets (IAEA) fond för tekniskt bistånd och samarbete | 434 000 |
Kostnaderna för sekretariatet för Europeiska energistadgan | 44 000 |
Internationella atomenergiorganets (IAEA) IPPAS-granskningar | 130 000 |
Medlemsavgift till Europeiska rymdorganisationen (ESA), andelar av pensionsavgifterna och av kostnaderna för det nya huvudkontoret | 3 933 000 |
Finlands finansiella bidrag till ESA:s vetenskapsprogram | 7 882 000 |
Avgifter till Guyanas rymdcenter | 794 000 |
Medlemsavgift till Internationella arbetsorganisationen (ILO) | 1 700 000 |
Medlemsavgift till den internationella byrån för förnybar energi (Irena) | 110 000 |
Övriga medlemsavgifter till internationella organisationer och finansiella bidrag till OECD | 354 000 |
Sammanlagt | 17 714 000 |
Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara 17 509 000 euro och överföringsutgifternas andel vara 205 000 euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avgifter till Europeiska rymdorganisationen (överföring från moment 32.20.40) | 495 |
Sammanlagt | 495 |
2022 budget | 17 714 000 |
2021 budget | 17 219 000 |
2020 bokslut | 16 236 000 |
95. Vissa rättegångskostnader och ersättningar (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 50 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av rättegångskostnader föranledda av grupptalan enligt lagen om grupptalan (444/2007)
2) till betalning av de rättegångskostnader som staten åläggs att betala Konkurrens- och konsumentverkets motpart i en rättsprocess som avses i konkurrenslagen (948/2011)
3) till betalning av de rättegångskostnader som staten åläggs att betala Energimyndighetens motpart i en rättsprocess som avses i lagen om tillsyn över el- och naturgasmarknaden (590/2013), elmarknadslagen (588/2013) och naturgasmarknadslagen (587/2017).
4) till betalning av de rättegångskostnader som staten åläggs att betala Patent- och registerstyrelsens motpart i en sådan rättsprocess om tillsynen över stiftelser som avses i stiftelselagen (487/2015)
5) till betalning av de rättegångskostnader som staten åläggs att betala Säkerhets- och kemikalieverkets motpart i en rättsprocess som avses i lagen om marknadskontrollen av vissa produkter (1137/2016), markanvändnings- och bygglagen (132/1999), lagen om produktgodkännanden för vissa byggprodukter (954/2012), lagen om anordningar inom räddningsväsendet (10/2007), lagen om transport av farliga ämnen (719/1994), lagen om begränsning av användning av farliga ämnen i elektrisk och elektronisk utrustning (387/2013), lagen om krav på ekodesign för och energimärkning av produkter (1005/2008), avfallslagen (646/2011), lagen om ädelmetallarbeten (1029/2000), konsumentsäkerhetslagen (920/2011), lagen om leksakers säkerhet (1154/2011), kemikalielagen (599/2013), lagen om växtskyddsmedel (1563/2011), lagen om kosmetiska produkter (492/2013), miljöskyddslagen (527/2014), lagen om säkerhet vid hantering av farliga kemikalier och explosiva varor (390/2005), gruvlagen (621/2011), lagen om tryckbärande anordningar (1144/2016), hissäkerhetslagen (1134/2016), elsäkerhetslagen (1135/2016), lagen om konstaterande av tillförlitligheten hos tjänster för bedömning av överensstämmelse med kraven (920/2005), containerlagen (762/1998) eller lagen om mätinstrument (707/2011).
Förklaring:Med anslag under momentet betalas de rättegångskostnader som uppkommer för staten vid processer med grupptalan, om konsumentombudsmannen förlorar talan. Dessutom kan det med anslag under momentet betalas rättegångskostnader som föranleds av skötseln av Konkurrens- och konsumentverkets, Energimyndighetens, Patent- och registerstyrelsens och Säkerhets- och kemikalieverkets tillsynsuppgifter och som statens åläggs att betala en motpart, om tillsynsmyndigheten har förlorat målet.
2022 budget | 50 000 |
2021 III tilläggsb. | 75 000 |
2021 budget | 50 000 |
2020 bokslut | 120 000 |