Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli

Statsbudgeten 2022

20. Tjänster inom trafik, transport och kommunikationPDF-versio

Förklaring:Genom myndighetstjänsterna för trafik och kommunikation tryggar man trafiksystemets funktion och säkerhet samt skapar förutsättningar för ett innovativt utvecklande av trafiksystemet och dess tjänster. Kommunikationstjänster och kommunikationsnät utnyttjas till betydande del vid produktionen och konsumtionen av samhällets tjänster. I och med digitaliseringsutvecklingen uppkommer nya trafik- och kommunikationstjänster som kommunikationsnäten skapar förutsättningar för.

43. Förbättrande av konkurrenskraften för fartyg som används för sjötransport (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 89 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av stöd enligt lagen om förbättrande av konkurrenskraften för fartyg som används för sjötransport (1277/2007) till ägaren till fartyg som är inskrivna i handelsfartygsförteckningen eller en arbetsgivare som bedriver rederiverksamhet med fartyget.

Förklaring:Det stöd som betalas till ägaren till ett fartyg som är inskrivet i handelsfartygsförteckningen eller en arbetsgivare som bedriver rederiverksamhet med fartyget motsvarar beloppet av de förskottsinnehållningar som verkställts på den förskottsinnehållningspliktiga sjöarbetsinkomst som en allmänt eller begränsat skattskyldig sjöman erhållit från ett fartyg som är inskrivet i handelsfartygsförteckningen och av de sjömanspensionsförsäkrings- och olycksfallsförsäkringspremier som arbetsgivaren betalar. I fråga om andra begränsat skattskyldiga, dvs. sjömän som omfattas av källskatt, motsvarar stödet källskatt och arbetsgivarens sjukförsäkringsavgift som betalats på sjömannens löneinkomst från arbete ombord på fartyget.

År 2022 betalas stöd för de kostnader som uppkommit under tiden 1.7.2021—30.6.2022. För passagerarfartyg som får ta mer än 120 passagerare motsvarar stödet det belopp av förskottsinnehållningar, arbetsgivares sjukförsäkringsavgifter och källskatt för tiden 1.11.2021–31.10.2022 som ingår i de arbetsgivarprestationer som betalats till skatteförvaltningen.

År 2020 betalades det 74,3 miljoner euro i stöd. Det uppskattas att det år 2022 i handelsfartygsförteckningen finns 116 fartyg som omfattas av stödet. Av dessa är 100 lastfartyg och 16 passagerarfartyg. Bruttodräktigheten för de fartyg som är upptagna i förteckningen uppskattas vara sammanlagt ca 1 500 000 ton.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring 1 000
Sammanlagt 1 000

2022 budget 89 000 000
2021 budget 88 000 000
2020 bokslut 74 371 138

50. Statsunderstöd för genomförande av det riksomfattande bredbandsprojektet (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 15 000 000 euro.

Anslaget har som en del av återhämtnings- och resiliensplanen reserverats för utvecklande av kvaliteten på och tillgången till kommunikationsnät (RRF pelare 2).

Anslaget får användas till avlönande av personal motsvarande högst ett årsverke för viss tid.

De anslag som budgeterats under tidigare år får användas

1) till betalning av statligt stöd som beviljas av Transport- och kommunikationsverket i enlighet med lagen om stöd för byggande av bredband (1262/2020),

2) för kostnader för administrativa uppgifter inom bredbandsprojektet för anställande av en personalmängd som motsvarar högst fyra årsverken.

Fullmakt

Till den del som fullmakten inte har använts får Transport- och kommunikationsverket för avtal enligt den nya lagen använda fullmakter som beviljats i tidigare års budgetar

Förklaring:Anslaget föranleds av utgifter som finansieras med inkomster från EU:s återhämtningsinstrument. Rådets beslut om systemet för Europeiska unionens egna medel har godkänts i alla medlemsstater och trädde i kraft den 1 juni 2021.

Med anslaget främjas målet i återhämtnings- och resiliensplanen att utveckla kommunikationsförbindelsernas kvalitet och tillgänglighet i Finland också i de områden där moderna kommunikationsnät inte byggs kommersiellt samt att samordna bredbandsfinansieringen och aktivt informera om bredbandet. Målet hänför sig till en mer omfattande målsättning att utveckla kommunikationsnätens kvalitet och tillgänglighet, genom vilket man strävar efter att trygga tillgången till snabba och högklassiga kommunikationsförbindelser för alla finländare.

Med anslaget kompletteras det nationella stödprogrammet för bredband genom att det med stöd av lagen om stöd för byggande av bredband anvisas offentligt stöd för byggande av kommunikationsinfrastruktur samt anvisas pengar för uppdraget som temporär samordnare vid Finlands nationella bredbandsbyrå, vilken har till uppgift att planera samordningen av såväl nationell bredbandsfinansiering som EU:s bredbandsfinansiering och att genom aktivt informerande öka kännedomen om byggandet av förbindelser och nyttan med dem.

Villkoret för statligt stöd är att kommunerna förbinder sig att projektvis finansiera sin egen andel av det offentliga finansieringsstödet. Det offentliga finansieringsstödet kan uppgå till högst 100 % av projektets stödberättigande kostnader.

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2022 2023 Sammanlagt fr.o.m. 2022
       
Förbindelser som ingåtts före 2022 4 251 2 500 6 751

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Förbättrande av kvaliteten på och tillgången till kommunikationsnät (RRF pelare 2) 15 000
Förlängning av bredbandsprogrammet (regeringsprogr. 2019 av engångsnatur) -5 000
Sammanlagt 10 000

Anslaget står utanför ramen.


2022 budget 15 000 000
2021 III tilläggsb. 50 000
2021 budget 5 000 000
2020 bokslut 10 605 000

51. Understöd till tjänster inom trafik, transport och kommunikation (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 20 241 000 euro.

Anslaget får användas

1) till allmän säkerhetsverksamhet för vägtrafik och till utvecklingsprojekt, försök och säkerhetsundersökningar i enlighet med statsrådets förordning om statsunderstöd för främjande av säkerhetsverksamhet för vägtrafik (1207/2016)

2) till betalning av understöd enligt den lag som föreslås om tidsbegränsat stöd för anskaffning av fordon som drivs med alternativa drivkrafter och för konvertering av fordon så att de drivs med alternativa drivkrafter

3) till betalning av statsunderstöd för kostnader för ordnande av yrkesutbildning inom järnvägstrafiken

4) till betalning av prisstöd för lotsning i Saimenområdet i enlighet med lotsningslagen (940/2003).

I fråga om punkt 1 och 3 budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Av anslaget har 1 500 000 euro reserverats för projektet för utvecklande av ett ekosystem för elektrifierad tung trafik (RRF pelare 3) och 2 500 000 euro för anskaffnings- och konverteringsstöd (RRF pelare 3) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen.

Det anslag som reserverats för utvecklande av ett ekosystem för elektrifierad tung trafik får användas till avlönande av personal motsvarande högst ett årsverke för viss tid.

Dispositionsplan (euro)

   
Anskaffnings- och konverteringsstöd 6 000 000
Ekosystem för elektrifierad tung trafik 1 500 000
Säkerhetsverksamhet för vägtrafik 8 100 000
Yrkesutbildning i samband med järnvägstrafiken 841 000
Prisstöd för lotsning inom Saimenområdet 3 800 000
Sammanlagt 20 241 000

Förklaring:Av anslaget föranleds 4 000 000 euro av utgifter som finansieras med inkomster från EU:s återhämtningsinstrument.

Utvecklandet av ett ekosystem för elektrifierad tung trafik hänför sig till investeringshelheten Spetsområdesprogram för internationell tillväxt (RRF pelare 3), som ingår i återhämtnings- och resiliensplanen. Med anslaget främjas målet i återhämtnings- och resiliensplanen att öka produktiviteten. Syftet med investeringshelheten är bland annat att i Finland skapa flera företagsledda tillväxtekosystem som riktar sig till den internationella tillväxtmarknaden. Ekosystemet för elektrifierad tung trafik utvecklas genom att företag inom branschen beviljas stöd för projekt som gäller elektrifierad tung trafik så att det av företagen också förutsätts en självfinansieringsandel. Det har för åtgärden inte fastställts några mål som gäller en grön eller digital omställning.

Till följd av ökningen av anslaget och kompletteringen av motiveringen till momentet har till dispositionsplanen fogats en ny punkt om Utvecklande av ett ekosystem för elektrifierad tung trafik.

Anskaffningsstödet hänför sig till återhämtnings- och resliensplanens investeringshelhet branscher som drabbats av coronakrisen och spetsområden för internationell tillväxt (RRF pelare 3). Genom åtgärden främjas övergången till alternativa fordon som använder koldioxidsnåla bränslen och införs energieffektivitetsfördelar i trafiken genom att anskaffningen och spridningen av utsläppssnåla fordon samt ökningen av deras andel i bilbeståndet stöds.Transport- och kommunikationsverket beviljar stöden på ansökan. Åtgärden hänför sig till pelare 3 i Finlands plan i anslutning till EU:s återhämtningsinstrument.

Med anslaget för säkerhetsverksamhet för vägtrafiken främjas de trafikpolitiska målen för säkerhet i vägtrafiken. Anslaget baserar sig på den trafiksäkerhetsavgift som tas ut hos försäkringsbolag och som intäktsförs under moment 11.19.05.

Enligt regeringsprogrammet ska utsläppen från den inhemska vägtrafiken halveras före 2030 jämfört med nivån 2005. I färdplanen för fossilfria transporter beskrivs de åtgärder genom vilka målet kan nås.

Med anslaget för säkerhetsverksamhet för vägtrafiken främjas de trafikpolitiska målen för säkerhet i vägtrafiken. Anslaget baserar sig på den trafiksäkerhetsavgift som tas ut hos försäkringsbolag och som intäktsförs under moment 11.19.05.

Anslaget för utbildning inom järnvägsbranschen är avsett för en läroanstalt eller ett aktiebolag som erbjuder övergripande yrkesutbildning inom järnvägsbranschen för olika uppgifter och som är oberoende av aktörerna inom järnvägsbranschen.

Enligt lotsningslagen tas det på Saima kanal och Saimens vattenområde ut en lotsningsavgift som grundar sig på ett nedsatt pris per enhet. Det nedsatta priset per enhet är maximalt två tredjedelar av det ordinarie priset per enhet. Det är därför meningen att prisstöd enligt momentet ska betalas för företagsekonomiskt olönsam lagstadgad lotsning inom Saimenområdet till det företag som producerar lotsningstjänster. Lotsningssträckorna är betydligt längre på Saimenområdet än i havstrafiken. Skillnaden mellan den allmänna lotsningsavgiften och lotsningsavgiften på Saimen ersätts så att ersättningen är högst lika stor som underskottet för Saimenområdet (inkl. kanalen).

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Anskaffnings- och konverteringsstöd (RRF pelare 3) 2 500
Anskaffningsstöd för eldrivna lastbilar (färdplanen för fossilfria transporter) 2 000
Anskaffningsstöd för el- och gasdrivna paketbilar (färdplanen för fossilfria transporter) 1 500
Konverteringsstöd -6 000
Utvecklandet av ett ekosystem för elektrifierad tung trafik (RRF pelare 3) 1 500
Sammanlagt 1 500

Anslaget står delvis utanför ramen.


2022 budget 20 241 000
2021 III tilläggsb. 26 650 000
2021 I tilläggsb. 23 150 000
2021 budget 18 741 000
2020 bokslut 61 041 000

54. Köp och utvecklande av skärgårds- och förbindelsefartygstrafiken (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 20 386 000 euro.

Anslaget får användas

1) till köp av tjänster inom förbindelsefartygstrafiken i skärgården och konsumtionsutgifter som föranleds av dessa tjänster samt till redogörelser och information

2) till reparation av de bryggor som används för skärgårdens förbindelsefartygstrafik

3) till understöd för underhållet av de isvägar av privat natur som ersätter förbindelsefartygstrafiken

4) till betalning av utgifter som föranleds av de fullmakter som har beviljats under tidigare år.

Av anslaget får det dessutom beviljas understöd för de trafikidkare som sköter förbindelserna i skärgården på de grunder som anges i statsrådets förordning (371/2001).

I fråga om understöden budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Fullmakt

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland bemyndigas år 2020 att ingå ett femårigt helhetsserviceavtal och fortsätta tre avtal om köp av tjänster inom förbindelsefartygstrafiken i skärgården till ett belopp av högst 7 500 000 euro av de totala kostnaderna.

Förklaring:Enligt lagen om främjande av skärgårdens utveckling (494/1981) ska staten försöka sörja för att skärgårdens bofasta befolkning har transportservice till sitt förfogande.

Förbindelsefartygstrafiken är trafik som Transport- och kommunikationsverket ansvarar för och den täcker nästan alla de öar med bofast befolkning i Skärgårdshavet och Finska viken som inte har någon vägförbindelse. Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland upphandlar tjänster för förbindelsefartygstrafik genom konkurrensutsättning. Passagerarantalet inom förbindelsefartygstrafiken beräknas vara ca 230 000 personer år 2022. De utgifter som helhetsserviceavtalen orsakar är per passagerare ca 75 euro per resa och per bofast person längs förbindelsefartygsrutterna ca 30 000 euro per år.

Syftet med stöden är att bibehålla förbindelserna för invånare i sådana skärgårdsområden där det inte finns tillgång till fast vägförbindelse eller egentlig förbindelsefartygstrafik. Stödet riktas främst till ordnandet av passagerar- och varutransporter i Finska viken och i Åbolands skärgård.

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland har gällande avtal om produktion av förbindelsetrafiktjänster åren 2020—2023 för förbindelsefartygstrafiken på ruttområdet Rimito samt för ruttområdena Hitis och Kotka—Pyttis. Anskaffningen av ett nytt avtal för ruttområdet Rimito genomförs under 2022. För förnyande av avtalen för områdena Hitis och Kotka—Pyttis har det i den tredje tilläggsbudgeten för 2021 beviljats en fullmakt för tiden 1.5.2024—30.4.2029. De nuvarande avtalen ska förlängas för tiden 1.1—30.4.2024.

Genom de nya fullmakterna tryggas köp av tjänster inom förbindelsfartygstrafiken som helhetsservice där tjänsteleverantören svarar för anskaffningen och underhållet av de fartyg som trafikerar rutterna. Helhetsservicen enligt avtalen gäller på Rimitorutten perioderna 1.1.2024—30.4.2024 och 1.5.2024—30.4.2029 samt förbindelsefartygsrutterna Kotka—Pyttis och Hitis 1.1.2024—30.4.2024. Förbindelsefartygstjänsterna beräknas föranleda utgifter på ca 5 000 000 euro om året under åren 2024—2029. Hur stor fullmakt som behövs grundar sig på prisnivån för de nuvarande avtalen samt i huvudsak på den nuvarande verksamhetsmodellen.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Reparation av de bryggor som används för förbindelsfartygstrafiken 1 250
Sammanlagt 1 250

2022 budget 20 386 000
2021 III tilläggsb.
2021 budget 19 136 000
2020 bokslut 19 136 000

55. Köp och utvecklande av tjänster inom den offentliga persontrafiken (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 105 724 000 euro.

Anslaget får användas

1) till ersättningar till trafikidkare i enlighet med avtalen om allmän trafik så som det föreskrivs i trafikavtalsförordningen (EG) nr 1370/2007

2) till betalning av understöd enligt lagen om transportservice (320/2017) till användare av trafiktjänster

3) till köp av tågtrafiktjänster

4) till köp av flygtrafiktjänster

5) till köp av region- och lokaltrafik och till kostnader för inrättande och användning av biljettsystemet

6) till stöd för den offentliga persontrafiken i stora stadsregioner

7) till stöd för den offentliga persontrafiken i medelstora stadsregioner

8) till projekt för utvecklande av trafiktjänster och till andra utgifter som främjar användningen av trafiktjänster samt till mobilitetsstyrning.

Av anslaget får beviljas understöd till kommuner och andra sammanslutningar i enlighet med statsrådets förordning om statsunderstöd för transportservice (509/2018).

Anslaget får också användas till betalning av konsumtionsutgifter.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Fullmakt

Kommunikationsministeriet bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.

Förklaring:Anslaget är avsett för utgifter som avses i lagen om transportservice (320/2017) samt för vissa andra utgifter som hänförs till produktionen av kollektivtrafiktjänster och till främjandet och utvecklandet av kollektivtrafiken samt till mobilitetsstyrningen.

Staten ersätter i regel regionala köp direkt till trafikidkaren. Kommunerna betalar sin andel av kostnaderna. När det gäller trafik som ordnas enligt bruttomodellen får staten biljettinkomsterna som budgeteras under inkomster i statsbudgeten. Utöver dessa inkomster budgeteras det också andra inkomster i anslutning till det riksomfattande biljett- och betalningssystemet. För 2022 har det vid dimensioneringen av momentet beaktats 2 500 000 euro som biljettinkomster som har budgeterats som inkomstpost under momentet 12.31.10.

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Upphandling av tågtrafik 30 170
Köp och utvecklande i anslutning till region- och lokaltrafiken 32 329
Stöd för den offentliga persontrafiken i stora stadsregioner 12 250
Klimatbaserade åtgärder 20 000
Stöd för den offentliga persontrafiken i medelstora stadsregioner 8 125
Upphandling av flygtrafik 1 000
Utvecklingsprojekt 750
Mobilitetsstyrning 600
Sammanlagt 105 724
Upphandling av tågtrafik

I syfte att trygga servicenivån inom den riksomfattande persontågtrafiken, utveckla kvaliteten och kvantiteten samt reformera avtalsstrukturen har kommunikationsministeriet ingått ett avtal med VR-Group Ab om upphandling av tågtrafik 2022—2030. Avtalets värde under avtalsperioden på nio år är 289 530 000 euro. Det anslagsbehov som användningen av fullmakt föranleder är 32,17 miljoner euro/år (inklusive en andel för finansiering av klimatbaserade åtgärder).

Syftet med upphandlingen av persontrafiken på järnvägarna är att upprätthålla servicenivån inom tågtrafiken och kollektivtrafikens andel av färdsätten. Genom köpen inom tågtrafiken tillgodoses sådana resebehov på regional nivå och på riksnivå som anses vara nödvändiga, till den del dessa tjänster inte kan ordnas på marknadsvillkor och i den omfattning som det årligen för ändamålet beviljade anslaget tillåter. Köpen möjliggör en högre servicenivå än den som enbart de direkta biljettintäkterna ger möjlighet till.

Köp och utvecklande i anslutning till region- och lokaltrafiken.

Närings-, trafik- och miljöcentralerna finansierar den offentliga persontrafik på landsbygden som kan ses som grundläggande service. Dessutom upphandlar de trafik till sin region genom konkurrensutsatta avtal i vars finansiering kommunerna kan delta. I statsrådets förordning om statsunderstöd för transportservice finns bestämmelser om grunderna för det stöd som närings-, trafik- och miljöcentralerna beviljar. Utöver detta används finansieringen för kostnader för inrättande och användning av biljettsystemet.

Tyngdpunkten för region- och lokaltrafikens utvecklingsåtgärder ligger på planering av trafiken och främjande och utvecklande av samordningen av persontransporterna.

Stöd för den offentliga persontrafiken i stora stadsregioner

Staten stöder Samkommunen Helsingforsregionens trafik och trafiktjänsterna i stadsregionerna Tammerfors, Åbo och Uleåborg i fråga om de åtgärder för utveckling av trafiktjänsterna som avtalats i MBT-avtalen. Staten vill dessutom genom finansieringen bidra till att anslutningen till den myndighet som ansvarar för att ordna den offentliga persontrafiken inte ska utgöra en oskälig kostnadsbörda för kommunen.

Staten stöder de stora stadsregionerna med högst 50 % av de godtagbara kostnaderna.

Klimatbaserade stöd

Med anslaget främjas kollektivtrafikens positiva klimateffekter.

Av anslaget på 20 miljoner euro för klimatbaserat stöd har 2 miljoner euro anvisats för köp av tågtrafik. Anslaget används dessutom till klimatbaserade kollektivtrafikunderstöd enligt MBT-avtalen samt till andra klimatbaserade åtgärder.

Stöd för den offentliga persontrafiken i medelstora stadsregioner

Staten stöder de medelstora stadsregionernas trafiktjänster i fråga om de åtgärder för utveckling av trafiktjänsterna som överenskommits i MBT-avtalen för Jyväskylä, Kuopio och Lahtis samt andra medelstora stadsregioner, förutsatt att de har upprättat ett intentionsavtal om utveckling av trafiktjänsterna. Staten stöder de medelstora stadsregionerna med högst 50 % av de godtagbara kostnaderna.

Upphandling av flygtrafik

Flygtrafik kan upphandlas för orter till vilka restiden från Helsingfors är längre än tre timmar med tåg. Genom att staten upphandlar flygtrafik på reguljära rutter tryggas sådana förbindelser som är nödvändiga främst för näringslivet. Även lokala och regionala aktörer deltar i finansieringen av dessa förbindelsesträckor. I den upphandlade trafiken mellan Helsingfors och Nyslott reste år 2019 ca 10 500 passagerare. Avtalet om den regelbundna flygtrafiken på rutten Helsingfors—Nyslott gällde 8.1.2018—18.12.2020, men på basis av den avtalsändring som undertecknats den 3 april 2020 och till följd av pandemin som orsakats av coronaviruset (covid-19) har flygtrafiken tills vidare avbrutits. På grund av pandemin var passagerarantalet 2020 litet. Beredningen av anskaffningen av en ny flygtrafikförbindelse mellan Helsingfors och Nyslott för åren 2021—2024 pågår.

Utvecklingsprojekt

Genom riksomfattande, strategiska utvecklingsåtgärder försöker man främja den offentliga persontrafikens verksamhetsförutsättningar, konkurrenskraft och attraktivitet på lång sikt. En förutsättning för beviljandet av statsunderstöd för utvecklingsprojekt är att de som får statsunderstöd deltar i kostnaderna för projektet med åtminstone en lika stor andel och att resultaten av utvecklingsprojekten även främjar de riksomfattande utvecklingsmålen.

Mobilitetsstyrning

Genom mobilitetsstyrning medverkar man till att öka både andelen offentlig persontrafik och andelen gång och cykling, särskilt i stadsregionerna. Metoderna är bl.a. informationsstyrning, marknadsföring och stöd till att utveckla tjänsterna.

Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara cirka 34 miljoner euro och överföringsutgifternas andel cirka 72 miljoner euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur -11 500
Understöd för kollektivtrafiken i stora och medelstora stadsregioner (färdplan för fossilfria transporter) 3 000
Åtgärder för energi- och klimatstrategin -5 500
Sammanlagt -14 000

2022 budget 105 724 000
2021 III tilläggsb. 33 800 000
2021 budget 119 724 000
2020 bokslut 319 474 000

60. Överföring till statens televisions- och radiofond (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 556 868 000 euro.

Anslaget får med stöd av 3 § i lagen om statens televisions- och radiofond användas till en överföring till fonden.

Förklaring:Enligt 3 § i lagen om statens televisions- och radiofond (745/1998) ska det för att täcka kostnaderna för den allmännyttiga verksamheten enligt 7 § i lagen om Rundradion Ab (1380/1993) till fonden betalas ersättning ur ett anslag i statsbudgeten. Anslagsbeloppet justeras årligen så att det motsvarar förändringen i kostnadsnivån. Enligt 5 § i lagen om statens televisions- och radiofond används för att finansiera Rundradion Ab:s verksamhet årligen medel ur fonden till det belopp som avses i 3 § 2 mom. Medel får också användas för utbetalning av arvoden för förhandsprövning enligt 6 a § i lagen om Rundradion Ab samt för förvaltning av fonden. Medel ur fonden kan även i övrigt användas för att främja televisions- och radioverksamheten.

Överföringen till fonden för att täcka kostnaderna för Rundradion Ab:s allmännyttiga verksamhet finansieras med rundradioskatten.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Indexjustering 13 582
Sammanlagt 13 582

Anslaget står utanför ramen.


2022 budget 556 868 000
2021 budget 543 286 000
2020 bokslut 532 112 000