Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli

Statsbudgeten 2022

01. Förvaltning och verksamhetsområdets gemensamma utgifterPDF-versio

01. Kommunikationsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 17 618 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av regionalt samarbete

2) till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer

3) till betalning av vederlagsfria utgifter till internationella samfund

4) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen av projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Av anslaget har 1 000 000 euro reserverats för forskningsinvesteringar inom cybersäkerhet (RRF pelare 2) och 1 000 000 euro för övningsverksamhet inom cybersäkerhet (RRF pelare 2) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen.

Förklaring:Av anslaget föranleds 3 000 000 euro av utgifter som finansieras med inkomster från EU:s återhämtningsinstrument. Rådets beslut om systemet för Europeiska unionens egna medel har godkänts i alla medlemsstater och trädde i kraft den 1 juni 2021.

Med anslaget främjas målet i återhämtnings- och resiliensplanen att öka produktiviteten med hjälp av digitalisering och dataekonomi och göra tjänsterna tillgängliga för alla.

Tillförlitliga produkter och tjänster är en central förutsättning för digitaliseringen. En hög nivå på cyber- och informationssäkerheten samt kompetens upprätthåller ekonomins och samhällets konkurrenskraft inom alla sektorer. Inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde har ett program för utveckling av cybersäkerheten beretts i enlighet med regeringsprogrammet och strategin för cybersäkerheten i Finland. Utvecklingsprogrammet utgör också en del av genomförandet av EU:s strategi för cybersäkerhet. Investeringarna i övningsverksamhet inom och forskning om cyber- och informationssäkerhet stöder utvecklingsprogrammet och digitaliseringen i omfattande grad.

Övningsverksamheten inom cybersäkerhet utvecklar samhällets resiliens och beredskap inför störningar i cybersäkerheten. Aktiv övningsverksamhet har en central betydelse när det gäller att utveckla bekämpningen, hanteringen och avvärjandet av cyberangrepp.

Tillräcklig cybersäkerhetskompetens har ett betydande samband med människors trygghetskänsla och förmåga att utnyttja tjänster och lösningar i den digitala verksamhetsmiljön. Syftet med undersökningen Medborgarfärdigheter inom cybersäkerhet är att skapa en gemensam europeisk modell och digital plattform för undervisning och utveckling av cybersäkerhetsfärdigheter, som kan användas jämlikt i alla medlemsstater i Europeiska unionen.

Åtgärderna för cyber- och informationssäkerhet stöder delområdet kompetens och humankapital i DESI-indexet, som mäter EU-ländernas framsteg när det gäller utnyttjande av digitalisering.

Kommunikationsministeriet har för sin verksamhet 2020—2023 ställt följande fleråriga resultatmål som stöder regeringsprogrammet, förvaltningsområdets koncernstrategi och de samhälleliga effektmål som anges i motiveringen till huvudtiteln:

  • — Hållbara färdsätt och hållbar transport och kommunikation har gjorts allt mer lockande
  • — Transport- och kommunikationsmarknaden skapar bättre och mer högklassiga tjänster för användarna
  • — Trafiknätets kvalitet har förbättrats
  • — De digitala tjänsternas tillförlitlighet har stärkts
  • — Tillväxten i dataekonomin och utnyttjandet av artificiell intelligens har stärkts
  • — Förutsättningar finns för att automatiserad trafik ska kunna tas i bruk i alla trafikformer
  • — Trafiksäkerheten har stärkts
  • — Effektiviteten i ministeriets verksamhet har förbättrats.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 16 488 14 852 17 868
Bruttoinkomster 30 250 250
Nettoutgifter 16 458 14 602 17 618
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 11 896    
— överförts till följande år 11 963    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Forskningsinvestering inom cybersäkerhet (RRF pelare 2) 2 000
Övningsverksamhet inom cybersäkerhet (RRF pelare 2) 1 000
Lönejusteringar 92
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -76
Sammanlagt 3 016

Anslaget står delvis utanför ramen.


2022 budget 17 618 000
2021 III tilläggsb. 3 000 000
2021 budget 14 602 000
2020 bokslut 16 525 000

02. Transport- och kommunikationsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 93 771 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer

2) till betalning av finansierings- och betalningsandelar samt till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med finansiellt stöd från EU

3) till betalning av utgifter för samarbetsprojekt i närområdena

4) till betalning av utgifter som föranleds av sjökartläggning

5) till betalning av utgifter som föranleds av forsknings- och utvecklingsverksamhet

6) till betalning av utgifter som föranleds av trafiksystemplanering, persontrafikundersökningar, främjande av mobilitetstjänster, övervaknings- och myndighetsuppgifter, traditionsverksamhet, utvecklande av sjötrafiken och av Safe Sea Net-verksamheten.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om transport av farliga ämnen.

Transport- och kommunikationsverket svarar för myndighetstjänsterna för alla trafikformer samt för de uppgifter inom kommunikationssektorn som gäller myndighetsreglering, tillsyn, styrning, förvaltning och tjänster. Myndighetstjänsterna inom trafiken hänför sig till trafiksystemets säkerhet, datalager, driftsäkerhet och marknad.

Tillsynsavgiften för flygtrafiken och tillsynsavgiften för besiktningsverksamheten intäktsförs under moment 11.19.05. Informationssamhällsavgiften, tillsynsavgiften för televisions- och radioverksamhet, tillsynsavgiften för postverksamhet och certifikatavgiften intäktsförs under moment 11.19.04.

Kommunikationsministeriet har för Transport- och kommunikationsverket för 2020—2023 ställt följande fleråriga resultatmål som stöder regeringsprogrammet, förvaltningsområdets koncernstrategi och de samhälleliga effektmål som anges i motiveringen till huvudtiteln:

  • — Utsläppen från trafik och kommunikation har minskat.
  • — Hindren för inträde på marknaden har undanröjts och konkurrensen främjats genom en effektiv verkställighet av och tillsyn över lagstiftningen, därtill har utvecklingen och användningen av tjänsterna har stimulerats utifrån ett användarorienterat sätt.
  • — Förtroendet för digitala tjänster har förbättrats
  • — Tillgången till och interoperabiliteten hos digital information har ökat och verksamhetsmodellen My Data har använts för att stimulera dataekonomin
  • — Kommunikationsnätens och trafiksystemets kvalitet, säkerhet och störningsfrihet har förbättrats
  • — Utdelningsstöd har genomförts för att trygga fem dagars utdelning av tidningar i hela landet
  • — Genom internationellt myndighetssamarbete har främjandet av automatiserade transporter stärkts
  • — Konsekvensbedömningen och den produktion av information som den behöver har utvecklats.

Nyckeltal

  2020
utfall
2021
mål
2022
mål
       
Kundtillfredsställelse, kunder (skalan 1—5, minst) 4,1 3,6 3,6
Certifieringar och auditeringar som hänför sig till verksamhetssystemet genomförs planenligt Genomfördes Certifieringarna genomförs som planerat och godkänns Certifieringarna genomförs som planerat och godkänns
Kundkontakterna besvaras via verkets kundservice inom de tidsfrister som anges i ämbetsverkets servicelöfte (skriftliga kontakter 5 vardagar, samtal 45 sek.) Skriftliga 100%
Samtal 87,6%
90 % 90 %
Kvaliteteten på och genomslagskraften för Cybersäkerhetscentrets lägesbilder (kundtillfredsställelse på skalan 1—5, minst) 4,34 >= 2020 >= 2021
Verkets elektroniska tjänster överensstämmer med kvalitetskriterierna för statsförvaltningens digitala ärendehanteringstjänster 19,6 Utfall minst 20/22 Utfall minst 20/22
Graden av digitalisering av verkets tjänster (% av verkets tjänster) 54,1 % >=2020 >=2021
Avbrott som föranletts av utvecklandet av ämbetsverkets elektroniska tjänster i förhållande till gjorda ändringar (%) 1,1 <2020 <2021
Antalet kontakter till stöd för e-tjänster/antalet e-tjänsttillfällen 1,13 % <=2020 <=2021

Funktionell effektivitet

  2020
utfall
2021
mål
2022
mål
       
Kostnader för fordonsbeskattningen/skatteintäkten (€/€) 1,51 <= jämfört med 2020 <= jämfört med 2021
Registrering av fordon, enhetskostnad, € 3,90 <= jämfört med 2020 <= jämfört med 2021
Dataenhet, enhetskostnad, € 0,0066 <= jämfört med 2020 <= jämfört med 2021
Ansökan om körkort, enhetskostnad, € 34,1 <= jämfört med 2020 <= jämfört med 2021
Förarexamen, enhetskostnad, € 59,45 <= jämfört med 2020 <= jämfört med 2021
Domännamn, enhetskostnad, € 3,80 <= jämfört med 2020 <= jämfört med 2021
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % (genomsnittet för tre år) 100 % 97—103 97—103
Kostnadsmotsvarighet för företagsekonomiska prestationer, % (genomsnittet för tre år) 117 % 116—122 116—122

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 201 634 196 058 217 271
Bruttoinkomster 117 669 115 375 123 500
Nettoutgifter 83 965 80 683 93 771
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 23 637    
— överförts till följande år 19 858    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten, offentligrättsliga prestationer (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 99 680 100 877 103 900
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 96 269 102 576 108 000
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 3 411 -1 699 -4 100
Kostnadsmotsvarighet, % 104 98 96

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten, företagsekonomiska prestationer (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 8 929 8 498 8 560
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 6 060 6 798 6 950
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 2 869 1 700 1 610
Kostnadsmotsvarighet, % 147 125 123

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten, övrig avgiftsbelagd verksamhet (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 6 911 5 000 9 800
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 6 884 5 000 9 800
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 27 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 100 100 100

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Behov av tilläggsresurser som konstaterats i TITUKRI-arbetet 1 600
Det europeiska sjöfartssystemet 360
Förändring av inflödet av tillsynsavgiften för besiktning 128
Genomförande av Galileo-systemets PRS-tjänst i Finland 6 300
Myndighetsuppgifter i anslutning till Galileo-systemets PRS-tjänst 200
Nya lagstadgade uppgifter till följd av lagförslaget om transport av farliga ämnen 900
Nya tillsynsuppgifter i fråga om elektroniska kommunikationstjänster 250
Nya uppgifter enligt miljöskyddslagen för sjöfarten och fartygsavfallsdirektivet 351
Nya uppgifter enligt ändringen av sjötrafiklagen 52
Tilläggsfinansiering till Cybersäkerhetscentret 30
Tryggande av verksamheten 2 000
Uppgifter som föranleds av genomförandet av färdplanen för fossilfria transporter 1 000
Utveckling av ett intelligent GNSS-nätverk -50
Verksamhets- och underhållskostnader för lokaliseringstjänsten 100
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror 2
Lönejusteringar 205
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -340
Sammanlagt 13 088

2022 budget 93 771 000
2021 III tilläggsb. 10 315 000
2021 I tilläggsb. 170 000
2021 budget 80 683 000
2020 bokslut 80 186 000

03. Trafikledsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 56 179 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av utgifter för samarbetsprojekt i närområdena

2) till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer

3) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen av projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Förklaring:Trafikledsverket har till uppgift att i egenskap av den som underhåller trafiklederna svara för upprätthållandet och utvecklandet av servicenivån för trafiken på vägar, järnvägar och farleder som förvaltas av staten. Trafikledsverket främjar genom sin verksamhet trafikledsnätets funktion, automatisering, trafiksäkerhet och en hållbar utveckling av trafikledsnätet som en integrerad del av trafiksystemet samt verksamhetsförutsättningarna för regionerna och näringslivet och en balanserad utveckling av dem.

Kommunikationsministeriet har för Trafikledsverkets verksamhet 2020—2023 ställt följande fleråriga resultatmål som stöder regeringsprogrammet, förvaltningsområdets koncernstrategi och de samhälleliga effektmål som anges i motiveringen till huvudtiteln:

  • — Trafiksystemets energieffektivitet har förbättrats och hållbara transporter har gjorts mer lockande.
  • — Det har skapats en helhetsbild av trafikledsegendomen och av förfarandena vid en makroekonomisk, långsiktig programmering (förvaltning) av den
  • — Trafikledshållningens (egendomens) effektivitet och kvalitet samt marknadens funktion har förbättrats
  • — Åtgärderna inom trafikledshållningen har fördelats på basis av effektivitet, med beaktande av kundbehoven och trafikledernas skick
  • — Trafiksystemets säkerhet, funktion och tillgänglighet har förbättrats
  • — Bannätsförvaltarens tjänster och verksamhetsmodeller har fortsättningsvis utvecklats (i en föränderlig verksamhetsmiljö)
  • — Utvecklingen av den infra som automatiserade transporter förutsätter har påbörjats och digitaliseringen av transporter har främjats.

Nyckeltal

2020
utfall
2021
mål
2022
mål
       
Serviceförmåga och kvalitet      
Medborgarnas tillfredsställelse med landsvägarnas skick, under vintersäsongen/sommarsäsongen (minst) 3,01 3 3
Näringslivets belåtenhet med trafikledernas servicenivå (görs vartannat år) (minst) Ingen undersökning gjordes 3,1 Ingen undersökning görs
Fungerande rese- och transportkedjor      
Förseningar i fjärrtågstrafiken på grund av banhållningen, % av tågen försenade åtminstone 5 min. (högst) 5 7 6,5
Förseningar i närtågstrafiken på grund av banhållningen, % av tågen försenade åtminstone 3 min. (högst) 2,4 3,4 3,2
Väntetider för tjänster inom vintersjöfarten, h (högst) 2,6 4 4
Trafikledernas skick      
Tillfälliga hastighetsbegränsningar på bannätet, km. (högst) 93 140 120
Belagda vägar i dåligt skick (livligt trafikerat vägnät/övrigt vägnät), km (högst) 980/6310 1 000/6700 1 000/6400
Broar och landsvägar/järnvägar i dåligt skick, antal (högst) 762/115 820/120 810/120
Fasta säkerhetsanordningar i dåligt skick, i farleder, % (högst) 6,5 6,2 6,5
Trafiksäkerhet      
Olyckor på landsvägarna som lett till personskador (högst) 1 987 1 950 1 900
Risken för olyckor vid plankorsningar på statens bannät (Risksumman för 10 år) (högst) 200 190 175
Funktionell effektivitet      
Eftersatt underhåll / vägnät (mn euro) 1 544 1 580 1 560
Eftersatt underhåll / bannät (mn euro) 1 238 1 230 1 210
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % 100 100 100
Kostnadsmotsvarighet för företagsekonomiska prestationer, % 101 100—120 100—120

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 49 027 54 827 56 778
Bruttoinkomster 843 442 599
Nettoutgifter 48 184 54 385 56 179
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 9 863    
— överförts till följande år 11 788    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten 23 574 16 781 15 203
       
Totala kostnader av den samfinansierade verksamheten 14 749 19 572 30 766
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) 8 825 -2 791 -15 563
Självfinansieringsandel, % 60 14 51

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för företagsekonomiska prestationer (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 7 022 5 934 6 603
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 5 807 6 220 5 893
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 1 215 -286 710
Kostnadsmotsvarighet, % 121 95 112

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ersättande av konsulttjänster med egna arbetsinsatser (överföring från moment 31.10.20) 1 700
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror 11
Lönejusteringar 234
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -151
Sammanlagt 1 794

2022 budget 56 179 000
2021 III tilläggsb. 11 000
2021 budget 54 385 000
2020 bokslut 50 109 000

04. Meteorologiska institutets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 53 083 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av verksamheten i Antarktis

2) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder

3) till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer

4) till betalning av överföringsutgifter som föranleds av internationella åtaganden

5) till betalning av överföringsutgifter som ingår i finansieringsandelarna för samfinansierade projekt som Finlands Akademi och andra organisationer finansierar

6) till betalning av utgifter och finansieringsandelar som föranleds av gemensamma professurer.

Fullmakt

Meteorologiska institutet bemyndigas att ingå avtal för projektet METNET/MOI om forskning om Mars, så att de utgifter som projektet medför, inklusive tidigare förbindelser, uppgår till högst 1 536 000 euro.

Förklaring:Meteorologiska institutet producerar observations- och forskningsinformation om klimatet, atmosfären och haven, och tillhandahåller väder-, havs- och klimattjänster.

Kommunikationsministeriet har för Meteorologiska institutets verksamhet för 2020—2023 ställt följande fleråriga resultatmål som stöder regeringsprogrammet, förvaltningsområdets koncernstrategi och de samhälleliga effektmål som anges i motiveringen till huvudtiteln:

  • — Användning av de nya modellerna för beräkning av koldioxidbalansen i och klimatpåverkan av terrestra ekosystem (skogar, åkrar, myrmarker) för nationella inventeringar av växthusgaser och för framtidsscenarier har utvidgats.
  • — Användningen av observationsdata från tredje parter har förbättrats och testats som stöd i realtid för en säker och effektiv vägtrafik
  • — Betydelsen av satellitservicecentret i Sodankylä har ökat internationellt
  • — Radarnätverkets kvalitet och täckning har förbättrats
  • — Forskningen vid Meteorologiska institutet är av hög kvalitet och internationellt utnyttjad
  • — Nya vädertjänster och väderrapporter har producerats till stöd för införandet av uppkopplad och digitaliserad trafik.

Nyckeltal

  2020
utfall
2021
mål
2022
mål
       
Intressentgruppernas nöjdhet (skala 1–5) 4,28 4,0 4,0
Väderprognosernas träffsäkerhet (kombination), % 84,2 83,0 83,0
Träffsäkerhet för vindvarningar på markområden 1—2 dygn, % 83,0 80,0 80,0
Träffsäkerhet för flygplatsprognoser, % 92,40 90,60 90,60
Antal hänvisningar i databasen Web of science 19 331 13 500 14 000
Internationellt förhandsgranskade artiklar, antal 466 360 370

Funktionell effektivitet

  2020
utfall
2021
mål
2022
mål
       
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % 109 100 100
Kostnadsmotsvarighet för företagsekonomiska prestationer, % 124 102 102
Kostnadsmotsvarighet för samfinansierad verksamhet, % 63 60 60
Extern forskningsfinansiering/år, tusen euro 19 405 19 500 19 000
Forskningsaktivitet (publikationer/årsverke) 1,55 1,35 1,35
Effektiviteten i produktionsprocessen för vädertjänster (inbegriper inte internationella medlemsavgifter), €/invånare - 3,40
Effektiviteten i produktionsprocessen för vädertjänster (inbegriper internationella medlemsavgifter), €/invånare - 4,90

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 73 968 79 628 84 683
Bruttoinkomster 32 864 32 100 31 600
Nettoutgifter 41 104 47 528 53 083
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 5 110    
— överförts till följande år 9 729    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten, offentligrättsliga prestationer (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 6 515 6 100 6 100
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 6 298 6 100 6 100
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 217 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 103 100 100

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten, företagsekonomiska prestationer (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 6 616 6 500 6 500
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 5 337 6 400 6 400
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 1 279 100 100
Kostnadsmotsvarighet, % 124 102 102

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten 19 405 19 500 19 000
       
Totala kostnader för projekten 30 924 32 500 31 500
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -11 519 -13 000 -12 500
Självfinansieringsandel, % 37 40 40

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2022 2023 2024 2025— Sammanlagt fr.o.m. 2022
           
Förbindelser som ingås 2022 eller därefter 165 81 26 10 282

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
ACTRIS-forskningsinfrastrukturen 650
Den högpresterande databehandlingen förnyas 4 800
Förnyande av väderradarnätet 100
ICAO:s globala rymdvädercentrum 50
METNET/MOI, justering av anslagsbehovet för fullmakten 9
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror -1
Lönejusteringar 184
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -189
Nivåförändring -48
Sammanlagt 5 555

2022 budget 53 083 000
2021 III tilläggsb. -1 000
2021 budget 47 528 000
2020 bokslut 45 723 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 472 758 000 euro.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring -10 485
Sammanlagt -10 485

Anslaget står utanför ramen.


2022 budget 472 758 000
2021 budget 483 243 000
2020 bokslut 489 670 704