Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning och forskning
         10. Utveckling av landsbygden
         40. Naturresursekonomi
         64. Forststyrelsen

Statsbudgeten 2022

46. Statsbidrag till Finlands skogscentral (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas 40 674 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av uppgifter enligt lagen om Finlands skogscentral (418/2011)

2) till annan offentlig medfinansiering i EU-projekt som omfattas av Finlands skogscentrals statsbidragsverksamhet

3) till betalning av utgifter som föranleds av Finlands skogscentrals årspremier inom tilläggspensionssystemet Eläke-Tapio.

Förklaring:Finlands skogscentral är en utvecklings- och verkställighetsorganisation som täcker hela landet och sköter uppgifter som hänför sig till en hållbar skötsel och användning av skogarna samt bevarande av skoglig mångfald. Finlands skogscentral ska främja de skogsbaserade näringarna, verkställa den lagstiftning som gäller skogarna och sköta uppgifter som hänför sig till skoglig information. Finlands skogscentral styrs och övervakas av jord- och skogsbruksministeriet.

Den viktigaste målgruppen för Finlands skogscentrals verksamhet är de enskilda skogsägarna, som äger 440 000 skogsbruksenheter (12,1 miljoner hektar, ca 60 % av Finlands skogsmarksareal). Finlands skogscentral övervakar att de lagar som gäller skogsbruket iakttas och sköter de övriga myndighetsuppgifter som hör till den. Skogscentralen behandlar t.ex. årligen ca 120 000 anmälningar om användning av skog och ca 80 000 ansökningar om Kemera-stöd och anmälningar om verkställande. Skogscentralen samlar in regional information om skogstillgångar på ett ca 1,7 miljoner hektar stort område och ger rådgivning till och utbildar årligen ca 30 000 skogsägare och aktörer inom skogsbranschen.

Till skogscentralens produktivitetsfrämjande åtgärder hör att utveckla de elektroniska tjänsterna, utnyttjandet av skoglig information samt rådgivningstjänsterna för skogsägare och aktörer inom skogsbranschen.

För genomförande av de samhälleliga effektmål som uppställts i motiveringen till huvudtiteln och kapitlen ställer jord- och skogsbruksministeriet i samband med beredningen av budgetpropositionen för 2022 preliminärt upp följande mål för verksamheten vid Finlands skogscentral:

Resultatmål för Finlands skogscentral

  2020
utfall
2021
resultatmål
2022
resultatmål
       
1. Ekonomimål      
Totala kostnader för behandling och beslut som gäller anmälningar enligt skogslagen per anmälan, € 12 11 10
De totala kostnaderna per ansökan för behandling av ansökningar om vård av ungskog enligt finansieringslagen, €1) 69 73 71
Enhetskostnader för inspektion av tidig vård av plantbestånd och vård av ungskog enligt finansieringslagen €/st. 277 275 275
Kostnader för insamling av information om skogstillgångar €/ha2) 2,8 4,5 4,0
2. Prestationsmål      
Mål för insamlingen av information om skogstillgångarna, ha 1 986 000 2 500 000 2 330 000
Antal skogsägare som under året använt tjänsten MinSkog.fi 58 400 50 000 60 000
Besökarantal på tjänsten MinSkog.fi, företag 942 900 1 000
Utnyttjandet av den öppna skogliga informationen utvidgas
— antalet nerladdade materialpaket, GiB
— antalet inbjudningar via gränssnitt, st.
— besök i karttjänster, st.
25 000
50 000 000
130 000
26 250
52 500 000
136 500
30 000
60 670 000
158 000
3. Kvalitetsmål      
Andelen bra projekt för vård av ung skog när det gäller kvalificering för finansiering av arealen enligt prestationsmålet vid stickprovskontroller minst, % 73 75 75
Beslut om projekt för vård av ungskog, veckor efter anhängiggörandet 2,8 3,5 3,0

1) Kostnaderna för behandlingen varierar i stor utsträckning beroende på antalet ansökningar.

2) År 2021 infördes ett nytt, noggrannare system för inventering av skogstillgångar. Kostnaderna för skanning, tolkning och jämförelseprovytor är högre än tidigare.

Uppskattad fördelning enligt process av kostnaderna för verksamhet som genomförs med anslaget (mn euro) samt årsverkena (årsv.)

  2020 utfall 2021 uppskattning 2022 uppskattning
  kostnader årsv. kostnader årsv. kostnader årsv.
             
Skogsdata- och kontrolltjänster 19,0 290 20,5 291 20,0 285
Näringslivstjänster 9,6 146 9,0 149 8,8 144
Förvaltningstjänster 3,5 41 3,5 42 3,4 41
Utvecklingstjänster 7,9 29 9,2 29 8,5 28
Sammanlagt 40,0 506 42,2 511 40,7 498

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Det nya incitamentssystemet för skogsbruket, bortfall av tillägg av engångsnatur (överföring till moment 30.40.44) -1 700
Lönejusteringar 203
Sammanlagt -1 497

2022 budget 40 674 000
2021 I tilläggsb. 250 000
2021 budget 42 171 000
2020 bokslut 39 286 000