Statsbudgeten 2022
47. Utvecklande av livsmedelskedjan (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 4 005 000 euro.
Anslaget får användas
1) i enlighet med statsrådets förordning om statsunderstöd för främjande av livsmedelskedjans verksamhet (SRF 680/2014) för understöd för projekt som hänför sig till genomförandet av utvecklings- och informationsåtgärder och säljfrämjande åtgärder för livsmedelskedjan
2) för nationella och internationella åtgärder som främjar uppnåendet av målen i redogörelsen om livsmedelspolitik
3) för utvecklings- och försöksprojekt som gäller livsmedelskedjans och jordbrukets marknader i syfte att utveckla nya innovationer
4) till betalning av utgifter för avlönande av personal i en omfattning motsvarande högst 14 årsverken och till betalning av andra konsumtionsutgifter.
Av anslaget får även understöd beviljas för offentliga samfund.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Anslaget används för finansiering av nationella och internationella åtgärder som stöder målen i redogörelsen om livsmedelspolitik. Med anslaget stöds också de åtgärder som ingår i de utvecklingsprogram som gäller den ekologiska branschen och närproducerad mat samt utvecklingen av natuproduktbranschen. Med anslaget stöds dessutom utvecklings- och försöksprojekt som gäller livsmedelskedjans och jordbrukets marknader i syfte att utveckla nya innovationer.
Med de medel som är avsedda för åtgärder för utvecklande av livsmedelskedjan kan även omfattande riksomfattande projekt stödjas.
Av användningen av anslaget bedöms överföringsutgifterna utgöra ungefär 45 % och konsumtionsutgifterna ungefär 55 %.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av tillägg av engångsnatur (Arktiset aromit - Arktiska aromer ry) (riksdagen) | -200 |
Kompetensnätverket för jordbruket | -400 |
Kostvanor, skolmat (regeringsprogr. 2019) | 100 |
Livsmedelsexport (regeringsprogr. 2019) | 300 |
Marknadsåtgärder, offentlig upphandling, namnskyddade produkter, varumärkesarbete (regeringsprogr. 2019) | 100 |
Organisering av kommunikation kring livsmedelsfrågor (överföring till moment 30.01.01) | -164 |
Sammanlagt | -264 |
2022 budget | 4 005 000 |
2021 budget | 4 269 000 |
2020 bokslut | 4 045 000 |