Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning och forskning
              51. Främjande av renskötseln
              63. Utveckling av landsbygden
         40. Naturresursekonomi
         64. Forststyrelsen

Statsbudgeten 2022

10. Utveckling av landsbygdenPDF-versio

Förklaring:Denna förklaringsdel gäller kapitlen 30.10 och 30.20.

Verksamhetsmiljö
Finland är Europas mest landsbygdsdominerade land

Största delen av Finlands areal är landsbygd. Ungefär en tredjedel av befolkningen bor stadigvarande på landsbygden. Uppföljningen av befolkningsutvecklingen baserar sig på den statistikförda folkmängd som beskriver permanent boende. Den baserar sig på situationen den sista dagen i året och beaktar således inte människors mobilitet. På grund av den bristfälliga kunskapsbasen om multilokalitet tar samhällsplaneringen och servicestrukturerna samt olika system inte tillräckligt väl hänsyn till den multilokalitet som följer av den ökade mobiliteten. Detta är problematiskt med tanke på landsbygds- och skärgårdsområdena, eftersom den statistikförda folkmängden på landsbygden redan länge har minskat, trots att säsongsbefolkningen under de senaste årtiondena har ökat kraftigt i synnerhet på glesbygden. Det bedöms att multilokalt arbete kommer att öka ytterligare. På landsbygden finns det säsongsvis fortfarande över 1,1 miljoner fler människor än uppskattningar utifrån den statistikförda folkmängden.

Landsbygdsområdena utgör en miljö med såväl företagsverksamhet som fast boende och fritidsboende. Landsbygdsområdenas möjligheter ligger i en mångsidigare företagsverksamhet och ett hållbart och mångsidigt utnyttjande av bioekonomin. Landsbygdsområdena är av central betydelse också när det gäller att finna lösningar på utmaningar, så som bekämpningen av klimatförändringen. Ett allt bättre utnyttjande av de möjligheter som företagandet och boendet ger förutsätter att man genom samarbete mellan de olika förvaltningsområdena säkerställer att landsbygden är tillgänglig och att de grundläggande strukturerna och tjänsterna fungerar. För att det ska vara möjligt att trygga servicen behövs det inte bara stöd från samhällets sida utan även innovationer och nyföretagsamhet samt lokalt förankrad utveckling på eget initiativ.

Landsbygdsområdenas näringsstruktur varierar enligt landsbygdstyp och region. På kärnlandsbygden och den stadsnära landsbygden är näringsstrukturen mångsidigare och sysselsättningsmöjligheterna bättre än i glesbygden. Antalet mikro- och småföretag har ökat i synnerhet på den stadsnära landsbygden. I glesbygden är näringsstrukturen mer ensidig och sårbar och sysselsättningsmöjligheterna sämre. Samtidigt har många företag på landsbygden brist på kvalificerad arbetskraft. Situationen för landsbygdsområdena är bättre i södra och västra Finland än i östra och norra Finland.

På landsbygden accentueras många av de framtida utmaningar som vårt land står inför. De äldres andel av befolkningen ökar i synnerhet i glesbygden. Den lägre inkomstnivån på landsbygden samt de långa avstånden och den glesa bebyggelsen försvårar bl.a. upprätthållandet av servicen.

Den inhemska jordbruksproduktionen utgör grunden för vårt livsmedelssystem

Finlands livsmedelssystem baserar sig på den inhemska jordbruksproduktionen vars betydelse ytterligare har accentuerats i samband med coronakrisen. Av de livsmedel som används är 80 % inhemska, men för att producera dem krävs många importinsatser (bl.a. kompletterande protein, olja, gödsel och växtskyddsmedel, maskiner och utrustning samt reservdelar till dessa). Jordbruk idkas fortfarande i hela landet, även om produktionen de senaste åren har koncentrerats till de områden som med tanke på produktionsförhållandena relativt sett är fördelaktigast. Antalet gårdar har minskat och gårdarna ökat i storlek redan i årtionden, men produktionsmängderna och åkerarealerna har ändå hållits på en relativt stabil nivå.

Produktionsmängderna när det gäller de viktigaste produkterna motsvarar i det närmaste den inhemska konsumtionen med undantag för produktionen av nöt- och fårkött, råg och socker samt produktionen av proteingrödor och oljeväxter. En betydande mängd av det kompletterande protein som behövs vid utfodringen av djuren är man tvungen att importera, vilket är problematiskt med tanke på försörjningsberedskapen.

Inom jordbruket behövs satsningar på utveckling av strukturen och upprätthållande av lönsamheten

Strukturutvecklingen inom jordbruket beräknas fortsätta. Antalet gårdar minskar, produktionen effektiviseras och koncentreras till större produktionsenheter och i viss mån också regionalt. Den genomsnittliga åkerarealen har ökat med 20 hektar sedan år 2000 och är nu ca 48 hektar (gårdar med ekologisk produktion nästan 59 hektar). På motsvarande sätt ökar också storleken på produktionsenheterna inom husdjursskötseln och ny teknik tas i bruk inom produktionen.

Bibehållandet av den relativa konkurrenskraften förutsätter att jordbrukets struktur- och produktionsutveckling är minst lika snabb som i de viktigaste konkurrentländerna. Strukturstöden har central betydelse när det gäller att främja investeringar. En del gårdar ökar mängden annan företagsverksamhet som bedrivs på gårdarna i stället för att öka jordbruksproduktionen eller att specialisera sig, vilket syns i form av en ökning av den relativa andelen gårdar som bedriver annan företagsverksamhet.

Det är särskilt viktigt att uppmuntra unga jordbrukare att överta gårdsbruk. Jordbrukets tillräckliga lönsamhet och konkurrenskraft och förbättrandet av den är hörnstenar när det gäller att bevara den inhemska primärproduktionen. På detta sätt kan också matens ursprung spåras så bra som möjligt. Tillräcklig lönsamhet är också en förutsättning för investeringar som utvecklar produktionen. Investeringarna förbättrar produktionens effektivitet, en hållbar användning av naturresurser, miljöns tillstånd samt uppbromsningen av klimatförändringen och anpassningen till den.

Det har blivit svårare att förutse jordbrukets ekonomiska omvärld än tidigare, eftersom priserna på produkter och insatsvaror har varierat mera än tidigare. De senaste åren har priserna på insatsvaror stigit snabbare än produkternas priser, vilket har försämrat produktionens lönsamhet i synnerhet inom husdjursskötseln. Konsekvenserna av de dåliga väderförhållandena under de senaste vegetationsperioderna kommer att synas i gårdarnas ekonomi ännu under flera år.

I en osäker omvärld framhävs betydelsen av lantbruksföretagarnas och trädgårdsodlingsföretagarnas kompetens. Genom att utveckla kompetensen kan lönsamheten inom jordbruket och trädgårdsodlingen förbättras på marknadsvillkor bl.a. genom att öka produktionen och avkastningen samt sänka kostnaderna och påverka priserna på produktionsinsatser (konkurrensutsättning, gemensam upphandling, hyrning eller leasing i stället för förvärv, bolagisering).

På grund av konkurrenssituationen har gårdarna emellertid begränsade möjligheter att förbättra lönsamheten på marknadsvillkor. Coronaviruskrisen, som bredde ut sig snabbt och kraftigt i början av 2020, har även lyft fram nya och oförutsedda utmaningar och risker även för livsmedelsproduktionen. Denna nya osäkerhet försvårar framförhållningen på livsmedelsmarknaden och förutsätter satsningar när det gäller att säkerställa fungerande produktions- och transportkedjor.

Jordbruksproduktionens lönsamhet påverkas inte bara av försäljningsinkomsterna och kostnaderna utan på ett centralt sätt också av EU-stöden och de nationella stöden för jordbruket. Deras andel av jordbrukets och trädgårdsodlingens totala intäkter är ungefär en tredjedel. Stödhelheten har byggts upp så att den är så balanserad som möjligt med tanke på de olika produktionsinriktningarna och regionerna. Det är möjligt att påverka jordbrukarnas inkomstnivå och lönsamheten inom produktionen i synnerhet genom EU:s direkta stöd (mom. 30.20.41), kompensationsersättningarna (mom. 30.20.44) och de nationella stöden för jordbruket och trädgårdsodlingen (mom. 30.20.40). Ungefär hälften av jordbrukarstöden ingår i landsbygdsprogrammet.

De areal- och djurbaserade stöden och stödens EU-andelar åren 2019—2022 (mn euro)1)

  2019
utfall
2020 uppskattning 2021
uppskattning
2022
uppskattning
         
Ersättningar för djurens välbefinnande (30.10.43) 2) 60 61 65 65
— statens andel 35 35 38 38
— EU:s andel 25 26 27 27
Nationellt stöd för jordbruket och trädgårdsodlingen (30.20.40) 322 316 325 326
EU-inkomststöd (30.20.41) 524 524 516 518
Miljöersättningar och ekologisk produktion (30.20.43)2) 294 295 310 306
— statens andel 171 171 178 177
— EU:s andel 123 124 132 129
Kompensationsersättningar sammanlagt (30.20.44) 543 541 545 518
— statens andel 448 493 353 405
— EU:s andel 95 48 192 113
Jordbrukarstöd sammanlagt 1 743 1 737 1 761 1 733
— statens andel 976 1 015 894 946
— EU:s andel 767 722 867 787
— EU:s andel, % 44 42 49 45

1) I tabellen anges stöd som gäller åren 2019—2022. Utbetalningen av stödet kan fördela sig mellan ingången av stödåret i fråga till utgången av juni följande år.

2) Dessutom finns EJFLU:s återhämtningsfinansiering (EU:s andel 100 %) under moment 30.10.43 (20 miljoner euro 2022) och under moment 30.20.43 (73 miljoner euro 2021 och drygt 2,5 miljoner euro 2022).

Finansieringsperioden 2021—2027 inleds med en övergångsperiod

EU:s gemensamma jordbrukspolitik (GJP) genomförs i form av fleråriga helheter på samma sätt som andra politiska sektorer och fonder som ingår i EU:s fleråriga budgetram. Den kommande finansieringsperioden omfattar åren 2021–2027. Ett avtal om EU-finansiering nåddes i juli 2020. Rättsakterna för den nya finansieringsperioden torde antas under hösten 2021. Därför fördröjs införandet av de nya åtgärderna med två år. Med stöd av de rättsakter som gäller övergångsperioden fortsätter åren 2021–2022 åtgärderna enligt programperioden 2014—2020 med den finansiering som anvisats för finansieringsperioden 2021–2027.

Under övergångsperioden fortsätter planeringen av de kommande stödsystemen. Efter antagandet av EU:s lagstiftning färdigställs den strategiska plan för den gemensamma jordbrukspolitiken som ska lämnas till EU-kommissionen för den nya finansieringsperioden (GJP-planen). Den innehåller åtgärder som helfinansieras och medfinansieras av EU samt därtill hörande nationella stöd och en finansieringsplan för dem.

Konkurrenskraft genom konsumentorientering, kompetens, innovationer och utnyttjande av evidensbaserad information

Jordbrukets och livsmedelsekonomins konkurrenskraft i finländska förhållanden baserar sig i framtiden allt mer på ett gediget kunnande hos alla aktörer inom livsmedelssystemet och på utvecklandet av innovationer och på ett snabbt ibruktagande av dem. Till innovationerna hör bl.a. nya produkter inom bioekonomin, ny produktionsteknik och nya miljövänliga produktionssätt. Konkurrenskraften kan ökas genom en höjning av förädlingsvärdet på produktionen, ökad export eller specialisering på t.ex. ekologisk produktion. Även naturproduktbranschen är en växande sektor som ger olika fördelar med tanke på välbefinnandet samt kommersiella möjligheter.

Livsmedelssektorn är den fjärde största branschen inom industrin. Hela livsmedelsbranschen sysselsätter ca 340 000 personer i Finland, dvs. 13 % av den sysselsatta arbetskraften. Förädlingen av livsmedel har polariserats i Finland. Några stora företag har en stark roll i branschen, trots att 99 % av företagen i branschen, mätt enligt antalet anställda, hör till de små och medelstora företag som sysselsätter färre än 250 personer. Med tanke på livsmedelssystemet är det viktigt att branschen har tillräckligt många starka, innovativa, tillväxtorienterade och konkurrenskraftiga företag. Avsikten är att matsvinnet i livsmedelskedjan ska halveras före 2030. Det totala matsvinnet i livsmedelskedjan beräknas uppgå till 350—380 miljoner kilogram.

Konsumenternas val och matkunnande har stor inverkan på livsmedelssystemet och dess framtid. Allt oftare fattar konsumenterna sina köpbeslut inte bara utifrån den egna hälsan och det egna välbefinnandet utan också utifrån produktionsdjurens välbefinnande samt produktionskedjans miljöbelastning tillsammans med sociala aspekter och sysselsättningsaspekter. Livsmedelssystemet har blivit mångsidigare och internationaliserats, samtidigt som intresset för bl.a. närproducerad och ekologisk mat har ökat. Matens ursprung, produktionssätt, klimatpåverkan, säkerhet och hur hälsosam den är intresserar konsumenterna. Genom information och matfostran är det möjligt att öka kunskapen om ett ansvarstagande och hållbart livsmedelssystem.

Globaliseringen av livsmedelsmarknaden medför nya utmaningar när det gäller att hantera riskerna inom livsmedelssystemet, såsom sjukdomar som sprider sig med livsmedel, levande djur eller animaliska produkter samt växter från länder med bristfällig sjukdoms- eller hygiensituation eller med produktionsförhållanden som leder till att dessa risker inte kan hanteras fullt ut. De medvetna konsumenterna kräver ansvarstagande verksamhet inom handeln, industrin och primärproduktionen. De olika delarna av livsmedelssystemet är på många sätt kopplade till varandra, vilket medför att framgång för en part också inverkar på framgången för övriga parter. Denna helhet styrs genom livsmedelspolitiken. Statsrådets redogörelse om livsmedelspolitik (Mat2030) håller för närvarande på att genomföras. I enlighet med regeringsprogrammet pågår ett diskussionsforum kallat Gemensamt matbord och dess mål är att skapa en gemensam målbild och strategi för den framtida matkedjan.

Landsbygdsområdena erbjuder lösningar på utmaningar som är förknippade med miljöns tillstånd och klimatförändringen

Näringsutsläppen från jordbruket i marken och vattendragen har minskat tack vare landsbygdsprogrammets åtgärder, ökad miljömedvetenhet och miljökompetens, ändrade konsumtionsvanor samt nya, preciserade produktionsmetoder och ökad ekologisk produktion. Klimatförändringen, mängden och kvaliteten på naturresurserna, planläggningen och annan styrning av samhällsstrukturen samt metoderna för energiproduktion inverkar i väsentlig grad också på utvecklingen inom livsmedelssystemet och i landsbygdsområdena. Att bromsa klimatförändringen och anpassa sig till den kvarstår som en stor framtida utmaning. Den kräver lösningar som inverkar på markanvändningen, energiförbrukningen, återvinningen av näringsämnen, jordbruksproduktionen och produktionsteknikerna. Syftet med det program för klimatvänlig mat som bereds i enlighet med regeringsprogrammet är att stödja samhällets omställning till ett klimatsäkert livsmedelssystem. I ett klimatsäkert livsmedelssystem beaktas alla aspekter av hållbarhet: social, ekonomisk, kulturell och ekologisk hållbarhet. Programmet bidrar till Finlands regerings mål om att Finland ska bli klimatneutralt före 2035.

I enlighet med målen för den nationella energi- och klimatstrategin kommer produktionen och användningen av jordbruksbaserade energikällor att öka de närmaste åren. Jord- och skogsbruksministeriet genomför för sin egen sektors del de åtgärder för främjande av biogas som skrivits in i regeringsprogrammet. Särskilda tyngdpunktsområden är främjande av den distribuerade biogasproduktionen samt återvinning av näringsämnen som en del av produktionshelheten för biogas.

Centrala mål för åtgärderna

I samband med beredningen av budgetpropositionen för 2022 ställer jord- och skogsbruksministeriet preliminärt upp följande mål och nyckeltal för åtgärderna inom politiksektorerna för landsbygdsutveckling (kapitel 30.10) och jordbruk och livsmedelsekonomi (kapitel 30.20) som stöder de samhälleliga effektmål som anges i motiveringen till huvudtiteln. Anslagen för främjandet av dessa mål har budgeterats under momenten i kapitel 30.10 och 30.20.

Bättre konkurrenskraft för det ansvarsfulla livsmedelssystemet som har förmåga att förnyas
  • — Alla har tillräckligt med trygg och näringsrik mat
  • — Efterfrågan på och exporten av finländsk mat ökar
  • — Livsmedelssystemet är konsument- och marknadsorienterat
  • — Livsmedelssystemet är lönsamt och hållbart
  • — Livsmedelssystemets mervärde ökar och fördelar sig rättvist
  • — Produktionsstrukturen och produktiviteten inom jordbruket förbättras
  • — Insatsvarorna är fortsättningsvis högklassiga och säkra
  • — Djursjukdomar och växtskadegörare är under kontroll
  • — Djurens välbefinnande håller en hög nivå och den antimikrobiella resistensen är under kontroll

Jordbruk och livsmedelsekonomi

  2018 2019 2020 2021–2022
mål
         
Värdet av jordbruksproduktionen (mn euro)1) 3 955 4 353 3 895 ökar
Bruttovärdet av livsmedelsproduktionen sammanlagt (mn euro)2) 31 154 31 942 30 338 ökar
Värdet av livsmedelsexporten (mn euro)3) 1 520 1 716 1 739 ökar
Den inhemska produktionens andel (%) av konsumtionen        
— kött sammanlagt (%)4) 80 81 83 nuvarande nivå
— mjölkprodukter, sammanlagt %4) 74 72 73 nuvarande nivå
— spannmål sammanlagt (%)5) 102 143 117 nuvarande nivå
— tomat (%)6) 60 61 61 ökar
Företagarinkomst från jordbruket/FWU (euro/år)7) 20 300 20 800 24 300 ökar
Gårdsbruksenheternas genomsnittliga storlek (ha) 48 49 50 ökar
Gårdsbruksenheternas investeringar (mn euro)8) 1 015 1 152 - ökar
Skötsel av jordbrukets mångfald och landskap (ha)9) 32 793 33 120 32 344 42 000
Den ekologiska produktionens volym        
— mjölk (liter) 69,0 74,0 79,0 ökar
— nötkött (kg) 2,6 2,7 3,4 ökar
— ägg (kg) 4,7 5,2 5,2 ökar
— havre (kg) 45,9 76,3 83,4 ökar
— antal ekologiska djurgårdar (st.)10) 1 037 1 036 1 126 ökar
Mikro- och småföretag i livsmedelsbranschen 11)        
— antal (st.) 1 628 1 623 1 623 ökar
— produktionens förädlingsvärde (mn euro) 699 665 665 ökar

1) Källa: Naturresursinstitutet. Inkluderar utöver försäljningsintäkterna även värdet på de produkter som använts för den egna mathållningen, foderanvändning och vidareförädling samt lagerförändringen. Siffran för 2020 är en prognos.

2) Källa: Statistikcentralen, nationalräkenskaperna, struktur- och bokslutsstatistik över företag. Produktionens bruttovärde inom jordbruket, livsmedelsindustrin, förplägnadsverksamheten samt parti- och detaljhandeln med livsmedel. Uppgifterna för 2018—2020 är preliminära.

3) Källa: Naturresursinstitutet. Utrikeshandelsstatistik för jordbruksprodukter och livsmedel.

4) Källa: Naturresursinstitutets Näringsbalans, beräkning genom utnyttjande av databasen

5) Källa: Naturresursinstitutet/Vilja-alan yhteistyöryhmä VYR: Spannmålsbalans per skördesäsong. Siffrorna omfattar alla spannmål och olika användningsändamål. Siffran för 2020 är en uppskattning.

6) Källa: Naturresursinstitutet, näringsbalansen. Siffran för 2020 är en uppskattning.

7) Källa: Naturresursinstitutet. FWU är antalet heltidsarbetande medlemmar av en företagarfamilj beräknat utifrån företagarfamiljens arbetstimmar (0,85 personer per gård 2019). Företagarinkomsten från jordbruket beskriver den genomsnittliga inkomsten per företag och år. Siffran för 2020 är en prognos.

8) Källa: Naturresursinstitutet/Statistikcentralen. Uppgifterna för 2020 är ännu inte tillgängliga.

9) Källa Livsmedelsverket: Arealen för miljöavtal om skötsel av jordbruksnaturens mångfald och landskapet och som finansieras genom programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland.

10) Källa: Livsmedelsverket/ekotillsyn (inbegriper också areal under övergångsperioden).

11) Källa: Statistikcentralen. Siffran för 2020 är en uppskattning.

Miljömässig hållbarhet för Livsmedelssystemet

  2000—2006
i genomsnitt
2007—2013
i genomsnitt
2014—2018 i genomsnitt 2019
utfall
2019—2021
mål
           
Kvävebalans på riksnivå, kg N/ha1) 53,8 46,3 51,4 42,2 <46,0
Fosforbalans på riksnivå, kg P/ha1) 7,6 4,0 4,9 3,4 <5,0
Utsläpp av växthusgaser från jordbrukssektorn, miljoner ton CO2/ekv2) 6,6 6,5 6,6 6,6 <6,6
Utsläpp av växthusgaser från markanvändningen inom jordbruket, miljoner ton CO2/ekv3) 8,2 8,3 8,3 8,6 <8,6
Utsläpp av ammoniak från jordbruket, kt/år4) 31,5 31,7 29,9 28,5 <28,5

1) Kväve- och fosforbalansen beskriver skillnaden mellan de näringsmängder som kommer via de insatser som används på en åkerhektar och de näringsmängder som är bundna vid slutprodukten (Källa: Naturresursinstitutet, Agrikaattori).

2) Till utsläppen av växthusgaser från jordbrukssektorn räknas utsläpp av metan från husdjurens matsmältning och gödselhanteringen, utsläpp av dikväveoxid från gödselhantering och odlingsjord samt koldioxidutsläpp från kalkning (Källa: Statistikcentralen ”Finlands utsläpp av växthusgaser 1990—2021 till EU och FN:s klimatkonvention” 15.3.2021.

3) Utsläpp av växthusgaser från markanvändningen inom jordbruket (markanvändning, förändringar i markanvändningen samt skogsbrukssektorn) är koldioxidutsläpp från odlingsmark och gräsbevuxna områden (Källa: Statistikcentralen ”Finlands utsläpp av växthusgaser 1990—2021 till EU och FN:s klimatkonvention” 15.3.2021.

4) Källa: Inventeringsrapport till konventionen om långväga transport av luftföroreningar — Finland’s Informative Inventory Report, IIR 2021, mars 2021

Livsmedels- och produktionsinsatsernas kvalitet1)

  2018 2019 2020 2021—2022
mål
         
Rapporterade livsmedelsburna matförgiftningsepidemier (st.)        
— antal epidemier 67 42 45 under 45
— antal insjuknade (st.) 1 415 708 990 under 1 000
Andelen husdjursgårdar som fått ersättningar för djurens välbefinnande (%) 52 58 60 ökar
Andelen husdjursgårdar som uppfyller kraven för djurens välbefinnande av de gårdar där det utförts tillsyn genom stickprov (%) 82 70 73 över 80
Förekomsten av allvarliga djursjukdomar (st.) djursjukdomar 2)        
— djur som hålls av människor (st.) 1 0 0 0
— vilda djur (st.) 3 1 0 0
Andelen antimikrobiell resistens hos svin och broilrar (%)3) 21 21 20 minskar
Andelen objekt som uppfyller kraven inom utsädessektorn (%)4)        
— objekt som regelbundet kontrolleras (%) 98 96 96 över 95
— objekt som kontrollerats på ett riktat sätt (%) 90 92 91 över 85
Antalet förekomster av karantänskadegörare (st.) 5) 305 244 217 minskar

1) Källa: Livsmedelsverket

2) i kategori A och B enligt EU:s djurhälsoförordning samt andra djursjukdomar som ska bekämpas.

3) i FINRES-Vet-programmet av E. coli-bakterier som är resistenta mot en eller flera undersökta antibiotika i % av de undersökta indikatorerna E. coli hos svin och broilrar.

4) De objekt som regelbundet kontrolleras och de kontrollobjekt som väljs på ett riktat sätt.

5) Karantänskadegörarna är växtsjukdomar och skadedjur som man förhindrar från att spridas till Finland. Alla karantänskadegörare förtecknas i växtskyddslagstiftningen, Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2019/2072 (bilaga II och bilaga III).

En förnybar och hållbar naturresursekonomi ökar välbefinnandet och ersätter icke förnybara råvaror och energi
  • — Verksamhetsmiljön för naturresursekonomin är konkurrenskraftig
  • — Den affärsverksamhet som baserar sig på naturresurser och naturprodukter är mångsidig och förädlingsgraden ökar
  • — Användningen av naturens olika immateriella tillgångar och välbefinnandetjänster ökar
  • — De förnybara naturresursernas livskraft, den biologiska mångfalden och livsmiljöernas tillstånd förbättras och en hållbar användning av dem tryggas
  • — Klimatförändringen bromsas genom att steg tas mot koldioxidneutralitet, materialeffektivitet och slutna kretslopp
  • — Vi anpassar oss till klimatförändringen och förbereder oss för de risker som den medför
  • — Kunnandet, samarbetet och partnerskapen stärks
En diversifierad företagsverksamhet, framgångsrik landsbygd, multilokalitet och nätverk stärker samhället
  • — Företagsstrukturen i landsbygdsområdena utvecklas och företagens konkurrenskraft förbättras
  • — Företagen har tillgång till kompetent arbetskraft samt finansiering och tjänster
  • — Samhällsinfrastrukturen och högklassig service möjliggör välfärd, boende och näringsverksamhet på landsbygden
  • — Det regionala och lokala samarbetet samt den lokalt ledda utvecklingen stärks
  • — I beslutsfattandet beaktas konsekvenserna för landsbygden
  • — Växelverkan mellan landsbygds-, skärgårds- och stadsområden fungerar väl.

Jämförelsetal för utveckling av landsbygden1)

  2010 2015 2017 2018 2019
           
Andelen företag med verksamhetsställe på landsbygden av samtliga verksamhetsställen, % 2) 37,3 37,4 36,3 35,7 -
Sysselsättningsgrad sammanlagt2) 65,0 64,3 66,8 68,4 -
— glesbygd 57,7 58,5 61,9 63,9 -
— kärnlandsbygd 63,2 63,3 66,1 67,6 -
— stadsnära landsbygd 68,8 68,5 70,9 72,3 -
— stad 65,5 64,3 66,7 68,3 -
Andel av befolkningen som bor stadigvarande i landsbygdsområden eller är sommargäster, % 38,4 37,2 36,8 36,5 36,2
Andel av befolkningen som bor i landsbygdsområden, % 31,0 29,7 29,0 28,7 28,4
Andel övernattningar i landsbygdsområden av alla övernattningar, % 33,9 33,2 32,3 32,5 31,9

1) Siffrorna i tabellen gäller Fastlandsfinland (Källa: Statistikcentralen, landsbygdsindikatorer).

2) Uppgifterna för 2019 är ännu inte tillgängliga.

Genomförande av landsbygdsprogrammet 2014—20221)

  2007—2013
utfall
2014—20202)
utfall
2014—20223)
mål
       
Antal investeringar inom jordbruket som beviljats stöd, st. 1 771 8 008 9 650
Nya jordbrukare som fått startstöd, st. 2 942 1 237 2 700
Företag som fått understöd, st 10 599 3 944 7 850
Nya arbetstillfällen 7 948 3 699 7 000
Deltagare i utbildningar, pers. 39 456 29 888 52 000

1) Källa: Livsmedelsverket. Genomförandet av landsbygdsprogrammet för perioden 2014—2020 inleddes fullt ut 2016. Utfallet för finansieringsperioden 2014—2020 anges i fråga om avslutade projekt.

2) Utfall 31.12.2020

3) Innehåller också de mål för tilläggsmedel från återhämtningsinstrumentet som ingår i landsbygdsprogrammet 2021—2022. Genomförandetiden för projekten går ut 2025.

Fonder utanför statsbudgeten
Gårdsbrukets utvecklingsfond

De investeringsbidrag som i sin helhet finansieras nationellt beviljas och betalas ur Gårdsbrukets utvecklingsfond. Åtgärderna enligt programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland 2014—2020 tillämpas 2022, men finansieringen kommer från de medel som anvisats för finansieringsperioden 2021—2027. Utvecklingsfondens ekonomiska situation granskas i följande tabell. Investerings- och startbidrag som delfinansieras av EU finansieras med anslag i budgeten (mom. 30.10.40). Jordbruksinvesteringar och etablering av jordbruk främjas också med hjälp av räntestöd (mom. den 30 oktober 1941)

Stödform i fråga om det strukturstöd till jordbruket som beviljas ur Gårdsbrukets utvecklingsfond och budgeten åren 2020—2022 (mn euro)

  2020
bokslut
2021
uppskattning
2022
uppskattning
       
GÅRDSBRUKETS UTVECKLINGSFOND      
Disponibla medel sammanlagt 226,59 128,64 106,02
— egna inkomster1) 9,72 10,25 8,72
— återtagande av lån och bidrag 0,03 0,10 0,10
— inkomster från EU + diverse inkomster 1,41 1,14 0,96
— belopp som överförs från föregående år 48,63 117,15 96,24
— övriga inkomster - - -
— överföring från budgeten 166,80 - -
       
LÅN, sammanlagt      
Ur Gårdsbrukets utvecklingsfond (statliga lån) 0,50 0,45 0,50
Räntestödslån sammanlagt (mom. 30.10.41) 250,00 250,00 250,00
       
BIDRAG (bevillningsfullmakt i fråga om 2021 och 2022)      
Ur Gårdsbrukets utvecklingsfond 95,70 15,00 15,00
EU-delfinansierade bidrag (mom. 30.10.40) 38,41 68,00 100,00
       
RÄNTESTÖD FÖR RÄNTESTÖDSLÅN (mom. 30.10.41) 12,71 15,00 15,00

1) Bl.a. amorteringar och räntor. Innehåller också köpeskillingsfordringar och försäljning av gårdar.

Interventionsfonden för jordbruket

Alltför stora störningar på marknaden för jordbruksprodukter stabiliseras med hjälp av de marknads- och interventionsåtgärder som ingår i EU:s marknadssystem. Till interventionsverksamheten hör närmast lagring av produkter. För finansieringen av åtgärderna finns Interventionsfonden för jordbruket, vars utgifter i huvudsak finansieras med medel ur EU:s garantifond för jordbruket. De utgifter för Interventionsfonden för jordbruket som staten ska svara för täcks av en budgetöverföring till fonden från moment 30.20.60.

40. Start- och investeringsbidrag till jordbruket (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 110 245 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av EU-medfinansiering och statlig medfinansiering ur Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling (EJFLU) för startbidrag till unga jordbrukare och unga näringsidkare samt investeringsbidrag till jordbruket enligt programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland under programperioden 2014—2020 och övergångsperioden 2021—2022

2) till betalning av EU-medfinansiering av de investeringsbidrag till jordbruket som betalas med bidrag ur EJFLU:s återhämtningsinstrument

3) till betalning av åtaganden som föranleds av förbindelser enligt programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland som ingåtts under programperioden 2014—2020 och övergångsperioden 2021—2022 samt till betalning av Finlands åtaganden enligt artikel 52 (kontroll av överensstämmelse) och artiklarna 54 och 56 (gemensamma bestämmelser och särskilda bestämmelser för EJFLU om oegentligheter) i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1306/2013.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Fullmakt

År 2021 får fattas beslut om beviljande som hänför sig till övergångsperioden 2021—2022 till ett belopp av 100 000 000 euro och beslut om beviljande som hänför sig till EJFLU:s återhämtningsinstrument till ett belopp av 35 000 000 euro.

Om en del av den bevillningsfullmakt för 2021 som gäller programperioden 2014—2020, övergångsperioden 2021—2022 eller EJFLU:s återhämtningsinstrument är oanvänd, får beslut om beviljande av den oanvända delen fattas 2022.

Förklaring:Startbidragen till unga jordbrukare och unga näringsidkare samt investeringsbidragen till jordbruket ingår i programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland 2014—2020. År 2022 fortsätter genomförandet i enlighet med reglerna för programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland 2014—2020 (övergångsperiod 2021—2022). Genom bidragen förbättras jordbrukets produktivitet och konkurrenskraft, minskar den ekonomiska risken i samband med etablering av jordbruk samt tryggas en fortsatt jordbruksproduktion. Investeringar stöds förutom med delfinansierade bidrag som beviljas under momentet dessutom med räntestöd (mom. 30.10.41) samt nationella bidrag och statsborgen som beviljas ur Gårdsbrukets utvecklingsfond.

Det totala beloppet av bidragsbeslut för 2022 under övergångsperioden och beslut om bidrag ur EJFLU:s återhämtningsinstrument beräknas uppgå till 135 000 000 euro. Av detta belopp beräknas startbidragen uppgå till 13 000 000 euro och investeringsbidragen till 122 000 000 euro, varav andelen för bidrag ur EJFLU:s återhämtningsinstrument utgör 35 000 000 euro. EU-medfinansiering under programperioden 2014—2020 och under övergångsperioden 2021—2022 är 42 % och EU-medfinansiering för EJFLU:s återhämtningsinstrument är 100 %.

Den beräknade fördelningen av anslagen under momentet 2022 (euro)

   
Sammanlagt, varav 110 245 000
— EU:s andel 37 378 000
— statens andel 51 617 000
— EJFLU:s återhämtningsinstrument (EU:s andel 100 %) 21 250 000

Inkomster som hänför sig till utgifter under momentet har antecknats under moment 12.30.02.

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (mn euro)

  2022 2023 2024 Sammanlagt
fr.o.m.
2022
         
De förbindelser som ingåtts före 2022 (EU:s andel 42 %)1) 63,3 8,6 - 71,9
Förbindelser år 2022 (EU:s andel 42 %) 40,0 60,0 - 100,0
EJFLU:s återhämtningsinstrument (EU:s andel 100 %) förbindelser år 2021 12,5 3,7 2,6 18,8
EJFLU:s återhämtningsinstrument (EU:s andel 100 %) förbindelser år 2022 8,8 17,5 8,7 35,0
Utgifter sammanlagt 124,6 89,8 11,3 225,7

1) En del av utgifterna täcks av en post som överförs.

De ekonomiska ramarna under programperioden 2014—2020 och övergångsperioden 2021—2022 och den beräknade användningen av anslaget (mn euro)

  Den ekonomiska ramen 2014—20221) Anslag1)
Åtgärd EU staten Offentlig finansiering
sammanlagt
betalats 2015—2020 budgeterats2)
2021
budgetprop.3)
2022
             
Start- och investeringsbidrag 314,100 350,900 665,000 343,637 67,500 110,245
— varav EJFLU:s återhämtningsinstrument 60,000   60,000   6,250 21,250

1) Den ekonomiska ramen har utökats med EJFLU:s andel och återhämtningsinstrumentet under övergångsperioden 2021—2022. Ändringen av programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland 2014—2020 som gäller EJFLU:s andel under övergångsperioden godkändes 14.4.2021. Ett förslag till ändring som rör EJFLU-återhämtningsinstrumentet har sänts till EU-kommissionen för godkännande 16.4.2021.

2) Anslaget för 2021 innehåller andelen för EJFLU:s återhämtningsinstrument som lagts till i den tredje tilläggsbudgeten för 2021.

3) År 2022 behövs ett anslag på sammanlagt 104,0 miljoner euro, varvid en del av utgifterna under momentet täcks med en post som överförs från föregående år. Av det anslag som behövs 2022 beräknas 80,8 miljoner euro betalas på basis av förbindelserna under övergångsperioden 2021—2022.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
EJFLU:s återhämtningsinstrument (NGEU) 21 250
Finansiering av investeringar i biogas och gödselhantering (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -4 000
Ändringar i EU-finansieringen och övergångsperioden 25 700
Ändring som hänför sig till genomförandet av stödprogrammet 2 045
Sammanlagt 44 995

Anslaget står delvis utanför ramen.


2022 budget 110 245 000
2021 III tilläggsb. 6 250 000
2021 I tilläggsb.
2021 budget 65 250 000
2020 bokslut 88 326 000

41. Räntestöd för näringsverksamhet på landsbygden (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 15 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av räntegottgörelser till kreditinstitut för räntestödslån enligt lagen om strukturstöd till jordbruket (1476/2007), lagen om finansiering av landsbygdsnäringar (329/1999), skoltlagen (253/1995), lagen om strukturstöd för renhushållning och naturnäringar (986/2011), lagen om finansiering av renhushållning och naturnäringar (45/2000), landsbygdsnäringslagen (1295/1990) och lagen om gårdsbruksenheter (188/1977).

Fullmakt

År 2022 får räntestöd godkännas i fråga om ett lånekapital på högst 250 000 000 euro.

Förklaring:För räntestödslån som beviljas med stöd av lagen om strukturstöd till jordbruket är det årliga räntestödet i fråga om lån som beviljats 2013 och därefter högst tre procent av det återstående lånebeloppet och i fråga om lån som beviljats tidigare på motsvarande sätt högst fyra procent. För lån som 1996—2012 beviljats med stöd av den tidigare finansieringslagstiftningen är räntestödet högst fyra eller fem procent av det återstående lånebeloppet beroende på tidpunkten för beviljande av lånet. För lån som före 1996 beviljats enligt landsbygdsnäringslagen betalas till kreditinstitutet i räntestöd 50 % av den totala ränta som kreditinstitutet tar ut. Beloppet av räntegottgörelse för lån enligt lagen om gårdsbruksenheter varierar beroende på året för beviljande av lånet och låneslaget. Det utestående kapitalet i fråga om räntestödslån uppgick vid utgången av 2020 till sammanlagt ca 1,49 miljarder euro. Vid dimensioneringen av anslaget har det antagits att det genomsnittliga räntestödet för 2022 är 1 % av räntestödslånens kapital.

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (mn euro)

  2022 2023 2024 2025 2026— Samman-
lagt fr.o.m.
2022
             
Räntestödslån som beviljats före 2022 12,3 11,4 10,2 8,7 85,8 128,4
Räntestödslån som beviljas 2022 0,7 1,6 1,9 1,7 28,7 34,6
Utgifter sammanlagt 13,0 13,0 12,1 10,4 114,51) 163,0

1) Fr.o.m. 2026 beräknas räntestödsbeloppet uppgå till 3 % av räntestödslånens kapital.


2022 budget 15 000 000
2021 budget 15 000 000
2020 bokslut 12 705 663

42. Avträdelsestöd och avträdelsepension (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 28 500 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av ersättningar enligt lagen om avträdelsepension (16/1974)

2) till betalning av avträdelsestöd och skötselkostnader enligt lagen om avträdelsestöd för lantbruksföretagare (1293/1994) och lagen om stöd för upphörande med att bedriva jordbruk (612/2006).

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Genom avträdelsestödet främjades en förstoring av enhetsstorleken samt generationsväxlingar inom jordbruket och renhushållningen. Syftet var också att sänka lantbruksföretagarnas medelålder. Nya beslut om avträdelsestöd kunde fattas till utgången av 2018, varefter det inte längre har varit möjligt att bevilja förtidspension från jordbruk i Europeiska unionen.

År 2022 betalas utgifter för de tre helt och hållet nationellt finansierade systemen med avträdelsestöd för lantbruksföretagare (perioderna 2007—2010, 2011—2014 och 2015—2018) och för systemet med avträdelsepension från tidigare år, inklusive kostnaderna för förvaltningen av avtalen.

Utfall av avträdelsestöden och avträdelsepensionerna år 2022

  Antal som omfattas av systemet under dess giltighetstid Pensioner som utbetalas i slutet av år 2022, uppskattning Genomsnittlig ersättning år 2022, uppskattning
Stödform Gårdar Avträdare st. euro/månad
         
Avträdelsepension     5 057 249
Avträdelsestöd 2007—2010 2 467 4 298 35 217
Avträdelsestöd 2011—2014 2 067 3 277 744 656
Avträdelsestöd 2015—2018 626 849 457 1 025
Sammanlagt 5 160 8 424 6 293  

Åren 2021 och 2022 beräknas användningen av anslaget fördela sig på följande sätt (mn euro)

  2021
uppskattning
2022
uppskattning
     
Avträdelsepensioner 18,44 16,35
Avträdelsestöd för lantbruksföretagare, åren 2007—2010 0,53 0,23
Avträdelsestöd för lantbruksföretagare, åren 2011—2014 11,04 7,72
Avträdelsestöd för lantbruksföretagare, åren 2015—2018 6,51 6,17
Förvaltningskostnader1) 0,80 0,65
Sammanlagt 37,32 31,122)

1) Social- och hälsovårdsministeriet har genom sitt beslut av den 11 januari 2019 (Dnr STM/5132/2018) fastställt grunderna för förvaltningskostnaderna för åren 2019—2022.

2) Under momentet står även anslag som överförs från föregående år till förfogande.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ändring i behovskalkylen -2 800
Sammanlagt -2 800

2022 budget 28 500 000
2021 budget 31 300 000
2020 bokslut 45 300 000

43. Ersättningar för djurens välbefinnande (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 85 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av EU-medfinansiering och statlig medfinansiering ur Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling (EJFLU) för ersättningar för djurens välbefinnande enligt programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland under programperioden 2014—2020 samt övergångsperioden 2021—2022

2) till betalning av EU-medfinansiering av de ersättningar för djurens välbefinnande som betalas med bidrag ur EJFLU:s återhämtningsinstrument

3) till betalning av åtaganden som föranleds av förbindelser som ingåtts under EU:s tidigare programperioder och som ingås under programperioden 2014—2020 och övergångsperioden 2021—2022 samt till betalning av Finlands åtaganden enligt artikel 52 (kontroll av överensstämmelse) och artiklarna 54 och 56 (gemensamma bestämmelser och särskilda bestämmelser för EJFLU om oegentligheter) i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1306/2013 samt enligt tidigare programperioders motsvarande rättsakter.

Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen.

Förklaring:Ersättningarna för djurens välbefinnande ingår i programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland 2014—2020. År 2022 fortsätter genomförandet i enlighet med reglerna för programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland 2014—2020 (övergångsperiod 2021—2022).

Syftet med ersättningar för djurens välbefinnande är att djurens välbefinnande ska förbättras. Avsikten är att främja en mer artspecifik skötsel av produktionsdjuren och att öka jordbrukarnas medvetenhet om de faktorer som inverkar på djurens välbefinnande. En förbindelse om djurens välbefinnande kan ingås i fråga om nötkreatur, svin, får, getter och fjäderfä. I förbindelser om djurens välbefinnande förbinder sig jordbrukaren att iaktta villkoren för åtgärderna i fråga om de djurarter som jordbrukaren valt. Förbindelsen gäller 1 år, men den kan förlängas varje år.

Cirka 6 000 husdjursuppfödare har förbundit sig till systemet enligt programperioden 2014—2020. Cirka 50 % av gårdarna med nötkreatur, får och getter samt cirka 70 % av gårdarna med svin och fjäderfä har förbundit sig till systemet.

År 2022 behövs det ett anslag på uppskattningsvis sammanlagt 85 000 000 euro, varav EU-medfinansiering är 47 300 000 euro och den nationella medfinansieringen 37 700 000 euro. EJFLU:s återhämtningsinstrument utgör 20 000 000 euro av EU-medfinansieringen. EU-medfinansiering under programperioden 2014—2020 och under övergångsperioden 2021—2022 är 42 % i fråga om Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling och i fråga om EJFLU:s återhämtningsinstrument 100 %.

Inkomster som hänför sig till utgifter under momentet har antecknats under moment 12.30.02.

De ekonomiska ramarna under programperioden 2014—2020 och övergångsperioden 2021—2022 och den beräknade användningen av anslaget (mn euro)

  Den ekonomiska ramen 2014—20221) Anslag
Åtgärd EU staten Offentlig finansiering
sammanlagt
betalats
2014—2020
budgeterats
2021
budgetprop.
2022
             
Ersättningar för djurens välbefinnande 223,360 304,640 528,000 366,836 65,000 85,000
— varav EJFLU:s återhämtningsinstrument 20,000   20,000     20,000

1) Den ekonomiska ramen har utökats med EJFLU:s andel och återhämtningsinstrument under övergångsperioden 2021—2022. Ändringen av programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland 2014—2020 som gäller EJFLU:s andel under övergångsperioden godkändes 14.4.2021. Ett förslag till ändring som rör EJFLU:s återhämtningsinstrument har sänts till EU-kommissionen för godkännande 16.4.2021.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
EJFLU:s återhämtningsinstrument (NGEU) 20 000
Sammanlagt 20 000

Anslaget står delvis utanför ramen.


2022 budget 85 000 000
2021 III tilläggsb.
2021 budget 65 000 000
2020 bokslut 62 767 000

50. Statsbidrag för utvecklande av landsbygdsnäringarna (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 5 356 000 euro.

Anslaget får enligt statsrådets förordning om statsunderstöd för jordbruksrådgivningstjänster (431/2016) användas till betalning av statsbidrag som beviljas för rådgivning, till företag och andra sammanslutningar som bedriver riksomfattande rådgivning.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Med statsbidraget garanteras regionalt och innehållsmässigt täckande yrkeskunnig rådgivning till skäligt pris. Detta skapar för sin del förutsättningar för bedrivande av jordbruksproduktion i hela Finland. De statsbidragstagande rådgivningsorganisationernas effektivitet mäts bl.a. i antalet kunder. Cirka hälften av lantbruks- och trädgårdsföretagen är kunder eller medlemmar i rådgivningsorganisationer.

Preliminära mål för användningen av statsbidraget när det gäller främjande av näringarna på landsbygden:

1. Genom rådgivning och kompetensutveckling skapas det förutsättningar för konkurrenskraft, ökad förädlingsgrad samt förbättrad lönsamhet, produktivitet och produktionsstruktur inom sådan marknads- och konsumentorienterad företagsverksamhet som baserar sig på bioekonomi och inhemsk jordbruksproduktion. Utöver konsumentorienteringen förutsätter en tillräcklig försörjningsberedskapsnivå att produktionen av proteingrödor ökar.

2. Genom rådgivning och utveckling av rådgivningstjänsterna främjas miljövänligare produktionsmetoder bl.a. genom en optimal och hållbar användning av produktionsinsatserna. Klimatförändringen begränsas genom att steg tas mot koldioxidneutralitet, materialeffektivitet och slutna kretslopp som inverkar på markanvändningen, energiproduktionen och energiförbrukningen, återvinningen av näringsämnen, jordbruksproduktionen och produktionsteknikerna och med hjälp av vilka en omställning till ett klimatsäkert livsmedelssystem kan göras.

3. Genom rådgivning och metoder inom husdjursaveln samt genom utvecklande av mätare och metoder främjas välbefinnande och säkerhet samt ansvarsmedvetenheten inom livsmedelssystemet.

I resultatavtalen mellan jord- och skogsbruksministeriet och rådgivningsorganisationerna kommer man närmare överens om vilka mål för 2022 som är förknippade med anslagsanvändningen.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Tryggande av den genetiska mångfalden hos nötkreatur av ursprungsras (överföring från moment 30.40.22) (regeringsprogr. 2019) 30
Sammanlagt 30

2022 budget 5 356 000
2021 budget 5 326 000
2020 bokslut 5 826 000

51. Främjande av renskötseln (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 1 843 000 euro.

Anslaget får användas för följande bidrag till Renbeteslagsföreningen i enlighet med renskötsellagen (848/1990):

1) statsbidrag för byggande och underhåll av rengärden vid riksgränserna

2) stöd för rådgivnings- och utvecklingsarbete som syftar till att främja renskötseln.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:De statliga skyldigheterna i anslutning till rengärden vid riksgränserna baserar sig på rengärdesavtal som ingåtts mellan staterna, och innefattar åtgärder för att bygga och underhålla rengärden vid Finlands gräns till Norge respektive Ryssland.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Byggande och underhåll av rengärden vid riksgränserna i enlighet med rengärdesavtalen 987 000
Stödjande av rådgivningsarbetet och försöksverksamhet inom renskötseln 856 000
Sammanlagt 1 843 000

2022 budget 1 843 000
2021 budget 1 843 000
2020 bokslut 1 843 000

54. Främjande av hästhushållning och hästsport med avkastningen av penningspelsverksamhet (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 36 802 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av understöd som avses i lotterilagen (1047/2001) och i den förordning av statsrådet (14/2017) som gäller användning av penningspelsbolagets avkastning för främjande av hästuppfödning och hästsport

2) till betalning av andra statsunderstöd för främjande av hästuppfödning och hästsport än sådana som baserar sig på penningspelsbolagets avkastning.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Av Veikkaus Ab:s avkastning ska 4 % användas för att främja hästuppfödning och hästsport. Motsvarande inkomst har antecknats under moment 12.30.20. I form av understöd som beviljas efter prövning används en del som motsvarar inkomsterna till att främja hästuppfödning och hästsport. Dessutom kan 168 000 euro användas till hästhushållsforskning (mom. 30.01.05) samt 240 000 euro till utgifter som föranleds av beviljande av understöd för främjande av hästhushållning (moment 30.01.01). Beloppen motsvarar inkomsterna.

Vid dimensioneringen av anslaget har man beaktat kompensationen med anledning av lägre intäktsföring av avkastningen av penningspelsverksamhet med allmänna medel.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Effekterna av sänkningen av lotteriskatten 3 200
Överföring av verksamhet som finansieras med tippningsvinstmedel till verksamhet som finansieras med budgetmedel -610
Nivåförändring -5 680
Sammanlagt -3 090

Anslagstypen under momentet har ändrats.

Anslaget står delvis utanför ramen.


2022 budget 36 802 000
2021 budget 39 892 000
2020 bokslut 40 092 000

55. Statsbidrag för 4H-verksamhet (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 3 805 000 euro.

Anslaget får användas till stödjande av 4H-verksamheten.

Förklaring:4H-verksamheten främjar landsbygdens livskraft och dragningskraft genom att erbjuda mångsidig hobby-, service- och tävlingsverksamhet, sysselsätta unga och erbjuda dem möjligheter att prova på företagande, bl.a. genom att grunda egna företag. Dessutom främjar 4H-verksamheten växelverkan mellan landsbygds- och stadsområden samt samarbetet mellan olika aktörer.

Tyngdpunkter för 4H-verksamheten är att främja företagsamhet och företagande (bland annat verksamhetsmodellen ”tre steg till arbetslivet”), matfostran samt skogs- och naturfostran.

Inom 4H-organisationerna finns det sammanlagt ca 220 föreningar som får statsbidrag. Deras verksamhet omspänner ca 90 % av kommunerna i Finland. Föreningarna har ca 52 000 medlemmar.

I resultatavtalet mellan jord- och skogsbruksministeriet och 4H-organisationerna kommer man närmare överens om vilka mål för 2022 som är förknippade med anslagsanvändningen.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av tillägg av engångsnatur (4H-verksamhet) (riksdagen) -300
Sammanlagt -300

2022 budget 3 805 000
2021 budget 4 105 000
2020 bokslut 4 355 000

63. Utveckling av landsbygden (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 2 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter för genomförande av rikstäckande utvecklings- och forskningsprojekt som gäller landsbygden och skärgården, inklusive de konsumtionsutgifter som ingår i projekten, i den utsträckning som anges i lagen om finansiering av forsknings- och utvecklingsprojekt som gäller jordbruk och livsmedelsekonomi samt landsbygden (1413/2011)

2) till verksamhet som bedrivs av landsbygdspolitiska rådet enligt lagen om finansiering av forsknings- och utvecklingsprojekt som gäller jordbruk och livsmedelsekonomi samt landsbygden (1413/2011)

3) i anslutning till genomförandet av offentligrättsliga samfunds projekt, till betalning av utgifter för avlönande av personal i en omfattning motsvarande högst 6 årsverken och till betalning av andra konsumtionsutgifter

4) för riksomfattande utveckling av byaverksamheten

5) till verksamhet som bedrivs av den skärgårdsdelegation som avses i 14 § i lagen om främjande av skärgårdens utveckling (494/1981).

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Nationella forsknings- och utvecklingsprojekt 750 000
Statsbidrag för byaverksamhet 1 100 000
Landsbygdspolitiska rådet 75 000
Skärgårdsdelegationen 75 000
Sammanlagt 2 000 000

Av användningen av anslaget bedöms överföringsutgifterna utgöra ungefär 85 % och konsumtionsutgifterna ungefär 15 %.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av tillägg av engångsnatur (statsbidrag för byaverksamhet) (riksdagen) -300
Finansiering för utveckling av glest befolkade landsbygdsområden (regeringsprogr. 2019 av engångsnatur) -8 000
Projektet Bybutiker som mångservicecenter -2 000
Sammanlagt -10 300

2022 budget 2 000 000
2021 budget 12 300 000
2020 bokslut 6 100 000

64. EU-medfinansiering och statlig medfinansiering för den regionala och lokala landsbygdsutvecklingen (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 202 616 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av EU-medfinansiering och statlig medfinansiering ur Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling (EJFLU) för projekt som verkställer programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland och det tekniska biståndet i anslutning därtill under programperioden 2014—2020 och övergångsperioden 2021—2022 samt till betalning av förskott i motiverade fall

2) till betalning av EU-medfinansiering av de utgifter som föranleds av projekt som finansieras genom EJFLU:s återhämtningsinstrument

3) till avlönande av sådan personal motsvarande sammanlagt högst 250 årsverken som behövs för genomförande av programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland under programperioden 2014—2020 och övergångsperioden 2021—2022 samt till betalning av andra nödvändiga konsumtionsutgifter

3) till betalning av åtaganden som föranleds av förbindelser som ingåtts under EU:s tidigare programperioder och som ingås under programperioden 2014—2020 och övergångsperioden 2021—2022 samt till betalning av Finlands åtaganden enligt artikel 52 (kontroll av överensstämmelse) och artiklarna 54 och 56 (gemensamma bestämmelser och särskilda bestämmelser för EJFLU om oegentligheter) i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1306/2013 samt enligt tidigare programperioders motsvarande rättsakter.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Fullmakt

År 2021 får fattas beslut om beviljande som hänför sig till övergångsperioden 2021—2022 till ett belopp av 92 028 000 euro och beslut om beviljande som hänför sig till EJFLU:s återhämtningsinstrument till ett belopp av 21 000 000 euro.

Om en del av den bevillningsfullmakt för 2021 som gäller programperioden 2014—2020, övergångsperioden 2021—2022 eller EJFLU:s återhämtningsinstrument är oanvänd, får beslut om beviljande av den oanvända delen fattas 2022.

Förklaring:De åtgärder som finansieras med medel under momentet och som hänför sig till utveckling av företagsverksamheten, servicen, byarna och samarbetet på landsbygden, till utbildning och informationsförmedling på landsbygden samt till lokal utveckling genom Leader-verksamhet ingår i programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland 2014—2020. År 2022 fortsätter genomförandet i enlighet med reglerna för programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland 2014—2020 (övergångsperiod 2021—2022).

Finansieringen genomförs i form av företagsstöd samt i form av lokala, regionala, interregionala, riksomfattande och internationella projekt. Det tekniska biståndet stöder genomförandet av hela programmet. De årsverken som behövs för att genomföra programmet motsvarar utöver det tekniska biståndet det maximala antalet anställda årligen inom projekt som hör till statsförvaltningens s.k. egna produktion. Tekniskt bistånd kan användas för avlönande av personal motsvarande 981 årsverken under åren 2014—2023 för genomförande av programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland under programperioden 2014—2020 och övergångsperioden 2021—2022. Av dessa årsverken hade ca 581 årsverken använts vid utgången av 2020.

År 2022 får beslut om beviljande som hänför sig till övergångsperioden 2021—2022 fattas för 92 028 000 euro, varav 36 400 000 euro anvisas för åtgärder som anknyter till den lokala utvecklingen, 43 828 000 euro för andra åtgärder som finansieras under detta moment och 11 800 000 euro för tekniskt bistånd. År 2022 får beslut om beviljande som riktar sig till EJFLU:s återhämtningsinstrument fattas till ett belopp av 21 000 000 euro, varav 10 000 000 euro anvisas för företagsfinansiering, 8 000 000 euro för bredbandsinvesteringar samt 3 000 000 euro för innovations- och samarbetsåtgärder.

EU-medfinansiering under programperioden 2014—2020 och under övergångsperioden 2021—2022 utgör 42 % i fråga om EJFLU och 100 % i fråga om EJFLU:s återhämtningsinstrument.

Bevillningsfullmakten anvisas närings-, trafik- och miljöcentralerna utifrån den riktgivande finansiering till lokal utveckling som fastställts för varje Leadergrupp, som valts genom beslut av jord- och skogsbruksministeriet, samt utifrån godkända planer i syfte att anvisa regionala medel för andra åtgärder som finansieras under detta moment. Inkomster som hänför sig till utgifter under momentet har antecknats under moment 12.30.02.

Den beräknade fördelningen av anslagen och bevillningsfullmakterna 2022 (euro)

  Anslag Fullmakt
     
Sammanlagt, varav 202 616 000 113 028 000
— EU:s andel 78 523 000 42 000 000
— statens andel 97 093 000 50 028 000
— EJFLU:s återhämtningsinstrument (EU:s andel 100 %) 27 000 000 21 000 000

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (mn euro)

  2022 2023 Sammanlagt
fr.o.m. 2022
       
De förbindelser som ingåtts före 2022 (EU:s andel 42 %)1) 178,104 15,095 193,199
Förbindelser år 2022 (EU:s andel 42 %) 36,811 55,217 92,028
EJFLU:s återhämtningsinstrument (EU:s andel 100 %) finansiering år 2021 12,400 6,200 18,600
EJFLU:s återhämtningsinstrument (EU:s andel 100 %) förbindelser år 2022 14,600 6,400 21,000
Sammanlagt 241,915 82,912 324,827

1) En del av utgifterna täcks av en post som överförs.

De ekonomiska ramarna under programperioden 2014—2020 och övergångsperioden 2021—2022 samt den beräknade användningen av bevillningsfullmakten och anslaget (mn euro)

      Anslag
Åtgärd Den ekonomiska ramen
2014—2022
i form av fullmakt1)
Bevillnings-
fullmakt
2022
betalat
2014—2020
budgeterat
20212)
budgetprop.
2022
           
Programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland sammanlagt 1 164,535 113,028 602,046 293,086 202,116
— varav tekniskt bistånd 90,000 11,800 32,320 8,200 11,800
EJFLU:s återhämtningsinstrument (EU:s andel 100 %) 52,000 21,000 - 12,400 27,000
Programkorrigeringar - 5,169 0,500 0,500
Totalt 1 164,535 113,028 607,215 293,586 202,616

1) Den ekonomiska ramen har utökats med EJFLU:s andel och återhämtningsinstrument under övergångsperioden 2021—2022. Ändringen av programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland 2014—2020 som gäller EJFLU:s andel under övergångsperioden godkändes 14.4.2021. Ett förslag till ändring som rör EJFLU-återhämtningsinstrumentet har sänts till EU-kommissionen för godkännande 16.4.2021.

2) Anslaget för 2021 innehåller bidrag från EJFLU:s återhämtningsinstrument som lagts till i den tredje tilläggsbudgeten för 2021 och den ombudgeterade andelen av det förslagsanslag som blivit oanvänt från tidigare år.

Fullmakten och anslaget för tekniskt bistånd som är avsett för genomförandet av momenten för programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland 2014—2020 och övergångsperioden 2021—2022 (30.10.40, 30.10.43, 30.20.43 och 30.20.44) finns under detta moment.

De poster som föranleds av återkrav antecknas under moment 12.30.99.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
EJFLU:s återhämtningsinstrument (NGEU) 27 000
Ändringar i EU-finansieringen och övergångsperioden 21 525
Ändring som hänför sig till genomförandet av stödprogrammet -28 000
Sammanlagt 20 525

Anslaget står delvis utanför ramen.


2022 budget 202 616 000
2021 III tilläggsb. 111 495 000
2021 budget 182 091 000
2020 bokslut 136 063 276