Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Beskattningen och Tullen
         90. Stöd till kommunerna

Statsbudgeten 2022

92. EU och internationella organisationerPDF-versio

Fullmakt

Finansministeriet får med EU:s gemensamma resolutionsnämnd ingå ett avtal om ett arrangemang med lånelimit, inom vilket de lån som beviljas får uppgå till ett belopp av högst 1 083 500 000 euro.

Statsrådet får besluta om att överföra bidrag till den gemensamma resolutionsfonden och om att framföra en begäran om tillfällig överföring av en sådan annan avtalsslutande parts fondandel som avses i 2 § 1 mom. i lagen om sättande i kraft av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i avtalet om överföring av och ömsesidighet för bidrag till den gemensamma resolutionsfonden till ett belopp av högst 3 502 500 000 euro.

03. Omkostnader för verket för finansiell stabilitet (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 3 388 000 euro.

Anslaget får också användas

1) till medlemsavgifter till internationella organisationer

2) till betalning av finansiella bidrag som föranleds av internationellt samarbete.

Förklaring:Verket för finansiell stabilitet är en myndighet som till följd av det EU-direktiv som gäller återhämtning och resolution av kreditinstitut och värdepappersföretag inrättades i Finland 2015. I direktivet och i den förordning som gäller en gemensam resolutionsmekanism anges för verket närmare myndighetsuppgifter i anslutning till föregripande resolutionsåtgärder samt befogenheter att genomföra en kontrollerad omstrukturering av verksamheten vid inrättningar i kris och eventuellt lägga ner sådana inrättningar. Verket för finansiell stabilitet ska också sköta förvaltningen av insättningsgarantisystemet, inklusive förvaltningen av insättningsgarantifonden. I och med verket inrättades en ny insättningsgarantifond, i vilken verket samlar insättningsgarantiavgifter. De samhälleliga effektmålen för Verket för finansiell stabilitet är att minimera kostnaderna för bankkriser samt öka insättningsgarantins och resolutionsmekanismens trovärdighet. Kostnaderna för myndighetens verksamhet täcks helt och hållet med förvaltningsavgifter av skattenatur som tas ut inom sektorn.

Motsvarande inkomster har budgeterats under moment 11.19.11.

Mål för resultatet av verksamheten

  2020
utfall
2021
mål
2022
mål
       
Hantering och utvecklande av personalresurser      
Årsverken 20,1 19 19
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 2,7 8,0 8,0
Arbetstillfredsställelseindex (skala 1—5) 4,1 4,0 4,0

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -9
Sammanlagt -9

2022 budget 3 388 000
2021 budget 3 397 000
2020 bokslut 3 633 000

20. Europeiska unionens medverkan i ersättningar av resekostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 1 800 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av resekostnader i enlighet med ett beslut om ersättning för resekostnader för EU:s medlemsstaters delegationer samt till betalning av mervärdesskatteutgifter i anslutning till resekostnaderna.

Förklaring:Europeiska unionen betalar i förskott ersättning till medlemsländerna för resekostnader för deltagande i rådets och dess arbetsgruppers möten. Medlemsstaterna får årligen ett totalt anslag som utgör en för varje medlemsstat fastställd procentuell andel av anslaget under punkten Möten och kallelser i allmänhet i EU:s budget. Till den del resandet föranleder sådana utgifter som EU inte ersätter, betalas utgifterna av omkostnadsanslagen. Medlemsstaterna ska årligen före utgången av februari förete rådets generalsekreterare en redovisning för hur de har använt det anslag som anvisats dem.

Motsvarande inkomster har budgeterats under moment 12.28.93.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Preciserad uppskattning -700
Sammanlagt -700

Anslaget står utanför ramen.


2022 budget 1 800 000
2021 budget 2 500 000
2020 bokslut 3 000 000

40. Värdlandsersättning till Nordiska Investeringsbanken (fast anslag)

Under momentet beviljas 13 237 000 euro.

Anslaget får användas till ersättning av den ekonomiska nytta som Finland anses få av att vara värdland för Nordiska Investeringsbanken.

Förklaring:Finland anses dra nytta av att Nordiska Investeringsbanken är förlagd i Helsingfors. Dimensioneringen av anslaget baserar sig på en på utfallet gjord uppskattning av det totala beloppet av den skatt som innehållits på lönerna för bankens personal. Syftet med anslaget är att befästa bankens ställning i synnerhet på den internationella marknaden. Det är inte avsett att användas till tilläggsförmåner för bankens anställda. Arrangemanget avtalades i tiden vid de nordiska finansministrarnas möte i Helsingfors den 10 november 1997. Eftersom de anställda vid Nordiska miljöfinansieringsbolaget och Nordiska utvecklingsfonden formellt avlönas av Nordiska Investeringsbanken, ingår i värdlandsersättningen också den skatt på lönen som de anställda vid de ovannämnda institutionerna betalar.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Uppskattning enligt utfall 287
Sammanlagt 287

2022 budget 13 237 000
2021 budget 12 950 000
2020 bokslut 12 598 683

(60.) Överföring till fonden för finansiell stabilitet (reservationsanslag 3 år)

Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.


2021 budget 9 174 000

67. Infriande av förbindelser som avgivits till internationella finansiella institut (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 170 000 euro.

Anslaget får användas

1) till inlösen av förbindelser som 1982—1986 ingåtts med internationella finansiella institut på basis av medlemskap i instituten samt till betalning av kostnader som föranleds av inlösningen

2) till betalning av valutakursförluster och inlösningskostnader i samband med inlösen av förbindelser som har ingåtts efter 1986.

Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen.

Förklaring:Av de förbindelser som ingåtts 1982—1986 var den 31 december 2019 förbindelser till ett belopp av ca 1,0 miljon euro oinlösta.


2022 budget 170 000
2021 budget 170 000
2020 bokslut

68. Finlands andel av höjningen av Internationella återuppbyggnads- och utvecklingsbankens samt Internationella finansieringsbolagets grundkapital (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 13 200 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av Finlands betalningsandelar 2022 på grund av höjningen av Internationella banken för återuppbyggnad och utvecklings (IBRD) och Internationella finansieringsbolagets (IFC) grundkapital, till ett belopp av 15 750 000 US-dollar vars motvärde är ca 13 200 000 euro

2) till utgifter som följer av värdebevaringsskyldigheten.

Förklaring:Finlands betalningsandel av höjningen av Internationella banken för återuppbyggnad och utvecklings (IBRD) grundkapital fördelar sig på en allmän höjning av grundkapitalet, till ett belopp av 6 882 000 US-dollar, och på en riktad kapitalhöjning, till ett belopp av 2 074 000 US-dollar, sammanlagt 8 956 000 US-dollar. I fråga om Internationella finansieringsbolaget (IFC) är höjningen 6 791 000 US-dollar.

Motvärdena i euro under momentet har beräknats enligt valutakursen för US-dollar EUR/USD 1,1963 per den 15 april 2021. Anslaget kan också användas till betalningar som eventuellt följer av värdebevaringsskyldigheten, eftersom det i betalningarna till Internationella banken för återuppbyggnad och utveckling (IBRD) ingår en skyldighet att bevara värdet i förhållande till US-dollar.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Uppskattning enligt utfall -1 309
Sammanlagt -1 309

2022 budget 13 200 000
2021 budget 14 509 000
2020 bokslut 12 968 651

69. Avgifter till Europeiska unionen (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 2 605 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av det mervärdesskattebaserade bidrag, det bidrag baserat på icke-materialutnyttjat plastförpackningsavfall och det bidrag baserat på bruttonationalinkomsten som Finland ska betala till Europeiska unionen

2) till eventuella begäranden från kommissionen om att tillfälligt ställa kontanta medel till kommissionens förfogande i enlighet med artikel 9 i rådets beslut (EU, Euratom) 2020/2053 om systemet för Europeiska unionens egna medel eller i enlighet med artikel 14 i rådets förordning (EU, Euratom) nr 609/2014.

Förklaring:Bestämmelser om de medel som ska tilldelas för finansiering av EU:s budget och om medlemsstaternas finansiella bidrag finns i rådets beslut (EU, Euratom) 2020/2053, som gäller EU:s egna medel.

EU:s egna medel inbegriper

1) diverse inkomster och traditionella egna medel, dvs. tullar och produktionsavgifter för socker

2) mervärdesskattebaserade avgifter, avgifter baserade på mängden icke-materialutnyttjat plastförpackningsavfall och avgifter baserade på bruttonationalinkomsten (momsavgift, s.k. plastavgift och BNI-avgift) som medlemsstaterna ska betala.

Med undantag av uppbördsprovisionen ingår de traditionella egna medel som Finland samlar in för EU:s räkning inte i statsbudgeten.

Närmare bestämmelser om beräkningen av moms-, plast- och BNI-avgiften finns i följande förordningar:

1) nr 1150/2000: rådets förordning (EG) gällande genomförande av beslutet om systemet för EU:s egna medel

2) nr 2021/769: rådets förordning (EU, Euratom) om ändring av förordning (EEG, Euratom) nr 1553/89 om den slutliga enhetliga ordningen för uppbörd av egna medel som härrör från mervärdesskatt

3) nr 549/2013: Europaparlamentets och rådets förordning (EU) om det europeiska national- och regionalräkenskapssystemet i Europeiska unionen.

År 2022 är det andra finansåret under EU:s följande budgetramperiod 2021—2027. Anslagsnivån baserar sig på kommissionens förslag till nivå för avgiftstaket i Europeiska unionens fleråriga budgetram för 2022.

Kommissionen får be medlemsstaten att ställa ytterligare nödvändiga medel till kommissionens förfogande i en situation där de budgeterade anslagen i unionens budget inte är tillräckliga för att täcka unionens behov av likvida medel.

För att säkerställa att unionens åtaganden i fråga om lånet på 750 miljarder euro inom ramen för återhämtningsinstrumentet fullgörs får kommissionen i enlighet med artikel 9.4 och 9.5 i rådets beslut 2020/2053 begära att medlemsstaterna tillfälligt ställer kontanta medel till dess förfogande. I enlighet med artikel 9.6 i beslutet har det högsta årliga beloppet av kontanter begränsats till medlemsstatens BNI-baserade relativa i den extraordinära höjning av taket för egna medel på 0,6 procent som avses i artikel 6 i beslutet.

I artikel 14 i rådets förordning (EU, Euratom) nr 609/2014 om metoder och förfaranden för tillhandahållande av traditionella, momsbaserade och BNI-baserade egna medel samt åtgärder för att möta likviditetsbehov finns bestämmelser om tillhandahållande av kontanter i vissa situationer.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Mervärdesskattebaserade avgifter 294 000 000
Avgifter baserade på mängden icke-materialutnyttjat plastförpackningsavfall 69 000 000
Avgifter baserade på bruttonationalinkomsten 2 242 000 000
Sammanlagt 2 605 000 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Instrumentet för grannskapet, utvecklingssamarbete och internationellt samarbete NDICI (överföring från moment 24.30.66) 23 245
Preciserad uppskattning 164 755
Sammanlagt 188 000

2022 budget 2 605 000 000
2021 III tilläggsb. 8 400 000
2021 budget 2 417 000 000
2020 bokslut 2 087 000 000

95. Statens borgens- och garantiprestationer (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 27 500 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av garantiprestationer som föranleds av den statsgaranti som beviljats Europeiska investeringsbanken för att täcka de förluster som föranleds av den alleuropeiska EU COVID-19-garantifond som inrättats i anslutning till banken. Anslaget får också användas till betalning av ränteutgifter och andra utgifter som Europeiska investeringsbanken eventuellt orsakas av tryggandet av garantifondens likviditet.

Förklaring:Anslaget kan användas för sådana garantiprestationer som innevarande år eventuellt föranleds av den statsgaranti på 371 158 331,96 euro som beviljats Europeiska investeringsbanken den 25 juni 2020. Europeiska investeringsbanken förvaltar garantifonden och tryggar dess likviditet, vilket kan medföra ränteutgifter och andra kostnader för garantigivarna.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Eventuella garantiprestationer (uppskattning) 26 500
Sammanlagt 26 500

2022 budget 27 500 000
2021 budget 1 000 000