Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Beskattningen och Tullen
         90. Stöd till kommunerna

Statsbudgeten 2022

90. Stöd till kommunernaPDF-versio

Förklaring:Genom statsandelen för kommunal basservice och den utjämning av statsandelar som baserar sig på skatteinkomsterna strävar man efter att trygga kommunernas möjligheter att upprätthålla tillräcklig basservice i olika delar av landet och balansera kommunernas lagstadgade uppgifter och den övergripande finansieringen av dem enligt område och kommungrupp. De kalkylerade kostnader som ligger till grund för statsandelen grundar sig framför allt på kostnaderna för varje åldersgrupp och på sjukfrekvensen. Sjukfrekvenskoefficientens delfaktorer är hälso- och sjukvård, äldreomsorg och socialvård. Övriga bestämningsgrunder för de kalkylerade kostnaderna är en arbetslöshetskoefficient, en främmandespråkskoefficient, tvåspråkighet, karaktär av skärgård, en befolkningstäthetskoefficient och en utbildningsbakgrundskoefficient.

Den andra delen av kriterierna består av tilläggsdelar för kommuner inom samernas hembygdsområde, fjärrorter samt tilläggsdel utifrån självförsörjningsgraden i fråga om arbetsplatser.

Sammanslagningsunderstöd enligt prövning kan inom ramen för statsbudgeten betalas till den nya kommun som bildas när kommuner går samman. Dessutom kan sammanslagningsunderstöd enligt prövning betalas när en av kommunerna i en sammanslagning av kommuner har en svår ekonomisk ställning. Sammanslagningsunderstödet enligt prövning ska användas för att stärka den nya kommunens ekonomi. Det sammanlagda beloppet av sammanslagningsunderstöd enligt prövning dras av från statsandelen för kommunal basservice.

Kompensationer som motsvarar den minskning av skatteinkomsterna som följer av ändringar av beskattningsgrunderna har betalats till kommunerna. Från och med 2020 har kompensationerna betalats under ett separat moment.

Av statsandelen för kommunal basservice anvisas finansiering för en höjning av kommunernas statsandel enligt prövning.

Centrala reformer

I överensstämmelse med regeringsprogrammet utvidgas den subjektiva rätten till småbarnspedagogik och gruppstorleken i småbarnspedagogiken minskas. Det föreslås att lagen om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre ändras bl.a. så att det fastställs en minimidimensionering av vårdare för serviceboende med heldygnsomsorg och institutionsvård för äldre.

Klientavgifterna inom social- och hälsovården ändras så att hindren för vård avlägsnas och jämställdheten i samband med hälsa ökar.

Effektmål

Syftet med den förebyggande verksamheten är att skapa omständigheter och miljöer som stöder människors hälsa, sociala trygghet och förmåga att behärska sin livssituation och klara sig självständigt samt att främja människors arbets- och funktionsförmåga, förbättra deras livskvalitet, förebygga sociala och hälsorelaterade problem, minska hälsoskillnaderna mellan olika befolkningsgrupper och förbättra verksamhetsförutsättningarna för miljö- och hälsoskyddet. Effektmålen beskrivs närmare i kapitel 33.60, som ingår i huvudtiteln för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde.

Syftet med social- och hälsovårdsservicen är att säkerställa en heltäckande tillgång på lika villkor till sådana fungerande social- och hälsovårdstjänster som det allmänna ska ordna och som huvudsakligen betalas med skattemedel. Basservicen stärks och reformeras.

Utgångspunkten för den kommunala förskoleundervisningen och grundläggande utbildningen samt de allmänna biblioteken och kulturverksamheten är att småbarnspedagogiken, utbildningen, grundtryggheten samt biblioteks- och kulturtjänsterna ska garanteras och stärkas för alla i hela landet, oberoende av boningsort, språk och ekonomisk ställning. De centrala målen för finansieringen till kommunerna är att trygga de grundläggande kulturella rättigheterna för varje elev och studerande enligt hans eller hennes förmåga och särskilda behov och att för var och en, som en del av medborgarnas kulturella rättigheter, trygga möjligheten till utveckling med hjälp av riksomfattande bibliotekstjänster och informations- och kulturtjänster samt att säkerställa en jämlik tillgång till kunskap och kultur för befolkningen.

Syftet med grundläggande konstundervisning är att ge kommuninvånarna en möjlighet att delta i grundläggande konstundervisning och i sådan undervisning på konstens olika områden som stöder hobbyverksamhet.

Uppgifter som ligger till grund för beräkningen av de kalkylerade kostnaderna

  2021
uppskattning
2022
uppskattning
     
Kalkylerade kostnader    
0—5-åringar, euro/inv. 8 761,95 9 713,40
6-åringar, euro/inv. 9 284,90 10 305,81
7—12-åringar, euro/inv. 7 759,16 8 595,97
13—15-åringar, euro/inv. 13 287,99 14 733,62
16—18-åringar, euro/inv. 4 258,71 4 728,33
19—64-åringar, euro/inv. 1 039,29 1 157,21
65—74-åringar, euro/inv. 2 072,39 2 306,20
75—84-åringar, euro/inv. 5 802,73 6 457,42
85-åringar och äldre, euro/inv. 20 092,52 22 359,45
Enligt sjukfrekvens 1 203,96 1 329,62
Enligt arbetslöshetsgrad, euro/inv. 93,57 103,34
Enligt tvåspråkighet, euro/inv. 288,46 318,57
Enligt inslag av främmande modersmål, euro/inv. 2 026,18 2 237,66
Enligt befolkningstäthet, euro/inv. 40,75 45,00
Enligt karaktären av skärgård, euro/inv. 397,03 438,47
Enligt ställning som kommun med skärgårdsdel 290,44 320,75
Enligt utbildningsbakgrund, euro/inv. 414,19 457,42
     
Tilläggsdelar    
Fjärrort, euro/inv. 220,88 226,40
Kommuner inom samernas hembygdsområde, euro/inv. 2 805,37 2 875,50
Självförsörjningsgrad i fråga om arbetsplatser, euro/inv. 67,03 68,71

30. Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 7 984 500 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av statsandel enligt lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009)

2) till utjämning av statsandelarna på basis av skatteinkomsterna

3) till betalning av hemkommunsersättningar för 6—15-åringar som saknar hemkommun

4) till betalning av de belopp motsvarande mervärdesskatten för privata utbildningsanordnare och universitet som betalas i samband med hemkommunsersättningarna till privata anordnare av grundläggande utbildning

5) till ett belopp av högst 10 000 000 euro för betalning av behovsprövad höjning av statsandelen

6) till ett belopp av högst 1 000 000 euro för betalning av sådana statsandelar och statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) som beviljats före 2016 för anläggningsprojekt som gäller läroanstalter

7) till ett belopp av högst 2 000 000 euro för betalning av sådana statsandelar och statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) som beviljats före 2016 för anläggningsprojekt som gäller allmänna bibliotek.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Statsandel för kommunal basservice
Kalkylerade kostnader 30 903 655
— åldersstruktur 21 527 770
— sjukfrekvens 7 317 782
— arbetslöshet 567 659
— tvåspråkighet 114 276
— inslag av främmande modersmål 928 165
— boendetäthet 223 870
— karaktär av skärgård 16 207
— kommun med skärgårdsdel 10 680
— utbildningsbakgrund 197 246
   
Kommunernas finansieringsandel 23 613 470
Statsandel 7 290 184
   
Tilläggsdelar 372 912
   
Utjämning av statsandelarna på basis av skatteinkomsterna 790 858
   
Behovsprövad höjning av statsandelen 10 000
   
Överföring av statsunderstöd för anläggningskostnader för läroanstalter 1 000
   
Överföring av statsunderstöd för anläggningskostnader för bibliotek 2 000
   
Hemkommunsersättning för 6—15-åringar som saknar hemkommun (staten ersätter) 11 124
   
Privata utbildningsanordnare och universitet, mervärdesskatt 7 579
   
Ökningar och minskningar av statsandelen -501 157
Sammanlagt 7 984 500

Statsandelsprocenten för kommunal basservice är 23,59. Det invånarantal som ligger till grund för statsandelarna var 5 503 664 vid årsskiftet 2020/2021.

Regeringspropositioner och andra ändringar som hänför sig till dimensioneringen av anslaget

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om statsandel för kommunal basservice så att statsandelsprocenten för kommunal basservice sänks från 25,67 % till 23,59 % år 2022. Vid ändringen har som tillägg beaktats 0,30 procentenheter i anslutning till genomförandet av nya och mer omfattande åligganden så att statsandelen är 100 % samt 0,80 procentenheter på grund av en separat höjning av statsandelen. Vid ändringen har som avdrag beaktats 1,87 procentenheter i anslutning till neutraliseringen av justeringen av kostnadsfördelningen mellan kommunerna och staten 2022 samt 0,55 procentenheter i anslutning till de avdrag i indexhöjningarna 2016, 2018 och 2019 och 0,76 procentenheter i anslutning till det avdrag i anknytning till konkurrenskraftsavtalet som ändras från tidsbundna avdrag till permanenta avdrag.

Justeringen av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna uppgår till 563 502 000 euro år 2022. Eftersom stora understöd betalades till den kommunala ekonomin 2020 och de direkta kostnaderna till följd av coronaepidemin gottgörs kommunerna också 2021, beaktas inte effekten på statsandelarna av justeringen av kostnadsfördelningen 2022, utan i statsandelen görs ett avdrag som motsvarar effekten av justeringen av kostnadsfördelningen. Statsandelen höjs dock med ett separat tillägg på 245 700 000 euro. I samband med ändringen av lagen om statsandel för kommunal basservice föreslås dessutom ändringar i de bestämmelser som gäller justeringen av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna. Syftet med ändringarna är att förtydliga det sätt på vilket justeringen av kostnadsfördelningen görs.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om elev- och studerandevård (dimensioneringen av skolkuratorer och psykologer), och därför har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 8 400 000 euro. I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av 13 b § i barnskyddslagen (personaldimensioneringen av socialarbetare inom barnskyddet), och därför har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 4 800 000 euro. I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om småbarnspedagogik (pedagogiskt stöd och strukturen hos småbarnspedagogiken), och därför har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 6 250 000 euro. I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av sjukförsäkringslagen (utveckling av bedömningen av rehabiliteringsbehovet), och därför har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 1 000 000 euro.

I nivån på statsandelen har 2022 dessutom som nya och mer omfattande åligganden beaktats 43 700 000 euro till följd av ändringen av äldreomsorgslagen (minimidimensioneringen av omsorgspersonalen), 28 000 000 euro till följd av reformen av klientavgiftslagen, 12 000 000 euro i anslutning till eftervården inom barnskyddet, 10 000 000 euro i anslutning till utvidgningen av screeningprogrammet, 2 800 000 euro i anslutning till utvidgningen av läroplikten och 2 000 000 euro i anslutning till kommunernas skyldighet att delta i beredningen av social- och hälsovårdsreformen.

År 2022 är indexhöjningen i fråga om statsandelen för basservice 2,5 procent och den därav följande ökningen av statsandelen 187 939 000 euro.

I statsandelsnivån har 2022 beaktats en minskning på 10 000 000 euro i anslutning till sammanslagningsunderstöd enligt prövning till kommunerna (överföring till moment 28.90.31). För höjning av kommunernas statsandel enligt prövning anvisas 10 000 000 euro.

Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen, beräkningsgrunder (1 000 euro)

   
Grundpris Kalkylerad kostnad
Enligt åldersstruktur  
— 0—5-åringar (9 713,40 euro/inv.) 2 934 952
— 6-åringar (10 305,81 euro/inv.) 608 249
— 7—12-åringar (8 595,97 euro/inv.) 3 195 036
— 13—15-åringar (14 733,62 euro/inv.) 2 699 067
— 16—18-åringar (4 728,33 euro/inv.) 840 428
— 19—64-åringar (1 157,21 euro/inv.) 3 657 776
— 65—74-åringar (2 306,20 euro/inv.) 1 624 139
— 75—84-åringar (6 457,42 euro/inv.) 2 522 688
— 85-åringar och äldre (22 359,45 euro/inv.) 3 445 435
Enligt sjukfrekvens (1 329,62 euro/inv.) 7 317 782
Enligt arbetslöshet (103,34 euro/inv.) 567 659
Enligt tvåspråkighet (318,57 euro/inv.) 114 276
Enligt inslag av främmande modersmål (2 237,66 euro/inv.) 928 165
Enligt boendetäthet (45,00 euro/inv.) 223 870
Enligt karaktär av skärgård (438,47 euro/inv.) 16 207
Enligt ställning som kommun med skärgårdsdel (320,75 euro/inv.) 10 680
Enligt utbildningsbakgrund (457,42 euro/inv.) 197 246
Sammanlagt 30 903 655

Kommunernas finansieringsandel

   
Invånarantal 5 503 664
Finansieringsandel, euro/inv. 4 290,50
Finansieringsandel, 1 000 euro 23 613 470

Tilläggsdelar för fjärrorter och för kommuner inom samernas hembygdsområde samt på basis av självförsörjningsgraden i fråga om arbetsplatser (1 000 euro)

   
Grundpris  
För fjärrorter (226,40 euro/inv.) 136 866
Enligt självförsörjningsgraden i fråga om arbetsplatser (68,71 euro/inv.) 232 305
För kommuner inom samernas hembygdsområde (2 875,50 euro/inv.) 3 741
Sammanlagt 372 912

På skatteinkomsterna baserad utjämning av statsandelarna (1 000 euro)

Ökningar Minskningar Netto
     
1 476 589 -685 730 790 858

Andra minskningar och ökningar av statsandelen (1 000 euro)

   
Minskningar av statsandelen  
— neutralisering av ändringen i skatteinkomstutjämning -106 911
— avdrag i samband med finansieringen av skolor som inleder sin verksamhet -275
— kommunernas andel av finansieringen av det grundläggande utkomststödet, utfall 2020 -356 958
— finansiering av läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten -22 565
— överföring till moment 28.90.32 till incitamentsystemet för digitalisering i kommunerna -10 000
— behovsprövad höjning av statsandelen till kommunerna -10 000
— överföring till moment 28.90.31 för sammanslagningsunderstöd enligt prövning vid sammanslagning till kommuner som har en svår ekonomisk situation -10 000
— överföring till moment 28.90.31 för sammanslagningsunderstöd enligt prövning till kommuner -10 000
— avdrag i anslutning till pensionsstödet för långtidsarbetslösa -6 990
Minskningar sammanlagt -533 699
   
Ökningar av statsandelen  
— korrigeringspost för arbetsmarknadsstödet 29 549
— utjämning av systemförändringar 2010 497
— tillägg för landskapsförbundens uppgifter 495
— ersättning till kommunerna för skyldigheten att delta i beredningen av social- och hälsovårdsreformen 2 000
Ökningar sammanlagt 32 542

Annan finansiering (1 000 euro)

   
Hemkommunsersättning för 6—15-åringar som saknar hemkommun 11 124
Privata utbildningsanordnare och universitet, mervärdesskatt 7 579

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Anläggningskostnadsprojekt för bibliotek 200
Anläggningskostnadsprojekt för läroanstalter -700
Avdrag motsvarande justeringen av kostnadsfördelningen 2022 -563 502
Avdrag som hänför sig till kostnaderna för upprätthållandet av kommunernas automatiserade ekonomiska rapportering -150
Bortfall av en engångshöjning av statsandelen 2021 -280 000
Bortfall av engångsersättningen i anslutning till ändringen av klientavgiftslagen -900
Bortfall av tillägget för statsandelen enligt prövning 2021 -20 000
Effekten av de slutliga kalkylmässiga faktorer som används vid beräkningen för 2021 2 546
Effekterna av ändringar i invånarantal och beräkningsfaktorer 54 194
Ersättning till kommunerna för skyldigheten att delta i beredningen av social- och hälsovårdsreformen 2 000
Höjning av statsandelsnivån 245 700
Indexhöjning 187 939
Justering av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna 2022 563 502
Klientavgiftsreform 28 000
Personaldimensioneringen inom barnskyddet 4 800
Sammanslagningsunderstöd enligt prövning till kommuner (överföring till moment 28.90.31) -10 000
Stärkande av elev- och studerandevården 8 400
Stöd för småbarnspedagogiken 6 250
Utvidgning av eftervården inom barnskyddet 12 000
Utvidgning av läroplikten 2 800
Utvidgning av screeningprogrammet 10 000
Ändring av hemkommunsersättningarna för personer som saknar hemkommun 5 147
Ändring av mervärdesskatten för privata utbildningsanordnare och universitet 438
Ändring av sjukförsäkringslagen (utveckling av bedömningen av rehabiliteringsbehovet) 1 000
Ändringen av äldreomsorgslagen (minimidimensioneringen av omsorgspersonalen 0,7) 43 700
Ändring i avdraget i anslutning till pensionsstödet för långtidsarbetslösa 6 500
Ändring i kommunernas betalningsandel av utkomstskyddet -19 810
Övriga ändringar -3 214
Sammanlagt 286 840

2022 budget 7 984 500 000
2021 III tilläggsb. 2 808 000
2021 budget 7 697 660 000
2020 bokslut 8 649 950 270

31. Ekonomiskt stöd för kommunsammanslagningar (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 20 400 000 euro.

Anslaget får användas

1) till ett belopp av högst 400 000 euro för särskilda utredningar enligt 16 § i kommunstrukturlagen samt till kommunernas sammanslagningsutredningar

2) till ett belopp av högst 10 000 000 euro för sammanslagningsunderstöd för kommuner som har en svår ekonomisk situation enligt 56 a § i kommunstrukturlagen

3) till ett belopp av högst 10 000 000 euro för i 41 § i kommunstrukturlagen avsedda sammanslagningsunderstöd enligt prövning till kommuner och för ersättning för förlorade statsandelar enligt 44 § i den lagen.

Förklaring:Enligt 56 a § i kommunstrukturlagen (1698/2009) kan till den nya kommun som bildas vid en kommunsammanslagning inom ramen för statsbudgeten betalas ett sammanslagningsunderstöd enligt prövning, om sammanslagningen gäller en kommun som har en svår ekonomisk ställning. Dessutom kan till kommunerna betalas sådant sammanslagningsunderstöd enligt prövning som avses i 41 § i kommunstrukturlagen och sådan ersättning för minskning av statsandelar till följd av sammanslagningen som avses i 44 § i den lagen.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Sammanslagningsunderstöd enligt prövning till kommuner (överföring från moment 28.90.30) 10 000
Sammanlagt 10 000

2022 budget 20 400 000
2021 III tilläggsb. 3 000
2021 budget 10 400 000
2020 bokslut 34 347

32. Statsunderstöd till kommunernas incitamentssystem (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 10 000 000 euro.

Anslaget får användas för utbetalning av statsunderstöd till kommuner och samkommuner för projekt som främjar digitalisering.

Förklaring:Avsikten med anslaget är att effektivisera kommunernas verksamheter med hjälp av digitalisering och att främja förverkligandet av de riksomfattande strategiska målen för digitaliseringen med utgångspunkt i kommunerna samt att uppmuntra kommunerna till samarbete. Incitamentsanslag beviljas i form av understöd enligt statsunderstödslagen i enlighet med de principer som anges i statsrådets förordning om incitamentsystemet för digitalisering i kommunerna samt närmare kriterier som fastställs i ansökningsprocessen.

Det beräknas att det för incitamentsystemet för digitalisering i kommunerna som var avsett att vara temporärt kommer att behövas 10 000 000 euro år 2022.


2022 budget 10 000 000
2021 budget 10 000 000
2020 bokslut 10 000 000

35. Statens kompensation till kommunerna för förlorade skatteinkomster till följd av ändringar i beskattningsgrunderna (fast anslag)

Under momentet beviljas 2 652 000 000 euro.

Anslaget får användas till att betala ersättningar som följer av ändringar av beskattningsgrunderna i enlighet med 35 § i lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009).

Förklaring:Kompensationer för minskning av skatteinkomsterna till följd av ändringar av beskattningsgrunderna har betalats till kommunerna 2010—2019 under moment 28.90.30 till ett belopp av 1 967 000 000 euro. Från och med 2020 har dessa ersättningar betalats från moment 28.90.35. Ersättningarna för 2022 är 193 000 000 euro. Vid dimensioneringen av anslaget har beaktats det återkrav av temporär kompensation som betalats 2020. År 2021 uppgick återkravet till 88 000 000 euro. År 2022 uppgår återkravet till 27 000 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Återkrav av temporär kompensation som betalats 2020 61 000
Ökning av kompensationen för 2022 231 000
Sammanlagt 292 000

Anslaget står delvis utanför ramen.


2022 budget 2 652 000 000
2021 III tilläggsb. 2 000 000
2021 budget 2 360 000 000
2020 bokslut 2 383 000 000