Statsbudgeten 2022
30. Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 7 984 500 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandel enligt lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009)
2) till utjämning av statsandelarna på basis av skatteinkomsterna
3) till betalning av hemkommunsersättningar för 6—15-åringar som saknar hemkommun
4) till betalning av de belopp motsvarande mervärdesskatten för privata utbildningsanordnare och universitet som betalas i samband med hemkommunsersättningarna till privata anordnare av grundläggande utbildning
5) till ett belopp av högst 10 000 000 euro för betalning av behovsprövad höjning av statsandelen
6) till ett belopp av högst 1 000 000 euro för betalning av sådana statsandelar och statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) som beviljats före 2016 för anläggningsprojekt som gäller läroanstalter
7) till ett belopp av högst 2 000 000 euro för betalning av sådana statsandelar och statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) som beviljats före 2016 för anläggningsprojekt som gäller allmänna bibliotek.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Statsandel för kommunal basservice | |
Kalkylerade kostnader | 30 903 655 |
— åldersstruktur | 21 527 770 |
— sjukfrekvens | 7 317 782 |
— arbetslöshet | 567 659 |
— tvåspråkighet | 114 276 |
— inslag av främmande modersmål | 928 165 |
— boendetäthet | 223 870 |
— karaktär av skärgård | 16 207 |
— kommun med skärgårdsdel | 10 680 |
— utbildningsbakgrund | 197 246 |
Kommunernas finansieringsandel | 23 613 470 |
Statsandel | 7 290 184 |
Tilläggsdelar | 372 912 |
Utjämning av statsandelarna på basis av skatteinkomsterna | 790 858 |
Behovsprövad höjning av statsandelen | 10 000 |
---|---|
Överföring av statsunderstöd för anläggningskostnader för läroanstalter | 1 000 |
Överföring av statsunderstöd för anläggningskostnader för bibliotek | 2 000 |
Hemkommunsersättning för 6—15-åringar som saknar hemkommun (staten ersätter) | 11 124 |
Privata utbildningsanordnare och universitet, mervärdesskatt | 7 579 |
Ökningar och minskningar av statsandelen | -501 157 |
Sammanlagt | 7 984 500 |
Statsandelsprocenten för kommunal basservice är 23,59. Det invånarantal som ligger till grund för statsandelarna var 5 503 664 vid årsskiftet 2020/2021.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om statsandel för kommunal basservice så att statsandelsprocenten för kommunal basservice sänks från 25,67 % till 23,59 % år 2022. Vid ändringen har som tillägg beaktats 0,30 procentenheter i anslutning till genomförandet av nya och mer omfattande åligganden så att statsandelen är 100 % samt 0,80 procentenheter på grund av en separat höjning av statsandelen. Vid ändringen har som avdrag beaktats 1,87 procentenheter i anslutning till neutraliseringen av justeringen av kostnadsfördelningen mellan kommunerna och staten 2022 samt 0,55 procentenheter i anslutning till de avdrag i indexhöjningarna 2016, 2018 och 2019 och 0,76 procentenheter i anslutning till det avdrag i anknytning till konkurrenskraftsavtalet som ändras från tidsbundna avdrag till permanenta avdrag.
Justeringen av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna uppgår till 563 502 000 euro år 2022. Eftersom stora understöd betalades till den kommunala ekonomin 2020 och de direkta kostnaderna till följd av coronaepidemin gottgörs kommunerna också 2021, beaktas inte effekten på statsandelarna av justeringen av kostnadsfördelningen 2022, utan i statsandelen görs ett avdrag som motsvarar effekten av justeringen av kostnadsfördelningen. Statsandelen höjs dock med ett separat tillägg på 245 700 000 euro. I samband med ändringen av lagen om statsandel för kommunal basservice föreslås dessutom ändringar i de bestämmelser som gäller justeringen av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna. Syftet med ändringarna är att förtydliga det sätt på vilket justeringen av kostnadsfördelningen görs.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om elev- och studerandevård (dimensioneringen av skolkuratorer och psykologer), och därför har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 8 400 000 euro. I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av 13 b § i barnskyddslagen (personaldimensioneringen av socialarbetare inom barnskyddet), och därför har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 4 800 000 euro. I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om småbarnspedagogik (pedagogiskt stöd och strukturen hos småbarnspedagogiken), och därför har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 6 250 000 euro. I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av sjukförsäkringslagen (utveckling av bedömningen av rehabiliteringsbehovet), och därför har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 1 000 000 euro.
I nivån på statsandelen har 2022 dessutom som nya och mer omfattande åligganden beaktats 43 700 000 euro till följd av ändringen av äldreomsorgslagen (minimidimensioneringen av omsorgspersonalen), 28 000 000 euro till följd av reformen av klientavgiftslagen, 12 000 000 euro i anslutning till eftervården inom barnskyddet, 10 000 000 euro i anslutning till utvidgningen av screeningprogrammet, 2 800 000 euro i anslutning till utvidgningen av läroplikten och 2 000 000 euro i anslutning till kommunernas skyldighet att delta i beredningen av social- och hälsovårdsreformen.
År 2022 är indexhöjningen i fråga om statsandelen för basservice 2,5 procent och den därav följande ökningen av statsandelen 187 939 000 euro.
I statsandelsnivån har 2022 beaktats en minskning på 10 000 000 euro i anslutning till sammanslagningsunderstöd enligt prövning till kommunerna (överföring till moment 28.90.31). För höjning av kommunernas statsandel enligt prövning anvisas 10 000 000 euro.
Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen, beräkningsgrunder (1 000 euro)
Grundpris | Kalkylerad kostnad |
Enligt åldersstruktur | |
— 0—5-åringar (9 713,40 euro/inv.) | 2 934 952 |
— 6-åringar (10 305,81 euro/inv.) | 608 249 |
— 7—12-åringar (8 595,97 euro/inv.) | 3 195 036 |
— 13—15-åringar (14 733,62 euro/inv.) | 2 699 067 |
— 16—18-åringar (4 728,33 euro/inv.) | 840 428 |
— 19—64-åringar (1 157,21 euro/inv.) | 3 657 776 |
— 65—74-åringar (2 306,20 euro/inv.) | 1 624 139 |
— 75—84-åringar (6 457,42 euro/inv.) | 2 522 688 |
— 85-åringar och äldre (22 359,45 euro/inv.) | 3 445 435 |
Enligt sjukfrekvens (1 329,62 euro/inv.) | 7 317 782 |
Enligt arbetslöshet (103,34 euro/inv.) | 567 659 |
Enligt tvåspråkighet (318,57 euro/inv.) | 114 276 |
Enligt inslag av främmande modersmål (2 237,66 euro/inv.) | 928 165 |
Enligt boendetäthet (45,00 euro/inv.) | 223 870 |
Enligt karaktär av skärgård (438,47 euro/inv.) | 16 207 |
Enligt ställning som kommun med skärgårdsdel (320,75 euro/inv.) | 10 680 |
Enligt utbildningsbakgrund (457,42 euro/inv.) | 197 246 |
Sammanlagt | 30 903 655 |
---|
Kommunernas finansieringsandel
Invånarantal | 5 503 664 |
Finansieringsandel, euro/inv. | 4 290,50 |
Finansieringsandel, 1 000 euro | 23 613 470 |
Tilläggsdelar för fjärrorter och för kommuner inom samernas hembygdsområde samt på basis av självförsörjningsgraden i fråga om arbetsplatser (1 000 euro)
Grundpris | |
För fjärrorter (226,40 euro/inv.) | 136 866 |
Enligt självförsörjningsgraden i fråga om arbetsplatser (68,71 euro/inv.) | 232 305 |
För kommuner inom samernas hembygdsområde (2 875,50 euro/inv.) | 3 741 |
Sammanlagt | 372 912 |
---|
På skatteinkomsterna baserad utjämning av statsandelarna (1 000 euro)
Ökningar | Minskningar | Netto |
1 476 589 | -685 730 | 790 858 |
Andra minskningar och ökningar av statsandelen (1 000 euro)
Minskningar av statsandelen | |
— neutralisering av ändringen i skatteinkomstutjämning | -106 911 |
— avdrag i samband med finansieringen av skolor som inleder sin verksamhet | -275 |
— kommunernas andel av finansieringen av det grundläggande utkomststödet, utfall 2020 | -356 958 |
— finansiering av läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten | -22 565 |
— överföring till moment 28.90.32 till incitamentsystemet för digitalisering i kommunerna | -10 000 |
— behovsprövad höjning av statsandelen till kommunerna | -10 000 |
— överföring till moment 28.90.31 för sammanslagningsunderstöd enligt prövning vid sammanslagning till kommuner som har en svår ekonomisk situation | -10 000 |
— överföring till moment 28.90.31 för sammanslagningsunderstöd enligt prövning till kommuner | -10 000 |
— avdrag i anslutning till pensionsstödet för långtidsarbetslösa | -6 990 |
Minskningar sammanlagt | -533 699 |
Ökningar av statsandelen | |
— korrigeringspost för arbetsmarknadsstödet | 29 549 |
— utjämning av systemförändringar 2010 | 497 |
— tillägg för landskapsförbundens uppgifter | 495 |
— ersättning till kommunerna för skyldigheten att delta i beredningen av social- och hälsovårdsreformen | 2 000 |
Ökningar sammanlagt | 32 542 |
Annan finansiering (1 000 euro)
Hemkommunsersättning för 6—15-åringar som saknar hemkommun | 11 124 |
Privata utbildningsanordnare och universitet, mervärdesskatt | 7 579 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Anläggningskostnadsprojekt för bibliotek | 200 |
Anläggningskostnadsprojekt för läroanstalter | -700 |
Avdrag motsvarande justeringen av kostnadsfördelningen 2022 | -563 502 |
Avdrag som hänför sig till kostnaderna för upprätthållandet av kommunernas automatiserade ekonomiska rapportering | -150 |
Bortfall av en engångshöjning av statsandelen 2021 | -280 000 |
Bortfall av engångsersättningen i anslutning till ändringen av klientavgiftslagen | -900 |
Bortfall av tillägget för statsandelen enligt prövning 2021 | -20 000 |
Effekten av de slutliga kalkylmässiga faktorer som används vid beräkningen för 2021 | 2 546 |
Effekterna av ändringar i invånarantal och beräkningsfaktorer | 54 194 |
Ersättning till kommunerna för skyldigheten att delta i beredningen av social- och hälsovårdsreformen | 2 000 |
Höjning av statsandelsnivån | 245 700 |
Indexhöjning | 187 939 |
Justering av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna 2022 | 563 502 |
Klientavgiftsreform | 28 000 |
Personaldimensioneringen inom barnskyddet | 4 800 |
Sammanslagningsunderstöd enligt prövning till kommuner (överföring till moment 28.90.31) | -10 000 |
Stärkande av elev- och studerandevården | 8 400 |
Stöd för småbarnspedagogiken | 6 250 |
Utvidgning av eftervården inom barnskyddet | 12 000 |
Utvidgning av läroplikten | 2 800 |
Utvidgning av screeningprogrammet | 10 000 |
Ändring av hemkommunsersättningarna för personer som saknar hemkommun | 5 147 |
Ändring av mervärdesskatten för privata utbildningsanordnare och universitet | 438 |
Ändring av sjukförsäkringslagen (utveckling av bedömningen av rehabiliteringsbehovet) | 1 000 |
Ändringen av äldreomsorgslagen (minimidimensioneringen av omsorgspersonalen 0,7) | 43 700 |
Ändring i avdraget i anslutning till pensionsstödet för långtidsarbetslösa | 6 500 |
Ändring i kommunernas betalningsandel av utkomstskyddet | -19 810 |
Övriga ändringar | -3 214 |
Sammanlagt | 286 840 |
2022 budget | 7 984 500 000 |
2021 III tilläggsb. | 2 808 000 |
2021 budget | 7 697 660 000 |
2020 bokslut | 8 649 950 270 |