Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Beskattningen och Tullen
         90. Stöd till kommunerna

Statsbudgeten 2022

70. Utvecklande av statsförvaltningenPDF-versio

Förklaring:De centrala och för varje förvaltningsområde och ämbetsverk specifika IKT- och digitaliseringsprojekt som syftar till att utveckla organisationer, processer, tjänster och informationsteknik stöds med anslaget under moment 28.70.20. Från momentet överförs årligen i budgeten anslag till förvaltningsområdenas och ämbetsverkens förfogande.

Digitaliseringen inom den offentliga förvaltningen främjas bl.a. genom att man utvecklar den digitala säkerheten och den av staten registrerade digitala identiteten, genomför programmet för främjande av digitalisering och det nationella AI-programmet samt genomför strategiska åtgärder för utnyttjande och öppnande av information. Målet är kundorienterade, i första hand digitala, interoperabla, kostnadseffektiva och informationssäkra offentliga tjänster och informationshantering samt att styra Finland i riktning mot ett människocentrerat och jämlikt digitalt samhälle med framförhållning.

Genom programmet för främjande av digitalisering strävar man 2022 efter att medborgarna och företagen senast 2023 ska ha tillgång till högkvalitativa, täckande och tillgängliga digitala offentliga tjänster. Dessutom strävar man efter att flytta näringsidkarnas myndighetskontakter i första hand till elektroniska kanaler. I programmet förbättras också tillgängligheten till digitala offentliga tjänster och för att säkerställa likabehandling tillhandahålls medborgarna och företagen digitalt stöd i hela landet för att underlätta skötseln av ärenden. Resultaten av det nationella AI-programmet AuroraAI skapar tillsammans en helhet som stöder övergången till mer människocentrerad verksamhet i tillhandahållandet av tjänster med hjälp av artificiell intelligens. I AuroraAI skapas det en verksamhetsmodell för att smidigare sammanföra serviceleverantörerna med dem som behöver service. År 2022 är AuroraAI-nätet tillgängligt för medborgare, organisationer och tjänsteleverantörer.

Projektet för att utveckla en digital identitet syftar till att ge var och en som sköter ärenden i samhällsproducerade tjänster lika förutsättningar och möjligheter att med digitala metoder visa sådana uppgifter om sin identitet som myndigheten verifierat. Inom projektet genomförs en metod för strykande och verifiering av identiteten med hjälp av en mobillösning vid elektronisk kommunikation, telefonkontakt och besök. Målet är att driftskostnaderna för autentisering ska sjunka jämfört med de lösningar som för närvarande skaffas på marknaden och att ett större antal användare ska få tillgång till e-tjänster. Målet för 2022 är att lagstiftningen ska träda i kraft och att lösningen ska genomföras, testas, användas på försök och lanseras. Reformen av personbeteckningen fortsätter 2022 i syfte att utvidga antalet personer som får personbeteckningar och säkerställa kodens dataneutralitet. Den av staten garanterade identitetshanteringen utvecklas med beaktande av att antalet personbeteckningar ska vara tillräckligt, att de nya beteckningarnas könsbundenhet ska slopas och att det ska bli lättare för utlänningar att sköta sina ärenden genom att man utvidgar kretsen av dem som beviljas personbeteckningar samt förebygger att personbeteckningar används för autentisering. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata är den operativa organisationen vid genomförandet av AuroraAI-nätet och programmet för främjande av digitalisering samt vid verkställandet av den digitala identiteten, revideringen av personbeteckningarna och den digitala säkerheten.

En kostnadseffektiv och flexibel servicekedja förutsätter förmåga att utnyttja information smidigt mellan olika myndigheter och i hela samhället. Genom informationspolitik och åtgärder för utnyttjande och öppnande av information främjas ett effektivare utnyttjande och en effektivare spridning av offentliga informationsresurser på ett etiskt hållbart sätt. Åtgärderna hänför sig bl.a. till informationens kvalitet, tillgänglighet och interoperabilitet. År 2022 stöds myndigheterna i ibruktagandet av en verksamhetsmodell som stöder identifiering och delning av information med nyttopotential och främjas utvecklingen av ett ekosystem för utnyttjande av information samt stöds de myndigheter som förvaltar värdefulla dataset i processen för att öppna data i enlighet med direktivet om öppna data. För att förbättra informationens interoperabilitet och kvalitet införs nationella API-riktlinjer och kvalitetskriterier för informationen. Det internationella samarbetet och den internationella påverkan fortsätter också bl.a. som en del av COTW-initiativet som främjar digital transformation och beredningen av EU:s digitala decennium.

Principbeslutet om digital säkerhet verkställs och den digitala säkerheten främjas i Haukka-programmet. Inom referensramen för den övergripande säkerheten skyddas medborgarna, sammanslutningarna och samhället mot de risker och hot som kan riktas mot information, tjänster och samhällets verksamhet i en digital miljö. År 2022 utvecklas i synnerhet verksamhetsmodeller som främjar den digitala säkerheten i kommunerna, utvecklas författningar om informationssäkerhet, beredskap och utvärdering och skapas bedömningskriterier för dessa. Genom programmet för utveckling av Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori styrs servicecentret att vidta åtgärder för att utveckla verksamheten och förbättra resultatet. De fördelar som man främst strävar efter med programmet är att förbättra kundnöjdheten och öka det mervärde som servicecentret ger, förbättra produktiviteten och utveckla kompetensen. Dessutom fortsätter utredningen av behov och möjligheter i fråga om den gemensamma tjänsteproduktionen och planeringen av åtgärder samt reformen av det mobila myndighetsnätet.

01. Styrning och utveckling av informations- och kommunikationstekniken (IKT) inom den offentliga förvaltningen (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 14 700 000 euro.

Anslaget får användas

1) för utveckling, ibruktagande och förvaltning under utvecklingsarbetet när det gäller gemensamma reformer av informationssystem och gemensamma IKT-tjänster inom den offentliga förvaltningen

2) för styrning och utveckling av genomförandet av digitaliseringen inom den offentliga förvaltningen

3) för den styrning och utveckling som förutsätts i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019), lagen om anordnande av statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster (1226/2013), lagen om verksamheten i den offentliga förvaltningens säkerhetsnät (10/2015) och lagen om förvaltningens gemensamma stödtjänster för e-tjänster (571/2016)

4) för styrning och utveckling av informations- och cybersäkerheten, beredskapen och informationssäkerhetstjänsterna inom den offentliga förvaltningen

5) för internationell verksamhet och samarbetsprojekt i anslutning till styrningen av IKT-verksamheten och informations- och cybersäkerheten

6) till behovsprövade statsunderstöd.

Anslaget får också användas till avlönande av personal.

Förklaring:Anslaget är avsett för genomförande av gemensamma tjänster för informationsförvaltningen inom den offentliga förvaltningen och av andra sådana åtgärder i anslutning till informationsförvaltningen som behövs med tanke på samordnad verksamhet samt för genomförande av program och projekt för utveckling av informations- och cybersäkerheten och beredskapen samt för anskaffning av köpta tjänster som stöder styrningen av statens IKT hos kommersiella och interna tjänsteproducenter.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Digital identitet 2 000
Återbetalning av DigiFinland Oy:s kapital 4 000
Sammanlagt 6 000

2022 budget 14 700 000
2021 III tilläggsb. 4 000 000
2021 budget 8 700 000
2020 bokslut 40 200 000

02. Datasystem för statens ekonomi-, personal- och lokalförvaltning (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 11 600 000 euro.

Anslaget får användas för utveckling, anskaffning och genomförande av processer och datasystem för sådan ekonomi-, personal- och lokalförvaltning som betjänar statsförvaltningen.

Förklaring:Anslaget är avsett att användas för utveckling och revidering av statens gemensamma system för ekonomi- och personalförvaltningen, t.ex. för uppdatering av informationssystemet Kieku och för informationssystemtjänster i anslutning till digitaliseringen av anskaffningar inkl. elektroniska system för hantering av beställningar och räkningar. Avsikten är att anslaget också ska användas för utgifter som föranleds av utvecklingen av det datasystem som stöder beredningen av budgeten och rambesluten om statsfinanserna. De årliga utgifterna för förvaltningen av systemet betalas under moment 28.01.01.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Uppdatering av informationssystemet Kieku 6 000 000
Utveckling av informationssystemet Kiekus produktivitet samt statsrådets budgeterings- och ramsystem 1 500 000
Genomförande av gemensamma datasystem för ekonomi- och personalförvaltningen 3 500 000
Köpta tjänster för tjänstehelheten eOppiva 600 000
Sammanlagt 11 600 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Uppdatering av informationssystemet Kieku 3 000
Sammanlagt 3 000

2022 budget 11 600 000
2021 budget 8 600 000
2020 bokslut 10 500 000

05. Stöd för och styrning av beredningen och genomförandet av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 175 300 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av beredningen och styrningen av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet

2) till betalning av statsunderstöd för beredning och genomförande av informationshanteringen, informationsförvaltningen och de informations- och kommunikationstekniska ändringarna i samband med social- och hälsovårdsreformen till välfärdsområdena och Helsingfors stad samt för beredning av HUS-sammanslutningen

3) till kostnaderna för det nationella kompetenscentret för lokal- och fastighetsförvaltning och för lokaldatasystemet

4) till betalning av ersättning till Folkpensionsanstalten för genomförandet av de ändringar i informationssystemen som reformen förutsätter.

Förklaring:Anslaget får användas till betalning av utgifter som föranleds av beredningen och genomförandet reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet samt styrningen av dessa. Regeringen har berett en reform av social- och hälsovården och räddningsväsendet. Regeringens proposition om reformen (RP 241/2020 rd) är under behandling i riksdagen.

Efter det att lagstiftningen om reformen har antagits används anslaget för beredning och inrättande av välfärdsområdenas, Helsingfors stads och HUS-sammanslutningens informationshantering och informationsförvaltning och för genomförande och anskaffning av de ändringar i IKT-systemen och IKT-infrastrukturen som är nödvändiga med tanke på reformen. Det anslag som beviljas områdena genom statsunderstöd är till sin karaktär ett sådant specialunderstöd som avses i 5 § i statsunderstödslagen (688/2001) och som beviljas och betalas till välfärdsområdena och Helsingfors stad samt HUS-sammanslutningen för de IKT-kostnader som beredningen föranleder. Den statliga finansieringen av den temporära HUS-beredningsgruppen betalas till Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt.

Dessutom riktas anslaget till den riksomfattande beredningen och stödet för genomförandet av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet samt till beredningen av räddningsväsendets riksomfattande IKT-verksamhet. Av anslaget under momentet riktas finansiering till det lokaldatasystem och det kompetenscentrums verksamhet som avses i 21 § i lagen om välfärdsområden, som föreslås i regeringens proposition (RP 241/2020 rd).

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Finansiering 2021 -1 900
IKT-kostnader för välfärdsområdena och HUS-sammanslutningen 170 000
Nationella verkställighetsuppgifter i anslutning till IKT inom social- och hälsovårdsreformen 900
Utveckling av informationsförvaltningen och informationshanteringen inom räddningsväsendet 1 400
Välfärdsområdenas och statens gemensamma lokaldatasystem 3 000
Sammanlagt 173 400

2022 budget 175 300 000
2021 III tilläggsb. 50 000 000
2021 budget 1 900 000

20. Främjande av produktiviteten (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 42 540 000 euro.

Anslaget får användas

1) till anskaffning av informationsförvaltningsprojekt, forskning och undersökningar som syftar till att främja produktiviteten inom den offentliga förvaltningen samt till anskaffning av utbildningstjänster och andra tjänster

2) till utveckling av centrala datasystemprojekt inom förvaltningsområdena

3) till avlönande av personal motsvarande högst 25 årsverken i uppgifter för viss tid.

Förklaring:Anslaget är avsett att användas till finansiering av sådana projekt som ökar produktiviteten inom förvaltningen och för vars del finansministeriet och respektive ministerium har ingått ett samarbetsavtal som gäller ökning av produktiviteten och realisering av produktivitetsvinsterna. Genom att de datasystem som används i ministerierna, ämbetsverken och inrättningarna moderniseras och funktionerna automatiseras kan produktiviteten förbättras, övergången till elektronisk kommunikation främjas och föråldrade system ersättas. Anslaget får även användas till utveckling av centrala datasystemprojekt som ökar produktiviteten och till utveckling av datasystem som är avsedda att användas gemensamt inom statsförvaltningen.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
CAP27-projektet (finansiering 2021) (överföring från moment 30.20.01) 3 350
CAP27-projektet (finansiering 2022) (överföring till moment 30.20.01) -6 950
Fortsatt finansiering för projektet för statsrådets gemensamma tjänstehanteringssystem (Virkku) (finansiering 2022) (överföring till moment 23.01.01) -550
Projektet Digitaliserade rekommendationer för skogsvård (finansiering 2021) (överföring från moment 30.40.22) 400
Projektet för en reform av alkoholnäringsregistret (ALLU) (finansiering 2021) (överföring från moment 33.02.05) 1 800
Projektet för förnyande av teknikmiljöer (finansiering 2021) (överföring från moment 30.20.01) 3 728
Projektet för förnyande av teknikmiljöer (finansiering 2022) (överföring till moment 30.20.01) -2 203
Projektet för modernisering av informationssystemet för gemensam djurtillsyn och tvärvillkor (finansiering 2021) (överföring från moment 30.20.01) 570
Projektet för modernisering av informationssystemet för gemensam djurtillsyn och tvärvillkor (finansiering 2022) (överföring till moment 30.20.01) -495
Projektet för modernisering och revidering av programvaran för skogsplanering (MENU) (finansiering 2021) (överföring från moment 30.01.05) 900
Projektet Hantering av hälsa hos djur (ELTE) (finansiering 2021) (överföring från moment 30.20.01) 845
Projekt för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten (finansiering 2021) (överföring från moment 28.70.23) 4 800
Projekt för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten (finansiering 2022) (överföring till moment 28.20.01) -4 308
Projekt för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten (finansiering 2022) (överföring till moment 28.70.23) -692
Reform av ärendehanteringssystemet för administrativa ärenden för ämbetsverken inom förvaltningsområdena (finansiering 2021) (överföring från moment 25.01.21) 1 300
Reform av ärendehanteringssystemet för administrativa ärenden för ämbetsverken inom förvaltningsområdena (finansiering 2022) (överföring till moment 25.01.21) -1 100
Systemet för konkurs- och företagssaneringsärenden (Kosti-projektet) (finansiering 2021) (överföring från moment 25.20.01) 590
Tillstånds-, godkännande- och anmälningspliktiga verksamheter samt registreringar i fråga om aktörer på området för djurens hälsa och välfärd (ILMO) (finansiering 2022) (överföring till moment 30.20.01) -1 059
Totalreformen av tullklareringssystemen (investeringsutgifter för IKT-anskaffning) (finansiering 2021) (överföring från moment 28.10.02) 7 780
Utveckling av systemet för tillsyn över miljö- och hälsoskyddet (finansiering 2021) (överföring från moment 30.20.01) 1 343
Vahva-projektet (finansiering 2021) (överföring från moment 23.01.01) 3 000
Åklagarmyndighetens och de allmänna domstolarnas databank (AIPA) (finansieringen 2021) (överföring från moment 25.30.01) 1 100
Åklagarväsendets och de allmänna domstolarnas databank (AIPA) (finansieringen 2021) (överföring från moment 25.10.03) 3 900
Nivåförändring -3 171
Sammanlagt 14 878

2022 budget 42 540 000
2021 III tilläggsb. -1 206 000
2021 budget 27 662 000
2020 bokslut 10 172 000

23. Projekt för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 692 000 euro.

Anslaget får användas

1) till projektets verkställighetskostnader

2) till fortlöpande kostnader för programvara och infrastruktur under projekttiden

3) till löneutgifter för visstidsanställd personal.

Förklaring:Projektet för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten genomförs vid finansministeriet och Statskontoret. Statskontorets andel av projektfinansieringen ingår i Statskontorets omkostnader under moment 28.20.01.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Projektet för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten (överföring från moment 28.20.01) 420
Projekt för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten (finansiering 2021) (överföring till moment 28.70.20) -4 800
Projekt för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten (finansiering 2022) (överföring från moment 28.70.20) 692
Sammanlagt -3 688

2022 budget 692 000
2021 III tilläggsb. -1 763 000
2021 budget 4 380 000
2020 bokslut 5 620 000

40. Kommunikationsnät för säkerhetsmyndigheterna (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 8 100 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av prisstöd och underskottsunderstöd i anslutning till myndighetsradionätet och den bredbandiga myndighetskommunikationstjänsten till Suomen Erillisverkot Oy eller dess dotterbolag.

Förklaring:Syftet med den finansiering som beviljas under momentet är att trygga användningen och förvaltningen av den myndighetskommunikationstjänst som baserar sig på myndighetsradionätet samt att utveckla en ny bredbandig myndighetskommunikationstjänst. Projektet för utveckling av en ny myndighetskommunikationstjänst har inletts och Suomen Erillisverkot Oy ansvarar för genomförandet av projektet.


2022 budget 8 100 000
2021 budget 8 100 000
2020 bokslut 8 100 000