Statsbudgeten 2022
30. Statistikväsendet, den ekonomiska forskningen och registerförvaltningen
Förklaring:Statistikcentralen producerar tillförlitlig och aktuell statistik om samhälleliga fenomen till stöd för beslutsfattandet och till nytta för sina kunder. Statistikcentralen utvecklar statistikväsendet i samarbete med övriga statistikproducerande myndigheter i Finland och internationellt samt främjar genom sin verksamhet etiskt och mångsidigt utnyttjande av statistik och annan information i samhället.
Statens ekonomiska forskningscentral bedriver forskning i anslutning till utbildning, social trygghet, inkomstfördelning, beskattning och miljö, och stöder på så sätt beslutsfattarnas möjligheter att främja målen i redogörelsen om hållbar utveckling och förverkligandet av jämställdheten mellan könen genom effektiva och välinriktade politikåtgärder.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ska möjliggöra att uppgifter i befolkningsdatasystemet och tjänster inom certifierad elektronisk kommunikation utnyttjas som stöd för samhällets funktioner och informationsförsörjning. Genom sin verksamhet främjar myndigheten skyddet för privatlivet, skyddet för personuppgifter och datasäkerheten samt utvecklandet och iakttagandet av kraven på god informationsbehandling och god informationshantering. Myndigheten förvaltar och utvecklar befolkningsdatasystemet, uppgifterna i det och kvaliteten på uppgifterna samt den certifierade elektroniska kommunikationen. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata svarar inom sitt verksamhetsområde för befolkningsdata och förmyndarärenden. Myndigheten sköter också uppgifter som hör till notarius publicus samt civilvigslar, bestyrkande av köp samt uppgifter i anslutning till val och folkomröstningar. Andra uppgifter som hör till myndigheten är bl.a. namnändringar, hindersprövning och fastställelse av delägarförteckningen i bouppteckningar.
- — Statistik, informationsmaterial, undersökningar och tjänster är tillförlitliga och relevanta
- — Forskningsverksamheten stöder beslutsfattandet som svarar mot de viktigaste utmaningarna i den finländska samhällsekonomin
- — Den offentliga förvaltningens tjänster för medborgarna och företagen blir allt mer smidiga och kundorienterade
- — De digitala tjänsterna ökar utnyttjandet av information och effektiviserar den offentliga förvaltningen
- — Förtroendet och rättsskyddet ökar i samhället.
01. Statistikcentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 53 287 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av medlemsavgifter
2) till finansiering av statistiska projekt som hänför sig till medlemskapet i EU.
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster
1) inkomsterna av den avgiftsbelagda verksamheten
2) inkomsterna från EU och från samprojekt utanför budgeten.
Förklaring:
Mål för resultatet av verksamheten
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
Statistik, publikationer under året | 145 | 139 | 143 |
Antal tillhandahållna tjänster, st. (över 500 euro) | 1 017 | 1 000 | 1 000 |
Andel offentliggöranden i rätt tid, % | 95 | 99 | 99 |
Andel felfria offentliggöranden, % | 93 | 98 | 98 |
Antalet gällande användningstillstånd till forskartjänsterna vid utgången av året, st. | 1 590 | 1 700 | 1 900 |
Produktionskostnader per statistik, 1 000 euro | 378 | 423 | 403 |
Kostnadsmotsvarighet för avgiftsbelagda tjänster, % | 104 | 100 | 100 |
Andel som svarat via webben eller via automatisk rapportering av alla svarande vid insamling av företagsdata, % | 94 | 98 | 98 |
Andel som svarat via webben av alla svarande vid insamling av personuppgifter, % | 22 | 42 | 50 |
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
---|---|---|---|
Årsverken | 727 | 762 | 740 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 7,4 | 10 | 10 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro | 3,6 | 3,6 | 3,7 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 58 693 | 61 432 | 63 287 |
Bruttoinkomster | 9 693 | 10 500 | 10 000 |
Nettoutgifter | 49 000 | 50 932 | 53 287 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 5 951 | ||
— överförts till följande år | 5 689 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 7 340 | 8 200 | 8 000 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— särkostnader | 3 851 | 4 400 | 4 300 |
— andel av samkostnader | 3 189 | 3 800 | 3 700 |
Kostnader sammanlagt | 7 040 | 8 200 | 8 000 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 300 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 104 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Inledning av statistikproduktionen inom småbarnspedagogiken (överföring från moment 29.10.20) | 80 |
Utgifter för extra uppgifter i anknytning till social- och hälsovårdsreformen | 1 770 |
Utvidgning av den författningsbaserade och miljöstatistiska statistikproduktionen | 450 |
Lönejusteringar | 259 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -204 |
Sammanlagt | 2 355 |
2022 budget | 53 287 000 |
2021 III tilläggsb. | 130 000 |
2021 budget | 50 932 000 |
2020 bokslut | 48 738 000 |
02. Statens ekonomiska forskningscentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 3 853 000 euro.
Av anslaget får också högst 310 000 euro användas till betalning av omkostnader för rådet för utvärdering av den ekonomiska politiken samt till betalning av utgifter som föranleds av utrednings- och forskningsverksamhet.
Förklaring:Till stöd för beslutsfattandet bedriver Statens ekonomiska forskningscentral ekonomisk forskning och gör finanspolitisk analys om frågor som är viktiga med tanke på Finlands samhällsekonomi och beslut om den ekonomiska politiken.
Finansministeriet ställer upp följande preliminära mål för Statens ekonomiska forskningscentral för 2022:
De viktigaste målen 2022 är att skaffa forskningsfinansiering så att Statens ekonomiska forskningscentral inom sin forskning också i fortsättningen kan koncentrera sig på sina kärnområden, dvs. utnyttjande av strategiska rekryteringar för att stärka forskningshandledningen och forskningsverksamheten samt utvecklande av stödfunktionerna för forskningen.
Statens ekonomiska forskningscentrals forskningsresultat publiceras förutom i publikationer i egna publikationsserier också i vetenskapliga internationella tidskrifter samt bl.a. i publikationsserien för statsrådets forsknings- och utredningsverksamhet. Sakkunnigverksamhet är t.ex. utlåtanden och anföranden som betjänar forskarsamhället samt utlåtanden, höranden, anföranden, medlemskap i arbetsgrupper och annat stöd för den politiska beredningen som betjänar beslutsfattandet. Målet år 2022 är att det kvalitetsjusterade antalet publikationer i förhållande till antalet årsverken ökar och att man i sakkunnigverksamheten kan koncentrera sig på det som har den största genomslagskraften.
Hantering och utvecklande av personalresurser
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
Årsverken | 51 | 52 | 52 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 4,3 | 5,0 | 5,0 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro | 4,0 | 3,9 | 3,9 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 5 344 | 5 350 | 5 353 |
Bruttoinkomster | 1 201 | 1 500 | 1 500 |
Nettoutgifter | 4 143 | 3 850 | 3 853 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 806 | ||
— överförs till följande år | 1 447 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Lönejusteringar | 18 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -15 |
Sammanlagt | 3 |
2022 budget | 3 853 000 |
2021 budget | 3 850 000 |
2020 bokslut | 3 784 000 |
03. Omkostnader för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 55 055 000 euro.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till föräldraskapslag och till vissa lagar som har samband med den.
Mål för resultatet av verksamheten
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
Numeriskt allmänt vitsord som kunderna ger tjänsterna, skala 1—4 | 2,7 | 3,2 | 3,5 |
Antal medborgare som gett Suomi.fi-meddelanden-tjänsten samtycke till elektronisk kommunikation, st. | 540 000 | 900 000 | 1 500 000 |
Andelen elektroniskt inlämnade revisioner av alla revisioner av förmyndares redovisning, % | 17 | 35 | 50 |
Intyg från befolkningsdatasystemet som beställts via en elektronisk tjänst, %-andel av alla beställningar | 36 | 50 | 50 |
Intressebevakning-revision: granskningstid för privatpersoners årsredovisning från det att redovisningen kommit in, mån. | 5,5 | 3,8 | 3,8 |
Genomsnittlig betjäningstid/beslutstid för tillståndsärenden som gäller förmyndarverksamhet från det att ansökan kommit in, mån. | 1,8 | 1,0 | 1,0 |
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
---|---|---|---|
Årsverken | 807 | 792 | 794 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 7,8 | 8,5 | 8,0 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro | 3,5 | 3,5 | 3,6 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 100 874 | 97 413 | 100 055 |
Bruttoinkomster | 41 536 | 46 419 | 45 000 |
Nettoutgifter | 59 338 | 50 994 | 55 055 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 9 633 | ||
— överförts till följande år | 6 501 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 21 790 | 24 567 | 27 090 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 34 920 | 27 700 | 32 600 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -13 130 | -3 113 | -5 510 |
---|---|---|---|
Kostnadsmotsvarighet, % | 62 | 89 | 83 |
Företagsekonomiska prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 18 937 | 21 422 | 17 480 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 11 963 | 9 150 | 9 700 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 6 974 | 12 272 | 7 780 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 158 | 234 | 180 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Anslagsbehov i anslutning till social- och hälsovårdsreformen | 1 033 |
Kundserviceverktyget för elektroniska tjänster | 350 |
Styrande av projektet Vaaka mot utvecklingsprogrammet för att stärka medborgarnas rättsskydd med hjälp av digitalisering | 2 000 |
Tjänstemannatjänster som tillhandahålls i Suomi.fi-tjänsten | 392 |
Utgifter för datasystem och förberedelse för välfärdsområdesval | -325 |
Utgifter för erkännande av föräldraskap | 625 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | -2 |
Lönejusteringar | 171 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -183 |
Sammanlagt | 4 061 |
2022 budget | 55 055 000 |
2021 III tilläggsb. | 5 372 000 |
2021 budget | 50 994 000 |
2020 bokslut | 56 206 000 |
04. Elektronisk identifiering (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 8 000 000 euro.
Anslaget får användas till kostnader för stark autentisering som förutsätts för den offentliga förvaltningens tjänster.
År 2022 får Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ingå avtal gällande identifikationsavgifter och andra förbindelser så att de åren 2022—2025 får föranleda staten utgifter på högst 32 000 000 euro.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ökning av antalet identifieringstransaktioner | 1 000 |
Sammanlagt | 1 000 |
2022 budget | 8 000 000 |
2021 budget | 7 000 000 |
2020 bokslut | 7 200 000 |