Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Beskattningen och Tullen
              04. Elektronisk identifiering
         90. Stöd till kommunerna

Statsbudgeten 2022

30. Statistikväsendet, den ekonomiska forskningen och registerförvaltningenPDF-versio

Förklaring:Statistikcentralen producerar tillförlitlig och aktuell statistik om samhälleliga fenomen till stöd för beslutsfattandet och till nytta för sina kunder. Statistikcentralen utvecklar statistikväsendet i samarbete med övriga statistikproducerande myndigheter i Finland och internationellt samt främjar genom sin verksamhet etiskt och mångsidigt utnyttjande av statistik och annan information i samhället.

Statens ekonomiska forskningscentral bedriver forskning i anslutning till utbildning, social trygghet, inkomstfördelning, beskattning och miljö, och stöder på så sätt beslutsfattarnas möjligheter att främja målen i redogörelsen om hållbar utveckling och förverkligandet av jämställdheten mellan könen genom effektiva och välinriktade politikåtgärder.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ska möjliggöra att uppgifter i befolkningsdatasystemet och tjänster inom certifierad elektronisk kommunikation utnyttjas som stöd för samhällets funktioner och informationsförsörjning. Genom sin verksamhet främjar myndigheten skyddet för privatlivet, skyddet för personuppgifter och datasäkerheten samt utvecklandet och iakttagandet av kraven på god informationsbehandling och god informationshantering. Myndigheten förvaltar och utvecklar befolkningsdatasystemet, uppgifterna i det och kvaliteten på uppgifterna samt den certifierade elektroniska kommunikationen. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata svarar inom sitt verksamhetsområde för befolkningsdata och förmyndarärenden. Myndigheten sköter också uppgifter som hör till notarius publicus samt civilvigslar, bestyrkande av köp samt uppgifter i anslutning till val och folkomröstningar. Andra uppgifter som hör till myndigheten är bl.a. namnändringar, hindersprövning och fastställelse av delägarförteckningen i bouppteckningar.

Mål som stöder ansvarsområdets samhälleliga effektmål
  • — Statistik, informationsmaterial, undersökningar och tjänster är tillförlitliga och relevanta
  • — Forskningsverksamheten stöder beslutsfattandet som svarar mot de viktigaste utmaningarna i den finländska samhällsekonomin
  • — Den offentliga förvaltningens tjänster för medborgarna och företagen blir allt mer smidiga och kundorienterade
  • — De digitala tjänsterna ökar utnyttjandet av information och effektiviserar den offentliga förvaltningen
  • — Förtroendet och rättsskyddet ökar i samhället.

01. Statistikcentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 53 287 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av medlemsavgifter

2) till finansiering av statistiska projekt som hänför sig till medlemskapet i EU.

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster

1) inkomsterna av den avgiftsbelagda verksamheten

2) inkomsterna från EU och från samprojekt utanför budgeten.

Förklaring:

Mål för resultatet av verksamheten

  2020
utfall
2021
mål
2022
mål
       
Statistik, publikationer under året 145 139 143
Antal tillhandahållna tjänster, st. (över 500 euro) 1 017 1 000 1 000
Andel offentliggöranden i rätt tid, % 95 99 99
Andel felfria offentliggöranden, % 93 98 98
Antalet gällande användningstillstånd till forskartjänsterna vid utgången av året, st. 1 590 1 700 1 900
Produktionskostnader per statistik, 1 000 euro 378 423 403
Kostnadsmotsvarighet för avgiftsbelagda tjänster, % 104 100 100
Andel som svarat via webben eller via automatisk rapportering av alla svarande vid insamling av företagsdata, % 94 98 98
Andel som svarat via webben av alla svarande vid insamling av personuppgifter, % 22 42 50
Hantering och utvecklande av personalresurser      
Årsverken 727 762 740
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 7,4 10 10
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro 3,6 3,6 3,7

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 58 693 61 432 63 287
Bruttoinkomster 9 693 10 500 10 000
Nettoutgifter 49 000 50 932 53 287
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 5 951    
— överförts till följande år 5 689    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer 7 340 8 200 8 000
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 3 851 4 400 4 300
— andel av samkostnader 3 189 3 800 3 700
Kostnader sammanlagt 7 040 8 200 8 000
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 300 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 104 100 100

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Inledning av statistikproduktionen inom småbarnspedagogiken (överföring från moment 29.10.20) 80
Utgifter för extra uppgifter i anknytning till social- och hälsovårdsreformen 1 770
Utvidgning av den författningsbaserade och miljöstatistiska statistikproduktionen 450
Lönejusteringar 259
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -204
Sammanlagt 2 355

2022 budget 53 287 000
2021 III tilläggsb. 130 000
2021 budget 50 932 000
2020 bokslut 48 738 000

02. Statens ekonomiska forskningscentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 3 853 000 euro.

Av anslaget får också högst 310 000 euro användas till betalning av omkostnader för rådet för utvärdering av den ekonomiska politiken samt till betalning av utgifter som föranleds av utrednings- och forskningsverksamhet.

Förklaring:Till stöd för beslutsfattandet bedriver Statens ekonomiska forskningscentral ekonomisk forskning och gör finanspolitisk analys om frågor som är viktiga med tanke på Finlands samhällsekonomi och beslut om den ekonomiska politiken.

Finansministeriet ställer upp följande preliminära mål för Statens ekonomiska forskningscentral för 2022:

Funktionell effektivitet

De viktigaste målen 2022 är att skaffa forskningsfinansiering så att Statens ekonomiska forskningscentral inom sin forskning också i fortsättningen kan koncentrera sig på sina kärnområden, dvs. utnyttjande av strategiska rekryteringar för att stärka forskningshandledningen och forskningsverksamheten samt utvecklande av stödfunktionerna för forskningen.

Produktion och kvalitetsledning

Statens ekonomiska forskningscentrals forskningsresultat publiceras förutom i publikationer i egna publikationsserier också i vetenskapliga internationella tidskrifter samt bl.a. i publikationsserien för statsrådets forsknings- och utredningsverksamhet. Sakkunnigverksamhet är t.ex. utlåtanden och anföranden som betjänar forskarsamhället samt utlåtanden, höranden, anföranden, medlemskap i arbetsgrupper och annat stöd för den politiska beredningen som betjänar beslutsfattandet. Målet år 2022 är att det kvalitetsjusterade antalet publikationer i förhållande till antalet årsverken ökar och att man i sakkunnigverksamheten kan koncentrera sig på det som har den största genomslagskraften.

Hantering och utvecklande av personalresurser

  2020
utfall
2021
mål
2022
mål
       
Årsverken 51 52 52
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 4,3 5,0 5,0
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro 4,0 3,9 3,9

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 5 344 5 350 5 353
Bruttoinkomster 1 201 1 500 1 500
Nettoutgifter 4 143 3 850 3 853
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 806    
— överförs till följande år 1 447    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Lönejusteringar 18
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -15
Sammanlagt 3

2022 budget 3 853 000
2021 budget 3 850 000
2020 bokslut 3 784 000

03. Omkostnader för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 55 055 000 euro.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till föräldraskapslag och till vissa lagar som har samband med den.

Mål för resultatet av verksamheten

  2020
utfall
2021
mål
2022
mål
       
Numeriskt allmänt vitsord som kunderna ger tjänsterna, skala 1—4 2,7 3,2 3,5
Antal medborgare som gett Suomi.fi-meddelanden-tjänsten samtycke till elektronisk kommunikation, st. 540 000 900 000 1 500 000
Andelen elektroniskt inlämnade revisioner av alla revisioner av förmyndares redovisning, % 17 35 50
Intyg från befolkningsdatasystemet som beställts via en elektronisk tjänst, %-andel av alla beställningar 36 50 50
Intressebevakning-revision: granskningstid för privatpersoners årsredovisning från det att redovisningen kommit in, mån. 5,5 3,8 3,8
Genomsnittlig betjäningstid/beslutstid för tillståndsärenden som gäller förmyndarverksamhet från det att ansökan kommit in, mån. 1,8 1,0 1,0
Hantering och utvecklande av personalresurser      
Årsverken 807 792 794
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 7,8 8,5 8,0
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro 3,5 3,5 3,6

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 100 874 97 413 100 055
Bruttoinkomster 41 536 46 419 45 000
Nettoutgifter 59 338 50 994 55 055
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 9 633    
— överförts till följande år 6 501    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Offentligrättsliga prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer 21 790 24 567 27 090
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 34 920 27 700 32 600
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -13 130 -3 113 -5 510
Kostnadsmotsvarighet, % 62 89 83
       
Företagsekonomiska prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer 18 937 21 422 17 480
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 11 963 9 150 9 700
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 6 974 12 272 7 780
Kostnadsmotsvarighet, % 158 234 180

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Anslagsbehov i anslutning till social- och hälsovårdsreformen 1 033
Kundserviceverktyget för elektroniska tjänster 350
Styrande av projektet Vaaka mot utvecklingsprogrammet för att stärka medborgarnas rättsskydd med hjälp av digitalisering 2 000
Tjänstemannatjänster som tillhandahålls i Suomi.fi-tjänsten 392
Utgifter för datasystem och förberedelse för välfärdsområdesval -325
Utgifter för erkännande av föräldraskap 625
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror -2
Lönejusteringar 171
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -183
Sammanlagt 4 061

2022 budget 55 055 000
2021 III tilläggsb. 5 372 000
2021 budget 50 994 000
2020 bokslut 56 206 000

04. Elektronisk identifiering (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 8 000 000 euro.

Anslaget får användas till kostnader för stark autentisering som förutsätts för den offentliga förvaltningens tjänster.

Fullmakt

År 2022 får Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ingå avtal gällande identifikationsavgifter och andra förbindelser så att de åren 2022—2025 får föranleda staten utgifter på högst 32 000 000 euro.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ökning av antalet identifieringstransaktioner 1 000
Sammanlagt 1 000

2022 budget 8 000 000
2021 budget 7 000 000
2020 bokslut 7 200 000