Statsbudgeten 2022
Förklaring:Skatteförvaltningen är den största instans som samlar in skatter och avgifter och därmed en viktig aktör med tanke på finansieringsverksamheten inom den offentliga ekonomin. Skatteförvaltningens primära uppgift är att verkställa beskattningen och överföra skatter och avgifter av skattenatur till skattetagarna så att dessa får sina skatteinkomster till rätt belopp, vid rätt tidpunkt och på ett kostnadseffektivt sätt. Beskattningen ska verkställas så att den utöver skatterna medför så lite kostnader och olägenheter som möjligt för kundernas ekonomiska verksamhet.
Skatteförvaltningen svarar för inkomstregistret. Inkomstregistret gör det möjligt att förmedla uppgifter om inkomster i realtid, minska rapporteringen om inkomstuppgifter och effektivisera verksamheten inom den privata och den offentliga sektorn. Dessutom främjar Skatteförvaltningen genomförandet och ibruktagandet av ett positivt kreditupplysningsregister i anslutning till skrivningen om förebyggande av överskuldsättning i statsminister Marins regeringsprogram. I det positiva kreditupplysningsregistret kan kreditgivarna i realtid se låntagarens lånebelopp och inkomstuppgifter.
Tullen stöder i egenskap av medlem i EU:s tullunion en smidig utrikeshandel med varor och jämlika konkurrensförutsättningar för företagen genom kundorienterade tjänster samt skyddar människor mot varor som är skadliga för hälsan och mot ämnen som är farliga för miljön. Tullens huvudsakliga uppgift är att sköta tullklareringen och tullbeskattningen, övervakningen av utrikes godstrafik, bekämpningen av tullbrott, statistikföringen av utrikeshandeln och tullaboratorieundersökningar.
Mål som stöder ansvarsområdets samhälleliga effektmål
- — Ett effektivt inflöde av skatteinkomster säkras genom att en positiv inställning till skattebetalning främjas, förhandsstyrning ges och skattekontrollen sköts på ett trovärdigt sätt
- — Bekämpningen av grå ekonomi effektiviseras och det skattemässiga underskottet minskas genom att beskattningsfunktionerna utvecklas, tillsynen effektiviseras och samarbetet mellan myndigheterna förbättras
- — De tjänster som beskattningen och tullväsendet tillhandahåller ska vara kundorienterade, snabba och förmånliga
- — Samhället skyddas genom att man säkerställer godssäkerheten och bekämpar gränsöverskridande brottslighet i nära samarbete med polisen och Gränsbevakningsväsendet.
01. Skatteförvaltningens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 404 604 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till medlemsavgifter till internationella organisationer
2) till betalning av finansiella bidrag som föranleds av internationellt samarbete
3) till avtalsmässiga ersättningar för skador som orsakats kunderna till följd av Skatteförvaltningens åtgärder.
Förklaring:
Mål för resultatet av verksamheten
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
Andelen kunder som gärna betalar skatt, % | - | 80 | - |
Andelen kunder som anser att övervakningen är effektiv, % | - | 80 | - |
Andelen elektroniska inkomstskattedeklarationer, enskilda kunder, % | 86 | 85 | 85 |
Andelen elektroniska skattekortsändringar, % | 74 | 75 | 75 |
Upplupna skatteskulder med finansieringsarrangemang, utsökning och betalningsuppmaningar med hot om konkurs, % | 28 | 29 | 30 |
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
Årsverken | 5 037 | 4 985 | 4 905 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 7,8 | 8,5 | 8,5 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro | 3,8 | 3,7 | 3,7 |
Enkäter om kundernas attityder görs vartannat år, följande undersökningar görs 2021 och 2023.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 419 614 | 436 388 | 408 304 |
Bruttoinkomster | 4 491 | 3 700 | 3 700 |
Nettoutgifter | 415 123 | 432 688 | 404 604 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 106 638 | ||
— överförts till följande år | 118 115 |
Vid dimensioneringen av anslaget har beaktats
1) täckandet av de utgifter som föranleds av förhandsbeslut och offentligrättsliga prestationer vilka prissatts så att avgiften understiger självkostnadsvärdet
2) kostnaderna för fordonsbeskattningen på Åland år 2022
3) inkomsterna av samarbetet med andra myndigheter.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bekämpning av den grå ekonomin | 1 200 |
Finansiering av Nationella inkomstregistret 2022 (överföring till moment 28.10.03) | -4 400 |
Införande av punktbeskattningen och bilbeskattningen i Gentax | -3 125 |
Senareläggning av kostnadsbesparingen i samband med ibruktagandet av en ändring i den inbyggda programvaran | -11 384 |
Tilläggsfinansiering för avslutande av övergångsperioden för överföringen av uppgifter inom bil- och punktbeskattningen | -7 000 |
Utvidgning av skattenumret till varvsområden | 340 |
Värderingsreformen inom fastighetsbeskattningen (extra utgifter under övergångsperioden) | 480 |
Värderingsreformen inom fastighetsbeskattningen (investeringsutgifter) | -3 795 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | -68 |
Lönejusteringar | 1 736 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -2 068 |
Sammanlagt | -28 084 |
2022 budget | 404 604 000 |
2021 III tilläggsb. | 22 000 |
2021 budget | 432 688 000 |
2020 bokslut | 426 600 000 |
02. Tullens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 187 831 000 euro.
Av anslaget har 750 000 euro reserverats för säkerställandet av övervakningen och verkställigheten av effektiv bekämpning av penningtvätt (RRF pelare 2) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen.
Inom projekt för totalreformen av de EU-omfattande tullklareringssystemen får förbindelser ingås så att de med beaktande av de utgifter som föranleds av den fullmakt som beviljats tidigare föranleder staten utgifter på högst 118 300 000 euro.
Förklaring:I anslaget ingår en reserv på 750 000 euro för en åtgärd för säkerställandet av övervakningen och verkställigheten av effektiv bekämpning av penningtvätt inom pelare 2 i återhämtnings- och resiliensplanen.
Mål för resultatet av verksamheten
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
Kundbelåtenheten i tullklareringen, företagskunder, skala 1—5, mäts vartannat år | mättes inte | 4 | mäts inte |
Kundbelåtenheten i tullklareringen, enskilda kunder, skala 1—5 | - | 3,5 | 3,6 |
Tillgången till tullklareringssystem, system ur bruk högst, timmar | 60 | 60 | 58 |
Antal förtullningsbeslut som ändrats av domstol, högst | 2 | 10 | 5 |
Skatterest, högst, % | 2,1 | 2 | 2 |
Återtagen vinning av brott, minst, mn euro | 26 | 18 | 20 |
Andel brådskande laboratorieprov som undersökts inom utsatt tid, % | - | 80 | 81 |
Kontroll av varor, träffprocent | 14,2 | 14 | 14 |
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
---|---|---|---|
Ledarskapsindex, 1—5 | 3,4 | 3,4 | 3,5 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 11,3 | 11 | 10,8 |
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) | 3,5 | 3,5 | 3,6 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 181 044 | 193 879 | 192 691 |
Bruttoinkomster | 3 688 | 7 627 | 4 860 |
Nettoutgifter | 177 356 | 186 252 | 187 831 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 31 905 | ||
— överförts till följande år | 26 405 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Finansiering av tullklareringssystemet 2021 | -10 500 |
Fortsatt totalreform av tullklareringssystemen | 19 545 |
Självfinansieringsandel för ENI CBC-projekt | -762 |
Säkerställandet av övervakningen och verkställigheten av effektiv bekämpning av penningtvätt (RRF pelare 2) | 750 |
Totalreformen av tullklareringssystemen (investeringsutgifter för IKT-anskaffning) (finansiering 2021) (överföring till moment 28.70.20) | -7 780 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | 2 |
Lönejusteringar | 719 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -395 |
Sammanlagt | 1 579 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2022 budget | 187 831 000 |
2021 III tilläggsb. | 1 260 000 |
2021 II tilläggsb. | — |
2021 budget | 186 252 000 |
2020 bokslut | 171 856 000 |
03. Omkostnader för det nationella inkomstregistret (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 28 030 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av de personalutgifter, förvaltningsutgifter, driftsutgifter och andra utgifter som föranleds av den fortlöpande verksamhet som centraliseras till Skatteförvaltningen genom lagen om inkomstdatasystemet.
Förklaring:
Mål för resultatet av verksamheten
2020 utfall |
2021 mål |
2022 mål |
|
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
---|---|---|---|
Årsverken | 64 | 91 | 104 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 7,7 | 8,0 | 8,0 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 9 876 | 17 750 | 28 030 |
Bruttoinkomster | - | - | - |
Nettoutgifter | 9 876 | 17 750 | 28 030 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 7 414 | ||
— överförts till följande år | 9 783 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Finansiering av Nationella inkomstregistret 2022 (överföring från moment 28.10.01) | 4 400 |
Genomförande av ett positivt kreditupplysningsregister | 13 000 |
Genomförande av ett positivt kreditupplysningsregister (finansiering 2021) | -4 000 |
Inrättande av ett positivt kreditupplysningsregister (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | -1 250 |
Säkerställande av inkomstregistrets grundläggande funktion | -2 020 |
Lönejusteringar | 150 |
Sammanlagt | 10 280 |
2022 budget | 28 030 000 |
2021 III tilläggsb. | 125 000 |
2021 budget | 17 750 000 |
2020 bokslut | 12 245 000 |
63. Återbetalda skatter (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 2 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) till återbetalning av skatten i de fall då den betalningsskyldige av sociala skäl eller av andra skäl som anges i skattelättnadsbestämmelserna eller i skatteavtal genom beslut av finansministeriet, Skatteförvaltningen eller Tullen har berättigats att återfå redan betald skatt
2) till betalning av skatter, räntor och rättegångskostnader som ska återbetalas med stöd av domstolsbeslut i de fall då något motsvarande inkomstmoment eller annat moment inte står till förfogande
3) till betalning av tullar som inte tagits ut, jämte räntekostnader och andra kostnader som hänför sig till dem och som ersätts till EU
4) till betalning av skadestånd, inklusive dröjsmålsränta, för mervärdesskatt på bilskatt, s.k. icke-moms, som staten dömts att betala.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Preciserad uppskattning | -1 000 |
Sammanlagt | -1 000 |
2022 budget | 2 000 000 |
2021 III tilläggsb. | 3 100 000 |
2021 budget | 3 000 000 |
2020 bokslut | 36 048 772 |
95. Ränteutgifter som hänför sig till beskattningen (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 18 200 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av ränteutgifter som hänför sig till beskattningen.
Förklaring:Ränteutgifterna grundar sig på följande författningar:
1) lagen om skatteredovisning (532/1998)
2) 22 § i lagen om skatteuppbörd och den ikraftträdandebestämmelse (609/2005) som hänför sig till nämnda paragraf
3) 65 § i bilskattelagen (1482/1994)
4) 49 § 1 mom. i punktskattelagen (182/2010)
5) 93 § i tullagen (304/2016)
6) 101 § 2 mom. i mervärdesskattelagen (1486/1994)
7) 31 § i skattekontolagen och den ikraftträdandebestämmelse (604/2009) som hänför sig till nämnda paragraf.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Preciserad uppskattning | 3 200 |
Sammanlagt | 3 200 |
2022 budget | 18 200 000 |
2021 III tilläggsb. | 3 500 000 |
2021 budget | 15 000 000 |
2020 bokslut | 18 656 466 |
97. Exportrestitution av bilskatt (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 8 000 000 euro.
Anslaget får användas till återbäring av den i fordonets värde återstående bilskatten, när ett fordon som varit i bruk i Finland förs ut ur landet för permanent bruk i utlandet. Exportrestitution kan endast beviljas fordon som har beskattats första gången efter ikraftträdandet av lagen om ändring av bilskattelagen (5/2009).
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Anslaget grundar sig på bilskattelagen (1482/1994).
Av bilskatten återbärs ett så stort belopp som återstår av fordonets värde vid tidpunkten för utförseln. I exportrestitution kan inte betalas ett högre belopp än vad som i bilskatt betalats för fordonet. Ett ytterligare villkor för återbäring är att det har förflutit högst 10 år sedan fordonet första gången togs i bruk och att fordonet är i dugligt skick.
2022 budget | 8 000 000 |
2021 budget | 8 000 000 |
2020 bokslut | 9 636 764 |