Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Beskattningen och Tullen
              02. Tullens omkostnader
              63. Återbetalda skatter
         90. Stöd till kommunerna

Statsbudgeten 2022

10. Beskattningen och TullenPDF-versio

Förklaring:Skatteförvaltningen är den största instans som samlar in skatter och avgifter och därmed en viktig aktör med tanke på finansieringsverksamheten inom den offentliga ekonomin. Skatteförvaltningens primära uppgift är att verkställa beskattningen och överföra skatter och avgifter av skattenatur till skattetagarna så att dessa får sina skatteinkomster till rätt belopp, vid rätt tidpunkt och på ett kostnadseffektivt sätt. Beskattningen ska verkställas så att den utöver skatterna medför så lite kostnader och olägenheter som möjligt för kundernas ekonomiska verksamhet.

Skatteförvaltningen svarar för inkomstregistret. Inkomstregistret gör det möjligt att förmedla uppgifter om inkomster i realtid, minska rapporteringen om inkomstuppgifter och effektivisera verksamheten inom den privata och den offentliga sektorn. Dessutom främjar Skatteförvaltningen genomförandet och ibruktagandet av ett positivt kreditupplysningsregister i anslutning till skrivningen om förebyggande av överskuldsättning i statsminister Marins regeringsprogram. I det positiva kreditupplysningsregistret kan kreditgivarna i realtid se låntagarens lånebelopp och inkomstuppgifter.

Tullen stöder i egenskap av medlem i EU:s tullunion en smidig utrikeshandel med varor och jämlika konkurrensförutsättningar för företagen genom kundorienterade tjänster samt skyddar människor mot varor som är skadliga för hälsan och mot ämnen som är farliga för miljön. Tullens huvudsakliga uppgift är att sköta tullklareringen och tullbeskattningen, övervakningen av utrikes godstrafik, bekämpningen av tullbrott, statistikföringen av utrikeshandeln och tullaboratorieundersökningar.

Mål som stöder ansvarsområdets samhälleliga effektmål

  • — Ett effektivt inflöde av skatteinkomster säkras genom att en positiv inställning till skattebetalning främjas, förhandsstyrning ges och skattekontrollen sköts på ett trovärdigt sätt
  • — Bekämpningen av grå ekonomi effektiviseras och det skattemässiga underskottet minskas genom att beskattningsfunktionerna utvecklas, tillsynen effektiviseras och samarbetet mellan myndigheterna förbättras
  • — De tjänster som beskattningen och tullväsendet tillhandahåller ska vara kundorienterade, snabba och förmånliga
  • — Samhället skyddas genom att man säkerställer godssäkerheten och bekämpar gränsöverskridande brottslighet i nära samarbete med polisen och Gränsbevakningsväsendet.

01. Skatteförvaltningens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 404 604 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till medlemsavgifter till internationella organisationer

2) till betalning av finansiella bidrag som föranleds av internationellt samarbete

3) till avtalsmässiga ersättningar för skador som orsakats kunderna till följd av Skatteförvaltningens åtgärder.

Förklaring:

Mål för resultatet av verksamheten

  2020
utfall
2021
mål
2022
mål
       
Andelen kunder som gärna betalar skatt, % - 80 -
Andelen kunder som anser att övervakningen är effektiv, % - 80 -
Andelen elektroniska inkomstskattedeklarationer, enskilda kunder, % 86 85 85
Andelen elektroniska skattekortsändringar, % 74 75 75
Upplupna skatteskulder med finansieringsarrangemang, utsökning och betalningsuppmaningar med hot om konkurs, % 28 29 30
Hantering och utvecklande av personalresurser      
Årsverken 5 037 4 985 4 905
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 7,8 8,5 8,5
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro 3,8 3,7 3,7

Enkäter om kundernas attityder görs vartannat år, följande undersökningar görs 2021 och 2023.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 419 614 436 388 408 304
Bruttoinkomster 4 491 3 700 3 700
Nettoutgifter 415 123 432 688 404 604
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 106 638    
— överförts till följande år 118 115    

Vid dimensioneringen av anslaget har beaktats

1) täckandet av de utgifter som föranleds av förhandsbeslut och offentligrättsliga prestationer vilka prissatts så att avgiften understiger självkostnadsvärdet

2) kostnaderna för fordonsbeskattningen på Åland år 2022

3) inkomsterna av samarbetet med andra myndigheter.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bekämpning av den grå ekonomin 1 200
Finansiering av Nationella inkomstregistret 2022 (överföring till moment 28.10.03) -4 400
Införande av punktbeskattningen och bilbeskattningen i Gentax -3 125
Senareläggning av kostnadsbesparingen i samband med ibruktagandet av en ändring i den inbyggda programvaran -11 384
Tilläggsfinansiering för avslutande av övergångsperioden för överföringen av uppgifter inom bil- och punktbeskattningen -7 000
Utvidgning av skattenumret till varvsområden 340
Värderingsreformen inom fastighetsbeskattningen (extra utgifter under övergångsperioden) 480
Värderingsreformen inom fastighetsbeskattningen (investeringsutgifter) -3 795
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror -68
Lönejusteringar 1 736
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -2 068
Sammanlagt -28 084

2022 budget 404 604 000
2021 III tilläggsb. 22 000
2021 budget 432 688 000
2020 bokslut 426 600 000

02. Tullens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 187 831 000 euro.

Av anslaget har 750 000 euro reserverats för säkerställandet av övervakningen och verkställigheten av effektiv bekämpning av penningtvätt (RRF pelare 2) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen.

Fullmakt

Inom projekt för totalreformen av de EU-omfattande tullklareringssystemen får förbindelser ingås så att de med beaktande av de utgifter som föranleds av den fullmakt som beviljats tidigare föranleder staten utgifter på högst 118 300 000 euro.

Förklaring:I anslaget ingår en reserv på 750 000 euro för en åtgärd för säkerställandet av övervakningen och verkställigheten av effektiv bekämpning av penningtvätt inom pelare 2 i återhämtnings- och resiliensplanen.

Mål för resultatet av verksamheten

  2020
utfall
2021
mål
2022
mål
       
Kundbelåtenheten i tullklareringen, företagskunder, skala 1—5, mäts vartannat år mättes inte 4 mäts inte
Kundbelåtenheten i tullklareringen, enskilda kunder, skala 1—5 - 3,5 3,6
Tillgången till tullklareringssystem, system ur bruk högst, timmar 60 60 58
Antal förtullningsbeslut som ändrats av domstol, högst 2 10 5
Skatterest, högst, % 2,1 2 2
Återtagen vinning av brott, minst, mn euro 26 18 20
Andel brådskande laboratorieprov som undersökts inom utsatt tid, % - 80 81
Kontroll av varor, träffprocent 14,2 14 14
Hantering och utvecklande av personalresurser      
Ledarskapsindex, 1—5 3,4 3,4 3,5
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 11,3 11 10,8
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) 3,5 3,5 3,6

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 181 044 193 879 192 691
Bruttoinkomster 3 688 7 627 4 860
Nettoutgifter 177 356 186 252 187 831
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 31 905    
— överförts till följande år 26 405    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Finansiering av tullklareringssystemet 2021 -10 500
Fortsatt totalreform av tullklareringssystemen 19 545
Självfinansieringsandel för ENI CBC-projekt -762
Säkerställandet av övervakningen och verkställigheten av effektiv bekämpning av penningtvätt (RRF pelare 2) 750
Totalreformen av tullklareringssystemen (investeringsutgifter för IKT-anskaffning) (finansiering 2021) (överföring till moment 28.70.20) -7 780
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror 2
Lönejusteringar 719
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -395
Sammanlagt 1 579

Anslaget står delvis utanför ramen.


2022 budget 187 831 000
2021 III tilläggsb. 1 260 000
2021 II tilläggsb.
2021 budget 186 252 000
2020 bokslut 171 856 000

03. Omkostnader för det nationella inkomstregistret (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 28 030 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av de personalutgifter, förvaltningsutgifter, driftsutgifter och andra utgifter som föranleds av den fortlöpande verksamhet som centraliseras till Skatteförvaltningen genom lagen om inkomstdatasystemet.

Förklaring:

Mål för resultatet av verksamheten

  2020
utfall
2021
mål
2022
mål
       
Hantering och utvecklande av personalresurser      
Årsverken 64 91 104
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 7,7 8,0 8,0
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro 4,0 4,0 4,0

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 9 876 17 750 28 030
Bruttoinkomster - - -
Nettoutgifter 9 876 17 750 28 030
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 7 414    
— överförts till följande år 9 783    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Finansiering av Nationella inkomstregistret 2022 (överföring från moment 28.10.01) 4 400
Genomförande av ett positivt kreditupplysningsregister 13 000
Genomförande av ett positivt kreditupplysningsregister (finansiering 2021) -4 000
Inrättande av ett positivt kreditupplysningsregister (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -1 250
Säkerställande av inkomstregistrets grundläggande funktion -2 020
Lönejusteringar 150
Sammanlagt 10 280

2022 budget 28 030 000
2021 III tilläggsb. 125 000
2021 budget 17 750 000
2020 bokslut 12 245 000

63. Återbetalda skatter (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 2 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till återbetalning av skatten i de fall då den betalningsskyldige av sociala skäl eller av andra skäl som anges i skattelättnadsbestämmelserna eller i skatteavtal genom beslut av finansministeriet, Skatteförvaltningen eller Tullen har berättigats att återfå redan betald skatt

2) till betalning av skatter, räntor och rättegångskostnader som ska återbetalas med stöd av domstolsbeslut i de fall då något motsvarande inkomstmoment eller annat moment inte står till förfogande

3) till betalning av tullar som inte tagits ut, jämte räntekostnader och andra kostnader som hänför sig till dem och som ersätts till EU

4) till betalning av skadestånd, inklusive dröjsmålsränta, för mervärdesskatt på bilskatt, s.k. icke-moms, som staten dömts att betala.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Preciserad uppskattning -1 000
Sammanlagt -1 000

2022 budget 2 000 000
2021 III tilläggsb. 3 100 000
2021 budget 3 000 000
2020 bokslut 36 048 772

95. Ränteutgifter som hänför sig till beskattningen (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 18 200 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av ränteutgifter som hänför sig till beskattningen.

Förklaring:Ränteutgifterna grundar sig på följande författningar:

1) lagen om skatteredovisning (532/1998)

2) 22 § i lagen om skatteuppbörd och den ikraftträdandebestämmelse (609/2005) som hänför sig till nämnda paragraf

3) 65 § i bilskattelagen (1482/1994)

4) 49 § 1 mom. i punktskattelagen (182/2010)

5) 93 § i tullagen (304/2016)

6) 101 § 2 mom. i mervärdesskattelagen (1486/1994)

7) 31 § i skattekontolagen och den ikraftträdandebestämmelse (604/2009) som hänför sig till nämnda paragraf.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Preciserad uppskattning 3 200
Sammanlagt 3 200

2022 budget 18 200 000
2021 III tilläggsb. 3 500 000
2021 budget 15 000 000
2020 bokslut 18 656 466

97. Exportrestitution av bilskatt (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 8 000 000 euro.

Anslaget får användas till återbäring av den i fordonets värde återstående bilskatten, när ett fordon som varit i bruk i Finland förs ut ur landet för permanent bruk i utlandet. Exportrestitution kan endast beviljas fordon som har beskattats första gången efter ikraftträdandet av lagen om ändring av bilskattelagen (5/2009).

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Anslaget grundar sig på bilskattelagen (1482/1994).

Av bilskatten återbärs ett så stort belopp som återstår av fordonets värde vid tidpunkten för utförseln. I exportrestitution kan inte betalas ett högre belopp än vad som i bilskatt betalats för fordonet. Ett ytterligare villkor för återbäring är att det har förflutit högst 10 år sedan fordonet första gången togs i bruk och att fordonet är i dugligt skick.


2022 budget 8 000 000
2021 budget 8 000 000
2020 bokslut 9 636 764