Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2022

30. Militär krishanteringPDF-versio

Förklaring:Under moment 24.10.20 i utrikesministeriets huvudtitel budgeteras anslagen för utgifter för underhåll av de finländska krishanteringsstyrkorna (inkluderar utgifter för EU:s stridsgrupper under utbildnings- och beredskapstiden samt löneutgifter för insatser). Anslagen för materiel- och förvaltningsutgifter för den militära krishanteringen samt för utgifter för observatörsverksamhet budgeteras under moment 27.30.20 i försvarsministeriets huvudtitel.

Att delta i militär krishantering utgör en del av Finlands utrikes- och säkerhetspolitik. Det kan bidra till att Finlands utrikes- och säkerhetspolitiska mål uppnås. Försvarsmakten utför de krishanteringsuppgifter som anvisats den och upprätthåller beredskap att delta i nya insatser och i utbildnings- och rådgivningsuppgifter. De nationella målen för deltagandet fastställs för varje insats. Som stöd för bedömningen av vilken effekt deltagandet har strävar man efter att ta fram behövliga mätare. Vid beredningen och genomförandet beaktas att insatserna ofta är mångsidiga och att de också kräver särskilda förmågor. Operationerna kan inledas eller man kan bli tvungen att justera nivån på deltagandet i pågående operationer mycket snabbt, vilket kräver flexibilitet och snabb reaktionsförmåga i synnerhet av försvarsförvaltningen, men också av statsledningens beslutsfattande. En omfattande användning av prestationsförmågan i insatser är betydande både med tanke på utvecklandet av prestationsförmågan och med tanke på deltagandets verkningsfullhet.

Erfarenheterna av krishanteringsinsatser utnyttjas vid utvecklandet av både den nationella prestationsförmågan och prestationsförmågan inom krishanteringen. Den militära krishanteringens förmågor ska kunna användas för olika organisationers insatser som är krävande och som ska inledas snabbt samt för utbildnings- och rådgivningsuppdrag

Resultatmål för verksamheten

För den militära krishanteringen ställs följande preliminära resultatmål som främjar de samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln:

  • — Försvarsmakten har utfört de krishanteringsuppdrag som den har tilldelats
  • — Försvarsmakten har beredskap för deltagande i nya insatser eller utbildnings- och rådgivningsuppdrag.

Utgifter för militär krishantering

  2020
bokslut
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Utgifter för upprätthållande av de finländska krishanteringsstyrkorna (UM), mn euro 26,5 53,1 53,1
Materiel- och förvaltningsutgifter för militär krishantering (FSM), mn euro 59,4 58,7 64,3
Sammanlagt 85,9 111,8 117,4

20. Materiel- och förvaltningsutgifter för militär krishantering (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 64 273 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter för lön, dagtraktamente, provianteringstillägg, utbildning och till betalning av statens pensionsavgift enligt lagen om militär krishantering (211/2006), till betalning av kostnaderna för personförsäkring som tecknas för krishanteringspersonalen för tjänstgöringstiden, samt till betalning av förmåner som motsvarar gruppolycksfallsförsäkring för militär krishanteringspersonal och av de administrativa kostnaderna för dem

2) till betalning av utgifter under utbildningstiden för löner, flyttning och boende för EU:s stridsgrupper samt till överföringsersättningar

3) till betalning av löner och nationellt dagtraktamente till militärobservatörer

4) till betalning av löne-, utbildnings-, underhålls-, utrustnings- och förvaltningsutgifter och andra konsumtionsutgifter för beredskapstrupper samt betalning av utgifter för internationella kurser i krishantering

5) till betalning av resekostnader, hälsovårds-, transport-, utrustnings-, underhålls-, representations- och förvaltningsutgifter för de finländska krishanteringsstyrkorna

6) till utgifter för utrustande av sådana styrkor för internationell krishantering som Finland utser

7) till utbildning som ges inom ramen för det internationella krishanteringssamarbetet och för materielkostnader i anslutning till dem

8) till betalning av överföringsutgifter som föranleds av stöd inom försvarssektorn som ges enskilda länder inom ramen för det internationella krishanteringsarbetet samt till stabiliseringsuppdrag efter konflikter

9) till betalning av överföringsutgifter som föranleds av materiellt stöd till sådana internationella krishanteringsinsatser som Finland inte sänder personal till eller inte annars deltar i

10) till betalning av administrativa kostnader och driftskostnader som föranleds av Strategic Airlift Capability (SAC)-avtalet

11) till utgifter som föranleds av Finlands deltagande i den nordiska Base Camp-poolen.

Dispositionsplan (euro)

     
01. Utgifter för Finlands krishanteringsstyrka i Kosovo (KFOR-insatsen) 1 679 000
03. Utgifter för militärobservatörsverksamheten 2 391 000
04. Resolute Support-insatsen, Afghanistan 3 100 000
05. Utgifter för utbildningsinsatsen i Irak 8 370 000
07. Gemensamma utgifter för krishanteringsinsatser 6 148 000
08. Programmet för utvecklande av krishanteringsstyrkor 16 800 000
11. Utgifter för utbildningsinsatsen EUTM Somalia 598 000
12. Utgifter för EUNAVFOR MED Irini-insatsen i Medelhavet 280 000
15. Utgifter för krishanteringsinsatsen i Libanon 10 985 000
16. Utgifter för utbildningsinsatsen EUTM Mali 1 616 000
17. Utgifter för FN-insatsen i Mali (MINUSMA) 1 056 000
19. Utgifter för Natos utbildningsinsats i Irak (NMI) 1 343 000
20. I reserv för merutgifter för pågående insatser eller för förlängning av dem, för eventuella nya krishanteringsinsatser samt för andra utgifter för krishantering 9 907 000
Sammanlagt   64 273 000

Förklaring:Anslaget har dimensionerats enligt numerären av och uppgifterna inom de finländska krishanteringsstyrkorna, med beaktande av de krishanteringsinsatser som Finland sannolikt kommer att delta i 2022. Personalen i dessa insatser beräknas uppgå till högst 400 årsverken. Insatsen Resolute Support i Afghanistan avslutas 2021. Med anslaget för 2022 täcks kostnaderna för återservicen av insatsens materiel samt anskaffningen av materiel som ersätter den förstörda materielen.

Merparten av användningen av anslaget uppskattas bestå av konsumtionsutgifter, och andelen överföringsutgifter uppskattas vara liten.

Ersättningarna för kostnader som hänför sig till militär krishantering och övriga inkomster intäktsförs under moment 12.27.99.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Gemensamma utgifter för krishanteringsinsatser 1 250
Kostnadsnivåjustering (2020) -706
Kostnadsnivåjustering (2022) 950
Resolute Support-insatsen, Afghanistan -4 501
Utbildningsinsatsen i Irak -1 274
Ändringar i andra punkter i dispositionsplanen 9 825
Sammanlagt 5 544

2022 budget 64 273 000
2021 III tilläggsb. -706 000
2021 budget 58 729 000
2020 bokslut 59 386 000

95. Kursfluktuationer (förslagsanslag)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 10 000 euro.

Anslaget får användas till de kursdifferenser som uppkommer vid fakturering av utgifterna inom försvarsministeriets förvaltningsområde för de finska krishanteringsstyrkorna.


2022 budget 10 000
2021 budget 10 000
2020 bokslut -453