Statsbudgeten 2022
Förklaring:Med migrationspolitiken strävar man efter en aktiv och förutsägbar migration. Befolkningen i arbetsför ålder minskar i Finland och ökningen sker uteslutande genom invandring. Utan tillräcklig invandring minskar utbudet av arbetskraft och sysselsättningen på längre sikt väsentligt. Genom arbets- och utbildningsbaserad invandring främjas Finlands internationella konkurrenskraft och innovationsverksamhet samt möjligheterna att få internationella investeringar till Finland. Fördelarna med migrationen eftersträvas genom att den ekonomiska försörjningskvoten, hållbarhetsunderskottet och sysselsättningsgraden förbättras. Syftet är att trygga tillgången på kompetent arbetskraft och att förebygga säkerhetsrisker. Migrationsverket svarar för att tillståndsprocesserna är högklassiga och rättssäkra och att ansökningarna behandlas inom de tidsfrister som fastställts för dem. Målet när det gäller arbets- och studiebaserade uppehållstillstånd är att den maximala behandlingstiden ändras stegvis och ska vara en månad före utgången av regeringsperioden (2021: 3 månader, 2022: 2 månader, 2023: 1 månad), inklusive familjemedlemmar och fortsatta tillstånd. När det gäller specialsakkunniga och uppstartsföretagare och deras familjemedlemmar är målet en behandlingstid på två veckor.
Målet för migrationspolitiken är ett rättvist system för internationellt skydd som tillgodoser de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna. Avsikten är att säkerställa kvaliteten på tjänsterna och enhetliga rutiner samt säkerheten vid flyktingförläggningarna. Systemets kapacitet har dimensionerats med tanke på 4 400 asylsökande. Dessutom bereder man sig på en plötslig och snabb ökning av antalet asylsökande. De som fått uppehållstillstånd på grund av internationellt skydd hänvisas snabbt till integrationstjänster som syftar till sysselsättning. Återsändanden sker effektivt med respekt för principen om förbud mot återsändande och återsändanden främjas i samarbete med ursprungs- och transitländerna. Kvotflyktingpolitiken genomförs genom att personer i behov av internationellt skydd årligen vidarebosätts i Finland. Antalet kvot?yktingar är 850 personer 2022. Målen för systemet för internationellt skydd eftersträvas också genom aktivt deltagande i reformen av det gemensamma europeiska asylsystemet.
För Migrationsverket uppställs följande preliminära resultatmål för verksamheten:
- — Migrationsverket är en tillförlitlig och resultatrik tillståndsmyndighet meden omfattande samhällelig servicefunktion.
- — Uppehållstillstånds- och medborgarskapsprocesserna är klientorienterade och högklassiga och automatiserade i största möjliga utsträckning. Ansökningarna behandlas inom de målsatta tider som ställts upp för dem. Migrationsverket uppnår de mål för behandlingstiderna som uppställts i regeringsprogrammet.
- — Ansökningar om internationellt skydd behandlas individuellt inom sex månader (regeringsprogr. 2019) i enlighet med förpliktelserna enligt internationell rätt och EU-rätt. Vid förfarandet garanteras rättssäkerheten, respekteras förbudet mot tillbakasändning och främjas barnets bästa. Migrationsverket förbättrar sin förmåga att inhämta alla utredningar som är väsentliga med tanke på internationellt skydd. Systemet för mottagande av asylsökande fungerar enhetligt och högklassigt och främjar integration i ett tidigt skede.
- — Migrationsverket är expert på migration i den offentliga debatten och kommunicerar på ett tillförlitligt och tidsenligt sätt om verkets uppgifter. Klientservicen är snabb och transparent och utgör en del av en högklassig beslutsprocess.
- — Migrationsverket tar fram en uppdaterad lägesbild över migrationen och svarar proaktivt på förändringar i omvärlden.
Resultatmål för Migrationsverkets verksamhet
Nyckeltal och mätare | 2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
Oförändrade överklagade beslut av Migrationsverket, fel i lagtolkning och förfarande (%) | 98,5 | 98,9 | 97 |
Väntetiden i en förläggning för asylsökande för placering i en kommun efter delfåendet av beslutet om uppehållstillstånd, i genomsnitt högst (dygn) | 78 | 75 | 60 |
Vid Migrationsverket avgjorda/anhängiggjorda ärenden (%) | 100 | 100 | 100 |
Nyckeltal för mottagningen | |||
---|---|---|---|
Förläggningarnas beläggningsgrad i genomsnitt (%) | 69 | 69 | 75 |
Antalet platser vid förläggningarna i slutet av året | 4 600 | 3 400 | 3 200 |
Antal förläggningar | 31 | 29 | 25 |
Klienter i mottagningssystemet i genomsnitt | 6 338 | 5 600 | 4 400 |
Inkvarterade i förläggningar i genomsnitt | 3 296 | 2 800 | 2 300 |
Utlänningar som tagits i förvar i genomsnitt | 45 | 45 | 60 |
Privat inkvartering i genomsnitt | 3 042 | 2 800 | 2 100 |
01. Migrationsverkets och statliga förläggningars omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 65 459 000 euro.
Anslaget får även användas för utveckling av migrationsförvaltningens verksamhet och till betalning av utgifter för utveckling av mottagningssystemet.
Av anslaget har 7 835 000 euro reserverats för investeringshelheten digital infrastruktur som utnyttjar automatisering i världsklass till stöd för invandringen av experter (RRF pelare 3) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen.
Förklaring:Inrikesministeriet styr och utvecklar migrationsförvaltningen, ansvarar för invandrarpolitiken samt beredningen av lagstiftning som gäller migration och medborgarskap samt representerar Finland i migrationsfrågor inom Europeiska unionen och inom internationellt samarbete. Inrikesministeriet samordnar den verksamhet som anknyter till migrationsfrågor mellan förvaltningsområdena. Arbets- och näringsministeriet ansvarar i samarbete med inrikesministeriet för styrningen och utvecklingen av arbetskraftsinvandringen.
Migrationsverket behandlar och avgör ärenden som rör utlänningars inresa och vistelse i landet, flyktingskap och medborgarskap. I Migrationsverkets organisation ingår förutom Migrationsverket även förläggningarna i Uleåborg och Joutseno samt förvarsenheten i Helsingfors. Verket svarar också för den praktiska verksamheten, styrningen, planeringen och övervakningen som gäller mottagande av asylsökande som inkvarteras i statens förläggningar, förvarsenheterna för utlänningar och hjälpen till offer för människohandel. Dessutom ansvarar Migrationsverket för den allmänna utvecklingen och styrningen av mottagandet av asylsökande.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagstiftning om utveckling av beredskapen inför massinvandring. I propositionen föreslås det att lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel, lagen om bemötande av utlänningar som tagits i förvar och om förvarsenheter, utlänningslagen samt lagen om behandling av personuppgifter i migrationsförvaltningen ändras.
Av anslaget under momentet föranleds 7 835 000 euro av utgifter som finansieras med inkomster från EU:s återhämtningsinstrument. Investeringshelheten digital infrastruktur som utnyttjar automatisering i världsklass till stöd för invandringen av experter främjar målet för planen för återhämtning och resiliens i fråga om sysselsättningen och arbetsmarknaden (RRF pelare 3).
Fördelning av omkostnaderna (%)
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Personalutgifter | 64 | 62 | 55 |
Utgifter för lokaler | 12 | 9 | 12 |
IKT-utgifter | 6 | 5 | 6 |
Övriga utgifter | 18 | 24 | 27 |
Sammanlagt | 100 | 100 | 100 |
---|
Migrationsverket och statens förläggningar och förvarsenheter
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Resultat | |||
Avgjorda ärenden | 132 605 | 157 154 | 143 883 |
Insatser | |||
Omkostnader (1 000 euro) | |||
Migrationsverket inkl. statens förläggningar och förvarsenheter | 47 266 | 67 198 | 54 494 |
Årsverken | |||
---|---|---|---|
Migrationsverket inkl. statens förläggningar och förvarsenheter | 896 | 1 031 | 800 |
Effektivitet | |||
Verksamhetens resultat | |||
— produktivitet (beslut/Migrationsverkets årsv.) | 150 | 160 | 165 |
— beslut om uppehållstillstånd och registreringar av EU-medborgare/årsv. | 406 | 450 | 480 |
— beslut om avlägsnande ur landet/årsv. | 252 | 250 | 250 |
— beslut om asyl/årsv. | 27 | 27 | 32 |
— beslut som gäller ansökan om medborgarskap/årsv. | 259 | 270 | 290 |
— resurshållning (nettoutgifter euro/beslut) | 500 | 480 | 450 |
— kostnadsmotsvarighet vid avgiftsbelagd verksamhet (%) | 72 | 75 | 85 |
Anhängiggjorda och avgjorda ärenden 2020—2022
2020 utfall Blir anhängiga |
Avgjorda ärenden | 2021 uppskattning Blir anhängiga |
Avgjorda ärenden | 2022 mål Blir anhängiga |
Avgjorda ärenden | |
Uppehållstillståndsärenden sammanlagt, varav de viktigaste | 97 763 | 99 954 | 102 651 | 103 000 | 107 682 | 108 000 |
— arbetsrelaterade1) ansökningar om uppehållstillstånd (första tillstånd och fortsatt tillstånd) | 19 996 | 22 667 | 20 996 | 23 358 | 22 025 | 24 492 |
— ansökningar om uppehållstillstånd för studerande (första tillstånd och fortsatt tillstånd) | 6 329 | 6 770 | 6 645 | 6 976 | 6 971 | 7 315 |
— ansökningar om uppehållstillstånd på grund av familjeband (första tillstånd och fortsatt tillstånd) | 21 453 | 23 428 | 22 526 | 24 142 | 23 630 | 25 314 |
— övriga ärenden 2) | 49 985 | 47 089 | 52 484 | 48 524 | 55 056 | 50 880 |
Internationelltskydd | 3 209 | 4 721 | 5 668 | 6 928 | 5 599 | 5 600 |
Avlägsnande ur landet | 5 798 | 7 084 | 4 023 | 3 535 | 3 634 | 4 485 |
---|---|---|---|---|---|---|
Medborgarskapsärenden | 14 854 | 11 687 | 15 514 | 15 500 | 16 122 | 16 100 |
Pass och resedokument | 12 405 | 11 641 | 12 405 | 12 405 | 12 405 | 12 405 |
Sammanlagt | 134 029 | 135 087 | 140 261 | 141 368 | 145 442 | 146 590 |
1) Bl.a. idkande av näring, arbete som förutsätter dellösning, vetenskaplig forskning, praktikant, idrott och träning, specialsakkunnig, annat arbete, säsongarbete, uppstartsföretagare.
2) Bl.a. EU-uppehållsrätt, betänketid för offer för människohandel, uppehållsbevis och uppehållsanmälningar, permanenta uppehållstillstånd, ärenden som gäller gällande tillstånd.
Ansökningar som avgjorts inom målsatt tid för behandlingen
2020 Mål (dygn) |
2020 Avgjorts inom utsatt tid (%) |
2021 Mål (dygn) |
2021 Avgjorts inom utsatt tid (%) |
2022 Mål (dygn) |
2022 Avgjorts inom utsatt tid (%) |
|
— uppehållstillstånd för arbetstagare (inkl. arbets- och näringsbyråns delbeslut) | 1201) | 55 | 901) | 100 | 60 | 100 |
varav handläggningstiden vid Migrationsverket | 60 | 58 | 45 | 100 | 30 | 100 |
— uppehållstillstånd för studerande | 90 | 82 | 90 | 100 | 60 | 100 |
Internationellt skydd1) | 1801) | 64 | 1801) | 100 | 1801) | 100 |
Nationalitet | 365 | 73 | 365 | 100 | 365 | 100 |
1) Lagstadgat
Mänskliga resurser, Migrationsverket inkl. statens förläggningar och förvarsenheter
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Årsverken | 896 | 1 031 | 800 |
Sjukfrånvaro (arbetsdagar/årsv.) | 7,3 | 7,3 | 7,1 |
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) | 3,5 | 3,5 | 3,6 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 74 262 | 90 938 | 93 108 |
Bruttoinkomster | 26 996 | 23 740 | 27 649 |
Nettoutgifter | 47 266 | 67 198 | 65 459 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 822 | ||
— överförts till följande år | 10 943 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 22 384 | 18 850 | 23 000 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— särkostnader | 16 597 | 13 500 | 14 000 |
— andel av samkostnader | 14 499 | 11 500 | 13 000 |
Kostnader sammanlagt | 31 096 | 25 000 | 27 000 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -8 712 | -6 150 | -4 000 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 72 | 75 | 85 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Digital infrastruktur som utnyttjar automatisering i världsklass till stöd för invandringen av experter (RRF pelare 3) | 7 835 |
Ersättande enhet för förvarsenheten i Helsingfors | -100 |
Fortlöpande utgifter för underhåll av UMA-systemet | 1 000 |
Genomförande av en expressfil för att påskynda behandlingen av uppehållstillstånd för specialsakkunniga och tillväxtföretagare samt arbetstagare | 1 000 |
Minskande av anhopningen av ansökningar om uppehållstillstånd på grund av arbete och studier samt utvecklande av automatiseringen | -5 750 |
Minskande av anhopningen av asylansökningar (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | -3 000 |
Personalresurser | 3 500 |
Projektet för överföring av främlingspass och resedokument till UMA-systemet | 210 |
Projektet Interoperability | 575 |
Tryggande av resurserna för beslutsfattande | -10 000 |
Tryggande av verksamheten och främjande av arbetskraftsinvandring | 2 000 |
Underhåll och utveckling av UMA-systemet | -3 000 |
Överföring av verksamheten vid förläggningen i Helsingfors (överföring från moment 26.40.21) | 4 027 |
Överföring till moment 26.01.01 (-2 årsv.) | -160 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | 19 |
Lönejusteringar | 274 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -169 |
Sammanlagt | -1 739 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2022 budget | 65 459 000 |
2021 III tilläggsb. | 3 624 000 |
2021 budget | 67 198 000 |
2020 bokslut | 57 387 000 |
21. Mottagande av flyktingar och asylsökande (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 71 236 000 euro.
Anslaget får användas
1) i enlighet med 7 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd (746/2011) (mottagningslagen), till ersättning för kostnader för inrättande och upprätthållande av förläggningar och flyktingslussar samt ersättning till tjänsteproducenten för kostnader för ordnandet av mottagningstjänster, till ersättning för kostnader för hjälp till offer för människohandel som befinner sig i Finland men inte har en hemkommun som avses i lagen om hemkommun (201/1994), med undantag av mottagningspenning, och till betalning av arvode till en företrädare för en minderårig som inte har uppehållstillstånd i Finland samt till betalning av kostnader för allmän juridisk rådgivning för dem som söker internationellt skydd
2) till ordnande av utkomst och vård enligt 3 kap. i lagen om bemötande av utlänningar som tagits i förvar och om förvarsenheter (116/2002), med undantag av brukspenning
3) till betalning av ersättning för olycksfall och gruppansvarsförsäkring enligt 30 § i mottagningslagen för personer som deltar i arbete och studier som ordnas som mottagningstjänster samt till betalning av de skötselkostnader som Statskontoret tar ut för dem
4) till betalning av utgifter för anskaffning av service som i särskilda situationer är nödvändig för att mottagandet ska kunna ske och till projekt som finansieras av EU när det gäller interna omplaceringar inom EU
5) till tolknings- och översättningsutgifter för asylutredning och asylsamtal
6) till kostnader för DNA-test och rättsmedicinska tester som utförs för att klarlägga familjebanden samt kostnader för språkanalyser som görs för att utreda hemort eller medborgarskap
7) i enlighet med 86 § i lagen om främjande av integration (1386/2010), till betalning av utgifterna för ordnande av kvotflyktingars och deras familjemedlemmars inresa i landet, hälsoundersökningar i utreselandet och utbildning (kulturorientering) samt ordnande av utbildning och information i syfte att främja mottagningsverksamheten.
Anslaget budgeteras i fråga om förskottsuttagen och utjämningen av dem enligt principen om betalningsbeslut.
Flyktingkvoten för 2022 är 1 050 personer.
Förklaring:Mottagningstjänster för personer som söker internationellt skydd och personer som får tillfälligt skydd ordnas av förläggningar med stöd av 13 § i mottagningslagen (746/2011). Migrationsverket avtalar med kommuner, samkommuner och andra organisationer eller stiftelser om ordnande av mottagningstjänsterna och ersättningen av kostnaderna för det, dock så att man snabbt och flexibelt kan frigöra sig från avtalen.
Avsikten är att dimensionera inkvarteringskapaciteten så att den motsvarar behoven av inkvartering. Vid driften av flyktingförläggningar och produktionen av tjänster strävar man efter att förbättra kostnadseffektiviteten bl.a. när det gäller inkvarteringspriset per dygn.
I mottagningslagens 6 § bestäms om beaktande av särskilda behov under den tid som ansökan behandlas och i 19 § i den lagen bestäms om kompletterande mottagningspenning som täcker utgifter som ansetts behövliga på grund av särskilda behov eller förhållanden.
Kostnaderna för tolkning och översättning i samband med asylsamtal varierar enligt antalet asylsökande och vilka språk de sökande talar. På blanketten för asylansökan utreds grunderna för ansökan före asylsamtalet. Den blankett som den sökande fyllt i samt den sökandes dokument och utredningar på främmande språk översätts vid Migrationsverket. Vid asylutredning och asylsamtal ordnade av Migrationsverket används den sökandes modersmål eller tolkning till ett språk som den sökande förstår.
Enligt 65 § i utlänningslagen (301/2004) kan Migrationsverket ge sökanden och anknytningspersonen tillfälle att bevisa den biologiska släktskapen genom en DNA-analys som betalas med statens medel, om det inte är möjligt att på något annat sätt få en tillräcklig utredning om de på biologiskt släktskap baserade familjebanden och om det med hjälp av en DNA-analys är möjligt att få fram väsentliga bevis som gäller familjebanden. Enligt 6 a § i utlänningslagen kan rättsmedicinsk undersökning genomföras för bestämning av åldern på en utlänning som ansöker om uppehållstillstånd eller på en anknytningsperson, om det finns uppenbara skäl att misstänka att de uppgifter som personen lämnat om sin ålder inte är tillförlitliga. Utlänningslagens 6 b § innehåller bestämmelser om rättsmedicinska undersökningar. Om man inte har kunnat fastställa en asylsökandes eller en anknytningspersons identitet, kan det i vissa fall vara nödvändigt att man som en del av utredningen av identiteten gör en språkanalys för att fastställa sökandens språkliga identitet och bakgrund och på det sättet fastställa hemtrakten. Med hjälp av språkanalysen utreder man i samband med behandlingen av ansökan om familjeåterförening bl.a. huruvida förutsättningarna för familjeåterförening uppfylls.
Kvotflyktingarna kan väljas under budgetåret och de kan anlända under det året och de två följande åren. Inresor för kvotflyktingar ordnas som köpta tjänster. I särskilda situationer i samband med mottagandet ersätts särskild service, såsom läkartjänster som behövs under resan eller kostnader för visum för genomresa eller för resa ur landet.
Kostnader för mottagnings - och förvarsenheter 1) /euro/år
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Totala kostnader för mottagandet | 130 541 180 | 102 200 000 | 80 300 000 |
---|---|---|---|
— de genomsnittliga totala kostnaderna för mottagande av asylsökande/person/dygn (exkl. moms) | 44 | 44 | 44 |
— kostnader per enhet för förläggningar/person/dygn (exkl. moms) | 50 | 52 | 54 |
— kostnader för minderåriga i grupphem/person/dygn (exkl. moms) | 215 | 150 | 300 |
— kostnader för minderåriga i stödbostad/person/dygn (exkl. moms) | 94 | 150 | 180 |
— kostnader för utlänningar som tagits i förvar/person/dygn | 343 | 340 | 340 |
— kostnad för privat inkvartering/person/dygn (exkl. moms) | 16 | 16 | 16 |
1) Klientutgifter för mottagning (mom. 26.40.01 och 26.40.21), köpta mottagningstjänster (mom. 26.40.01 och 26.40.21), statens förläggningar och förvarsenheter (mom. 26.40.01), mottagningspenning (mom. 26.40.63).
Beräknad användning av anslaget (euro)
Klientutgifter för mottagning sammanlagt | 63 437 000 |
Företrädande av barn | 115 000 |
Övriga utgifter för inresa | 3 145 000 |
Tjänster för hjälp till offer för människohandel | 2 074 000 |
Kostnader som gäller kvotflyktingars inresa | 2 085 000 |
Sammanlagt | 70 856 000 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Dimensionering enligt det uppskattade antalet asylsökande | -6 661 |
Justering av antagandena om migrationen | -18 800 |
Uppskattning av anslagssituationen under momentet och den minskning som föreslås på basis av den | -3 890 |
Överföring av verksamheten vid förläggningen i Helsingfors (överföring till moment 26.40.01) | -4 027 |
Sammanlagt | -33 378 |
2022 budget | 71 236 000 |
2021 III tilläggsb. | -20 679 000 |
2021 budget | 104 614 000 |
2020 bokslut | 97 433 000 |
22. Frivillig återresa (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 2 318 000 euro.
Anslaget får användas
1) till kostnader för frivillig återresa
2) till betalning av resebidrag och andra bidrag enligt 31 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel (746/2011)
3) till EU-finansierade projekt som stöder frivilligt återvändande
4) till EU-finansierade projekt som stöder utvecklandet av mottagningsverksamheten
5) till handledning, planering och rådgivning i fråga om frivillig återresa till betalning av löneutgifter för visstidsanställd personal motsvarande högst två årsverken.
Förklaring:I 147 a § i utlänningslagen föreskrivs det om frivillig återresa. En tredjelandsmedborgare som sökt internationellt skydd, en person som fått tillfälligt skydd eller som är offer för människohandel och som enligt lagen om hemkommun inte har någon hemort i Finland samt till en person som beviljats uppehållstillstånd med stöd av 51 § i utlänningslagen kan till stöd för frivillig återresa enligt 31 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel betalas bidrag och ersättning för skäliga rese- och flyttkostnader för återresan till hemlandet eller till något annat land där personens inresa är garanterad. En person som fått tillfälligt skydd eller som är offer för människohandel kan också vara medborgare i Europeiska unionen eller jämställd med en sådan.
Den frivilliga återresan arrangeras som köpt tjänst.
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Resebidrag och andra bidrag | 1 224 |
Köpta tjänster | 1 094 |
Sammanlagt | 2 318 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -252 |
Sammanlagt | -252 |
2022 budget | 2 318 000 |
2021 budget | 2 570 000 |
2020 bokslut | 1 530 000 |
63. Stöd till mottagningsverksamhetens kunder (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 21 428 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av mottagningspenning, kompletterande mottagningspenning, brukspenning och utkomststöd som beviljas utlänningar enligt 19 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd (746/2011) och 12 § i lagen om bemötande av utlänningar som tagits i förvar och om förvarsenheter (116/2002).
Förklaring:Mottagningspenning beviljas personer som söker internationellt skydd, får tillfälligt skydd eller är offer för människohandel och som inte har en i lagen om hemkommun avsedd hemkommun i Finland i syfte att trygga den oundgängliga försörjningen samt för att främja personens möjligheter att klara sig på egen hand, om personen är i behov av stöd och inte kan få sin försörjning på något annat sätt. Om en förläggning ordnar fullt uppehälle beviljas barn utan vårdnadshavare brukspenning i stället för mottagningspenning.
En utlänning som tagits i förvar ges brukspenning, om han eller hon inte har egna medel och inte kan få pengar på annat sätt. En utlänning som tagits i förvar kan undantagsvis beviljas kompletterande mottagningspenning enligt vad som bestäms i mottagningslagen eller utkomststöd enligt vad som bestäms i lagen om utkomststöd (1412/1997).
Beräknad användning av anslaget (euro)
Mottagningspenning | 16 878 000 |
Kompletterande mottagningspenning (inkl. utkomststöd) | 4 550 000 |
Sammanlagt | 21 428 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Dimensionering enligt det uppskattade antalet asylsökande | -1 551 |
Justering av antagandena om migrationen | -3 000 |
Uppskattning av anslagssituationen under momentet och den minskning som föreslås på basis av den | -864 |
Sammanlagt | -5 415 |
2022 budget | 21 428 000 |
2021 III tilläggsb. | -4 081 000 |
2021 budget | 26 843 000 |
2020 bokslut | 19 963 529 |