Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Polisväsendet
         20. Gränsbevakningsväsendet
              20. Särskilda utgifter
         40. Migration

Statsbudgeten 2022

01. Räddningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 20 670 000 euro.

Anslaget får även användas till

1) betalning av utgifter som föranleds av särskilda undersökningar av orsaken till en eldsvåda eller olycka enligt 107 § i räddningslagen (379/2011)

2) betalning av ersättningar enligt 100 § 1 mom. i räddningslagen

3) upprätthållande av beredskap på det sätt som avses i 97 § i räddningslagen

4) främjande av standardiseringsverksamhet i anslutning till räddningsväsendet och till utgifter för deltagande i standardiseringsarbete

5) ersättning till Air Navigation Services Finland Oy för direkta kostnader för alarmerings- och ledningssystemet som hänför sig till användningen av luftfartyg

6) de kostnader för prestationer som nämns i 36 § 2 mom. i lagen om Räddningsinstitutet (607/2006).

Under momentet får även de specialunderstöd som Brandskyddsfonden beviljat för forsknings- och utvecklingsverksamhet nettobudgeteras som intäkter från överföringsekonomin.

Förklaring:Räddningsväsendets nationella styrning och ledning utvecklas som en del av reformen av social- och hälsovårdstjänsterna och räddningsväsendet i syfte att uppnå ett effektivt och högkvalitativt räddningsväsende och system för räddningsväsendet. Räddningsväsendet förbereder sig på att organiseringsansvaret för räddningsväsendet överförs till välfärdsområdena.

Fördelning av omkostnaderna (%)

2020
utfall
2021
uppskattning
2022
mål
       
Personalutgifter 42 40 32
Utgifter för lokaler 17 16 16
IKT-utgifter 9 15 27
Övriga utgifter 32 29 25
Sammanlagt 100 100 100
Räddningsväsende och beredskap

Räddningsväsendet förmår handla snabbt och effektivt vid olyckor. Räddningsväsendet är en stark samordnare av den civila beredskapen och en pålitlig samarbetspartner.

Räddningsväsendet har en helhetsbild av samhällsrisker och sårbarhet baserad på fortlöpande analys.

Räddningsväsendet utreder nuläget för räddningsväsendets och den civila beredskapens system och prestationsförmåga samt förmågan att svara mot omvärldens och kundernas förändrade och/eller föränderliga behov.

Räddningsväsende och beredskap

Mål 2020
utfall
2021
uppskattning
2022
mål
       
Räddningsväsendets insatstid vid brådskande uppdrag (median) (m:ss), högst 7:41 7:48 7:45
Förtroende för räddningsväsendet, % av befolkningen, minst1) 99 - -

1) Källa: TNS Gallup-undersökningen 2020. Genomförs vart tredje år.

Förebyggande av olyckor

Räddningsväsendets uppgift är att förebygga bränder och andra olyckor. Räddningsväsendet stärker åtgärderna för att förebygga olyckor och utvecklar bedömningen i anslutning till förebyggandet av olyckor. Man förebygger olyckor och följderna av dem genom att förbättra människornas och sammanslutningars egen beredskap, öka befolkningens medvetenhet och kunskap om säkerhet samt genomföra de åtgärder som anges i räddningsverkens övervakningsplaner.

Förebyggande av olyckor

2020
utfall
2021
uppskattning
2022
mål
       
Antalet kontrolluppdrag som gäller brandlarmanläggningar som är kopplade till nödcentralen (st.), högst 15 700 15 000 15 000
Övervakningsuppgifter (planerade/faktiska) (%), minst 1) 83 100 100
Egendomsskador (miljoner euro) 143 120 120

1) Omfattar övervakning under viss tid enligt övervakningsplanen.

Civil beredskap och regional beredskap

Målet med samordningen av den regionala beredskapen är att det råder samförstånd mellan myndigheter och andra aktörer inom den offentliga förvaltningen, organisationer och näringslivet i fråga om riskerna i regionen och att de har en gemensam uppfattning om olika aktörers roller och uppgifter samt förmåga att hantera störningar.

Utbildning och forskning

Räddningsinstitutet ska ordna yrkesinriktad grundutbildning inom räddningsväsendet och nödcentralsverksamheten, utbildning som leder till yrkeshögskoleexamen för räddningsväsendets befäl, kompletterande utbildning inom räddningsväsendet och nödcentralsverksamheten samt utbildning som ger beredskap för störningar under normala förhållanden och för undantagsförhållanden. Räddningsinstitutet ansvarar för utbildningssystemet för avtalspersonal samt utbildningen av befäl och ansvariga utbildare för avtalspersonal. Räddningsinstitutet ansvarar dessutom för utbildningen, rekryteringen och utsändandet av experter inom internationell räddningsverksamhet och för enheternas logistik i enlighet med internationella åtaganden.

Räddningsinstitutets utbildningssystem skapar en grund för kompetensen hos personalen vid räddningsväsendet och nödcentralerna samt beredskap för internationella biståndsuppgifter inom räddningsväsendet. Läroplanerna för utbildning som leder till examen utformas utifrån utvecklingsperspektiven för s.k. arbetsyrken så att de utgör en yrkesinriktad fortsättning där även behoven av kompletterande utbildning beaktas.

Räddningsinstitutet sköter för sin del forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamheten inom räddningsväsendet, samordningen av forskningsverksamheten samt vid behov även andra uppgifter som lämpar sig för Räddningsinstitutets verksamhetsområde.

Räddningsinstitutets forsknings- och utvecklingsverksamhet producerar evidensbaserad information, t.ex. analyser och statistiska översikter, till stöd för utvecklingen av räddningsväsendet och den inre säkerheten.

Utbildning och forskning

2020
utfall
2021
uppskattning
2022
mål
       
Resultat      
Antal räddningsmannaexamina, st., minst 121 117 138
Antal examina för jourhavande vid nödcentraler, st., minst 39 44 72
       
Antal underbefälsexamina, st., minst 20 40 20
Antal yh-examina, st. 45 30 30
Personer som fått riksomfattande utbildning i internationell räddningsverksamhet, antal 247 240 240
Personer som deltagit i internationella övningar på riksnivå, antal - 40 30
Personer som deltagit i beredskapsutbildning, st., minst 1 559 2 470 2 000
Utbildning enligt 67 § i räddningslagen (utbildning för ledningen och annan specialpersonal inom befolkningsskyddet), antal kursdeltagardagar, st., minst 78 160 120
Insatser      
Årsverken under moment 26.30.01 126 128 128
Utbildningens totala kostnader (1 000 euro) 11 480 12 000 13 000
Funktionell effektivitet      
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/årsverken1) 754 777 803
Årskostnad per studerande inom den yrkesinriktade grundutbildningen vid Räddningsinstitutet, euro, högst 26 102 28 000 28 000
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga      
Respons på examina vid Räddningsinstitutet (på skalan 1—4) 3,28 3,08 3,08
Antal sökande/nybörjarplatser 7,97 5 5
Mänskliga resurser      
Antal anställda vid Räddningsinstitutet 129 129 129
Arbetstillfredsställelse, index (skala 1—5) 3,52 3,5 3,52
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv., högst 7,5 7 6,8

1) årsverkena innefattar utbildning och stödtjänster

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Utbildningens egentliga omkostnader 15 280 15 711 15 085
Övriga omkostnader för räddningsväsendet 1 195 1 068 4 835
Internationell räddningsverksamhet 703 750 750
Räddningsväsendets närområdessamarbete 72 - -
Räddningsväsendets beredskap för coronaviruset 510 - -
Sammanlagt 17 760 17 529 20 670

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 19 454 20 479 23 270
Bruttoinkomster 1 694 2 950 2 600
Nettoutgifter 17 760 17 529 20 670
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 297    
— överförts till följande år 3 185    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Specialsakkunnig inom räddningsverksamhet och krisberedskap (överföring från moment 24.01.01) 149
Återbetalning av DigiFinland Oy:s kapital till inrikesministeriet 3 000
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror -27
Lönejusteringar 47
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -28
Sammanlagt 3 141

2022 budget 20 670 000
2021 III tilläggsb. 928 000
2021 budget 17 529 000
2020 bokslut 19 648 000