Statsbudgeten 2022
Förklaring:Gränsbevakningsväsendet är verksamt inom såväl den inre som den yttre säkerheten. Gränsbevakningsväsendet är en del av Europeiska gräns- och kustbevakningen och en del av Finlands försvarssystem. Gränsbevakningsväsendet är verksamt på land, till havs och i luften också i svåra förhållanden. Gränsbevakningsväsendets samhälleliga effektmål är gränssäkerheten, säkerhet i havsområden samt territoriell integritet och försvarsberedskap.
För Gränsbevakningsväsendet uppställs följande preliminära resultatmål för verksamheten:
- — Finlands gränsövervakning har ordnats på ett trovärdigt sätt. Olovliga gränsövergångar, gränsöverskridande brottslighet och annan olaglig verksamhet avslöjas och personer som korsar gränsen olovligen grips
- — Omedelbar hjälp anvisas vid nödsituationer inom sjöräddningstjänsten och vid miljöskador
- — Gränsbevakningsväsendets beredskap och prestationsförmåga motsvarar uppgifterna och omvärldens krav
- — Gränsbevakningsväsendet har kapacitet att upptäcka och påverka situationer som hotar den territoriella integriteten
- — Gränsbevakningsväsendets verksamhet och synlighet ökar säkerheten och tillgången till tjänster är god.
Resultatmål för Gränsbevakningsväsendets verksamhet
Nyckeltal/mätare | 2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
Samhälleliga verkningar (ind.) | 90 | 90 | 96 |
Effekter (ind.) | 94 | 96 | 96 |
— Gränssäkerhet (1—5) | 3,9 | 4,0 | 4,0 |
— Säkerhet i havsområden (1—5) | 3,7 | 4,0 | 4,0 |
— Territoriell integritet och försvarsberedskap (1—5) | 3,9 | 3,8 | 3,8 |
Kostnadseffektivitet (ind.) | 87 | 97 | 108 |
01. Gränsbevakningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 275 152 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till hyreskompensation för tjänstebostäder med stöd av 81 § i gränsbevakningslagen (578/2005)
2) till betalning av föreskrivna ersättningar till teleföretag
3) till inrikesministeriets gränsbevakningsavdelnings utgifter
4) till utgifter för Europeiska gräns- och kustbevakningsbyråns permanenta styrka och deltagande i Europeiska gräns- och kustbevakningsbyrån verksamhet.
Förklaring:Under momentet betalas löneutgifter för Gränsbevakningsväsendets personal och övriga omkostnader som föranleds av lagstadgad verksamhet. Anskaffningar av tunga fordon av investeringskaraktär, ombyggnader av engångsnatur och underhåll betalas från moment 26.20.70.
Av anslaget under momentet betalas utgifterna för inrikesministeriets gränsbevakningsavdelning (uppskattningsvis ca 1,3 miljoner euro och 10 årsverken).
Fördelning av omkostnaderna (%)
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Personalutgifter | 65 | 65 | 65 |
Utgifter för lokaler | 8 | 9 | 9 |
IKT-utgifter | 7 | 7 | 7 |
Övriga | 20 | 19 | 19 |
Sammanlagt | 100 | 100 | 100 |
Finlands övervakning av de yttre gränserna är effektiv och trovärdig. Gränsbevakningsväsendet stärker Finlands säkerhet och avvärjer säkerhetshot mot Finland och Europa vid de yttre gränserna. Gränstrafiken är säker och smidig. Brottsbekämpningen är effektfull. Gränsbevakningsväsendet ökar människornas säkerhet i gränsområdet och skärgården.
Gränssäkerhet
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Gränssäkerhet(1—5) | 3,9 | 4,0 | 4,0 |
Kontaktpersoner och internationella operationer | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,3 | 3,4 | 3,4 |
Samarbete med grannländernas myndigheter | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 2,7 | 3,6 | 3,6 |
Gränsövervakning | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,0 | 4,1 | 4,1 |
— Kvaliteten på lägesbilder som gäller gränserna (1—5) | 4,0 | 3,9 | 3,9 |
— Kvaliteten på gränskontrollerna (1—5) | 2,9 | 2,3 | 2,3 |
— Förhindrande av gränsincidenter (1—5) | 4,2 | 4,4 | 4,4 |
— Upptäckta gränsincidenter (1—5) | 2,0 | 3,7 | 3,7 |
— Brottsutredningsnivå för organiserad olaglig inresa och människohandelsbrott (1—5) | 3,6 | 2,9 | 2,9 |
Gränsbevakningsväsendets handräckning till myndigheter | 2,3 | 2,9 | 2,9 |
Patrullering (h) | 364 161 | 252 630 | 255 430 |
Teknisk övervakning (h) | 3 870 563 | 3 000 000 | 3 010 000 |
Gränskontroller (mn pers.) | 3,6 | 6,6 | 11,3 |
Nekad inresa (pers.) | 829 | 925 | 983 |
Riksgränsbrott (st.) | 164 | 130 | 130 |
Organiserad olaglig inresa och människohandel (st.) | 84 | 79 | 79 |
Säkerhetstjänster i glesbebyggda områden (st.) | 441 | 457 | 467 |
Gränssäkerhet | |||
Kostnader (mn euro) enligt prisnivån för året i fråga | 257,2 | 255,3 | 258,5 |
Årsverken | 2 627 | 2 561 | 2 593 |
Produktivitet (ind.) | 94 | 95 | 108 |
Resurshushållning (ind.) | 88 | 87 | 100 |
Finlands sjöräddningssystem är tillförlitligt. Gränsbevakningsväsendets lednings- och aktionsberedskap för marina flertypsolyckor är omedelbar. Gränsbevakningsväsendet främjar skyddet av den marina miljön.
Säkerheten i havsområden
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Säkerheten i havsområden (1—5) | 3,7 | 4,0 | 4,0 |
Sjöräddning | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,6 | 4,6 | 4,6 |
Sjöräddningsuppdrag (st.) | 1 391 | 1 443 | 1 443 |
Skydd av den marina miljön | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 1,0 | 2,3 | 2,3 |
Säkerheten i havsområden | |||
Kostnader (mn euro) | 12,1 | 13,7 | 13,9 |
Årsverken | 123 | 138 | 139 |
Produktivitet (ind.) | 95 | 97 | 96 |
Resurshushållning (ind.) | 88 | 88 | 88 |
Gränsbevakningsväsendet har god funktionsförmåga för att trygga samhället i alla störningar och undantagsförhållanden. Gränsbevakningsväsendet har god beredskap för att trygga den territoriella integriteten och försvara riket.
Territoriell integritet och försvarsberedskap
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Territoriell integritet och försvarsberedskap(1—5) | 3,9 | 3,8 | 3,8 |
Upprätthållande av beredskap i störningssituationer och vid undantagsförhållanden | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,2 | 3,9 | 3,9 |
Gränsbevakningsväsendets trupproduktion och utbildning som gäller det militära försvaret | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,6 | 3,7 | 3,7 |
Territoriell integritet och försvarsberedskap | |||
Kostnader (mn euro) enligt prisnivån för året i fråga | 14,2 | 16,6 | 16,8 |
Årsverken | 145 | 166 | 168 |
Produktivitet (ind.) | 146 | 154 | 155 |
Resurshushållning (ind.) | 136 | 140 | 143 |
Gränsbevakningsväsendets personalstruktur och personalkompetens hålls på den nivå som uppgifterna kräver.
Mänskliga resurser
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Årsverken | 2 896 | 2 865 | 2 900 |
Sjukfrånvaro (dagar/årsverke) | 7,3 | 7,0 | 6,8 |
Arbetsklimat (1—5) | 3,7 | 3,7 | 3,8 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 268 710 | 281 888 | 287 152 |
Bruttoinkomster | 13 619 | 10 000 | 12 000 |
Nettoutgifter | 255 091 | 271 888 | 275 152 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 20 364 | ||
— överförts till följande år | 33 767 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | |||
---|---|---|---|
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 7 069 | 4 800 | 6 500 |
— finansiering från EU | 570 | 400 | 650 |
— annan finansiering utanför statsförvaltningen | 50 | 50 | 50 |
Intäkter sammanlagt | 7 689 | 5 250 | 7 200 |
Totala kostnader för projekten | 11 100 | 7 700 | 10 800 |
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | -3 411 | -2 450 | -3 600 |
Självfinansieringsandel, % | 31 | 32 | 33 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Eftersatt underhåll för Senatfastigheters hyreslokaler | 1 000 |
EU: s ytterligare krav på gränssäkerhet, EU-systemet för reseuppgifter och resetillstånd (Etias) | -700 |
Europeiska gräns- och kustbevakningsbyråns permanenta styrka | 90 |
Förbättring av säkerheten i lokaler | -100 |
Projektet Interoperability | 400 |
Säkrande av kapaciteten inom gränssäkerheten och antalet gränsbevakare (regeringsprogr. 2019) | 1 000 |
Ändringar i SIS-bestämmelserna | -300 |
Ökning av hyreskostnader i Immola, Ivalo och Onttola | 1 370 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | -35 |
Lönejusteringar | 1 178 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -639 |
Sammanlagt | 3 264 |
2022 budget | 275 152 000 |
2021 III tilläggsb. | 5 845 000 |
2021 budget | 271 888 000 |
2020 bokslut | 268 494 000 |
70. Anskaffning av luft- och bevakningsfarkoster (reservationsanslag 5 år)
Under momentet beviljas 5 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) till modifiering och G-underhåll av AS 332 Super Puma-sjöräddningshelikoptrarna
2) till förenhetligande av två AB/B 412 helikoptrar och deras reservdelslager
3) till anskaffningar för utrustning av ett utsjöbevakningsfartyg och för eventuella andra behövliga ändringar i fartygets funktion
4) till förnyande av snabba båtar som ingår i den lätta fartygsmaterielen och anskaffning av nödvändiga båtar samt utrustning och reservdelar till dem
5) till ombyggnad av engångsnatur samt underhåll av luft- och bevakningsfarkoster
6) till de utgifter i enlighet med upphandlingskontrakten som föranleds av index- och valutakursändringar
7) till anskaffning av havsgående båtar och utrustning av båtarna till den del det inte betalas med finansiering från EU från moment 26.01.26
8) till kostnader för anskaffningar och tjänster som hänför sig till förnyandet av den tekniska övervakningen av land- och sjögränsen
9) till planerings-, anskaffnings- och utbildningskostnader som hänför sig till anskaffning av två nya utsjöbevakningsfartyg.
Under momentet får också som rättelser intäktsföras sådana avtalsviten eller andra, motsvarande ersättningar som föranleds av avtal.
Förklaring:Avsikten är att av anslaget under momentet använda ca 2,8 miljoner euro till ombyggnad av engångsnatur samt underhåll av luft- och bevakningsfarkoster och ca 2,2 miljoner euro till anskaffningar och underhåll av lätt utrustning.
2022 budget | 5 000 000 |
2021 III tilläggsb. | 120 000 000 |
2021 budget | 5 000 000 |
2020 bokslut | 160 010 000 |