Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2022

20. GränsbevakningsväsendetPDF-versio

Förklaring:Gränsbevakningsväsendet är verksamt inom såväl den inre som den yttre säkerheten. Gränsbevakningsväsendet är en del av Europeiska gräns- och kustbevakningen och en del av Finlands försvarssystem. Gränsbevakningsväsendet är verksamt på land, till havs och i luften också i svåra förhållanden. Gränsbevakningsväsendets samhälleliga effektmål är gränssäkerheten, säkerhet i havsområden samt territoriell integritet och försvarsberedskap.

För Gränsbevakningsväsendet uppställs följande preliminära resultatmål för verksamheten:

  • — Finlands gränsövervakning har ordnats på ett trovärdigt sätt. Olovliga gränsövergångar, gränsöverskridande brottslighet och annan olaglig verksamhet avslöjas och personer som korsar gränsen olovligen grips
  • — Omedelbar hjälp anvisas vid nödsituationer inom sjöräddningstjänsten och vid miljöskador
  • — Gränsbevakningsväsendets beredskap och prestationsförmåga motsvarar uppgifterna och omvärldens krav
  • — Gränsbevakningsväsendet har kapacitet att upptäcka och påverka situationer som hotar den territoriella integriteten
  • — Gränsbevakningsväsendets verksamhet och synlighet ökar säkerheten och tillgången till tjänster är god.

Resultatmål för Gränsbevakningsväsendets verksamhet

Nyckeltal/mätare 2020
utfall
2021
uppskattning
2022
mål
       
Samhälleliga verkningar (ind.) 90 90 96
Effekter (ind.) 94 96 96
— Gränssäkerhet (1—5) 3,9 4,0 4,0
— Säkerhet i havsområden (1—5) 3,7 4,0 4,0
— Territoriell integritet och försvarsberedskap (1—5) 3,9 3,8 3,8
Kostnadseffektivitet (ind.) 87 97 108

01. Gränsbevakningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 275 152 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till hyreskompensation för tjänstebostäder med stöd av 81 § i gränsbevakningslagen (578/2005)

2) till betalning av föreskrivna ersättningar till teleföretag

3) till inrikesministeriets gränsbevakningsavdelnings utgifter

4) till utgifter för Europeiska gräns- och kustbevakningsbyråns permanenta styrka och deltagande i Europeiska gräns- och kustbevakningsbyrån verksamhet.

Förklaring:Under momentet betalas löneutgifter för Gränsbevakningsväsendets personal och övriga omkostnader som föranleds av lagstadgad verksamhet. Anskaffningar av tunga fordon av investeringskaraktär, ombyggnader av engångsnatur och underhåll betalas från moment 26.20.70.

Av anslaget under momentet betalas utgifterna för inrikesministeriets gränsbevakningsavdelning (uppskattningsvis ca 1,3 miljoner euro och 10 årsverken).

Fördelning av omkostnaderna (%)

2020
utfall
2021
uppskattning
2022
mål
       
Personalutgifter 65 65 65
Utgifter för lokaler 8 9 9
IKT-utgifter 7 7 7
Övriga 20 19 19
Sammanlagt 100 100 100
Gränssäkerhet

Finlands övervakning av de yttre gränserna är effektiv och trovärdig. Gränsbevakningsväsendet stärker Finlands säkerhet och avvärjer säkerhetshot mot Finland och Europa vid de yttre gränserna. Gränstrafiken är säker och smidig. Brottsbekämpningen är effektfull. Gränsbevakningsväsendet ökar människornas säkerhet i gränsområdet och skärgården.

Gränssäkerhet

  2020
utfall
2021
uppskattning
2022
mål
       
Gränssäkerhet(1—5) 3,9 4,0 4,0
Kontaktpersoner och internationella operationer      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 4,3 3,4 3,4
Samarbete med grannländernas myndigheter      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 2,7 3,6 3,6
Gränsövervakning      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 4,0 4,1 4,1
— Kvaliteten på lägesbilder som gäller gränserna (1—5) 4,0 3,9 3,9
— Kvaliteten på gränskontrollerna (1—5) 2,9 2,3 2,3
— Förhindrande av gränsincidenter (1—5) 4,2 4,4 4,4
— Upptäckta gränsincidenter (1—5) 2,0 3,7 3,7
— Brottsutredningsnivå för organiserad olaglig inresa och människohandelsbrott (1—5) 3,6 2,9 2,9
Gränsbevakningsväsendets handräckning till myndigheter 2,3 2,9 2,9
Patrullering (h) 364 161 252 630 255 430
Teknisk övervakning (h) 3 870 563 3 000 000 3 010 000
Gränskontroller (mn pers.) 3,6 6,6 11,3
Nekad inresa (pers.) 829 925 983
Riksgränsbrott (st.) 164 130 130
Organiserad olaglig inresa och människohandel (st.) 84 79 79
Säkerhetstjänster i glesbebyggda områden (st.) 441 457 467
Gränssäkerhet      
Kostnader (mn euro) enligt prisnivån för året i fråga 257,2 255,3 258,5
Årsverken 2 627 2 561 2 593
Produktivitet (ind.) 94 95 108
Resurshushållning (ind.) 88 87 100
Säkerheten i havsområden

Finlands sjöräddningssystem är tillförlitligt. Gränsbevakningsväsendets lednings- och aktionsberedskap för marina flertypsolyckor är omedelbar. Gränsbevakningsväsendet främjar skyddet av den marina miljön.

Säkerheten i havsområden

2020
utfall
2021
uppskattning
2022
mål
       
Säkerheten i havsområden (1—5) 3,7 4,0 4,0
Sjöräddning      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 4,6 4,6 4,6
Sjöräddningsuppdrag (st.) 1 391 1 443 1 443
Skydd av den marina miljön      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 1,0 2,3 2,3
Säkerheten i havsområden      
Kostnader (mn euro) 12,1 13,7 13,9
Årsverken 123 138 139
Produktivitet (ind.) 95 97 96
Resurshushållning (ind.) 88 88 88
Territoriell integritet och försvarsberedskap

Gränsbevakningsväsendet har god funktionsförmåga för att trygga samhället i alla störningar och undantagsförhållanden. Gränsbevakningsväsendet har god beredskap för att trygga den territoriella integriteten och försvara riket.

Territoriell integritet och försvarsberedskap

2020
utfall
2021
uppskattning
2022
mål
       
Territoriell integritet och försvarsberedskap(1—5) 3,9 3,8 3,8
Upprätthållande av beredskap i störningssituationer och vid undantagsförhållanden      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 4,2 3,9 3,9
Gränsbevakningsväsendets trupproduktion och utbildning som gäller det militära försvaret      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 3,6 3,7 3,7
Territoriell integritet och försvarsberedskap      
Kostnader (mn euro) enligt prisnivån för året i fråga 14,2 16,6 16,8
Årsverken 145 166 168
Produktivitet (ind.) 146 154 155
Resurshushållning (ind.) 136 140 143
Mänskliga resurser

Gränsbevakningsväsendets personalstruktur och personalkompetens hålls på den nivå som uppgifterna kräver.

Mänskliga resurser

2020
utfall
2021
uppskattning
2022
mål
       
Årsverken 2 896 2 865 2 900
Sjukfrånvaro (dagar/årsverke) 7,3 7,0 6,8
Arbetsklimat (1—5) 3,7 3,7 3,8

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 268 710 281 888 287 152
Bruttoinkomster 13 619 10 000 12 000
Nettoutgifter 255 091 271 888 275 152
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 20 364    
— överförts till följande år 33 767    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 7 069 4 800 6 500
— finansiering från EU 570 400 650
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 50 50 50
Intäkter sammanlagt 7 689 5 250 7 200
       
Totala kostnader för projekten 11 100 7 700 10 800
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -3 411 -2 450 -3 600
Självfinansieringsandel, % 31 32 33

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Eftersatt underhåll för Senatfastigheters hyreslokaler 1 000
EU: s ytterligare krav på gränssäkerhet, EU-systemet för reseuppgifter och resetillstånd (Etias) -700
Europeiska gräns- och kustbevakningsbyråns permanenta styrka 90
Förbättring av säkerheten i lokaler -100
Projektet Interoperability 400
Säkrande av kapaciteten inom gränssäkerheten och antalet gränsbevakare (regeringsprogr. 2019) 1 000
Ändringar i SIS-bestämmelserna -300
Ökning av hyreskostnader i Immola, Ivalo och Onttola 1 370
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror -35
Lönejusteringar 1 178
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -639
Sammanlagt 3 264

2022 budget 275 152 000
2021 III tilläggsb. 5 845 000
2021 budget 271 888 000
2020 bokslut 268 494 000

70. Anskaffning av luft- och bevakningsfarkoster (reservationsanslag 5 år)

Under momentet beviljas 5 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till modifiering och G-underhåll av AS 332 Super Puma-sjöräddningshelikoptrarna

2) till förenhetligande av två AB/B 412 helikoptrar och deras reservdelslager

3) till anskaffningar för utrustning av ett utsjöbevakningsfartyg och för eventuella andra behövliga ändringar i fartygets funktion

4) till förnyande av snabba båtar som ingår i den lätta fartygsmaterielen och anskaffning av nödvändiga båtar samt utrustning och reservdelar till dem

5) till ombyggnad av engångsnatur samt underhåll av luft- och bevakningsfarkoster

6) till de utgifter i enlighet med upphandlingskontrakten som föranleds av index- och valutakursändringar

7) till anskaffning av havsgående båtar och utrustning av båtarna till den del det inte betalas med finansiering från EU från moment 26.01.26

8) till kostnader för anskaffningar och tjänster som hänför sig till förnyandet av den tekniska övervakningen av land- och sjögränsen

9) till planerings-, anskaffnings- och utbildningskostnader som hänför sig till anskaffning av två nya utsjöbevakningsfartyg.

Under momentet får också som rättelser intäktsföras sådana avtalsviten eller andra, motsvarande ersättningar som föranleds av avtal.

Förklaring:Avsikten är att av anslaget under momentet använda ca 2,8 miljoner euro till ombyggnad av engångsnatur samt underhåll av luft- och bevakningsfarkoster och ca 2,2 miljoner euro till anskaffningar och underhåll av lätt utrustning.


2022 budget 5 000 000
2021 III tilläggsb. 120 000 000
2021 budget 5 000 000
2020 bokslut 160 010 000