Statsbudgeten 2022
Förklaring:Polisen tryggar rätts- och samhällsordningen, upprätthåller allmän ordning och säkerhet, förebygger, avslöjar och reder ut brott och sörjer för att de blir föremål för åtalsprövning. Polisen ska upprätthålla säkerheten i samarbete med andra myndigheter samt med sammanslutningar och invånarna och sköta det internationella samarbete som hör till dess uppgifter.
För Polisstyrelsen uppställs följande preliminära resultatmål för verksamheten:
- — Polisen säkerställer att polistjänsterna håller hög kvalitet på riksnivå på lika villkor genom att inrikta resurserna på ett sätt som motsvarar omvärlden och uppgifterna.
- — Polisen ökar trygghetskänslan och medborgarnas förtroende genom att tillhandahålla brådskande larmtjänster på ett tillförlitligt sätt och genom att stärka förebyggandet av brott i polisens verksamhet.
- — Polisens prestationsförmåga, säkerhetskommunikation samt en förutseende och uppdaterad lägesbild motsvarar de krav som omvärlden ställer.
- — Brott mot liv och hälsa, sexualbrott och de brott som är mest skadliga för samhället samt deras negativa effekter minskar.
- — Polisen säkerställer och främjar en likvärdig och jämlik behandling av personalen och kunderna i alla situationer med respekt för de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna. En central prioritering är att beakta behoven hos människor i en särskilt utsatt ställning i verksamheten.
- — Personalen är välmående och dess kompetens motsvarar de krav som den föränderliga omvärlden (bl.a. digitaliseringen) och genomförandet av koncernstrategin ställer.
De viktigaste förändringarna i omvärlden hänför sig till det inhemska och internationella säkerhetsläget samt till den coronapandemi som började 2020 och dess konsekvenser globalt, samhälleligt och i anslutning till polisens verksamhetsområde. Coronapandemin har i synnerhet inverkat negativt på ställningen för utsatta befolkningsgrupper samt för unga och barn. Pandemins återverkningar har också konsekvenser för säkerheten. Under 2020 ökade antalet brott mot liv och försök till brott mot liv med nästan 15 % och antalet utryckningar till hem med 26 %. Samtidigt påverkas omvärlden fortfarande av tidigare trender: digitaliseringens och IKT:s samt teknikens snabba utveckling.
Den brottslighet som sker på eller med hjälp av internet samt cyberbrottsligheten ökar och utvecklas snabbt. Olika dataintrång och personuppgiftsincidenter kan förutom ekonomiska konsekvenser även orsaka långvarigt och djupgående mänskligt lidande. Utläckta känsliga uppgifter kan ha omfattande följder inom brottslighetens olika former i flera år framöver. Dessutom kan förändringarna i den globala säkerhetspolitiska omgivningen vara snabba. Detta förutsätter beredskap, prognostisering och säkerställande av tillräcklig prestationsförmåga. Den organiserade brottsligheten och kriminalitetens internationalisering återspeglas fortfarande på många olika sätt i polisens verksamhetsområde. Verksamheten prioriteras inom ramen för de ekonomiska resurserna.
Skyddspolisen har till uppgift att i enlighet med inrikesministeriets styrning inhämta information för att skydda den nationella säkerheten samt upptäcka, förhindra och avslöja sådan verksamhet, sådana förehavanden och sådana brott som kan hota statsskicket och samhällsordningen eller rikets inre eller yttre säkerhet. Skyddspolisen ska även upprätthålla och utveckla en allmän beredskap för att upptäcka och förebygga verksamhet som hotar säkerheten i samhället.
För Skyddspolisen uppställs följande preliminära resultatmål för verksamheten:
- — Civil underrättelseinhämtning har ordnats effektivt.
- — Hot mot den nationella säkerheten avslöjas och betydelsen av föregripande underrättelseinformation som stöd för beslutsfattandet ökar.
- — Prestationsförmågan motsvarar den civila underrättelseinhämtningens uppgifter och kraven i den säkerhetspolitiska omgivningen.
- — Skyddspolisens kommunikation är verkningsfull och förtroendeskapande samt ökar medborgarnas, andra myndigheters och beslutsfattares medvetenhet om frågor som gäller den nationella säkerheten.
- — Man arbetar aktivt för att målen för åtagandet för hållbar utveckling ska uppnås genom att vidta åtgärder som minskar koldioxidfotavtrycket och andra åtgärder som stöder bekämpningen av klimatförändringen.
- — En likvärdig och jämlik behandling av både personalen och kunderna säkerställs och främjas i alla situationer med respekt för de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna.
- — Personalens kompetens motsvarar de krav som den föränderliga omvärlden (bl.a. digitaliseringen) och genomförandet av koncernstrategin ställer.
Resultatmål för verksamheten
Nyckeltal/mätare | 2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
---|---|---|---|
Antal strafflagsbrott, högst | 537 808 | 471 188 | 450 000 |
Gatusäkerhetsindex, minst (1999=100)1) | 99,7 | 97,5 | 97,5 |
Trafiksäkerhetsindex, minst (1999=100)2) | 251,9 | 255,0 | 260,0 |
Störningsindex, högst 3) | 97,8 | 97,5 | 97,5 |
Medborgarnas förtroende för polisens verksamhet, medeltal, minst, på skalan 1—44) | 3,39 | - | 3,40 |
Medborgarnas trygghetskänsla, medeltal, minst, på skalan 1—45) | 3,03 | - | 3,05 |
Medborgarnas förtroende för skyddspolisen, %6) | 91 | 83 | 83 |
Skyddspolisen, framgångsrik verksamhet, %7) | 86 | 80 | 80 |
1) Gatusäkerhetsindex är ett tal för det viktade sammanlagda antalet rån, fall av misshandel, skadegörelse och ratt- och trafikfylleri som anmälts till polisen. Det sammanräknade antalet ställs i relation till invånarantalet i området. Ju större indextalet är desto bättre är läget jämfört med det nationella genomsnittet 1999.
2) Trafiksäkerhetsindex beskriver antalet registrerade bilar och motorcyklar dividerat med det viktade antalet döda och skadade i trafiken.
3) I störningsindexet viktas antalet av vissa brott och uppdrag som gäller liv och hälsa samt egendom som anmälts till polisen och som räknas samman. Dessa brott och uppgifter uppgår till ca 40. Summan relateras till invånarantalet i området. Ju högre värdet är, desto fler störningar i förhållande till invånarantalet. Riksomfattande värde 2014 = 100.
4) Medborgarnas förtroende för polisens verksamhet mäts i polisbarometerundersökningen med frågan "I vilken utsträckning litar ni på följande myndigheters verksamhet?", 1 = väldigt lite, 2 = ganska lite, 3 = ganska mycket, 4 = väldigt mycket. Källa: Polisbarometern. En undersökning av medborgarnas åsikter vartannat år.
5) Medborgarnas trygghetskänsla mäts i polisbarometerundersökningen med frågan "Hur allvarligt problem anser ni att brottsligheten i närområdet är?", 1 = väldigt allvarligt, 2 = ganska allvarligt, 3 = inte särskilt allvarligt, 4 = inte alls allvarligt. Källa: Polisbarometern
6) Källa: Kantar TNS Oy
7) Källa: Kantar TNS Oy
01. Polisväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 807 956 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av ersättningar till Ålands landskapsregering enligt 2 § i förordningen om polisförvaltningen i landskapet Åland (1177/2009)
2) till betalning av föreskrivna ersättningar till teleföretag.
Av anslaget har 1 289 000 euro reserverats för säkerställandet av övervakningen och verkställigheten av effektiv bekämpning av penningtvätt (RRF pelare 2) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen.
Förklaring:Polisens resultatrika verksamhet som främjar de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna bidrar till att Finland är världens tryggaste land. Polisen skapar trygghetskänsla genom att fullgöra sina lagstadgade uppgifter på ett tillförlitligt och effektivt sätt, på ett högklassigt sätt och i rätt tid, genom att polisen är synlig och anträffbar i människornas vardag samt genom att medborgarna har ett fortsatt förtroende för verksamheten. Aktionsberedskapen och beredskapsnivån är god. Målsättningen är att hotande fenomen kan identifieras och att de kan upptäckas och förhindras. Så många brott som möjligt förebyggs genom identifiering av grundorsakerna. Olaglig inresa och olaglig vistelse i landet bekämpas. Polisens trafiksäkerhetsarbete bidrar till att minska antalet dödsfall i trafiken.
Inom polisens verksamhet betonas aktionsberedskapen i synnerhet i brådskande larmuppdrag och förebyggande verksamhet samt inriktas effektiv brottsbekämpning särskilt på de brott som är mest skadliga för individen och samhället, inklusive trafikbrott. För att bevara samhällsfreden avvärjs sådana förehavanden och brott som kan utgöra fara för rätts- och samhällsordningen eller för rikets inre och yttre säkerhet i samarbete med övriga aktörer. Polisen sörjer för utvecklandet och upprätthållandet av det internationella polissamarbetet genom att delta i arbetet inom ramen för de bilaterala och multilaterala strukturer som inrättats för detta ändamål.
Polisens synlighet och tillgängligheten till tjänster ökas i den utsträckning som resurserna möjliggör genom digitalisering och tekniska lösningar. Samtidigt strävar man efter att säkerställa att polisen har kapacitet att bemöta behovet av brådskande hjälp.
Av anslaget under momentet föranleds 1 289 000 euro av utgifter som finansieras med inkomster från EU:s återhämtningsinstrument. Investeringshelheten för säkerställande av övervakningen och verkställigheten av effektiv bekämpning av penningtvätt främjar målet digitalisering i återhämtnings- och resiliensplanen (RRF pelare 2).
Fördelning av omkostnaderna (%)
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Personalutgifter | 69 | 68 | 71 |
Utgifter för lokaler | 9 | 9 | 10 |
IKT-utgifter | 10 | 10 | 10 |
Övriga utgifter | 12 | 13 | 9 |
Sammanlagt | 100 | 100 | 100 |
---|
Tillgången till brådskande larmtjänster samt aktionsberedskapstiden bibehålls på en god nivå. Polisens synlighet upprätthålls i glesbygdsområden och områden med lägre servicenivå i den utsträckning som resurserna tillåter. I polisens verksamhet betonas förebyggande verksamhet. I trafiksäkerhetsarbetet genomförs polisens program för trafikövervakning och trafiksäkerhet 2021—2030 genom att inrikta övervakningen på de centrala påverkansobjekt som fastställs i programmet.
Situationen i fråga om olaglig inresa är fortsättningsvis under kontroll i Finland och åtgärderna för att bekämpa olaglig inresa är trovärdiga och effektiva. Genomförandet av omarbetningen av SIS 3-förordningen förbättrar informationsutbytet.
Tillsyn
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Produktivitet | |||
Produktivitet (A-, B- och C-uppdrag/årsv.) | 1 012 | 963 | 929 |
Trafikövervakningens produktivitet, utan automatisk övervakning, trafikbrott/årsverke1) | 298 | 309 | 300 |
Resurshushållning | |||
Årsverken | 1 141 | 1 142 | 1 152 |
Kostnader för övervakning, 1 000 euro | 129 236 | 135 000 | 130 000 |
Resurshushållning (kostnader/A-, B- och C-uppdrag), euro | 127 | 127 | 121 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Framgångsrika ingripanden vid våld i nära relationer, medeltal minst, vitsord 1—4 | 2,84 | - | 2,90 |
Trafikövervakningen, medeltal minst, vitsord 1—4 | 3,06 | - | 3,10 |
Polispatrullering och annan synlig verksamhet, medeltal minst, vitsord 1—4 | 2,90 | - | 2,90 |
Arbetstid som använts för trafikövervakning, årsv. | 483,5 | 515,5 | 492,0 |
— varav arbetstid som använts för övervakning av tung trafik, årsv. | 53,9 | 59,3 | 52,0 |
Prestationer inom den automatiska trafikövervakningen, st. | 191 786 | 150 000 | 250 000 |
Grovt äventyrande av trafiksäkerheten, fall högst, st. | 6 067 | 4 039 | 5 020 |
Trafikolyckor som lett till personskada, högst, st. | 3 584 | 3 400 | 3 400 |
Fall av rattfylleri, högst, st. | 20 928 | 20 561 | 21 500 |
Prestationer | |||
---|---|---|---|
Antal uppdrag inom allmän ordning och säkerhet, st. | 1 017 572 | 1 100 273 | 1 070 000 |
— varav uppdrag på polisens eget initiativ, % | 40,5 | 40,6 | 40,7 |
På eget initiativ (%) i vissa uppdrag i anslutning till övervakningen av tätorter (03 Misshandel, slagsmål | 15 Skadegörelse | 34 Berusad person | 35 Störande beteende och ofog) | 8,9 | 7,2 | 8,9 |
1) Trafikövervakningens produktivitet, utan automatisk övervakning, beräknas enligt följande: Trafikprestationer = antalet anmälda brott, brottsbeteckningar som beaktas: äventyrande av trafiksäkerheten, grovt äventyrande av trafiksäkerheten, rattfylleri, grovt rattfylleri, fylleri i lufttrafik, fylleri i tågtrafik, fylleri i sjötrafik, överlämnande av fortskaffningsmedel till berusad, trafikfylleri med motorlöst fordon, förande av fortskaffningsmedel utan behörighet, smitning i vägtrafik. Utredande enhet = polisen (med undantag för utredningsgrupperna i samband med polisens trafikövervakningsapplikation [LVS] och polisens trafiksäkerhetscentral [LITUKE] samt Åland). Årsverken = genomförda timmar inom trafikövervakningen/1640 (exklusive automatisk övervakning). Till produktiviteten inom den automatiska trafikövervakningen räknas följande prestationer inom trafikövervakningen till prestationerna: Ordningsbot, straffyrkande, villkorlig ordningsbot, bötesföreläggande, bötesyrkande och straffyrkande samt prestationer som gäller avgift för trafikförseelse av typen ”automatisk övervakning”. Ogiltigförklarade prestationer har strukits ur antalet prestationer. Antalet årsverken beräknas enligt genomförda timmar inom den automatiska övervakningen/1640
Larmverksamhet
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Produktivitet | |||
Produktivitet (A- och B-larmuppdrag, antal/årsv.) | 227 | 205 | 222 |
Resurshushållning | |||
Årsverken | 2 146 | 2 173 | 2 183 |
Kostnader för larmverksamheten, 1 000 euro | 219 844 | 225 000 | 217 000 |
Resurshushållning (kostnader/larmuppdrag A+B), euro | 449,9 | 506 | 447 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Insatstiden för uppdrag i kategori A, min. | 10,0 | 9,8 | 9,8 |
Insatstiden för uppdrag i kategori A och B, min. | 15,0 | 15,1 | 15,0 |
Insatstid under 20 min (% av uppdrag A+B) | 76,8 | 76,5 | 76,8 |
Insatstid under 45 min (% av uppdrag A+B) | 95,7 | 95,6 | 96,0 |
Brådskande larmuppdrag, medeltal minst, vitsord 1—4 | 3,19 | - | 3,20 |
Prestationer | |||
Larmuppdrag i anslutning till familjevåld, högst, st. | 22 641 | 22 536 | 22 400 |
Antal A- och B-larmuppdrag, högst, st. | 488 687 | 444 876 | 485 000 |
Antal A-, B- och C-larmuppdrag, högst, st. | 1 017 572 | 1 100 273 | 1 070 000 |
Inom brottsbekämpningen betonas bekämpandet av brott som riktar sig mot den personliga integriteten, dvs. brott mot liv och hälsa, sexualbrott samt brott som undergräver samhällets och näringslivets strukturer. I synnerhet beaktas brott mot barn och bekämpning av familjevåld och våld i nära relationer samt säkerställs att parterna hänvisas till flermyndighetsmodeller och stödtjänster. Förändringen i verksamhetsmiljön kräver att verksamheten är förebyggande med särskild hänsyn till akuta och tidskrävande fenomen. År 2022 fortsätter bekämpningen av brott och hatbrott i anslutning till våldsam extremism samt förbättringen av identifieringsförmågan och informationsgången i fråga om tips om allvarliga och farliga gärningar.
Brottsutredningsnivån för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott) och resultaten av polisens brottsbekämpning kvarstår på 2021 års nivå. För att påskynda straffprocesskedjan och öka dess genomslagskraft fortsätter utvecklandet av verksamheten också inom åklagarsamarbetet.
Bekämpningen av människohandelsbrott fortsätter och flermyndighetssamarbetet intensifieras ytterligare. Med hjälp av specialiseringsutbildningen förbättras polisens beredskap att identifiera och bekämpa människohandel. Polisen har beredskap att behandla sökningar och begäranden om återsändande i enlighet med omarbetningen av SIS 3-förordningen.
För att öka effektiviteten i bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten ska man genom ett intensivare samarbete mellan polisen och åklagaren vid förundersökningar och effektiva åtgärder för att spåra av vinning av brott sträva efter brottsutredning i realtid, en minskning av antalet fall som är under utredning, en förkortning av utredningstiderna och en ökning av den vinning av brott som återtas. Bekämpningen av ekonomisk brottslighet genomförs i enlighet med färdplanen för genomförande för programmet för bekämpning av grå ekonomi. Samarbetet med centrala aktörer utvecklas. Bekämpningen av miljöbrott utvecklas genom att öka polisens kompetens och utnyttja flermyndighetsverksamhet.
Den för samhället och individerna mest skadliga it-relaterade brottsligheten bekämpas i samarbete med andra myndigheter, företag och organisationer. Den it-relaterade brottslighet som riktar sig mot enskilda medborgare bekämpas i synnerhet genom att informera om nya sätt att begå brott.
Polisen avslöjar fortsättningsvis grov narkotikabrottslighet, fäster uppmärksamhet vid en effektiv hänvisning av användarna till vård i samarbete med övriga myndigheter och satsar på underrättelseinhämtning som avser datanät. Polisen strävar efter att försvåra den organiserade brottslighetens verksamhet och integrering i samhällsstrukturerna genom förfarandet för att bekämpa brott med administrativa åtgärder samt stöder personer som vill lämna organiserade kriminella sammanslutningar (Exit-åtgärder).
Brottsbekämpning
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Produktivitet | |||
Produktivitet (uppklarade strafflagsbrott/årsv.) | 79 | 80 | 79 |
Resurshushållning | |||
Årsverken | 3 883 | 3 941 | 3 954 |
Kostnader för brottsbekämpning, 1 000 euro | 392 441 | 405 000 | 388 000 |
Resurshushållning (kostnader/uppklarade strafflagsbrott), euro | 1 273,1 | 1 294 | 1 240 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Brottsutredningsnivå för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), %, minst | 44,6 | 48,0 | 50,0 |
Utredningstiden för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), medeltal, dygn | 146 | 145 | 140 |
Brottsutredningsnivå för egendomsbrott, %, minst | 34,6 | 35,0 | 37,0 |
Utredningsnivå för brott mot liv och hälsa, %, minst | 90,0 | 90,0 | 90,0 |
Anhängighetstiden för uppklarade ekonomiska brott, medeltal, dygn, högst | 513 | 495 | 495 |
Utredning och bekämpning av våldsbrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,99 | - | 3,00 |
Utredning av ekonomiska brott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,81 | - | 2,80 |
Utredning/avslöjande av narkotikabrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,91 | - | 2,90 |
Utredning av inbrott i bostäder, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,74 | - | 2,80 |
Utredning av bilstölder, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,67 | - | 2,70 |
Utredning av hatbrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,89 | - | 2,90 |
Bekämpning av it-relaterad brottslighet, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,80 | - | 3,00 |
Årsverken som använts för utredning av IT-brott | 50,9 | 50,9 | 50,9 |
Prestationer | |||
Alla uppklarade brott, antal, inkl. trafikförseelser | 501 395 | 325 000 | 325 000 |
Uppklarade strafflagsbrott, antal | 308 532 | 313 000 | 313 000 |
Återtagande av vinningen av alla brott (netto), mn euro | 35,8 | 25,0 | 25,0 |
Återtagande av vinningen av ekonomiska brott (netto), mn euro | 24,8 | 20,0 | 20,0 |
Antal uppklarade ekonomiska brott, st. | 2 082 | 2 000 | 2 000 |
Antal ouppklarade ekonomiska brott, st. | 3 142 | 2 800 | 2 700 |
Antal uppklarade brott som utförts av organiserade kriminella sammanslutningar, st. | 544 | 520 | 540 |
Antal brott mot liv och hälsa, st. | 35 703 | 35 000 | 35 000 |
Grova narkotikabrott som kommit till polisens kännedom, antal | 1 133 | 1 100 | 1 200 |
1) Källa: Polisbarometern
Polisens tillståndsförvaltning har i och med det administrativa beslutsfattandet och genom olika övervakningsmetoder en förebyggande effekt på brott samt en tryggande effekt på allmän ordning och allmän säkerhet. Tjänster tillhandahålls huvudsakligen i form av e-tjänster, även genom att sköta om behovet av tjänster hos grupper med särskilda behov. Utnyttjandegraden i fråga om e-tjänster hålls planmässigt på en hög nivå..
Tillståndstjänsterna produceras på ett makroekonomiskt och kostnadseffektivt sätt så att de säkerställer en tillräcklig servicenivå, effektiva förfaranden och motsvarande resurser inom den avgiftsbelagda tillståndsförvaltningen och sörjer för kostnadsmotsvarigheten.
Avgiftsbelagd tillståndsförvaltning (tillståndstjänst)
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Produktivitet | |||
Produktivitet (avgiftsbelagda ärenden som behandlats av polisen/avgiftsbelagda tillståndsårsverken) | 2 507,1 | 3 166,7 | 3 333,3 |
Resurshushållning | |||
Årsverken (avgiftsbelagda) | 336,1 | 330,0 | 330,0 |
Tillståndsförvaltningens intäktsprognos/uppskattning, 1 000 euro | 36 507 | 50 000 | 50 000 |
Kostnader för tillståndstjänster, (avgiftsbelagda) 1 000 euro | 47 867 | 50 000 | 50 000 |
Resurshållning (kostnader/avgiftsbelagda ärenden som behandlats av polisen), euro | 56,8 | 48,0 | 45,0 |
Kostnadsmotsvarighet för tillståndsförvaltningen, % | 76,3 | 100 | 100 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Tillståndsförvaltningen, vitsord 1—41) | 3,39 | - | 3,39 |
Utfall för elektronisk ärendehantering (%) | 32,8 | 32,8 | 35,0 |
Utnyttjandegraden av e-tjänster (%) | 72,1 | 72,0 | 75,0 |
Beläggningsgraden av tidsbokning (antal tidsbokningar/antal kundbesök), % 2) | 51,7 | 52,0 | 52,0 |
Kundserviceställenas kundantal | 621 000 | 650 000 | 650 000 |
Prestationer | |||
Avgiftsbelagda tillståndsärenden som behandlats av polisen sammanlagt, st. | 842 505 | 1 045 000 | 1 100 000 |
1) Källa: Polisbarometern
2) Antal tidsbokningar/antal kundbesök
Polisens personal- och kompetensbehov tillgodoses genom examensutbildning och fortbildning på båda nationalspråken. Vid Polisyrkeshögskolan kan man också avlägga befälsexamen för räddningsbranschen, som genomförs i samarbete med Räddningsinstitutet. Utbildning ordnas också för olika intressentgrupper och privata aktörer.
Läroplanerna för examensutbildningen utvecklas kontinuerligt i enlighet med förändringarna i omvärlden. I utbildningens innehåll och mål betonas bl.a. de kunskaper och färdigheter som internationellt polissamarbete, kulturell mångfald och nya informationssystem förutsätter. Utbildningarnas produktivitet och tillgänglighet förbättras genom att utbudet av nätbaserad undervisning utvidgas. Polisyrkeshögskolan producerar forskningsdata för utvecklandet av polisverksamheten, den inre säkerheten och undervisningen vid läroanstalten.
Polisutbildning
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Resurshushållning | |||
Polisyrkeshögskolans totala kostnader, 1 000 euro | 27 819 | 26 500 | 26 500 |
Årsverken | 194,9 | 190,0 | 190,0 |
Polis (yrkeshögskoleutbildning), examensutbildningens pris per studiepoäng, högst, euro | 217 | 190 | 190 |
Polis (högre yrkeshögskoleutbildning), examensutbildningens pris per studiepoäng, högst, euro | 132 | 250 | 250 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Polis (yrkeshögskoleutbildning) - utexaminerade inom målsatt tid, % | 97 | 92 | 92 |
Prestationer | |||
Polis (yrkeshögskoleutbildning), antal sökande per nybörjarplats | 13,1 | 10 | 10 |
Polis (yrkeshögskoleutbildning), antal studerande som inlett studierna | 327 | 400 | 400 |
Polis (yrkeshögskoleutbildning), antal utexaminerade | 356 | 375 | 375 |
Publikationer st. | 38 | 40 | 40 |
Gemensamma tjänster - stödfunktioner och övriga uppgifter
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Gemensamma tjänster - stödfunktioner1) | |||
Resurshushållning | |||
Årsverken | 1 708 | 1 561 | 1 561 |
Gemensamma tjänster - övriga uppgifter2) | |||
Resurshushållning | |||
Årsverken | 729 | 666 | 703 |
Kostnader för de övriga uppgifterna, 1 000 euro | 60 878 | 65 000 | 65 000 |
1) Stödfunktioner=ekonomiförvaltning, personaladministration, materialfunktioner, datateknik, forsknings- och analysfunktion, utbildning, arbetshälsa, koncerntjänster, styrfunktioner
2) Övriga uppgifter= vakter, fängelsefunktioner, fångtransporter, handräckning, hittegodsfunktion, klagomål och besvärsärenden, särskilda funktioner inom tillståndsförvaltningen
Polispersonalens kompetens motsvarar omvärldens behov. Säkerheten och hälsan i arbetet säkerställs genom arbetarskyddsmetoder. Särskild uppmärksamhet fästs vid att stödja arbetsförmågan för att främja välbefinnandet i arbetet hos väktare och personer som arbetar med brottsutredning. Jämställdhet och likabehandling mellan könen samt mångfald inom polisen främjas. I enlighet med målen i regeringsprogrammet fortsätter man med åtgärderna för att garantera hälsosamma, trygga och funktionellt ändamålsenliga lokaler för personalen.
Mänskliga resurser
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Årsverken 1) | 10 166 | 10 110 | 10 170 |
Kvinnor, % | 30,9 | 31,2 | 31,3 |
Polismän, årsv. | 7 376 | 7 450 | 7 500 |
Kvinnor, % | 19,2 | 19,4 | 19,6 |
Studerande, årsv.2) | 319 | 280 | 290 |
Kvinnor, % | 36,3 | 36,5 | 36,7 |
Övrig personal, årsv. | 2 471 | 2 380 | 2 380 |
Kvinnor, % | 65,4 | 65,6 | 65,8 |
Kvinnor, % inom underbefälet, befälet och på chefsnivå | 14,3 | 14,5 | 14,7 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 9,0 | 9,0 | 9,0 |
Arbetstillfredsställelseindex 3) | - | 3,3 | - |
1) Källa PolStat, alla moment. Andel anställda under polisens moment 26.10.01 i utfallet för 2020 tot. 10 116 årsv., andel anställda under övriga moment tot. 48,9 årsv. Andel anställda under övriga moment i uppskattningen för 2021 tot. 40 årsv. Andel som anställs under övriga moment i målet för 2022 tot. 40 årsv.
2) Med studerande avses sådana studerande som står till förfogande som arbetskraft och som gör sin praktikperiod som arbets- eller fältpraktik.
3) Arbetstillfredsställelseindex mäts i polisens personalbarometer. Nästa personalbarometer för polisen genomförs 2021.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 863 960 | 869 146 | 877 741 |
Bruttoinkomster | 53 812 | 69 785 | 69 785 |
Nettoutgifter | 810 148 | 799 361 | 807 956 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 41 886 | ||
— överförts till följande år | 34 104 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 36 507 | 57 247 | 57 247 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 47 867 | 57 247 | 57 247 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -11 361 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 76,3 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr. 2019) | -75 |
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur som gjorts i riksdagen | -600 |
Det nationella införandet av PRS-tjänsten i satellitnavigeringssystemet Galileo | 25 |
Hyror för lokaler (bortfall av tillägg av engångsnatur) | -1 181 |
Höjningar av hyrorna för polisens lokaler (lokalprojekt som finns på Senatsfastigheters lista) | 1 928 |
Interoperability inom polisen (IO) | 1 638 |
Lokaler | 1 500 |
Polisens behov av tilläggsresurser för att bekämpa brott som riktar sig mot kritiska sektorer (15 årsverken) | 1 200 |
Reform av teleavlyssningssystemet (bortfall av tillägg av engångsnatur) | -1 000 |
Stärkande av polisens resurser (brottsbekämpning, särskilt människohandel, bekämpning av ekonomisk brottslighet, it-brottsutredning, säkerheten i glesbygden), bortfall av tillägg av engångsnatur | -4 100 |
Säkerställandet av övervakningen och verkställigheten av effektiv bekämpning av penningtvätt (RRF pelare 2) | 1 289 |
Tillägg av investeringskaraktär för att säkerställa funktionsförmågan (bortfall av tillägg av engångsnatur) | -10 000 |
Upprätthållande av antalet årsverken och fortsatt verksamhet för enheten mot människohandel | 10 600 |
Utgifter för den operativa verksamheten (överföring från moment 26.10.02) | 685 |
Ändring av 25 kap. 9 § i strafflagen, olaga hot. | 1 050 |
Ändring av SIS-förordningen | 1 377 |
Ökning av antalet polismän till 7 500 årsverken | 2 500 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | -128 |
Lönejusteringar | 3 843 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -1 956 |
Sammanlagt | 8 595 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2022 budget | 807 956 000 |
2021 III tilläggsb. | 6 733 000 |
2021 budget | 799 361 000 |
2020 bokslut | 802 366 000 |
02. Skyddspolisens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 40 821 000 euro.
Anslaget får även användas till föreskrivna ersättningar till teleföretag.
Förklaring:Skyddspolisen är en effektiv säkerhets- och underrättelsetjänst med förmåga till förnyelse, vars sakkunskap skapar grunden för Finlands nationella säkerhet. Den lagstiftning om civil underrättelseinhämtning som trädde i kraft den 1 juni 2019 framhäver betydelsen av underrättelse i Skyddspolisens verksamhet. Skyddspolisen har blivit en säkerhetstjänst i hemlandet och en underrättelsetjänst i fråga om utlandet. Skyddspolisen har fått rätt inhämta information utomlands och rätt att inhämta information om datatrafik som överskrider Finlands gränser i datanät. Dessutom producerar Skyddspolisen alla finländska säkerhetsutredningar med undantag för försvarsförvaltningens säkerhetsutredningar.
Skyddspolisen har till uppgift att på förhand upptäcka fenomen som hotar den nationella säkerheten och förutse deras konsekvenser för Finland. Skyddspolisens huvudsakliga uppgift är att samla in, analysera och rapportera information, i synnerhet till stöd för statsledningens, tjänstemännens och myndigheternas beslutsfattande. Skyddspolisens verksamhet styrs av de prioriteringar för civil underrättelseinhämtning som inrikesministeriet fastställt och med hjälp av vilka myndighetens inhämtande av information och rapporterings styrs. Prioriteringarna samordnas årligen med den militära underrättelseinhämtningen för att undvika överlappningar.
De nya befogenheterna och andra reformer har framför allt avspeglats i rekrytering av nya arbetstagare. Antalet anställda har ökat i snabb takt och överskridit gränsen på 500 arbetstagare. I den växande organisationen har särskild uppmärksamhet fästs vid arbetstagarnas välbefinnande. Det föreslås att Skyddspolisen ska tilldelas resurser för att svara för befogenheterna enligt lagstiftningen och för att möjliggöra en effektiv och korrekt tillämpning av dem. Genom dem säkerställs Skyddspolisens förmåga att reagera på den snabba förändringen i omvärlden.
Fördelning av omkostnaderna (%)
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Personalutgifter | 60 | 51 | 65 |
Utgifter för lokaler | 8 | 7 | 9 |
IKT-utgifter | 18 | 29 | 11 |
Övriga utgifter | 14 | 13 | 15 |
Sammanlagt | 100 | 100 | 100 |
---|
Skyddspolisen
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Verksamhetens resultat | |||
---|---|---|---|
Utarbetade rapporter | 122 | 100 | 120 |
Informationsmöten om säkerheten | 174 | 150 | 320 |
Säkerhetsutredningar, st.1) | 88 349 | 70 679 | 70 679 |
— Begränsade | 40 235 | 32 188 | 32 188 |
— Normala | 31 385 | 25 108 | 25 108 |
— Omfattande | 567 | 453 | 453 |
— Tillfogade | 16 162 | 12 930 | 12 930 |
Utlåtanden i ärenden som gäller medborgarskap | 54 | 90 | 120 |
Utlåtanden i ärenden som gäller uppehållstillstånd och arbetstillstånd | 402 | 1 300 | 1 300 |
Utlåtanden om viseringsansökningar | 266 | 300 | 2 300 |
Utlåtanden om asyl 2) | - | 5 | 5 |
Hanteringen av resurser | |||
Finansiering av omkostnader | 42 946 | 44 553 | 40 271 |
Årsverken | 474 | 500 | 500 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 6,9 | 6,9 | 6,9 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
1) Det totala antalet prestationer omfattar både avgiftsbelagda och avgiftsfria prestationer.
2) I siffrorna ingår inte UNHCR-utlåtanden och interna förflyttningar inom EU.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 50 850 | 51 828 | 47 596 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 7 904 | 7 275 | 6 775 |
Nettoutgifter | 42 946 | 44 553 | 40 821 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 13 289 | ||
— överförts till följande år | 19 463 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 6 678 | 6 300 | 5 800 |
— övriga intäkter | 389 | 255 | 260 |
Intäkter sammanlagt | 7 067 | 6 555 | 6 060 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 4 436 | 4 685 | 4 650 |
— andel av samkostnader | 1 841 | 1 870 | 1 410 |
Kostnader sammanlagt | 6 227 | 6 555 | 6 060 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 840 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 113 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Informationssystemen för civil underrättelseinhämtning | -3 360 |
Reservmaskinsal | 550 |
Utgifter för den operativa verksamheten | -400 |
Utgifter för den operativa verksamheten (överföring till moment 26.10.01) | -685 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | 27 |
Lönejusteringar | 194 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -58 |
Sammanlagt | -3 732 |
2022 budget | 40 821 000 |
2021 III tilläggsb. | -658 000 |
2021 budget | 44 553 000 |
2020 bokslut | 49 120 000 |
20. Utgifter för transporter i samband med avlägsnande ur landet och hämtning (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 7 608 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter för transporter föranledda av avlägsnande av personer ur landet som polisen ansvarar för
2) till utgifter för tolknings- och översättningstjänster för asylsökande och dem som ska avlägsnas ur landet
3) till utgifter för transporter i samband med hämtning av förbrytare som överlåts till Finland
4) till utgifter för identifiering av personer som ska avlägsnas ur landet och anskaffning av nödvändiga resedokument
5) till ersättning av utgifter för utbildning, resor och inkvartering till följd av användningen av en beredskapsgrupp för mottagande av asylsökande och en nationell beredskapsgrupp för genomförande av tillbakasändning.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Transporter för avlägsnande ur landet | 3 808 000 |
Tolknings- och översättningstjänster | 1 550 000 |
Transporter i samband med hämtning | 250 000 |
Utredning av identitet | 300 000 |
Användning av beredskapsgrupp | 1 700 000 |
Sammanlagt | 7 608 000 |
2022 budget | 7 608 000 |
2021 III tilläggsb. | — |
2021 budget | 7 608 000 |
2020 bokslut | 1 608 000 |