Statsbudgeten 2022
01. Polisväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 807 956 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av ersättningar till Ålands landskapsregering enligt 2 § i förordningen om polisförvaltningen i landskapet Åland (1177/2009)
2) till betalning av föreskrivna ersättningar till teleföretag.
Av anslaget har 1 289 000 euro reserverats för säkerställandet av övervakningen och verkställigheten av effektiv bekämpning av penningtvätt (RRF pelare 2) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen.
Förklaring:Polisens resultatrika verksamhet som främjar de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna bidrar till att Finland är världens tryggaste land. Polisen skapar trygghetskänsla genom att fullgöra sina lagstadgade uppgifter på ett tillförlitligt och effektivt sätt, på ett högklassigt sätt och i rätt tid, genom att polisen är synlig och anträffbar i människornas vardag samt genom att medborgarna har ett fortsatt förtroende för verksamheten. Aktionsberedskapen och beredskapsnivån är god. Målsättningen är att hotande fenomen kan identifieras och att de kan upptäckas och förhindras. Så många brott som möjligt förebyggs genom identifiering av grundorsakerna. Olaglig inresa och olaglig vistelse i landet bekämpas. Polisens trafiksäkerhetsarbete bidrar till att minska antalet dödsfall i trafiken.
Inom polisens verksamhet betonas aktionsberedskapen i synnerhet i brådskande larmuppdrag och förebyggande verksamhet samt inriktas effektiv brottsbekämpning särskilt på de brott som är mest skadliga för individen och samhället, inklusive trafikbrott. För att bevara samhällsfreden avvärjs sådana förehavanden och brott som kan utgöra fara för rätts- och samhällsordningen eller för rikets inre och yttre säkerhet i samarbete med övriga aktörer. Polisen sörjer för utvecklandet och upprätthållandet av det internationella polissamarbetet genom att delta i arbetet inom ramen för de bilaterala och multilaterala strukturer som inrättats för detta ändamål.
Polisens synlighet och tillgängligheten till tjänster ökas i den utsträckning som resurserna möjliggör genom digitalisering och tekniska lösningar. Samtidigt strävar man efter att säkerställa att polisen har kapacitet att bemöta behovet av brådskande hjälp.
Av anslaget under momentet föranleds 1 289 000 euro av utgifter som finansieras med inkomster från EU:s återhämtningsinstrument. Investeringshelheten för säkerställande av övervakningen och verkställigheten av effektiv bekämpning av penningtvätt främjar målet digitalisering i återhämtnings- och resiliensplanen (RRF pelare 2).
Fördelning av omkostnaderna (%)
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Personalutgifter | 69 | 68 | 71 |
Utgifter för lokaler | 9 | 9 | 10 |
IKT-utgifter | 10 | 10 | 10 |
Övriga utgifter | 12 | 13 | 9 |
Sammanlagt | 100 | 100 | 100 |
---|
Tillgången till brådskande larmtjänster samt aktionsberedskapstiden bibehålls på en god nivå. Polisens synlighet upprätthålls i glesbygdsområden och områden med lägre servicenivå i den utsträckning som resurserna tillåter. I polisens verksamhet betonas förebyggande verksamhet. I trafiksäkerhetsarbetet genomförs polisens program för trafikövervakning och trafiksäkerhet 2021—2030 genom att inrikta övervakningen på de centrala påverkansobjekt som fastställs i programmet.
Situationen i fråga om olaglig inresa är fortsättningsvis under kontroll i Finland och åtgärderna för att bekämpa olaglig inresa är trovärdiga och effektiva. Genomförandet av omarbetningen av SIS 3-förordningen förbättrar informationsutbytet.
Tillsyn
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Produktivitet | |||
Produktivitet (A-, B- och C-uppdrag/årsv.) | 1 012 | 963 | 929 |
Trafikövervakningens produktivitet, utan automatisk övervakning, trafikbrott/årsverke1) | 298 | 309 | 300 |
Resurshushållning | |||
Årsverken | 1 141 | 1 142 | 1 152 |
Kostnader för övervakning, 1 000 euro | 129 236 | 135 000 | 130 000 |
Resurshushållning (kostnader/A-, B- och C-uppdrag), euro | 127 | 127 | 121 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Framgångsrika ingripanden vid våld i nära relationer, medeltal minst, vitsord 1—4 | 2,84 | - | 2,90 |
Trafikövervakningen, medeltal minst, vitsord 1—4 | 3,06 | - | 3,10 |
Polispatrullering och annan synlig verksamhet, medeltal minst, vitsord 1—4 | 2,90 | - | 2,90 |
Arbetstid som använts för trafikövervakning, årsv. | 483,5 | 515,5 | 492,0 |
— varav arbetstid som använts för övervakning av tung trafik, årsv. | 53,9 | 59,3 | 52,0 |
Prestationer inom den automatiska trafikövervakningen, st. | 191 786 | 150 000 | 250 000 |
Grovt äventyrande av trafiksäkerheten, fall högst, st. | 6 067 | 4 039 | 5 020 |
Trafikolyckor som lett till personskada, högst, st. | 3 584 | 3 400 | 3 400 |
Fall av rattfylleri, högst, st. | 20 928 | 20 561 | 21 500 |
Prestationer | |||
---|---|---|---|
Antal uppdrag inom allmän ordning och säkerhet, st. | 1 017 572 | 1 100 273 | 1 070 000 |
— varav uppdrag på polisens eget initiativ, % | 40,5 | 40,6 | 40,7 |
På eget initiativ (%) i vissa uppdrag i anslutning till övervakningen av tätorter (03 Misshandel, slagsmål | 15 Skadegörelse | 34 Berusad person | 35 Störande beteende och ofog) | 8,9 | 7,2 | 8,9 |
1) Trafikövervakningens produktivitet, utan automatisk övervakning, beräknas enligt följande: Trafikprestationer = antalet anmälda brott, brottsbeteckningar som beaktas: äventyrande av trafiksäkerheten, grovt äventyrande av trafiksäkerheten, rattfylleri, grovt rattfylleri, fylleri i lufttrafik, fylleri i tågtrafik, fylleri i sjötrafik, överlämnande av fortskaffningsmedel till berusad, trafikfylleri med motorlöst fordon, förande av fortskaffningsmedel utan behörighet, smitning i vägtrafik. Utredande enhet = polisen (med undantag för utredningsgrupperna i samband med polisens trafikövervakningsapplikation [LVS] och polisens trafiksäkerhetscentral [LITUKE] samt Åland). Årsverken = genomförda timmar inom trafikövervakningen/1640 (exklusive automatisk övervakning). Till produktiviteten inom den automatiska trafikövervakningen räknas följande prestationer inom trafikövervakningen till prestationerna: Ordningsbot, straffyrkande, villkorlig ordningsbot, bötesföreläggande, bötesyrkande och straffyrkande samt prestationer som gäller avgift för trafikförseelse av typen ”automatisk övervakning”. Ogiltigförklarade prestationer har strukits ur antalet prestationer. Antalet årsverken beräknas enligt genomförda timmar inom den automatiska övervakningen/1640
Larmverksamhet
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Produktivitet | |||
Produktivitet (A- och B-larmuppdrag, antal/årsv.) | 227 | 205 | 222 |
Resurshushållning | |||
Årsverken | 2 146 | 2 173 | 2 183 |
Kostnader för larmverksamheten, 1 000 euro | 219 844 | 225 000 | 217 000 |
Resurshushållning (kostnader/larmuppdrag A+B), euro | 449,9 | 506 | 447 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Insatstiden för uppdrag i kategori A, min. | 10,0 | 9,8 | 9,8 |
Insatstiden för uppdrag i kategori A och B, min. | 15,0 | 15,1 | 15,0 |
Insatstid under 20 min (% av uppdrag A+B) | 76,8 | 76,5 | 76,8 |
Insatstid under 45 min (% av uppdrag A+B) | 95,7 | 95,6 | 96,0 |
Brådskande larmuppdrag, medeltal minst, vitsord 1—4 | 3,19 | - | 3,20 |
Prestationer | |||
Larmuppdrag i anslutning till familjevåld, högst, st. | 22 641 | 22 536 | 22 400 |
Antal A- och B-larmuppdrag, högst, st. | 488 687 | 444 876 | 485 000 |
Antal A-, B- och C-larmuppdrag, högst, st. | 1 017 572 | 1 100 273 | 1 070 000 |
Inom brottsbekämpningen betonas bekämpandet av brott som riktar sig mot den personliga integriteten, dvs. brott mot liv och hälsa, sexualbrott samt brott som undergräver samhällets och näringslivets strukturer. I synnerhet beaktas brott mot barn och bekämpning av familjevåld och våld i nära relationer samt säkerställs att parterna hänvisas till flermyndighetsmodeller och stödtjänster. Förändringen i verksamhetsmiljön kräver att verksamheten är förebyggande med särskild hänsyn till akuta och tidskrävande fenomen. År 2022 fortsätter bekämpningen av brott och hatbrott i anslutning till våldsam extremism samt förbättringen av identifieringsförmågan och informationsgången i fråga om tips om allvarliga och farliga gärningar.
Brottsutredningsnivån för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott) och resultaten av polisens brottsbekämpning kvarstår på 2021 års nivå. För att påskynda straffprocesskedjan och öka dess genomslagskraft fortsätter utvecklandet av verksamheten också inom åklagarsamarbetet.
Bekämpningen av människohandelsbrott fortsätter och flermyndighetssamarbetet intensifieras ytterligare. Med hjälp av specialiseringsutbildningen förbättras polisens beredskap att identifiera och bekämpa människohandel. Polisen har beredskap att behandla sökningar och begäranden om återsändande i enlighet med omarbetningen av SIS 3-förordningen.
För att öka effektiviteten i bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten ska man genom ett intensivare samarbete mellan polisen och åklagaren vid förundersökningar och effektiva åtgärder för att spåra av vinning av brott sträva efter brottsutredning i realtid, en minskning av antalet fall som är under utredning, en förkortning av utredningstiderna och en ökning av den vinning av brott som återtas. Bekämpningen av ekonomisk brottslighet genomförs i enlighet med färdplanen för genomförande för programmet för bekämpning av grå ekonomi. Samarbetet med centrala aktörer utvecklas. Bekämpningen av miljöbrott utvecklas genom att öka polisens kompetens och utnyttja flermyndighetsverksamhet.
Den för samhället och individerna mest skadliga it-relaterade brottsligheten bekämpas i samarbete med andra myndigheter, företag och organisationer. Den it-relaterade brottslighet som riktar sig mot enskilda medborgare bekämpas i synnerhet genom att informera om nya sätt att begå brott.
Polisen avslöjar fortsättningsvis grov narkotikabrottslighet, fäster uppmärksamhet vid en effektiv hänvisning av användarna till vård i samarbete med övriga myndigheter och satsar på underrättelseinhämtning som avser datanät. Polisen strävar efter att försvåra den organiserade brottslighetens verksamhet och integrering i samhällsstrukturerna genom förfarandet för att bekämpa brott med administrativa åtgärder samt stöder personer som vill lämna organiserade kriminella sammanslutningar (Exit-åtgärder).
Brottsbekämpning
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Produktivitet | |||
Produktivitet (uppklarade strafflagsbrott/årsv.) | 79 | 80 | 79 |
Resurshushållning | |||
Årsverken | 3 883 | 3 941 | 3 954 |
Kostnader för brottsbekämpning, 1 000 euro | 392 441 | 405 000 | 388 000 |
Resurshushållning (kostnader/uppklarade strafflagsbrott), euro | 1 273,1 | 1 294 | 1 240 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Brottsutredningsnivå för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), %, minst | 44,6 | 48,0 | 50,0 |
Utredningstiden för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), medeltal, dygn | 146 | 145 | 140 |
Brottsutredningsnivå för egendomsbrott, %, minst | 34,6 | 35,0 | 37,0 |
Utredningsnivå för brott mot liv och hälsa, %, minst | 90,0 | 90,0 | 90,0 |
Anhängighetstiden för uppklarade ekonomiska brott, medeltal, dygn, högst | 513 | 495 | 495 |
Utredning och bekämpning av våldsbrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,99 | - | 3,00 |
Utredning av ekonomiska brott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,81 | - | 2,80 |
Utredning/avslöjande av narkotikabrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,91 | - | 2,90 |
Utredning av inbrott i bostäder, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,74 | - | 2,80 |
Utredning av bilstölder, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,67 | - | 2,70 |
Utredning av hatbrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,89 | - | 2,90 |
Bekämpning av it-relaterad brottslighet, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,80 | - | 3,00 |
Årsverken som använts för utredning av IT-brott | 50,9 | 50,9 | 50,9 |
Prestationer | |||
Alla uppklarade brott, antal, inkl. trafikförseelser | 501 395 | 325 000 | 325 000 |
Uppklarade strafflagsbrott, antal | 308 532 | 313 000 | 313 000 |
Återtagande av vinningen av alla brott (netto), mn euro | 35,8 | 25,0 | 25,0 |
Återtagande av vinningen av ekonomiska brott (netto), mn euro | 24,8 | 20,0 | 20,0 |
Antal uppklarade ekonomiska brott, st. | 2 082 | 2 000 | 2 000 |
Antal ouppklarade ekonomiska brott, st. | 3 142 | 2 800 | 2 700 |
Antal uppklarade brott som utförts av organiserade kriminella sammanslutningar, st. | 544 | 520 | 540 |
Antal brott mot liv och hälsa, st. | 35 703 | 35 000 | 35 000 |
Grova narkotikabrott som kommit till polisens kännedom, antal | 1 133 | 1 100 | 1 200 |
1) Källa: Polisbarometern
Polisens tillståndsförvaltning har i och med det administrativa beslutsfattandet och genom olika övervakningsmetoder en förebyggande effekt på brott samt en tryggande effekt på allmän ordning och allmän säkerhet. Tjänster tillhandahålls huvudsakligen i form av e-tjänster, även genom att sköta om behovet av tjänster hos grupper med särskilda behov. Utnyttjandegraden i fråga om e-tjänster hålls planmässigt på en hög nivå..
Tillståndstjänsterna produceras på ett makroekonomiskt och kostnadseffektivt sätt så att de säkerställer en tillräcklig servicenivå, effektiva förfaranden och motsvarande resurser inom den avgiftsbelagda tillståndsförvaltningen och sörjer för kostnadsmotsvarigheten.
Avgiftsbelagd tillståndsförvaltning (tillståndstjänst)
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Produktivitet | |||
Produktivitet (avgiftsbelagda ärenden som behandlats av polisen/avgiftsbelagda tillståndsårsverken) | 2 507,1 | 3 166,7 | 3 333,3 |
Resurshushållning | |||
Årsverken (avgiftsbelagda) | 336,1 | 330,0 | 330,0 |
Tillståndsförvaltningens intäktsprognos/uppskattning, 1 000 euro | 36 507 | 50 000 | 50 000 |
Kostnader för tillståndstjänster, (avgiftsbelagda) 1 000 euro | 47 867 | 50 000 | 50 000 |
Resurshållning (kostnader/avgiftsbelagda ärenden som behandlats av polisen), euro | 56,8 | 48,0 | 45,0 |
Kostnadsmotsvarighet för tillståndsförvaltningen, % | 76,3 | 100 | 100 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Tillståndsförvaltningen, vitsord 1—41) | 3,39 | - | 3,39 |
Utfall för elektronisk ärendehantering (%) | 32,8 | 32,8 | 35,0 |
Utnyttjandegraden av e-tjänster (%) | 72,1 | 72,0 | 75,0 |
Beläggningsgraden av tidsbokning (antal tidsbokningar/antal kundbesök), % 2) | 51,7 | 52,0 | 52,0 |
Kundserviceställenas kundantal | 621 000 | 650 000 | 650 000 |
Prestationer | |||
Avgiftsbelagda tillståndsärenden som behandlats av polisen sammanlagt, st. | 842 505 | 1 045 000 | 1 100 000 |
1) Källa: Polisbarometern
2) Antal tidsbokningar/antal kundbesök
Polisens personal- och kompetensbehov tillgodoses genom examensutbildning och fortbildning på båda nationalspråken. Vid Polisyrkeshögskolan kan man också avlägga befälsexamen för räddningsbranschen, som genomförs i samarbete med Räddningsinstitutet. Utbildning ordnas också för olika intressentgrupper och privata aktörer.
Läroplanerna för examensutbildningen utvecklas kontinuerligt i enlighet med förändringarna i omvärlden. I utbildningens innehåll och mål betonas bl.a. de kunskaper och färdigheter som internationellt polissamarbete, kulturell mångfald och nya informationssystem förutsätter. Utbildningarnas produktivitet och tillgänglighet förbättras genom att utbudet av nätbaserad undervisning utvidgas. Polisyrkeshögskolan producerar forskningsdata för utvecklandet av polisverksamheten, den inre säkerheten och undervisningen vid läroanstalten.
Polisutbildning
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Resurshushållning | |||
Polisyrkeshögskolans totala kostnader, 1 000 euro | 27 819 | 26 500 | 26 500 |
Årsverken | 194,9 | 190,0 | 190,0 |
Polis (yrkeshögskoleutbildning), examensutbildningens pris per studiepoäng, högst, euro | 217 | 190 | 190 |
Polis (högre yrkeshögskoleutbildning), examensutbildningens pris per studiepoäng, högst, euro | 132 | 250 | 250 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Polis (yrkeshögskoleutbildning) - utexaminerade inom målsatt tid, % | 97 | 92 | 92 |
Prestationer | |||
Polis (yrkeshögskoleutbildning), antal sökande per nybörjarplats | 13,1 | 10 | 10 |
Polis (yrkeshögskoleutbildning), antal studerande som inlett studierna | 327 | 400 | 400 |
Polis (yrkeshögskoleutbildning), antal utexaminerade | 356 | 375 | 375 |
Publikationer st. | 38 | 40 | 40 |
Gemensamma tjänster - stödfunktioner och övriga uppgifter
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Gemensamma tjänster - stödfunktioner1) | |||
Resurshushållning | |||
Årsverken | 1 708 | 1 561 | 1 561 |
Gemensamma tjänster - övriga uppgifter2) | |||
Resurshushållning | |||
Årsverken | 729 | 666 | 703 |
Kostnader för de övriga uppgifterna, 1 000 euro | 60 878 | 65 000 | 65 000 |
1) Stödfunktioner=ekonomiförvaltning, personaladministration, materialfunktioner, datateknik, forsknings- och analysfunktion, utbildning, arbetshälsa, koncerntjänster, styrfunktioner
2) Övriga uppgifter= vakter, fängelsefunktioner, fångtransporter, handräckning, hittegodsfunktion, klagomål och besvärsärenden, särskilda funktioner inom tillståndsförvaltningen
Polispersonalens kompetens motsvarar omvärldens behov. Säkerheten och hälsan i arbetet säkerställs genom arbetarskyddsmetoder. Särskild uppmärksamhet fästs vid att stödja arbetsförmågan för att främja välbefinnandet i arbetet hos väktare och personer som arbetar med brottsutredning. Jämställdhet och likabehandling mellan könen samt mångfald inom polisen främjas. I enlighet med målen i regeringsprogrammet fortsätter man med åtgärderna för att garantera hälsosamma, trygga och funktionellt ändamålsenliga lokaler för personalen.
Mänskliga resurser
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Årsverken 1) | 10 166 | 10 110 | 10 170 |
Kvinnor, % | 30,9 | 31,2 | 31,3 |
Polismän, årsv. | 7 376 | 7 450 | 7 500 |
Kvinnor, % | 19,2 | 19,4 | 19,6 |
Studerande, årsv.2) | 319 | 280 | 290 |
Kvinnor, % | 36,3 | 36,5 | 36,7 |
Övrig personal, årsv. | 2 471 | 2 380 | 2 380 |
Kvinnor, % | 65,4 | 65,6 | 65,8 |
Kvinnor, % inom underbefälet, befälet och på chefsnivå | 14,3 | 14,5 | 14,7 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 9,0 | 9,0 | 9,0 |
Arbetstillfredsställelseindex 3) | - | 3,3 | - |
1) Källa PolStat, alla moment. Andel anställda under polisens moment 26.10.01 i utfallet för 2020 tot. 10 116 årsv., andel anställda under övriga moment tot. 48,9 årsv. Andel anställda under övriga moment i uppskattningen för 2021 tot. 40 årsv. Andel som anställs under övriga moment i målet för 2022 tot. 40 årsv.
2) Med studerande avses sådana studerande som står till förfogande som arbetskraft och som gör sin praktikperiod som arbets- eller fältpraktik.
3) Arbetstillfredsställelseindex mäts i polisens personalbarometer. Nästa personalbarometer för polisen genomförs 2021.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 863 960 | 869 146 | 877 741 |
Bruttoinkomster | 53 812 | 69 785 | 69 785 |
Nettoutgifter | 810 148 | 799 361 | 807 956 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 41 886 | ||
— överförts till följande år | 34 104 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 36 507 | 57 247 | 57 247 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 47 867 | 57 247 | 57 247 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -11 361 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 76,3 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr. 2019) | -75 |
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur som gjorts i riksdagen | -600 |
Det nationella införandet av PRS-tjänsten i satellitnavigeringssystemet Galileo | 25 |
Hyror för lokaler (bortfall av tillägg av engångsnatur) | -1 181 |
Höjningar av hyrorna för polisens lokaler (lokalprojekt som finns på Senatsfastigheters lista) | 1 928 |
Interoperability inom polisen (IO) | 1 638 |
Lokaler | 1 500 |
Polisens behov av tilläggsresurser för att bekämpa brott som riktar sig mot kritiska sektorer (15 årsverken) | 1 200 |
Reform av teleavlyssningssystemet (bortfall av tillägg av engångsnatur) | -1 000 |
Stärkande av polisens resurser (brottsbekämpning, särskilt människohandel, bekämpning av ekonomisk brottslighet, it-brottsutredning, säkerheten i glesbygden), bortfall av tillägg av engångsnatur | -4 100 |
Säkerställandet av övervakningen och verkställigheten av effektiv bekämpning av penningtvätt (RRF pelare 2) | 1 289 |
Tillägg av investeringskaraktär för att säkerställa funktionsförmågan (bortfall av tillägg av engångsnatur) | -10 000 |
Upprätthållande av antalet årsverken och fortsatt verksamhet för enheten mot människohandel | 10 600 |
Utgifter för den operativa verksamheten (överföring från moment 26.10.02) | 685 |
Ändring av 25 kap. 9 § i strafflagen, olaga hot. | 1 050 |
Ändring av SIS-förordningen | 1 377 |
Ökning av antalet polismän till 7 500 årsverken | 2 500 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | -128 |
Lönejusteringar | 3 843 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -1 956 |
Sammanlagt | 8 595 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2022 budget | 807 956 000 |
2021 III tilläggsb. | 6 733 000 |
2021 budget | 799 361 000 |
2020 bokslut | 802 366 000 |