Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Domstolar och rättshjälp
         30. Åklagare
         50. Valutgifter

Statsbudgeten 2022

40. Verkställighet av straffPDF-versio

Förklaring:Effektmålet för Brottspåföljdsmyndigheten är att minska risken för återfallsbrott för dem som avtjänar straff. Målet för Brottspåföljdsmyndigheten är att handleda personer som avtjänar straff till ett liv utan brott med stöd av samhällets allmänna servicesystem. Målet är att säkerställa rättssäkerheten och jämlik praxis samt att öka planmässig och progressiv frigivning.

Antalet fångar sjönk år 2020 eftersom verkställigheten av korta fängelsestraff och förvandlingsstraff för böter begränsades på grund av coronaviruspandemin. År 2022 förväntas antalet fångar igen stiga i samma takt som före pandemin, vilket bekräftas av verkställigheten av de fängelsestraff som skjutits upp på grund av begränsningarna. Också antalet personer som avtjänar samhällspåföljder förväntas öka en aning år 2022.

Verksamhetens omfattning

  2020
utfall
2021
uppskattning
2022
uppskattning
       
Antalet fångar i genomsnitt 2 800 2 900 3 100
Antal som placerats i fängelse från frihet 5 278 5 300 6 200
Antal samhällspåföljder som avtjänas i genomsnitt 3 083 3 150 3 200
Samhällspåföljder som ska verkställas 3 405 3 500 3 600
Sakkunnigutlåtanden som begärts i anslutning till påföljder 7 136 7 150 7 200

Målet är att minska frigivning direkt från slutna fängelser och att öka placeringen på öppna anstalter. Det beräknas att i genomsnitt 250 fångar per dag avtjänar övervakad frihet på prov år 2022. Samarbetet mellan fängelserna och byråerna för samhällspåföljder utökas när det gäller fångar som friges villkorligt. Man strävar efter att öka fångars deltagande i aktiviteter och tid utanför cellen samt interaktionen mellan personalen och de som avtjänar straff. Samarbetet med aktörer som producerar tjänster ökas särskilt i fråga om social- och hälsovården, arbetskraftsmyndigheterna och utbildningsanordnare. Kontinuiteten för vården och rehabiliteringen inom mentalvårdsarbetet och alkohol- och drogarbetet efter avtjänat straff säkerställs. Samarbetet med Enheten för hälso- och sjukvård för fångar stärks när det gäller att trygga vårdkedjan för fångarnas mentala hälsa samt bedömningen av arbets- och funktionsförmågan och styrningen till tjänster som stöder arbetsförmågan.

Placeringen av bötesfångar och korttidsfångar i extern rehabilitering ökas. Den rehabiliterande verksamheten för brottspåföljdsklienter som gjort sig skyldiga till sexualbrott och våldsbrott ökas. De tjänster och stödåtgärder som riktas till unga fångar och kvinnliga fångar utvecklas. Samarbetet med åklagarna och det övriga straffrättsliga systemet stärks. Brottspåföljdsmyndigheten deltar i det riksomfattande programmet för att halvera bostadslösheten i samarbete med projektkommunerna.

Tillgodoseendet av en jämlik och lagenlig behandling av brottspåföljdsklienter förbättras genom effektivisering av Brottspåföljdsmyndighetens regelstyrning och utökad utbildning för personalen. Uppnåendet av målet främjas också genom regelbunden tillsynsverksamhet och enheternas egenkontroll. Utvecklandet av elektroniska tjänster för brottspåföljdsklienter fortsätter. Möjligheterna till organiserad brottslighet i fängelser förebyggs och stödåtgärder för att komma loss från organiserad brottslighet stärks i samarbete med polismyndigheterna. Åtgärder utvecklas för att identifiera radikalisering bland brottspåföljdsklienterna och rikta åtgärder till sådana personer. När det gäller personer som gjort sig skyldiga till grovt våld görs det före frigivningen en bedömning av återfallsrisken, och samtidigt planeras tillräckliga stödåtgärder för den villkorliga friheten. Metoder utvecklas för att ingripa i trakasserier som riktas till personalen.

En organisationsreform genomförs i Brottspåföljdsmyndigheten. Utvecklingen och planeringen av produktivitetshöjande arbets- och verksamhetsprocesser och av nätverket av lokaler fortsätter. Ändringar i tjänste- och uppgiftsstrukturen görs även i fortsättningen utifrån en strategisk personalplan. Vid utvecklandet av innehåll och kompetenser i olika uppgifter betonas strategiska kärnuppgifter. Det nya kundinformationssystemet (Roti) som togs i bruk 2021 vidareutvecklas.

Uppgifter om personalen

  2020
utfall
2021
uppskattning
2022
mål
       
Antal anställda, årsv. 2 502 2 671 2 610
VMBaro ledarskapsindex 3,16 3,17 3,18
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 15,8 15,2 14,5

01. Brottspåföljdsmyndighetens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 233 651 000 euro.

Av anslaget får även högst 2 000 000 euro användas till sänkning av de hyresandelar för Brottspåföljdsmyndighetens personalbostäder som föranleds av funktionella behov.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen regeringens proposition om komplettering av regeringens proposition (RP 165/2020 rd) med förslag till lagar om ändring av bestämmelserna om rökning i fängelselagen och häktningslagen. I propositionen föreslås det att rökning helt förbjuds inomhus i slutna fängelser i syfte att förebygga hälsorisker för fångar och fängelseanställda som inte röker.

I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet preliminärt ställt upp följande mål för 2022:

Tabell med nyckeltal

  2020
utfall
2021
uppskattning
2022
mål
       
Verksamhetens mål      
Anstaltssäkerhetsindex1) 118 120 100
Fängelsefångar i öppna anstalter i genomsnitt per dag, % 45 45 46
— Kvinnor 52 52 53
— Män 44 45 46
Genomsnittlig andel fängelsefångar som inte deltar i verksamheten, % 2 19 18
— Kvinnor 12 12 11
— Män 21 20 19
Andel som slutfört övervakad frihet på prov, % avslutade 82 82 82
— Kvinnor 74 82 82
— Män 84 82 82
Andel som slutfört samhällstjänst, % avslutade 80 83 83
— Kvinnor 83 83 83
— Män 80 83 83
Produktivitet      
Fångar, i genomsnitt per dag/årsv. 1,3 1,2 1,4
Antal samhällspåföljder som avtjänas, i genomsnitt per dag/årsv. 12,0 12,0 12,2
Resurshushållning      
Omkostnader (netto)/fånge 67 200 69 600 62 300
Omkostnader (netto)/person som avtjänar en samhällspåföljd 7 380 7 750 7 300

1) Medelvärdet för åren 2011—2014 motsvarar index 100. Högre index anger lägre säkerhetsnivå.

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Utveckling och styrning 7 200
Klientprocesser 5 700
Adminstrativa tjänster och stödtjänster 82 500
Operativ verksamhet 138 251
Sammanlagt 233 651

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 232 205 245 239 239 501
Bruttoinkomster 11 087 11 300 5 850
Nettoutgifter 221 118 233 939 233 651
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 15 213    
— överförts till följande år 16 513    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)1)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 7 642 8 000 3 170
— övriga intäkter 1 000 790 1 000
Intäkter sammanlagt 8 642 8 790 4 170
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 13 899 14 000 8 670
— andel av samkostnader 9 447 10 000 9 140
Kostnader sammanlagt 23 346 24 000 17 810
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -14 704 -15 210 -13 640
Kostnadsmotsvarighet, % 37 37 23

1) Omfattar kostnadsmotsvarighetskalkyler för arbetsverksamhet och anstaltsbutiker. Från och med år 2022 omfattas endast kostnadsmotsvarighetskalkyler för arbetsverksamhet.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Behandling av brottmål (överföring till moment 33.01.06) -120
Centralisering av förvaltningsområdets it-tjänster (överföring till moment 25.01.21) -693
Fängelsesäkerheten: minskning av ensamarbete, arbete med kvinnliga fångar 2 000
Höjning av Valtoris serviceavgifter -88
Reform av säkerhetstekniken i fängelserna -300
Utökande av antalet anordningar för videokonferenser 148
Ökning av antalet fångar till följd av coronaviruspandemin -1 600
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror -55
Lönejusteringar 874
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -454
Sammanlagt -288

2022 budget 233 651 000
2021 III tilläggsb. -204 000
2021 I tilläggsb. 4 720 000
2021 budget 233 939 000
2020 bokslut 222 418 000

74. Arbeten vid öppna anstalter (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 4 700 000 euro.

Av anslaget får högst 1 700 000 euro användas för arbeten vid öppna anstalter för en kommuns, en församlings eller ett allmännyttigt samfunds arbetsprojekt.

Anslaget får användas till byggnads-, reparations- och underhållsarbeten i byggnader och miljöer som ägs av staten, kommunerna och allmännyttiga samfund samt till underhåll av nationalförmögenheten. Anslaget får också användas till markbyggnadsarbeten. Kommunernas, församlingarnas eller de allmännyttiga samfundens arbetsprojekt är kulturhistoriskt värdefulla eller kan förenas med rehabiliteringsverksamhet som delvis bekostas av instansen i fråga. Det arbete som ska utföras kan också användas för tillgodoräknande av kompetens. Anslaget får användas särskilt i långtidsprojekt för utgifter för nödvändiga stödfunktioner som krävs för skapande av förutsättningar för byggnadsprojekt som även genomförs som arbete vid öppna anstalter, såsom renovering av fångarnas bostadsrum.

Förklaring:Med anslaget för öppna anstalter kan man sysselsätta fångar och renovera kulturhistoriskt värdefulla objekt. Arbetsprojekten administreras bl.a. av förvaltningsnämnden för Sveaborg, Forststyrelsen, Museiverket, Senatfastigheter och kommunerna. Målet är att sysselsätta fångar i öppna anstalter och skapa serviceställen för personer som utför samhällstjänst.


2022 budget 4 700 000
2021 budget 4 700 000
2020 bokslut 4 700 000