Statsbudgeten 2022
Förklaring:Effektmålet för Brottspåföljdsmyndigheten är att minska risken för återfallsbrott för dem som avtjänar straff. Målet för Brottspåföljdsmyndigheten är att handleda personer som avtjänar straff till ett liv utan brott med stöd av samhällets allmänna servicesystem. Målet är att säkerställa rättssäkerheten och jämlik praxis samt att öka planmässig och progressiv frigivning.
Antalet fångar sjönk år 2020 eftersom verkställigheten av korta fängelsestraff och förvandlingsstraff för böter begränsades på grund av coronaviruspandemin. År 2022 förväntas antalet fångar igen stiga i samma takt som före pandemin, vilket bekräftas av verkställigheten av de fängelsestraff som skjutits upp på grund av begränsningarna. Också antalet personer som avtjänar samhällspåföljder förväntas öka en aning år 2022.
Verksamhetens omfattning
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 uppskattning |
|
Antalet fångar i genomsnitt | 2 800 | 2 900 | 3 100 |
Antal som placerats i fängelse från frihet | 5 278 | 5 300 | 6 200 |
Antal samhällspåföljder som avtjänas i genomsnitt | 3 083 | 3 150 | 3 200 |
Samhällspåföljder som ska verkställas | 3 405 | 3 500 | 3 600 |
Sakkunnigutlåtanden som begärts i anslutning till påföljder | 7 136 | 7 150 | 7 200 |
Målet är att minska frigivning direkt från slutna fängelser och att öka placeringen på öppna anstalter. Det beräknas att i genomsnitt 250 fångar per dag avtjänar övervakad frihet på prov år 2022. Samarbetet mellan fängelserna och byråerna för samhällspåföljder utökas när det gäller fångar som friges villkorligt. Man strävar efter att öka fångars deltagande i aktiviteter och tid utanför cellen samt interaktionen mellan personalen och de som avtjänar straff. Samarbetet med aktörer som producerar tjänster ökas särskilt i fråga om social- och hälsovården, arbetskraftsmyndigheterna och utbildningsanordnare. Kontinuiteten för vården och rehabiliteringen inom mentalvårdsarbetet och alkohol- och drogarbetet efter avtjänat straff säkerställs. Samarbetet med Enheten för hälso- och sjukvård för fångar stärks när det gäller att trygga vårdkedjan för fångarnas mentala hälsa samt bedömningen av arbets- och funktionsförmågan och styrningen till tjänster som stöder arbetsförmågan.
Placeringen av bötesfångar och korttidsfångar i extern rehabilitering ökas. Den rehabiliterande verksamheten för brottspåföljdsklienter som gjort sig skyldiga till sexualbrott och våldsbrott ökas. De tjänster och stödåtgärder som riktas till unga fångar och kvinnliga fångar utvecklas. Samarbetet med åklagarna och det övriga straffrättsliga systemet stärks. Brottspåföljdsmyndigheten deltar i det riksomfattande programmet för att halvera bostadslösheten i samarbete med projektkommunerna.
Tillgodoseendet av en jämlik och lagenlig behandling av brottspåföljdsklienter förbättras genom effektivisering av Brottspåföljdsmyndighetens regelstyrning och utökad utbildning för personalen. Uppnåendet av målet främjas också genom regelbunden tillsynsverksamhet och enheternas egenkontroll. Utvecklandet av elektroniska tjänster för brottspåföljdsklienter fortsätter. Möjligheterna till organiserad brottslighet i fängelser förebyggs och stödåtgärder för att komma loss från organiserad brottslighet stärks i samarbete med polismyndigheterna. Åtgärder utvecklas för att identifiera radikalisering bland brottspåföljdsklienterna och rikta åtgärder till sådana personer. När det gäller personer som gjort sig skyldiga till grovt våld görs det före frigivningen en bedömning av återfallsrisken, och samtidigt planeras tillräckliga stödåtgärder för den villkorliga friheten. Metoder utvecklas för att ingripa i trakasserier som riktas till personalen.
En organisationsreform genomförs i Brottspåföljdsmyndigheten. Utvecklingen och planeringen av produktivitetshöjande arbets- och verksamhetsprocesser och av nätverket av lokaler fortsätter. Ändringar i tjänste- och uppgiftsstrukturen görs även i fortsättningen utifrån en strategisk personalplan. Vid utvecklandet av innehåll och kompetenser i olika uppgifter betonas strategiska kärnuppgifter. Det nya kundinformationssystemet (Roti) som togs i bruk 2021 vidareutvecklas.
Uppgifter om personalen
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Antal anställda, årsv. | 2 502 | 2 671 | 2 610 |
VMBaro ledarskapsindex | 3,16 | 3,17 | 3,18 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 15,8 | 15,2 | 14,5 |
01. Brottspåföljdsmyndighetens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 233 651 000 euro.
Av anslaget får även högst 2 000 000 euro användas till sänkning av de hyresandelar för Brottspåföljdsmyndighetens personalbostäder som föranleds av funktionella behov.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen regeringens proposition om komplettering av regeringens proposition (RP 165/2020 rd) med förslag till lagar om ändring av bestämmelserna om rökning i fängelselagen och häktningslagen. I propositionen föreslås det att rökning helt förbjuds inomhus i slutna fängelser i syfte att förebygga hälsorisker för fångar och fängelseanställda som inte röker.
I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet preliminärt ställt upp följande mål för 2022:
Tabell med nyckeltal
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Verksamhetens mål | |||
Anstaltssäkerhetsindex1) | 118 | 120 | 100 |
Fängelsefångar i öppna anstalter i genomsnitt per dag, % | 45 | 45 | 46 |
— Kvinnor | 52 | 52 | 53 |
— Män | 44 | 45 | 46 |
Genomsnittlig andel fängelsefångar som inte deltar i verksamheten, % | 2 | 19 | 18 |
— Kvinnor | 12 | 12 | 11 |
— Män | 21 | 20 | 19 |
Andel som slutfört övervakad frihet på prov, % avslutade | 82 | 82 | 82 |
— Kvinnor | 74 | 82 | 82 |
— Män | 84 | 82 | 82 |
Andel som slutfört samhällstjänst, % avslutade | 80 | 83 | 83 |
— Kvinnor | 83 | 83 | 83 |
— Män | 80 | 83 | 83 |
Produktivitet | |||
Fångar, i genomsnitt per dag/årsv. | 1,3 | 1,2 | 1,4 |
Antal samhällspåföljder som avtjänas, i genomsnitt per dag/årsv. | 12,0 | 12,0 | 12,2 |
Resurshushållning | |||
Omkostnader (netto)/fånge | 67 200 | 69 600 | 62 300 |
Omkostnader (netto)/person som avtjänar en samhällspåföljd | 7 380 | 7 750 | 7 300 |
1) Medelvärdet för åren 2011—2014 motsvarar index 100. Högre index anger lägre säkerhetsnivå.
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Utveckling och styrning | 7 200 |
Klientprocesser | 5 700 |
Adminstrativa tjänster och stödtjänster | 82 500 |
Operativ verksamhet | 138 251 |
Sammanlagt | 233 651 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 232 205 | 245 239 | 239 501 |
Bruttoinkomster | 11 087 | 11 300 | 5 850 |
Nettoutgifter | 221 118 | 233 939 | 233 651 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 15 213 | ||
— överförts till följande år | 16 513 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)1)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 7 642 | 8 000 | 3 170 |
— övriga intäkter | 1 000 | 790 | 1 000 |
Intäkter sammanlagt | 8 642 | 8 790 | 4 170 |
---|---|---|---|
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 13 899 | 14 000 | 8 670 |
— andel av samkostnader | 9 447 | 10 000 | 9 140 |
Kostnader sammanlagt | 23 346 | 24 000 | 17 810 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -14 704 | -15 210 | -13 640 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 37 | 37 | 23 |
1) Omfattar kostnadsmotsvarighetskalkyler för arbetsverksamhet och anstaltsbutiker. Från och med år 2022 omfattas endast kostnadsmotsvarighetskalkyler för arbetsverksamhet.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Behandling av brottmål (överföring till moment 33.01.06) | -120 |
Centralisering av förvaltningsområdets it-tjänster (överföring till moment 25.01.21) | -693 |
Fängelsesäkerheten: minskning av ensamarbete, arbete med kvinnliga fångar | 2 000 |
Höjning av Valtoris serviceavgifter | -88 |
Reform av säkerhetstekniken i fängelserna | -300 |
Utökande av antalet anordningar för videokonferenser | 148 |
Ökning av antalet fångar till följd av coronaviruspandemin | -1 600 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | -55 |
Lönejusteringar | 874 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -454 |
Sammanlagt | -288 |
2022 budget | 233 651 000 |
2021 III tilläggsb. | -204 000 |
2021 I tilläggsb. | 4 720 000 |
2021 budget | 233 939 000 |
2020 bokslut | 222 418 000 |
74. Arbeten vid öppna anstalter (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 4 700 000 euro.
Av anslaget får högst 1 700 000 euro användas för arbeten vid öppna anstalter för en kommuns, en församlings eller ett allmännyttigt samfunds arbetsprojekt.
Anslaget får användas till byggnads-, reparations- och underhållsarbeten i byggnader och miljöer som ägs av staten, kommunerna och allmännyttiga samfund samt till underhåll av nationalförmögenheten. Anslaget får också användas till markbyggnadsarbeten. Kommunernas, församlingarnas eller de allmännyttiga samfundens arbetsprojekt är kulturhistoriskt värdefulla eller kan förenas med rehabiliteringsverksamhet som delvis bekostas av instansen i fråga. Det arbete som ska utföras kan också användas för tillgodoräknande av kompetens. Anslaget får användas särskilt i långtidsprojekt för utgifter för nödvändiga stödfunktioner som krävs för skapande av förutsättningar för byggnadsprojekt som även genomförs som arbete vid öppna anstalter, såsom renovering av fångarnas bostadsrum.
Förklaring:Med anslaget för öppna anstalter kan man sysselsätta fångar och renovera kulturhistoriskt värdefulla objekt. Arbetsprojekten administreras bl.a. av förvaltningsnämnden för Sveaborg, Forststyrelsen, Museiverket, Senatfastigheter och kommunerna. Målet är att sysselsätta fångar i öppna anstalter och skapa serviceställen för personer som utför samhällstjänst.
2022 budget | 4 700 000 |
2021 budget | 4 700 000 |
2020 bokslut | 4 700 000 |