Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         30. Åklagare
         40. Verkställighet av straff
         50. Valutgifter

Statsbudgeten 2022

10. Domstolar och rättshjälpPDF-versio

Förklaring:Välfungerande och effektiva domstolar utgör en förutsättning för realiseringen av en rättssäkerhet som motsvarar de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna samt för en rättssäkerhet som krävs både i den ekonomiska verksamheten och vid ordnandet av medborgarnas inbördes relationer. Upprätthållandet av den allmänna ordningen och säkerheten och utredandet av konflikter på lika villkor utifrån på förhand fastställda allmänna regler förutsätter ett välfungerande rättssystem. Det oberoende domstolsväsendet ska säkerställa att alla kan i samhället lita på att deras rättigheter tillgodoses.

Ett effektmål är att tvistemål, brottmål och förvaltningsprocessuella mål avgörs utan dröjsmål, högklassigt och förmånligt. Domstolarnas arbetsredskap utvecklas så att de blir användarvänliga och stöder verksamheten så att man i rättegångar i så stor omfattning som möjligt kan utnyttja elektroniskt material. Arbetsmetoderna och verksamhetssätten kan då utvecklas så att de stöder en snabb behandling av ärendena samt kvaliteten hos behandlingen.

De olika rättsinstansernas roller och uppgifter ska vara tydliga. Tyngdpunkten i rättegången ska ligga på den första instansen. En högklassigt fungerande första instans ökar förtroendet och minskar behovet för ändringssökande. Tyngdpunkten i de högre rättsinstansernas verksamhet ligger på förhandsavgöranden.

Ett effektmål är att de grundläggande och mänskliga rättigheterna tillgodoses vid behandlingen och avgörandet av ärendena. Rättsskyddsuppgifterna regleras inte bara i den nationella lagstiftningen utan även genom internationella fördrag. Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna bedömer genom sin rättspraxis hur medlemsstaterna iakttar de internationella konventionerna om mänskliga rättigheter.

Vid de allmänna domstolarna behandlas och avgörs åtalsärenden som gäller straffrättsligt ansvar samt tvistemål och ansökningsärenden som gäller rättsförhållanden av privaträttslig natur. De allmänna domstolarna ser således till att de straffrättsliga åtgärderna fullföljs inom alla områden av privat och samhällelig verksamhet. De ansvarar även för att enskilda, företag och andra sammanslutningar garanteras rättsskydd i sina inbördes relationer och även i relation till offentliga samfund när det inte är fråga om tillämpning av förvaltningsrättslig lagstiftning.

Hos förvaltningsdomstolarna söks ändring i myndighetsbeslut som fattats inom olika förvaltningsområden och på olika förvaltningsnivåer. Högsta förvaltningsdomstolens avgöranden, men även andra förvaltningsdomstolars avgöranden, styr lagligheten och förverkligandet av rättssäkerheten inom hela den offentliga maktutövningen. Avgörandena och behandlingstiderna inverkar även på samhällets verksamhet och konkurrensförmåga. Såväl för individen som för samhället är det viktigt att trygga en snabb handläggning av ärenden samt rättssäkerheten hos besluten.

Coronaviruset covid-19 har haft en stor inverkan på domstolarnas verksamhet. Behandlingen av ärendena har på grund av coronaviruspandemin anhopats avsevärt särskilt vid tingsrätterna, där största delen av ärendena behandlas vid muntliga sammanträden. Antalet anhängiga ärenden har ökat, eftersom åtgärderna för att förhindra spridning av viruset och säkerställa hälsosäkerheten har begränsat ordnandet av muntliga sammanträden.

Målet med rättshjälpen, den ekonomiska rådgivningen och skuldrådgivningen är att var och en ska få nödvändig hjälp att lösa sina rättsliga problem och skuldsättningsproblem, även om ens ekonomiska situation är svag. Syftet med den allmänna intressebevakningen är att klienternas intressen och rättigheter ska bevakas, även om klienten själv inte kan göra det på grund av begränsningar i funktionsförmågan.

Coronavirus covid-19 har inverkat på verksamheten i rättshjälps- och intressebevakningsdistrikten och konsumenttvistenämnden. De samhälleliga konsekvenserna av coronaviruspandemin ökar behovet av juridiska tjänster. Det försämrade ekonomiska läget gör att antalet klienter inom ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning ökar.

Effektmål inom rättshjälpen, den ekonomiska rådgivningen, skuldrådgivningen och den allmänna intressebevakningen

— Överskuldsättning förebyggs genom ett fungerande myndighetssamarbete. Medborgarnas möjligheter att få hjälp att hantera sin personliga ekonomi förbättras och åtgärder för att förebygga skuldproblem sätts in. För att förbättra medborgarnas ekonomihantering inrättas en funktion för ekonomisk kompetens i anslutning till den ekonomiska rådgivningen och skuldrådgivningen. Organiseringen av funktionen för ekonomisk kompetens vid rättshjälpsbyråerna stöds och en omfattande handlingsplan utarbetas. I projektet för proaktiv ekonomisk rådgivning etableras verksamhetsmodeller som visat sig vara bra som en del av verksamheten vid den ekonomiska rådgivningen, skuldrådgivningen, utsökningen, social- och hälsovårdsväsendet, organisationer och andra myndigheter.

— Behandlingskedjorna och behandlingsförfarandena bestäms enligt ärendets art och svårighetsgrad. Processerna för advokatverksamheten inom rättshjälpen görs mer fungerande genom att förenhetliga verksamhetsmetoderna. Mätkriterier för den allmänna intressebevakningen utvecklas och verksamhetssätten förenhetligas. Verksamhets- och förfaringssätten i fråga om behandlingsprocessen för klagomål till konsumenttvistenämnden utvecklas.

— Juridiska problem löses i ett så tidigt skede som möjligt. Användningen av medlingstjänster vid rättshjälpsbyråerna främjas.

— De elektroniska tjänsterna och andra rådgivningstjänster är kundorienterade. Kunden erbjuds service via olika kanaler med beaktande av kundens behov och med styrning av uträttandet av ärenden.

Uppgifter om personalen

  2020
utfall
2021
uppskattning
2022
uppskattning
       
Domstolarna      
Antal anställda, årsv. 3 343 3 450 3 450
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 6,8 7,6 7,6
Rättshjälps- och intressebevakningsdistrikten samt konsumenttvistenämnden      
Antal anställda, årsv. 1 231 1 260 1 250
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 7,4 9,0 9,0

01. Högsta domstolens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 8 961 000 euro.

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte avgifter som tas ut enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer och som utgifter inte avskrivningar på grund av dessa.

Förklaring:Högsta domstolen är den högsta domstolen i tviste- och brottmål. Dess uppgift är att utifrån systemet med besvärstillstånd, genom att undersöka och avgöra enskilda besvärsärenden, ge sådana prejudikat för tolkning och tillämpning av lag som styr rättspraxis och gör den enhetligare. Dessutom behandlar och avgör högsta domstolen ärenden som gäller extraordinärt ändringssökande och avger utlåtanden till republikens president i benådningsärenden och ärenden som gäller Ålands självstyrelse. Högsta domstolen övervakar de lägre domstolarnas rättsskipning.

Tabell med nyckeltal

  2020
utfall
2021
uppskattning
2022
uppskattning
       
Avgjorda ärenden, st. 1 882 2 000 2 000
— avgöranden i sak i besvärsärenden 141 120 130
— offentliggjorda avgöranden 100 100 100
Genomsnittlig behandlingstid (mån.)      
— alla ärenden 5,3 5,5 5,5
— ärenden som gäller besvärstillstånd 3,9 4,0 4,0
— avgöranden i sak 17,5 17,0 17,0
Funktionell effektivitet      
— resurshushållning (€/avgjort ärende) 4 509 4 500 4 500
— produktivitet (beslut/årsv.) 25,5 26 26

I avgifter som enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer tas ut för högsta domstolens prestationer beräknas 320 000 euro inflyta under moment 12.25.10.

Utgifter för och inkomster av verksamheten

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 8 847 8 979 8 971
Bruttoinkomster 15 10 10
Nettoutgifter 8 832 8 969 8 961
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 547    
— överförts till följande år 1 558    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Centralisering av förvaltningsområdets it-tjänster (överföring till moment 25.01.21) -30
Höjning av Valtoris serviceavgifter -4
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror 1
Lönejusteringar 47
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -22
Sammanlagt -8

2022 budget 8 961 000
2021 III tilläggsb. 1 000
2021 budget 8 969 000
2020 bokslut 8 843 000

02. Högsta förvaltningsdomstolens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 13 052 000 euro.

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte avgifter som tas ut enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer och som utgifter inte avskrivningar på grund av dessa.

Förklaring:Högsta förvaltningsdomstolen avgör som högsta rättsinstans de besvär som anförts över förvaltningsbeslut. Högsta förvaltningsdomstolen övervakar också förvaltningsprocessen. Det krävs besvärstillstånd för sökande av ändring i förvaltningsdomstolens beslut, om inget annat föreskrivs.

Inemot 90 % av alla ärenden som avgörs av högsta förvaltningsdomstolen gäller beslut som meddelats av regionala förvaltningsdomstolar. Dessutom avgör högsta förvaltningsdomstolen bland annat besvär som har anförts över marknadsdomstolens samt statsrådets beslut. Till de största kategorierna av ärenden som kommer in till högsta förvaltningsdomstolen hör utlänningsfrågor, social- och hälsovård, byggande och miljöfrågor, beskattning, statsrätt och allmän förvaltning samt ekonomisk verksamhet, såsom konkurrensärenden och offentlig upphandling. År 2015 ökande antalet personer som söker internationellt skydd avsevärt. Antalet besvär i ärenden som gäller asyl antas 2022 vara fortsatt stort i högsta förvaltningsdomstolen.

Tabell med nyckeltal

  2020
utfall
2021
uppskattning
2022
uppskattning
       
Avgjorda ärenden, st. 5 365 6 000 5 000
— Utlänningsärenden 2 805 3 200 2 400
— Övriga ärenden 2 560 2 800 2 600
Genomsnittlig behandlingstid (mån.) 7,4 7,5 7,0
— Utlänningsärenden 4,8 4,0 4,0
— Övriga ärenden 10,2 11,0 10,0
Funktionell effektivitet      
— resurshushållning (€/avgjort ärende) 2 201 2 275 2 653
— produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) 45 45 43

I avgifter som enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer tas ut för högsta förvaltningsdomstolens prestationer beräknas 600 000 euro inflyta under moment 12.25.10.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 12 343 13 644 13 072
Bruttoinkomster 21 20 20
Nettoutgifter 12 322 13 624 13 052
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 5 659    
— överförts till följande år 5 248    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Asylsökandes rättssäkerhet och familjeåterförening -396
Centralisering av förvaltningsområdets it-tjänster (överföring till moment 25.01.21) -51
Höjning av Valtoris serviceavgifter -26
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror -143
Lönejusteringar 70
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -26
Sammanlagt -572

2022 budget 13 052 000
2021 III tilläggsb. -143 000
2021 budget 13 624 000
2020 bokslut 11 911 000

03. Omkostnader för övriga domstolar (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 278 777 000 euro.

Anslaget får också användas till Domstolsverkets utgifter.

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte avgifter som tas ut enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer och som utgifter inte avskrivningar på grund av dessa.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagstiftning om mottagande av personbevisning vid fullföljdsdomstolen med hjälp av bild- och ljudupptagningar som gjorts vid tingsrätten.

Domstolsverket stöder och styr domstolsväsendet så att domstolsväsendets verksamhet är effektfull och så att rättssäkerheten tillgodoses på ett effektivt sätt.

Domstolarna avgör ärenden som kommit till behandling och ombesörjer därmed rättsskydd. De centrala indikatorerna för domstolarnas verksamhet beskrivs i tabellen med nyckeltal.

Tabell med nyckeltal

  2020
utfall
2021
uppskattning
2022
uppskattning
       
Hovrätterna      
Avgjorda ärenden, st. 7 698 8 200 8 000
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 6,3 6,3 6,5
Resurshushållning (€/arbetsmängd) 2 105 2 000 2 000
Produktivitet (arbetsmängd/årsv.) 41 45 45
       
Tingsrätterna      
Avgjorda ärenden totalt, st. 543 117 550 000 500 000
— Brottmål 50 834 60 000 50 000
— Omfattande tvistemål 8 439 9 000 8 000
— Summariska ärenden 406 129 430 000 400 000
       
Genomsnittlig behandlingstid, mån.      
— Brottmål 5,3 5,5 5,8
— Omfattande tvistemål 9,2 10,0 10,0
— Summariska ärenden 3,0 2,8 2,9
— Skuldsaneringsärenden 6,2 6,5 6,5
Resurshushållning (€/arbetsmängd) 655 650 650
Produktivitet (arbetsmängd/årsv.) 113 115 115
       
Förvaltningsdomstolarna      
Avgjorda ärenden, st. 18 638 18 500 18 000
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 8,9 9,4 9,6
Resurshushållning (€/arbetsmängd) 1 475 1 350 1 350
Produktivitet (arbetsmängd/årsv.) 53 55 55
       
Försäkringsdomstolen      
Avgjorda ärenden, st. 5 269 5 000 5 000
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 9,4 12,0 12,0
Resurshushållning (€/avgjort ärende) 1 644 1 500 1 500
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) 46 48 48
       
Marknadsdomstolen      
Avgjorda ärenden, st. 525 560 500
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 7,9 8,5 8,5
Resurshushållning (€/avgjort ärende) 6 071 6 000 6 000
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) 14 16 16
       
Arbetsdomstolen      
Avgjorda ärenden, st. 118 120 90
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 11,6 12,0 13,0
Resurshushållning (€/avgjort ärende) 10 518 9 000 9 000
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) 13 13 13

I avgifter som enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer tas ut för domstolarnas prestationer beräknas 43,98 miljoner euro inflyta under moment 12.25.10.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 283 097 285 278 279 777
Bruttoinkomster 813 1 000 1 000
Nettoutgifter 282 284 284 278 278 777
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 46 874    
— överförts till följande år 25 844    

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Allmänna domstolarna 182 700
Förvaltningsdomstolarna 50 000
Domstolsverket 5 600
Informationsförvaltningsutgifter och övriga utgifter 40 477
Sammanlagt 278 777

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Asylsökandes rättssäkerhet och familjeåterförening -2 063
Avarbetande av ärendebalansen i fråga om vatten- och miljöärenden -1 700
Centralisering av förvaltningsområdets it-tjänster (överföring till moment 25.01.21) -1 259
Förkortning av behandlingstiderna i domstolarna 1 000
Höjning av Valtoris serviceavgifter -149
Koncentrering av bevis till tingsrätterna 2 740
Koncentrering av bevis till tingsrätterna (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -2 500
Koncentrering av bevis till tingsrätterna (regeringsprogr. 2019) 1 000
Minskande av den anhopning som orsakats av coronaviruspandemin -2 540
Utrustning för rättssalar (regeringsprogr. 2019) 100
Utvidgning av åtalsrätten vid olagligt hot 385
Utökande av antalet anordningar för videokonferenser 1 612
Åklagarväsendets och de allmänna domstolarnas databank (AIPA) (finansieringen 2021) (överföring till moment 28.70.20) -3 900
Ökning av hyresutgifterna för Uleåborgs rättshus 1 100
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror -36
Lönejusteringar 1 309
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -600
Sammanlagt -5 501

2022 budget 278 777 000
2021 III tilläggsb. 214 000
2021 I tilläggsb. 7 530 000
2021 budget 284 278 000
2020 bokslut 261 254 000

04. Rättshjälps- och intressebevakningsdistriktens och konsumenttvistenämndens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 82 900 000 euro.

Anslaget får också användas till betalning av utgifter som orsakas staten till följd av anskaffning av rättshjälps- och intressebevakningstjänster samt ekonomiska rådgivningstjänster och skuldrådgivningstjänster enligt lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt (477/2016) och lagen om ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning (813/2017) samt till betalning av utgifter som avses i lagen om konsumenttvistenämnden (8/2007).

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte sådana i 18 § i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt avsedda arvoden och ersättningar som tas ut av huvudmännen inom den allmänna intressebevakningen.

Av de inkomster som nettobudgeteras under momentet budgeteras en rättshjälpmottagares förlorande motparts ersättningar för rättegångskostnaderna enligt kontantprincipen.

Förklaring:Det beräknas att det till rättshjälpsbyråerna inkommer 48 500 ärenden (46 648 ärenden år 2020 och uppskattningsvis 48 700 ärenden år 2021). Målet för kötiden till rättshjälpsbyråerna är i medeltal 11 dagar år 2022 (13 dagar år 2020 och 11 dagar år 2021). Av de ärenden som kom in till rättshjälpsbyråerna 2020 var 87 % civil- och förvaltningsrättsliga ärenden och 13 % brottmål.

Allmänna intressebevakningstjänster köps av kommunerna och privata serviceproducenter när det behövs för att trygga den regionala tillgången på tjänster. Andelen köpta tjänster utgör cirka 9 % år 2022.

Det beräknas att det till konsumenttvistenämnden inkommer 7 200 ärenden (6 872 ärenden år 2020 och uppskattningsvis 7 000 ärenden år 2021). Målet är att den totala behandlingstiden för klagomål är i genomsnitt 10 månader.

I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet preliminärt uppställt följande mål för rättshjälps- och intressebevakningsdistriktens samt konsumenttvistenämndens verksamhet 2022:

Rättshjälp samt ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning

  2020
utfall
2021
uppskattning
2022
mål
       
Rättshjälp      
Ärenden som behandlats, st. 48 473 47 800 49 000
Chat och rättshjälpsinfo, antal 13 987 15 900 15 000
Rättshjälpsbeslut för privata ombud, st. 24 668 25 000 24 500
Resurshushållning (euro/viktad arbetsmängd) 148 153 150
Produktivitet (viktad arbetsmängd/årsv.) 384 400 400
Ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning      
Ärenden som behandlats, st. 23 006 23 700 34 200
Ekonomisk rådgivning, antal gånger 17 926 16 800 18 600
Resurshushållning (euro/ärende) 245 302 339
Produktivitet (beslut/årsv.) 215 194 171

Allmän intressebevakning

  2020
utfall
2021
uppskattning
2022
mål
       
Antal huvudmän, st. 42 832 44 800 45 100
— intressebevakningsbyråer 38 624 40 600 41 000
— intressebevakning i form av köpta tjänster 4 208 4 200 4 100
Resurshushållning, (bruttoutgifter/huvudman) 765 791 770
Produktivitet (antalet huvudmän/årsv.) 66 70 70

Konsumenttvistenämnden

  2020
utfall
2021
uppskattning
2022
mål
       
Behandlade besvär, st. 7 079 7 200 7 200
Resurshushållning (€/behandlat ärende) 388 363 370
Produktivitet (behandlade ärenden/årsv.) 186 212 210
Total behandlingstid, mån. 13,1 11,9 10,0

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 84 946 86 422 86 800
Bruttoinkomster 3 907 4 475 3 900
Nettoutgifter 81 039 81 947 82 900
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 16 605    
— överförts till följande år 14 753    

Bestämmelser om arvoden för rättshjälp finns i statsrådets förordning om grunderna för arvoden vid allmän rättshjälp (290/2008).

I arvoden som tas ut enligt lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt (477/2016) beräknas cirka 29 600 000 euro inflyta under moment 12.25.15. Beloppet på arvoden för intressebevakare motsvarar cirka 80 %av de sammanlagda utgifterna för den allmänna intressebevakningen.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Centralisering av förvaltningsområdets it-tjänster (överföring till moment 25.01.21) -541
Funktionen för ekonomisk kompetens 1 000
Höjning av Valtoris serviceavgifter -41
Minskning av den anhopning som orsakats av coronaviruspandemin och minskning av avgiftsintäkter -511
Proaktiv skuldrådgivning (överföring från moment 25.01.01) 70
Rättshjälp för asylsökande 220
Utbildning i rättshjälp och intressebevakning (överföring från moment 25.01.01) 65
Överskuldsättning (regeringsprogr. 2019) 450
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror 18
Lönejusteringar 403
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -180
Sammanlagt 953

2022 budget 82 900 000
2021 III tilläggsb. -13 000
2021 I tilläggsb. 1 549 000
2021 budget 81 947 000
2020 bokslut 79 187 000

50. Ersättningar till privata rättsbiträden (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 75 935 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av ersättningar enligt rättshjälpslagen (257/2002)

2) till betalning av ersättningar enligt lagen om skuldsanering för privatpersoner (57/1993)

3) till betalning av ersättningar enligt lagen om rättegång i brottmål (689/1997)

4) till ett belopp av högst 2 000 000 euro till arvoden till offentliga utredare och boförvaltare enligt konkurslagen (120/2004) samt till övriga utgifter för konkursförfaranden som orsakas av offentlig utredning.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Rättshjälp och försvar 63 635
Biträdande av målsägande 3 700
Skuldsanering för privatpersoner 1 700
Ersättning för rättegångskostnaderna för oskyldigt åtalade 4 900
Arvoden till offentliga utredare och boförvaltare enligt konkurslagen samt till övriga utgifter för konkursförfarande som orsakas av offentlig utredning (högst) 2 000
Sammanlagt 75 935

År 2020 skötte privata rättsbiträden 34 1551) rättshjälpsärenden. Bland rättshjälpens domstolsärenden utgör brottmålen den mest omfattande (66 %) och till kostnaderna största gruppen. Ersättningar som betalades med stöd av lagen om skuldsanering för privatpersoner uppgick till ca 1,3 miljoner euro 2020. Ersättningar för oskyldigt åtalades rättegångskostnader uppgick till ca 4,9 miljoner euro 2020. Arvoden som betalades offentliga utredare enligt konkurslagen och andra utgifter för offentliga utredningar uppgick till sammanlagt ca 1,9 miljoner euro 2020.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Kostnader för offentlig utredning -50
Sammanlagt -50

2022 budget 75 935 000
2021 budget 75 985 000
2020 bokslut 75 421 844